قلم - در میدان دروازه قرآن به جمع استقبال کنندگانی می‌رسیم که با پارچه نوشت « تا میرحسین، یک یا حسین » در انتظار ورود مهندس به یزد هستند؛ آنها که خود را جوانان شاهدیه معرفی می‌کنند.

قلم نیوز: به یزد باز می‌گردیم...
تصاویری از مهند موسوی را در دست دارند و به مردمی که از خیابان رد می‌شوند شیرینی و آبمیوه تعارف می‌کنند.
این جوانان می‌گویند بیش از یک ساعت است که منتظر رسیدن مهندس میرحسین هستند.
به یزد که می ‌رسیم خیابان های منتهی به مسجد حظیره که وعده ملاقات مهندس با مردم است دارای ترافیک سنگینی است. ساعت 7 به مسجد می‌رسیم. مردم اتوبوس مهندس موسوی را می‌بینند به سمت آن هجوم می‌برند تا بتوانند احساس خود را نسبت به نخست وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس در شهرستان مستقیما با او در میان بگذارند.
صدای فریاد «موسوی خط امام بر تو دورود بر تو سلام» از داخل مسجد به گوش می‌رسد. در داخل مسجد قشرهای مختلف مردم یزد برای دیدار میرحسین حضور پیدا کرده اند.
از کودک سبز پوشی که پرچم سبزی را بالای سر گرفته تا پیرمردان و پیرزن‌های که تصمیم گرفته اند پای صحبت های یار دیرین امام بنشینند و جوانان و دانشجویانی که می‌خواهند آرمان‌هایشان را در کلام یار خاتمی بجویند در میان حاضرین به چشم می‌خورند. فضای داخلی مسجد بزرگ یزد مملو از مردم مشتاقی است که در انتظار نخست وزیر دوران پرافتخار دفاع مقدس منتظر نشسته اند و بی‌صبرانه در انتظار دیدار یار امام هستند. اعضای ستاد مهندس موسوی از مردم یزد به خاطر تاخیری که در مراسم پیش آمده عذرخواهی می‌کنند و می‌گویند در سال‌های اخیر فرهنگ عذرخواهی از مردم به فراموشی سپرده شده. تا جایی که حتی وقتی مشخص می‌شود وزیر دولت نهم سال‌ها با مدرک جعلی مشغول به کار بوده هیچ کس از مردم عذرخواهی نمی‌کند.
همهمه در سمت در پشتی مسجد به وجود آمده نشان می‌دهد که میرحسین بالاخره وارد صحن مسجد شد.
مردم یزد یک صدا شعار می‌دهند که «یار امام و خاتمی، به شهر ما خوش آمدی» «درود بر خاتمی، سلام بر موسوی»
وقتی میرحسین پشت تریبون قرار می‌گیرد فریاد «یا حسین میرحسین» مردم یزد تمام مسجد را در بر می‌گیرد.
جمعیت با اشتیاق زیادی فریادی می‌زند «صل علی محمد بوی خمینی آمد»
میرحسین با شال سبزی که روی دوش انداخته با متانت خاصی به ابراز احساسات مردم پاسخ می‌دهد.
شعار می دهند «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم»
میرحسین آن سید والامقام آمده است که نام و راه و یاد امام را احیا کند و در دست نوشته ای دیگر که جوانی سبزپوش بالای سر گرفته نوشته شده «من اگر برخیزم، تو اگر برخیزیی، همه بر می‌خیزند»
مرد میانسالی پلاکاردی را بالای سر گرفته که در آن نوشته شده «عدم شرکت در انتخابات = انزوای جهانی ایران»

میرحسین: در کابینه ام وزیر میلیاردر نخواهم داشت
موسوی سخنان خود را با این جمله آغاز می‌کند که یزد شهر آیت الله صدوقی و آیت الله روح الله خاتمی و سید محمد خاتمی است.
آوردن نام خانواده خاتمی اشتیاق مردم حاضر در مسجد را به اوج می‌رساند.
میرحسین از مردم خواهش می‌کند با توجه به حرمت مسجد و رحلت آیت الله بهجت از تشویق او در داخل مسجد خودداری کنند.
مردم با فریاد تکبیر با میرحسین همراهی می‌کنند.
حضور سبز مردم یزد در مسجد به حدی گسترده است که بسیاری از آنها ناچار شده اند ایستاده در حاشیه های کناری مسجد به سخنان میرحسین گوش بدهند.

موسوی با بیان این که قصد دارد امروز از هویت ملی ایران حرف بزند می‌گوید ایرانی که عظمت نداشته باشد نمی‌تواند مدیریت جهانی کند.
ایرانی که عظمت نداشته باشد نمی‌تواند از دوستانش در کشورهای دیگر حمایت کند.
ایرانی که عظمت نداشته باشد نمی‌تواند امنیت خود و فرزندانش را در سراسر جهان تامین کند.
اظهارات میرحسین با تکبیرهای بلند و حمایت آمیز مردم یزد همراه می‌شود.
میرحسین با انتقاد از سیاست خارجی ایران در سال‌های اخیر می‌گوید: ما با فراموش کردن هویت ملی خود حیاط خلوت خود را در کشورهای همسایه رها می‌کنیم و به سراغ آمریکای لاتین می‌روم. ما با همسایگان مان کمترین ارتباط را داریم ولی سالی چند بار با رهبران آمریکای لاتین دیدار می‌کنیم.
در این لحظات فردی که خود را توانسته به تریبون محل سخنرانی میرحسین نزدیک کند سعی می‌کند با صدای بلند سخنان موسوی را قطع کرده و آرامش جلسه را بر هم بزند.
مردم با فریادهای بلند «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم» سعی در آرام کردن این فرد می‌کنند.
برخی از مردم در گوشه ای از مسجد فریاد مرگ بر منافق را سر می‌دهند.
موسوی از مردم می‌خواهد که آرامش خود را حفظ کنند و این جوان را پیش او بیاورند و به او اجازه صحبت بدهند. نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه از سیاست های اقتصادی فعلی انتقاد می‌کند و می‌گوید: آخر این سیاست‌ها چیزی جز کوچک کردن سفره مردم، آزادی و اقتصاد و افزایش اعتیاد و افزایش بی‌رویه استفاده از درآمدهای نفتی نخواهد بود.
مردم که تا حدودی از ناآرامی های به وجود آمده احساساتی شده اند همچنان با شعارهای محکم خود حمایت شان را از میرحسین اعلام می‌کنند.
فردی که به عنوان معترض آرامش مجلس را بر هم زده بار دیگر شروع به فریاد زدن می‌کند و این بار مردم او را به بیرون از صحن مسجد هدایت می‌کنند.

میرحسین در ادامه سخنانش اقتصاد صدقه ای را مورد انتقاد قرار می‌دهد و مردم یزد نیز حمایت خود را از او با شعار «دولت سیب‌زمینی، نمی خواهیم نمی‌خواهیم» و «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم» اعلام می‌کنند.
موسوی که با وجود تنش های به وجود آمده آرامش خاصی در کلام دارد می‌گوید: ما باید از اقتصاد ملی حمایت کنیم مردم ما تنبل نیستند و مردمی خلاق هستند که اگر اقتصادمان جهت گیری روشنی داشته باشد مردم نیز به اقتصاد ملی کمک خواهند کرد.
میرحسین ادامه می‌دهد: در حالی که پرتقال مازندران و گیلانی روی درخت ها باقی مانده دولت ما پرتقال چینی و اسرائیلی وارد می‌کند. امیدوارم دولت آینده بتواند با بازگشت به برنامه‌ریزی، حرمت و هویت ملی را به کشور بازگرداند.
میرحسین بحثش را با این نکات به پایان می‌رساند: در زمینه پیام رسانی با دشواری های زیادی همراه بوده ایم و متاسفانه نتوانسته ایم از رسانه ملی استفاده کنیم.
او در میان تشویق شدید مردم یزد می‌افزاید: ما نیاز داریم که با پیام رسانی تک تک شما این مشکل را حل کنیم.

در حالی که مردم حاضر در مسجد سعی می‌کنند خود را به نزدیکی موسوی برسانند، دکتر رهنورد برای لحظاتی کوتاه سخن می‌گوید و تاکید می‌کند: یکی از مهمترین کارهایی که دولت فعلی نمی‌کند اعتماد به مردم و نسل جوان است. دکتر رهنورد در میان تشویق شدید مردم می‌گوید: فضای امنیتی و فشار و استرس چیزی است که این دولت برای مردم ایجاد کرد و دولت آینده برای رفع باید اقدام کند.
مردم یزد که سعی می‌کنند برای بدرقه‌ موسوی خود را به او برسانند شعار می‌دهند «درود بر خاتمی ، سلام بر موسوی»
«حسین حسین شعارماست موسوی انتخاب ماست». میرحسین در حالی در میان فشار جمعیت مسجد یزد را ترک می‌کند که تا دقایقی پس از خروج او نیز مردم با اشتیاق در حال شعار دادن هستند و تا ساعتی پس از پایان مراسم نیز بحث‌های انتخاباتی در میان مردم ادامه دارد.

مردم با وجودی که بیش از نیم ساعت از پایان مراسم گذشته هنوز در خیابان منتظرند تا اتوبوس میرحسین را بدرقه کنند. ساعت از 20:30 گذشته که جمع مردم خونگرم یزد را ترک می‌کنیم و برای بازگشت به تهران به سمت فرودگاه این شهر می‌رویم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا