مراقبت از وحدت و جلوگیری از دوقطبی‌سازی‌ جامعه از اقدامات پدافندی جریان دانشجویی است

یزدفردا"سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی در نشست با اعضای برخی تشکل‌های دانشجویی تأکید کرد: مراقبت از وحدت و انسجام جامعه و جلوگیری از دوقطبی سازی‌های کاذب حول موضوعات متعدد یکی دیگر از اقدامات پدافندی است که جریان دانشجویی باید برای آن برنامه ریزی و اقدام کند.



به گزارش یزدفردا به نقل از خانه ملت، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته (چهارشنبه، ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱) مطابق برنامه‌های ماهانه خود که دیدار با دانشجویان را در دستور کار دارد، با جمعی از نمایندگان تشکل‌‎های دانشجویی پیرامون وقایع اخیر در کشور دیدار و گفت و گو کرد که در این دیدار نمایندگان این تشکل‌ها به بیان مطالبی در خصوص دغدغه‌های خود درباره اهمیت سواد رسانه در جلوگیری از بروز اغتشاشات، وظیفه صداوسیما در چنین شرایطی، رفتار سلبریتی‌ها، نحوه برخورد با خاطیان و جایگاه نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی در برخورد با این اتفاقات پرداختند.

خضریان در این جلسه به بیان برخی از ویژگی‌های جامعه‌ای که دچار فتنه می‌شود، پرداخت و گفت: افراد چنین جامعه‌ای حق و باطل را با اشخاص می‌سنجند، یعنی به جای رجوع به اصول و معیارها، مواضع افراد یا اخبار بی سند را شاخص شناخت و حق و باطل قرار می‌دهند.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: دومین ویژگی جامعه‌ای که دچار فتنه می‌شود، معارضه خودی‌ها و مواضع باطل برخی خواص است. زمانی یک جامعه مستعد فتنه می‌شود که حق را با افراد بسنجند، برخی خواص و نخبگان اقدام به موضع گیری بی‌مبنا می‌کنند که شناخت حق برای عامه مردم مشکل خواهد شد.

وی افزود: جامعه در شرایط ابهام و تردید به گروه‌های مرجع خود و خواص رجوع می‌کند. اگر آنها برای اظهار حق به صحنه نیایند و سکوت کنند، جامعه به دلیل بقای فضای ابهام دچار فتنه می‌شود.

 

خضریان ادامه داد: به هم ریختن مرز بین دوست و دشمن نیز در جامعه فتنه زده بروز پیدا می‌کند و یکی از نشانه‌های آن تغییر مرز بین دوستان و دشمنان آن است که منجر به سخت شدن شناخت حق و باطل می‌شود؛ یعنی کسانی را که روزگاری در لباس دوست می‌شناختیم، به ناگهان در جایگاه دشمن اقدام می‌کنند که این موضوع یا از روی نا آگاهی است و یا برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به جابه جا شدن متن با حاشیه در جامعه‌ای که دچار فتنه شده است، یادآور شد: در شرایط فتنه افرادی که در معارضه با جریان حق قرار دارند الزاما بر روی یک موضوع واحد نمی‌ایستند چرا که می‌دانند امکان معارضه مستقیم با حق در موضوعی که منجر به بروز فتنه شده وجود ندارد و موجب پس زدن آنها از سوی جامعه می‌شود، بنابراین با جا به جا کردن مسائل و تبدیل مسائل فرعی به اصلی و کوچک کردن مسائل بزرگ و بزرگ نشان دادن مسائل کوچک و با استفاده از ابزار رسانه، جامعه را دچار چالش جدی می‌کنند.

 

خضریان در ادامه به تشریح راه‌های مقابله با فتنه و نقش دانشگاه در آن پرداخت و افزود: شفاف سازی و بصیرت افزایی نسبت به ابعاد فتنه از سوی نخبگان جریان حق یکی از اساسی ترین راه‌های مقابله با فتنه است که محیط دانشگاه ظرفیت مهمی برای اجرای این موضوع است.

عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه جنس فتنه را از جنس چالش نرم دانست و خاطرنشان کرد: مواجهه با آن از طریق ابزارهای قانونی، انتظامی و قضایی در کوتاه مدت جهت انتظام بخشی به جامعه، کارایی دارد اما باید در بلند مدت فضایی به وجود آورد تا وضعیت به هم آمیختگی حق و باطل شفاف شود، به صورتی که آحاد جامعه قدرت تشخیص از داده را به دست آورند لذا اینجا جریان دانشجویی است که می‌تواند ایفای نقش جدی کند.

 

وی افزود: باید مدارا و قاطعیت توأمان در مواجهه با چنین شرایطی صورت پذیرد که جریان‌های دانشجویی مطالبه گران اصلی آن از دستگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور هستند.

خضریان همچنین تأکید کرد: ضمن اینکه باید برخورد قاطع با حلقه‌های اصلی درگیر در فتنه مطالبه شود، باید مراقبت شود تا کسانی که از موضع خود عبور می‌کنند، نباید با فشار این بازگشتشان دچار هزینه مضاعف شود.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانونی اساسی در ادامه با بیان اینکه باید با مدارا زمینه شکل‌گیری زنجیره بازگشت را فراهم کرد، اظهار داشت: این بازگشت داوطلبانه نماد قدرت و موفقیت جمهوری اسلامی است. البته گذشت از خطا به معنای فراموشی آن نیست، اما شکست عظمت پوشالی جریان فتنه در برابر عظمت واقعی انقلاب اسلامی و بخشش کریمانه خود نشانگر قدرت نظام جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: ایستادگی بر مواضع اصولی و عقلانی نظام جمهوری اسلامی از دیگر راه‌های مقابله با فتنه است که نیازمند جهاد تبیین و مطالبه گری جریان دانشجویی است.

 

خضریان تصریح کرد: مراقبت از وحدت و انسجام جامعه و جلوگیری از دوقطبی سازی‌های کاذب حول موضوعات متعدد یکی دیگر از اقدامات پدافندی است که جریان دانشجویی باید برای آن برنامه ریزی و اقدام کند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم عنوان کرد: فصل الخطاب بودن قانون موضوعی است که می‌تواند مانع رشد فضای فتنه و آنارشی در جامعه شود که دانشگاه و دانشجو حتما باید بر این موضوع تأکید و مطالبه‌گر باشد.

 

وی در ادامه افزود: تلاش برای خروج از انفعال مؤثر فعالان و نخبگان سیاسی با تخاطب قرار دادن ایشان از سوی دانشجویان باعث می‌شود تا اولا بخشی از خودی‌های سقوط کرده یا منفعل، فعال و بازسازی شوند و دوما به تبع آن موضوع هدایت اجتماعی هموار می‌شود.

خضریان همچنین با بیان اینکه باور به جنگی بودن اوضاع در شرایط جنگ نرم مقوله مهم دیگری است که در صورت عدم باورمندی آن در محیط دانشجویی و دانشگاهی کاری پیش نخواهد رفت، اظهار کرد: وقتی بیان می‌شود که دشمن امروز با نظام اسلامی وارد جنگ نرم شده است یعنی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که این جنگ چالشی بر سر موجودیت جمهوری اسلامی بوده و دانشجویان افسران جوان چنین چالشی هستند.



سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه امروز برای همه روشن شده که اگر در حوزه فکر و فرهنگ مغلوب شویم در همه عرصه‌ها صحنه را واگذار کرده‌ایم، خاطرنشان ساخت: در واقع تا زمانی که این مفهوم عمیقاً باور نشود نمی‌توان چشم انداز روشنی در این جنگ متصور بود که جریان دانشجویی جدای از نقش کنش‌گری در این جنگ، مطالبه گران اصلی برای به خط کردن دیگر نخبگان اجتماعی هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا