بیست وسومین مانور زلزله و ایمنی با شعار "مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور" روز دوشنبه همزمان با سراسر کشور در تعدادی از واحدهای آموزشی بهاباد برگزار شد.

آيين نمادين اين مانور با حضور مسئولان آموزش و پرورش، جمعيت هلال احمر، آتش نشاني و نيروهاي  نظامی وانتظامي در آموزشگاه شهید زینلی  بهاباد برگزار شد و دانش آموزان با به صدا در آمدن آژير زلزله فرضي ، با نحوه پناه گيري، خروج بموقع و درست به هنگام زلزله آشنا شدند.

دانش آموزان در اين مانور بلافاصله به فضاهاي باز، محوطه حياط، زير ميزها، نيمكت ها و صندلي ها، چارچوب درها و ديگر مناطق امن مدرسه پناه بردند و مجروحان فرضي زلزله نيز توسط گروه هاي امداد با استفاده از وسايل ايمني به داخل آمبولانس هاي مستقر در مدرسه منتقل شدند.

فرمانداربهاباد درپایان این مانوردرجمع دانش آموزان درگفتگو با خبرنگارپانا، با بیان اینکه این مانور با هدف آمادگی دانش‌آموزان برای مواجه شدن ایمن در برابر اثر زلزله برگزار شد، افزود: دانش آموزان در این مانور، پناهگیری صحیح در برابر زلزله را در کلاس درس، آزمایشگاه، کتابخانه، فضای راهروها و حیاط مدرسه تمرین کردند.

محمد مهدی خانی زاده بهابادی بااشاره به اینکه شهرستان بهاباد برروی گسل زلزه قراردارد و یکی ازشهرهای زلزله خیز استان میباشد  ادامه داد: هرازگاهی اینگونه مانورها درشهرستان لازم وضروری است چون دراین زمینه آمادگی مردم برای مقابله با حوادث طبیعی نظیر زلزله بیشتر موثراست .

وی با بیان اینکه اجرای مانور زلزله و ایمنی ازبسیاری حوادث جبران ناپذیر جلوگیری می کند افزود: امداد رسانی سریع و به موقع در زمان حوادث غیرمترقبه یک ضرورت انکار ناپذیر است که باید همه مردم آموزش های لازم را فرا گیرند.

فرمانداربهاباد با تاکید براینکه این گونه مانورها فرصتی مناسب برای پرورش امدادگران خانواده و اشاعه فرهنگ امداد و نجات در خانواده است گفت : باید در تمام شرایط آماده پذیرش واقعیت ها و مقابله با حوادث غیرمترقبه باشیم .

مدیر آموزش و پرورش بهاباد درخاتمه اين مانور در جمع دانش آموزان اظهار داشت: با توجه به وجود گسل زلزله در كشور، اهتمام به امر آموزش و فراگيري نكات امدادي در قبل ، حين و پس از وقوع زلزله براي آحاد جامعه و دانش آموزان ضروري است.

حسن رزاقی بهابادی  هم درادامه این مانور خاطرنشان کرد: محور اصلی این مانور «ایمنی و پناه گیری اضطراری» بود که با شعار «مدرسه ایمن جامعه تاب آور» با همکاری جمعیت هلال احمر، ستاد بحران، فرمانداری، آتش نشانی و نیرو‌های اورژانس میبد برگزار شد.

وی اجرای مانور‌های آموزشی در مدارس را موجب آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با حوادث طبیعی دانست و گفت: این گونه تمرینات همچنین موجب آمادگی و انسجام بیشتر دستگاه‌های امداد رسان در مقابل حوادث احتمالی خواهد شد.

مدیر آموزش وپرورش بهاباد تاکید کرد : آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه امداد و نجات لازمه جامعه بوده و همه باید نسبت به فراگیری این آموز‌ش‌ها اقدام کنند.

حسن رزاقی بهابادی  با بیان اینکه اگر می خواهیم جامعه از جمله مدارس ما که کانون استقرار جمعیت پایه ای و آینده ساز جامعه است ایمن از بلایای طبیعی بویژه زلزله باشند باید در کنار آموزشهای رسمی به آموزشهای عمومی در قالب برنامه های مختلف پرداخت که مانور زلزله از مهمترین آنهاست.

وی هم با توجه به اینکه شهرستان بهاباد برروی گسل زلزله فعال قرارگرفته ست و هرازگاهی این گونه مانورها وآموزشها بای مردم ودانش آموزان وجامعه هدف الزامی اس گفت : ترویج فرهنگ مقاوم ‌سازی ، افزایش ایمنی و کاهش تلفات و خسارت ناشی از زلزله و ایجاد آمادگی برای واکنش‌های صحیح و سریع در برابر زلزله را از دیگر اهداف برگزاری این مانور میباشد.

دربرگزاری مانورزلزله که به صورت نمادین در آموزشگاه شهید زینلی بهابا دبرگزارشد فرماندار ، جانشین مدیریت بحران استانداری ، رئیس هلال احمر وآمزش وپرورش ، فرماندهان نظامی و انتظامی ، نیروهای هلال احمر آتش نشانی آب  وبرق ومخابرات وگاز نیزبه امدادرسانی جامعه هدف شتافتند

.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا