رئیس اداره اوقاف ابرکوه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸ رقبه جدید شناسایی و تعداد رقبات شهرستان ابرکوه به بیش از هزار و ۱۷۱ رقبه افزایش یافته است.

به گزارش یزدفردا: ابوالفضل زمانی در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت دهه وقف برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۳۸ موقوقه و بیش از هزار و ۱۷۱ رقبه در سامانه جامع سازمان اوقاف به ثبت رسیده که هزار و چهار رقبه آن ملکی و مابقی رقبات آب است.

وی با اشاره به اینکه امسال در طرح روستا به روستا تعداد ۶۸ رقبه جدید شناسایی شده است، افزود: در این طرح پرسنل این اداره با مراجعه به کدخدا و افراد قدیمی روستاها، موقوفاتی را که اسناد آن در اوقاف موجود نیست و هنوز در دست مردم است شناسایی و برای ثبت و ضبط آن اقدام می کنند.  

زمانی همچنین از مزروعی بودن بیش از ۸۵ درصد از موقوفات شهرستان خبر داد و گفت: به علت خشکسالی های پی در پی و کم آبی و مرگ برخی قنات ها، این اراضی در معرض خطر قرار گرفته و نیاز است عین موقوفه حفظ شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ابرکوه ادامه داد: در همین راستا برخی زمین های داخل شهر که موقعیت مسکونی دارد در قالب حق تملک اعیان و در قبال پرداخت حق تملک به افراد واگذار می شود. در رابطه با زمین هایی نیز که در موقعیت مسکونی قرار ندارد، در قالب قرارداد اجاره بلند مدت و مشارکت به سرمایه گذاران واگذار می شود.

این مسئول همچنین به ثبت سه وقف جدید در شش ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: این موقوفات در بخش بهمن توسط سید مصطفی حسینی، حسین بخشی و صغری فلاح (به صورت مشارکتی) و محمد علی جهانی به ترتیب با نیت دفن اموات، خانه عالم مسجد صاحب الزمان(عج) و توسعه مسجد به ثبت رسید.

وی ابراز کرد: در سال جاری با به روز رسانی مال الاجاره و کارشناسی های جدید، عواید موقوفات نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است که صرف روضه خوانی سید الشهدا(ع)، امور فرهنگی و قرآنی، کمک به فقرا و دانش آموزان بی بضاعت،  مساجد و حوزه های علمیه شهرستان می شود.

زمانی تصریح کرد: طی پنج دوره توزیع بسته های معیشتی، بیش از دو هزار و ۳۰۰ بسته با همکاری مراکز افق امامزادگان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد برکت، خیرین و از محل نیات واقفین در طرح های آرامش بهاری، ضیافت الهی و شمیم حسینی به دست نیازمندان شهرستان رسید. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا