شهردار میبد گفت: جاری شدن خون دوباره در رگ‌های هنر در حال فراموشی زیلوبافی یکی از دستاورد‌های اصلی جهانی شدن است.

یزدفردا: علیرضا نقوی شهردار میبد در مراسم اعطای گواهینامه شهر‌ها و روستا‌های ملی، به عنوان شهردار شهر جهانی زیلو گفت: از سال ۱۳۹۶ میبد به عنوان شهر ملی زیلو و در سال ۱۳۹۷ که به همت و پشتوانه مردمی و هنرمندان زیلوباف مجموعه مدیران استان و شهرستان به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد رویداد‌ها و اتفاقات بسیار خوبی در میبد دوست داشتنی رخ داده است.

او افزود: جاری شدن خون دوباره در رگ‌های هنر در حال فراموشی زیلوبافی یکی از دستاورد‌های اصلی این رویداد مبارک است.
نقوی ادامه داد: در این دو سال در زمینه‌های علمی با ایجاد یک رشته دانشگاهی در مجموعه آموزش عالی سعی کرده ایم جوانان و نوجوانان را به فراگیری این هنر صنعت تشویق و ترغیب کنیم.

نقوی برندسازی، استانداردسازی و تبدیل زیلو به کالایی که بتواند در سبد خانواده‌ها قرار گیرد را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشه زیلو به وسیله مجموعه شهرک‌های صنعتی میبد و جهاد دانشگاهی استان تشکیل شده و اقدامات خوبی در بحث‌های علمی، استانداردسازی و برنامه‌ریزی در جهت اخذ گواهی اصالت برای زیلوی مرغوب در حال کار شدن است تا زیلوی میبد در سطح کشور و جهان معرفی شود.

شهردار میبد تصریح کرد: یکی دیگر از کار‌هایی که مجموعه مدیریت شهری و شهرداری میبد انجام داده برنامه ریزی با هدف ایجاد یک مجموعه فرهنگی گردشگری تحت عنوان بام میبد در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هکتار است.

این مسئول تاکید کرد: فاز اول بام میبد، پردیس خانواده و خورگشت است و به عنوان اولین مسیر پیاده راه به نام گذر نگاره‌ها نام گذاری شده که در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: بام میبد به عنوان مجموعه فرهنگی تفریحی برای خانواده‌هاست و می‌تواند برای گردشگرانی هم که به استان یزد سفر می‌کنند یک کمپ گردشگری مناسب باشد.

نقوی اضافه کرد: در این مجموعه باغ هنر زیلو و باغ هنر سفال هم که به تاثیر از تاریخ کهن و مجموعه معماری میبد الگو گرفته است از دیگر بخش‌های این پروژه است که در دست اقدام است.

نقوی شهردار تصریح کرد: صنایع دستی خیلی درآمدی ندارد و این خانواده‌ها اگر سرمایه خودشان را در راه دیگری هزینه کرده بودند قطعاً درآمد‌های بیشتری داشتند. امروزه با شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در جامعه هست این هنرمندان نیازمند حمایت ویژه وزارت میراث فرهنگی و مجموعه مدیریت شهری و شهرداری‌ها هستند.

او تاکید داشت: نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم حمایت از صنایع دستی و هنر در شهر‌ها از سوی مدیریت شهری است که باید این مسئله نهادینه شود.

مراسم اعطای گواهینامه شهر‌ها و روستا‌های ملی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پنج استاندار و معاون عمرانی وزیر کشور در کاخ نیاوران تهران برگزار شد.

در این مراسم شهرداران شهر‌های جهانی میبد و شیراز به نمایندگی از سایر شهرداران شهر‌های جهانی سخنرانی کردند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا