مجید دهقانی‌زاده رییس کارگروه اقتصاد و زیربنا مجمع بسیجیان استان یزد بر چاره‌اندیشی این کارگروه برای توسعه تعاونی‌ها و مردمی کردن اقتصاد، طراحی شیوه‌های نوین تامین مالی و اشتغال دانش‌آموختگان به ویژه بانوان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در سومین نشست کارگروه اقتصاد و زیربنا مجمع بسیجیان استان که ظهر روز گذشته در سالن اندیشه این سازمان برگزار شد، به طرح موضوعات اولویت‌دار استان برای چاره اندیشی و ارایه راهکار توسط اعضاء کارگروه پرداخت.

دکتر مجید دهقانی‌زاده، توسعه نقش تعاونی‌ها و مردمی کردن اقتصاد استان را یکی از اولویت‌های مهم استان برشمرد و گفت: در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون مردمی کردن اقتصاد، تلاش شد در استان نقش تعاونی‌ها پررنگ‌تر شود تا مردم نیز بتوانند به عنوان سهام داران اقتصاد در قالب تعاونی خودشان را عرضه و در این مهم مشارکت کنند.

رییس کارگروه اقتصاد و زیربنا مجمع بسیجیان استان یزد با تاکید بر اینکه مردم باید سهام‌دار اقتصاد استان باشند، اظهار داشت: مردم باید در این راستا نقش خودشان را در توسعه اقتصادی ایفا کرده و از قبل آن منفعتی نیز داشته باشند.

دکتر دهقانی‌زاده ارایه راهکار برای شیوه‌های نوین تامین مالی در استان را از دیگر نیازهای روز استان عنوان کرد و اذعان داشت: تامین مالی پروژه‌های عمرانی و اقتصادی به شیوه‌های رایج نظیر منابع بانکی و دولتی دیگر امکان پذیر نیست و باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید و به نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک کرد.

وی طرح ایده‌های عملیاتی قابل پیاده‌سازی و منسجم برای عرضه به استان را از وظایف این کارگروه بیان کرد و حجم طرح‌های نیمه تمام را عامل تورم دانست که کاهش شدید بهره‌وری را نیز در پی دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آمار بالای نرخ بیکاری دانش‌آموختگان به ویژه بانوان را از دیگر معضلات استان معرفی کرد و بیان داشت: علی رغم کاهش نزدیک به ده درصدی نرخ بیکاری زنان استان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همچنان جزء دو استان دارای بالاترین نرخ بیکاری زنان در کشور هستیم که باید برای این نیز چاره‌اندیشی شود.

دکتر دهقانی‌زاده افزود: با توجه به ساختار اقتصادی فعلی استان اگر تغییر و تحولی در آن ایجاد نکنیم قطعا نمی‌توان برای حل این نرخ بیکاری بالا اقدام ویژه‌ای انجام داد.

وی با اشاره به اقدامات استان در حوزه انرژی خورشیدی گفت: نیاز است در کارگروه اقتصاد و زیربنا سازوکاری برای عملیاتی کردن واحد‌های کوچک مقیاس و خانگی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در صورت وجود متقاضی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تا سقف 3 هزار مگاوات در استان محدودیتی نداریم، گفت: مشکل حال حاضر استان واگذاری واحدهای کوچک مقیاس و 5 کیلو واتی بوده و باید برای عملیاتی شدن آن تک تک موانع و مشکلات بر سر آن برداشته شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا