یزدفردا: مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: امکان پرداخت حق بیمه ادوار گذشته در طرح بیمه زنان خانه‌دار وجود ندارد.

به گزارش یزدفردا: مهدی شکوری درباره پرداخت حق بیمه ادوار گذشته در طرح "بیمه زنان خانه‌دار" اظهار کرد: امکان پرداخت حق بیمه ادوار گذشته در این طرح وجود ندارد؛ اما زنان خانه‌دار با انعقاد قرارداد مجدد، می‌توانند نسبت به تداوم پرداخت حق بیمه اقدام و در صورت احراز شرایط قانونی از حمایت‌های بیمه‌ای مربوطه استفاده کنند.

وی توضیح داد: مهلت قانونی پرداخت حق بیمه هر ماه برای زنان خانه‌دار حداکثر تا پایان دو ماه بعد است. به عنوان مثال، عدم پرداخت حق بیمه به مدت ۵ ماه برابر با حذف بیمه خواهد بود.

شکوری خاطرنشان کرد: بنابراین به زنان خانه‌دار توصیه می‌شود که در پرداخت حق بیمه و سوابق بیمه‌ای خود وقفه ایجاد نکنند. با گذشت زمان و اتمام مهلت قانونی بیمه‌پردازی، امکان تکمیل سوابق گذشته و در واقع پر کردن خلأ سوابق وجود نخواهد داشت.

حق‌بیمه زنان خانه‌دار در ۳ نرخ ۱۲ درصد (برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت؛ پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) ارائه می‌شود و تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله در سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند.

در مورد زنان بیش از ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود و زنانی که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند، از اعمال سقف سنی مقرر معاف می‌شوند.

نداشتن پوشش بیمه و بازنشستگی یکی از شرایط استفاده از بیمه زنان خانه‌دار است و بانوان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری بوده و باید حق بیمه آنها توسط کارفرمای مربوطه (مطابق با قانون تأمین اجتماعی) به سازمان پرداخت شود و این جمعیت در صورت اشتغال و دریافت (برقراری) بیمه تامین اجتماعی نمی‌توانند بیمه زنان خانه‌دار را نیز با هدف دریافت دو مستمری در دوران بازنشستگی ادامه دهند.

امکان حذف سابقه و نیز بازگرداندن حق بیمه دریافتی هم در این طرح وجود نداشته و سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی محفوظ است؛ در صورت رسیدن به شرایط بازنشستگی و یا احراز سایر شرایط قانونی برای دریافت خدمات از این سازمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به محض اشتغال به کار و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سابقه جدید بیمه اضافه می‌شود.

متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا