شهردار یزد با اشاره به اینکه در راستای تحقق شهر دسترس‌پذیر، مناسب سازی در یزد شتاب گرفته و امروز یکی از مهمترین پروژه‌ها یزد، پایلوت شهر دسترس‌پذیر به عنوان هفت خوان، افتتاح می شود.

جمال الدین عزیزی در جلسه ستاد ملی مناسب سازی که با حضور سه معاون وزیر به میزبانی شورای شهر یزد برگزار شد، اظهار داشت: شهر یزد بعد از ثبت جهانی یک ماموریت ویژه پیدا کرد و آن، افزایش کیفیت زندگی در شهر بود.
وی عنوان کرد: زمانی می توانیم ادعا کنیم کیفیت زندگی در شهر جهانی یزد افزایش یافته که امنیت و رفاه کامل وجود داشته باشد و مناسب سازی معابر شهری نیز به عنوان یکی از مولفه‌های رفاه و امنیت برای افراد دارای محدودیت های حرکتی مدنظر قرار گرفت.
عزیزی بیان کرد: اکنون دیگر مناسب سازی شهرها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و حرکتی که آغاز شده، متوقف نخواهد شد زیرا مطالبه‌گری که در این زمینه وجود دارد اجازه نمی دهد که این حرکت متوقف شود.
شهردار یزد ادامه داد روند مناسب سازی از شهریور 97 در یزد آغاز شد و مراحل مختلفی را طی کرد و نقطه عطف آن، جشنواره گردشگری معلولان در آذرماه 98 بود که در این جشنواره میزبان معلولانی بودیم که در تمام مدت عمر خود، فرصت کویرنوردی یا حضور در یک بنای تاریخی را نداشتند و این امر به ما انگیزه مضاعفی داد.
عزیزی با اشاره به اینکه پس از آن در مرداد 99 یزد به عنوان پایلوت شهر دسترس پذیر انتخاب شد، تصریح کرد: با این رویداد، مناسب سازی در یزد شتاب گرفت و یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه های مناسب سازی کشور با عنوان هفت خوان که امروز افتتاح می شود، به مرحله اجرا درآمد.
وی ادامه داد: مناسب سازی اتوبوس‌های شهری، مناسب سازی مبلمان شهری، مناسب سازی 900 کیلومتر از معابر سطح شهر و ...همه در راستای دسترس پذیر کردن شهر یزد به اجرا درآمد.
شهردار یزد در مورد طرح هفت خوان نیز بیان کرد: هدف این بود که در طول این مسیر 10 کیلومتری، هیچ فردی از جمله معلولان در طی کردن یک مسیر با مانع مواجه نشوند که این امر با همکاری تمام مناطق شهرداری یزد و پیگیری کمیته مناسب سازی شورای شهر یزد محقق شد.
عزیزی تاکید کرد: لازم است در چارت سازمانی شهرداری‌ها، ساختاری برای مناسب سازی دیده شود تا به صورت تخصصی و ویِژه این اقدام را انجام دهند.
رئیس شورای شهر یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه علاوه بر فرد معلول، شهر معلول نیز داریم، اظهار داشت: در شورای شهر یزد تصمیم گرفته شد تا شهر جهانی یزد را از معلولیت خارج کنیم و آن را در دسترس همه قرار دهیم.
غلامعلی سفید با اشاره به جدیت کمیته مناسب سازی شورای شهر یزد در اجرای طرح هفت خوان و سایر پروژه های مناسب سازی عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوب در این زمینه، حضور یک معلول ناظر در تمام طرح های مناسب سازی و تایید نهایی طرح توسط این ناظران است.
وی افزود: اکنون در مرحله ای هستیم که نیاز به اقدام همگانی در زمینه مناسب سازی است و همه دستگاه‌ها، بانکها، شرکت‌ها و ... باید مناسب سازی را انجام دهند و استانداردها را نیز در این زمینه رعایت کنند زیرا در برخی موارد، مناسب سازی‌ها با رعایت استانداردها انجام نشده است.
سفید تصریح کرد: در مسیر مناسب سازی همچنین باید ابتدا از اضافه شدن به ساختمان‌های نامناسب برای معلولان جلوگیری کنیم سپس به مناسب سازی ساختمان‌های قدیمی بپردازیم زیرا در این صورت است که می‌توان به آینده شهر در این زمینه امیدوار بود.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا