پشت پرده رد صلاحيت امنيتي پيشگامان كوير در مزايده خريد مخابرات

انعکاس مطبوعات دریزدفردا "دو هفته نامه روز دوم شماره 23 :معامله هشت هزار ميليارد توماني نصف سهام شركت مخابرات ايران با گذشت يك ماه هنوز هم آنقدر جذاب است كه هر از چند گاهي در صدر اخبار سانه هاي ايراني و خارجي قرار مي گيرد. اما تمامي اين حاشيه ها و خبر ها معطوف به دو دليل است، نخست برنده شدن شركت هاي وابسته به تعاوني سپاه پاسداران و دوم اخراج تنها خريدار بخش خصوصي آن يعني پيشگامان كوير يزد است.

در مورد دليل نخست، به اندازه كافي توسط صداو سيما و ديگر رسانه هاي دولتي اطلاع رساني صورت گرفته و همه باور كرده اند كه شركتي كه برنده مزايده مخابرات ايران شد، متعلق به بنياد تعاون سپاه بوده و از افراد بازنشسته نيروهاي مسلح تشكيل شده است و هيچ ارتباط سازماني با سپاه و يا قرارگاه خاتم الانبيا ندارد اما در اخراج تنها خريدار متعلق به بخش خصوصي هنوز حرف و حديث ها ادامه دارد.

از يك طرف شركت تعاوني پيشگامان كوير یزد به دليل اينكه اهليت (صلاحيت) امنيتي اش توسط دستگاه هاي ذيربط تاييد نشده است از شركت در بورس و حضور در مزايده خريد مخابرات بازماند و از يك طرف هم اكنون پيشگامان كوير یزد لقب بزرگترين شركت تعاوني آي تي ايران را دارد. سوال اينجاست كه اگر اين شركت مشكل امنيتي دارد پس چگونه در حوزه هاي مخابراتي ايران نظير ارائه دهنده اينترنت پر سرعت در كشور، دفاتر خدمات ارتباطي و ده ها پروژه ريز و درشت ديگر مخابراتي و فن آوري اطلاعاتي ايران حضور جدي دارد؟

در اين خصوص به سراغ مسئولان اين شركت رفته ايم. مهندس رضايي نژاد كه اينك عنوان قائم مقام مديرعامل و همچنين رييس هيئت مديره گروه پيشگامان كوير را دارد به سوالات صريح خبرنگار "روز دوم" پاسخ داد. رضايي نژاد كه هم اكنون علي رغم دردسرهاي مديريت يك شركت با سرمايه ثابت ثبتي 202 ميليارد توماني به عنوان دانشجوي كارشناسي ارشد در رشته تجارت الكترونيك مشغول به تحصيل است، رد صلاحيت پيشگامان را يك بی سلیقگی مي داند.

به عنوان اولين سوال مطرح مي كنم. عمر اين شركت كه اكنون تبديل به 14 شركت شده و لقب گروه را گرفته است 15 سال است. براي چنين ثروتي عمر كمي است. عموما اين شركت هاي اقماري شما به چه صنعتي مشغول اند كه چنين درآمدي دارند؟

شركت تعاوني پيشگامان كوير از سال 1375 با ماهيت تعاوني در حوزه فن آوري اطلاعات شروع به فعاليت كرد. در ادامه كار با توجه به وجود حوزه هاي مختلف در صنعت IT و لزوم فعاليت تخصصي در اين حوزه ها، تصميم گرفتيم فعاليت ها به صورت تخصصي در قالب شركت هاي تعاوني ديگر با زيرمجموعه شركت اصلي يعني پيشگامان كوير ادامه دهيم و به اين صورت مجموعه شركت هاي پيشگامان به وجود آمد و خوشبختانه در حال حاضر 14 شركت در قالب گروه تعاوني پيشگامان كوير در حال فعاليت هستند. هر شركت با توجه به اهدافش برنامه ريزي خاصي انجام داده است و از آنجا كه پرسنل آن داراي توان فني و تخصص بالايي هستند، تاكنون پروژه ها و فعاليت هاي بسيار زياد و موفقي ارائه كرده اند. اما در مجموع مي توان به عناويني همچون نخستين و بزرگترين شرکت تعاونی کشور در زمینه IT اشاره كرد كه با توجه به مركزيت شركت در يزد هم اينك استان يزد به قطب آي تي كشور تبديل شده است. پيشگامان كوير اولين شركت تعاوني ايراني است كه توانست مجوز تلفن بين الملل اينترنتي[Voip]، ارائه كننده خدمات اينترنتي [ISP]، ارائه كننده خدمات اينترنتي در حوزه فروش پهناي باند [ICP] و از معدود ارائه كنندگان اينترنت پرسرعت ADSL در كل كشور [PAP] را اخذ كند كه بايد افتخار اخذ عنوان پیمانکار برترICT روستایی در کل کشور را نيز به اين ليست اضافه كرد.

مي توانيد به بخشي از فعاليت اين شركت ها اشاره كنيد؟

به عنوان مثال پيشگامان توسعه ارتباطات كه ارائه كننده خدمات اينترنت با پهناي باند بالا (ADSL) است، پيشگامان امن افزار به توليد نرم افزارهاي امنيتي و سيستم مديريت امنيت اطلاعات مي پردازد، پيشگامان رسانه كوير در حوزه طراحي صفحات حرفه اي وب، ثبت دامنه و فضاي اينترنت و خدماتي مثل كارت تلفن اينترنتي و اينچنيني مشغول است، همچنين شركت فناوي اطلاعات ايساتيس كه توليد نرم افزاري هاي مبتني بر وب به ارگان هاي دولتي و غير دولتي در دستور كار دارد ،.شرکت پیشگامان محتوا گستر به عنوان شرکت تولید کننده محتوا و بازیهای شبکه ای ، شرکت پیشگامان تجارت سیار که دیدگاهی در زمینه فعالیت گسترده تجارت سیار از سال 2010 دارد البته اين ها فقط بخشي از فعاليت هاي پيشگامان است. در مجموع 14 شركت داريم كه با كادر مجرب و حرفه اي خود توانسته اند افتخاراتی را برای استان کسب نمایند و بخشي از نيروهاي نخبه ما در فن آوري اطلاعات و ارتباطات مقالاتی در نشريات معتبر علمي دنيا منتشر مي کنند.

الان چند پرسنل داريد و در مجموع سرمايه لازم را چگونه تامين مي كنيد؟

تعداد پرسنل مستقیم در حال حاضر حدود 350 نفر است كه در يزد و تهران و چند استان ديگر در حال فعاليت هستند و حدود دوبرابر این تعداد هم در قالب شرکتهای نماینده فعال میباشند و يك تيم نيز به عنوان تيم مذاكره كننده در كشورهاي مختلف دنيا در حال رايزني با شركت هاي مخابراتي در پنج قاره هستند.

اين مذاكرات به چه منظوري انجام مي شود؟

در حال حاضر پيشگامان كوير يكي از سه پيمانكار ايران در حوزه تلفن بين المللي است و بر اين اساس تمايل داريم بهترين خط ارتباطي در خاورميانه را داشته باشيم. رسيدن به چنين هدفي نيازمند تعامل گسترده با كشورهاي مختلف است كه اين مهم در حال حاضر انجام مي شود. اين در حالي است كه گروه در نمايشگاه هاي مختلف دنيا حضور دارد و به عنوان نمونه نمايشگاه تله كام سوييس همين چند روز پيش برگزار شد و توانستيم مذاكرات بسيار سازنده اي را در خصوص تلفن بين المللي VOIP و خطوط انتقالي اينترنت ايران با كشورهاي روسيه، آمريكا، سوئيس، انگليس، آلمان، فرانسه، هلند، اسپانيا، كره جنوبي، چين، هند، پاكستان،مالزي، زيمباوه و چند كشور ديگر داشته ايم كه اميدواريم به زودي نهايي شود.

تلفن بين المللي VOIP همان تلفن معروف گروه شماست كه لقب چلچله گرفته است؟

بله، چلچله عنوان تلفن بين المللي VOIP گروه پيشگامان كوير يزد است كه در حال حاضر به عنوان امن ترين، با كيفيت ترين و صد البته ارزان ترين خط ارتباط تلفني ايران با خارج از كشور مطرح است كه هموطنان از طريق پيش شماره 040 مي توانند از اين سرويس استفاده كنند. البته چلچله ، عنوان سرویس تماس از داخل به خارج است و اصل فعالیت ارتباط بین المللی ما تماسهای خارج به داخل (termination ) است

پس در واقع خبري كه به عنوان مذاكرات پيشگامان كوير با كشورهاي مختلف در رسانه هاي ايران مطرح شد در رابطه با تلفن بين المللي VOIP بوده است؟

بله در نمايشگاه تله كام سوييس كه تحت نظارت سازمان ملل و با حضور شركت مخابرات ايران برگزار شد اين مذاكرات انجام شده است .

در بين مردم يزد شايعه ورشكستگي زودهنگام شركت پيشگامان كوير مطرح شده است، اين مسئله تا چه حد صحت دارد؟

(با لبخند) ريشه اين شايعه كه توسط برخي هم دامن زده مي شود، مربوط به خبر ضرر و زيان 15 ميليارد توماني ما در مزايده مخابرات است،البته این مبلغ خسارت درخواستی ما است و درخواست به حقی به نظر میرسد . چرا که تعدادی از سهامداران شرکت برای واگذاری کل اموالشان در بانک جهت صدور ضمانت نامه حاضر شدند و هزینه نمودند . از طرفی وقتی مسئله خسارت مطرح میشود فقط هزینه ثبتی نیست بلکه همین ادعای مطرح شده در صدا و سیما توسط آقای دکتر کرد زنگنه که " اینها مسائلی دارند که نمی توان مطرح کرد " خسارت به ما وارد کرده چون ما یک شرکت اعتباری هستیم که در صورت عدم اصلاح این خسارتها نیز از کانال مراجع قضایی قضیه قابل پیگیری است. همانگونه كه اطلاع داريد فقط سرمايه ثابت شركت عدد 202 ميليارد تومان است، چنين شركتي قرار نيست با 15 ميليارد تومان ورشكست شود، هرچند اين عدد هم در حوزه شركت هاي خصوصي و تعاوني عدد قابل توجهي است ولي قرار نيست ورشكسته بشويم. برخي رقباي ما در حوزه سرمايه گذاري استاني، در حال تلقين به جامعه هستند كه اينها در حال ورشكسته شدن مي باشند. نه چنين چيزي صحت ندارد، دستگاه هاي دولتي و نظارتي كه فعاليت هاي ما را زير نظر دارند مي توانند در اين خصوص اظهار نظر كنند. در نمايشگاه ITU يا همان تله كام در ژنو، برخي شركت هاي سوئيسي درخواست سرمايه گذاري در پيشگامان كوير يزد را داشتند كه فعلا در حال رايزني هستيم. اگر يك درصد احتمال ورشكستگي بود طرف خارجي هرگز وارد چنين مذاكراتي نمي شد. از طرفي ديگر در حال حاضر چهاردهمين عضو جديد خانواده پيشگامان كوير هم فعاليتش راشروع كرده و شركت پيشگامان رسانه پارس به عنوان شركت (مادر تخصصي) هلدینگ سرمایه گذاری در حوزه IT هم اكنون در حال فروش سهام است. اين مسائل اخبار كذبي است كه با توجه به گستردگي فعاليت هاي ما و همچنين با توجه به اينكه در حال حاضر 5 هزار نفر از مردم يزد سهامدار ما هستند، اين شاعبه ها زود پخش مي شود.

به بحث مزايده مخابرات اشاره كرديد، سوال هاي زيادي است. اما دوره شروع و برگزاري آن تقريبا يك ماه بيشتر طول نكشيد، چگونه 15 ميليارد تومان هزينه كرديد؟

براي شركت در مزايده در حدود 800 ميليون تومان بابت 3 درصد كل مبلغ قرارداد يعني 234ميليارد تومان سفته باطل کردیم و این مبلغی بود که به عنوان ضمانت شركت در مزايده يك روز قبل از اولین تاريخ برگزاري مزايده پرداخت کردیم. كه با توجه به تعويق در آن تاريخ و همچنين مدت زماني كه در حساب راكد بود ، سود پرداختي بابت اين مبلغ حدود 369 میلیون تومان بوده و همچنين هزينه هايي كه بايستي در مورد آماده سازي شركت، براي مديريت مخابرات می کردیم و ضمنا حق ریسک سهامدارانی که کل اموال خود را به ضمانت گذاشته اند مبلغی در حدود 15 ميليارد تومان خسارت برآورد گردیده است.

پس در واقع براي برنده شدن در مزايده آستين بالا زده بوديد؟

بله، اميدوار به پيروزي بوديم و كلي برنامه ريزي و آماده سازي كرده بوديم. اتاق فكر با حضور بيست و چند كارشناس عالي رتبه تشكيل شده بود تا مدرنترين شيوه مديريتي در كشور در شركت مخابرات ايران تجلي يابد كه بخت با ما يار نبود.



مبحثي مطرح شد كه گروه پيشگامان كوير از صلاحيت فني و مالي لازم براي مديريت شركت مخابرات ايران برخوارد است ولي گويا از لحاظ امنيتي موارد وجود دارد. توضيح شما در اين خصوص چيست؟ از خبرها اينگونه بر مي آيد كه شما مشكل امنيتي داريد؟

همانگونه كه گفتيد، سازمان هاي ذيربط در ابتدا صلاحيت يا به اصطلاح اهليت ما را تاييد كردند و گروه نيز بر اساس همين تاييد، سرمايه گذاري لازم را انجام داد. از ابتدا تاييد صلاحيت امينتي مطرح نبود. بعد كه چنين بحثي مطرح شد هيچ مرجعي از دلايل اين رد صلاحيت سخن نگفت، يعني هيچ دليل مستندي ارائه نكردند. بعدها به ما گفتند شما مشكل كه به مفهوم امنيتي باشد، نداريد، بلكه به دليل آنكه اگر شما برنده مخابرات مي شديد به دليل خصوصي بودن احتمال عدم تمکین نظارت دولت بر تصميم گيري ها نبود، رد صلاحيت را با عنوان اهلیت امنيتي اعلام كردند . حتي وزيرمحترم اقتصاد هم اين مسئله را به نوعي تاييدكردند وگفتند بايد شرايط اعمال نظر حاكميتي برقرار مي بود با اين تفاسير پيشگامان را حذف كردند.

اما اين مسئله بازتاب رسانه اي زيادي داشت؟

ما بنا نداريم كه جنجال آفرینی كنيم. بحث رقابت در حوزه اقتصاد است و اين مسائل عادي است. نبايد رسانه اي مي شد. حرف ما هم همين بوده. اگر قرار چيز ديگري است از ابتدا دوستانه مي گفتند، ما مي پذيرفتيم، وارد نمي شديم، حالا هم براي ما كلي خسارت مادی و معنوی درست شد و هم براي نفس خصوصي سازي در ايران. آنقدر مبحث، جنجالي شد كه برخي با حوادث بعد از انتخابات هم مرتبطش كردند و كلي خيالبافي كردند. اين روش درستي نبود. كمي بايد با تدبير كار كرد.

شما در بحث تامين مالي خريد مخابرات كه حدود 8 هزار ميليارد تومان بود از مدل اقتصادي سخن گفتيد. تاكيد كرده بوديد كه نقدينگي اين خريد را نداريد و از همان مدل اين پول را تامين مي كنيد. داستان مدل اقتصادي چه بود؟

داستان تمام نشده كه از فعل بود استفاده مي كنيد. هنوز هم از همان مدل در حال بهره بردن هستيم. اين مبلغ را قرار نبود يكجا پرداخت كنيم. تنها 20 درصد آن يعني 1600 ميليارد تومان را مي بايست يك ماه بعد از مزايده پرداخت مي شد و مابقي در اقساط مشخص شده. اقساط را از طريق سود خود شركت مخابرات مي پرداختيم و تنها آن 20 درصد، كمي به تدبير نياز داشت. اول هم اعلام كرده بود. همين شركت جديد ما(تعاونی پيشگامان رسانه پارس ) اين وظيفه را بر عهده داشت. به عنوان اولين شركت تعاوني با گستره فرا استاني( که مقدمات تعاونی سهامی عام شدن آن انجام شده ) به جذب سرمايه هاي لازم از تمام مردم ايران مي پرداخت و در مدت زمان اندك اين مبلغ فراهم مي شد.

پس در واقع مردم، سهامدار شركتي مي شدند كه صاحب 50 درصد مخابرات بود؟

تقريبا همچنين حالتي داشت، بله، خصوصي سازي به معناي واقعي. با حداقل 4 میلیون سهامدار در کشور و با نقدینگی حدود پنج هزار ملیارد تومان که برای خرید اولیه توسط طرحهای مخابراتی کافی بود .

از همين مدل هم اكنون نیز استفاده مي كنيد؟

بله مدل مديريتي پيشگامان كوير اين بوده است، سرمايه از مردم، كار از ما، ارزش افزوده مناسب هم نصيب هر دو طرف مي شود. البته لازم به تذکر است که 30 % ارزش افزوده سالیانه سهامدار و ماه به ماه پرداخت می گردد

الان اين شركت پيشگامان رسانه پارس چه برنامه اي دارد؟ ديگر مخابراتي در كار نيست كه جذب سرمايه مي كنيد؟

وقتي مي گويم اتاق فكر، يعني براي هر اتفاقي مدلي براي رفتار تعريف مي كند. عدم حضور در مزايده و يا برنده نشدن هم از احتمالات بود. بعد از اعلام اخراج از مزايده، سرمايه گذاري رسانه پارس را در حوزه مخابرات ايران و بين الملل صرف مي كنيم. كلي هم برنامه ريزي كرده ايم. هم اكنون هم كمي از برنامه هايش اعلام شده، از اول مهرماه كه فروش سهامش آغاز شده، استقبال نسبتا خوبي هم داشته ايم.

در يزد استقبال خوب بوده است؟

در كل ايران از طريق بانك هاي عامل توسعه تعاون ،صادارت و پست بانك و ... فروش سهام داريم. هم در يزد خوب بوده و هم در كل كشور، بعضي استان ها كه انتظارش را نداشتيم، فروش سهام شكل مطلوبي پيدا كرده است.

شما روز بعد از مزايده، پيام تبريك به شركت برنده داديد و به عنوان يك رفتار حرفه اي مورد تحسين همگان قرار گرفت و البته گفتيد اعتراضي نداريد. الان در حال انجام يك مصاحبه اعتراضي هستيد؟

مصاحبه الان يك مصاحبه شفاف است. قرار نبوده ونيست كه اعتراض كنيم. شما گفتيد چند سوال داريد و شايعاتي مطرح است، به سوالات جواب مي دهم، اعتراض نمي كنم. ما رسانه را محل مناسبي براي بيان اعتراض نمي دانيم. چرا كه بيش از هر كسي به قدرت رسانه ها ايمان داريم ولي مكان مطلوبي براي بيان اعتراض نيست. اگر هم اعتراضي بوده با اهلش گفته شده، اين مطالب هم بيشتر شبيه گلايه است تا اعتراض. ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی فقط پیگیر دریافت خسارت خودمان هستیم و بقیه ابهامات نظیر اینکه یک بنگاه اقتصادی در بورس چرا باید جهت خریدار اهلیت امنیتی تعیین کند ، آیا رویه کار درست بوده ، آیا شریک می تواند در آخرین لحظه رقیب شود و بعد دوباره شریک شود و 0000 به ما مربوط نیست و بزرگترها باید پیگیر این مسائل باشند ما فقط حق تلف شده سهامداران تعاونی را به علت اینکه بالاترین مقام اقتصادی اجرائی کشور اهلیت را طی نامه رسمی تائید و امر به اجرا نموده و دوباره خودش آن را با یک شرط جدید رد کرده طلب میکنیم .

طبق اين گفته شما، علي رغم پيام تبريكتان، اعتراض داريد و اعتراض تان را به اهلش گفته ايد، نتيجه چه بوده است. برخي مي گفتند قرار است به شما كمك هايي بشود تا مشكل 15 ميليارد هم حل شود. درست است؟

ما خصوصی سازی مخابرات را تبریک گفته ایم و مسائل و ابهامات را به خریدار ربط نمی دهیم ما فقط به سازمان خصوصی سازی به دلیل اینکه نامه رسمی اداری خود را قبول ندارد اعتراض داریم بقیه مسائل و ابهامات غیر از خسارت را ادعایی نداریم این مسائل را بزرگترها باید پیگیری کنند ما فقط خسارت خودمان را از مراجع قانونی پیگیری می کنیم

نه، اعتراض نبوده، پيگير حل ضرر و زيان مان بوده ايم. من هم از اين كمك ها خبر ندارم. كسي چيزي به ما نگفته است .

مدير كنسرسيوم اعتماد مبين، برنده مزايده خريد مخابرات در اطلاعيه اي كه مورد توجه رسانه هاي داخلي و خارجي قرار گرفت از پيشگامان كوير يزد دعوت كرد در مديرت مخابرات وارد شود و همكاري كند، آيا هنوز علاقه اي براي مديريت مخابرات داريد؟

همكاري شرايطي دارد.ما آمادگی خود را جهت همکاری اعلام کرده و می کنیم ولی در مورد شراکت، اتاق فكر گروه در اين مورد جلسه اي نداشته و بايد منتطر جزييات بيشتري از اين دعوت باشيم. اگر قرار شد، وارد شويم، اعلام مي كنيم.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا