یزدفردا "انعکاس مطبوعات در یزدفردا "هفته نامه بشارت نو.شماره 169تاريخ شنبه 5/2/88: استاندار يزد شهريورماه گذشته در پاسخ به اعتراض شديد خبرنگاران مبني بر پاسخگو نبودن شورا و شهرداري پيرامون كسري بودجه سال 86 قول داد تا ظرف يك ماه شهردار را به پاسخگويي نسبت به افكار عمومي بكشاند اما با گذشت 6 ماه اين خواسته استاندار عملي نشد.
سال جديد را شوراي شهر يزد با دغدغه پاسخگويي به يكي از مطبوعات يزد با هدف دفاع از شهردار منتخب خود آغاز كرد آنهم دغدغه‌اي كه نشانه‌هايي از وجود هم‌پيماني گروهي در دفاع از شهردار به چشم مي‌خورد تا دغدغه صيانت از آراء موكلان خود كه مردم يزد هستند.
چهار عضو هم راي شوراي شهر به سردمداري حميدرضا مطهريان و همراهي كوچك‌زاده، فقيه خراساني، حرزاده به همراه يك عضو مشهور به اصلاح‌طلب شورا به نام خانم حميده وزيري هم‌پيمان شدند تا مصوبه‌اي را به بشارت‌نو تحميل كنند كه نشان از ميزان اعتماد و التزام آنها به آزادي بيان داشت اين 4 عضو به علاوه يك وقتي حرفشان بر زمين ماند با اضافه كردن امضاء علي‌اكبر ميروكيلي، شهردار يزد ثابت كردند كه تنها هدف آنها دفاع بي چون و چرا از شهردار است آن هم به هر قيمتي! چرا كه كمتر نشانه‌اي از مردم‌داري و دفاع از مردم در اين دفاع بي‌چون و چرا به چشم مي‌خورد و در عوض نشانه‌هاي دفاع گروهي بيشتر به نظر مي‌آمد.
بديهي‌ترين اين نشانه‌ها انتقاد اعضا شوراي شهر و از جمله اين 5 عضو حامي شهردار از شهردار در نخستين جلسه شوراي شهر طي سال جديد است كه در آن انتقاداتي سخت از سوي همين طرفداران دو آتشه بر عملكرد شهردارشان! وارد شده است. انتقاداتي چون ضعف شهرداران مناطق، عدم جمع‌آوري زباله شهروندان در نوروز، عدم جمع‌آوري نخاله‌هاي ساختماني در معابر و سطح شهر به بهانه كمبود بودجه، عدم آسفالت برخي كوچه‌ها و معابر شهر (در حالي كه شهردار مدعي راه‌اندازي مترو در يزد است و ژست متروسازي را در مقابل دوربين صدا و سيما مي‌گيرد!) و... كه در شماره آينده مشروح گزارش اين جلسه منتشر خواهد شد.
دليل و شاهد ديگر مدعاي سازمان يافته بودن حمايت از شهردار، در نظر گرفتن اهداف شوراها و هزينه‌هايي است كه بر مردم بابت تشكيل شوراي شهر تحميل شده و مقايسه آن با برآيند عملكرد اين شورا است. اما وقتي اكثريت اعضا شوراي شهر راي بر نامحرم بودن مردم مي‌دهند اين سوال را در اذهان مطرح مي‌كنند كه آنها در جلسات غير علني خود چه چيزي را از مردم پرده پوشي مي‌كنند؟ چرا شهردار و هم پيمانانش در شورا مي‌خواهند پول‌هايي كه توسط مردم در اختيار آنان قرار گرفته است را با اطلاع‌رساني هر چه كمتر از ولي نعمتان خود، هزينه كنند؟
شروع ماجرا
اما ماجرا از آنجا شروع شد كه در پي عدم توانايي شهردار يزد در زمينه جذب بودجه سال گذشته و تقاضاي تصويب متمم بودجه سال 87 در شورا، بشارت‌نو وارد صحنه اطلاع‌رساني و شفاف سازي اين موضوع شد تا بنابر خصوصيت ذاتي و رسالت مطبوعاتي خويش به عنوان نماينده افكار عمومي زواياي مختلف از اين عدم توانايي شهردار و لاپوشاني و ترميم آن توسط شورا را به اطلاع بانيان و موكلان شورا و شهرداري برساند. چرا كه اگر جز اين اصطلاحي شايسته اين حركت شوراي شهر بود، بلافاصله جلسه بعدي شورا با اخراج خبرنگاران از جلسه و غير علني كردن آن توسط حاميان شهردار آنهم به درخواست شهردار برپا نمي‌شد.
عيدي شهردار به مردم
اطلاع‌رساني بعدي بشارت‌نو از اين اقدام شوراي شهر در قالب عيدي شهردار يزد به مردم صورت گرفت كه طي آن اين نشريه در شماره 167 خود در آستانه نوروز 88 خبر از عيدي ناميمون شهردار و البته طرفدارانش در شوراي شهر براي غير علني كردن فوري جلسه شوراي شهر داد.
اما بلافاصله پس از اعلام غير علني شدن جلسه شورا و در حالي كه هنوز خبرنگاران مبهوت از اين حركت شورا و شهردار پشت درب شورا ايستاده بودند مدير مسوول بشارت‌نو طي نامه‌اي به رئيس شوراي شهر نسبت به اين روند نامبارك و ناصواب در زمينه غير علني كردن فوري و بدون برنامه جلسه شوراي شهر اعتراض كرد. اين اعتراض از سوي رئيس شوراي شهر كه خود را از مخالفان اين پروسه و مدافع طي شدن شيوه‌هاي دموكراسي مي‌داند پاسخي جز توجيه قانوني بودن روند به دليل درخواست شهردار و پيش‌بيني شدن در قانون شوراها نداشت.
اقدام شايسته فرمانداري
اما رونوشت نامه به فرمانداري و استانداري يزد موجب واكنش مثبت و قانوني فرماندار ارزشي يزد شد كه به عنوان نقطه مثبت حركت فرماندار و معاون وي كه مسوول امور شوراهاست در تاريخ ثبت خواهد شد. محمود عظيمي‌نيا طي نامه شماره 1362711 مورخ 1/1/88 در واكنش به نامه مدير مسوول بشارت‌نو خطاب به رئيس شوراي اسلامي شهر يزد خواستار تمهيدات لازم براي حضور خبرنگاران جهت اطلاع‌رساني از مذاكرات و مصوبات شورا و بودجه و عملكرد و ... آن شد.
در ادامه اين نامه با اشاره به بند يك ماده 11 آئين‌نامه اجرايي تشكيلات انتخابات داخلي و امور مالي شوراهاي اسلامي شهرها و ماده 76 قانون اين تشكيلات خطاب به علي‌محمد ميرحسيني نوشته شده است: در صورت غير علني بودن جلسات پس از تقاضاي كتبي شهردار و يا فرماندار و موافقت اكثريت اعضا حاضر در جلسه، مراتب به اطلاع عموم ابلاغ تا مانع از بروز چنين مسايلي گردد.»
افتخاري براي بشارت‌نو
اما اين نامه و واكنش فرماندار نه تنها در گوش آهنين زره‌پوشان مدافع بي چون و چراي شهرداري نرفت بلكه مصوبه‌اي از شوراي شهر براي اولين بار در تاريخ استان و به احتمال قريب به تعيين در تاريخ كشور از جلسه شورا گذشت كه بر اساس آن از بشارت‌نو خواسته مي‌شد تا جوابيه‌اي را آنهم حتي با اعلام تيتر انتخابي خود نويسنده يا نويسندگان جوابيه (كه براي اولين بار صورت مي‌گرفت) در نشريه چاپ كند. هر چند نفس اين مصوبه از سوي بخشي از اعضا شوراي شهر كه اكثريت را در اختيار دارند افتخاري است كه آيندگان بر آن قضاوت خواهند كرد اما ارسال جوابيه از سوي هواداران فردي كه در مورد آن مطلبي درج شد هرگز سابقه نداشت و براي مطبوعات نيز درج آن الزامآور نبود.
اين جوابيه به عنوان طرح مصوب شوراي شهر در دويست و بيست و هفتمين جلسه شورا به تصويب اعضا رسيده و به بشارت‌نو ارسال شده بود اما مدير مسوول بشارت‌نو در نامه‌اي خطاب به رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد كه ارسال جوابيه در دفاع از ديگران معنا ندارد و درج آن براي نشريه الزام آور نيست!
بلافاصله پس از وصول اين پاسخ بشارت‌نو در شوراي شهر؛ اين بار همان جوابيه به امضاء شهردار رسيد اما پيش از امضاء وي 5 عضو شوراي شهر (كه همان 5 عضو هم راي و هم پيمان در ساير جلسات شورا براي مصوباتي چون غير علني شدن شورا بودند) نيز امضاء خود را حتي پيش از امضاء شهردار گذاشتند به طوري كه امضاء شهردار يزد كه مخاطب اصلي و مستقيم اين گزارش بود در آخر امضاء‌ها ملاحظه و جوابيه مجددا با اندكي تغيير نامه و خارج از سربرگ شورا اما باز هم با نامه رئيس شوراي شهر به بشارت‌نو ارسال شد.
هويت امضاء كنندگان
امضاء كنندگان اين مصوبه 4 عضو معروف و مشهور به ائتلاف هواداران شهردار در شوراي شهر يزد بودند كه مدتي است اين ائتلاف به طور قابل توجهي به 5 نفر تبديل شده‌اند. يعني آقايان حجت‌الاسلام مطهريان (طراح و صحنه‌گردان اصلي اين جوابيه و حامي درجه يك شهردار)، كوچك‌زاده، فقيه خراساني، حجت‌الاسلام حرزاده و البته خانم حميده وزيري عضو مشهور به اصلاح‌طلب شورا كه اصرار زيادي هم بر ارسال جوابيه داشت!
دين وزيري به شهردار چيست؟
اينكه حميدرضا مطهريان روحاني مهريزي طرفدار شهردار در شورا از شهردار اينچنين دفاع كند چيز قابل دركي است چون او همشهري ميروكيلي و معرفي كننده و مصر اصلي و اوليه انتخاب وي به عنوان شهردار يزد بوده است. 3 عضو ديگر نيز از اعضا ائتلاف هم‌پيمان در شورا هستند؛ هر چند گفته مي‌شود يكي از آنها قند و چايي شورا را به خاطر بيت‌المال بودن نمي‌خورد اما همگي در دفاع از شهردار تابع اصول شناخته شده گروه خود هستند.
اما پيوستن سيده حميده وزيري، عضوي كه به عنوان كانديداي اصلاح طلب و طرفدار خاتمي وارد شوراي شهر يزد شده است به اين جمع اندكي قابل تامل است.
چرا كه يكي از اعضا سابق شورا به طور سنتي ياد مي‌دهد كه هرگز امكان نداشت خانم وزيري راي خود را در كنار عضو ديگر اين گروه هم پيمان كنوني خود يعني فقيه خراساني قرار دهد.
در اين زمينه اشاره به اين مطلب كافي است كه مدتي پيش بشارت‌نو طي مصاحبه‌اي با خانم وزيري به نقل از خود وي خبر از اشتغال برادر وي در شهرداري توسط شهردار داد. اين سوال اكنون پيش روي خانم وزيري قرار دارد كه اين چرخش موضع مي‌تواند ربطي به اين مورد و برخي موارد مشابه به ديگر داشته باشد يا خير؟ آيا وي به شهردار ديني دارد كه بايد راي وي در كنار كساني قرار گيرد كه هرگز قبلا سابقه نداشته است.
بندبازي سياسي
پاسخ به اين سوال از سوي خانم وزيري در حالي با اهميت‌تر مي‌شود كه اخيرا نام وي در كنار برخي اعضا اصلاح‌طلب به عنوان اعضا ستاد مركزي مهندس ميرحسين موسوي، كانديداي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري به چشم مي‌خورد.
آيا حمايت وزيري از ميرحسين موسوي و قرار گرفتن وي در جبهه اصلاح‌طلبان باز هم دليل خاصي دارد؟ يا اينكه اين شيوه متداول و اين عضو با سابقه شوراي شهر است. چنانچه در دوره‌هاي قبل نيز خود را طرفدار خاتمي جلوه داد و به عنوان كانديداي اصلاح‌طلب وارد شورا شد اما در شورا هم پيمان و همراه كساني شده است كه هيچ سنخيتي با ايده‌هاي سياسي وي ندارند.
البته در مساله ستاد ميرحسيني موسوي در يزد موارد ديگري هم هست كه پرداختن به آنها خود جاي ديگري را مي‌طلبد.
چرا حرف استاندار بر زمين ماند؟
اما آنچه موضوع گزارش و هدف اصلي بشارت‌نو است پرداختن به اصل موضوع شورا و شهرداري و ماجراي اخير است. اين موضوع به ويژه با توجه به ريشه‌دار بودن ماجرا در سال گذشته بسيار قابل بررسي است چرا كه در سال گذشته نيز شهردار كنوني يزد در زمينه جذب بودجه خود با مشكل مواجه شده بود. به طوري كه حرف و حديث‌ها پيرامون اين مشكل شهردار به استاندار يزد كشيد و شهريور سال گذشته استاندار يزد در پاسخ به اصرار خبرنگاران از فرصت يك ماهه خود براي پاسخ دادن شهردار به افكار عمومي خبر داد. چيزي كه هنوز هم پس از گذشت بيش از 7 ماه به وقوع نيفتاده است. در حقيقت حرف استاندار در زمينه شهردار و كسري بودجه شهردار در سال 86 از نيمه سال 87 تاكنون برزمين مانده است.
جوابيه طرفداران شهردار
جوابيه كامل و مفصل طرفداران شهردار در شورا در شماره آينده بشارت‌نو كه دومين شماره آن در سال جديد است به طور كامل به همراه ساير مطالب خواندني در اين زمينه درج خواهد شد. اما بشارت‌نو در همين اثنا دو سوال را به شوراي شهر ارسال كرده است تا بتواند تحليل واقعي‌تري از اين موضع‌گيري اعضا طرفدار شهردار در شورا به موكلان آنها بدهد. تحليل كه تصويري از قضاوت خداي نخواسته غير واقعي و نادرست به مردم بتواند بر مبناي عملكرد آنها باشد. عملكرد شهردار در زمينه كارهايي كه انجام داده و كارهايي كه انجام نداده است. سوالات بشارت‌نو كه طي نامه شماره 1002 مورخ 27/1/88 به شوراي شهر يزد ارسال شده و به شماره 272 مورخ 29/1/88 در اين شورا به ثبت رسيده است عبارتند از
1-يك نسخه بودجه مصوب سال 87 شهرداري يزد كه در طول سال مالي گذشته مورد ملاك عمل شهرداري بوده است.
2-بودجه اصلاحي سال 87 كه در پايان سال 87 به تصويب شوري اسلامي شهر يزد رسيده است.
و البته بودجه سال‌هاي 86 و 85 شهرداري يزد گزارش عملكرد ماهانه شهردار نيز از شورا مورد سوال است.
منتظر پاسخ فوري شورا به اين سوالات براي اطلاع‌رساني كامل و جامع به شهروندان هستيم.

توضیح یزدفردا :مطالب فوق انعکاس مطالب هفته نامه بشارت نو می باشد و الزاما دیدگاه گردانندگان یزدفردا نمی باشد و آمادگی خود را جهت انتشار پاسخ های احتمالی  اعلام می داریم .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا