به نام خدا

یزدفردا:از زندان یزد چه خبر/آیا میدانید تعدادكل زندانیان استان یزد 1601نفر هستند كه3/97%از آنها مرد و7/2%آنها را زنها تشكیل می دهندو7/65%آنها به جرم مواد مخدر در زندان بسر می برند.

آیا میدانیدبه ازای هر صد هزار نفر جمعیت استان 175 زندانی داریم؟

آیا می دانید كه از زندانیان حاضر 21%بیسوادو5/37درصدتحصیلات ابتدائی و26درصد سیكل و12درصد دیپلم و5/3درصد بالاتر از دیپلم هستند؟

آیا میدانید 5/3درصد زیر 19سال و27درصدبین19تا25سال و48درصدبین 26تا39سال و5/21درصد39سال به بالا سن دارند؟

و اما در مورد تعدادزندان های مو جود استان:

زندان مركزی یزد  

این زندان كه درحاشیه شمالی شهر یزد احداث شده است در سال 1362 بطور رسمی افتتاح گردید  .این زندان دارای امكاناتی از قبیل فروشگاه ، بهداری ، آرایشگاه ، كتابخانه ، كلاسهای تحصیلی و آموزشی در مقاطع نهضت سوادآموزی تا دوره های عالی دانشگاه پیام نور ، سالنهای سرپوشیده و زمینهای ورزشی همچون تنیس ـ بدنسازی ـ گود باستانی - والیبال ـ فوتسال ـ فوتبال و …  می باشد .
فاصله این ندامتگاه از مركز شهر و مراجع قضائی پنج كیلومتر است .

زندان باز یزد

 زندان باز در دوشهرستان یزد و ابركوه به فعالیت مشغول می باشد . در شهرستان ابركوه دارای دو مزرعه بزرگ می باشد كه متشكل از اراضی كشاورزی ، سالنهای مرغداری و دامپروری و استخر پرورش ماهی با نام مزارع تلاش یك و دو می باشد كه مجموعه مذكور به همت و تلاش مسئولین استان احداث ودر بهمن ماه سال 1379 توسط ریاست محترم وقت سازمان زندانهای كشور حاج آقای بختیاری رسماً افتتاح گردید .

 در شهرستان یزد نیز مزرعه ای بزرگ دارای بخشهای كشاورزی و تونل پلاستیكی جهت كشت خیار درختی به مساحت 4000 متر مربع وجود دارد كه  مزرعه تلاش سه نامگذاری گردیده است و تمامی این بخشها  مستقیماً توسط زندانیان و با نظارت رئیس زندان اداره می شود .

زندان شهرستان اردكان

زندان فعلی شهرستان اردكان درسال 1375  ساخته شد ودرسال 1376 به بهره برداری رسید .شایان ذكر است قبل از بهره برداری این زندان ، زندان قبلی شهرستان اردكان درمحل شهربانی قدیم بوده است . این یگان درجنوب شهرستان اردكان واقع می باشد و فاصله این زندان تا نزدیكترین مرجع قضائی دو كیلومتر است كه این امر باعث تسریع در امورات قضایی روزمره زندانیان شده است

اردوگاه كاردرمانی و حرفه آموزی اردكان

اردوگاه كاردرمانی شهرستان اردكان بصورت سوله می باشد كه درسال 1378 ساخته ودرسال 1380 به بهره برداری رسید. این در محوطه زندان اردكان ساخته شده و درجنوب شهرستان اردكان واقع شده است .

زندان طبس

این زندان در سال 1357 در داخل شهر طبس تأسیس گردید.
از امكانات این زندان می توان به كتابخانه،خوابگاه كاركنان،آرایشگاه،سالن غذا خوری و…  اشاره كرد.
این زندان قبلاً زیر مجموعه اداره كل زندانهای استان خراسان بوده كه بعد از الحاق شهرستان طبس به استان یزد ، تحت پوشش اداره كل زندانهای استان یزد قرارگرفته است .
این زندان دارای یك مجتمع كشاورزی و دامداری نیز می باشد كه زندانیان رأی باز در آن  مشغول فعالیت هستند .

كانون اصلاح وتربیت

كانون اصلاح و تریبت یزد واحد و محلی است برای نگهداری و اصلاح فرزندان زیر 18سال جامعه كه بدلایل مختلفی به انحراف و بزهكاری كشیده شده و به حكم مراجع قضایی می بایستی برای مدت زمانی در حبس باشند.
كانون اصلاح وتربیت یزد در سال 1355 با ظرفیت 20 نفر راه اندازی شده كه در حال حاضر پذیرای حدود 45  نفر  می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا