حسین جلالی سردبیر یزدفردا

بسمه تعالی
کریدور علم و فناوری استان یزد که روزی قرار بود به عنوان نهادی هماهنگ کننده، همه پهنه اقتصادی یزد را در محدوده دشت یزد اردکان پوشش دهد و تمامی عناصر و المان های لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و فناور را به یکدیگر مرتبط سازد، امروز به خلوتخانه ای تبدیل شده است که با اهدافی نامعلوم به دنبال مصادره کارخانه نوآوری یزد (در محل سابق کارخانه درخشان) است.

سوالات زیادی در این میان مطرح است اما مهمتر از همه آنکه چرا این تغییر مأموریت بزرگ و آشکار صورت گرفته است؟

چرا کریدور از سازمانی هماهنگ کننده و عنصری سیاست گزار به عملاً پیمانکار عمرانی تبدیل شده است؟ (اصولاً عملیات عمرانی از سوی این ساختار و حق العمل گرفتن با روح تشکیل این نهاد متناسب است؟)

چرا کریدور از ساختاری فرابخشی عملاً به تشکیلاتی محدود و محفلی تبدیل شده است؟
آیا براساس تعاریف و تجارب بین المللی کریدور نباید در یک پهنه یا امتداد جغرافیایی تعریف شود؟ با کدام استدلال فعالیت این پروژه ملی و مهم، محدود و منحصر به کارخانه نوآوری درخشان شده است؟

ساختار کریدور برای برخورداری از توانمندی های لازم برای تأمین سرمایه و همچنین به منظور ارتباط با دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی، به صورت خصوصی طراحی شده است و نه استفاده های گروهی و یا دور زدن قانون!

ادعای من آن نیست که در این فرآیند اقداماتی خلاف قانون صورت گرفته است (چون اطلاعی از جزئیات امور ندارم) اما روندهای موجود کاملاً بر خلاف روح قانون است و مضافاً بر اینکه زمزمه هایی مبنی بر واگذاری سهام به جریاناتی خاص و یا سپرده گذاری منابع دولتی و ... هم شنیده می شود که امیدوارم همگی خلاف واقع باشد.

ضمیمه:
کریدور علم و فناوری چیست؟

کریدور های علم و فناوری، شبکه ای انبوه از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیر ساخت های ارتباطی و افراد و اطلاعات است که در یک امتداد جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدرن با اهداف و راهکارهای معین و هماهنگ شده می باشند.

این مراکز با جذب سرمایه های ملی منطقه ای و اشتراک منافع آورده های همه‌ی طرف های ذی‌نفع و هم افزایی میان سازمان ها، مراکز و موسسات حاضر، سبب ارتقاء نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید و اقتصاد و ایجاد جامعه دانایی محور خواهند شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا