2 مأمور پليس در حادثه سعادت‌آباد بازداشت شدند


خبرگزاري فارس: 2 مأمور خاطي در حادثه سعادت‌آباد به دليل سهل انگاري توسط مرجع قضايي دستگير شده‌اند.

به گزارش خبرنگار انتظامي فارس، 2 مأمور خاطي در حادثه سعادت آباد به دليل سهل انگاري توسط مرجع قضايي دستگير شده‌اند.
اين دو مأمور براي تكميل پرونده و تحقيقات بيشتر به دليل سهل انگاري در مرگ جواني كه بر اثر چاقو كشي در ميدان كاج سعادت آباد كشته شد، بازداشت شده‌اند.
اين دو مأمور به دليل سهل انگاري و تعلل در جلوگيري از مرگ متهم شناخته شده‌اند.

در خبر ها داشتیم پلیس  تهران در حال بررسی و بازبینی فیلم حادثه قتل در سعادت آباد است

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ اعلام کرد: بدنبال وقوع یک فقره قتل در میدان کاج واقع در منطقه سعادت آباد تهران، پلیس در حال بررسی و بازبینی فیلم این حادثه برای یافتن علت اصلی عدم مداخله ماموران خود است.



جزئیات حادثه وحشتناك سعادت آباد

چرا پلیس تهران نتوانست جلوی جنایت غم انگیز را بگیرد؟

جوان 30 ساله ای كه كشته شد، به پیشنهاد بنگاه دار برای بدهی مالی و البته تسویه حساب عشقی به محل قرار مرگ كشیده می شود، در برابر دیدگان مردم ضربات هولناكی از بنگاه دار متحمل می شود و زمانی كه مردم برای نجات وی به صحنه می آیند با تهدید و عربده كشی های بنگاه دار به خودزنی روی تخت بیمارستان با دنیا وداع می كند

تصاویر ترسناك و تاسف برانگیز حمله عاشق قدیمی به عاشق جدید زنی شوهردار كه همسر نخست خود را به بهانه دوستی با یك بنگاه دار رها كرده بود، این روزها دل هموطنان زیادی را آزرده و چشمان زیادی را حیرت زده كرده است.

  

به گزارش سرویس اجتماعی آینده، پیش از ظهر روز پنج شنبه گذشته در یكی از خیابانهای شمالی میدان كاج منطقه سعادت آباد تهران، مردی با ایجاد قرار مرگ برای مرد جوان دیگری با كاردی بزرگ به وی حمله كرده و در برابر دیدگان مردم و اهالی محل، جوان مورد اشاره را به شدت مجروح می كند.

  

در این میان یكی از اهالی محل كه پس از حمله ضارب به سمت خودش و ناامیدی از امكان نجات مجروح ضرب خورده ( نقل به مضمون ضبط شده در فیلم ) با موبایل خود جریانات كامل این درگیری مرگبار را به تصویر می كشد تا مقدمه ساز اثری تكان دهنده برای ارزیابی های اجتماعی، اخلاقی و پلیسی و بررسی دقیق تر این پرونده فراهم كند.

  

مرد ضارب در حال قداره كشی و تهدید اهالی محل برای نجات جوان

 

این ویدیو كه كمتر از 10 دقیقه از جدال 45 دقیقه ای ضارب با مردم و دوستان خود را برای جلوگیری از نجات پسر جوان غرق به خون نشان می دهد، بی شك جزو تكان دهنده ترین تصاویر اجتماعی چند سال اخیر كشورمان است كه نباید در میان خبرها گم شده و بی توجه باقی بماند.

  

در بخش نخست واكاوی این حادثه بسیاری از مردم و حتی كارشناسان با احساسات تحریك شده از فیلم آماتوری پخش شده روی اینترنت در شرایطی قرار می گیرند كه اجازه تحلیل منطقی را پیدا نمی كنند.

  

این فیلم كه پر از  جمله هایی است كه به صورت مشخص به "دزدیدن ناموس"، "تسویه حساب"، "گفتم می كشمت" و "شما چه می فهمید من چه كشیدم!" موجب شد كه هم واكنش های مردم و اهالی محل در برابر اقدام جنون آمیز مرد قاتل محدود شود و هم مخاطب آن توجیه احساسی لحظاتی سكوت در برابر این حركت قاتل پیدا كند.

  

در واقع قاتل باهوش سعی كرده با زمینه سازی ناموسی، راهی برای فرار و البته تسكین لطمه مالی سنگینی كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد، برای خودش فراهم كند و هم امكان كاهش ضربات قانونی احتمالی را برای افكار عمومی پیش بینی كرده باشد، در حالی كه گویا او خودش با زنی شوهردار رابطه پنهانی برقرار كرده بود و نیمی از داستان را به وجود آورده بود!

  

پسر بخت برگشته لحظاتی پس از مضروب شدن

 

به همین دلیل می بایست اصل ماجرا را برای مخاطب توضیح داد تا شاید برخی رسانه های بزرگ و مسئول، به جای تولید برنامه های مشاركتی گران قیمت برای بالا بردن راندمان گزارش های برخی مسئولان كشورمان، به جایگاه آموزش در ایجاد امنیت اجتماعی و اخلاقی جامعه پی ببرند.

  

اصل ماجرا این گونه بوده كه مرد بنگاه دار وقتی با خانم 28 ساله ای روبرو می شود، براساس اعتراف شخصی به رابطه پنهانی، موفق به جلب نظر خانم جوان شده و با خرید آپارتمانی 220 میلیونی به نام وی، او را از زندگی سابقش دور می كند. به اعتراف مرد ضارب، كیمیا پس از این ماجرا با وجود داشتن پسر 13 ساله، از شوهرش طلاق گرفته و با بنگاه دار زندگی جدیدی را شروع می كند.

  

در این میان بنگاه دار كه با زرنگی زندگی را از هم پاشیده و به عشق هوس انگیز خود رسیده بود، با دست تقدیر گرفتار جوانی می شود كه او نیز با رابطه پنهانی معشوقه او را از دستش بیرون آورده و تا جایی پیش روی می كند كه كیمیا قید زندگی با او را می زند.

 

یزدان، جوان 30 ساله ای كه در این ماجرا كشته شد، روز حادثه به پیشنهاد بنگاه دار شكست خورده برای برخی بدهی های مالی و البته تسویه حساب عشقی به محل قرار مرگ كشیده می شود، در برابر دیدگان مردم ضربات هولناكی از مرد بنگاه دار متحمل می شود و زمانی كه مردم برای نجات وی به صحنه می آیند با تهدید و عربده كشی های بنگاه دار در برابر خودزنی رگ دستش لحظات مرگباری را تحمل كرده و سرانجام روی تخت بیمارستان با دنیا وداع می كند.

 

پسر جوان از مردم و پلیس درخواست  كمك می كند

 

به هر دلیل مردم وحشت زده و ناتوان از دانش و تجربه برخورد با چنین صحنه های جنون آمیز و خطرناكی توانایی كنترل بر اوضاع را نیافته و مضروب بخت برگشته حدود 45 دقیقه در خون خودش غلتید تا در نهایت پس از رسیدن به بیمارستان مدرس كه كمتر از 500 متر با محل حادثه فاصله دارد، جان خود را از دست بدهد.

  

در این میان به نظر می رسد در نیم ساعت اول نه پای پلیس به محل رسیده نه اورژانس كه این موضوع در فیلم ضبط شده كاملا مشخص است و جالب تر اینكه وقتی پلیس هم می رسد به نظر توان فكری و تخصصی برخورد با این حادثه را نداشته و دایم در حال كسب تكلیف از مقامات بالاتر است.

  

البته در این میان برخی رسانه ها و كارشناسان بابت عدم دخالت مردم با تراوش احساسات انسان دوستانه به مردم پرخاش كرده و  موضوع را ناشی از مرگ مردانگی و انسانیت در جامعه دانستند.

  

اما در این ماجرا دو نكته مجهول وجود دارد، نخست مرد ضارب در فیلم می گوید هم مالم را دزدیدی، هم ناموسم را! باز شدن ماجرای شوهردار بودن كیمیا در زمان رابطه پنهانی، آپارتمان 220 میلیونی و بعد ادامه رابطه پنهانی با یزدان نشان می دهد، مرد بنگاه دار در یك تله گرفتار شده و هزینه وحشتناكی برای هوس خود پرداخت كرده بود كه ناگهان دست به تسویه حساب شخصی با یزدان زد.

  

ضارب با كارد بزرگ در دستش مردم را تهدید می كند

 

دوم، حتی اگر فرضیه همكار بودن ضارب با یزدان هم وارد شود، باز هم مشخص است كه كلاهبرداری های نوین چنان گسترش یافته كه با تله های عشقی و رابطه های نامشروع به ناكجاآباد می رسد.

  

این فرایند تحلیل وضعیت و توانایی مدیریت بحران موضوعی است كه در این حادثه از گردن مردم و اهالی محل بالاتر است و می بایست پلیس آموزش دیده و آشنا به دوره های لازم با آن برخورد می كرده است.

  

تعجب برانگیز است كه حتی چند مامور پلیس دوره ندیده و ناآگاه  به برخورد با چنین حوادثی را در حاشیه این جدال مرگ آفرین به بازرسی ناجا معرفی كنند، در حالی كه بدنه آموزش و تربیت پلیس ویژه كلانشهرها یا متروپل در كشورمان به جز اندك زمانی پیشرفت چندانی نداشته است، كه اگر چنین نبود بی شك حادثه سعادت آباد بیش از یك درگیری خونین فرایند گسترده تری نداشت.

  

اما در بخش دوم بررسی این حادثه باید به نیازهای یك شهر بزرگ بالای 10 میلیون نفر مانند تهران در حوزه چتر امنیت اخلاقی و اجتماعی اشاره و مواردی مهم از قواعد مدیریت برنامه ریزی متروپل های بزرگ جهان را یادآوری كرد.

  

این سوال مهم است، اگر چنین حادثه ای در شهرهایی مانند لندن، لس آنجلس، نیویورك، پاریس، برلین یا حتی كوالالامپور رخ داده بود، چه اتفاقی می افتاد؟

  

اهالی محل در تلاش برای راضی كردن ضارب برای نجات جوان زخمی

 

در لس آنجلس:

از میان شهرهای برشمرده شاید در نگاه نخست تنها در این شهر به دلیل دیدگاه خاص به مدیریت یك شهر پهناور بزرگ، ضارب براساس رسم پلیس این شهر به تهدید جدی و سپس شلیك، ابتدا توصیه به تسلیم می شد و در نهایت پس از 10 ثانیه مقاومت كشته می شد و مضروب به بیمارستان انتقال یافته و پرونده پلیسی و قضایی شكل می گرفت.

 

در پاریس، برلین و لندن:

در این سه شهر براساس ساختار پلیس متروپل كه با قواعد و استانداردهای پلیس اتحادیه اروپا تجهیز و آموزش دیده اند، پلیس با سه روش حضور ماموران لباس شخصی برای ایجاد حواس پرتی، ماموران عادی پلیس و ماموران بخش ویژه به مقابله چنین حادثه ای می آید.

 

در لحظه های نخست محل را تخلیه و آرام می كردند، مردم را به دورترین نقاط می رسانند و در این میان پلیس لباس شخصی و پلیس ویژه با استفاده از تجهیزاتی مانند بیهوش كردن ضارب، حمله ناگهانی و غیرقابل پیش بینی به وی قبل از لطمه زدن شدید به خود، او را بازداشت و مضروب را به بیمارستان انتقال می دادند، تا روند تشكیل پرونده پلیسی و حقوقی فراهم شود.

 

در نیویورك:

پلیس ویژه كه هم نیویورك و بیشتر شهرهای بزرگ و متروپل های آمریكایی از آن بهره می برند، در كمترین زمان ممكن بدون واكنش واضح با استفاده از فضای هوایی پرواز هلی كوپترهای پلیس و تك تیراندازها ضارب را از پای درآورده تا مقدمات نجات مضروب فراهم شود.

 

اما كوالالامپور:

در این شهر بزرگ آسیایی كه میزبان میهمانان خارجی و افراد گوناگونی است كه آرامش و امنیت آنها با اقتصاد و زیربنای توسعه یافتگی مالزی همراه است، مردم با اطلاع از قوانین سخت اجتماعی و اخلاقی و توسعه اقتصادی و درآمدهای مشروع دلیلی برای انجام فعالیت های نامشروع و غیرقانونی ندارند.

  

مردی از اهالی محل كه سعی می كند با آرام كردن خیابان با ضارب صحبت كند

 

مهاجران و ساكنان خارجی نیز در روند این قانون قرار گرفته و به دنبال رعایت حقوق خودشان در میان این قوانین سخت و فضای ارزش محور جامعه مالزی می باشند.

 

جالب است كه دولت این كشور آسیایی بهترین راه برای كنترل اجتماعی و نظارت همگانی را در ایجاد فرهنگ زندگی سالم و بزرگ جلوه دادن هنجارها و ضد ارزشها قرار داده و همین حس بی اعتمادی برای افراد قانون گریز و سودجو بزرگترین دردسر را ایجاد می كند.

  

در حادثه تلخ و غم انگیز سعادت آباد كه جان یك انسان بدون توجه به پس زمینه و پیش زمینه های آن هزینه شد، نخست باید به ریشه های اجتماعی ایجاد انگیزه در روابط پنهانی و روابط نامشروع در جامعه فعلی كشورمان پرداخت.

  

روابطی كه امروز كانون خانواده های بسیاری را متلاشی كرده و متاسفانه متولیان اجتماعی كشور گرفتار سر و صداهای رسانه ای بی ارزش بوده و هیچ توجهی به آن نمی كنند. پرونده های متعدد در خصوص از هم پاشیدگی ارزشهای اخلاقی، هم خانه شدن های غیر عرف با زندگی ایرانی، روابط پنهان و نامشروع زنان شوهردار و مردان متاهل شاید با چنین اتفاقاتی آشكار شده و دردناك به نظر برسد.

  

و اگر چنین نشود، این آینده سیاه زنان و مردان هوس باز در گوشه بیمارستان های روانی و كودكان رها شده طلاق چنین زندگی های از هم گسیخته در جامعه كجا به تصویر كشیده می شود یا مورد بررسی های كارشناسی قرار می گیرد؟

  

با این وجود به هیچ روی نمی توان كاهش اعتماد به نفس پلیس در این حادثه و عدم توانایی ماموران در كنترل و مدیریت بحران را فراموش كرد و می بایست فرماندهان ارشد ناجا را به این نكته یادآوری و دقت داد كه مدیریت پلیس و امنیت یك متروپل بزرگ نیازمند حركاتی متوازن و قانون مند است كه به صورت مستمر آموزش، به روز رسانی و ارزشیابی شود.

  

با طرح های مقطعی امنیت اجتماعی و اخلاقی امكان نظم دهی به جامعه بزرگ شهری مانند تهران منطقی نیست و ناجا باید برای راه اندازی پلیس ویژه تهران بزرگ و آموزش ماموران تمامی كلانتری ها به برخورد با چنین حوادثی اقدام جدی كند.

  

و سرانجام جوان مضروب بیهوش می شود

 

از سوی دیگر بحث حضور به موقع نیروی ویژه پلیس برای كاهش هزینه های انسانی و اخلاقی رابطه كاملا متوازنی با امنیت ملی و بحث تبلیغات برون مرزی از داخل كشورمان خواهد داشت.

  

متاسفانه در بخش های خبری تلویزیون كشورمان برای كشته شدن مجرمان قاتل یا زندانیان فراری آمریكایی در تعقیب و گریز از پلیس لس آنجلس یا پلیس های اروپایی اندوهناك شده و گاهی هم احساسات انسانی بروز می دهند!

  

اما به این نكته دقت نمی كنیم، اقتدار پلیس در برخورد با مجرم زمانی است كه مضروب نجات می یابد، قانون شكن راه فرار ندارد و پلیس با افتخار از روند جاده بی بازگشت مجرم به سمت مرگ یا بازداشت فیلم و تصویر تهیه می كند و در اختیار رسانه ها قرار می دهد.

  

چنین رویه ای كمترین تاثیر آن آموزش نسل جوان و تهدید به كج اندیشی ساكنان شهرهای بزرگ جهان است، اما آیا ما با مردمی بزرگوار و محجوب و این همه رسانه و دستگاه فرهنگی و آموزشی امكان فرهنگ سازی و توسعه رفتار اجتماعی و تجهیز پلیس حرفه ای ویژه پایتخت را نداریم؟ 

 

دیدن فیلم این حادثه را برای (12-) توصیه نمی شود!

برای مشاهده در بخش گالری آینده كلیك كنید


فرمانده نيروي انتظامي در گفت‌وگو با فارس:
مأموران پليس حاضر در صحنه حادثه سعادت‌‌آباد تنبيه مي‌شوند

خبرگزاري فارس: فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: مأموران پليس حاضر در حادثه سعادت آباد تنبيه مي‌شوند تا با احساس مسئوليت بيشتري در مأموريت‌ها حاضر شوند، پرونده اين دو مأمور در بازرسي نيروي انتظامي در حال پيگيري است.


سردار اسماعيل احمدي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامي فارس، گفت: هنوز پرونده حادثه سعادت‌آباد به دستم نرسيده و از جزئيات آن اطلاع كاملي ندارم.

وي درباره جزئيات اين پرونده اظهار داشت: اين حادثه ظاهراً بر سر يك رقابت عشقي بوده است و در روز حادثه ضارب اجازه نمي‌داد كه كسي به مقتول نزديك شود.

سردار احمدي‌مقدم افزود: مأموران حاضر در صحنه بايد به موقع از اسلحه خود استفاده مي‌كردند اما اين اقدام را دير انجام دادند.

فرمانده نيروي انتظامي گفت: اين مأموران بايد تنبيه شوند تا با احساس مسئوليت بيشتري اقدام كنند، بازرسي نيروي انتظامي در حال پيگيري موضوع است.

وي اظهار داشت: البته پيش از آنكه رفتار پليس در اين زمينه بايد مورد مذمت قرار گيرد، بايد رفتار شخص ضارب را مذموم دانست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا