توصیه مراجع درباره اعمال عید غدیر


نظر برخی از مراجع عظام تقلید درباره اعمال عید غدیر خم در پاسخ به خبرنگار اداره کل فرهنگی صداوسیما اعلام شد.
در مکاتبه ای ، نظر و توصیه برخی مراجع عظام تقلید را درباره اعمال روز عید غدیر خم جویا شد که در ذیل سوال خبرنگار ما و پاسخ حضرات آیات عظام از نظرتان می گذرد:

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام ورحمه الله
عید سعید غدیر، عید اکمال دین، عید اتمام نعمت و عید اعلام ولایت برهمه مسلمانان مبارک باد. غدیر روز سرنوشت برای انسانیت و زیباترین حماسه تاریخ ادیان است؛ روزی است که خداوند، محبوب ترین آفریده خود را بعد از پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله به دنیا معرفی نمود و این روز مبارک اعمالی دارد که برای اطلاع از آن به کتاب شریف مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی رحمه الله علیه مراجعه نمایید.
توفیقات شیعیان را در انجام وظایف دینی و ولائی از خداوند متعال مسالت دارم. 


آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
بسم الله الرحمن الرحيم
با اهداء سلام و تحيت؛ شرح این مطالب را در کتاب «مفاتیح نوین» نوشته ایم. همیشه موفق باشید 


پاسخ آیت الله العظمی مظاهری:
بسمه تعالی
روز عید غدیر بهترین روزها است و عیدی افضل از این عید نداریم و شیعه باید روز غدیر را خیلی اهمیت بدهد، بلکه هفته غدیر داشته باشد. روز عیدغدیر باید جشن ها و دید و بازدیدها عالی باشد. البته باید در ضمن آنها گناه نباشد که امیرالمومنین«سلام‌الله‌عليه» را ناراحت کند. بلکه باید مداح‌ها مدح بخوانند و اهل منبر منقبت اهل بیت«علیهم‌السلام» مخصوصاً امیر المومنین«سلام‌الله‌عليه» بگویند. 
البته باید اغراق نباشد که بهانه دست دشمن داده شود و افراد متمکّن ناهار و شام بدهند، البته بدون اسراف و تبذیر، و بهتر از شام و نهار، کمک به مستمندان در این روز باید زیاد باشد. چنانچه با نماز و دعا و توسل شباهتی به امیرالمومنین«سلام‌الله‌عليه» داشته باشند.
و آنچه مهم‌تر از همة این‌ها است، باید گناه نباشد. چه در خانه و چه در خلوت و چه در بیرون از خانه و میان مردم. و امیرالمومنین«سلام‌الله‌عليه» فرموده‌اند: «عید روزي است که در آن روز گناه نباشد».
مرحوم محدث قمی در مفاتیح الجنان، اعمال عید غدیر را مفصّل نقل کرده است.


پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی:
بسمه تعالی
این روز از اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی ما است و بلکه طبق برخی روایات بزرگترین عید است و چرا اینگونه نباشد در حالی که اصل قبولی تمام اعمال ولایت است و این روز نیز عید ولایت است و روزه و غسل عید در این روز ثواب بسیار دارد و زیارت امیر المؤمنین علیه السلام فراموش نشود . بهترین کار در این روز مبارک دادن صدقه و هدیه به شیعیان مخصوصا" فقرای از شیعه است و در هنگام روبوسی نیز ذکر معروف الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المؤمنین و الائمة الاطهار فراموش نشود و همچنین دعاهای وارد شده در مفاتیح فراموش نشود . 

پاسخ آیت الله العظمی مبشر کاشانی:
بسمه تعالی
روزغدیرخم ،روزولایت کبرای محمدی وعلوی است وازاعظم اعیادالهی وایام الله می باشد.
روزاکمال دین واتمام نعمت است ،روزسرور تمام انبیاء واولیاء ومومنین وعشاق ولایت است ،روزی که ملکوت آفرینش دربهجت وسرورخاص است ، ملائکه مقرب الهی ودرراس آنها حضرت جبرئیل(ع) مجلس سرور خاص خود را درعرش الهی برپا نموده وبرای شیعیان امیرالمومنین طلب مغفرت می نمایند
عیدغدیرخم روزاستجابت دعا است.بزرگداشت وزنده نگهداشتن این روز برجمیع مومنین واجب است .
اینجانب این روز بزرگ وعیدعظیم الهی را به ساحت مقدس حضرت ولی الله الاعظم (عج) وبه محضرمبارک ولی فقیه ورهبرمعظم انقلاب( ادام الله ظله علی رئوس المسلمین)وبه کلیه مسلمین جهان تبریک وتهنیت می گویم .
واما آدابی که سزاوار است انجام شود؛ عبارت است از:
1- غسل روزعید
2- خواندن دورکعت نماز به نیت شکرگذاری خدا از نعمت ولایت
3- زیارت حضرت امیرالمومنین ودرصورت امکان درنجف اشرف والا از راه دوربا زیاراتی که درکتاب مفاتیح الجنان ودرکتاب اقبال سیدبن طاوس (ره) وکتب دیگر آمده .
4- زیارت امام حسین (علیه السلام)
5- زیارت سایرائمه معصومین (درصورت امکان به مشاهد مشرفه آنها رفته وزیارت کنیم والا ازراه دورزیارت نمائیم)
6- زیارت حضرت بقیه الله الاعظم (عج)،بازیاراتی که درکتاب مفاتیح الجنان آمده
7- خواندن زیارت جامعه کبیره وخواند زیارت امین الله
8- خواندن ادعیه ای که دراین روز وارد است ومهم آنها درمفاتیح الجنان نقل شده
9- زیاد صلوات فرستادن برمحمدوآل محمد(هرچه مقدورباشدواقل آن 1000مرتبه است وبهتر است ثواب آن به حضرت امیرالمومنین علیه السلام هدیه شود)
10- دیداربرادران دینی وبرخورد باتبسم وخوش خلقی وخوش رفتاری بامردم
11- صله رحم ونیکی به وابستگان
12- صله خیر ونیکی به تمام مومنین وکمک به مستضعفین
13- روزه گرفتن در روز غدیر که ثواب عظیم دارد
14- افطاری دادن به روزه داران که اجروثواب آن بسیار است
15- خواند نماز امیرالمومنین علیه السلام واهداء آن به حضرت امیر صلوات الله علیه
16- درملاقات ها تبریک عید بگوئیم وبا گفتن این عبارت «الحمدلله الذی جعلنی من المتمسکین بولایه امیرالمومنین واولاده المعصومین » خدارا ستایش کنیم وبه یکدیگر تهنیت بگوئیم
17- با اظهارسرور وبرپایی جشن وچراغانی وپخش شیرینی وعیدی دادن وامثالهم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا