مجید مقیمی یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر که به اتهام ایجاد اغتشاش و آشوب دستگیر شده و عکسی از وی پس از آتش زدن یک دستگاه موتورسیکلت در پرونده وی موجود است در جلسه روز یکشنبه دادگاه از خود دفاع کرد اما دفاعیات وی موجب خنده حضار شد.

به گزارش ایرنا، قاضی صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران مجید مقیمی را به جایگاه متهمان فراخواند و سپس از نماینده دادستان خواست که کیفرخواست انفرادی وی را قرائت کند.

سپهری، نماینده دادستان این متهم را چنین معرفی کرد: مجید مقیمی، فرزند علی محمد، متولد 1350، اهل تهران، شغل آزاد، باسواد.

نماینده داستان افزود: متهم که دارای 2 فقره سابقه کیفری است در احراق و تخریب اموال عمومی مشارکت داشته و اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد بلوا و آشوب به منظور سلب اعتماد عمومی از نظام در زمره اتهامات وی است.

نماینده دادستان تاریخ دستگیری این متهم را 7 تیرماه 88 در خیابان نواب تهران بیان کرد و گفت که دلایل اتهام وی گزارش ماموران و ضابطین امنیتی است.

وی همچنین شناسایی متهم در حین آتش زدن اموال عمومی و اذعان متهم مبنی بر تعلق این تصویر به وی و نیز اقرار او به حضور در تجمعات غیرقانونی و نیز اظهارات فردی به نام علی اکبر مرجانی درباره متهم را از جمله مستندات پرونده وی دانست.

نماینده دادستان با اشاره به مواد 500، 514، 607، 610، 618، 677، 687 و 689 قانون مجازات اسلامی و رعایت مواد 46 و 47 همین قانون به دلیل خسارت های وارده به اموال عمومی و همسویی متهم با رسانه های معاند درخواست محاکمه و اشد مجازات برای متهم را کرد.

پس از قرائت کیفرخواست انفرادی متهم قاضی از متهم خواست که خود را معرفی کند.
متهم خود را مجید مقیمی فرزند علی محمد معرفی کرد.
سپس قاضی اتهامات وی را بار دیگر قرائت کرد و خواستار بیان دفاعیات این متهم شد.

متهم تصریح کرد: سابقه کیفری من به خاطر عجز از پرداخت دیه بوده است.
مقیمی گفت: دستگیری من در منزل من در شهرک راه آهن بوده نه آن طور که نماینده دادستان گفتند، من خودم در بازجویی گفتم که خانه ای نیز در نواب دارم که آقایان آمدند و خانه را گشتند.

این متهم گفت: من کامپیوتر و رسیور ندارم و عکس نیز فقط داخل گوشی موبایلم بوده است.
وی افزود: علی اکبر مرجانی نیز پسرخاله من است که من عکس داخل گوشی ام را به او نشان داده بودم که او را ابتدا دستگیر کردند اما سپس با قید کفالت آزاد شد.

قاضی از متهم خواست درباره عکس مصدومین و نیز عکسی که از خود این فرد در گوشی تلفن همراهش است توضیح دهد.

متهم ابتدا درباره عکس مصدومینی که در گوشی اش هست، اظهار کرد که اطلاعی از آن ندارد اما بعدا گفت که آن را از طریق بولوتوث دریافت کردم.

وی سپس در توضیحاتی درباره عکس خود مبنی بر حضور در تجمعات گفت: من آن روز می خواستم به منزلمان در شهرک راه آهن بروم، میدان انقلاب شلوغ بود و مردم را به خیابان های اطراف هدایت می کردند لذا من از خیابان های جمال زاده و قریب رفتم، همه نیز داشتند از این تجمعات عکس می گرفتند، یک نفر با لباس ساندویچی حضور یافته بود و عکس می گرفت، من به او گفتم چگونه با این لباس در تجمع شرکت کرده است، او گفت لباس من سبز بوده است و ساندویج فروشی این لباس را به من داده است.

این متهم اضافه کرد: او از من خواست که با دوربینش از او عکس بگیرم، من اشتباه کردم و از او عکس گرفتم، من نیز که تحت تاثیر جو قرار گرفته بودم به این فرد گفتم حالا تو بیا از من عکس بگیرد. حتی پارچه صورتم را نیز از این فرد گرفتم که او به صورتش بسته بود و به صورتم بستم.

این اظهارات متهم موجب خنده حاضران در دادگاه شد.
قاضی از او پرسید: انگیزه ات از این کار چه بود.
متهم پاسخ داد: انگیزه خاصی نداشتم.

سپس قاضی از او خواست درباره آتش سوزی که در عکس در جلوی این فرد دیده می شود توضیح دهد، این فرد گفت: همه جا آتش سوزی بود آن روز من هم جو گیر شده بودم و عکس گرفتم.

وی افزود: پسرخاله ام تعویض روغنی دارد با او به خیاطی که بالاتر از مغازه اش قرار دارد رفتم که لباسم را بگیرم که پسرخاله ام به من گفت مجید عکس را نشان بده من نیز عکس را به حاجی نشان دادم و به او گفتم چون دلم سوخت که این موتور آتش زده بودند این عکس را گرفتم.

این متهم گفت: فردای آن روز ریختند به خانه ام و من را گرفتند.

قاضی در این هنگام گفت: پس آن عکس مصدومینی که در گوشی ات بود چیست؟
متهم پاسخ داد: بولوتوث است.

قاضی گفت: از کجا گرفتید.متهم با خنده گفت: همه این بولوتوث ها را رد و بدل می کردند.

قاضی گفت: چه طور می خواهید اثبات کنید در آتش سوزی موتور شرکت نداشتید و با گرفتن آن عکس چه چیزی را می خواستی اثبات کنی؟

متهم پاسخ داد: همه عکس می گرفتند من نیز عکس گرفتم.
بار دیگر این اظهارات متهم موجب خنده حاضران شد.

سپس قاضی گفت: ماموران پلیس امنیت تهران گفته اند شما از عوامل اصلی اغتشاشات بوده اید.

متهم پاسخ داد: ساعت 8 و نیم صبح به در خانه ام آمده بودند من فکر کردم که آمده اند خانه ام را ببینند سپس از من گوشی ام را خواستند که من گوشی ام را نشان دادم و سپس سراغ موتورم را گرفتند که موتورم را نیز نشان دادم.

پس از اظهارات متهم وکیل مدافع وی در سخنانی گفت: موکل من مطالبی را گفت که موجب خنده حضار شد، مطالبی ساده و صمیمی.

موکل این متهم که نام او در دادگاه بیان نشد با بیان این جمله که خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است، گفت: همان طور که متهمان قبلی نیز گفتند این متهمان حتی نسبت به حضور خود آگاهی نداشته اند و نمی دانستند تحت چه عنوانی دارند حرکت می کنند.

این وکیل مدافع تصریح کرد: 4 تا 5 سال فعالیت تبلیغی وسیع می تواند موجب ایجاد تحریک شود اما دادگاه باید به سمت مسبب و سرچشمه حرکت کند.

وی اضافه کرد: سوء سابقه کیفری موکلم نیز مربوط به یک درگیری خانوادگی با برادر همسرش بوده که بیشتر اوقات چنین اختلافات خانوادگی می افتد و موجب پرداخت دیه می شود.

وکیل مدافع این متهم اضافه کرد: نماینده دادستان اتهاماتی را بیان کرد که نوع اتهامات، ثابت و مشخص است که به موکل من نمی تواند منتسب باشد و همانطور که متهم گفت جوگیر شده عکس را گرفته است.

وکیل متهم گفت: درباره موتور آتش زده شده نیز باید بگویم اگر کسی قصد و نیتی داشته باشد هیچ گاه حاضر نیست سند و مدرکی از خود به جا بگذارد چه طور ممکن است فردی موتوری را آتش بزند اما مدرک جرم باقی بگذارد.

وکیل مدافع این متهم با بیان اینکه موکل من صادقانه مطالب را بیان کرد، با توجه به اصل رافت اسلامی خواستار عنایت دادگاه به موکلش شد.

سپس قاضی از متهم خواست آخرین دفاع خود را بیان کند که متهم درخواست عفو و بخشش کرد و گفت: حتی اکنون که اینجا ایستاده ام برای من مثل خواب و رویاست و به خود می گویم چرا الان من در زندانم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا