طالبی گفت: نگاه و حساسیت مردم به مسائل زیست محیطی افزایش یافته و همین عامل موجب ورود جدی‌تر مدیران به این عرصه شده است.

یزدفردا: محمدعلی طالبی، استاندار یزد با بیان اینکه پایش محیط زیست جزء اولویت‌های مهم استان یزد است، گفت: بر اجرای برنامه آمایش استان که بخشی از آن مربوط به مسائل زیست محیطی تاکید بسیاری شده است.

او با اشاره به اینکه برنامه آمایش با به کارگیری نظرات کارشناسان آماده شده است، اظهار داشت: فعالیت‌های خوبی طی دو سال گذشته در زمینه پایش محیط زیست در قالب شورای معادن صورت گرفته که نمونه آن مخالفت در ارائه مجوز به معادن در پهنه‌های مختلف استان است.

طالبی ادامه داد: اگرچه در دورانی موضوع توسعه صنعتی به عنوان افتخاری برای مدیران برشمرده می‌شد و همین موضوع موجب شد بدون نظرات کارشناسی حوزه محیط زیست، مجوز‌هایی صادر شود، اما امروز شاهد عزم جدی استان برای مقابله با صنایع و معادن آلاینده هستیم.

استاندار یزد تصریح کرد: نگاه و حساسیت مردم به مسائل زیست محیطی به درستی افزایش یافته و همین عامل موجب ورود جدی‌تر مدیران به این عرصه شده است.

او اضافه کرد: از پارسال در زمینه وصول عوارض معادم ورود کردیم و در شورای معادن مصوب کردیم تا معادن استان عوارض خود را پرداخت کنند.

طالبی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه ۹۹ برخلاف سال ۹۸، پیشبینی رقم ناچیزی برای وصول این عوارض برای استان شده که امیدواریم با تلاش و پیگیری‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های استان، در قانون بودجه ۱۴۰۰ بتوانیم این مبلغ را افزایش دهیم.

استاندار یزد تاکید کرد: سهم استان در زمینه درآمد‌های موارد مختلف در طول سال‌های گذشته به خوبی پیگیری نشده بود، اما با پیگیری‌های خوب شورای معادن و همیاری دستگاه‌ها و مسئولان مختلف از جمله نمایندگان استان و دستگاه‌های قضایی طی سال گذشته، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

او در ادامه اظهارداشت: معادن موظف به انجام تکلیف خود در خصوص بازگردانی محل استخراج معادن به حالت اولیه، پس از استخراج کامل هستند و پیگیر این موضوع خواهیم بود.

طالبی با بیان اینکه در چند سال اخیر هیچ مجوزی در زمینه صنایع و معادنی که سازمان محیط زیست با آن مخالف بوده صادر نکرده ایم، گفت: عمده مشکلات ما مجوز‌هایی است که در سال‌های گذشته و بدون نظر محیط زیست صادر شده است.

استاندار یزد اظهارداشت: هر جا که امکان ورود داشته و می‌توانستیم محدودیت اعمال کنیم ورود پیدا کرده ایم، به عنوان مثال ۱۶ مجوز فولاد در اردکان وجود داشت که برخی را ملغی، برخی زمین‌های این صنایع فولادی را خلع ید، برخی از آن‌ها را به دیگر مناطق استان منتقل کرده و ظرفیت تولید برخی دیگر از این واحد‌ها را نیز کاهش داده ایم.

او با تاکید بر اینکه فعالیت برخی معادن دارای مشکل را با حکم شورای تامین متوقف کرده ایم، گفت: تجربه‌های خوبی در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی از سوی برخی معادن و صنایع بزرگ استان داریم که نمونه آن تامین اقلام مورد نیاز استان برای مبارزه با کرونا از سوی این واحد‌ها بوده است.

طالبی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد اقدامات موثر و جدی سازمان محیط زیست هستیم و نظارت‌های این سازمان افزایش یافته است و واحد‌های متخلف در لیست صنایع آلاینده قرار داده شده اند.

استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: در طول دو سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای کاهش آلایندگی صنایع صورت گرفته است و شاهد استفاده موثر از این تکنولوژی‌ها در استان هستیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا