معاون سیاسی استاندار و جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان یزد تاکید کرد: هیچ اقدام محدودکننده‌ای برای مهار بیماری کرونا کارسازتر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی خود مردم نیست.

یزدفردا: «احمد ترحمی» امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مثبت اعلام شدن تست کرونای ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر در استان، وضعیت یزد را به لحاظ این بیماری به شدت وخیم خواند و گفت: متاسفانه هر راهی را که می‌توانستیم برای مهار این بیماری برویم رفتیم و تمام توصیه‌هایمان را به مردم کرده‌ایم ولی متاسفانه شاهد کاهش قابل توجه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه هستیم.

وی افزود: بازهم تاکید داریم که بهترین و مهمترین راهکار برای رفع این بحران و مهار بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی تمام مردم است چرا مدیریت استان تمام هم و غم خود را تاکنون برای بهبود شرایط استان بکار گرفته است و برای موفقیت همراهی مردم را می‌طلبد.

ترحمی بار دیگر چهار راهبرد مدیریت استان برای مهار بحران کرونا را یاداور شد و اولین آنها را اطلرعرسانی و اقناع افکار عمومی برای رایت نکات بهداشتی ذکر کرد و گفت: به کرات در این رابطه اطلاعرسانی صورت گرفته ولی بازهم شاهد بی‌ دقتی و بی‌توجهی از بخشی از جامعه در این مورد هستیم.

وی از موج جدید اقدامات تبلیغاتی در استان در همین راستا خبر داد و راه‌اندازی سامانه پیامکی، آغاز طرح آمران سلامت هلال احمر از روز گذشته در استان، اطلاعرسانی سیار در سطح معابر با همکاری بسیج، راه‌اندازی استودیو سلامت در صدای و سیمای استان و تولید محتوی برای رسانه‌ها از جمله اقدامات در دستور کار استان در این رابطه برشمرد.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار یزد موضوع پیشگیری و قطع زنجیره بیماری را دومین راهبرد مدیریتی استان اعلام کرد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به تعیین یک نیروی انسانی به عنوان پیامگذار سلامت در ادارت مربوطه شده‌اند که از طریق آنها رصد و نظارت و همچنین اطلاعرسانی محتواهای سلامتی برای کارمندان و خانواده‌ی آنها را برعهده دارند.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه با پست استان به منظور ارسال پستی جواب آزمایش کرونا افراد به منظور جلوگیری از حضور فیزیکی آنها در جامعه منعقد شد که از دیروز دوشنبه در رابطه با آزمایشگاه مادر استان عملیاتی شده است.

وی قرنطینه و ردگیری افراد بیمار به منظور کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال و اعمال محدودیت‌های جدید برای گروه‌های صنفی و نیز در مورد ادارات با تقلیلی نیروی کار به یک سوم در صورت تامین زیرساخت‌ها از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.

ترحمی از تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها طی این مدت خبر داد و گفت: ۳۵ جلسه استانی ستاد کرونا و بیش از ۶۰۰ جلسه کارشناسی تاکنون برگزار شده که اجرای مصوبات آنها با تشکیل تیم‌های بازرسی در سراسر استان پیگیری می‌شود.

وی از تصریح در روند برخورد با متخلفان و پلمب بلافاصله واحدها و مراکز صنفی و خدماتی متخلف خبر داد و گفت: موضوع ازدحام مطب پزشکان و برخی کلینیک‌های شهر نیز در دستور کار قرار گرفته و تذکرهای لازم در این رابطه داده شده است.

جانشین ستاد استانی کرونا گفت: هرچند با کمک خیرین و ارگان‌های مختلف به لحاظ امکانات در استان کمبودی دیده نمی‌شود ولی از نظر تخت‌های بستری و فرسودگی کادر درمانی با مشکل مواجه‌ایم لذا ادامه این روند افزایش بیماری می‌تواند استان را با مشکل جدی مواجه کند.

وی در عین حال از اتخاذ تمهیدات ویژه در این رابطه خبر داد و در این باره به اقداماتی مانند لغو جراحی‌های روزمره و معمولی در بیمارستان‌ها، استفاده از ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌های خصوصی، افزایش تخت‌های بستری بیمارستان شهید صدوقی به عنوان بیمارستان سانترال کرونا در استان و نیز آماده‌سازی سازه بحران شهرداری یزد در مجاورت بیمارستان شهید صدوقی به وسعت ۱۲۰۰ مترمربع و تلاش برای تکمیل و تجهیز بیمارستان بحران در جوار بیمارستان شهید رهنمون و همچنین خرید و سفارش مجدد اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی در استان، اشاره کرد.

ترحمی در پایان نیز تاکید کرد: توصیه اکید ما این است که هیچ اقدام محدودکننده‌ای برای مهار بیماری کرونا کارسازتر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی خود مردم نیست که امیدواریم در این باره همکاری لازم از سوی تمام اقشار جامعه انجام شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا