نمیرانیان با بیان اینکه دنبال افزایش عُمر بیماران دیابتی هستیم، گفت: مجله تخصصی دیابت به زبان انگلیسی در سایت‌های معتبر جهانی منتشر می‌شود.

یزدفردا: نسیم نمیرانیان معاون پژوهشی مرکز دیابت استان یزد‌ با بیان اینکه کار مرکز تحقیقاتی و پژوهشی دیابت از سال 1380 آغاز به کار کرده است، گفت: از آن زمان تاکنون تعداد مقالات و پژوهش‌های این مرکز مشخص است.

معاون پژوهشی مرکز دیابت استان یزد با اشاره به اینکه از سال 92 تاکنون به طور میانگین در هر ماه دو پروپوزال تحقیقات جدید اضافه شده است اضافه کرد: تقریبا در هر سال 24 پروپوزال تحقیقات در مرکز تحقیقاتی و پژوهشی دیابت یزد در موضوعاتی مانند پیشگیری، درمان و بین مرکزی دیابت تولید می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد پیوند سلول‌های جزایر لانگرهانس برای درمان قطعی بیماران دیابت یکی از اقدامات بین مرکزی است که توسط مرکز پژوهشی مرکز دیابت صورت گرفته است، اعلام کرد: یک نمونه دیگر از فعالیت‌های بین بخشی، تزریق واکسنی به بیماران دیابتی برای مشخص شدن اینکه چه میزان می‌تواند در کنترل قند خون این افراد اثرگذار باشد. 

فعالیت مشترک مرکز پژوهش دیابت یزد با کشور ایتالیا

وی با بیان اینکه فعالیت‌های بین بخشی مرکز پژوهشی دیابت یزد با مراکز خارج از کشور نیز جدیداً در دستور کار قرارگرفته است اذعان داشت: حتی در شرایط تحریم، ما یکسری طرح‌های تحقیقاتی مشترک با کشور ایتالیا در زمینه ژنتیکی در حال انجام است که نمونه‌ها بررسی و جمع‌آوری و در آنجا نیز یکسری کارهای ژنتیکی انجام می‌گیرد و در نهایت دستاوردها به‌صورت مقاله یا پایان طرح ارائه می‌شود.

نمیرانیان از دیگر فعالیت‌های مرکز پژوهشی دیابت یزد را سرشماری یا ثبت بیماران دیابتی اعلام کرد و گفت: در این خصوص برای مشخص شدن وضعیت بیماران دیابتی در استان یزد است و آمار حدود 100 هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شده‌اند.

معاون پژوهشی مرکز دیابت استان یزد با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی هم این مرکز فعالیت خود را ادامه می‌دهد، افزود: مجله تخصصی دیابت چاقی به زبان انگلیسی در مرکز پژوهشی دیابت یزد در حال آماده‌سازی است که اگر در دنیا بر روی این مسئله کار شود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در آینده نزدیک در سایت‌های معتبر جهانی نیز منتشر خواهد شد.

دیابت درمان قطعی ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد دیابت را یک بیماری مزمن دانست و اعلام کرد: این بیماری چون درمان قطعی ندارد قرار بر این نیست که آمار دیابت کاهش پیدا کند و طبیعتاً روز به روز بیشتر خواهد شد و ما اگر توانمند باشیم با پژوهش‌هایمان عمر افراد مبتلا به دیابت بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما در مرکز پژوهشی دیابت یزد به دنبال پیشگیری از دیابت در کودکان و نوجوانان هستیم، اذعان داشت: در حال حاضر طرح کوچ که از سوی آموزش‌وپرورش اجرایی می‌کند، با همکاری مرکز دیابت انجام می‌گیرد تا بتوانیم کودکان را شناسایی و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا در آینده آنها جز دیابتی‌های آینده نباشند و راه‌های پیشگیری از آن را بیاموزند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا