قلم - مهندس میرحسین موسوی تاکید کرد: اگر کسی ایران را دوست داشته باشد، باید از تولید و کشاورزی ملی حمایت کند. 

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در جمع کثیر مردم یزد در مسجد حظیره با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و نیز درگذشت مرجع عالیقدر و عالم بزرگ آیت‌الله بهجت درباره شهر یزد گفت: شهر یزد یک شهر فرهنگی، کارآفرینی، شهر صنعت، سنت، شهر شهید صدوقی، شهر حاج‌روح‌الله خاتمی و شهر سیدمحمد خاتمی است.

این سخنان موسوی از سوی مردم حاضر مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به مسایل اقتصادی گفت: تجلی منافع ملی ما در صحنه اقتصاد است. برای اینکه قوی باشیم، از شهروندان خود دفاع کنیم و امنیت و مرزهای خود را حفظ کنیم، باید اقتصاد نیرومند داشته باشیم. ما باید یک اقتصاد ملی نیرومند داشته باشیم و برای همین اگر مساله حمایت تولید ملی، معنایی در رابطه با میراث تمدنی و هویتی ما دارد، باید به آن به‌طور جدی بپردازیم.

موسوی با بیان اینکه اگر نتوانیم اقتصاد ملی قوی داشته باشیم و نتوانیم مشکلات تورم و بیکاری را حل کنیم، در سطح بین‌المللی تحقیر خواهیم شد، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین اهداف در سند چشم‌انداز 20 ساله مساله قدرت اقتصادی است. در مسابقه بزرگ جهانی و منطقه‌ای اگر نتوانیم اقتصاد ملی نیرومندی داشته باشیم و مطابق برنامه به سمت آن حرکت کنیم، 20 سال دیگر در مقابل رقیبان قوی نخواهیم توانست کشور را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم کشاورزی در کشور در حال نابودی است و برنج، چای، چغندرقند و صنعت ما در معرض فروپاشی قرار دارد، هم به مساله اقتصادی اشاره داریم و هم به هویت ملی خود اشاره می‌کنیم که با این سیاست‌ها دچار مشکل شده است. وجود 25 درصد تورم یعنی 25 درصد کاهش قدرت خرید قشرهای پایین دست و راه باز کردن برای فساد نسل‌های جوان در ذیل اعتیاد. 25 درصد تورم یعنی اینکه ما نمی‌توانیم استقلال اقتصادی داشته باشیم و این همان بلایی است که اقتصاد صدقه‌ای بر سر ما آورده است.

موسوی گفت: برای آنکه عزت مردم حفظ شود اشتغال دائم می‌خواهیم. یکی از مراکز کارآفرینی و اشتغال در کشور همواره استان یزد بوده است که متاسفانه امروز در این زمینه دچار مشکل شده است. حمایت از اقتصاد ملی برای ما یک اصل است و این کار را باید با کمک همه مردم انجام دهیم. مردم ما مردم خلاقی هستند و اگر جهت‌گیری روشنی باشد و دولت بسترسازی کند و جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد کمک خواهند کرد که به سمت اقتصاد نیرومند پیش برویم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نسل هویت ایرانی اظهار کرد: در سند چشم‌انداز 20 ساله که بزرگترین اهداف را ترسیم می‌کند به بحث هویت ملی و دینی اشاره شده است و در سیاست‌های کلی نظام نیز بر این مساله تاکید شده است و این نشان می‌دهد که حفظ و درک هویت ایرانی ما یک مساله بسیار کلیدی است.
موسوی با اشاره به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام نوشته مرحوم دکتر علی شریعتی گفت: اگر به این کتاب نگاهی بیندازید خواهید دید که دغدغه هویت دینی و ملی همواره از جمله برنامه‌های اصلی بوده است. بدون این هویت نخواهیم توانست نه سیاست‌های فرهنگی درستی داشته باشیم و نه می‌توانیم سیاست‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و سیاست خارجی مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: زمانی ما می‌توانیم در دنیا تاثیرگذار باشیم که بیش از هر چیز به هویت ایرانی خود بپردازیم. ایرانی که عظمت نداشته باشد نمی‌تواند مدیریت جهانی کند و نمی‌تواند از برادران خود در لبنان حمایت کند. ایرانی که عظمت نداشته باشد در دنیا بی‌یار و یاور است و نمی‌تواند از حیثیت ایرانیان در جهان دفاع کند.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه اقتصاد نیرومند به معنای این است که دورنمای روشنی برای جوانان ایجاد شود و امنیت و وحدت ما را بیشتر کند، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دولت‌ها حمایت از تولید و اقتصاد ملی است. متاسفانه امروز دولت مشغول مدیریت جهانی است و مدیریت داخلی را فراموش کرده است. مدیریت جهانی خوب است ولی به شرط آنکه قدرت آن را داشته باشیم و این قدرت از اقتصاد نیرومند حاصل می‌شود نه اینکه حل اشتغال و تورم، مساله دست چندم دولت باشد.

موسوی در ادامه در استفاده از عقل جمعی و مشورتی در حل مشکلات کشور تاکید کرد و گفت: برای حل مشکلات کشور باید از نظر کارشناسان و عقل جمعی استفاده کنیم نه اینکه تمام اختیارات شوراهای تصمیم‌گیری را لغو و انحلال و همه آنها را در یک فرد جمع کنیم. حرف ما این است که شما از نیروهای متخصص کشور استفاده نکرده‌اید. این نیروها برای حل مشکلات کشور تربیت شده‌اند چرا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

موسوی اظهار کرد: ملت ما یک خواسته منطقی دارد و آن برگشت به قانون و بازگشت به مسیر عقلانی است که امیدواریم در دولت بعدی به این مسایل بپردازیم. در چنین شرایطی اگر دولت بخواهد به فکر مدیریت جهانی هم باشد بهتر می‌تواند عمل کند و ما امیدواریم دولت آینده در عرصه جهانی عملکرد خوبی داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه ما احتیاج به ایران بزرگ و قوی داریم، افزود: سوال اساسی این است که آیا در سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و در سیاست خارجی به اندازه کافی به این هویت نگاه می‌شود؟ من اعتقاد دارم که به اندازه کافی نگاه نمی‌شود. ما حیات خلوت خود را در آسیای مرکزی و قفقاز فراموش کردیم و به سراغ ‌آمریکای لاتین می‌رویم. نمی‌گویم که چرا به سمت آمریکای لاتین می‌رویم اما اینکه در طول سال، یک یا دو ملاقات با این کشورها داریم و با همسایگان خود کمترین ارتباط را داریم، برای ما سوال برانگیز است. این طور نمی‌توانیم از منافع ملی خود حمایت کنیم و ما باید با همسایگان قوی‌ترین ارتباط را داشته باشیم.

پس از پایان سخنان مهندس موسوی دکتر زهرا رهنورد، همسر وی در سخنان کوتاهی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی که این دولت نمی‌کند، اعتماد به مردم و نسل جوان است.

این استاد دانشگاه افزود: آزادی بیان و اندیشه حق مردم است و ایجاد فضای فشار، فضای امنیتی و استرس از ویژگی‌هایی است که این دولت برای مردم ایجاد کرده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا