یك كشته و بیست زخمی در درگیری های بحرین


یزدفردا "تظاهرات سراسری در بحرین در "روز خشم" با دخالت نیروی امنیتی و پلیس این کشور به خشونت كشیده شد.



دستکم یک نفر در تظاهرات روز دوشنبه مخالفان در بحرین کشته شد و بیست تن دیگر زخمی شدند.


در پی فراخوان مخالفان حكومت در بحرین برای برگزاری تظاهرات، این کشور شاهد اعتراضهای مردمی در منامه و برخی مناطق در حومه پایتخت بود .


شماری از فعالان سیاسی در بحرین با الهام از انقلاب‌های مردمی در مصر و تونس و در اعتراض به عملکرد دولت در ایجاد اصلاحات سیاسی، شکوفایی اقتصادی و تغییرات اساسی در دهه‌های اخیر در این کشور، روز دوشنبه را "روز خشم" نامیدند.


یکی از تظاهرکنندگان بحرینی در درگیری با پلیس ضد شورش در روستای الدیه در حومه پایتخت کشته شد .


به گفته منابع بیمارستانی ، دستکم بیست و یک نفر از جمله شماری از زنان و افراد مسن نیز تا ساعات اولیه دوشنبه شب برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند و حال دو نفر از انان وخیم است .


به گزارش خبرگزاری آلمان از منامه؛‌ درگیری بین معترضان و پلیس ضد شورش در روستاهای شمال بحرین و برخی مناطق حومه منامه روی داد.


به گفته شاهدان ، پلیس ضد شورش بحرین برای متفرق کردن معترضان ،به سوی انان گلوله های پلاستکی و گاز اشک اور شلیک کرد .


با وجودی که اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند، سنی ­ها بیشتر سمت­های دولتی را تصاحب کرده­اند.


شیعیان بحرین همواره به تبعیض­هایی که از سوی دولت تحت اختیار سنی­ها متحمل می­شوند، اعتراض دارند و از تقسیم ناعادلانه فرصت‌های شغلی و تضییع حقوق اجتماعی شیعیان این کشور ابراز ناخرسندی کرده­اند.


نیروهای امنیتی بحرین از هفته گذشته هم­زمان با اعلان سراسری گروه­های مخالف دولت برای برگزاری تظاهرات در روز دوشنبه، به طور مداوم در اطراف مراکز خرید و مکان‌های تجمع مردم به گشت‌زنی پراخته و هرگونه حرکت را به دقت تحت نظر داشته­ اند.


دولت بحرین از آغاز تبلیغات انتخابات بحث‌برانگیز پارلمانی این کشور در ماه اوت سال 2010، تعداد بسیاری از مخالفان به‌ویژه شیعیان را بازداشت کرده است.


مقامات بحرین همچنین به سخت‌گیری در برابر شخصیت‌های شیعی­ مذهب مخالف دولت و فعالان حقوق بشر متهم هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا