محمد حسین تقوایی: گروهی از ایرانیانی که برای زیارت اماکن مقدس در عراق به آن کشور رفته بودند در بین راه حمله شده و در این حمله شش نفر کشته و 31 نفر مجروح شده اند.
این حادثه در چهل کیلومتری مرز خسروی به طرف بغداد روی داده و یک گروه مسلح به سمت اتوبوس حامل زائران ایرانی تیراندازی کرده است.
حمله به زائران ایرانی که از مشهد عازم عراق بودند، در ساعت 11 شب سه شنبه 30 تیر رخ داده است.
خبرگزاری ایرنا به نقل از مسعود اخوان سرپرست اداره امور زیارتی عراق در سازمان حج و زیارت نوشته است: ده اتوبوس ایرانی به طور قانونی وارد خاک عراق شده بودند و با اسکورت نیروهای امنیتی عراق به سمت خانقین در حال حرکت بودند که گروه تروریستی در حوالی خانقین به این اتوبوس ها حمله کرده اند.
به گفته آقای اخوان، بر اثر تیراندازی به سه دستگاه اتوبوس 31 ایرانی زخمی و شش نفر کشته شده اند.
از وضعیت مجروحان این حادثه گزارشی منتشر نشده اما آقای اخوان احتمال داده که تعداد قربانیان این حادثه بیشتر شود.
ایران پیشتر از زائران خواسته بود که از سفر انفرادی به عراق خودداری کنند و گفته می شود که این گروه از زائران ایرانی به صورت انفرادی و سازمان نیافته وارد عراق شده بودند.
همزمان با این حادثه غلامرضا رضائیان رئیس پلیس مهاجرت اتباع خارجی نیروی انتظامی گفته است که از روز پنج شنبه اول مرداد اعزام زائران به اماکن مقدس در عراق فقط از طریق سازمان حج و زیارت امکان پذیر است.
آقای رضائیان با اشاره به مشکلات زائران ایرانی که "به صورت انفرادی و گروه های سازمان نیافته" به عراق سفر می کنند، گفته است از این پس در همه مرزهای زمینی و هوایی از خروج کاروان های سازمان نیافته جلوگیری می شود.
به گفته رئیس پلس اتباع خارجی نیروی انتظامی، تمام کسانی که قصد دارند برای زیارت به عراق سفر کنند حتی آنهایی که قبلا ویزا گرفته اند باید از فردا به نمایندگی های سازمان حج و زیارت در استانها مراجعه کنند و سازمان حج و زیارت موظف است که این افراد را سازماندهی و برای زیارت اعزام کند.
این برنامه به دلیل مشکلاتی که زائران ایرانی پیدا کرده اند به اجرا گذاشته شده است و به گفته آقای رضائیان این روند کوتاه مدت است و در مدت زمان مشخصی انجام خواهد شد.
بنابر تصمیم جدید، از روز پنج شنبه اول مرداد تمام زائران ایرانی که از طریق مرز زمینی عازم عراق هستند باید از طریق مرز خسروی به آن کشور اعزام شوند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا