دستگيري 15 زمين خوار طي 9 ماهه گذشته در تهران//کشف لايه هاي پنهان جرم زمين خواري مهمترين دغدغه قوه قضاييه است

یزدفردا "سرویس خبر"پلیس - به گفته ي سرپرست دادسراي زمين خواري تهران،طي 9 ماهه گذشته، در تهران، نزديک به 4 ميليون متر مربع از اراضي ملي رفع تصرف و 15 نفر نيز در خصوص زمين خواري دستگير شدند .

به گزارش یزدفردا به نقل از  پليس، تورک، سرپرست دادسراي زمين خواري تهران در همايش مديران مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي ناجا، با اشاره به اينکه، موثرترين برخورد با هر ناهنجاري، پيشگيري از جرم است، تصريح کرد: در جرم زمين خواري نيز، پيشگيري از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا که اگر درختي قطع يا محيط زيستي از بين برود، سالها وقت نياز دارد تا مجددا احياي اجزا طبيعت صورت گيرد و اين درحالي است که در اغلب موارد نيز ناممکن است.


وي افزود: جا دارد در اينگونه همايش ها، به موضوع پيشگيري از جرم زمين خواري به صورت ويژه پرداخته شود.


تورک يکي از اقدامات در جهت پيشگيري از اين جرم را فرهنگ سازي عمومي، دانست و گفت: متاسفانه مردم هنوز تفاوتي بين اراضي شخصي و ملي قايل نيستند.


وي يکي از بسترهاي وقوع جرم زمين خواري را فساد اداري، دانست و افزود: تباني با دستگاه هاي اداري جهت سند سازي از عوامل اصلي زمين خواري است زيرا فرد هرچه قدرت داشته باشد بدون سند سازي نمي تواند اراضي را متصرف شود بنابراين يکي از مسائلي که قوه قضائيه به جد دنبال مي کند، مبارزه با آن است.


سرپرست دادسراي زمين خواري، با اشاره به اينکه بسياري از آسيب ها در اين حوزه به دليل مشکلاتي است که قوانين ايجاد کرده اند، خاطرنشان کرد: لازم است تا جلساتي بين نيروي انتظامي و دستگاه قضايي جهت بررسي نقايص قانون و ايجاد رويه واحد قضايي در اين حوزه، برگزار شود و اين جلسات در شناسايي علت و بسترهاي بروز جرم در جهت تقويت مبارزه با زمين خواري، مي تواند موثر باشد.



تورک افزود: رياست قوه قضاييه بر تعيين مجازات هاي بازدارنده در جرم زمين خواري تاکيد کردند که هم اکنون در قوه قضاييه اين امر در حال اجرا است.


اين مقام مسئول در قوه قضائيه، يادآور شد: کشف لايه هاي پنهان جرم زمين خواري مهمترين دغدغه قوه قضائيه است و پليس در جهت شناسايي ادله و عوامل اصلي اين جرم مي تواند ما را ياري کند.


وي يادآور شد: طي 9 ماهه گذشته، در دادسراي تهران، نزديک به 4 ميليون متر مربع از اراضي ملي رفع تصرف و 15 نفر نيز در خصوص زمين خواري دستگير شدند و 40 ميليون تومان نيز از متصرفان، جزاي نقدي اخذ شد.


در ادامه معاون مبارزه با جرايم اقتصادي پليس آگاهي کشور، ضمن تشکر از اقدامات اين دادسرا، گفت: از ابتداي امسال، پليس آگاهي موضوع زمين خواري را در برنامه هاي کاري خود قرار داد و با کمک اتاق فکر، پايه هاي علمي پليس مبارزه با اين جرم را محکم کرديم.


سرهنگ مقيمي افزود: اعتقاد داريم که جرم زمين خواري از جرايم سازمان يافته است بنابراين لازم است که اقدامات اطلاعاتي و هماهنگي را انجام دهيم.


وي تاکيد کرد: بايد ريسک جرم زمين خواري که هم اکنون پايين است خيلي بالا ببريم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا