یزدفردا :مصطفی رحماندوست نویسنده شاعر و مترجم کتابهای کودک و نوجوان در نشست نقد و بررسی مجموعه داستانها نوشته شده توسط جواد انصاری فرد بیان واقعیتهای قابل لمس دفاع مقدس را از دیگر رمزهای ماندگاری داستان دفاع مقدس دانست و افزود: واقعیت نگاری آن چیزی است که داستان را باورپذیر می کند و پیدا کردن مهندسی باورپذیری و پرداخت باورپذیر بهترین راه برای موفقیت نویسنده اینگونه داستانها است.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد این نویسنده کودک و نوجوان نوشتن در وادی دفاع مقدس را کاری سخت تر از سوژه های فانتری برشمرد و علاوه بر داشتن تخصص در زمینه قصه نویسی داشتن حس حضور در وادی دفاع مقدس و حضور نویسنده در محیط جنگ را از دیگر عوامل موفقیت در این راه دانست.
وی در قسمتی از صحبتهای خود با تخصصی عنوان کردن نویسندگی کتاب کودک تصویرگری آن را نیز یک هنر و تخصص دانست و سپردن کار به کاردان را از دیگر عوامل موفقیت داستان کودک برشمرد.
رحمان دوست: با اشاره به لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی خاطره نویسی برای رزمندگان دفاع مقدس این کار را از جمله کارهای انجام نشده و مورد نیاز در این زمینه و در جهت بالا بردن سطح آگاهی نویسندگان در این زمینه عنوان کرد. این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد آنچه بر مبنای تخصص و آگاهی شناخته شود ماندگار است و راز ماندگاری داستانهای دفاع مقدس بیان آنها با سیستم ادبیات فولکلور و عامیانه عنوان نمود.
وی تأکید کرد که داستانهای بسیار خوبی در زمینه دفاع مقدس در ایران نوشته شده است اما هنوز جامعه هنری ما به آن تخصص که درباره دفاع مقدس و انتخاب مرگ با استفاده از عنصر باور پذیری بنویسنده نرسیده اند .
او در ادامه از میان مجموعه داستانهای نوشته شده انصاری فرد به کتاب های کوچکترین شناسنامه دنیا و راه مخفی وی اشاره نمود و از سوژه ارزشمند این دو کتاب برای بچه های امروز و ظرفیت تبدیل این دو سوژه به رمانهای بلند و با ارزش خبر داد.
رحماندوست در ادامه خطاب به انصاری فر نوشته شدن این مجموعه کتابها را حرکت مثبتی در این راه بیان کرد و با وجود در آغاز راه بودن، حضور نویسنده در محیط دفاع مقدس را از جمله محاسن این کتابها دانست.
وی نوشته شدن این کتاب ها در شهرستان را از جمله دیگر محاسن این مجموعه بیان نمود و عدم تهیه مقدمات تخصصی برای نشر این مجموعه از سوی ناشر را از اشکالات این مجموعه برشمرد.
در این نشست که با حضور نویسندگان،‌علاقمندان و مسئولان فرهنگی هنری استان برگزار شد، محمود عالیشوندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان دارا بودن شور و هیجان برای افرادی که ادعای کار کودک دارند را از جمله امیدها و نیازها در این عرصه اعلام کرد و در تفاوت هنر شرق و غرب اجازه حضور و قابل رویت بودن گردانندگان داستان و بازیگردانان و قصه گویان توسط مشرق زمین در داستانها و نمایش ها را عامل پرورش و ساخته شدن ذهن کودک و تاکید و یادآوری و خالق ، که گمشده ذهن بسیاری از بچه ها امروز است دانست.
وی همچنین از خلاء وجود محلی برای ارزشگذاری کتابهای کودک در کشور در آستانه فوت مرحوم آذر یزدی و از راه اندازی جایزه و نشان ادبی آذر یزدی و اهداء آن به فعالان برتر ادبیات کودک و نوجوان در صورت موافقت مسئولین خبر داد.
عالیشوندی در جای دیگری از سخنان خود خلق روایت های نو با زبان امروزی برای کودکان را از عوامل موفقیت در زمینه نگارش داستان کودک عنوان کرد.
نبردی در جزیره، کوچکترین شناسنامه دنیا و راه مخفی کتابهایی بودند که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
در این نشست مریم ملک ثابت و رقیه دوست فاطمی ها و در نهایت نویسنده توانای کودک و نوجوان مصطفی رحماندوست با حضور نویسنده نه نقد این آثار پرداختند.
گفتنی است این مراسم به همت ارشاد اسلامی، اداره حفظ آثار دفاع مقدس و حوزه هنری در یزد برگزار شد.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا