وفاء العم در المیادین نوشت: مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم عربستان، امارات و بحرین نفس‌های خود را حبس کرده و در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، اما آیا ماه عسل ان‌ها با ماندن ترامپ ادامه می‌یابد یا رابطه این کشور‌های عربی با ایالات متحده به زمان اوباما و همان حالت سستی و نارضایتی باز می‌گردد؟

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، در ادامه این مطلب آمده است: اگر تغییرات دراماتیکی اتفاق نیفتد، چیزی به مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا باقی نمانده است. ساعاتی که کشور‌های حاشیه خلیج فارس با دقت در انتظار گذشت آن هستند تا بدانند سرنوشت آن‌ها در سطوح سیاسی و استراتژیک طی چهار سال آینده چه می‌شود؟

آیا عربستان، بحرین و امارات مجبور به سازگاری با واقعیت جدیدی می‌شوند که آن‌ها را به سمت عادی سازی با اسرائیل از ترس بازگشت مذاکرات با ایران و زنده شدن برجام سوق داد؟ کشور‌هایی که گمان می‌کنند در صورت شکست ترامپ در انتخابات، تنها پناهگاه آن‌ها اسرائیل است که می‌توانند از طریق ایجاد یک ائتلاف استراتژیک با آن، با ایران مقابله کنند.

ایران و نفوذ و قدرت آن، مساله‌ای است که باعث نگرانی این کشور‌های عربی می‌شود و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، به معنای باز شدن دست تهران به لحاظ اقتصادی و سیاسی است، آنچه که طبیعتا با سیاست این کشورها، که هدف خود را کنترل نفوذ ایران در منطقه می‌داند، مناسبتی ندارد.

از سوی دیگر، بایدن هیچ پالس اطمینان آمیزی به این دولت‌ها نفرستاده است، بلکه برعکس از آن‌ها انتقاد کرده و سرانشان را مستبد و ناقض حقوق بشر خوانده است. بایدن همچنین در مورد بازنگری در روابط با عربستان، بحرین و امارات و ضرورت تصحیح کجروی‌های ترامپ در رابطه با آن‌ها در طول چهار سال گذشته سخن گفته است.

بنابراین، در صورت پیروزی بایدن، این واقعیت جدید منتظر کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و ناچار باید با آن سازگاری پیدا کرده و امتیاز‌هایی بدهند، امتیاز‌هایی که حجم و ماهیت آن‌ها نقشی است که آمریکا خواهان ایفای آن از سوی کشور‌های عربی در مرحله آینده است.

چه بسا اعتقاد به اینکه بایدن یک تغییر اساسی در روابط با خلیج فارس ایجاد می‌کند، مبالغه امیز باشد، این کشور‌های عربی، هم پیمان قدیمی ایالات متحده در منطقه هستند، اما بایدن دست سران این دولت‌ها را باز نمی‌گذارد و برخلاف ترامپ که در جنگ یمن حامی عربستان بود، بایدن خواهان پایان سریع این جنگ است و بر این عقیده است که عربستان مجبور به مذاکره با انصارالله با شروطی جدید و ارائه امتیاز‌هایی به آنهاست.

در این رابطه، یک منبع بحرینی نزدیک به سران این کشور می‌گوید در دوره بعدی، شاهد تغییراتی در سطح بحران سیاسی هستیم که از سال ۲۰۱۱ این کشور به ان دچار شده است و در صورت پیروزی بایدن، احتمالا روزنه‌ای در دیواره بحران بحرین ایجاد می‌شود. این در حالی است که پس از رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری، باب مذاکره با معارضان در بحرین بسته شده بود.

همچنین پیش بینی می‌شود که دولت بایدن فشار‌هایی به ابوظبی وارد کند، تا به بحران پایان داده و پای میز مذاکره با قطر حاضر شود.

در هر صورت، بین ترامپ و بایدن، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس خود را برای دو احتمال آماده می‌کنند که بهترین انها، رسیدن ترامپ به دوره بعدی ریاست است و برای این کشورها، ۴ سال دیگر بعدی ریاست ترامپ، به منزله ۴ سال پرباری و اسایش و ۴ سال ریاست بایدن، به معنای سال‌های خشکسالی و قحطی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا