مروری کوتاه بر پرونده نازنین زاغری از بازداشت تا آزادی

 

«نازنین زاغری آزاد شد» تیتر خبری بود که ظهر امروز چهارشنبه در خروجی رسانه‌های داخلی قرار گرفت؛ تنها پس از گذشت چند دقیقه از انتشار این خبر توجه رسانه‌های دنیا به ویژه رسانه‌های لندنی به این موضوع جلب شد.

به گزارش ایسنا، به دنبال آزادی این زندانی، در ادامه این گزارش نگاهی کوتاه به پرونده وی از زمان بازداشت تا آزادی و خروج از ایران داریم:

نازنین زاغری کیست؟

نازنین زاغری متولد ۵ دی ۱۳۵۷ در تهران، روزنامه نگار و فعال اجتماعی، دارای مدارک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت ارتباطات از دانشگاه متروپولیتن لندن (پذیرش بورسیه تحصیلی در سال ۱۳۸۵) است. او در سال ۱۳۸۷ با ریچارد راتکلیف ۳۴ ساله اهل انگلستان ازدواج کرد و به تابعیت این کشور درآمد و گذرنامه انگلستانی را دریافت کرد. او یک دختر بنام گابریلا دارد.

در سوابق او همکاری به عنوان مترجم با آژانس همکاری بین المللی ژاپن در جریان امدادرسانی این آژانس در پی زلزله سال ۱۳۸۲ در بم استان کرمان و فعالیت در فدراسیون صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر آمده است.

بازداشت زاغری در تهران و انتقال به کرمان

نازنین زاغری پس از خروج از ایران در سال ۱۳۸۵ بارها در رفت و آمد به کشور بود. او نوزدهم فروردین ۱۳۹۵ هنگام بازگشت به انگلستان در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران توسط اطلاعات سپاه کرمان بازداشت و به این شهر منتقل شد.

انتقال به تهران و صدور حکم

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد زاغری «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود» را برای طی مراحل قضایی و تحقیقات تکمیلی اطلاعات سپاه، به تهران فرستاده است. در این اطلاعیه آمده بود که «ایشان(زاغری) با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پس از انتقال این متهم به تهران و بررسی‌های قضایی، سخنگوی وقت قوه قضائیه در نشستی خبری که ۳ بهمن ۱۳۹۵برگزار شد، اعلام کرد که حکم زندان نازنین زاغری، شهروند ایرانی–بریتانیایی، قطعی شده‌است. زاغری از سوی دادگاه به اتهام «جاسوسی» به پنج سال زندان محکوم شد.

مرخصی کرونایی و بازداشت خانگی

به دنبال همه گیری ویروس کرونا در دنیا و شیوع آن در کشور، زاغری بیست و هفتم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ مشروط بر استفاده از پابند الکترونیکی به مرخصی رفت و در بازداشت خانگی قرار گرفت؛ این مرخصی تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ و پایان دوران محکومیت او ادامه داشت و پس از تائید حکم آزادی پابند الکترونیکی او باز شد.

اتهام جدید و یک سال ممنوع‌الخروجی

دوازده آبان ۱۳۹۹ نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جدید نازنین زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. زاغری در این پرونده به «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی» متهم شد که در نهایت در ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ با رای دادگاه به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است.

نازنین زاغری آزاد شد

حکم منع خروجی یک ساله زاغری روز گذشته پایان یافت و گذرنامه انگلستانی این تبعه ایرانی- انگلیسی به او تحویل داده شد. او که ظهر امروز از کشور خارج شد، در مسیر بازگشت به لندن در فضای مجازی تصویری از خود در هواپیما منتشر کرد.

 

در مورد

نازنین زاغری

در فرارو بیشتر بخوانید

نازنین زاغری رتکلیف یا نازنین زاغری متولد پنجم دی ماه سال ۱۳۵۷ در شهر تهران، روزنامه نگار و فعال اجتماعی ایرانی بریتانیایی است که در سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با موسسات معاند و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم، به هنگام خروج از ایران بازداشت و پس از آن در دادگاه به تحمل پنج سال زندان محکوم شد. وی که فارغ التحصیل لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس مدیریت ارتباطات از دانشگاه متروپولیتن لندن می‌باشد، در سال ۱۳۸۷ با فردی انگلیسی به نام ریچارد رتکلیف ازدواج می‌کند و بدین ترتیب تابعیت بریتانیا را نیز دریافت می‌کند.

زندگی و اخذ تابعیت بریتانیا

نازنین زاغری در دی ماه ۱۳۵۷ در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود در شهر تهران، در کنکور سراسری زبان شرکت کرد و موفق شد در رشته زبان و ادبیات انگیسی دانشگاه تهران قبول شود. وی پس از اتمام تحصیلات کارشناسی خود به فعالیت‌های مدنی روی آورد و نخستین حضور جدی او در این زمینه مربوط به زلزله بم در سال ۱۳۸۲ بود که در این زلزله به عنوان مترجم با آژانس همکاری بین المللی ژاپن حاضر در امدادرسانی همکاری می‌کرد. پس از زلزله بم نازنین زاغری به فعالیت‌های مشابه ادامه داد و با فدراسیون جهانی صلیب سرخ و همچنین هلال احمر به همکاری پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۸۵ با دریافت یک بورسیه تحصیلی از دانشگاه لندن، راهی کشور انگلستان شد. زاغری دو سال بعد از حضور در انگلستان، از طریق یکی از دوستان خود با ریچارد رتکلیف آشنا می‌شود و پس از اندکی با او ازدواج می‌کند و تابعیت بریتانیا را دریافت می‌کند.

بازداشت و محکومیت

نازنین زاغری در نوروز سال ۱۳۹۵ به همراه دخترش به ایران سفر می‌کند، اما در ۱۵ فروردین ما و به هنگامی که قصد بازگشت به کشور انگلستان را داشت از سوی نهاد‌های امنیتی ایران دستگیر شد. سپاه پاسداران کرمان در خرداد ۱۳۹۵ با صدور اطلاعیه‌ای بازداشت نازنین زاغری را تایید و او را به همکاری با موسسات معاند و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم متهم کرد و اعلام کرد که وی در سوئیتی در زندان کرمان نگهداری می‌شود، اما برای رسیدگی به اتهامات به تهران منتقل خواهد شد. در تیر ماه ۱۳۹۵ نازنین زاغری از کرمان به تهران منتقل شد و پس از برگزاری دادگاه، به جرم عضویت در موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی، از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۵ سال زندان محکوم شد. در پرونده امنیتی وی امده است که وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افراد برای فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است. بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت انگلیس در اظهار نظری فعالیت زاغری را تنها آموزش روزنامه نگاران عنوان کرد و در سفری که  در آذرماه به تهران داشت، در دیدار با مقامات بلندپایه ایران خواستار آزادی وی و کمال فروغی دیگر شهروند ایرانی بریتانیایی شد.

آزادی و اتهامات جدید

نازنین زاغری پس از تحمل حدود ۵ سال زندان و بازداشت خانگی، در نهایت در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹ محکومیت او به اتمام و آزاد شد. با این حال همزمان با اعلام خبر آزادی زاغری، وکیل وی اعلام کرد اتهام جدید علیه وی در ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ابلاغ شده که قرار از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ در دادگاه انقلاب تهران به آن‌ها رسیدگی شود.

 
توضیح وزارت خارجه درباره پرداخت بدهی انگلیس و آزادی زاغری

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که مبلغ پرداخت شده از سوی انگلیس به ایران که حدود ۳۹۰ میلیون پوند شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ذره‌ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم ایران عدول نکرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خبر پرداخت بدهی انگلیسی به ایران اظهار داشت: مایل هستم در وهله اول اعلام کنم که در پی بیش از ۴۰ سال تعلل، دولت انگلیس پس از مذاکرات طولانی به تازگی بدهی خود به جمهوری اسلامی ایران را که حق مردم شریف ایران بوده است، پرداخت کرد.

خطیب زاده اظهار داشت: متاسفانه دولت انگلیس در تمام این مدت بازپرداخت بدهی خود را به مسائل سیاسی منوط می کرد. مبلغ پرداخت شده که حدود ۳۹۰ میلیون پوند است، شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است و تاکید می کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ذره ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم ایران عدول نکرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در خصوص آزادی زندانیان امنیتی افزود: تایید می کنم که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بر اساس رافت اسلامی و ملاحظات بشردوستانه و در آستانه اعیاد پیش رو، دو زندانی به نام‌های نازنین زاغری و انوشه آشوری را که بر اساس احراز جرائم مرتکبه به واسطه حکم دادگاه صالحه جمهوری اسلامی ایران در حال گذراندن دوره محکومیت خود بودند در پی گذشت بخشی از دوره محکومیت، آزاد کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین یک زندانی دیگر بنام مراد طاهباز نیز که در گذشته به دلیل ارتکاب جرم محاکمه شده و در حال گذراندن دوره محکومیت خود است، مطابق مقررات به مرخصی منزل رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود: ما از نقش سازنده و ارزشمندی که کشور برادر و دوست عمان در این فرآیند ایفا کرد، قدردانی می کنیم.

خطیب زاده در پایان اظهار داشت: تاکید می کنم که از نظر ایران هیچ گونه ارتباطی میان بازپرداخت بدهی و آزادی زندانیان یاد شده وجود ندارد، کما اینکه در تابستان گذشته ایران و انگلیس برای بازپرداخت بدهی این کشور به توافق رسیده و سندی را امضا کرده بودند که متاسفانه دولت انگلیس از اجرای آن سر باز زد.

 
(نصویر) نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد مسقط شدند

 

(نصویر) نازنین زاغری و اتوشه آشوری وارد مسقط شدند


(نصویر) نازنین زاغری و اتوشه آشوری وارد مسقط شدند

 

 
فارس: «نازنین زاغری» در ازای ۵۳۰ میلیون دلار به تیم انگلیسی تحویل داده شد

 

«نازنین زاغری» که به جرم جاسوسی برای انگلیس در ایران دستگیر شده بود، از صبح امروز برای مبادله با تیم انگلیسی به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شد.

به گزارش فارس، تیم ایرانی هم اکنون در حال طی کردن مراحل تشریفات برای تبادل با تیم انگلیسی است.

گفتنی است دوره محکومیت ۵ ساله زاغری تمام شده و احتمالا تا ساعتی دیگر در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، مبادله شود.

۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است.

نازنین زاغری حدود ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد. البته همچنان تشریفات برای تبادل وی در فرودگاه امام خمینی در حال انجام است.

 

 

 
نازنین زاغری آزاد شد

 

 خبرنگار گاردین و خبرگزاری رویترز دقایقی پیش به نقل از مقام‌های رسمی انگلیس از آزادی نازنین زاغری خبر دادند. پتریک وینتور سردبیر سیاسی گاردین در توئیتر خود نوشت: مقامات رسمی اعلام کردند نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز نوشت: 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است. نازنین زاغری حدود ساعت 14:15 دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد. البته همچنان تشریفات برای تبادل وی در فرودگاه امام خمینی در حال انجام است.

این دو تبعه ایرانی – انگلیسی به دلایل امنیتی در ایران محکوم بودند. دیروز منابع خبری اعلام کردند که گذرنامه خانم زاغری به او تحویل شده است. تولیپ صدیق نماینده مجلس انگلیس از منطقه‌ای که خانواده زاغری در آنجا ساکن هستند در توئیتر اعلام کرد که دو نفر برای ترک ایران به فرودگاه منتقل شده‌اند.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ـ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است.

 
بوریس جانسون: مذاکره برای آزادی نازنین زاغری در جریان است

 

نخست وزیر انگلیس امروز خبر داد که مذاکره کنندگان این کشور در ایران حضور دارند و مذاکره برای آزادی نازنین زاغری در جریان است.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه انگلیسی دیلی میرر نوشت که بوریس جانسون که برای یک دیدار رسمی به امارات متحده عربی رفته، در ابوظبی به خبرنگاران گفت که مذاکره برای آزادی نازنین زاغری تا آخرین لحظه ادامه خواهد یافت.

وی با تائید حضور تیمی از مذاکره کنندگان انگلیسی در تهران، خبر از پیشرفت تحولات داد و گفت: مدتهاست که مشغول مذاکره با تهران برای آزادی شهروندانمان که دارای تابعیت دوگانه اند، هستیم.

حجت کرمانی وکیل نازنین زاغری دیروز (۲۴ اسفند) گفت: پاسپورت انگلیسی نازنین زاغری به وی تحویل داده شده، اما زمان خروج از کشور وی هنوز مشخص نیست.

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از انتقال نازنین زاغری از کشور است ابراز امیدواری کرد که این امکان به زودی فراهم شود.

وی یادآور شد: حکم محکومیت یکی از پرونده‌های نازنین زاغری از اسفند ۹۹ پایان یافت.

زاغری به دلیل پرونده مفتوح دیگری می‌بایست در زندان می‌ماند، اما با مساعدت قوه قضاییه و با تامین قرار، بخشی از محکومیت خود را تحت مراقبت الکترونیکی گذراند.

رسانه‌های غربی دیروز با انتشار گزارش‌هایی تلاش کردند تا پرونده آزادی زاغری را به پیشرفت در مذاکرات ایران و انگلیس برای تسویه بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۲۰ میلیون دلاری) انگلیس به ایران گره بزند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در این زمینه تاکید کرد: بدهی انگلیس به ایران یک بدهی قطعی است.

 

پایان محکومیت نازنین زاغری


 

وکیل نازنین زاغری گفت: پاسپورت انگلیسی نازنین زاغری به وی تحویل داده شده اما زمان خروج از کشور وی هنوز مشخص نیست.

حجت کرمانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده ها حاکی از انتقال نازنین زاغری از کشور است ابراز امیدواری کرد که این امکان به زودی فراهم شود.

وی یادآور شد: حکم محکومیت یکی از پرونده های نازنین زاغری از اسفند ۹۹ پایان یافت.

زاغری به دلیل پرونده مفتوح دیگری می بایست در زندان می ماند اما با مساعدت قوه قضاییه و با تامین قرار، بخشی از محکومیت خود را تحت مراقبت الکترونیکی گذراند.

رسانه‌های غربی روز سه‌شنبه با انتشار گزارش هایی تلاش کردند تا پرونده آزادی زاغری را به پیشرفت در مذاکرات ایران و انگلیس برای تسویه بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۲۰ میلیون دلاری) انگلیس به ایران گروه بزند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در این زمینه تاکید کرد: بدهی انگلیس به ایران یک بدهی قطعی است و به قول دوستان با توجه به تاخیر انگلیس در بازپرداخت آن بر روی این بدهی کنترات می افتد.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ـ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

 

اظهارات وکیل زاغری درباره احتمال آزادی موکلش


 

ایرنا نوشت: وکیل «نازنین زاغری» تبعه دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم است، به تازگی ادعا کرده است که اخبار خوبی درباره آزادی موکل او در راه است.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی همسو با سایر رسانه‌های غربی تلاش کرده تا پرونده آزادی زاغری را به پیشرفت در مذاکرات ایران و انگلیس برای تسویه بدهی قدیمی لندن گره بزند و بر همین اساس نوشت: با ادامه گفتگو‌ها درباره بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۲۰ میلیون دلاری) انگلیس به ایران، حجت کرمانی وکیل نازنین زاغری گفت که امیدوار است به زودی خبر‌های خوبی شنیده شود.

این درحالیست که تاکنون هیچ یک از مقامات ذیربط کشور ادعای مطرح شده درباره آزادی زاغری را تائید نکرده‌اند.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل مستعار، پسورد‌های پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسورد‌ها و استفاده از نرم‌افزار‌های رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.

اما برخلاف تاکید مقام‌های تهران، رسانه‌های انگلیسی اصرار دارند که پرونده خانم زاغری را به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس پیوند بزنند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در این زمینه تاکید کرد: بدهی انگلیس به ایران یک بدهی قطعی است و به قول دوستان با توجه به تاخیر انگلیس در بازپرداخت آن بر روی این بدهی کنترات می‌افتد.

وی با بیان اینکه انگلیس باید این بدهی را بپردازد و این موضع ربطی به موضوعات دیگر از جمله مسئله زندانی‌ها ندارد افزود: خانم زاغری حکم دادگاه را دارد و قوه قضائیه در ایران کاملا مستقل است. او بر اساس حکم قضایی دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: این پرونده مسیر قضایی خاص خود را دارد و فقط یک امر سیاسی نیست و باید مراحل قضایی خود را طی کند و پس از طی شدن مراحل قضایی هر چیزی ممکن است. وزارت خارجه در کنار سایر قوا از جمله قوه قضائیه قرار دارد تا امور را تسهیل کند.

 

نازنین زاغری بلاتکلیف رابطه تهران- لندن


 

در‌حالی‌که همسر نازنین زاغری در سرمای لندن مقابل وزارت امور خارجه کشورش‌ اعتصاب غذا و تحصن کرده، روز گذشته دوباره موضوع نازنین در ایران هم مطرح شد‌ اما از پاسخ‌ها مشخص است وضعیت او تغییر چندانی نخواهد یافت تا اینکه تهران و لندن این موضوع را در کانال جداگانه‌ای بررسی کنند.

به گزارش شرق، خواه‌ناخواه پرونده زاغری به بدهی انگلیس به ایران گره خورده است. در جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه و با واسطه در گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و انگلیس. پرونده زاغری تبعه ایرانی و انگلیسی که از فروردین 95 تا اسفند 98 در بازداشت بوده و تاکنون در مرخصی به سر می‌برد، همواره در این سال‌ها بر رابطه ایران و انگلیس تأثیرگذار بوده است.

همان اوایل بازداشت او بود که موضوع بدهی انگلیس به ایران بر سر واگذار‌نکردن تانک‌های چیفتن از دوران قبل از انقلاب مطرح شد. شرایط فعلی نازنین زاغری این‌گونه نشان می‌دهد که نه لندن مایل به پرداخت هزینه است و نه تهران بیش از این تسامح در مورد او نشان خواهد داد. زاغری با اتهامات مشابه افرادی از این دست در زندان است، جاسوسی و آموزش آن و ... هر‌از‌گاهی بحث تبادل او با زندانیان ایرانی در انگلیس مطرح شد،‌

اگرچه برخی دیگر از زندانیان دارای وضعیت مشابه او مبادله شدند اما نازنین تاکنون این بخت را نیافته است.حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس گفت‌وگوی تلفنی داشت و طبق اطلاعاتی که وزارت امور خارجه از این تماس منتشر کرده، آنها درباره مسائل دوجانبه، گفت‌وگوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل‌‌نظر پرداختند. به اندازه یک جمله نیز گفته شده که آنها درباره مسائل کنسولی نیز با یکدیگر صحبت کرده‌اند. مسائل کنسولی از جمله مباحث مرتبط به شهروندان و تابعان دو کشور است.

یک موضوع انسانی است

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره وضعیت نازنین زاغری و اعتصاب همسر وی در این زمینه همچنین برخی دیگر از مسائل مطرح‌شده در این زمینه اظهار کرد:‌ موضوع انسانی باید در بستر انسانی خود پیگیری شود و متأسفیم که در انگلیس و برخی از کشورهای دیگر موضوعات انسانی را درگیر برخی از فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی می‌کنند. دستگاه قضائی ما با رأفت انسانی با متهمان برخورد می‌کند و آنها در منزل دوران حبس خود را می‌گذرانند. تمام طرف‌ها باید اجازه دهند که مسیر تفکیک قوا مسیر خود را طی کند و این موضوعی است که در دیگر کشورها نیز پذیرفته شده است.

بازپرداخت بدهی قدیمی و برجام

طبق اعلام وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان در مکالمه تلفنی با همتای انگلیسی خود، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرائی نشده‌اند و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است. امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن برای بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد.

برخی معتقدند که این بدهی به دلیل بازداشت زاغری بلوکه شده است و مشخص نیست چرا یک کانال دیپلماتیک برای حل‌وفصل این پرونده ایجاد نمی‌شود.

 

همسر نازنین زاغری اعتصاب کرد


 

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف، زندانی امنیتی که در ایران به سر می‌برد، به منظور تحت فشار گذاشتن دولت و مقامات انگلیس، روبروی ساختمان وزارت خارجه این کشور چادر زد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، ریچارد رتکلیف قصد دارد تا شب را روبروی ساختمان وزارت خارجه انگلیس در مرکز لندن در چادر سپری کند. این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دادگاه تجدید نظر استان تهران درخواست واخواهی نازنین زاغری را رد و حکم یک سال زندان و یک سال ممنوع‌الخروجی او را تایید کرد.

همچنین ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری در طوماری آنلاین گفته است که از امروز (یکشنبه) در بیرون محوطه وزارت خارجه انگلیس دست به اعتصاب غذا زده است. این، دومین اعتصاب غذای او از سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود. ریچارد رتکلیف این اقدام را برای تحت فشار قرار دادن بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و دولت وی برای آنچه «مسئولیت پذیری در قبال سرنوشت همسرش» خوانده شده، آغاز کرده است.

همسر نازنین زاغری گفت: دو سال پیش من روبروی سفارت ایران و در آستانه‌ای که بوریس جانسون در حال تصدی مسئولیت نخست وزیری بود، دست به اعتصاب غذا زدم.

دو سال پیش من اجازه پیدا کردم تا به مدت ۱۵ روز در برابر سفارت ایران به مدت ۱۵ روز چادر بزنم. اکنون نیز ما همان رفتار را با دولت انگلیس داریم.

گفتنی است، نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی فروردین سال ۹۵ در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» به ۵ سال زندان محکوم شد.

همچنین هفته گذشته دادگاه تجدید نظر استان تهران درخواست واخواهی نازنین زاغری را رد و حکم یک سال زندان و یک سال ممنوع الخروجی او را تایید کرد. حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری پیشتر در اظهاراتی گفته بود موکلش به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و یک سال ممنوع الخروجی محکوم شده است.

زاغری اواخر اسفند سال گذشته در ماه‌های پایانی حکم پنج سال حبس به دلیل همه گیری کرونا از زندان خارج شده بود تا ادامه حکم خود را در حبس خانگی بگذراند.

همچنین لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلستان ماه گذشته میلادی با همتای ایرانی خود «حسین امیرعبداللهیان» در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده و از او خواسته بود برای آزاد شدن نازنین زاغری رتکلیف همکاری کند.

 

حکم نازنین زاغری تایید شد


 

دادگاه تجدید نظر استان تهران درخواست واخواهی نازنین زاغری را رد و حکم یک سال زندان و یک سال ممنوع‌الخروجی او را تایید کرد.

به گزارش همشهری، گاردین گزارش داد، زاغری در دادگاه انقلاب به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم شده بود و دادگاه تجدید نظر عین حکم دادگاه انقلاب را برای این شهروند دوتابعیتی تایید کرد؛ یک سال زندان و یک سال منع خروج از ایران. به این ترتیب، زاغری تا سال ۲۰۲۳ نمی‌تواند از مرز‌های ایران خارج شود.

زاغری اواخر اسفند سال گذشته در ماه‌های پایانی حکم پنج سال حبس به دلیل همه‌گیری کرونا از زندان خارج شد تا ادامه حکم خود را در حبس خانگی بگذراند. او سال ۹۵ پس از محاکمه به اتهام جاسوسی در دادگاه محکوم شده بود. برخی اعضای پارلمان انگلستان از بوریس جانسن، نخست‌وزیر خواسته‌اند برای به سرانجام رساندن پرونده زاغری مداخله کند.

تولیپ صدیق گفت: «تمام امید‌های نازنین زاغری-رتکلیف برای بازگشتن به خانه بر باد رفت. دولت انگلستان باید زودتر بدهی ما را به ایران را بپردازد و راه را برای آزادی نازنین هموار کند.» انگلستان در ماجرای معامله تانک‌های چیفتن صد‌ها میلیون دلار به دولت و مردم ایران بدهکار است و هنوز نتوانسته راهی برای بازپرداخت بدهی خود بیابد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلستان ماه گذشته میلادی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده و از او خواسته بود برای آزاد شدن نازنین زاغری-رتکلیف همکاری کند. خانم تراس وعده داده بود به فشار علیه ایران تا زمان آزادی زاغری ادامه می‌دهد.

 

سخنگوی قوه قضاییه: نازنین زاغری باید از جمهوری اسلامی متشکر باشد


 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این روز‌ها آیا تبادل زندانی با آمریکا انجام شده یا قرار است انجام بشود؟ از جمله تبادل نازنین زاغری، گفت: ما باید اشاره کنیم که تا الان در خصوص تبادل ایران و امریکا هیچ موضوعی منعکس نشده است. کسانی که در ایران پرونده اتهامی دارند تصمیم گیری نهایی با قوه قضاییه ایران است. البته فرایندی برای آن قائل هستیم.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی افزود: خانم نازنین زاغری محکومیت قبلی داشت که به اتمام رسیده البته باید از جمهوری اسلامی ایران تشکر داشته باشد، زیرا بخشی از دوران محکومیتش را در بیرون از زندان الکترونیکی سپری کرد و بیانگر اقدامات خیرخواهانه قوه قضاییه ایران است، کسی که پرونده امنیتی داشته را در ایام کرونا در خارج از زندان و تحت نظارت آزاد کرده است. الان خانم زاعری بازداشت نیست و پرونده مفتوح دیگری دارد که رای آن صادر شده و آزاد است و در محل اقامت خود است. باید در رابطه با محکومیت جدید او منتظر دادگاه تجدیدنظر باشیم و امیدواریم کشور‌های دیگر از جمله اروپا مشابه اقدماتی که ایران در خصوص زندانیان آن‌ها انجام می‌دهد را داشته باشند، زیرا ما رفتار‌های غیرقانونی در خصوص اتباع خودمان را در آن کشور‌ها شاهدیم و گزارشات تاسف باری را در این حوزه داریم و اقدامات قوه قضاییه درایام کرونا بی نظیر است.

وی درباره اظهارات مقامات انگلیسی درباره وضعیت نازنین زاغری گفت: وقتی محکوم امنیتی در خارج از زندان و در خانه خود حضور دارد، چرا ادعا‌های واهی مطرح می‌شوند. این فرد آزاد و با قرار تأمین بیرون از زندان است، اینکه گفته می‌شود رفتار ما با او مصداق شکنجه است، درست نیست.

 

 

جانسون: بدهی انگلیس به ایران و آزادی زندانیان دو مسئله جدا هستند


 

نخست وزیر انگلیس و معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه و آفریقا مواضع لندن را درباره پرداخت بدهی ۴۲ سال پیش انگلیس به ایران بر سر یک معاهده تسلیحاتی میان دو کشور و آزادی نازنین زاغری بیان کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در یک کارزار انتخاباتی پارلمانی گفت که تداوم زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی است و کشمکش بر سر یک معاهده تسلیحاتی ۴۲ سال قبل با ایران «دو مسئله کاملا جدا از هم» هستند.

جانسون در جمع خبرنگاران گفت: طبعا ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هر کاری از دستمان بر می آید برای حفاظت از منافع نازنین و تمام پرونده‌های دو تابعیتی بسیار بغرنجی که در تهران داریم، انجام دهیم.

جیمز کلِوِرلی وزیر کشور در امور خاورمیانه و شمال آفریقای انگلیس نیز تایید کرد که بحث‌های قانونی در زمینه پرداخت بدهی مربوط به خرید تانک های چیفتن توسط ایران از انگلیس ادامه دارد اما این موضوع کاملا از مسئله زندانیان متمایز است.

کلورلی در این باره به اسکای نیوز گفت: ما همیشه گفته‌ایم که نباید از شهروندان دو تابعیتی انگلیسی به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده کرد.

این مقام انگلیسی همچنین درباره مرتبط بودن پرونده این زندانیان به پرونده بدهی ایران، بیان کرد: ما اصلا با چنین چیزی و گفتن این که به این منازعه ی قانونی مرتبط هستند موافق نیستیم، نمی شود که هر دوی آن ها باشد. ما به وضوح موضعمان را بیان می کنیم. آزادی این افراد به اختیار تهران است و آن ها باید آزاد شوند.


اخیرا خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که انگلیس پذیرفته که به دلیل قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به ایران بدهکار است اما ظاهرا به خاطر تحریم های آمریکا با محدودیت هایی برای پرداخت این بدهی مواجه است.

چندی پیش جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده برای بیش از دهمین بار به تعویق افتاد تا بار دیگر وضعیت شکایت ایران از انگلیس برای دریافت ۴۰۰ میلیون پوند از این کشور برای قراردادی که متعلق به زمان پیش از انقلاب اسلامی است نامعلوم باقی بماند.

پرونده مربوط به این بدهی پس از آن شکل گرفت که لندن قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به تهران را پس از سقوط شاه به حالت تعلیق درآورد و هرگز این تانک ها را تحویل نداد.

پیش از این برای اولین بار در دولت انگلیس، بن والس وزیر دفاع این کشور بدهی کشورش به ایران را بر سر خرید تانک های چیفتن تایید کرد و با تلاش برای مرتبط کردن این موضوع به زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی در ایران، گفت که فعالانه به دنبال پرداخت این بدهی به دولت ایران است و این موضوع می تواند به اطمینان حاصل کردن از آزادی شهروندان دو تابعیتی انگلیسی از جمله نازنین زاغری کمک کند.

والس در گفت‌وگو با وکلای این خانواده‌ها مدعی شده است که دولت انگلیس به دنبال مجرایی قانونی برای پرداخت این بدهی است.

 

انگلیس: اخبار درباره آزادی قریب الوقوع زاغری صحت ندارند


 

وزیر امور خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری به سوال‌ها درباره نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس درباره نازنین زاغری زندانی دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی است، گفت: ایران بدون قید و شرط ناگزیر به آزاد کردن کسانی است که از دیدگاه ما غیرقانونی زندانی شده‌اند و به گمانم اخبار حاکی از آزادی قریب الوقوع او [زاغری]صحت ندارد.

اخیرا اخباری مبنی بر توافق بر سر آزادی زاغری و آزادسازی پول‌های ایران در انگلیس مربوط به قرار داد تانک‌های چیفتن منتشر شده بود.

حجت کرمانی وکیل مدافع زاغری پیش از این درباره حکم اخیر صادر شده برای زاغری اظهار کرد: رای پرونده دوم موکلم به من ابلاغ شد. بر اساس رای صادره نازنین زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی سی فارسی» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است.

وی افزود: پرونده اول زاغری تمام شد و او آزاد است و در این پرونده هم به قید کفالت آزاد است که در مهلت مقرر قانونی به رای صادره اعتراض خواهیم کرد.

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد و ۱۷ اسفند ۹۹ محکومیتش به پایان رسید و پابندش باز شد.

۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 

 انگلیس: نگهداری نازنین زاغری غیرقانونی است


 

وزیر امور خارجه انگلیس به اظهاراتی در مورد ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از عرب نیوز، دامینیک راب در مورد محکومیت نازنین زاغری شهروند ایرانی انگلیسی گفت: از نظر من نازنین غیرقانونی نگهداری می‌شود؛ من فکر می‌کنم که با او با توهین آمیزترین روش رفتار می‌شود.

وی مدعی شد: من فکر می‌کنم که این شیوه‌ای که با او رفتار می‌شود شکنجه است؛ یک الزام واضح و روشن برای ایرانیان برای آزادی وی وجود دارد.

وی گفت: واضح است که او در بازی موش و گربه است که ایرانیان یا مطمئناً بخشی از سیستم ایران با آن درگیر هستند و آن‌ها سعی می‌کنند از او برای فشار بر انگلستان استفاده کنند.

تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ -حجت کرمانی خبر داد

نازنین زاغری به یک سال حبس و ممنوع الخروجی محکوم شد


 

وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی- بریتانیایی از صدور رای پرونده دوم موکلش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر داد و گفت: موکلم در این پرونده به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است.

به گزارش ایسنا، حجت کرمانی در این باره اظهار کرد: رای پرونده دوم موکلم به من ابلاغ شد. بر اساس رای صادره نازنین زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی» به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است.

وی افزود: پرونده اول زاغری تمام شد و او آزاد است و در این پرونده هم به قید کفالت آزاد است که در مهلت مقرر قانونی به رای صادره اعتراض خواهیم کرد.

براساس این گزارش، زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد و ۱۷ اسفند ۹۹ محکومیتش به پایان رسید و پابندش باز شد.

۲۴ اسفند ۹۹ نیز حجت کرمانی از برگزاری دادگاه و اعلام ختم رسیدگی به دومین پرونده موکلش به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی خبر داد.


ادعای دومینیک راب علیه ایران


 

وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعایی علیه ایران، خواستار آزادی بدون تاخیر نازنین زاغری شد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس با اشاره به تشکیل شدن جلسه دادگاه برای پرونده دوم نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی بوده است، بیانیه‌ای از دومینیک راب وزیر امور خارجه این کشور منتشر کرده و با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران روند بررسی پرونده نازنین زاغری را غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه خوانده است.

در ادامه این بیانیه به نقل از راب آمده است: نازنین باید بدون تاخیر بیشتر اجازه بازگشتن نزد خانواده‌اش در انگلیس را بیابد. هر کاری که بتوانیم برای حمایت از او انجام می‌دهیم.

- ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

حجت کرمانی خبر داد

دادگاه نازنین زاغری برگزار شد


 

وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی - بریتانیایی از برگزاری دادگاه و اعلام ختم رسیدگی به دومین پرونده موکلش به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی خبر داد.

حجت کرمانی در گفتگو با ایسنا درباره جلسه امروز دادگاه موکلش گفت: جلسه امروز دادگاه با حضور موکل و نماینده دادستان برگزار و آخرین دفاع اخذ و ختم رسیدگی اعلام شدو منتظر صدور رای هستیم.

براساس این گزارش، حجت کرمانی ۱۷ اسفندماه از آزادی نازنین زاغری خبر داده بود.

 

 

تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

درخواست بوریس جانسون از روحانی

 

نخست‌وزیر انگلیس در تماس با رئیس جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی زندانیان انگلیسی در ایران شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز چهارشنبه در پی تماس بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در بیانیه‌ای نوشت: نخست‌وزیر، مسأله نازنین زاغزی راتکلیف و دیگر دوتابعیتی‌های ایرانی - انگلیسی را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

در ادامه بیانیه ادعا شده است: با اینکه از باز شدن پابندهای نظارتی نازنین زاغری راتکلیف استقبال می‌شود، حبس وی همچنان غیرقابل قبول تلقی شده و باید به وی اجازه داده شود که به خانواده‌اش در انگلیس ملحق شود.

در ادامه بیانیه آمده که بوریس جانسون ضمن تاکید بر اینکه انگلیس خواهان موفق بودن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است، از ایران خواسته که به تخطی‌های خود از مفاد برجام پایان دهد.

در بیانیه نوشته شده است: وی بر اهمیت استفاده از فرصتی که توسط تمایل آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای درصورت بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش ایجاد شده، تاکید کرد.

 

تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

اولین تصویر از نازنین زاغری پس از پایان حبس


 

نازنین زاغری

 

 

 

استقبال انگلیس از آزادی نازنین زاغری


 

وزیر خارجه انگلیس در توییتی از آزادی نازنین زاغری استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در توییتی نوشت: ما از باز شدن‌ پابند نازنین زاغری راتکلیف استقبال می‌کنیم اما رفتار مداوم ایران در قبال وی غیرقابل تحمل است. باید به وی اجازه داده شود که در اسرع وقت به انگلیس بازگردد تا بار دیگر به خانواده‌اش ملحق شود.

حجت کرمانی وکیل زاغری امروز با اشاره به آزادی این زندانی دوتابعیتی در این باره گفت: موکلم محکومیت قبلی که داشته امروز به پایان رسید و پابندش باز شد.

وی افزود: همچنین زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد.

تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

نازنین زاغری رتکلیف آزاد شد


 

حجت کرمانی، حقوقدان و وکیل خانم نازنین زاغری از اعلام آزادی نازنین زاغری خبر داد.

به گزارش امتداد، به گفته این وکیل دادگستری با پایان ۵ سال مجازات حبس زاغری در ١٧ اسفند ٩٩، امروز آزادی خانم زاغری به زندان اوین ابلاغ و «پابند الکترونیک» وی نیز باز شده است.

هرچند بر اساس عفو اسفند ۹۸ مقام رهبری، نازنین زاغری مشمول عفو شده بود، اما با عدم اعمال عفو، در یک سال گذشته وی با «پابند الکترونیک» و خارج از زندان سال پایانی مجازات خود را سپری کرد.

حجت کرمانی، وکیل خانم نازنین زاغری همچنین ضمن اعلام آزادی وی از تعیین وقت برای ادامه رسیدگی به پرونده دوم خانم زاغری خبر داد.

به گفته این وکیل دادگستری جهت اخذ آخرین دفاع، از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران وقت رسیدگی برای ٢۴ اسفند ٩٩ تعیین و به وی ابلاغ شده است.

در این پرونده خانم زاغری متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی در همان زمان است.

این وکیل دادگستری ابراز امیدواری کرد با توجه به رسیدگی سابق، این پرونده در همین مرحله مختومه گردد.

تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۹

عقب نشینی انگلیس در حمایت از نازنین زاغری؟


 

وزارت امور خارجه انگلیس در یک عقب نشینی آشکار به وکلای نازنین زاغری اعلام کرده شهروندان انگلیسی که خارج از این کشور دستگیر می‌شوند حق دریافت خدمات کنسولی ندارند.

به گزارش ایرنا، در این نامه که یک نسخه آن توسط نشریه تایمز لندن مشاهده شد آمده است که اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری تعهد خاصی را برای دولت لندن ایجاد نمی‌کند.

«نازنین زاغری» تبعه ایرانی– انگلیسی سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام بازداشت شد و اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود است.

او بر اساس بیانیه سپاه ثارالله کرمان از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه ماموریت‌های مختلفی برای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده است.

دولت انگلیس در پنج سال گذشته از تمام ابزار‌های ممکن برای تضمین آزادی زاغری استفاده کرد، اما موفق به چنین کاری نشد. از جمله اقدام بحث‌برانگیز و غیر معمول وزیر امور خارجه سابق انگلیس که دو سال پیش با اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، این مناقشه را به یک مسئله رسمی فی‌مابین دولت‌های دو کشور تبدیل کرد.

جرمی هانت با بیان این ادعا که تصمیم او یک گام مهم دیپلماتیک است و به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است، افزود: این اقدام به‌تمامی جهانیان نشان خواهد داد که نازنین بی‌گناه است و بریتانیا وقتی با یکی از شهروندانش ناعادلانه رفتار می‌شود تنها نظاره‌گر نخواهد بود.

خبر موضع‌گیری جدید دولت انگلیس در حالی منتشر می‌شود که شبکه چهارم تلویزیون انگلیس هفته پیش مستندی را درباره وضعیت زاغری در ایران و تلاش‌های همسرش در لندن برای آزادی او پخش کرد.

تولیپ صدیق نماینده حوزه انتخابیه محل سکونت خانواده رتکلیف هم اخیرا اعتراض کرده که دولت لندن از شهروندانش در خارج از کشور حمایت نمی‌کند.

دولت ایران بار‌ها اعلام کرده که حساسیت مقام‌های انگلیس نه تنها به حل این پرونده بلکه با توجه به حساسیت‌های سیاسی و قضایی، شرایط حل آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن پیشتر در نشستی با حضور رسانه‌های این کشور متذکر شد که زاغری از نظر حقوق ایران یک تبعه ایرانی محسوب می‌شود و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که یک کشور خارجی بخواهد درباره یک تبعه ایرانی اظهار نظر کند.

وی رفتار لندن در باره این پرونده را دخالت صریح در امور داخلی ایران خواند و غیر قابل قبول دانست. سفیر کشورمان توضیح داد: اینکه ما موضوع او را دنبال می‌کنیم فقط به خاطر اهداف انسان دوستانه است که روشن شود این فرد در ایران در چه شرایطی قرار دارد، اما به معنای این نیست که ما دخالتی را از طرف کشور خارجی بپذیریم و هر نوع دخالت در این زمینه کاملاً مردود است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه پرونده متهم بایستی در فضایی آرام مراحل قانونی خود را طی کند خاطر نشان کرد که فشار‌های سیاسی، پرونده وی را پیچیده‌تر کرده و کمکی به حل آن نخواهد کرد.

تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۹

انگلیس: اگر نازنین زاغری به زندان بازگردد در روابط با ایران تجدید نظر می‌کنیم


 

وزیر امور خارجه انگلیس بازگردانده شدن احتمالی نازنین زاغری به زندان را موجب تغییر در روابط ایران و انگلیس دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الخلیج تودی، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس درباره نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که در ایران زندانی است، گفت که اگر او پس از جلسه استماع دادگاهی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد دوباره به زندان بازگردانده شود، روابط انگلیس و ایران تغییر بنیادینی کرده و با عملکرد تهران «خراب می‌شود».

زاغری که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد، در سال ۲۰۱۶ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده و به زندان رفت. راب بازداشت نازنین و دیگر دو تابعیتی‌ها در ایران را بی دلیل خواند.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: ما به وضوح گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط ایران و انگلیس را بر مبنای بهتری قرار دهیم. اگر نازنین به زندان بازگردد این موضوع مذاکرات ما و پایه و اساس این مذاکرات را در موقعیتی کاملا جدید قرار می‌دهد. این کاملا غیرقابل قبول، بی دلیل و غیرقابل توجیه است.

راب در آخر گفت که به تهران هشدار داده شده است که هیچ اقدامی برای آغاز روندی جدید علیه زاغری نباید اتفاق بیافتد.

اخیرا در شهریور ماه صدا و سیما گزارش داد که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش (وکیلی که متهم برای خود انتخاب می‌کند) احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد؛ بنابراین گزارش، نازنین زاغری که با حکم محکومیت جاسوسی تحت نظر دستگاه قضایی و سازمان زندان‌های ایران است با اتهام جدیدی مواجه شده است.

این منبع آگاه افزود: پس از حضور زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و ابلاغ کیفرخواست پرونده جدید به او، وکیل تعیینی وی ضمن حضور در دادگاه انقلاب در حال مطالعه پرونده جدید وی است.

پیش از این محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در مورد موضوع نازنین زاغری به موضوع اصل سیستم تفکیک قوا در ایران اشاره کرده و گفته بود تصمیم‌گیری در مورد این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، نازنین زاغری ۲۷ اسفند پارسال به قید وثیقه از زندان اوین به مرخصی رفت.

تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - 

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه انگلیس


 

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از احضار «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در لندن خبر داده است.

به گزارش فارس، احضار آقای بعیدی‌نژاد به تحولات مربوط به پرونده یک محکوم امنیتی مرتبط بوده است. وزارت خارجه انگلیس گفته احضار سفیر ایران بعد از انتشار اخباری مبنی بر اینکه قرار است «نازنین زاغری» مجدداً به دادگاه فراخوانده شود، صورت گرفته است.

مطابق این بیانیه، «توماس درو»، مدیر کل دفتر امور خاورمیانه، آفریقای شمالی، افغانستان و پاکستان در وزارت امور خارجه انگلیس در این دیدار «نگرانی‌ شدید» لندن را از این رویداد ابراز کرده و از ایران خواسته به «بازداشت خودسرانه» زاغری پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر «بازداشت دلبخواهانه اتباع دو تابعیتی» را رد کرده است. یکی ازجنجالی‌ترین این پرونده‌ها طی سال‌های گذشته مربوط به مجرمی به نام «نازنین زاغری» بوده است.

زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است. او هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس امروز پنجشنبه گفت: «ما این را برای سفیر ایران روشن کردیم که رفتار کشورش با نازنی زاغری راتکلیف غیرمنصفانه و غیرقابل قبول است و باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی می‌شود.»

وی اضافه کرد: «ایران با اقداماتی که در قبال نازنین انجام می‌دهد وجهه‌اش را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند. وقت آن است که بازداشت خودسرانه او و دیگر شهروندان دو تابعیتی انگلیس پایان داده شود.»

اعطای حمایت دیپلماتیک

وزارت خارجه انگلیس اسفندماه سال ۹۷ اعلام کرد زاغری را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است. این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داد و به دنبال افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او بود.

تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

واکنش انگلیس به کیفرخواست جدید نازنین زاغری


 

وزارت امور خارجه انگلیس عصر سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به کیفرخواست جدید نازنین زاغری واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه ادعا شده که کیفرخواست جدید متهمه غیر قابل قبول و غیر قابل دفاع است. بیانیه یادشده بدون در نظر گرفتن تابعیت اصلی خانم زاغری به عنوان تبعه ایران می‌افزاید که او نباید به زندان بازگردد.

گفتنی است که طبق قانون جمهوری اسلامی، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ کرده و هرگونه تابعیت خارجی کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی صبح سه شنبه نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد.

براساس کسب اطلاع خبرنگار قضایی ایرنا، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی صبح سه شنبه نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد؛ بنابراین گزارش، نازنین زاغری که با حکم محکومیت جاسوسی تحت نظر دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها است با اتهام جدیدی مواجه شده است.

وکیل تعیینی وی امروز پس از حضور زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و ابلاغ کیفرخواست پرونده جدید به او، در حال مطالعه پرونده جدید موکلش است.

به گزارش ایرنا، زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل مستعار، پسورد‌های پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسورد‌ها و استفاده از نرم‌افزار‌های رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.

خرداد سال ۹۷، مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر دادند.

موضوع تبادل نازنین زاغری هم در رسانه‌ها مطرح شده بود که غلامحسین اسماعیلی رئیس کل وقت دادگستری استان تهران دی سال ۹۶ گفت: ادعا‌های مطرح‌شده در خصوص تبادل این متهم مورد تأیید مراجع قضایی نیست.

نازنین زاغری اواخر اسفند سال ۹۸ به دنبال بخشنامه رئیس قوه قضائیه برای اعطای مرخصی به زندانیان، به مرخصی آمد.

 

تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

احضار نازنین زاغری به دادگاه انقلاب


 
یک منبع آگاه گفت: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی صبح امروز نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه به صدا و سیما گفت: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی صبح امروز نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش (وکیلی که متهم برای خود انتخاب می‌کند) احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد؛ بنابراین گزارش، نازنین زاغری که با حکم محکومیت جاسوسی تحت نظر دستگاه قضایی و سازمان زندان‌های ایران است با اتهام جدیدی مواجه شده است.

این منبع آگاه افزود: پس از حضور زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و ابلاغ کیفرخواست پرونده جدید به او، وکیل تعیینی وی ضمن حضور در دادگاه انقلاب در حال مطالعه پرونده جدید وی است.

 

تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

مرخصی نازنین زاغری تمدید شد


 

محمود بهزادی‌راد وکیل مدافع نازنین زاغری با اعلام این خبر اظهار کرد: در مراجعه‌ای که امروز به دادیار ناظر زندان داشتم، اعلام شد که مرخصی موکلم تا پایان اردیبهشت تمدید شده است.

بهزادی‌راد در گفتگو با ایرنا، همچنین درباره نتیجه درخواست آزادی مشروط برای نازنین زاغری افزود: یک سال از ۵ سال حبس موکل باقی مانده و وی می‌تواند مشمول آزادی مشروط شود. این موضوع را از دادستانی درخواست کرده‌ایم، اما هنوز پاسخی واصل نشده است.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به ۵ سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل مستعار، پسورد‌های پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسورد‌ها و استفاده از نرم‌افزار‌های رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند. جعفری دولت‌آبادی، ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را مؤید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.

در خرداد سال ۹۷، مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر دادند.

موضوع تبادل نازنین زاغری هم در رسانه‌ها مطرح شده بود که غلامحسین اسماعیلی رئیس کل وقت دادگستری استان تهران دی سال ۹۶ گفت: ادعا‌های مطرح‌شده در خصوص تبادل این متهم مورد تأیید مراجع قضایی نیست.

نازنین زاغری اواخر اسفند سال ۹۸ به دنبال بخشنامه رئیس قوه قضائیه برای اعطای مرخصی به زندانیان به مرخصی آمد.

 

همسر زاغری از تمدید آزادی موقت او خبر داد

 

 

همسر نازنین زاغری از تمدید آزادی موقت این زندانی دوتابعیتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای‌نیوز، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابیعتی روز یکشنبه با اعلام خبر تمدید آزادی موقت زاغری تا ۱۸ آوریل مدعی شد که پرونده این زندانی ایرانی‌-انگلیسی برای بررسی احتمال عفو به دادستان عمومی ارسال شده است.

 

واکنش وزیر خارجه انگلیس به مرخصی نازنین زاغری

 

 

وزیر امور خارجه انگلیس باری دیگر در یک موضع‌گیری مداخله‌جویانه، خواستار آزادی تمامی شهروندان دوتابعیتی انگلیسی محکوم به حبس در ایران شد.

به گزارش ایسنا، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس امروز (سه‌شنبه) در توئیتی نوشت: از آزادی موقت نازنین و بازگشتش به آغوش خانواده در ایران آسوده‌خاطر شدم. ضروری است که او دسترسی به هرگونه مراقب‌های پزشکی را داشته باشد.

او ادامه داد: من دیروز با وزیر خارجه ایران تماس گرفتم و خواستار آزادی فوری و دائمی تمام شهروندان دوتابعیتی انگلیس شدم که به صورت مستبدانه در آنجا به حبس درآمده‌اند.

 

نازنین زاغری از زندان به مرخصی رفت

 

 

ریچارد رتکلیف همسر زاغری گفته که او موقتا و برای دو هفته آزاد شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، همسر زاغری با تایید این خبر گفت که او یکی از هزاران زندانی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت آزاد شده‌اند.

به گفته رتکلیف، همسرش در دوره مرخصی دو هفته‌ای باید پابند الکترونیکی به پا داشته باشد و نمی‌تواند بیش از ۳۰۰ متر از خانه والدینش دور شود.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای دستگیری «نازنین زاغری» را به‌عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، معرفی کرد.

در این بیانیه آمده است: «ایشان با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب صادر شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به ۵ سال حبس محکوم کرد.

 

 

سخنگوی قوه قضاییه:

نازنین زاغری در سلامت کامل است/ مرخصی بیش از ۵۴ هزار زندانی/ نظارت بر توزیع کالا‌ها با دولت است


 

فرارو- سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات قوه قضاییه در این راستا گفت که طبق بخشنامه معاون اول قوه قضاییه قرار است رسیدگی محاکم تا حد امکان به صورت غیر حضوری انجام شود.

غلامحسین اسماعیلی در نشستی خبری که به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهار کرد: امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا درکشور و مبتلا شدن جمعی از هموطنان عزیز ما به این ویروس منحوس است و تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر دارد و کار آن‌ها امروز نمونه بارز جهاد در راه خداست. امروز عزت جامعه پزشکی ما روزافزون شده و اعتماد مردم ما به این قشر تقویت شده است.

وی افزود: از مردم عزیز و فهیم ایران اسلامی تقاضا دارم که توصیه‌های جامعه پزشکی را مراعات کنند و عامل باشند تا بتوانیم با کمک هم شر این ویروس را از ایران اسلامی کوتاه کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز نشست اینجانب به لحاظ همین وضعیت و مراعات سلامت عزیزان با حداقل خبرنگاران برگزار شده است.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: توصیه پزشکان این است که مسافرت و اجتماعات برگزار نشود و زیارت ائمه به فرصت دیگری موکول شود و می‌توانیم از این شرایط برای خلوت با خداوند و توسل به اهل بیت عصمت حداکثر استفاده را ببریم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ما در یک هفته اخیر شاهد چند اقدام مثبت در قوه قضاییه بودیم. یکی صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی ریاست قوه قضاییه و دیگری صدور بخشنامه کنترل و کاهش زندانیان جدیدالورود به زندان‌ها بود و اینکه اجرای احکام قطعی صادره به سال ۹۹ موکول شود.

اسماعیلی ادامه داد: اقدام دیگر قوه قضاییه صدور بخشنامه متناسب سازی فرایند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه بود؛ لذا با دستور ریاست قوه قضاییه دیروز از ناحیه معاون اول قوه قضاییه بخشنامه به کلیه محاکم قضایی صادر شد که رسیدگی‌هایی که امکان دارد به صورت غیرحضوری انجام شود و سخنان اصحاب پرونده به صورت لایحه به دادگاه‌ها بفرستند و در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق به صورت دورکاری انجام شود و از جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود. تا آنجایی هم که امکان دارد از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاع رسانی‌ها انجام شود. اقدام دیگر قوه قضاییه برخورد صریح و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی که با سودجویی اقلام دارویی مردم را احتکار کردند بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخورد قوه قضاییه با محتکرین گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه دارویی و بهداشتی و درمانی مرتکب سودجویی سیاه و کثیف می‌شوند، مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر می‌گذارد و ما بهار را داریم و مردم از آن عبور می‌کنند، اما مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می‌ماند و سخت‌ترین مجازات را دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر از احتکار تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته پرونده در دادسرای تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در شعب ویژه دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه بصورت علنی در شعب ویژه برگزار می‌شود و مجازات سختی برایشان در نظر گرفته و اسامی شان اعلام می‌شود و تشخیص آن حسب مورد با دادگاه است و اگر افساد فی الارض باشد مجازات اعدام و الا مجازات، حبس طویل المدت از ۵ تا ۲۰ سال صادر می‌شود.

وی افزود: بیش از ۵ میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصه تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا توزیع شود. دیشب با مجوز صادره از دادستان شهرستان ری و اطلاعات سپاه انبار‌های احتکار کالا‌های پزشکی کشف و ۳۲ میلیون جفت دستکش کشف شد که به سرعت رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در مورد افرادی که کلیپ‌هایی در فضای مجازی از آن‌ها منتشر شده بود که اقدامات نامتعارفی در اماکن زیارتی انجام می‌دادند و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده بود در مشهد و قم شناسایی شدند و اقدامات لازم انجام شد.

نازنین زاغری در سلامت کامل است

وی درباره سلامت زندانیان اعم از نازنین زاغری، ضیاء نبوی و ندا ناجی گفت: ما به زندانیان مرخصی دادیم و بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد و دیروز با خانواده‌اش تماس داشت. برخی دیگر از زندانیان در بیرون اند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی اش فراهم شده و ظرف امروز و فردا به مرخصی می‌آیند و سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد و امنیتی و غیرامنیتی ندارد و شرایط امنیتی‌ها به مراتب بهتر است.

نظارت بر امر توزیع کالا‌ها بر عهده دولت است

اسماعیلی تاکید کرد: نظارت بر امر توزیع کالا‌ها بر عهده دولت است. شبکه توزیع ما معیوب است و باید بر آن نظارت شود. ادعا می‌شود کالا‌های وارداتی از مبدا تا انبار رصد می‌شود، اما در همین انبار کشف شده دیشب، چهار پنجم کالاها، وارداتی بود و اگر رصد وجود داشت نظام گمرکی و وزارت صنعت باید می‌دانست که این دستکش‌ها در چه تاریخی وارد شدند و چرا توزیع نشده‌اند لذا بخش‌های نطارتی وطیفه خود را انجام دهند و هر کجا نیازمند کمک قوه قضاییه هستند مطمئن باشند که انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه وکلا تقاضا کنند، هم در بخشنامه رئیس قوه و هم در بخشنامه دیروز تصویب شده که دادرسی‌ها را انجام می‌دهیم و اغلب دادرسی‌ها بر اساس مستندات به صورت غیر حضوری انجام می‌شود و شاهد کاهش اصحاب پرونده خواهیم بود گزارشاتی که داریم این است که در هفته قبل ورودی به واحد‌های قضایی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و مطمئن هستیم که با بخشنامه دیروز حضور مردم واحد‌های قضایی کاهش می‌یابد.

ورودی زندان‌ها در این هفته ۳۵ درصد کاهش یافته است

اسماعیلی بار دیگر تصریح کرد: از زمان صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه از هفته گذشته تا امروز ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی آمدند و ما شاهد کاهش ورودی زندانیان در این هفته در مقایسه با هفته قبل بودیم و ورودی زندان‌ها در این هفته ۳۵ درصد کاهش یافته است.

بازداشت ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره نوسانات قیمت ارز و برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران ارزی گفت: متاسفانه در شرایطی مواجه می‌شویم که افراد سودجو به دنبال کسب درآمد نامشروع در توزیع ارز و مسائل پولی و بانکی هستیم. در برهه اخیر مقارن با ایام انتخابات بود و شاهد التهابات ارزی بودیم که با تلاش همکاران در دادسرای تهران ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که ۳۱ نفر آن‌ها کماکان در بازداشت هستند و با بازداشت این دلالان ثباتی در بازار ایجاد شد و شاهد بازگشت نرخ ارز بودیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره معوقات بانکی گفت: آمار جمعی وصول معوقات بانکی را ندارم، ولی جزو برنامه‌های جدی ما است و ارقام قابل توجهی از بدهکاران عمده بانکی وصول و عودت داده شده است. اراده جدی در برخورد با اخلال گران وجود دارد و برخورد با اخلالگران ادامه دارد و خواهد داشت. به ویژه اخلالگران در مسائل دارویی که مبادرت به اخلال کردند بدانند بیش از آنچه کرونا به مردم آسیب رساند مجازات بسیار سختی در انتظار آنهاست و اگر کرونا عده‌ای را مظلومانه مریض کرد آن‌ها در کمال ذلت و بی‌آبرویی مجازات می‌شوند.

اسماعیلی در پایان گفت: در یکی از پرونده‌های سابق در اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی رایی از دادگاه ویژه صادر شده است. براساس رای صادره تیمور عامری برمکی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی، کاظم نجف آبادی فراهانی نیز به جرم اخلال در نظام ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی، محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی و محمد شفیعی کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی و جزای نقدی و بابک حسینی به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع محکوم شدند. همچنین سه شرکت با نام‌های دلفین آبی و دکا تجارت آتی و کشت صنعت تکدانه سبز سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند و اهتمام ما در برخورد با اخلالگران جدید است.

 

موسوی: زاغری را تبعه ایران می‌دانیم و جرم آن امنیتی است

 

 

موسوی: زاغری را تبعه ایران می‌دانیم و جرم آن امنیتی است

فرارو- سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم و به دنبال افزایش تنش در منطقه نیستیم.

سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: همه کسانی که به دنبال  راهکارهایی  برای حل  این موضوع هستند را به ریشه تنش‌ها  و علت وقوع این  مسایل ارجاع می‌دهیم که  علت آن همان بدعهدی‌ها و ترویسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران است. گزیده‌ای از نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه را به نقل از ایسنا می‌خوانیم:

سخنگوی وزارت خارجه در مورد بدهی دولت انگلیس به  بانک ملت  و تحولاتی که در این زمینه رخ داده است، گفت: دادگاه انگلیس به نفع ایران رای داد و انگلیسی‌ها موظف هستند که این پول را پرداخت کنند و این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

وی در مورد اسناد ارائه شده از سوی ایران در ارتباط با تجاوز پهپاد آمریکایی به سرزمین ایران به سازمان ملل و ارائه شکایت در این زمینه به این سازمان اظهار کرد: اسنادی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ارائه کرده است، اسنادی متقن و ثابت شده است و تشکیکی که مقامات آمریکایی انجام می‌دهند، در اصل تجاوز خللی ایجاد نمی‌کند و رادارهای نظامی و غیرنظامی ما این مورد غیرقانونی را ثبت کرده‌اند و حرف‌هایی که آنها (آمریکایی‌ها) در این زمینه می‌زنند، خیلی دقیق نیست و درواقع به دقت فتوشاپی است که در مورد برنامه موشکی ما ادعا کرده بودند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در مورد سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به تهران و ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه او در این سفر حامل پیامی از سوی رئیس جمهور فرانسه برای مقامات ایران بوده است، اظهار کرد: سفر این مقام فرانسوی به تهران انجام شد. ایشان به ایران آمدند و با برخی از مقامات دیدارهایی داشتند. نمی‌توانم بگویم دیدارها خیلی خوب بود، ولی خوب بود. حرف‌هایی که زده شد، قدری متفاوت بود. این صحبت‌ها در ارتباط با مسائل منطقه و برجام بود. طرف فرانسوی نقطه نظرات خود را مطرح کرد و طرف‌های ایرانی نیز ضمن شنیدن نقطه نظر طرف‌های فرانسوی پاسخ‌های لازم را به آنها ارائه کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پی چند وقت اخیر تحول ویژه‌ای در روابط ایران و کانادا رخ داده است، با توجه به اینکه اخیراً سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در این کشور انتخاب شده است، با ارائه توضیحاتی در این زمینه اظهار کرد: نشنیده‌ام که تحول ویژه‌ای در مدت اخیر در روابط دو کشور رخ داده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اعلام آمادگی برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق برای انجام میانجی‌گری بین ایران و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان اظهار کرد: ما هیچ گونه میانجی‌گری را رد نکرده‌ایم. کشورهای زیادی از جمله برخی از کشورهای منطقه، کشورهایی در شرق دور و حتی کشورهای اروپایی بودند که از ما خواستند در این زمینه میانجی‌گری کنند و ما چون خواهان تعامل و گفت‌وگو با همسایگانمان هستیم، حتی همسایگانی که جور دیگری می‌اندیشند، این میانجی‌گری را رد نکردیم. البته نمی‌دانیم که آنها وقتی با طرف مقابل روبرو شده‌اند و این موضوع را مطرح کرده‌اند، چه پاسخی دریافت کردند و چگونه رفتار کردند. همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم ما با قدرت و صلابت آماده گفت‌وگو هستیم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری نشست سران کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه بر مسکو در ماه آگوست و اینکه ایران به چه میزان علاقه‌مند است که از این مکانیسم‌ها، برای رفع تحریم‌ها و فشارهای آمریکا استفاده کند، اظهار کرد: این دیدار که شما اشاره کردید، انجام می‌شود ولی تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: مکانیزمی که شما اشاره کردید، مکانیزم تازه‌ای نیست. ایران مدت‌هاست از این ساز و کار در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه، سه‌جانبه و حتی پنج‌جانبه که ممکن است خبرهای آن را به زودی بشنوید، استفاده می‌کند. ما معتقد به تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه هستیم و این گونه تعاملات را نیز فرصت مناسبی برای کشورهای همسایه خود می‌دانیم تا روابط خود را گسترش دهند و از منافع اقتصادی این گونه تعامل‌ها استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پاسخ قاطع ایران به تجاوز یک پهپاد آمریکایی به حریم سرزمین‌های ایران در هفته گذشته ادامه داد: اگر آنها بخواهند در ادامه تجاوزات خود، اقدامات نابخردانه دیگری انجام دهند، ما برای دفاع از منافع و مرزهای سرزمین خود از آمادگی برخورداریم. ما همواره آمادگی خود را حفظ کرده‌ایم. ایران در عین حال که خواستار تنش در منطقه نیست، آمادگی دفاعی خود را حفظ کرده و سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی نمونه‌ای از این آمادگی بود و امیدواریم که آنها دیگر دست به این گونه اقدامات نزنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد مقامات اروپایی در جریان سفر به ایران با لحن طلبکارانه‌ای حرف می‌زنند سوال من این است که اصولاً آنها در دیدار با مقامات ایرانی چه مسائلی را مطرح می‌کنند و واکنش ایران در این جلسات به سوالات آنها چیست، اظهار کرد: آنچه که اروپایی‌ها می‌گویند از آن ابراز نگرانی می‌کنند و یا درخواست می‌کنند، با توجه به عملکرد و سابقه عملکردی آنها چندان قابل شنیدن نیست و اگر حرفی را بزنند، در برابر سخنان خود جواب قاطع و قانونی دریافت می‌کنند. صحبت‌هایی که آنها مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه اگر ایران از برجام خارج شود، چنین و چنان می‌شود، خیلی مسموع نیست و در قالب برجام نمی‌گنجد.

وی با ارائه توضیحاتی در ارتباط با برجام اظهار داشت: استحضار دارید که برجام به طرفین اجازه می‌دهد که اگر طرفی نقض عهد کنند، طرف مقابل نیز اقداماتی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ایران در ابتدا به ساکن نقض عهد نکرده و تعهدات خود را اجرا کرده و ۱۵ گزارش آژانس موید این است که ایران علی‌رغم بدعهدی‌های طرف‌های مقابل به برجام و تعهدات خود پایبند بوده است، ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ابتدا به ساکن اقدام به کاهش تعهدات خود می‌کرد، شاید حرف‌های آنها قابل شنیدن بود ولی طبق ۱۵ گزارش آژانس ایران همواره به تعهدات خود عمل کرده و اقداماتی که اکنون انجام داده، در قالب برجام و عکس‌العملی به عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل است، بنابراین حرف‌هایی که طرف‌های اروپایی در این زمینه می‌زنند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

موسوی تاکید کرد: تا زمانی که گام عملی و ملموس از سوی طرف‌های برجام برای اجرای تعهدات‌شان برداشته نشود و خواسته‌های ایران عملی نشود، ایران اقدامات خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: چند روز دیگر از فرصت ارائه شده از سوی ایران باقی مانده و اگر ببینیم که از سوی آنها اقدام ملموسی انجام نشود، گام دوم را قاطعانه آغاز می‌کنیم.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد برگزاری کنفرانس منامه در ارتباط با موضوع فلسطین و طرح معامله قرن با حضور برخی از کشورهای اسلامی تصریح کرد: برگزاری چنین کنفرانسی شرم‌آور است. کنفرانسی که برگزاری آن منجر به تشتت در جهان اسلام و فراموشی آرمان فلسطین می‌شود، شرم‌آور است.

موسوی تاکید کرد: به حراج گذاشتن آرمان و حقوق مردم فلسطین در برابر عناوینی چون صلح در برابر پول ره به جایی نمی‌برد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در فرصت باقی مانده که از سوی ایران به طرف‌های برجام اعلام شده، طرف‌های اروپایی معامله‌ای را در قالب اینستکس انجام دهند، آیا این ممکن است ایران در تصمیم خود جهت کاهش تعهدات برجامی و اجرای فاز دوم این تصمیم تجدیدنظر کند، گفت: ما صراحتاً خواسته‌ها و حق و حقوق خود را به طرف‌های مقابل اعلام کردیم. ما معتقدیم که باید بین حقوق و تکالیف ما در برجام توازن ایجاد شود و با توجه به این موضوع نمی‌دانیم که ساز و کار اینستکس چه مقدار این توازن را برقرار می‌کند. اگر قرار باشد آنها در قالب این ساز و کار اقدام صوری انجام دهند، این موضوع ما را راضی نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر طرف‌های مقابل اراده کنند و به عنوان اجرای تعهدات خود مبلغ و معامله‌ای را در قالب این ساز و کار انجام دهند، باید دید که چقدر توانسته‌اند خواسته‌های ایران را تأمین کنند و چگونه می‌توانند خواسته‌های ما را تأمین کنند. ولی همان طور که گفتم اگر این اقدام، اقدامی عادی و صوری باشد، این موضوع ایران را راضی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر اخیر برخی از مقامات آمریکایی به کشورهای منطقه و تلاش آنها جهت ائتلاف‌سازی علیه ایران خاطرنشان کرد: اقدام آنها در این زمینه علیه ایران چیز جدیدی نیست البته ائتلاف‌های آنها همواره شکننده بوده و آنها نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند. ایران کشوری مقتدر در منطقه است و دارای جایگاهی محکم در منطقه و جهان است و با توجه به این موضوع ائتلاف‌سازی علیه ایران کار ساده‌ای نیست.

موسوی به تناقض‌گویی مقامات آمریکایی در ارتباط با ایران نیز اشاره کرد و افزود: این تناقض‌گویی در اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با ایران نشان از سردرگمی، بی‌سیاستی و بلاتکلیفی سیاسی آنهاست. در آنجا هر کسی ساز خود را می‌زند و حرف خود را بیان می‌کند. یکی شرط می‌گذارد و دیگری می‌گوید بدون پیش شرط آماده مذاکره است.

موسوی تاکید کرد: ما به این گونه سخنان و لفاظی‌ها توجهی نداریم و آنچه که برای ایران مهم است اقدام عملی و تغییر رویکرد سیاست‌های آمریکا در مورد ایران است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده است قرار است رئیس جمهور فرانسه به ایران سفر کند، گفت: من چنین خبری را نشنیده‌ام.

موسوی همچنین در واکنش به این موضوع که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که امروز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام خواهند کرد، تصریح کرد: آیا تحریمی مانده است که آنها اخیراً و یا ۴۰ سال گذشته علیه ایران اعمال نکرده باشند و اگر اتخاذ کرده‌اند، چه دستاوردی داشته‌اند؟

وی این گونه سخنان مقامات آمریکایی را در راستای تبلیغات و تأثیرگذاری بر افکار عمومی عنوان کرد و افزود: ما هر تحریمی را جدی می‌گیریم و آن را اقدامی خصمانه و در راستای تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌دانیم ولی آنها خود نیز می‌دانند که تحریم‌هایشان چاره‌ساز نبوده و ایران در حالت فشار و تحریم نه مذاکره می‌کند و نه تسلیم می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در آلمان که به بلژیک استرداد داده شده است دارای گذرنامه دیپلماتیک بوده و چرا ایران از اصل عمل متقابل در راستای دفاع از این دیپلمات استفاده نکرده و به نظر می‌رسد که وزارت خارجه خود را به برخی از کشورهای اروپایی بدهکار می‌داند تاکید کرد: ما به هیچ کشوری از جمله کشورهای اروپایی خود را بدهکار نمی‌دانیم و بدهکار نیستیم. پرونده آقای اسدی از همان روزهای اول به صورت جد مورد توجه وزارت خارجه قرار گرفت و پیگیری‌های لازم در حال انجام شدن است. پرونده ایشان دارای برخی از پیچیدگی‌های فنی است ولی همانطور که گفتم پیگیری‌های لازم در حال انجام است. در مورد آنچه که شما اشاره کردید در همان روزهای اول ایران تاکید کرد که حق خود را محفوظ می‌داند و احتمالاً از این حق استفاده کرده است و ما امیدواریم که تمام اقداماتی که در حال انجام است در نهایت به نفع ایشان منجر شود و شاهد آزادی ایشان باشیم.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد تحصن خانواده نازنین زاغری در برابر سفارت ایران در لندن و اینکه رسانه‌های غربی به نقل از سفیر ایران در انگلیس اعلام کردند که اگر خانم زاغری عذرخواهی کند ممکن است پرونده ایشان به جریان بیفتد و اتفاقاتی در مورد این پرونده رخ دهد تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم تصمیم گیری در مورد مجرمان امنیتی بر عهده قوه قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط است. آنچه که مشخص است این است که این فرد دو تابعیتی است. البته جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین خود اعلام کرده که موضوع دو تابعیتی را نمی‌پذیرد و برای ما ملاک تابعیت ایرانی ایشان است و ما خانم زاغری را تبعه ایران می‌دانیم. جرم ایشان امنیتی است و ایشان در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

موسوی با بیان اینکه شانتاژ و برخی از تبلیغات صورت گرفته برای جلب توجه به این موضوع به حل این پرونده کمکی نمی‌کند ادامه داد: ما هر گونه جنجال و مزاحمت برای انجام کارهای عادی سفارت ایران در لندن را نمی‌پذیریم و اینگونه اقدامات را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌دانیم و قطعاً چنین اقداماتی مورد پذیرش ایران نیست.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم که اگر حرفی هست از مجاری مناسب خود پیگیری شود و اجازه بدهند که سفارت ایران و کارکنانش کارهای خود را انجام دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات برخی از رسانه‌ها و منابع آمریکایی مبنی بر حمله سایبری آمریکا به ایران طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. برخی از منابع آمریکایی اعلام کردند که چنین اقدامی انجام شده است. البته توان سایبری ما زیاد است و بعید است که اینگونه حملات اثرگذاری داشته باشد. صرف این اعتراف نشان می‌دهد که آنها خبط بزرگی را انجام داده‌اند و آنها بر خلاف رویه‌های بین‌المللی علیه یک دولت مستقل اقداماتی سایبری انجام داده‌اند و این اعتراف می‌تواند مبنای کار حقوقی ما در این زمینه باشد.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات اماراتی اعلام کرده‌اند راهکار کاهش تنش موجود در منطقه مذاکره است و ایران نظرش در این ارتباط چیست؟ گفت: اگر منظور آنها از مذاکره، مذاکره ایران با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس باشد این موضوعی است که ایران مدت‌هاست در ارتباط با آن اعلام آمادگی و تاکید کرده که آماده مذاکره با این کشورهاست و این موضوع را در راستای منافع کشورهای منطقه می‌داند. پیشنهاداتی همچون ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای یا امضای پیمان عدم تعرض بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس که از سوی تهران ارائه شده در همین چارچوب بوده است. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که ایران با آغوش باز علیرغم برخی از اختلافاتی که وجود دارد که ما فکر می‌کنیم به خاطر فشارها و برخی سوءتفاهم‌هاست آماده مذاکره و رایزنی با کشورهای منطقه و همسایه خود است.

موسوی در مورد سفر اخیر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و همسویی مقامات انگلیسی با مقامات آمریکایی در مورد برخی از ادعاها علیه ایران، گفت: ما شیوه انگلیسی‌ها را در جریان سفر اخیر غیر سازنده می‌دانیم. سفری که روز گذشته صورت گرفته در راستای آشنایی هر چه بیشتر معاون جدید وزیر خارجه انگلیس با مسائل موجود بین دو کشور بود. ایشان با برخی از مقامات ایرانی دیدار کردند و همانطور که شب گذشته اعلام کردیم این دیپلمات انگلیسی با آقای عراقچی دیداری انجام دادند. این دیدار صریح بود. طرفین مواضع خود را گفتند. طرف ایرانی تمام موارد و پرونده‌هایی که بین دو کشور وجود دارد را به معاون وزیر خارجه انگلیس که تازه کارشان را در این زمینه آغاز کردند منتقل کردند و مواضع ایران را به ایشان ابلاغ کردند. حرف‌هایی که انگلیسی‌ها اخیراً مطرح کرده‌اند را سازنده نمی‌بینیم و نمی‌پسندیم. البته قصد تحلیل ندارم ولی شاید انگلیسی‌ها به خاطر گرفتاری‌های داخلی‌شان و بی دولتی که فعلاً با آن مواجه هستند و همچنین گرفتاری‌هایشان در مورد برگزیت و اینکه فکر می‌کنند پشتوانه اتحادیه اروپا را دیگر کمتر دارند ترجیح می‌دهند که کمی بیشتر با سیاست‌های آمریکا همسو شوند. قطعاً این سیاست مخرب است. سازنده نیست و هرگونه همراهی با اینگونه سیاست‌ها برای ایران غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه اگر اینستکس اجرایی نشود و اروپایی‌ها نتوانند این ساز و کار را عملیاتی کنند حاضرند در مسائل بانکی و تجاری به ایران کمک کنند و همکاری داشته باشند، اظهار کرد: اینها در قالب تعهداتی است که آنها در برجام دارند. همانطور که ما پیش از این گفته‌ایم ما خیلی منتظر اروپایی‌ها نمانده و نخواهیم ماند. با کشورهای دوست خود در حالت دو جانبه و چند جانبه در حال رایزنی هستیم و برخی از راهکارهای مالی و تجاری بین ایران و این کشورها تنظیم شده که برخی از این راهکارها اعلام شده و برخی اعلام نشده است. این راهکارها از سوی دوستان ما از جمله روسیه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری که حدود ۶۰ دقیقه به طول انجامید در مورد تحولات دیپلماتیک در جریان هفته‌های اخیر اظهار کرد: به رغم فشارها و انجام برخی از لفاظی‌ها از سوی برخی از کشورها علیه ایران رفت و آمدها و ابتکارات دیپلماتیک از سوی ایران و برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه برای کاهش تنش در منطقه ادامه دارد و از کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم. به دنبال افزایش تنش در منطقه نیستیم و همه کسانی که به دنبال راهکارهایی جهت کاهش تنش در منطقه هستند به ریشه تنش‌ها و علت وقوع آن ارجاع می‌دهیم که علت اصلی آن بدعهدی و تروریسم اقتصادی است که از سوی آمریکا علیه ملت ایران انجام شده و به ایران تحمیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ما تا کنون به برجام متعهد بوده‌ایم و اقداماتی را که انجام داده‌ایم در داخل برجام است، گفت: ما درواقع از حقوقی که در این توافق بین‌المللی برای ایران در نظر گرفته شده استفاده کرده و آنها را اجرا می‌کنیم. حیات و ممات برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بستگی به اجرای تعهدات مشخص شده در برجام از سوی همه طرف‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: با خروج آمریکا از برجام کشورهای باقیمانده در این توافق بین‌المللی متعهد شدند که زمینه‌ای فراهم کنند که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند اما جز اندک تقلاهایی که از سوی برخی از دوستان ما صورت گرفت دیگر شرکای ما در این توافق بین‌المللی اراده لازم را برای حفظ برجام نداشتند و ایران علیرغم میل خود مجبور شد در داخل مکانیزم برجام اقداماتی را انجام دهد و تعهدات خود را کاهش دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرا رسیدن هفته حقوق بشری آمریکا اشاره و به تشریح برخی از اقدامات جنایتکارانه آمریکا علیه ایران پرداخت.

موسوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حواشی سفر شینزو آبه به تهران و ادعاهایی که برخی از مقامات آمریکایی در مورد این سفر اخیراً مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: سفر آقای آبه به تهران فارغ از حواشی آن سفری مهم، تاریخی در راستای روابط دو جانبه بود. بعد از ۴۰ سال یک مقام ارشد ژاپنی در این سطح به ایران آمده بود و این یک نقطه عطف در روابط تاریخی و دیرینه دو کشور بود.

وی با اشاره به برخی از مسائل رسانه‌ای و حاشیه‌ای که در مورد این سفر مطرح شده است، گفت: در حسن نیت آقای آبه ما شکی نداریم. ایشان پیام کتبی نداشت ولی پیام شفاهی داشت و اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند پیام داشت یا نداشت را به خود آنها واگذار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما از همان ابتدا از سفر آقای شینزو آبه به تهران استقبال کردیم و گفتیم شنونده حرف‌های ایشان خواهیم بود اظهار کرد: ژاپنی‌ها به دنبال کاهش تنش در منطقه هستند و با توجه به اهمیت منطقه ژاپنی‌ها تمایلی نداشتند که در این منطقه که از نظر اقتصادی نیز بسیار مهم است بر تنش‌ها افزوده شود. آنها در این زمینه اظهاراتی را مطرح کردند و خواستار کاهش تنش شدند. ژاپنی‌ها پیام ویژه‌ای از سوی آنها نداشتند. حرف‌هایی بود که رسانه‌ای شده بود و صحبت‌ها و جواب‌های ما هم رسانه‌ای شد. آنها بسته ویژه‌ای را نداشتند و ارائه نکردند که بتوان در مورد آن فکر کرد. در چارچوب روابط دو جانبه و گسترش این روابط پیشنهاداتی را مطرح کردند که بیشتر مربوط به مراودات تجاری بود.

 

 

تنش دوباره بین ایران و بریتانیا


 

تنش دوباره بین ایران و بریتانیا

بار دیگر، تنش‌ها در روابط بین بریتانیا و ایران رو به افزایش می‌روند. از طرفی، در ماجرای حمله به دو نفت‌کش ژاپنی و نروژی و درحالی‌که بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی و رهبران منطقه‌ای و جهانی هنوز خواستار بررسی و کسب شواهد هستند، بریتانیا در کنار آمریکا قرار گرفته و ایران را مقصر خوانده است و از طرف دیگر، مسئله زاغری‌رتکلیف بار دیگر به صدر اخبار آمده و کار تا ایجاد مانع برای ورود و خروج دیپلمات‌های ایران به سفارتشان در لندن بالا گرفته است.

به گزارش شرق، دولت بدون نخست‌وزیر بریتانیا در حالی اصطکاک با ایران را پی می‌گیرد که جرمی هانت، وزیر خارجه‌اش، هم‌زمان درگیر انتخابات درون‌حزبی برای کسب کرسی نخست‌وزیری است؛ رقابت با کاندیدای پیشتاز، بوریس جانسون که پیش‌تر بر کرسی فعلی هانت یعنی وزارت خارجه انگلیس نشسته بود.

کس دیگری نمی‌تواند باشد
دستگاه دیپلماسی انگلیس همچنان مشغول همراهی با ایالات متحده در متهم‌کردن ایران است. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، یکشنبه بار دیگر گفت: بریتانیا ایران را مسئول حادثه نفت‌کش‌ها می‌داند. نکته جالب، اما فقدان قطعیت در موضع‌گیری هانت است. برخلاف مقامات ایالات متحده که بدون ابراز هرگونه تردیدی اعلام می‌کنند که بررسی‌های آن‌ها مشخصا نشان داده اتفاقات نزدیک تنگه هرمز کار ایران بوده، هانت در پاسخ به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی بار دیگر روی ادبیات خود در مسئول‌دانستن ایران به این شکل تأکید کرد: «ما ارزیابی‌های اطلاعاتی خود را انجام داده‌ایم و عبارتی که به کار برده‌ایم این است «تقریبا مطمئن» ... باور نداریم کس دیگری توانسته باشد این کار را بکند».

هانت پیش‌تر در واکنش به تردیدی که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، در وجود شواهد برای دست‌داشتن ایران ابراز کرد، واکنش تندی نشان داد و صحبت‌های او را «رقت‌بار» خواند؛ اما برخلاف واکنش محکمش به رهبر حزب رقیب، «تقریبا مطمئن» بودن از اینکه «کس دیگری نمی‌تواند» این کار را کرده باشد، چندان موضع‌گیری قاطعی به نظر نمی‌رسد.

احضار یا ملاقات فوری
در راستای همین تنش‌ها شنبه‌شب اعلام شد سفیر بریتانیا در ایران به وزارت خارجه احضار شده است. خبر احضار راب مک‌ایر در آخرین ساعات روز شنبه در سایت رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر شد: «در پی اظهارات خلاف‌واقع وزیر خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم‌کردن کشورمان به دست‌داشتن در حوادث اخیر برای دو نفت‌کش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه امروز [شنبه]در ملاقات با سفیر انگلیس، شدیدا به این مواضع غیرقابل‌قبول و ضدایرانی دولت انگلیس اعتراض و با اشاره به اتهام مطروحه که بدون ارائه کمترین سند و مدرکی و تنها در چارچوب سیاست دنباله‌روانه لندن از واشنگتن مطرح شده، افزود: در جریان جلسه (بسته) پنجشنبه گذشته شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچ‌کس به‌جز انگلیس با این اتهام واهی آمریکا همراهی نکرد؛ حتی بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی شناخته‌شده نیز ادعای آمریکا و انگلیس را به استناد اظهارات مقامات شرکت مالک کشتی و ملوانان آن رد کردند».

در ادامه این خبر از محمود بریمانی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه نیز دراین‌باره نقل شده است: «مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه با تقبیح این اتهامات بی‌اساس و اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران خواستار ادای توضیح طرف انگلیسی و تصحیح این موضع شد و افزود: واکنش‌های مردمی علیه انگلیس ناشی از اینگونه رویکرد‌های حمایت‌گرانه این کشور از ادعا‌های بی‌پایه‌واساس مقامات آمریکایی در مسائل مختلف از جمله موضوع فوق است و اتخاذ مواضع واقع‌گرایانه از سوی دولت انگلیس منطبق با واقعیات سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و لزوم تجدیدنظر در رویکرد این کشور، را یادآوری می‌کنیم».

در این گزارش همچنین آمده: «سفیر انگلیس در این دیدار اظهار داشت: مراتب را فورا به لندن منعکس خواهد کرد».

اما مک‌ایر بعد از این دیدار گزارش‌ها درباره احضار به وزارت خارجه را رد کرد و مدعی شد به درخواست خودش با مقامات ایران دیدار کرده است: «جالب است. این را هم الان دارم می‌شنوم. من دیروز خواستار یک ملاقات فوری در وزارت خارجه شدم و این درخواست پذیرفته شد. «احضاری» در کار نبود؛ البته اگر رسما احضار شوم، همواره پاسخ خواهم داد، چنان‌که همه سفرا چنین خواهند کرد». اما احضار بوده یا دیدار، آنچه مشخص است اینکه در این دیدار درباره موضع‌گیری بریتانیا نسبت به ماجرای نفت‌کش‌ها صحبت شده و ایران نارضایتی خود را به بریتانیا ابراز کرده است.

در همین رابطه بی‌بی‌سی هم گزارش داده که ایران از اتهامات بریتانیا «آشکارا خشمگین» بوده و این نارضایتی را در همین جلسه نشان داده است. روز یکشنبه توبیاس الوود، وزیر دفاع بریتانیا، نیز به اظهارنظر دراین‌باره پرداخت. او گفت: بریتانیا به دنبال کاهش تنش‌ها خواهد بود، اما «مصمم خواهیم بود تا از امکانات و منافعمان در منطقه حفاظت کنیم».

ادامه ماجرای زاغری رتکلیف
از طرف دیگر و هم‌زمان با اصطکاک‌های ایجادشده بر سر ماجرای نفت‌کش‌ها، ماجرای زندانی‌بودن نازنین زاغری‌رتکلیف به جرم جاسوسی در ایران بار دیگر مطرح شده است. زاغری‌رتکلیف از نگاه حکومت ایران شهروند ایرانی است؛ اما بریتانیا او را شهروند دوتابعیتی ایرانی - انگلیسی می‌خواند. او در سال ۹۵ به این جرم دستگیر و برای اجرای حکم پنج سال حبس به زندان منتقل شد. اکنون هم‌زمان با روز تولد پنج‌سالگی دخترش، دست به اعتصاب غذا زده است و از سوی دیگر خبر می‌رسد همسرش، ریچارد رتکلیف، در بریتانیا و در مقابل سفارت ایران در این کشور با اعتصاب غذای همسرش همراه شده است.

جرمی هانت با انتشار تصویری از ملاقاتش با ریچارد رتکلیف در حساب توییتر، ضمن حمایت از او بار دیگر ایران را به آزادکردن زاغری‌رتکلیف فراخواند. ریچارد رتکلیف در مصاحبه‌ای همچنین به عملکرد بوریس جانسون، سلف جرمی هانت در وزارت خارجه، در‌این‌باره حمله کرده و گفته به این خاطر از او متنفر است. جرمی هانت و بوریس جانسون درحال‌حاضر مشغول رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار و کسب کرسی نخست‌وزیری هستند. پیش‌تر جانسون درحالی‌که گفته می‌شد با مأموریت آزادی زاغری به تهران سفر کرده بود، موفق به تغییر در وضعیت او نشد.

تنش در مقابل سفارت ایران در بریتانیا
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا ابعاد ماجرا را گسترده‌تر نشان می‌دهد. بعیدی‌نژاد در حساب توییترش با انتشار تصاویری به فارسی و انگلیسی از بسته‌شدن راه ورود و خروج به سفارتخانه خبر داد و به همکاری‌نکردن پلیس بریتانیا دراین‌باره اعتراض کرد: «علی‌رغم هشدار‌های متعدد به پلیس و وزارت امور خارجه انگلیس، چند نفر با مسدودکردن مسیر، دیروز و دیشب را جلوی سفارت سپری کردند. امروز علاوه بر افراد، رسانه‌ها برای تهیه گزارش جلوی سفارت اجتماع کرده‌اند. کماکان پیاده‌روی جلوی سفارت مسدود است و امکان تردد دیپلمات‌ها وجود ندارد. حریم سفارت باید مصون از هرگونه مانع باشد. حضور معترضان و دوربین‌های رسانه در جلوی تنها درِ ورودی سفارت با فقط چند متر عرض، امنیت رفت‌وآمد پیاده دیپلمات‌ها به‌هنگام ورود به ساختمان را به خطر می‌اندازد. اعتراض مدنی حق شهروندی است، ولی باید در خارج از حریم سفارت تحت نظارت پلیس انجام شود».

او در توییت‌های انگلیسی‌اش توضیح داده که سفارتخانه‌های ایران در روز‌های شنبه و یکشنبه، به‌خاطر اینکه این روز‌ها در ایران روز‌های کاری هستند، باز و فعال هستند. او همچنین با انتشار تصویر صحبت‌های رتکلیف درباره جانسون به انگلیسی نوشته است: «متأسفانه ظاهرا ما در سفارت داریم گرفتار سیاست داخلی بریتانیا می‌شویم».

اشاره بعیدی‌نژاد ظاهرا به همان ماجرای رقابت هانت و جانسون برای نخست‌وزیری است و تلویحا این ماجرا را یک حرکت انتخاباتی برای هانت خوانده است.

این تنش‌ها بین ایران و بریتانیا در حالی اتفاق می‌افتد که انگلیس به‌عنوان یکی از اعضای ۱+۴ در مهلت ضرب‌الاجل ایران درباره برجام قرار دارد؛ اما این اتفاقات به‌هیچ‌وجه اولین نمونه‌های تنش دیپلماتیک بین دو کشور نیست و حتی تنش در مقابل سفارت‌ها نیز سابقه دارد. در ماجرای مشهور سال ۹۰، گروهی که دانشجویان بسیجی خوانده شدند، در آنچه اعتراض به دست‌داشتن دولت‌های غربی در ترور دانشمندان ایرانی، دانشمند هسته‌ای ایران و نیز حمایت از مصوبه کاهش روابط دیپلماتیک با بریتانیا، به سفارت این کشور در تهران حمله کردند، اما سفارت ایران در لندن نیز از آسیب حملات بی‌نصیب نبوده است. در یک نمونه در سال ۱۳۵۹ عده‌ای جدایی‌طلب حامی جدایی خوزستان اقدام به گروگان‌گیری در سفارت ایران در لندن کردند و در سال ۱۳۹۶ نیز گروهی که هواداران سیدصادق شیرازی بودند، به سفارت ایران حمله کردند و پرچم ایران را پایین کشیدند. تجمع این گروه حدود سه ساعت طول کشید.

دیلی‌میل: خزانه‌داری بریتانیا دنبال مصالحه با بانک ملت
این هفته بنا بود جلسات دادگاه شکایت بانک ملت از خزانه‌داری بریتانیا آغاز شود، اما دیلی‌میل خبر داده است که خزانه‌داری برای پرهیز از جدال دادگاهی طولانی‌مدت و پرهزینه، به‌دنبال مصالحه با این بانک ایرانی است. شکایت ۱.۲۵ میلیارد پوندی بانک ملت در رابطه با تحریم‌هایی است که در سال ۲۰۰۹ بر این بانک اعمال شد.

دولت بریتانیا به‌دلیل آنچه شواهد ارتباط بانک ملت با فعالیت‌های هسته‌ای خوانده شد، این تصمیم را گرفت. بانک ملت مدعی است اقدامات بریتانیا باعث شده دیگر کشور‌ها هم اقدام به تحریم کنند. طبق این خبر، مؤسسه حقوقی زیوالا و همکاران، وکالت بانک ملت را در این پرونده بر عهده دارد.

 

 

 

بعیدی نژاد: ورودی سفارت ایران در لندن مسدود است

(تصویر) مقابل سفارت ایران در لندن چه خبر است؟


 

(تصویر) مقابل سفارت ایران در لندن چه خبر است؟

بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس با انتشار توییت جدیدی درباره تجمع مقابل سفارت کشورمان نوشت: "علیرغم هشدارهای متعدد به پلیس و وزارت امور خارجه انگلیس، چند نفر با مسدود کردن مسیر، دیروز و دیشب را جلوی سفارت سپری کردند. امروز علاوه بر افراد، رسانه ها برای تهیه گزارش جلوی سفارت اجتماع کرده اند. کماکان پیاده روی جلوی سفارت مسدود است و امکان تردد دیپلمات‌ها وجود ندارد."

گفتنی است بی بی سی با انتشار تصاویری از اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، مقابل سفارت ایران در لندن خبر داد.

(تصویر) مقابل سفارت ایران در لندن چه خبر است؟

 

 

 

"حمایت دیپلماتیک" از نازنین زاغری به چه معناست؟


 

فرارو- وزارت خارجه بریتانیا، با اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری راتکلیف، زندانی دوتابعیتی در ایران، نزاع بر سر این زندانی را یک پله بالاتر برد.

به گزارش فرارو، روز پنج‌شنبه گذشته، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، طی ویدیوئی، به زاغری حمایت دیپلماتیک داد. هانت در بیانیه خود، ابتدا مدعی شد که زاغری به خدمات درمانی مورد نیاز دسترسی ندارد و سپس گفت: «امروز تصمیم گرفته‌ام که پادشاهی متحد (بریتانیا) یک اقدام به شدت غیرمعمول انجام دهد و به نازنین حمایت دیپلماتیک اعطا کند.»

نازنین زاغری، که دو تابعیت ایرانی و بریتانیایی دارد، از حدود سه سال پیش به جرم جاسوسی در ایران در زندان به سر می‌برد. دولت بریتانیا تا حالا چندین بار خواستار آزادی او شده و حتی این موضوع را با دولت ایران در میان گذاشته است. ریچارد راتکلیف، شوهر زاغری، و همچنین گروه‌های حقوق بشری، از مدت‌ها پیش به دولت بریتانیا فشار می‌آوردند که به زاغری حمایت دیپلماتیک بدهد. اما از آنجا اعطای چنین حمایتی تبعات سیاسی و دیپلماتیک خواهد داشت، دولت بریتانیا از این امر خودداری کرده بود. پیش از این، ریچارد، قبلا از بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق بریتانیا، خواسته بود که به زاغری حمایت دیپلماتیک دهد.

اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر پس از ناکام ماندن فشار‌های دیپلماتیک بریتانیا به ایران در آزاد کردن زاغری، هانت تصمیم گرفته است که با اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری، مسئله او را به نزاعی رسمی میان دو کشور تبدیل کند.

هانت در بیانیه خود، ضمن متهم کردن ایران به گروکشی دیپلماتیک، افزود: «تصمیم من، یک اقدام دیپلماتیک مهم است که به تهران نشان می‌دهد رفتار آن کاملا اشتباه است.»

در حقوق بین الملل، حمایت دیپلماتیک ابزاری است که دولت‌ها از طریق آن می‌توانند به نمایندگی از شهروندان خود، که حقوق‌شان توسط دولت دیگری تضییع شده است، اقدامات دیپلماتیک و ... علیه آن دولت اتخاذ کنند. تصمیم هانت در اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری، پرونده این زندانی را از یک پرونده کنسولی به یک مسئله میان دو دولت تبدیل می‌کند. به این معنی که هرگونه آسیب به زاغری، آسیب به دولت بریتانیا تلقی خواهد شد. به گفته هانت، این تصمیم، دولت ایران را وادار می‌کند که «وظایفش را طبق حقوق بین الملل انجام دهد.» علاوه بر این، هانت ایران را به بدرفتاری با زاغری متهم کرده است که همین امر در آینده می‌تواند به عنوان مبنایی برای شکایت از ایران جهت دریافت غرامت مورد استناد قرار گیرد.

مضاف بر این، دیپلمات‌های بریتانیایی که قبلا پرونده زاغری را در تهران دنبال می‌کردند، دیگر این پرونده را نه فقط از جانب یک شخص بلکه از جانب دولت بریتانیا پیگیری می‌کنند. با تصمیم اخیر بریتانیا، ممکن است پرونده زاغری حتی به دیوان بین المللی دادگستری برود.

ایران، تصمیم بریتانیا را از منظر حقوق بین الملل، فاقد وجاهت قانونی دانست. حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، در واکنش به اقدام وزارت خارجه بریتانیا، طی توئیتی نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

 

تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷

واکنش همسر نازنین زاغری به پیشنهاد سفر به ایران


 

'حمید بعیدی نژاد' سفیر ایران در انگلیس روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر، تصویر (نامه) پاسخ‌ همسر «نازنین زاغری» به سفارت درباره پیشنهاد سفر او به ایران برای ملاقات با خانواده اش را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، بعیدی نژاد نوشت که پس از پیگیری‌های متعدد «ریچارد رتکلیف» برای سفر به ایران و ملاقات با خانواده‌اش، سفارت ایران در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی( فروردین ۹۶) برای صدور ویزای او اعلام آمادگی کرد.

رتکلیف در نامه‌ای خطاب به سفیر ایران، صرفاً به یک ابراز امیدواری بسنده کرده که پس از برگزاری انتخابات ایران 'در صورتی ‌که پرونده نازنین تا آن زمان حل ‌نشده باشد' استفاده خواهد کرد. او نوشته است که زمانی به تقاضا برای دریافت این ویزا نگاه خواهد کرد که در فصل تابستان ، 'زمانی که اوضاع آرام‌تر است' به ایران سفر کند.

بعیدی نژاد در ادامه توییت خود نوشته است: این مکاتبه مربوط به حدود 2 سال پیش است و اکنون بایستی از او (رتکلیف) سؤال شود که چرا از این فرصت برای ملاقات با خانواده‌اش استفاده نکرد.

در پاسخ به این توییت ، یکی از کاربران مدعی شد: «این خوبه که جناب بعیدی نژاد، تصویر ارائه ویزا به خانواده نازنین زاغری جهت حضور در ایران را منتشر کردند ولی من هم جای اونها بودم نمی‌آمدم. چون تضمینی برای برگشت خودم هم نبوده و نیست اونها هم خوب میدونن دولت مستقر هر تضمینی بده، در این موضوعات، تصمیم گیرنده فرد دیگری است!»

بعیدی نژاد هم در پاسخ نوشته است: چه دلیل و نسبتی وجود دارد که شما خود را جای او قرار دهید؟ رتکلیف یک خارجی و تبعه‌ی انگلیس است و برای رفتن به ایران تضمین داشت ولی نرفت ولی گوش فلک را کر کرده است که به من اجازه نمی‌دهند خانواده‌ام را ببینم.

زاغری مدیر پروژه شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» انگلیس است که فروردین‌ ماه سال 1395 در تهران دستگیر شد. او به اتهام جرائم امنیتی از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم است. همسر وی از طریق راه‌اندازی یک کارزار تبلیغاتی و فضاسازی علیه دولت ایران، بارها در مصاحبه با رسانه‌های انگلیسی ادعا کرده که اجازه سفر وی به ایران داده نمی‌شود.

او در آخرین اتهامات ادعایی خود گفت که درازای آزادی همسرش به وی پیشنهاد جاسوسی علیه دولت انگلیس مطرح‌شده است. با این‌ حال بعیدی نژاد دیروز (چهارشنبه) در جمع رسانه‌های انگلیس این ادعاها را تکذیب و تصریح کرد که طرح این مسائل نه ‌تنها به حل این پرونده کمک نمی‌کند بلکه روند آن را پیچیده‌تر می‌کند.

او به ‌طور مشخص، فضاسازی‌های تبلیغاتی همسر زاغری را غیر سازنده خواند و تصریح کرد: مشورت‌های نادرست وی به همسرش در زندان، او را دچار استرس و پریشانی کرده است.

 

تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۷

توضیح بعیدی‌نژاد درباره احضار به وزارت خارجه انگلیس


 

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن درباره خبر منتشر شده در خصوص احضارش به وزارت خارجه انگلیس در صفحه توئیترش نوشت: «دفتر بنده هنوز برای قطعی کردن ساعت جلسه با دفتر وزیر خارجه انگلیس در گفتگو بود که ما خبر احضار را از رسانه ها شنیدیم. معلوم شد خبر زودتر به بی بی سی داده شده و همه جا پخش گردیده بود.»

وی عنوان کرد: «در واقع در حالیکه هنوز دو ساعت به جلسه مانده بود، همه فکر میکردند جلسه برگزار و تمام شده است.»

سفیر ایران در لندن اضافه کرد: «در جلسه صریحا به آقای وزیر خارجه گفتم مداخله در وضعیت یک تبعه ایرانی، دخالت در امور داخلی ایران محسوب شده و مردود است، بویژه آنکه خانم زاغری به دلیل جاسوسی برای خود دولت شما در زندان است. توصیه های افراد خارج از زندان به وی هم با مقاصد سیاسی است و کمکی به وی نمی کند.»

امروز شبکه «بی‌بی‌سی» از احضار سفیر ایران در لندن به وزارت خارجه انگلیس در ارتباط با وضعیت «نازنین زاغری» خبر داد.

طبق این گزارش، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس به دلیل آنچه «نگرانی‌ها درباره وخامت اوضاع» این تبعه انگلیسی-ایرانی در زندان خوانده شده، آقای «حمید بعیدی‌نژاد» را به وزارت خارجه انگلیس احضار کرده است.

برخی رسانه‌های انگلیسی پیشتر ادعا کرده بودند که این محکوم امنیتی در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

نازنین زاغری به دلیل ارتکاب به جرایم امنیتی در ایران محاکمه و به ۵ سال زندان محکوم شده و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

او در خرداد ماه ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام خمینی (ره) بازداشت شده بود. مقام‌های ایران بعد از بازداشت زاغری اعلام کردند که او با مؤسسات معاند همکاری و در فعالیت‌های براندازی نرم حضور داشته است.

بعد از بازداشت و محکوم شدن نازنین زاغری، رسانه‌های غربی با به راه انداختن پروپاگاندای شدید علیه ایران مدعی شدند که سفر او به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته بود و او هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.

به رغم این هجمه رسانه‌ای علیه ایران، آذرماه سال 1396 بود که «بوریس جانسون» وزیر خارجه وقت انگلیس در پارلمان این کشور اذعان کرد که بازداشت زاغری هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است.

اظهارات جانسون که در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی بود، در انگلیس با انتقادهای گسترده مواجه شد و وزیر خارجه وقت این کشور را مجبور به عذرخواهی کرد.

 

 

انگلیس سفیر ایران را احضار کرد


 

فرارو- رویترز از احضار سفیر ایران در انگلیس در ارتباط با پرونده «نازنین زاغری» تبعه ایرانی-انگلیسی خبر داد.

بنابر این گزارش، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس به دلیل آنچه «نگرانی‌ها درباره وخامت اوضاع زاغری» در زندان خوانده شده، «حمید بعیدی‌نژاد» را به وزارت خارجه انگلیس احضار کرده است.

برخی رسانه‌های انگلیسی پیشتر ادعا کرده بودند که این محکوم امنیتی در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است. نازنین زاغری به دلیل جرایم امنیتی در ایران محاکمه و به ۵ سال زندان محکوم شد و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

 

 

 

شهردار لندن خواستار آزادی "نازنین زاغری" شد


 
شهردار لندن خواستار آزادی
 
شهردار لندن به مسئله یک زندانی دو تابعیتی در ایران ورود کرد و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، صادق خان، شهردار لندن، پس از دیدار با ریچارد رتکلیف، شوهر نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی_ انگلیسی، از حمایت خود برای ترغیب مقامات ایرانی به منظور آزادی این زندانی دوتابعیتی در ایام کریسمس خبر داد.

وی حبس نازنین زاغری را "به تمسخر گرفتن عدالت" خواند و ادعا کرد: نازنین به غلط دو سال در زندان ایران حبس شده است. او هیچ کار اشتباهی نکرده و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است. اتهامات مطرح شده علیه وی اشتباه هستند.

شهردار لندن در ادامه افزود: با نزدیک شدن کریسمس، ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که وی را آزاد کنند تا او بتواند به خانه بازگردد و به خانواده‌اش ملحق شود.

به گزارش ایسنا، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز چندی پیش خواستار آزادی نازنین زاغری برای سال جدید میلادی شده بود. وی در توییتی نوشته بود: «خواسته من از ایران این است: خواهشمندم رسیدگی‌های پزشکی مورد نیاز به نازنین زاغری برسد و به وی اجازه داده شود که برای تولدش در بیست و ششم دسامبر (۵ دی) به خانه بازگردد.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در پاسخ به اظهارات جرمی هانت گفته بود: وزیر امور خارجه انگلیس موضوع یک زندانی دوتابعیتی در ایران را مطرح کرد که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید و بیان کردند وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.

مقامات انگلیسی و خانواده نازنین زاغری در تلاشند تا محکومیت این زندانی دوتابعیتی را بی‌دلیل و خلاف قانون جلوه دهند. آن‌ها ادعا می‌کردند که نازنین زاغری تنها با هدف دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود؛ این در حالی است که بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، سال گذشته به اشتباه در پارلمان اذعان کرده بود نازنین زاغری در ایران آموزش خبرنگاری می‌داده است. اظهارات خود این مقام انگلیسی با واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌های انگلیسی و خانواده زاغری مواجه شد. آن‌ها گفتند که چنین اظهاراتی پرونده این شهروند دو تابعتی در ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نازنین زاغری که در سال ۲۰۱۶ در تهران بازداشت شده بود، به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است

 

 

پاسخ ایران به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد نازنین زاغری


 

پاسخ ایران به اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد نازنین زاغری

فرارو- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تشریح جزییات برنامه‌ها و دیدارهای وزیر امورخارجه انگلیس در جریان سفر روز گذشته‌اش به تهران پرداخت.

بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در تشریح جزئیات برنامه‌ها و دیدارهای سفر یک روزه وزیر امور خارجه بریتانیا به تهران اظهار کرد: این سفر که از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده بود روز گذشته علی رغم برخی مشکلات سیاسی داخلی در انگلستان انجام شد.

قاسمی افزود: در دیدارهای جداگانه آقای جرمی هانت با وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص طیف مختلفی از موضوعات از جمله برجام و تعهدات کشورهای اروپایی بویژه EU3 در قبال ایران، مهمترین تحولات منطقه، خصوصا اوضاع وخیم و فاجعه بار انسانی در یمن و لزوم خاتمه دادن به حمایت های تسلیحاتی غرب از متجاوزان به سرزمین و مردم بی گناه یمن گفت‌وگو و تبادل نطر شد و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به تفصیل بیان شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در حاشیه این دیدارها مقام انگلیسی موضوع یک زندانی دوتابعیتی در ایران را نیز مطرح کرد که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید و بیان کردند وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.

 

 

جرمی هانت: اجازه نمی‌دهیم ایران از دوتابعیتی‌ها به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند


 

فرارو- وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه گاردین در سفارت این کشور در تهران به ایران هشدار داد که اگر بخواهد از دوتابعیتی‌ها به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند عواقبی برای این کشور وجود خواهد داشت.

به گزارش گاردین، جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس که به تهران سفر کرده است هشدار داد که غرب آسیا مثل باروت است؛ جاییکه رخدادهای کوچک ممکن است منجر به یک فاجعه در مقیاس جنگ جهانی اول تبدیل شود. وی در این سفر همچنین خواستار آزادی نازنین زاغری راتکلیف شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی شد.

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی خود شهروند دوتابعیتی را به رسمیت نمیشناسد.

نازنین زاغری دو سال پیش به جرم جاسوسی بازداشت و توسط دادگاهی در ایران به حبس محکوم شد و در حال حاضر نیز در حال سپری کردن دوران محکومیت خود به عنوان یک شهروند ایرانی است.

براساس گزارش گاردین، هانت که اولین وزیر اروپایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها علیه ایران به تهران سفر می‌کند همچنین به دنبال جلب حمایت ایران از طرح صلح لندن در بحران یمن، طی این سفر خود به تهران است.

گاردین در ادامه مدعی شد که جرمی هانت بعد از دیدار روز دوشنبه خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به طور خصوصی با خانواده نازنین زاغری از جمله دختر و برادر وی دیدار کرده است. وی همچنین قصد داشته است که به ملاقات زاغری در زندان برود که با آن موافقت نشده است.

هانت به گاردین گفته؛ «اگر ایران می‌خواهد در جامعه جهانی پذیرفته شود باید از زندانی کردن افرادی مثل زاغری خودداری کند.»

وی در ادامه اظهارات خود به گاردین گفت: «اگر ایران بخواهد از شهروندان دوتابعیتی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند در این صورت تبعاتی برای ایران وجود خواهد داشت. ما اجازه نمیدهیم که قسر در بروند. آنها باید بفهمند که این وضعیت پایدار نیست.»

گاردین می‌گوید که جرمی هانت قصد داشته است با مقامات قوه قضاییه ایران نیز دیدار کند چرا که می‌داند سرنوشت نازنین زاغری توسط همتایانش در وزارت خارجه ایران تعیین نمی‌شود.

وی در ادامه به موضوع تحریمهای آمریکا اشاره کرد و گفت: منطقه مانند انبار باروت است. ما موضوع تحریمها را داریم. رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان را داریم که بیشتر و بیشتر در حال خطرناک تر شدن است و منجر به جنگ نیابتی شده است. اگر اینها را کنار هم قرار دهیم و به خطرات منجر به جنگ جهانی اول نگاه کنیم می‌بینیم که رویدادهای کوچک مثل زنجیره‌ای از رویدادها می‌توانند عواقب فاجعه باری داشته باشند.

وزیر خارجه انگلیس که از سفارت بریتانیا در تهران با گاردین صحبت می‌کرد تاکید کرد که انگلیس نفوذ خود را در منطقه حفظ کرده است ما یک قدرت کوچک در خاورمیانه نیستیم و یک بازیگر مهم هستیم.

هانت با ابراز امیدواری نسبت به پیشبرد طرح انگلیس برای کاهش تنشها در یمن تایید کرد که هفته گذشته با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ریاض دیدار و رایزنی کرده است. وی ضمن تایید دشوار بودن اجرای طرح آتش بس سازمان ملل در یمن تاکید کرد که دو طرف درگیری باید امتیازاتی بدهند تا از عمق فاجعه انسانی در این کشور کاسته شود.

وزیر خارجه لندن در ادامه تاکید کرد که عربستان سعودی، و نه ایران، متحد استراتژیک انگلیس در منطقه است. با این حال وی تاکید کرد که تحقیقات عربستان در زمینه مسئولیت نهایی افرادی که در قتل جمال خاشقچی دست داشته‌اند ممکن است آینده رویکرد لندن در قبال ریاض را شکل دهد.

جرمی هانت در عین حال از متهم کردن محمد بن سلمان به عنوان آمر و پشت پرده قتل خاشقچی خودداری کرد.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه با اشاره به برجام گفت که با رویکرد آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای موافق نیست. وی در این باره افزود: واشنگتن حق دارد که دیدگاه خود را در این زمینه تغییر دهد اما این به این معنی نیست که مواضع متحدان آمریکا نیز به طور اتوماتیک تغییر کند و شبیه آنها شود.

 

 

هشدار وزیر خارجه انگلیس به ایران قبل از ورود به تهران


 

هشدار وزیر خارجه انگلیس به ایران قبل از ورود به تهران

فرارو- «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس قبل از سفر به تهران درباره زندانی شدن برخی افراد دوتابعیتی در ایران هشدار داد.

به نوشته سایت شبکه خبری «اسکای نیوز»، وزیر خارجه انگلیس به ایران هشدار داد تا زندانی کردن افراد دوتابعتی که به ادعای وی بیگناه هستند را متوقف کند.

هانت امروز (دوشنبه) وارد تهران شد. قرار است هانت درباره مسئله یمن با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه انگلیس قبل از ورود به تهران خواستار آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» شد که به جرایم امنیتی در ایران زندانی شده بود.

وی گفت «باید ببینیم آن [افراد] بیگناه دو تابعیتی بریتانیایی-ایرانی که در ایران زندانی هستند، به [جمع] خانواده‌های خود در بریتانیا بازگشته‌اند. من داستان‌های ناراحت کننده بسیار زیادی از خانواده‌های کسانی که مجبور به تحمل این جدایی وحشتناک شده‌اند، شنیده‌ام».

هانت همچنین گفت «من با پیام روشنی برای سران کشور وارد ایران می‌شوم، زندانی کردن افراد بیگناه نباید به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده شود».

نازنین زاغری که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد، فرودین‌ماه سال ۱۳۹۵ در تهران به دلیل جرائم امنیتی دستگیر و به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

جرمی هانت علاوه بر ظریف با برخی از مقامات کشورمان از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ملاقات خواهد کرد. مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای شامل اوضاع یمن و مسائل بین‌المللی و برجام از جمله موضوعاتی است که در سفر هانت به تهران مورد بحث و تبادل نظر با مقامات ایرانی قرار می‌گیرد.

 

 

 

«نازنین زاغری»، محور دیدار روحانی و «ترزا می»


 

نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رئیس‌جمهوری ایران دیدار می‌کند. یک مقام ارشد بریتانیا گفت که در دیدار میان دو طرف، موارد کنسولی، از جمله آزادی نازنین زاغری، بررسی خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، در جریان دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران، با وی درباره آزادی «نازنین زاغری» شهروند ایرانی‌بریتانیایی بازداشتی، رایزنی می‌کند.

این دو بناست امروز -سه‌شنبه- در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کنند.

یک مقام ارشد بریتانیا گفت که در دیدار میان دو طرف، موارد کنسولی، از جمله آزادی نازنین زاغری، بررسی خواهد شد.

یک مقام رسمی گفت: «نخست‌وزیر نگرانی جدی خود را از ادامه بازداشت زاغری اعلام خواهد کرد و خواستار آزادی او بر اساس مبانی انسان‌دوستانه خواهد شد.»

 

ایندیپندنت مدعی شد

درخواست ملاقات همسر نازنین زاغری با ظریف


 

روزنامه ایندیپندنت در خبری ادعا کرد که ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در نامه‌ای خواستار ملاقات با محمدجواد ظریف برای تعیین سرنوشت همسرش شد.

به گزارش ایسنا این روزنامه با انتشار نامه‌ای به نقل از ریچارد رتکلیف خطاب به محمد جواد ظریف، مدعی شد که وی از تلاش‌های ظریف برای مرخصی سه روزه نازنین زاغری تشکر کرده است.

در بخشی از این نامه اشاره شده که وی از آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس، درخواست کرده از وضعیت نازنین زاغری مطلع شود و همچنین از انگلیس حمایت دیپلماتیک برای همسرش را خواستار شده است.

ایندیپندنت مدعی شد که در این نامه اعلام شده تا سه هفته آتی نیمی از حبس زاغری سپری و شرایط برای آزادی بی‌قید و شرط وی فراهم خواهد شد.

ریچارد رتکلیف در این نامه بیان کرده که او و نازنین زاغری هم‌زمان با نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک خواهند شد.

وی در ادامه خواستار ملاقات با محمدجواد ظریف بر سر مسئله نازنین زاغری شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا نازنین زاغری به منظور دیدار با خانواده‌اش به مدت سه روز از زندان اوین به مرخصی رفت.

پس از این مرخصی، سفیر ایران در انگلیس در صفحه توئیترش از استقبال رسانه‌های انگلیس نسبت به مرخصی نازنین زاغری خبر داد.

بعیدی‌نژاد اعلام کرد: افکار عمومی و ‌تقریبا تمامی رسانه‌های تصویری و نوشتاری انگلیس در سطح وسیعی از تصمیم مقامات کشورمان برای صدور اجازه مرخصی خانم زاغری از زندان برای دیدار با فرزند و خانواده‌اش تشکر و استقبال نمودند.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس نیز با ابراز خشنودی از مرخصی سه روزه نازنین زاغری گفته بود که امیدوار است این اقدام همان‌گونه که از سوی خانواده خانم زاغری نیز عنوان شده است، به آزادی دائمی وی منجر شود.

 

تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

تلاش انگلیس برای آزادی «نازنین زاغری»


 

همسر نازنین زاغری از تلاش وزیر خارجه بریتانیا برای آزادی او خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه بریتانیایی تلگراف: همسر نازنین زاغری از تلاش وزیر خارجه بریتانیا برای آزادی او خبر داد.

«ریچارد رادکلیف»، همسر نازنین زاغری که به جرم اقدام علیه امنیت ملی در ایران زندانی است، اعلام کرد «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس به وضعیت همسرش بیشتر از وظایفش به عنوان وزیر خارجه اهمیت می‌دهد.

بر اساس این گزارش، «جرمی هانت» در توییتر خود اعلام کرد که با محمدجواد ظریف صحبت کرده است اما صحبت‌هایش کافی نبوده‌اند.

وی گفت: برای آزادی زاغری به تلاشش ادامه خواهد داد.

 

تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷

تشکر وزیر خارجه انگلیس از ایران به خاطر نازنین زاغری


 

وزیر خارجه انگلیس در واکنش به اعطای مرخصی به یک محکوم امنیتی دوتابعیتی، از ایران تشکر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، روز گذشته از اعطای مرخصی به «نازنین زاغری» استقبال کرده است.

هانت در سخنرانی خود در سازمان ملل نیویورک گفته است: «ما می‌خواهیم از مقام‌های ایران برای کاری که انجام دادند تشکر کنیم».

وزیر خارجه انگلیس در عین حال مدعی شد: «نباید فراموش کرد که نازنین زاغری نمی‌بایست از همان اول زندانی می‌شد. نازنین بی‌گناه است».

نازنین زاغری، که به اتهام جاسوسی در ایران به پنج سال زندان محکوم شده است، پس از دو سال حبس، روز پنجشنبه به مرخصی سه‌روزه رفت.

 

 

آخرین وضعیت پرونده‌ نازنین زاغری


 

رئیس کل دادگستری استان تهران آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری را اعلام کرد.

به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری گفت:این فرد در یک بخش محکوم شده که در حال گذراندن محکومیت است، این فرد پرونده دیگری هم دارد که بخش دادسرایی این پرونده کماکان مفتوح است. تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود نمی توان اطلاعات دقیق را اعلام کرد.

رئیس دادگستری استان تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پرونده محمدعلی نجفی (شهردار سابق تهران) در دادسرا مختومه شده است؟ گفت: در ارتباط با پرونده‌های قضایی مادامی که حکم قطعی صادر نشده است نمی توانیم مشخصات را با اسم و جزئیات گفته و اطلاع رسانی کنیم.

پیشتر اسماعیلی در رابطه با پرونده زاغری اعلام کرده بود: این فرد یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرایند دادرسی دادگاه است. پرونده مذکور اکنون در دادگاه مفتوح است و قضات مشغول بررسی آن هستند.هنوز تعیین وقت نشده است و در این مرحله قرار دارد.

 

 تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

ایران: ادعای همسر نازنین زاغری دروغ است


 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هر آنچه در خصوص نوع اتهامات نازنین زاغری و یا مرتبط کردن آن با برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلیس مطرح می‌شود را گمانه‌زنی‌های بی اساسی خواند که صحت ندارد.

به گزارش فارس، در پی انتشار ادعایی از سوی «ریچارد راتکلیف» همسر نازنین زاغری، تبعه ایرانی - انگلیسی مبنی بر اینکه مقامات قضایی ایران به وی گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است، از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره سؤال کردیم که وی پاسخ داد: خانم زاغری به عنوان شهروند ایرانی، از نظر دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف مجرم شناخته شده و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه شده و دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

وی افزود: هر آنچه در خصوص نوع اتهامات خانم زاغری و ارتباط دادن آن به برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلستان مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی است که صحت ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هیچ ارتباطی بین محکومیت وی با روابط دوجانبه تهران و لندن وجود ندارد و این موضوع به مسائل و اختلافات مالی که در برخی حوزه‌ها بین ایران و انگلستان وجود دارد، نیز ارتباط پیدا نمی‌کند.

به گزارش فارس، ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری اخیرا در اظهاراتی مدعی شده است که مقام‌های قضایی ایران، در پیام‌هایی به او گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است.

راتکلیف عنوان کرده است که در پیام‌هایی که از دفتر دادستانی و همچنین قاضی پرونده به او رسیده تأکید شده که مسئله اصلی بدهی دولت بریتانیاست؛ این بدهی به دلیل یک معامله تسلیحاتی به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند است که پیش از انقلاب بین تهران و لندن امضا شد و بعد از پرداخت پول توسط ایران، تسلیحات مزبور به ایران تحویل داده نشد.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که 15 فروردین سال 1395، در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر شد.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی همچنین هفتم اسفند ماه سال گذشته (1396) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نازنین زاغری بار دیگر تاکید کرد که بحث زاغری بحث حقوقی و قضایی است و افزود: ایشان در یکی از محاکم ایران محکوم است و دوران محکومیتش را طی می‌کند. ایشان دوتابعیتی است که از نظر قانون ایران، به رسمیت شناخته نمی‌شود و موضوع آن ربطی به وزارت خارجه و دیگر مسائل روابط ایران و انگلستان ندارد و موضوع خاصی است با توجه به تابعیت ایرانی‌اش و به خاطر جرم‌های مشخصی که سیستم قضایی ایران تشخیص داده در زندان است.

وی گفت: وزارت خارجه به خاطر تفکیک قوا دخالتی در این مسئله ندارد و این نوع فرافکنی که زاغری گروگان روابط ایران و انگلستان و روابط مالی ایران با شرکت‌های انگلیسی است، نادرست و حرف بیهوده‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: شاید این اظهارات ناشی از عدم شناخت روابط ٢ کشور و حتی سیستم داخلی ایران و سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد.

 

تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ -

پاسخ وزارت خارجه به ادعای همسر نازنین زاغری


 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای همسر نازنین زاغری مبنی بر اینکه همسر او قربانی اختلافات مالی و تسلیحاتی ایران و انگلیس شده است، گفت: همان‌طور که خودتان نیز اشاره کردید این سخنان ادعاست. بحث خانم زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است. ایشان در قوه قضاییه ایران محکوم شده‌اند و اکنون دوره محکومیت خود را طی می‌کنند.
 
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود ایران در برابر کودک‌کشی‌های دولت اسد سکوت کرده از جمله اقداماتی که در غوطه شرقی صورت گرفته است، گفت: موضوع سوریه موضوعی پیچیده و قدیمی است، بازیگران زیادی در آن حضور دارند و امنیت، ثبات و آرامش مدت‌هاست که در آنجا وجود ندارد و درگیری‌ها در آنجا ادامه دارد.

وی با بیان اینکه چنین موضوعی قطعا مورد خوشایند هیچ کسی نیست، ادامه داد: امیدواریم که قطعنامه جدید شورای امنیت بتواند آتش‌بس را در همه نقاط سوریه برقرار کند و این زمینه فراهم شود که کمک‌های بشر دوستانه و انسان دوستانه به مردم سوریه منتقل شود، کاری که از گذشته مورد توجه ایران بوده است.

قاسمی گفت: آتش‌پراکنی در سوریه فقط محدود به یک نقطه خاص نیست و ما حتی در دمشق نیز شاهد کشته شدن افراد بیگناه بر اثر درگیری‌ها هستیم و این درگیری‌ها در نقاط مختلف وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ امیدواریم که این آتش‌بس اجرایی شود تا خشونت‌ها در این منطقه کاهش پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست تاکید کرد: ما نگاه صفر و صدی به برجام نداریم و قطعا برجام توانسته در حوزه‌های مختلفی دستاوردهایی را برای ایران به همراه داشته باشد.

قاسمی در واکنش به سوال خبرنگاری که مدعی بود آقای عراقچی گفته برجام هیچ سودی برای ما نداشته است، تصریح کرد: من اصل صحبت‌های آقای عراقچی را ندیده‌ام بنابراین نمی‌توانم در این ارتباط قضاوت کنم.

وی ادامه داد: برجام تاکنون منافع زیادی برای ما به همراه داشته است و ما نگاه صفر و صدی به آن نداریم گرچه شاهد این هستیم که آمریکایی‌ها با کارشکنی‌های خود تلاش می‌کنند که نگذارند ایران از منافع برجام به طور کامل استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای همسر نازنین زاغری مبنی بر اینکه همسر او قربانی اختلافات مالی و تسلیحاتی ایران و انگلیس شده است، گفت: همان‌طور که خودتان نیز اشاره کردید این سخنان ادعاست. بحث خانم زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است. ایشان در قوه قضاییه ایران محکوم شده‌اند و اکنون دوره محکومیت خود را طی می‌کنند.

بهرام قاسمی با بیان اینکه او فردی دو تابعیتی است و از نظر ایران چنین موضوعی به رسمیت شناخته نمی‌شود، تصریح کرد: موضوع نازنین زاغری ربطی به وزارت خارجه و دیگر مسائل مربوط به رابطه ایران و انگلیس ندارد و یک موضوع خاص است.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه وزارت خارجه دخالتی در پرونده وی ندارد، بیان کرد: این نوع فرافکنی‌ها از جمله اینکه خانم زاغری گروگان رابطه مالی ایران و انگلیس است نادرست است و این سخنان شاید ناشی از عدم شناخت رابطه ایران و انگلیس و همچنین سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در واکنش به سخنان برخی از مقامات آمریکایی در اجلاس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی نباید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و تلاش آمریکا برای جلوگیری از حضور سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران، گفت: سیاستی که آمریکایی‌ها در مورد ایران و نهادهای ایرانی دنبال می‌کنند بر همگان روشن است. جامعه جهانی مستقل از دیگران و بر اساس منافع ملی خودش تصمیم می‌گیرد.

وی این سخنان را ادامه جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکایی‌ها علیه ایران دانست به نحوی که رابطه ایران با جامعه جهانی و کشورهای اروپایی به رابطه مطلوبی نزدیکی نشود.

قاسمی افزود: مقامات آمریکایی این سخنان را به صورت مرتب تکرار می‌کنند و حاصل این سخنان شکست‌های پی در پی آمریکایی‌ها در پیشبرد این سیاست‌هاست.

وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و پیشبرد سیاست‌های ایران در این زمینه، تصریح کرد: ما با تعدادی از کشورها برای پیشبرد روابط اقتصادی و گسترش آن در حال مذاکره هستیم و امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند. به آمریکایی‌ها نیز توصیه می‌کنیم دست از اینگونه سیاست‌ها بردارند و در سیاست‌های خود موضوع خرد را مورد توجه قرار دهند.

قاسمی همچنین در مورد اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه بحرین و تاکید او مبنی بر اینکه ایران یک خطر برای منطقه و جهان عرب است و واکنش ایران به این سخنان چیست، گفت: برخی از صحبت‌ها خیلی احتیاج به پاسخ ندارند به خاطر اینکه به شدت بی‌ربط و نادرست هستند.

وی ادامه داد: برخی از مقامات بحرین به سفارش دیگران و در راستای انجام وظایفی که برای آنها مشخص شده این سخنان بی‌ربط و یاوه‌گویی‌های نادرست را دارند و نباید به آن توجه کرد.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه کشورمان طی چند وقت اخیر در چندین سخنرانی موضوع ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در حوزه خلیج‌فارس را به جد مورد توجه قرار داده است و آیا ایران برنامه‌ای عملی برای تحقق این موضوع در نظر دارد یا نه؟ تصریح کرد: ما امیدواریم که بتوانیم همسایگان‌مان را به این ایده و تلاش برای تحقق آن نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه ما برای رسیدن به امنیت و ثبات نیازمند انجام حرکت جمعی از سوی کشورهای منطقه است، گفت: در این منطقه ما شاهد درگیری‌ها و خشونت‌ هستیم و دیگر منطقه نمی‌تواند درگیری‌های بیش از این را تحمل کند. در همین چارچوب کشورهای منطقه باید با همکاری با یکدیگر به راهکاری دست پیدا کنند تا بتوانند با انجام کاری هماهنگ مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را برطرف و برای آن چاره‌اندیشی کنند و پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در همین چارچوب است.

 

تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۶

آخرین وضعیت پرونده قضایی نازنین زاغری


 

رئیس کل دادگستری استان تهران، آخرین وضعیت پرونده قضایی نازنین زاغری را تشریح کرد.

به گزارش مهر، غلامحسین اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری گفت: نازنین زاغری در حال سپری کردن محکومیتی است که دادگاه برایش تعیین کرده و صحبتی برای آزادی نشده است.

وی به پرونده دیگر این فرد اشاره و تصریح کرد: پرونده دیگر خانم زاغری اکنون در دادگاه مفتوح است و قضات مشغول بررسی آن هستند. هنوز تعیین وقت نشده است و در این مرحله قرار دارد. این فرد غیر از محکومیتی که هم‌اکنون در حال گذراندن آن است، یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرایند دادرسی دادگاه است.

جک استراو: مقامات ایرانی در حال بررسی آزادی زاغری هستند

دو روز پیش «جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس در مصاحبه با «پرس اسوسیشن» مدعی شد که در جریان سفر اخیرش به ایران برای شرکت در دومین کنفرانس امنیتی تهران، پیرامون آزادی نازنین زاغری (محکوم امنیتی) رایزنی کرده است.

وزیر خارجه پیشین انگلیس مذاکرات در این خصوص را بسیار دوستانه توصیف کرد.

جک استراو در این باره مدعی شد: دلایل محکمی را درباره لزوم آزادی خانم زاغری راتکلیف و یک زندانی دیگر بر مبنای ملاحظات بشردوستانه طرح موضوع کردیم.وی در ادامه ادعا کرد که مقامات ایرانی به وی گفته اند که در حال بررسی این گزینه هستند.

محسنی اژه ای پیش از این در پاسخ به اینکه اخیرا یک هیات انگلیسی به ایران سفر کرده بودند که مذاکره در مورد برخی زندانیان متهم به جاسوسی را در دستور کار داشتند. پس از سفر برخی مقامات داخلی از جمله سخنگوی دولت و وزارت امورخارجه اعلام کردند که تصمیم گیری در مورد این زندانیان برعهده قوه قضائیه است. البته ما در راستای اقدامات انسان دوستانه تلاش می کنیم، با این اوصاف آیا قوه قضائیه تصمیمی برای انتقال برخی از این زندانیان از جمله نازنین زاغری و فروغی و موارد دیگر می گیرد؟ گفت: تیم انگلیسی مذاکره ای با قوه قضائیه نداشته و دستگاه قضا هیچ تصمیمی نگرفته‌است. البته از حیث قضایی تصمیم بر عهده قوه قضائیه است.

وی افزود: اگر آزادی مشروط و یا سایر موارد مشمول این زندانیان شود، انجام می شود. طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است اگر کسانی بیش از ده سال محکومیت داشته باشند و نصف حبس را گذارنده باشند و دارای شرایط خاص باشند،می توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. کسانی که محکومیتشان کمتر از این رقم باشد و یک سوم حبس را تحمل کرده باشند، از آزادی مشروط می توانند استفاده کنند.

نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. وی دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. زاغری مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ای‌میل‌ مستعار، پس‌وردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پس‌وردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

 

تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۶ -

توضیح درباره پرونده "نازنین زاغری"


 
رئیس‌کل دادگستری استان تهران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص پرونده جدید نازنین زاغری گفت که ادعاهای مطرح شده در خصوص تبادل این متهم، مورد تایید مراجع قضایی نیست.
 
غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرونده نازنین زاغری اظهار کرد: این فرد غیر از محکومیتی که هم اکنون در حال گذراندن آن است، یک پرونده اتهامی دیگر هم دارد که به دادگاه ارسال شده و در فرایند دادرسی دادگاه است.
 
رئیس‌کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: هیچ کدام از ادعایی که رسانه‌های غربی تاکنون درباره این پرونده مطرح کرده‌اند، مورد تایید مراجع قضایی نیست. چنانچه در این ارتباط برابر ضوابط و مقررات تصمیمی گرفته شود، از ناحیه مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران یا مراجع دیپلماسی، اعلام می‌شود.
 
اسماعیلی توضیح داد: در پرونده جدید نازنین زاغری حکمی صادر نشده است و نمی‌توان هم پیش‌بینی کرد که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد زیرا تعیین میزان مجازات بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.
 
رئیس‌کل دادگستری استان تهران افزود: این پرونده هم اکنون در مرحله بدوی قرار دارد و در صورت صدور رأی، مرحله تجدیدنظر پیش رو خواهد بود.
 
نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که 15 فروردین سال 1395 توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.
 
سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد سال 95 طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به‌عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».
 
پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، با صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب صادر شد و شعبه 15 دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.
 
25 مهر ماه امسال نیز عباس جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده نازنین زاغری گفت: شوهر وی تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.
 
جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون - نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.

 

تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۶

ادعای آزادی زود هنگام نازنین زاغری

 

ریچارد رادکلیف همسر نازنین زاغری مدعی شده که همسر وی شرایط لازم برای آزادی زود هنگام را دارد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد: تولیپ صدیق نماینده پارلمان بریتانیا گفته است که پس از صحبت با ریچارد رادکلیف همسر نازنین زاغری، به او گفته شده که خانم زاغری شرایط لازم برای آزادی زود هنگام را دارد.

بر اساس این گزارش،‌ حدود دو هفته پیش وزیر خارجه بریتانیا به تهران سفر کرد و طبق اعلام وزارت خارجه انگلیس، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوی این دیپلمات بریتانیایی با مقامات ایرانی، رایزنی در ارتباط با پرونده نازنین زاغری تبعه ایرانی بریتانیایی که دوران محکومیتش را در زندان‌های ایران سپری می‌کند، بوده است.

در همان ایام قرار بود که دادگاه خانم زاغری برگزار شود ولی بنا بر ادعای رسانه‌های انگلیسی، دادگاه وی در آن زمان برگزار نشد.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس پس از بازگشت از سفر خود به تهران با ارزشمند خواندن این سفر، گفت: در جریان این سفر از مقامات ایرانی خواستم که به دلایل انسان دوستانه زندانیان بریتانیایی در این کشور را آزاد کند.

اتهام زاغری دست داشتن در فعالیت‌های ضد نظام عنوان شده است و او در فروردین سال 95 در جریان سفری که به ایران داشت به این اتهام و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد. او اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

 

اعتراض عليرضا سليمي در جلسه علنی

نازنین زاغری چقدر برای انگلیس ارزش دارد؟


 
حضور وزیر امورخارجه انگلیس در کشور و تلاش او برای آزاد کردن نازنین زاغری، موضوعی بود که از سوی نماینده اصولگرای مجلس مورد سئوال قرار گرفت و پزشکیان هم از کمیسیون امنیت ملی خواست تا این موضوع را پیگیری کند.
 
به گزارش خبرآنلاين، عليرضا سليمي نماينده اصولگراي مجلس دهم گفت: وزيرخارجه انگليس قبل از حضورشان در ايران گفته بودند كه در مورد يك جاسوس-نازنين زاغري- مذاكره خواهند داشت. ما به عنوان يك نماينده از پشت پرده هيچ چيز نمي دانيم.
 
سليمي ادامه داد: واقعا بحث اين جاسوس چيست؟ چقدر ارزش دارد كه مي خواهند 430 ميليون پوند از اموال ما كه از قبل از انقلاب بلوكه كردند را تحويل بدهند؟ اين انگليس همان كشوري بود كه وقتي قزاقستان خواست به ما كيك زرد بدهد، مانع شد. قزاقستان هم كيك زرد را به ما نداد. چرا كسي در اين رابطه از آقاي جانسون سئوال نكرد؟
 
پزشكيان كه رياست جلسه را برعهده داشت در پاسخ گفت: اين توضيحات را كميسيون امنيت ملي پيگيري كند.

 

 

تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ -

جانسون: از ایران خواستم نازنین زاغری را آزاد کند


 
وزیر امورخارجه انگلیس پس از بازگشت از سفر خود به ایران با ارزشمند خواندن این سفر، گفت که از مقامات ایرانی خواسته به دلایل انسان دوستانه زندانیان بریتانیایی را آزاد کنند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در باره سفرش به ایران به پارلمان کشورش توضیحاتی ارائه داد. وی گفت که در دیدار با مقام‌های ایرانی بر خواست خود مبنی بر آزادی زندانیان بریتانیایی در ایران پافشاری کرده است.
 
جانسون اظهار داشت: من در ایران با استناد به دلایل بشر دوستانه خواستار آزادی زندانیان بریتانیایی بازداشت شده شدم. این موضوع پیچیده‌ای است و افراد و نهادهای متفاوت جداگانه‌ای در ایران دخیل هستند. من نمی‌خواهم در این باره امید کاذب ایجاد کنم.
 
وی اما در ادامه گفت: این دیدار ارزش خود را داشت و هنوز زود است که در باره این موضوع اطمینان بدهیم.
 
وزیر امور خارجه انگلیس گفت که او با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده و خواستار پایان دادن به آنچه لندن آزار و اذیت رسمی روزنامه‌نگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی و خانواده‌هایشان در ایران می‌خواند، شده است.
 
سفر دو روزه وزیر امور خارجه انگلیس به ایران روز یک‌شنبه بدون اعلام نتیجه مشخصی درباره وضعیت نازنین زاغری−راتکلیف و کمال فروغی، دو شهروند بریتانیایی بازداشت شده در ایران که دارای تابعیت دوگانه هستند، به پایان رسید.
 
نازنین زاغری که از فروردین ۱۳۹۵ به اتهام تلاش علیه نظام در زندان به ‌سر می‌برد به پنج سال حبس محکوم شده است.
 
کمال فروغی، دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی، ۷۷ ساله و  مقیم انگلیس است که در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام جاسوسی و در اختیار داشتن نوشیدنی‌های الکلی به هشت سال زندان محکوم شده است.
 
بر اساس این گزارش، بوریس جانسون در ماه نوامبر سال جاری در مجلس عوام انگلیس گفته بود که نازنین زاغری که کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز است، هنگام دستگیری در ایران مشغول آموزش روزنامه‌نگاران بوده است.
 
سخنان جانسون در حالی بیان شد که بارها از سوی خانواده زاغری و دولت انگلیس ادعا شده بود که دلیل سفر وی به ایران تنها دیدار با خانواده بوده است و به هیچ‌وجه کارهای خیریه بنیاد تامسون رویترز را در ایران انجام نمی‌داده است.
 
خانواده نازنین زاغری و رسانه‌های انگلیس بر این باورند که اظهارات اخیر جانسون در پارلمان پرونده این شهروند دو تابعیتی را با مشکل مواجه کرده است.
 
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بااشاره به این‌که یکی از موضوعاتی که از سوی جانسون در جریان سفرش به تهران مطرح شد، مسئله نازنین زاغری بود، گفت: ایشان دوتابعیتی هستند که البته ما قبول نداریم. خانم زاغری از سوی قوه قضاییه محکوم شده‌ و باید مدت محکومیت خود را سپری کند. با این حال، مسئولان وزارت امور خارجه گفتند به خاطر مسائل انسان‌دوستانه این مسئله را مطرح می‌کنند ولی با توجه به آنکه این پرونده قضایی است و در ایران نیز تفکیک قوا وجود دارد، قوه قضاییه باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.
 
 قاسمی همچنین گفت  که محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه با توجه به مسایل انسان دوستانه این موضوع را دنبال و با مقامات دستگاه قضایی ایران مطرح می‌کند.

 

تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۶

موضوع نازنین زاغری را از منظر انسانی پیگیری می‌کنیم


 
وزیر امور خارجه (ایران) نیز در جریان این گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع این خانم را با مقامات ایرانی مطرح می‌کند ولی این یک موضوع قضائی است. 
 
به گزارش شهروند، سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر اخیر بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به تهران و همچنین مباحث احتمالی که در جریان این سفر در ارتباط با موضوع نازنین زاغری مطرح شده است، گفت: «در این سفر در مورد مجموعه‌ای از مسائل متعدد با موضوعات مختلف گفت‌وگو شد. یکی از موضوعاتی که احتمالا آقای جانسون در این سفر مطرح کردند موضوع خانم زاغری بود.»

وی گفت: خانم زاغری دو تابعیتی هستند ولی از نظر ما ایشان ایرانی هستند و از نظر سیستم قضائی ما ایشان محکوم شده‌اند و دوران محکومیت خود را طی می‌کنند. وزیر امور خارجه (ایران) نیز در جریان این گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه موضوع این خانم را با مقامات ایرانی مطرح می‌کند ولی این یک موضوع قضائی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در ارتباط با برگزاری کمیسیون مشترک برجام و ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با توجه به این‌که مجید تخت‌روانچی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از وزارت خارجه به ریاست‌جمهوری رفته است، اظهار کرد: دستور کار کمیسیون مشترک برجام مشخص است و این مذاکرات در ادامه مذاکرات قبلی صورت خواهد گرفت و ما در این جلسه مباحث مورد توجه‌مان را ازجمله کارشکنی‌ها و بدعهدی‌هایی که آمریکا در ارتباط با برجام انجام داده و اقداماتی که باید صورت بگیرد، مطرح می‌کنیم و اینها ازجمله مواردی است که می‌تواند در این کمیسیون مطرح شود. وی افزود: درحال حاضر در مورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران سکوت و شما را دعوت به صبوری می‌کنم تا در هفته‌های آینده ساختار وزارت خارجه به‌طور کامل مشخص و در همین چارچوب تمام ابعاد موضوع هسته‌ای در وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده آن نیز تعیین شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ایران در جریان مذاکرات اخیر اعضای ١+٥ با کنگره آمریکا در ارتباط با موضوع برجام قرار گرفته است یا نه؟ اظهار کرد: تصور ما این است که در جریان دقیق مذاکرات و روند رایزنی‌های اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها در این زمینه هستیم.
 
وی با بیان این‌که ایران با اتحادیه اروپا از کانال‌های مختلف و متعدد در ارتباط است و این موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: برای نمونه در دو ماه اخیر چندین دیدار بین آقای ظریف و خانم موگرینی، بالاترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. ما از طریق دیگر کانال‌ها نیز مسائل را پیگیری می‌کنیم و تحولات مربوط به برجام همچون گذشته و حتی با دقت بیشتری در این وزارتخانه پیگیری می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌شرط‌هایی که از سوی رئیس‌جمهوری برای برقراری روابط با عربستان مطرح شده و این‌که آیا از سوی عربستان اقدامی انجام شده که بیانگر تمایل او جهت بهبود روابط با ایران باشد، تصریح کرد: هیچ علایمی که مبتنی بر تغییر رفتار از سوی مقامات سعودی در جهت منطق و خردگرایی باشد دیده نمی‌شود و آنها با توجه به مشکلات اساسی که در داخل عربستان،‌ منطقه و با دیگر همسایگان خود دارند به دنبال یافتن دشمن فرضی هستند که بتوانند با فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به آنها زمان را به نفع خود بخرند، این وضع فعلی عربستان است.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد تغییر رفتار و سیاست در بین دولتمردان عربستان باشیم، به نحوی که آنها به درایت و یک منطق عقلایی در جهت تحقق آرامش و ثبات در منطقه و جلوگیری از افزایش افراطی‌گری و خودداری از کشتار مردم بی‌گناه در یمن دست یابند و یک سیاست جدیدی را برای حسن همجواری جهت تعامل با همسایگان‌ اتخاذ کنند.
 
ما این امید را داریم و علاقه‌مندیم که این اتفاق بیفتد. این دیپلمات ایرانی همچنین در مورد صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری در ارتباط با موضوع یمن، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهوری در سخنان خود اظهار امیدواری کردند که یمن هرچه زودتر بتواند به کشوری آرام و امن تبدیل شود و این‌که وضع فعلی یمن خطرناک است و در این کشور به لحاظ اقتصادی و نظامی حوادث تلخی رخ داده است و ما به‌عنوان یک کشور مسلمان و همچنین یک کشور پیرامونی آن امیدواریم که مسائل و بحران در یمن هرچه زودتر حل شود و بر انجام مذاکرات یمنی تأکید داریم و معتقدیم مشکل اصلی یمن تجاوز نظامی عربستان به این منطقه است.

 

سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد؛

پاسخ ظریف به جانسون درباره پرونده زاغری


 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پاسخ ظریف به بوریس جانسون درباره پرونده نازنین زاغری گفت: به وزیر خارجه بریتانیا گفته شد که با توجه به آنکه این پرونده قضایی است و در ایران نیز تفکیک قوا وجود دارد، قوه قضاییه باید درباره نازنین زاغری تصمیم‌گیری کند.
 
به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درباره سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران و رایزنی‌های او درباره نازنین زاغری گفت: سفر وزیر امور خارجه انگلیس به دعوت آقای ظریف صورت گرفت و مجموعه وسیعی از مسائل در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات که از سوی جانسون مطرح شد مساله خانم زاغری بود، گفت: ایشان دوتابعیتی هستند که البته ما قبول نداریم. خانم زاغری از سوی قوه قضاییه محکوم شده‌اند و باید مدت محکومیت خود را سپری کنند. با این حال، مسئولان وزارت امور خارجه گفتند به خاطر مسائل انسان‌دوستانه این مسئله را مطرح می‌کنند ولی با توجه به آنکه این پرونده قضایی است و در ایران نیز تفکیک قوا وجود دارد، قوه قضاییه باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

 

تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ -

پنج هدف «جانسون» از سفر به تهـران


 
جانسون دیروز با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. 
 
 
به گزارش دنیای اقتصاد، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته درصدر هیاتی سیاسی-اقتصادی طی سفری دو روزه و باهدف رایزنی با مقامات ایرانی وارد تهران شد.
 
این اولین سفر جانسون به ایران است؛ پیش از او فیلیپ هاموند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا در شهریور ۱۳۹۴ به منظور بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران به ایران سفر کرده بود.
 
جانسون دیروز با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام این سفر عنوان کرده بود که در این سفر آخرین وضعیت روابط دوجانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.‌
 
با توجه به مسائلی که در حال حاضر میان دو کشور وجود دارد، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این سفر، مسائل منطقه‌ای، بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی، برجام، موضوع نازنین زاغری و همچنین گسترش مناسبات اقتصادی ایران و بریتانیا باشد.

تعهد لندن به اجرای کامل برجام
وزیر خارجه بریتانیا در نخستین دیدارش در تهران، میهمان همتای ایرانی خود بود. جانسون در دیدار با ظریف بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل برجام تاکید و خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.
 
در این دیدار طرفین درخصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای، موضوعات بین‌المللی، به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن، رایزنی و تبادل‌نظر کردند. جانسون در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تاکید کرد.

انتقاد جانسون از ترامپ
بوریس جانسون در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به این شهر گفت: «اقدامات یکجانبه، دستیابی به صلح را دشوار می‌سازد.»
 
به گزارش «ایسنا» جانسون افزود: «انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.» همچنین دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این ملاقات گفت: «در حال‌حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت‌بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.»
 
شمخانی با بیان اینکه عدم‌تایید توافق هسته‌ای توسط ترامپ به معنای پایبند نبودن آمریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن بر اساس منافع ملی و مسوولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.»
 
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به فروش سلاح به کشورهایی که در منطقه مرتکب جنایت می‌شود، تاکید کرد: «کشورهای غربی نه‌تنها اجازه نمی‌دهند که نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود در شناسایی جنایات عربستان در یمن و پیگرد مسوولیت آن اقدام کنند؛ بلکه حاضر نیستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف کنند.»
 
همزمان وزیر امور خارجه انگلیس در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، گفت: «برجام توافق‌نامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.»

دیدار با سلطان قابوس
بوریس جانسون قبل از سفر به تهران در عمان با مقامات این کشور از جمله سلطان قابوس پادشاه عمان دیدار کرده است.
 
خبرگزاری دولتی عمان در این رابطه نوشته است که سلطان قابوس در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای با وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌و‌گو کرده است. یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان هم در این دیدار حضور داشت.
 
سلطان قابوس که از سال ۱۹۷۰ بر عمان حکمرانی می‌کند، روابط حسنه‌ای با ایران دارد و بارها میان ایران و غرب میانجیگری کرده است. سلطان قابوس در سال ۲۰۱۳ بانی دیدارهای محرمانه مقام‌های ایرانی و آمریکایی در مسقط بود که آن دیدارها مقدمه‌ای برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

صحبت‌های جانسون در مورد سفر به ایران
بوریس جانسون، شهردار سابق لندن که هرگز درگذشته پست کابینه‌ای نداشته و به گویش و بیان غیرسیاسی معروف است، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌ها در مبارزات انتخاباتی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود که در رأی‌گیری برگزیت در ۲۳ژوئن ۲۰۱۶ به اوج خود رسید. جانسون پیش از حرکت به مقصد تهران، با حضور در جمع خبرنگاران از اهمیت روابط دوجانبه گفت و به تشریح اهداف این سفر پرداخت.
 
به گزارش انتخاب وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «ایران کشور مهم در منطقه‌ راهبردی اما بی‌ثبات و متلاطم قرار دارد. این منطقه برای امنیت و رونق بریتانیا اهمیت دارد.» او ادامه داد: «اولین سفر من به ایران فرصتی برای گفت‌وگوهای بیشتر درخصوص برخی مسائل حساس از جمله چگونگی یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری ویرانگر یمن و تضمین دسترسی بیشتر نهادهای امداد‌رسانی برای کاهش رنج شدیدی است که مردم آن کشور متحمل می‌شوند.»
 
جانسون ادامه داد: «من همچنین بر تداوم حمایت بریتانیا از توافق هسته‌ای تاکید و در عین حال برخی نگرانی‌های ما درخصوص فعالیت‌‌های ایران در منطقه را روشن می‌کنم.» وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرد: «گرچه روابط ما با ایران از سال ۲۰۱۱ پیشرفت چشمگیری داشته است، با این حال این روابط همچنان سر راست نیست و برسر بسیاری از مسائل توافق وجود ندارد.»
 
وی افزود: «گفت‌وگو، اصل کلیدی برای مدیریت تفاوت‌ها و پیشرفت در مسائلی است که اهمیت دارد، به همین سبب انتظار سفری سازنده دارم.» جانسون ادامه داد: «نگرانی عمیق خود را در مورد پرونده‌های کنسولی افراد دو تابعیتی ابراز و آنجا که زمینه اقدام بشردوستانه فراهم باشد، آزادی آنها را پیگیری خواهم کرد.»

روابط تهران-لندن فراتر از موضوع زندانی‌های دوتابعیتی است
براساس برخی اخبار منتشر شده قرار است جانسون طی این سفر درخصوص موضوع بازداشت   نازنین زاغری نیز با مقامات ایران رایزنی‌هایی داشته باشد. روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از همسر نازنین زاغری اعلام کرد که وزیر خارجه بریتانیا در سفر به تهران تلاش خواهد کرد که با رئیس قوه‌قضائیه ایران دیدار کند تا در ارتباط با پرونده نازنین زاغری رایزنی و گفت‌وگو داشته باشد.
 
در این رابطه حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا گفت: «روابط ایران و انگلیس بسیار فراتر از موضوع زندانی‌های دو تابعیتی‌ است و این موضوع تنها یکی از مواردی است که در جریان سفر جانسون مطرح خواهد شد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفیر ایران در بریتانیا این مساله را که رسانه‌ها در انگلیس تلاش می‌کنند سفر جانسون را به این موضوع خاص محدود کنند، غیر‌واقعی دانست و گفت: «خود آقای جانسون نیز که بر پیچیدگی‌های حقوقی موضوع آگاهی کامل دارند بر این امر واقف هستند که در جریان سفرشان اقدام فوری خاصی درخصوص آزادی این دو نفر متصور نیست چون موضوع در نظام قضایی ایران در حال بررسی است و فرآیند آن باید طی شود.»
 
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مورد سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: «موضوع آزادی خانم نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که به اتهام جاسوسی در زندان به‌سر می‌برد برای وزیر خارجه انگلیس جزو مسائلی است که به همسر بریتانیایی خانم زاغری و نیز نمایندگان در وست‌مینستر وعده پیگیری داده است.»

سرانجام بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی
چندماه پیش هم‌زمان با مطرح شدن سفر وزیر خارجه بریتانیا، بحث پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلستان از سوی رسانه‌های دو کشور مطرح و مورد تایید مسوولان تهران و لندن قرار گرفت. طلب بالغ بر ۴۵۰ میلیون پوند و مربوط به خرید تسلیحات از انگلیس توسط رژیم پهلوی که در نتیجه احکام دیوان داوری لاهه طی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ قطعی شده است اما سران بریتانیا به بهانه‌های مختلف تاکنون از اجرای آن سر باز زده‌اند.
 
اواخر آبان ماه، رویترز طی گزارشی اعلام کرد که «بوریس جانسون» وزیر خارجه و «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری انگلیس با پرداخت طلب ایران موافقت کرده‌اند. اگر چه این رسانه انگلیسی تلاش کرد این موضوع را به پرونده خانم زاغری پیوند بزند؛ اما مسوولان جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه سفیر کشورمان در لندن تاکید کردند که این بدهی ربطی به ماجرای نازنین زاغری ندارد.
 
او در این باره گفت: «پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس درباره پرونده معامله تسلیحاتی سال ۱۹۷۴ میلادی، ارتباطی با پرونده نازنین زاغری که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شده یا سایر مسائل ندارد.»
 
پیش‌تر سفیر ایران در انگلیس در مورد نتایج پیگیری‌های به‌عمل آمده برای دریافت مطالبات مربوط به قرارداد تسلیحاتی با انگلیس گفت: «این پرونده با ابعاد حقوقی گسترده، سال‌ها است که ازسوی تیم حقوقی ایران پیگیری می‌شود و روند طبیعی خود را طی می‌کند و براساس شواهد و اطلاعات به‌دست آمده، این پرونده در مراحل نهایی است که با حل آن یکی از طولانی‌ترین اختلافات حقوقی دو طرف تسویه خواهد شد.»
 
به‌نظر می‌رسد که سرانجام دو دهه دعوای حقوقی بر سر قراردادی که بیش از ۴۰ سال از امضای آن می‌گذرد، در سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران یکی از موضوعاتی باشد که مطرح خواهد شد و شاید در این سفر این موضوع به سرانجام برسد.

دستور کار جامع
در عین حال بعیدی‌نژاد در جمع خبرنگاران سفر بوریس جانسون را نخستین سفر یک وزیر خارجه انگلیس در سال‌های اخیر با دستور کار جامعی برای پرداختن به مباحث دو جانبه، منطقه‌ای و چندجانبه اعلام کرد. وی افزود: «سال‌های طولانی و حتی دهه‌ها است که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس به خصوص وزیر امور خارجه که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود، انجام نشده است.
 
حتی سفرهایی که آقای جک استراو در دهه ۸۰ به ایران انجام دادند در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی بود. تمرکز بازدید هاموند هم که دو سال پیش به ایران سفر کردند، برای بازگشایی سفارت پس از تعطیلی آن صورت گرفت.» سفیر ایران گفت: «بنابراین سفر وزیر امور خارجه انگلیس که پس از سال‌ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه صورت می‌گیرد، سفر خاصی است که طی آن همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و مباحث بین‌المللی و برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. دستور کار این سفر یک دستور کار جامعی به شمار می‌رود و تمام جنبه‌های روابط دو کشور را شامل می‌شود.»

برجام، یکی از محورهای اصلی
بعیدی‌‌نژاد در توضیح اینکه آیا در سفر بوریس جانسون به تهران، درباره گشایش‌های برجام هم رایزنی خواهد شد، گفت: «قطعا یکی از محورهای اصلی این سفر و بحث‌هایی که در جریان سفر انجام خواهد شد، موضوع اجرای موثر برجام خواهد بود.»
 
او تاکید کرد: « برجام یکی از محورهای اصلی همکاری‌های دو طرف است و ما در مقطع بعد از اجرای برجام شاهد بودیم که دولت انگلیس در بالاترین سطح به‌طور مرتب برای تضمین حفظ اعتبار و اجرای برجام تماس‌های سطح بالایی را با مقامات اروپایی و آمریکایی داشته است و آنها به‌طور مشترک با کشورهای اروپایی خواهان این بودند که باید اعتبار برجام حفظ شود و نباید به هیچ وجه اجرای آن مورد خدشه قرار گیرد.»

رفع موانع بانکی
سفیر ایران با بیان اینکه این مساله در موضع‌گیری دولت انگلیس نقطه مثبتی بوده است، ادامه داد: «در واقع حفظ برجام یک اهمیت راهبردی برای ایران و انگلیس دارد و از این جهت همکاری‌های دو طرف برای اجرای برجام تا الان در سطح موفقیت‌آمیزی پیش رفته است؛ اما ما درخصوص اجرای برجام در خود انگلیس انتقادهایی را داریم و انتظار ما این بوده که باید پس از برجام گشایش‌های اقتصادی و بانکی میان دو طرف توسعه بسیار بیشتری از آنچه که امروز شاهدش هستیم، صورت گرفته باشد.»
 
به گفته بعیدی‌نژاد، قطعا در این سفر این انتقادها و اشکالات با طرف انگلیسی مورد بحث قرار خواهد گرفت. بعیدی‌نژاد افزود: «اما چون بانک‌ها تماما در انگلیس خصوصی هستند و براساس مصالح خود عمل می‌کنند، ملاحظاتی برای ارتقای روابط بانکی دارند. از یکسو روابط آنها با بانک‌های آمریکایی و نظام مالی آمریکا بسیار در هم تنیده است و در بورس آمریکا حضور فعالی دارند و حتی ملیت بسیاری از مسوولان آنها آمریکایی است و از سوی دیگر چون با جریمه‌های سنگینی مواجه بوده‌اند، می‌خواهند در روابط خود با ایران ریسکی نداشته باشند؛ اما ما انتظار داریم که با ابتکار عمل دولت انگلیس، بانک‌ها موانع و محدودیت‌های ارتباطات بانکی و کارگزاری دو کشور را برطرف کنند.»

طلب ۳ میلیارد یورویی از «شل»
از دیگر سو به گفته سفیر ایران در لندن در ماه‌های اخیر تحرکات خوبی در زمینه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه شکل گرفته است. بعیدی‌نژاد در این باره توضیح داد: «در اولین اقدام پس از برجام توانستیم طلب خود را به میزان حدود ۳ میلیارد یورو که به علت تحریم شرکت ملی نفت از جانب اتحادیه اروپا قابل دریافت نبود، از شرکت شل دریافت کنیم.» وی با اشاره به وجود یک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران به‌نام روهام گفت: «همکاری‌های مشترک در این باره ادامه دارد و ارتباطات خوبی میان دو طرف برقرار شده و به تازگی شرکت بی‌پی اعلام کرده قصد دارد بخشی از سهام خود را به یک شرکت دیگر واگذار کند که برخی مباحث مربوط به تحریم‌های آمریکا را ایجاد می‌کرد که اینها ماه‌ها است که این موضوع را در دست پیگیری داشته‌اند تا مشکلی برای ادامه کار این میدان گازی پیش نیاید. هم‌اکنون همکاری‌های دو طرف به شکل عادی در جریان است و این نمونه‌ای از همکاری خوب شرکت ملی نفت ایران و شرکت بی‌پی است.»

مباحث منطقه‌ای
سفیر ایران در انگلیس درخصوص طرح مباحث منطقه‌ای در جریان سفر جانسون به ایران گفت: «مباحث منطقه‌ای یکی از مهم‌ترین فرازهای گفت‌وگوهای دو طرف خواهد بود. نگاه ما این است که سیاست گذشته انگلیس بسیار تحت تاثیر سیاست عربستان سعودی در منطقه بود و انگلیس به‌گونه‌ای راهبرد عربستان در منطقه را پیگیری و اجرا می‌کرد. اما با توجه به اشتباهات راهبردی عربستان و احراز آن از جانب انگلیس در سال‌های اخیر، این کشور تا حدودی از اینکه فقط سیاست‌های خود را از منظر عربستان پیگیری کند فاصله گرفته است.» بعیدی‌نژاد در عین حال گفت که انگلیس در ماجرای سوریه واقعیت را پذیرفته است.

 

تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۶

پنج هدف «جانسون» از سفر به تهـران


 
جانسون دیروز با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد. 
 
 
به گزارش دنیای اقتصاد، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته درصدر هیاتی سیاسی-اقتصادی طی سفری دو روزه و باهدف رایزنی با مقامات ایرانی وارد تهران شد.
 
این اولین سفر جانسون به ایران است؛ پیش از او فیلیپ هاموند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا در شهریور ۱۳۹۴ به منظور بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران به ایران سفر کرده بود.
 
جانسون دیروز با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام این سفر عنوان کرده بود که در این سفر آخرین وضعیت روابط دوجانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.‌
 
با توجه به مسائلی که در حال حاضر میان دو کشور وجود دارد، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این سفر، مسائل منطقه‌ای، بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی، برجام، موضوع نازنین زاغری و همچنین گسترش مناسبات اقتصادی ایران و بریتانیا باشد.

تعهد لندن به اجرای کامل برجام
وزیر خارجه بریتانیا در نخستین دیدارش در تهران، میهمان همتای ایرانی خود بود. جانسون در دیدار با ظریف بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل برجام تاکید و خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.
 
در این دیدار طرفین درخصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای، موضوعات بین‌المللی، به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن، رایزنی و تبادل‌نظر کردند. جانسون در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تاکید کرد.

انتقاد جانسون از ترامپ
بوریس جانسون در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به این شهر گفت: «اقدامات یکجانبه، دستیابی به صلح را دشوار می‌سازد.»
 
به گزارش «ایسنا» جانسون افزود: «انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.» همچنین دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این ملاقات گفت: «در حال‌حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت‌بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.»
 
شمخانی با بیان اینکه عدم‌تایید توافق هسته‌ای توسط ترامپ به معنای پایبند نبودن آمریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن بر اساس منافع ملی و مسوولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.»
 
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به فروش سلاح به کشورهایی که در منطقه مرتکب جنایت می‌شود، تاکید کرد: «کشورهای غربی نه‌تنها اجازه نمی‌دهند که نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود در شناسایی جنایات عربستان در یمن و پیگرد مسوولیت آن اقدام کنند؛ بلکه حاضر نیستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف کنند.»
 
همزمان وزیر امور خارجه انگلیس در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، گفت: «برجام توافق‌نامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.»

دیدار با سلطان قابوس
بوریس جانسون قبل از سفر به تهران در عمان با مقامات این کشور از جمله سلطان قابوس پادشاه عمان دیدار کرده است.
 
خبرگزاری دولتی عمان در این رابطه نوشته است که سلطان قابوس در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای با وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌و‌گو کرده است. یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان هم در این دیدار حضور داشت.
 
سلطان قابوس که از سال ۱۹۷۰ بر عمان حکمرانی می‌کند، روابط حسنه‌ای با ایران دارد و بارها میان ایران و غرب میانجیگری کرده است. سلطان قابوس در سال ۲۰۱۳ بانی دیدارهای محرمانه مقام‌های ایرانی و آمریکایی در مسقط بود که آن دیدارها مقدمه‌ای برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

صحبت‌های جانسون در مورد سفر به ایران
بوریس جانسون، شهردار سابق لندن که هرگز درگذشته پست کابینه‌ای نداشته و به گویش و بیان غیرسیاسی معروف است، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌ها در مبارزات انتخاباتی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود که در رأی‌گیری برگزیت در ۲۳ژوئن ۲۰۱۶ به اوج خود رسید. جانسون پیش از حرکت به مقصد تهران، با حضور در جمع خبرنگاران از اهمیت روابط دوجانبه گفت و به تشریح اهداف این سفر پرداخت.
 
به گزارش انتخاب وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «ایران کشور مهم در منطقه‌ راهبردی اما بی‌ثبات و متلاطم قرار دارد. این منطقه برای امنیت و رونق بریتانیا اهمیت دارد.» او ادامه داد: «اولین سفر من به ایران فرصتی برای گفت‌وگوهای بیشتر درخصوص برخی مسائل حساس از جمله چگونگی یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری ویرانگر یمن و تضمین دسترسی بیشتر نهادهای امداد‌رسانی برای کاهش رنج شدیدی است که مردم آن کشور متحمل می‌شوند.»
 
جانسون ادامه داد: «من همچنین بر تداوم حمایت بریتانیا از توافق هسته‌ای تاکید و در عین حال برخی نگرانی‌های ما درخصوص فعالیت‌‌های ایران در منطقه را روشن می‌کنم.» وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرد: «گرچه روابط ما با ایران از سال ۲۰۱۱ پیشرفت چشمگیری داشته است، با این حال این روابط همچنان سر راست نیست و برسر بسیاری از مسائل توافق وجود ندارد.»
 
وی افزود: «گفت‌وگو، اصل کلیدی برای مدیریت تفاوت‌ها و پیشرفت در مسائلی است که اهمیت دارد، به همین سبب انتظار سفری سازنده دارم.» جانسون ادامه داد: «نگرانی عمیق خود را در مورد پرونده‌های کنسولی افراد دو تابعیتی ابراز و آنجا که زمینه اقدام بشردوستانه فراهم باشد، آزادی آنها را پیگیری خواهم کرد.»

روابط تهران-لندن فراتر از موضوع زندانی‌های دوتابعیتی است
براساس برخی اخبار منتشر شده قرار است جانسون طی این سفر درخصوص موضوع بازداشت   نازنین زاغری نیز با مقامات ایران رایزنی‌هایی داشته باشد. روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از همسر نازنین زاغری اعلام کرد که وزیر خارجه بریتانیا در سفر به تهران تلاش خواهد کرد که با رئیس قوه‌قضائیه ایران دیدار کند تا در ارتباط با پرونده نازنین زاغری رایزنی و گفت‌وگو داشته باشد.
 
در این رابطه حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا گفت: «روابط ایران و انگلیس بسیار فراتر از موضوع زندانی‌های دو تابعیتی‌ است و این موضوع تنها یکی از مواردی است که در جریان سفر جانسون مطرح خواهد شد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفیر ایران در بریتانیا این مساله را که رسانه‌ها در انگلیس تلاش می‌کنند سفر جانسون را به این موضوع خاص محدود کنند، غیر‌واقعی دانست و گفت: «خود آقای جانسون نیز که بر پیچیدگی‌های حقوقی موضوع آگاهی کامل دارند بر این امر واقف هستند که در جریان سفرشان اقدام فوری خاصی درخصوص آزادی این دو نفر متصور نیست چون موضوع در نظام قضایی ایران در حال بررسی است و فرآیند آن باید طی شود.»
 
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مورد سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: «موضوع آزادی خانم نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که به اتهام جاسوسی در زندان به‌سر می‌برد برای وزیر خارجه انگلیس جزو مسائلی است که به همسر بریتانیایی خانم زاغری و نیز نمایندگان در وست‌مینستر وعده پیگیری داده است.»

سرانجام بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی
چندماه پیش هم‌زمان با مطرح شدن سفر وزیر خارجه بریتانیا، بحث پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلستان از سوی رسانه‌های دو کشور مطرح و مورد تایید مسوولان تهران و لندن قرار گرفت. طلب بالغ بر ۴۵۰ میلیون پوند و مربوط به خرید تسلیحات از انگلیس توسط رژیم پهلوی که در نتیجه احکام دیوان داوری لاهه طی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ قطعی شده است اما سران بریتانیا به بهانه‌های مختلف تاکنون از اجرای آن سر باز زده‌اند.
 
اواخر آبان ماه، رویترز طی گزارشی اعلام کرد که «بوریس جانسون» وزیر خارجه و «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری انگلیس با پرداخت طلب ایران موافقت کرده‌اند. اگر چه این رسانه انگلیسی تلاش کرد این موضوع را به پرونده خانم زاغری پیوند بزند؛ اما مسوولان جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه سفیر کشورمان در لندن تاکید کردند که این بدهی ربطی به ماجرای نازنین زاغری ندارد.
 
او در این باره گفت: «پرداخت مطالبه ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس درباره پرونده معامله تسلیحاتی سال ۱۹۷۴ میلادی، ارتباطی با پرونده نازنین زاغری که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت شده یا سایر مسائل ندارد.»
 
پیش‌تر سفیر ایران در انگلیس در مورد نتایج پیگیری‌های به‌عمل آمده برای دریافت مطالبات مربوط به قرارداد تسلیحاتی با انگلیس گفت: «این پرونده با ابعاد حقوقی گسترده، سال‌ها است که ازسوی تیم حقوقی ایران پیگیری می‌شود و روند طبیعی خود را طی می‌کند و براساس شواهد و اطلاعات به‌دست آمده، این پرونده در مراحل نهایی است که با حل آن یکی از طولانی‌ترین اختلافات حقوقی دو طرف تسویه خواهد شد.»
 
به‌نظر می‌رسد که سرانجام دو دهه دعوای حقوقی بر سر قراردادی که بیش از ۴۰ سال از امضای آن می‌گذرد، در سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران یکی از موضوعاتی باشد که مطرح خواهد شد و شاید در این سفر این موضوع به سرانجام برسد.

دستور کار جامع
در عین حال بعیدی‌نژاد در جمع خبرنگاران سفر بوریس جانسون را نخستین سفر یک وزیر خارجه انگلیس در سال‌های اخیر با دستور کار جامعی برای پرداختن به مباحث دو جانبه، منطقه‌ای و چندجانبه اعلام کرد. وی افزود: «سال‌های طولانی و حتی دهه‌ها است که سفری از سوی مقامات رسمی انگلیس به خصوص وزیر امور خارجه که بخواهد در آن سفر به مباحث دوجانبه پرداخته شود، انجام نشده است.
 
حتی سفرهایی که آقای جک استراو در دهه ۸۰ به ایران انجام دادند در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی بود. تمرکز بازدید هاموند هم که دو سال پیش به ایران سفر کردند، برای بازگشایی سفارت پس از تعطیلی آن صورت گرفت.» سفیر ایران گفت: «بنابراین سفر وزیر امور خارجه انگلیس که پس از سال‌ها و با هدف پرداختن به مباحث دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه صورت می‌گیرد، سفر خاصی است که طی آن همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و مباحث بین‌المللی و برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. دستور کار این سفر یک دستور کار جامعی به شمار می‌رود و تمام جنبه‌های روابط دو کشور را شامل می‌شود.»

برجام، یکی از محورهای اصلی
بعیدی‌‌نژاد در توضیح اینکه آیا در سفر بوریس جانسون به تهران، درباره گشایش‌های برجام هم رایزنی خواهد شد، گفت: «قطعا یکی از محورهای اصلی این سفر و بحث‌هایی که در جریان سفر انجام خواهد شد، موضوع اجرای موثر برجام خواهد بود.»
 
او تاکید کرد: « برجام یکی از محورهای اصلی همکاری‌های دو طرف است و ما در مقطع بعد از اجرای برجام شاهد بودیم که دولت انگلیس در بالاترین سطح به‌طور مرتب برای تضمین حفظ اعتبار و اجرای برجام تماس‌های سطح بالایی را با مقامات اروپایی و آمریکایی داشته است و آنها به‌طور مشترک با کشورهای اروپایی خواهان این بودند که باید اعتبار برجام حفظ شود و نباید به هیچ وجه اجرای آن مورد خدشه قرار گیرد.»

رفع موانع بانکی
سفیر ایران با بیان اینکه این مساله در موضع‌گیری دولت انگلیس نقطه مثبتی بوده است، ادامه داد: «در واقع حفظ برجام یک اهمیت راهبردی برای ایران و انگلیس دارد و از این جهت همکاری‌های دو طرف برای اجرای برجام تا الان در سطح موفقیت‌آمیزی پیش رفته است؛ اما ما درخصوص اجرای برجام در خود انگلیس انتقادهایی را داریم و انتظار ما این بوده که باید پس از برجام گشایش‌های اقتصادی و بانکی میان دو طرف توسعه بسیار بیشتری از آنچه که امروز شاهدش هستیم، صورت گرفته باشد.»
 
به گفته بعیدی‌نژاد، قطعا در این سفر این انتقادها و اشکالات با طرف انگلیسی مورد بحث قرار خواهد گرفت. بعیدی‌نژاد افزود: «اما چون بانک‌ها تماما در انگلیس خصوصی هستند و براساس مصالح خود عمل می‌کنند، ملاحظاتی برای ارتقای روابط بانکی دارند. از یکسو روابط آنها با بانک‌های آمریکایی و نظام مالی آمریکا بسیار در هم تنیده است و در بورس آمریکا حضور فعالی دارند و حتی ملیت بسیاری از مسوولان آنها آمریکایی است و از سوی دیگر چون با جریمه‌های سنگینی مواجه بوده‌اند، می‌خواهند در روابط خود با ایران ریسکی نداشته باشند؛ اما ما انتظار داریم که با ابتکار عمل دولت انگلیس، بانک‌ها موانع و محدودیت‌های ارتباطات بانکی و کارگزاری دو کشور را برطرف کنند.»

طلب ۳ میلیارد یورویی از «شل»
از دیگر سو به گفته سفیر ایران در لندن در ماه‌های اخیر تحرکات خوبی در زمینه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه شکل گرفته است. بعیدی‌نژاد در این باره توضیح داد: «در اولین اقدام پس از برجام توانستیم طلب خود را به میزان حدود ۳ میلیارد یورو که به علت تحریم شرکت ملی نفت از جانب اتحادیه اروپا قابل دریافت نبود، از شرکت شل دریافت کنیم.» وی با اشاره به وجود یک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران به‌نام روهام گفت: «همکاری‌های مشترک در این باره ادامه دارد و ارتباطات خوبی میان دو طرف برقرار شده و به تازگی شرکت بی‌پی اعلام کرده قصد دارد بخشی از سهام خود را به یک شرکت دیگر واگذار کند که برخی مباحث مربوط به تحریم‌های آمریکا را ایجاد می‌کرد که اینها ماه‌ها است که این موضوع را در دست پیگیری داشته‌اند تا مشکلی برای ادامه کار این میدان گازی پیش نیاید. هم‌اکنون همکاری‌های دو طرف به شکل عادی در جریان است و این نمونه‌ای از همکاری خوب شرکت ملی نفت ایران و شرکت بی‌پی است.»

مباحث منطقه‌ای
سفیر ایران در انگلیس درخصوص طرح مباحث منطقه‌ای در جریان سفر جانسون به ایران گفت: «مباحث منطقه‌ای یکی از مهم‌ترین فرازهای گفت‌وگوهای دو طرف خواهد بود. نگاه ما این است که سیاست گذشته انگلیس بسیار تحت تاثیر سیاست عربستان سعودی در منطقه بود و انگلیس به‌گونه‌ای راهبرد عربستان در منطقه را پیگیری و اجرا می‌کرد. اما با توجه به اشتباهات راهبردی عربستان و احراز آن از جانب انگلیس در سال‌های اخیر، این کشور تا حدودی از اینکه فقط سیاست‌های خود را از منظر عربستان پیگیری کند فاصله گرفته است.» بعیدی‌نژاد در عین حال گفت که انگلیس در ماجرای سوریه واقعیت را پذیرفته است.

 

تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۶

پیشنهاد جانسون برای تهران


 
جانسون در دیدار با ظریف بر تعهد انگلیس بر اجرای کامل برجام تاکید کرد جانسون در دیدار با شمخانی اعلام کرد که سفارت انگلستان در تل آویو می‌ماند
 
به گزارش شهروند، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته به منظور سفری ٢روزه وارد تهران شد و در نخستین برنامه کاری‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد. رسانه‌های انگلیسی مذاکره با مقامات ایرانی درباره نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی که چندماه پیش در ایران بازداشت شده است را ازجمله اهداف این سفر عنوان کرده بودند.
 
هرچند برنامه‌های اعلام‌شده سفر بوریس جانسون در ایران شامل دیدار با وزیر خارجه، دبیر شورایعالی امنیت ملی، رئیس سازمان انرژی اتمی و احتمالا دیدار با رئیس‌جمهوری اعلام شده است. البته همسر نازنین زاغری اعلام کرده است؛ این احتمال وجود دارد که جانسون با آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه نیز دیدار کند تا دراین دیدار درباره نازنین زاغری با او گفت‌وگو کند.

این نخستین‌بار است که بوریس جانسون به ایران سفر می‌کند. وی چندی پیش در یک جلسه در کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس گفت که نازنین زاغری، شهروند ایرانی- انگلیسی در زمان سفرش به تهران به جوانان آموزش خبرنگاری داده است. این درحالی است که خانواده زاغری و مقامات لندن پیشتر مدعی بودند، وی تنها برای دیدار با اعضای خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.
 
نازنین زاغری- راتکلیف‌ سال پیش در جریان سفری که به ایران داشت، به اتهام دست‌داشتن در فعالیت‌های ضدنظام بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه به پنج‌سال حبس محکوم شد. این اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره‌ واقعیت و انگیزه‌های سفر نازنین زاغری به ایران با واکنش‌های تند رسانه‌های انگلیسی و خانواده این شهروند دو تابعیتی مواجه شد. آنها تأکید داشتند که صحبت‌های جانسون وضع محکومیت زاغری را با مشکل مواجه خواهد کرد.

هرچند رسانه‌های انگلیسی در آستانه سفر جانسون به ایران به‌طور هماهنگ موضوع زاغری را به‌عنوان موضوع محوری این سفر مطرح کرده بود اما روز گذشته در اظهارات جانسون نشانی از این موضوع دیده نشد.

سه‌روز پیش نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و انگلیس گفته بود که در این گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و انگلیس در مورد مسائل دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که وزیر خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد وضع نازنین زاغری نیز با همتای ایرانی خود صحبت کرده است، ضمن تأیید این موضوع اظهار کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد این موضوع صحبت شد و آقای ظریف تأکید کردند که بحث دو تابعیتی افراد مورد قبول قوانین ایران نیست. آقای ظریف همچنین به موضوع اصل سیستم تفکیک قوا در ایران اشاره کردند و گفتند که تصمیم‌گیری در مورد این موضوع در اختیار قوه‌قضائیه ایران است و من به لحاظ انسانی و انسان‌دوستانه، صحبت‌های شما را با مراجع قضائی ایران مطرح می‌کنم.

از سوی دیگر اما روزنامه گاردین هدف از سفر جانسون به ایران را یافتن راهکاری برای حل مشکل ارتباط میان بانک‌های ایرانی و انگلیسی دانسته و نوشت: «جانسون در این سفر راهکارها و ایده‌هایی در مورد این‌که بانک‌های انگلیسی و همچنین بانک مرکزی انکلیس چگونه می‌توانند در سراسر ایران بدون ترس از جریمه و تحریم‌های آمریکا فعالیت کنند، ارایه خواهد داد. ایران نیز به دنبال شنیدن ایده‌های انگلیس برای کاهش محدودیت‌های بانکی به دلیل تحریم‌های آمریکاست.
 
بسیاری از بانک‌های انگلیس نگرانند که در صورت مشخص‌شدن تجارت آنها با شرکت‌های ایرانی و نهادها در تهران، با جریمه‌هایی از سوی مسئولان فدرال آمریکا مواجه شوند. اخیرا گفت‌وگوهایی در مورد این‌که آیا بانک مرکزی انگلیسی می‌تواند برخی معاملات با ایران را تضمین کند وجود داشته، اقدامی که ریسک‌هایی با خود به همراه دارد».

گاردین همچنین به بحث غرامتی که انگلیس باید به قرارداد تانک‌های چیفتن به ایران پرداخت کند نیز اشاره کرده و نوشته: «دیگر مسأله مطروحه، غرامت ٤٠٠‌میلیون پوندی انگلیس به ایران بابت تانک‌های چیفتن است که در دهه ١٩٧٠سفارش داده شده بود. این ماجرا تا حد زیادی حل شده چراکه دادگاه به نفع ایران رأی داده است. در حال حاضر در این رابطه مسائل حل‌نشده‌ای ازجمله روش پرداخت پول و امکان استفاده از بانک مرکزی انگلیس و قانونی‌بودن پرداخت‌ها به وزارت دفاع ایران وجود دارد.»

جانسون: با تصمیم آمریکا در انتقال سفارتش به قدس مخالفیم
جانسون روز گذشته پس از دیدار با جواد ظریف، به دیدار علی شمخانی رفت. در این دیدار بوریس جانسون با تأکید بر مخالفت لندن با تصمیم آمریکا در به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت خود به این شهر گفت: اقدامات یک‌جانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌سازد. دبیر شورایعالی امنیت ملی در این ملاقات گفت: در حال حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت‌بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.

دریابان شمخانی با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تأکید کرد: رفتار آمریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی‌اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیر سوال رفتن توافقات بین‌المللی می‌شود. وی با بیان این‌که عدم تأیید توافق هسته‌ای توسط ترامپ به معنای پایبندنبودن آمریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران اذعان کرد: ما در مقابله با تروریسم جدی هستیم و اگر سیاست‌ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی به بهای تقدیم صدها شهید نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و به همسایگی اروپا رسیده بود.

شمخانی با اشاره به تصمیم ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس شریف به‌ عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: فلسطین کشوری یکپارچه با پایتخت واحدی بوده و تصمیم جدید آمریکا به‌طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطین به ‌عنوان مسأله اصلی جهان اسلام و انسجام بیشتر مسلمانان برای مقابله با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین خواهد شد. وی با تأکید بر حق انتخاب دولت و نام حکومت از سوی مردم اصلی سرزمین فلسطین افزود: بدون ‌شک مردم فلسطین نام اسراییل را برای کشور خود انتخاب نخواهند کرد و این ترجمان حذف اسراییل از نقشه جهان است.

دریابان شمخانی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان‌سعودی و بحرین خاطرنشان کرد: در حالی ‌که تمامی نهادهای بین‌المللی، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن را محکوم کرده‌اند، قطعا شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین‌المللی محکوم و ناقض حقوق بشر معرفی خواهند شد.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: کشورهای غربی نه‌تنها اجازه نمی‌دهند که نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود در شناسایی جنایات عربستان در یمن و پیگرد مسئولیت آن عمل کنند، بلکه حاضر نیستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف کنند.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار کرد: برجام توافقنامه‌ای چند‌جانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است. وزیر امور خارجه انگلیس با تأکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت خود به این شهر افزود: اقدامات یک‌جانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند. جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.

 

بوریس جانسون با لاریجانی و ظریف دیدار کرد

تعهد لندن بر اجرای کامل برجام/ علاقه‌مندی نسبت به گسترش روابط با ایران

 
 
بوریس جانسون با لاریجانی و ظریف دیدار کرد 
فرارو- بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا وارد تهران شد و با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار کرده است. جانسون همچنین با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرده و قرار است با چندین مقام دیگر از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کند.
 
وزیر خارجه انگلیس در دیدار با ظریف بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل برجام تأکید و خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلستان که برای دیداری دو روزه در تهران به سر می‌برد، ظهر امروز (شنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای،  موضوعات بین‌المللی، بویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن، رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه انگلستان در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تاکید کرد.

وی همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.

وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با ظریف با علی لاریجانی دیدار و پس از آن هم با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. جانسون صبح فردا (یکشنبه) نیز با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.
 
 
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از سفر به ایران در عمان با سلطان قابوس دیدار کرد.
 
دیدار با  
 
خبرگزاری دولتی عمان گفته است سلطان قابوس در این دیدار در باره روابط دو جانبه و مسایل منطقه‌ای با وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌و‌گو کرده است.

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان هم در این دیدار حضور داشت.

سلطان قابوس که از سال ۱۹۷۰ بر عمان حکمرانی می‌کند، روابط حسنه‌ای با ایران دارد و بارها میان ایران و غرب میانجیگری کرده است.

سلطان قابوس در سال ۲۰۱۳ بانی دیدارهای محرمانه مقام‌های ایرانی و آمریکایی در مسقط بود که آن دیدارها مقدمه‌ای برای مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای ایران شد.

روابط بریتانیا با ایران و مسایل منطقه‌ای و جهانی در دیدارهای آقای جانسون با مقام‌های ایرانی مطرح خواهند شد اما برخی منابع ادعا کرده‌اند آزادی نازنین زاغری‌راتکلیف، شهروند ایرانی - بریتانیایی که به جرم جاسوسی در زندان به سر می‌برد، از مهم‌ترین محورهای مذاکره وزیر امور خارجه بریتانیا در ایران خواهد بود.

نازنین زاغری راتکلیف در حال سپری کردن حکم مجازات پنج سال زندانی است که به جرم  جاسوسی و تلاش برای براندازی برای او صادر شده است.

جانسون گفته است در دیدارهایش با مقام‌های ایرانی مواضع بریتانیا را منتقل خواهد کرد.

جانسون در سفر خاورمیانه‌ای خود به جز عمان و ایران به امارات عربی متحده هم سفر خواهد کرد.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا به خبرگزاری میزان، خبرگزاری قوه قضائیه گفته است سفر آقای جانسون به ایران یک "سفر خاص" است که در آن "همه ابعاد روابط دو کشور از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و مباحث بین المللی و برجام مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد."
 
 

تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۶

تکذیب ارتباط پرداخت بدهی ایران با زاغری


 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تاکید کرد: پرداخت بدهی دولت بریتانیا به ایران به پرونده خانم نازنین زاغری هیچ ارتباطی ندارد و این دو موضوع ، دو مقوله جدا از یکدیگر هستند.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، درپاسخ به سوالی در  مورد اخبار برخی از رسانه‌های بریتانیایی مبنی بر پرداخت بدهی دولت انگلیس به ایران و تلاش آنها برای ارتباط این موضوع با پرونده نازنین زاغری اظهار کرد: پرونده خانم نازنین زاغری در  دادگاه ایران بررسی و پس از طی مراحل حقوقی لازم ، برای ایشان محکومیت صادر شده است.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل برای دریافت حقوق حقه مردم ایران از دولت انگلیس تلاشی وافر  و مذاکرات  طولانی و مفصلی  داشته و این موضوع را  از طرق مختلف پیگیری کرده است، تاکید کرد: پرونده خانم نازنین زاغری و موضوع پرداخت بدهی  دو مسئله جدا از یکدیگر هستند و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود :  ارتباط دادن این موضوعات کاملا خلاف و مردود است .

به گزارش ایسنا ، برخی منابع خبری اعلام کردند که  روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه این کشور نوشته است  دولت بریتانیا در حال بررسی بازپرداخت بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی این کشور به ایران است. گفته می شود، بدهی ۴۵۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران، مربوط به قرارداد فروش تانک‌های «چیفتن» به ایران بود که پس از وقوع انقلاب و وضع تحریم تسلیحاتی علیه ایران عملی نشده‌است. رسانه‌های بریتانیایی از جمله تلگراف و خبرگزاری رویترز بازپرداخت این بدهی را با آزادی محکوم دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، نازنین زاغری که به دلایل امنیتی در ایران زندانی است گره زده‌اند.

روزنامه سان به نقل از یک مقام بلندپایه دولت بریتانیا می‌نویسد: مساله نازنین زاغری و بدهی بریتانیا دو مساله کاملا جدا هستند، اما جو بهبود روابط دو کشور ممکن است در آزادی این زندانی و بازگشت او به بریتانیا موثر باشد.
 
به نوشته دیلی میل یک سخنگوی دولت بریتانیا با رد ارتباط پرونده نازنین زاغری با مساله بدهی‌های بریتانیا به ایران گفت: مساله بدهی‌ها مربوط به ۴ دهه پیش است و سال ۲۰۰۲ یک دادگاه عالی در بریتانیا رای به بازپرداخت آن داده‌ بود، اما به این دلیل که وزارت دفاع ایران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داشت، امکان پرداخت این بدهی ایجاد نشده‌بود.

به گفته این سخنگوی دولت بریتانیا کاملا غلط است که بازپرداخت این بدهی را با دیگر موضوعات مورد بحث در روابط دو جانبه دوکشور خلط کنیم.
 
 

تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۶

تلگراف: بریتانیا ۴۰۰ میلیون پوند به ایران می‌فرستد


 
بریتانیا همزمان با ادامه تلاشهای دیپلماتیک خود برای تضمین آزادی نازنین زاغری، خبرنگار ایرانی-بریتانیایی، در حال تهیه طرح و تمهیدات لازم برای ارسال ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۶ میلیون دلار) به ایران برای نشان دادن «حسن نیت» خود است.

به گزارش یورونیوز، روزنامه دیلی تلگراف تحریم های آمریکا و سازمان ملل تاکنون مانع از انتقال این مبلغ به ایران شده است اما مقامات بریتانیایی در همین راستا مشاوره حقوقی انجام داده‌اند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که بتازگی بابت اظهاراتش در مورد دلیل سفر نازنین زاغری به ایران عذرخواهی کرده، وعده داده است هر آنچه را در توان دارد برای آزادی او به کار گیرد.

تهران و لندن پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ شمسی در ایران بر سر قرارداد فروش اسلحه که پیش از انقلاب بین دو کشور منعقد شده بود، اختلاف داشتند. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند که بریتانیا در نظر دارد به ایران انتقال دهد برای حل و فصل همین اختلاف قدیمی خواهد بود.

نازنین زاغری از سوم آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ شمسی) در ایران بازداشت شده است. او پس از محاکمه به اتهام براندازی نظام به پنج سال زندان محکوم شد.

 

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۶

عذرخواهی جانسون از اظهاراتش درباره نازنین زاغری


 
 «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلستان، روز دوشنبه پس از شدت گرفتن فشارها علیه وی بابت گافش درباره یک شهروند انگلیسی بازداشت‌شده در ایران به جرائم امنیتی، مجبور به عذرخواهی شد.
 
به گزارش فارس، جانسون چهارشنبه دو هفته پیش هنگام دفاع از «نازنین زاغری» که به جرائم امنیتی در ایران به تحمل 5 سال حبس محکوم شده گفته بود که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است.
 
این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های گذشته قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.
 
«جانسون» چهارشنبه دو هفته پیش در یک نشست استماع در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»
 
این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند.
 
فشارها در روزهای گذشته بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی تا استعفا پیش رفت. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق جان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.
 
طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، جانسون روز دوشنبه گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.
 
او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود گفت: «کل هدف سفر او همین بوده است.»
 
وی سپس گفت: «اگر من به صورت غیرعمدی باعث آزردگی خاطر خانم زاغری و خانواده‌اش شده‌ام، معذرت‌خواهی می‌کنم.»

تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۶

اظهارات جدید جانسون درباره نازنین زاغری


 
وزیر امور خارجه انگلیس در تلاش برای اصلاح اظهاراتش درباره نازنین زاغری مدعی شد: لندن هیچ تردیدی ندارد که خانم زاغری تنها برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود.
 
به گزارش ایسنا، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس که هفته گذشته اظهارات بحث برانگیزی را درباره نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی ـ انگلیسی بیان کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس تلاش کرد تا اشتباه خود را در این زمینه اصلاح کند.
 
بنا به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، جانسون در بیانیه خود آورده است: من باید پارلمان را مطلع کنم که با آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره پرونده خانم نازنین زاغری ـ راتکلیف گفت‌وگو کردم. من ناراحتی خود را نسبت به رنج کشیدن وی و بی‌گناهی خانواده‌اش ابراز کرده و امیدوارم که راه حلی سریع حاصل شود.
 
من همچنین نگرانی خود را درباره اینکه اظهارات هفته گذشته من در کمیته روابط خارجی مشکلی برای پرونده خانم زاغری ـ راتکلیف ایجاد کرده است، اعلام کردم.
 
دولت بریتانیا هیچ تردیدی ندارد که نازنین زاغری زمانی‌که سال گذشته در ایران بازداشت شد، تنها برای گذراندن تعطیلات به این کشور سفر کرده بود.
 
من خاطر نشان کردم که با دیدگاه ایران مبنی بر اینکه آموزش خبرنگاری یک جرم است، مخالفم و نمی‌خواستم به اتهامات ایران مبنی بر اینکه خانم زاغری ـ راتکلیف در چنین فعالیت‌هایی مشارکت داشته، اعتباری بدهم. من می‌پذیرم که اظهارات من می‌توانست شفاف‌تر باشد و از انجام این شفاف‌شازی خرسندم.
 
آقای ظریف نیز به من گفت که هر تحول جدیدی در این پرونده ارتباطی با اظهارات من در پارلمان ندارد و وی به تلاش برای یافتن راه‌حلی بر اساس دلایل بشر دوستانه ادامه خواهد داد. من قرار است در هفته‌های آینده به ایران سفر کنم که درباره پرونده‌های کنسولی‌مان گفت‌وگو خواهم کرد.
 
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته در پارلمان گفت که نازنین زاغری در ایران آموزش خبرنگاری می‌داده است. این در حالی است که خانواده وی و دولت انگلیس تاکنون تاکید داشتند که نازنین زاغری تنها با هدف دیدار با خانوده‌اش به ایران سفر کرده بود.
 
این اظهارات جانسون با واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌های انگلیسی و خانواده زاغری مواجه شد. آنها گفتند که چنین اظهاراتی پرونده این شهروند دو تابعتی در ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد.
 
نازنین زاغری که در سال 2016 در تهران بازداشت شده بود، به اتهامات امنتی به پنج سال حبس محکوم شد.

تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۶

اظهارات دادستان تهران درباره نازنین زاغری


 
دادستان تهران پیرامون وضعیت برخی محکومان امنیتی اطلاع‌رسانی کرد که از جمله این محکومان، سهیل عربی بود.

به گزارش میزان، وی در توضیح اقدامات این فرد اظهار داشت: نامبرده به ساحت پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین سلام الله علیهم و قرآن کریم اهانت نموده است. سهیل عربی علاوه بر توهین به مقدسات، با مصادیق اتهامی دیگری شامل توهین به مسوولان نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و انتشار تصاویر مبتذل و... نیز مواجه و محکومیت یافته که حکم اشد در حال اجرا می‌باشد.

جعفری دولت‌آبادی ضمن انتقاد از کسانی که از متهم مذکور حمایت می‌کنند و مدعی نقض حقوق وی هستند، اظهار داشت: حکم اولیه وی اعدام بود و نقض این حکم توسط دیوان عالی کشور و تبدیل آن به حبس، موید استقلال قضات و هم چنین عزم دستگاه قضایی بر صدور رای بر اساس قوانین است.

متهم دیگری که دادستان تهران در خصوص وی اطلاع رسانی نمود، رضا شهابی ذکریا بود که دادستان تهران اتهامات وی را همکاری با یکی از گروهک‌های معاند نظام از طریق جمع‌آوری اطلاعات و اخبار امنیتی و ارسال آن برای گروهک معاند و اخذ وجه از آنان اعلام نمود و در خصوص نازنین زاغری اظهار داشت: شوهر وی تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسوول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام نموده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) می‌باشند.

جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.

 

تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ -

دیدار دیپلمات انگلیسی با خانواده نازنین زاغری


 
معاون وزیر خارجه انگلیس که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرده بود، امروز پس از بازگشت از این سفر اعلام کرد: با خانواده «نازنین زاغری رتکلیف» دیدار کردم.

به گزارش  مهر، «آلیستر برت» (Alistair Burt) معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا که برای مراسم روز گذشته تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرده بود، امروز پس از بازگشت از این سفر در پیامی توئیتری اعلام کرد که در جریان این سفر با خانواده نازنین زاغری دیدار داشته است.

معاون وزیر خارجه انگلیس در پیامی توئیتری در این باره اعلام کرد: با خانواده «نازنین زاغری رتکلیف» (Nazanin Zaghari-Ratcliffe) در تهران دیدار کردم و هدیه ای که خانواده «گابریلا» (Gabriella) (دختر زاغری) در انگلیس برایش تهیه کرده بودند را به او دادم.

لازم به ذکر است، «آلیستر برت» (Alistair Burt) وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دوشنبه ۶ مردادماه سال جاری اعلام کرده بود: من به عنوان نماینده انگلیس در ایران در این مراسم شرکت می کنم و امیدوارم در دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی، زمینه‌سازی برای بهبود روابط انگلیس با ایران را ادامه دهیم.

وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفته بود: تعهد شخصی رئیس‌جمهور ایران به توافق هسته‌ای مورد استقبال ما است و همکاری نزدیک کشورهایمان برای اطمینان از ادامه اجرای برجام برای هر دو طرف اهمیت حیاتی دارد. ما همچنین مشتاق به ادامه گفتگو با ایران در سیاست‌های منطقه‌ای، حقوق بشر و به ویژه زندانیان دو تابعیتی هستیم. پیشرفت در هر یک از این زمینه ها برای لندن مهم است.

گفتنی است، همسر «نازنین زاغری» که یک فرد ایرانی _ انگلیسی است به جرم توطئه برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، محکوم به گذراندن ۵ سال حبس شده است. وی فروردین ماه سال گذشته دستگیر شد.

همسر این زندانی پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که رایزنی های این مقام انگلیسی در تهران موجب آزادی زاغری شود.


تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵

ابراز نگرانی لندن از تایید حکم نازنین زاغری


 
معاون وزیر امور خارجه انگلیس گفت که مراتب نگرانی خود را درخصوص حکم خانم نازنین زاغری به ایران اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، توبیاس الوود، معاون بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از ابراز نگرانی نسبت به محکومیت نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی- انگلیسی به وزارت امور خارجه ایران که به ٥ سال زندان محکوم شده است، خبر داد.

توبیاس الوود که هفته گذشته به تهران سفر کرده بود، در پیام خود نوشت: با معاون وزیر خارجه ایران در این زمینه صحبت و نگرانی خود را اعلام کردم. همچنین قرار است نشست‌هایی در این زمینه برای حمایت از خانواده وی برگزار شود.

بر اساس این گزارش، سخنگوی قوه قضاییه کشورمان روز یک‌شنبه از تایید محکومیت زاغری مبنی بر پنج سال حبس خبر داد.

نازنین زاغری، شهروند انگلیسی ایرانی‌الاصل است که سوم آوریل 2016 در فرودگاه امام خمینی تهران، زمانی که قصد داشت از سفرش به ایران بازگردد، به اتهام اقدامات امنیتی بازداشت و سپس در دادگاه مجرم شناخته شد.
 
 

تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۵

آخرین وضعیت «نازنین زاغری» از زبان همسرش


 
همسر نازنین زاغری از انتقال وی به بند عمومی خبر داد و گفت که حال وی خوب است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گاردین، ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری که در ماه سپتامبر در ایران به پنج سال حبس محکوم شد، به شبکه رادیویی بی بی سی گفت که زاغری از انفرادی به بند عمومی منتقل شد و اکنون در کنار دیگر زنان است.

وی همچنین گفت که حال همسرش از هفته گذشته پس از قرار گرفتن در کنار دیگر زندانیان بهتر شده و وی شرایط مناسب‌تری دارد.

همسر نازنین زاغری در ادامه از کم‌کاری و بی توجهی دولت انگلیس انتقاد کرد.

وی افزود:‌ همسرم در روزهای کریسمس به بند عمومی منتقل شد و اکنون در کنار دیگران است. هر چند حال وی هنوز کاملا خوب نیست، بودن در کنار دیگر زنان برای خانم زاغری تفاوت زیادی دارد.

به نوشته گاردین، نازنین زاغری سوم آوریل 2016 در فرودگاه امام خمینی تهران، زمانی که قصد داشت از سفرش به ایران بازگردد، بازداشت شد.
 
 

تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵

ابراز نگرانی انگلیس از وضعیت نازنین زاغری


 
یک زن ایرانی-انگلیسی که به اتهام تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دستگیر شده بود، به گفته همسرش هفته گذشته به گذراندن 5 سال حبس محکوم شد.

به نوشته دیلی میل، «ریچارد رتکلیف» همسر نازنین زاغری به رسانه‌های انگلیسی گفته است زاغری هفته گذشته به گذراندن 5 سال حبس در ایران محکوم شده است.

این زن 37 ساله 15  فروردین سال جاری در فرودگاه امام خمینی به دست نیروهای امنیتی ایران دستگیر و به گفته همسر انگلیسی‌اش روز جمعه گذشته طی تماسی تلفنی از حکم حبس 5 ساله خود در زندان  اوین خبر داد.

دیلی میل ادامه داد، زاغری در این تماس تلفنی با عصبانیت به همسر انگلیسی‌اش گفته بود درخواست استیناف خواهد داد اما نمی‌داند فرآیند آن چقدر طول خواهد کشید.

ماه آگوست، ترزا می نخست وزیر بریتانیا طی تماسی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران نسبت به شرایط برخی افراد ایرانی-انگلیسی که در ایران زندانی هستند، ابراز نگرانی کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به مساله زاغری گفت که به شدت نسبت به این موضوع نگران است و نخست وزیر بریتانیا و بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور مساله را با همتایان ایرانی خود طرح خواهند کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است «ما از خانواده وی حمایت می‌کنیم چون اولین بار از طریق آن‌ها درباره حبس وی اطلاع یافتیم و وزیر خاورمیانه ما توبیاس الوود با خانواده وی دیدار کرد و این اطمینان را داد که تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم.»

نازنین زاغری زن ایرانی-انگلیسی است که با عضویت در شرکت ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.
 

تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۵

«نازنین زاغری» به تهران منتقل شد


 
جعفری دولت آبادی از انتقال نازنین زاغری متهم امنیتی از کرمان به زندان تهران خبرداد و گفت: این فرد در کرمان دستگیر شده بود و اکنون به تهران منتقل شده است.
 
به گزارش میزان، 26 خرداد  ماه سال جاری روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود شناسایی و دستگیر شد.
 
بر اساس این اطلاعیه، این فرد که نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی است که در تاریخ 15 فروردین سال جاری توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد و با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.
 
بنابراعلام سپاه ثارالله استان کرمان  نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در رابطه با جزئیات دستگیری نازنین زاغری گفت: در سال 93 توسط معاونت اطلاعات لشکر 41 ثارالله استان کرمان یکی از باندهایی که در جریان فتنه 88 با طراحی سایت ها و وب سایت های مختلف و تبلیغات وسیع خود اقداماتی را علیه امنیت کشور داشتند، شناسایی و دستگیر و مستندات جمع آوری شد.
 
موحد خاطرنشان کرد: در ادامه رسیدگی به این پرونده‌ها، متهمان تحت تعقیب قرار گرفتند و حکم قطعی برای آنها صادر شد و این حکم در دست اجرا است و برخی از اعضای این باند در خارج از کشور بودند و از جمله این متهمان نازنین زاغری بود که به دنبال همین پرونده این شخص در فرودگاه تهران با ارسال نیابت قضایی دستگیر و به کرمان اعزام شد.
 
وی تصریح کرد: تحقیقات لازم برای این پرونده انجام و مستندات و دلایل نیز جمع آوری شد و به دلیل آنکه این فرد در خارج از کشور فعالیت داشته، تشخیص این بود که رسیدگی به این پرونده در صلاحیت مراجع قضایی استان کرمان نیست و باید در تهران رسیدگی شود.
 
اکنون با گذشت چند روز از انتشار خبر دستگیری این فرد، دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه بازدید از مرکز رسانه قوه قضائیه و تحریریه خبرگزاری میزان از انتقال نازنین زاغری متهم امنیتی از کرمان به زندان تهران خبرداد و گفت: این فرد در کرمان دستگیر شده بود و اکنون به تهران منتقل شده است. پرونده‌ وی به دلیل عدم صلاحیت رسیدگی به تهران ارسال شده و متهم دو تابعیتی است.
 
جعفری دولت آبادی به جهت محرمانه بودن مرحله تحقیقات در دادسرا، از بیان جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.
 
همچنین در ادامه برخورد قاطع با عناصر و شبکه‌های وابسته به بیگانه، هما هودفر عضو هیات مدیره و از بنیانگذاران موسسه برانداز «ولوم» که در دفتر مرکزی لندن فعالیت می‌کند نیز به اتهام فعالیت‌های ضدامنیتی توسط ضابطین قضایی بازداشت شد.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران هم‌چنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هما هودفر اظهار داشت: این فرد نیز تابعیت ایرانی کانادایی دارد. که در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی ورود داشته و پرونده‌اش در دادسرای تهران تحت رسیدگی است.
 

تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ -

نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی بازداشت شد


 
نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی بازداشت شد
فرارو-  نازنین زاغری شهروند ایرانی انگلیسی توسط سازمان اطلاعات سپاه در کرمان دستگیر شد.

اتهامات وی "مشارکت در پروژه های براندازی" و " مشارکت در طراحی و اجرای پروژه های رسانه ای و سایبری با موضوع براندازی نرم جمهوری اسلامی ایران" اعلام شده است.

به گزارش میزان روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان در اطلاعیه ای اعلام کرد: « نازنین زاغری در پروژه های براندازی مشارکت داشته است. طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت های مختلفی درراستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود شناسایی و دستگیر شد.

خانم نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی است که در تاریخ 15 فرودین سال جاری توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی دستگیر و به کرمان منتقل شد.

ایشان با عضویت در شرکت ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه های رسانه ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.نامبرده یکی از سرشبکه های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس های رسانه ای و جاسوسی دولت های بیگانه فعالیت های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.

بنگاههای خبری دولت های استکباری بویژه رسانه های انگلیس خبیث در ماههای اخیر همه توان خود را برای حمایت از فرد مذکور بکار گرفته اند تا به خیال خام خود با جوسازی گسترده در عزم راسخ پاسداران انقلاب خللی ایجاد نمایند امااین خیال باطل هیچ گاه به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

نیروهای امنیتی سپاه پیش از این هم تیم ها و عناصر وابسته به سرویس های بیگانه را شناسایی کرده و زیر ضربه قرار داده بودند که بنا به مورد در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.اما دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی باید بدانند،مامورین اطلاعاتی سپاه اشراف کاملی بر فعالیت های خصمانه آنان در فضای مجازی و حقیقی دارند و بدون اغماض با همه عناصر و شبکه های وابسته به بیگانه قاطعانه برخورد خواهند کرد.

در پایان یادآور میشود،خانم زاغری در طول مدت بازداشت، در یک سوئیت در زندان کرمان نگهداری شده و مرتبا با خانواده خود تماس تلفنی و ملاقات حضوری داشته است.در حال حاضر پرونده ایشان برای انجام مراحل قضایی به تهران ارسال شده و تحقیقات تکمیلی توسط مامورین سازمان اطلاعات سپاه در حال انجام می باشد. »
 
 
 
 
 
 
 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا