رئیس کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر یزد گفت: در پروژه هفت خوان، که به‌زودی افتتاح خواهد شد، طول پیمایش بدون مانع در یزد به ۱۰ کیلومتر رسیده است.

یزدفردا: سپنتا نیکنام در نشست «شهر بدون مانع» اظهار کرد: در دو سه سال اخیر تلاش کردیم بیان و گرامیداشت روز جهانی معلولان همراه با اجرای پروژه‌ها و اقدامات باشد که نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز این روز را گرامی بداریم و نشان دهیم که دنبال رعایت حقوق شهروندی و تحقق عدالت اجتماعی هستیم و بتوانیم گامی مؤثر در دسترس‌پذیری شهر برداریم‌.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری یزد برای تحقق "شهر دسترس‌پذیر" تلاش می‌کند، به اقدامات شاخص در زمینه مناسب‌سازی شهر یزد برای معلولان اشاره کرد و افزود: شاه کلید تحولات مناسب‌سازی در شهر یزد تبدیل کردن اتفاقات این حوزه به جریان بود زیرا پیشتر شاهد بودیم که فقط در روز معلولان به مسائل این افراد توجه می‌شد و تا سال بعد مشکلات آنها فراموش می‌شد.

وی اضافه کرد: در یزد این روز به جریان تبدیل شد و ابتدا جلساتی را به موضوع کمیته مناسب‌سازی شهری برای معلولان اختصاص دادیم که در آن معلولان حضور داشتند و هر ماه دغدغه‌های خود را بیان می‌کردند. از همان جا بود که ایده بسیاری از پروژه‌های ما رقم خورد و تصمیم گرفتیم بسیاری از مسائل را ریشه‌ای مرتفع کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: اقدام خوبی که در سال ۹۶ رخ داد، اختصاص ردیف اعتباری برای مناسب‌سازی شهر بود که حداقل یک هزارم بودجه به موضوع معلولان اختصاص یابد که همین دستورالعمل به تمامی شوراها و دهیاری‌ها اعلام شده است و اختصاص بودجه یک‌هزار میلیارد تومانی شهر یزد برای ما رقم قابل توجهی بود.

نیکنام با اشاره به اینکه سال گذشته تمامی اتوبوس‌های شهر یزد که امکان مناسب‌سازی داشتند، رمپ گذاری شد، گفت: مناسب‌سازی اتوبوس‌ها برای نابینایان و ناشنوایان نیز در حال اجرا است و پیش از نوروز ۱۴۰۰ تمامی اتوبوس‌های یزد برای نابینایان و ناشنوایان مناسب‌سازی خواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه پیشتر سرویس رایگان برای معلولان در شهر یزد وجود نداشت، ادامه داد: با توجه به تعداد معلولان، هم اکنون این افراد می‌توانند از خدمات دو دستگاه ون مناسب‌سازی شده رایگان استفاده کنند؛ همچنین آموزش و پرورش استثنایی شهر یزد وسیله حمل و نقل برای دانش آموزان معلول نداشت که با تفاهم‌نامه‌ای که بین بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی و شورای شهر و شهرداری یزد به امضا رسید، دو دستگاه ون مناسب‌سازی شده از سوی بهزیستی در اختیار آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفت که شورای شهر بخشی از هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.

رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از مراکز گردشگری یزد از جمله مسجدجامع، امیرچخماق، آتشکده و دخمه زرتشتیان، باغ دولت آباد و زندان اسکندر برای حضور معلولان مناسب‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: اولین جشنواره ملی گردشگری معلولان سال گذشته در یزد برگزار شد و پس از آن کمیته مناسب‌سازی را در نهاد سیاستگذار شورای شهر یزد تشکیل دادیم که به واسطه عملکردهای جهش گونه‌ای که در شهر اتفاق افتاده، یزد به عنوان پایلوت اولین شهر دسترس پذیر کشور انتخاب شد.

نیکنام افزود: وضعیت مناسب‌سازی شهر یزد در مقایسه با بسیاری از کلانشهرها عقب‌تر است اما مدعی هستیم حرکتی که آغاز کردیم، پیشتاز در این زمینه است و امید داریم که طبق برنامه ارائه شده برای پایلوت اولین شهر دسترس‌پذیر تا سه سال آینده برنامه‌های خود را به سرانجام برسانیم.

عضو شورای شهر یزد مهمترین پروژه این برنامه سه ساله را طرح مناسب‌سازی "هفت خان" دانست و اظهار کرد: در این پروژه که به‌زودی افتتاح خواهد شد، طول پیمایش بدون مانع به ۱۰ کیلومتر رسیده است؛ برای مثال یک فرد با کالسکه فرزندش یا ویلچر بتواند مسیری ۱۰ کیلومتری را بدون افت و خیز بپیماید؛ نحوه مناسب‌سازی نیز با رویکرد پیاده محوری بود که در طول پروژه هفت خان تمامی ورودی کوچه‌هایی که از مرکز آموزش استثنایی شهر به سمت مسجد جامع است و در طول این مسیر هفت تقاطع و میدان و همچنین محور مرکزی شهر یزد وجود دارد همه پیاده روها را در این مسیر تسطیح کردیم.

رئیس کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: با توجه به اینکه ویژه برنامه‌های روز جهانی معلولان امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد در حال برنامه‌ریزی و مذاکره هستیم تا این پروژه را با حضور مسئولان کشوری رونمایی کنیم و همچنین کلنگ زنی ۵۰ کیلومتر دیگر مسیر در همین ایام انجام می‌شود و تاریخ رونمایی آن هم به احتمال قوی روز شوراها در نهم اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود.

وی شهر بدون مانع را شهر بدون مانع فرهنگی دانست و گفت: زیرا موانع فیزیکی را به راحتی می‌توان حذف کرد اما رفع موانع فرهنگی بسیار زمان‌بر است؛ مسیری که برای یک معلول مناسب‌سازی شده باشد مسیری را برای دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز هموار می‌کند که این بزرگترین مانع تردد معلولان است از این رو باید برای مسائل فرهنگی حتی فراتر از اقدامات مناسب‌سازی و عمرانی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستا اقداماتی که در شهر یزد می‌شود بسیاری از موانع را حذف کرده و حتی گیت هایی که پیشتر برای ممانعت از رفت و آمد موتورسیکلت‌ها تعبیه می‌شد حذف شده است.

نیکنام با بیان اینکه هیچ مناسب‌سازی و فرهنگسازی بزرگ‌تر از تسهیل حضور معلولان در شهر نیست، گفت: نمی‌توان موانع را حفظ کرد و انتظار حضور معلولان را در جامعه داشت، این قشر باید حضور داشته باشند تا دیگران بیاموزند که به حقوق آنها احترام بگذارند.

وی با اشاره به جامعیت مناسب‌سازی‌ها برای تمامی اقشار جامعه، تصریح کرد: وقتی شهری را برای حضور معلول جسمی حرکتی مناسب‌سازی می‌کنیم، سایر اقشار جامعه نیز می‌توانند از این مناسب‌سازی‌ها بهره‌مند شوند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا