العربیه و تعطیلی دانشگاههای ایران  !

یزدفردا "اگر چه شبکه العربیه اعتبار حرفه ای خود را در میان بینندگان عرب از دست داده، اما همچنان در همسویی با سیاستهای غرب و رژیم اسرائیل، روشی کاملا تهاجمی علیه ایران دنبال می کند؛آخرین نمونه جریان سازی خبری این شبکه ضد ایرانی، انتشار یک سلسله گزارشهای دروغین بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش العربیه با تکیه بر منابع موهوم و ناشناخته خود به یک دروغ بزرگ متوسل شد و مدعی شده بود که اساتید دانشگاه های تهران چند ساعت زودتر کلاسها را تعطیل کردند تا دانشجویان بتوانند مردم را در تظاهرات گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی همراهی کنند!
این شبکه با زیرنویس کردن خبر فوری(عاجل)مدعی تظاهرات هزاران نفر از مردم! علیه دولت در خیابانهای تهران و درگیری آنها با نیروهای پلیس شده بود و نجاح محمد علی خبرنگار اخراجی این شبکه از ایران که عنوان کارشناس امور ایران! را یدک می کشد، در یک گزارش سراسر دروغ و بی اساس ادعا کرده بود که منابع العربیه خبر دادند اساتید دانشگاههای تهران با تعطیل کردن کلاسها، دانشجویان را برای پیوستن به تظاهرات مردمی! ترغیب کردند.
العربیه همسو با رسانه های ضد انقلاب حتی مدعی کشته و زخمی شدن چند نفر از آنچه این شبکه از آنها به عنوان تظاهرات کنندگان یاد کرد، شده بود.
شگفتا که این شبکه مدعی بی طرفی هیچ خبر و گزارشی از تظاهرات میلیونی مردم ایران در روز 22 بهمن همانند حماسه بی نظیر 9 دی پارسال و دیگر مناسبت های مهم انقلاب پخش نمی کند و آنها را سانسور می کند و در مقابل با بزرگنمایی تحرکات معدود اغتشاشگرانی پرداخت که تنها هنرشان آتش زدن سطلهای زباله بود و البته حضور گسترده قشرهای مختلف مردم و نیروهای حافظ امنیت و نظم کشور اجازه خودنمایی را از این عناصر وابسته به دشمن گرفته است.
این گزارشهای خصمانه و کاملا دروغ علیه جمهوری اسلامی ایران را افرادی چون نجاح محمد علی که العربیه از وی به عنوان کارشناس امور ایران یاد می کند و همچنین کاملیا انتخابی فرد خبرنگار فراری از رسانه های زنجیره ای که در دبی به دشمنان ملت ایران خدمت می کند، تهیه و در اختیار اتاق خبر العربیه قرار می دهند.
نجاح محمد علی و حسن فحص خبرنگاران العربیه در تهران بودند که به خاطر آنکه اصول حرفه ای و بی طرفی را در گزارشهای خود رعایت نمی کردند و به ارائه گزارشهای غلط و غیر واقعی و ترسیم فضای منفی و القای ناامنی و بی ثباتی در کشورمان می پرداختند از کشور اخراج شدند و دفتر این شبکه نیز تعطیل شد، با این حال این شبکه کینه توز با راه اندازی اتاق جنگ روانی و رسانه ای علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حمایت از فتنه گران و منافقین و گروههای ضد انقلاب ادامه می دهد و با استناد به سایتهای ضد انقلاب و صهیونیستی همچون بالاترین، جرس و ... به خبرسازی و جوسازی علیه کشورمان و عقده گشایی از ملت و نظام مردمسالار اسلامی ایران ادامه می دهد.
العربیه همسو با رسانه های غربی معاند نظام همچون بی بی سی، صدای آمریکا و سایتهای ضد انقلاب همچون بالاترین و جرس و ... در حالی که در روز دهم اسفند فتنه گران و اغتشاشگران فرصت عرض اندام را به سبب هوشیاری مردم و حضور مسئولانه نیروهای پلیس را پیدا نکردند به دروغ گویی رو آورده و مدعی تظاهرات هزاران نفر در خیابانهای تهران و شهرهای دیگر و درگیریها با نیروهای پلیس شد؛ همسویی عجیبی میان این شبکه و دیگر رسانه های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عقده گشایی از نظام و مردم مسلمان ایران مشاهده می شود، در واقع به گفته تحلیلگران، شیوه جدیدی از خبرنویسی و خبرسازی در این رسانه ها اختراع شده که در آن آرزوهای ناکام به جای خبر و گزارش به رشته تحریر در می آید.
چرا العربیه تاسیس شد؟
نظر کارشناسی :
حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه و رسانه های جهان عرب درباره عملکرد خصمانه العربیه علیه ایران به مهر می گوید : کشور پادشاهی عربستان سعودی که یکی از بدترین نظام های دیکتاتوری جهان را دارد بر 3 عنصر نفت ، رسانه و دلارقائم است.
این کشور روزانه 10 میلیون بشکه نفت به خارج صادر می کند که نیمی از در آمدهای نفتی به حساب شاهزادگان سعودی در بانکهای آمریکا واریز می شود.
نظام قبیله ای و به شدت بسته آل سعود ارتباط مردم عربستان را با مظاهر تمدن امروزی به کلی قطع کرده و سنتهای دوران جاهلی اعراب را بر این کشور 25 میلون نفری حاکم کرده است.
با این حال رژیم آل سعود برای مقابله با امواج رسانه ای و ارائه یک چهره کاملا دلپذیر و دموکراتیک از اوضاع داخلی عربستان بهره گیری مناسب از رسانه های ماهواره ای را مورد توجه قرار داد.
از سال 1996 زمانی که شبکه الجزیره به عنوان نخستین شبکه غیر دولتی در قطر تاسیس شد مصونیت حکام خلیج فارس در برابر موج افشاگری های این شبکه شکست.
تا پیش از آن هیچ رسانه های به خود اجازه نمی داد تا شرایط سیاسی حاکم بر کشورهای کوچک و نفت خیز خلیج فارس را مورد نقد قرار دهد.
در واقع شبکه الجزیره که با هزینه 140 میلیون دلاری اهدایی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر تاسیس شد دست به تابو شکنی زد.
افشاگری الجزیره علیه حکام دیکتاتور آل سعود به افزایش تنشهای سیاسی میان عربستان و قطر منجر شد و سطح روابط میان دو کشور به شدت کاهش یافت.
اما قوی ترین و تاثیرگذار ترین رسانه در اختیار قطر قرار داشت و عربستان تنها در برابر رقیب کوچک خود در شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر موضع دفاعی گرفت.
تاثیر شبکه الجزیره بر افکار عمومی جهان عرب به قدری بود که دولت عربستان بر اثر افشا گری های این شبکه علیه حکام آل سعود نشستهای فوق العاده ای با حضور پادشاه این کشور تشکیل داد.
ملک عبدالله که در آن زمان ریاست دولت را در غیاب برادر بیمار خود فهد بن عبدالعزیز اداره می کرد، از اعضای هیئت دولت خواست تا نقطه نظرات خود را برای مقابله با الجزیره بیان کنند.
هر یک از وزراء پیشنهادی ارائه دادند، اما ملک عبدالله با وجود اینکه فرد کم سوادی است برای مقابله با شبکه الجزیره به یک ضرب المثل دوران جاهلی اعراب استناد کرد.
ملک عبدالله خطاب به اعضاء هیات دولت گفت : آهن تنها با آهن بریده می شود لذا ما باید در برابر شبکه قدرتمند الجزیره یک شبکه قدرتمند تری تاسیس کنیم.
ملک عبدالله پادشاه فعلی و ولیعهد سابق عربستان مبلغ یک میلیارد دلار در اختیار ایاد المدنی وزیر اطلاعرسانی وقت عربستان قرار داد تا مقدمات تاسیس یک شبکه خبری را برای مقابله با شبکه الجزیره فراهم کند.
شبکه العربیه در 3 مارس 2003 به عنوان بخشی از زیر مجموعه ام بی سی با هدف همسویی با رسانه های آمریکا و اسرائیل، توجیه سیاستهای آمریکا ، بزرگنمایی خطر هسته ای ایران و ایجاد شکاف میان شیعیان واهل سنت راه اندازی شد .
نخستین رئیس این شبکه صالح القلاب وزیر اطلاع رسانی اردن بود که دارای رویکردی ضد شیعی وضد ایرانی بود.
القلاب در برابر دریافت ماهانه 30 هزار دلار ریاست این شبکه تازه تاسیس را پذیرفت، اما سرانجام جای خود را به عبدالرحمن الراشد سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط داد.
عبدالرحمن الراشد در طول دوران مدیریت خود بر العربیه رقم حقوق کارکنان این شبکه را به میزان 60 درصد افزایش داد و خط مشی جدیدی را برای این شبکه ترسیم کرد.
به موجب این خط مشی یکی از وظایف هیئت تحریریه این شبکه جریان سازی شدید خبری علیه ایران و ارائه یک چهره کاملا تحریف شده از شرایط سیاسی واجتماعی ایران است.
به گفته هانی زاده، نقش تخریبی العربیه در جریان انتخابات سال 1388 و ارائه یک وضعیت بحرانی از جامعه ایران کاملا آشکار بود.
هدف این است تا دموکراسی در ایران به عنوان پدیده ای شکست خورده و بحران زا ترسیم شود تا به الگویی برای سایر ملتهای مسلمان تبدیل نشود.
عبدالرحمن الراشد مدیر العربیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و در سال 2009 جایزه بهترین دوستان اسرائیل را به مبلغ یک میلیون دلار از لابی صهیونیستی آمریکا دریافت کرد.
این شبکه در جریان قیام ملتهای تونس و مصر و لیبی یک موضع گیری کاملا جانبدارانه از دیکتاتورهای عرب گرفت و اخبار را به سود این دیکتاتورها پخش می کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا