مدیرکل اسبق شرکت آب و فاضلاب استان یزد ضمن مخالفت با فاضلاب شهری مهریز پیشنهادی را برای کارخانجاتی که قرار است از فاضلاب استفاده کنند مطرح کرد و آن هم خرید آب از خط انتقال خلیج فارس بود که از مهریز رد شده و به اردکان رفته است.

دکتر راعی افزود: می شود شبکه فاضلاب شهری مهریز را جمع آوری کرد و شبکه فاضلاب هم مثل الان وارد چاه های خانگی شود و با توجه به پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، فاصله 20 متری چاپ فاضلاب و آب زیرزمینی حفظ شده و با وجود رسوبات زمین و خاصیت زمین، آب چاه های فاضلاب هم تصفیه میشود و این کمکی به آب های زیرزمینی مهریز است .
وی تاکید کرد: با وجود چاه های فاضلاب و تصفیه آن با رسوبات و لایه های خدادادی زمین، چاه های آب و قنوات نیز دبی آنها افزایش می یابد و می شود این آب های زیرزمینی را برای کشاورزی و حتی با تسویه برای شرب هم استفاده کرد.

گفتنی است پروژه فاضلاب مهریز تقریبا ده سال پیش در مهریز کلنگ زنی شد و آن زمان مردم مهریز از جزئیات قرارداد اطلاعی نداشتند و وضعیت خشکسالی مهریز هم اینگونه نبود.
این پروژه ده سال پیش آغاز و بمدت 6 سال تعطیل شد و دوباره اواخر سال 1400 با بیش از 200 کارگر در شریان های اصلی مهریز آغاز شد و مخالفت های شدید مردمی را هم از باب رعایت نکردن مسائل ایمنی حفاری و هم از باب معایب و معضلات فاضلاب و فولاد به دنبال داشت.

آیا میدانید با راه اندازی فاضلاب شهری در مهریز، علاوه بر هزینه هنگفت انشعاب، ماهیانه نیز باید هزینه هایی ‌پرداخت کنید؟ چه فاضلاب را وصل کرده باشید چه وصل نکرده‌باشید

آیا میدانید وقتی فاضلاب شهری راه افتاد چه بوی تعفنی در شهر به راه می افتد؟

آیا میدانید فاضلابی که باید به سفره های زیرزمینی برگردد از مهریز خارج‌میشود و ۳۵ سال به صنعت آلوده فولاد میرود

میدانید اگر این حجم از اب از شهر خارج‌شود تمام چاه های کشاورزی و قنوات مهریز خشک خواهد شد؟

و در آینده نزدیک انواع بیماری و حشرات موزی را روانه خانه ها میشوند.

و ده های معضل دیگری که گریبان گیر‌مان خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا