توصيه وزيربازرگاني به کانون زنان بازرگان

توصيه وزيربازرگاني به کانون زنان بازرگان:

نیازهای واقعی زنان در بازار کار ارزیابی شود

وزیر بازرگانی معتقد است کانون نوپای زنان بازرگان ایران می‌تواند با مطالعه و پژوهش نیازهای واقعی زنان، برای حضور در بازار کار و انجام فعالیت‌های اقتصادی ارزیابی کند

وزیر بازرگانی معتقد است کانون نوپای زنان بازرگان ایران می‌تواند با مطالعه و پژوهش نیازهای واقعی زنان، برای حضور در بازار کار و انجام فعالیت‌های اقتصادی ارزیابی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، مهدی غضنفری در نخستین همایش هم اندیشی زنان بازرگان ایران همچنین با بیان این که باید کانون بانوان بازرگان به نهادهای دولتی و غیردولتی تعاملی نزدیک داشته باشد، افزود: تشکیل کمیته های تخصصی مشاوره، برگزاری دوره های آموزشی، کمک به تامین مالی بازرگانان نقش مهمی در بهبود فعالیت های اقتصادی بانوان دارد.

وی عنوان کرد: می‌توان با اطلاع رسانی در مورد فعالیت های کانون زنان بازرگان ایران، زمینه جذب سرمایه گذاری و اختصاص منابع بانکی را فراهم کرد.

غضنفری همچنین پیشنهاد انتخاب یک روز به عنوان روز ملی زنان کارآفرین را مطرح کرد و گفت: در این روز می‌توان به معرفی زنان برتر در حوزه اقتصاد، تجارت و کارآفرینی پرداخت.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود به نمایندگان بخش خصوصی شامل اتاق بازرگانی و شورای اصناف کشور این پیشنهاد را نیز داد که می‌توان برای تقویت فعالیت کانون زنان بازرگان به مدت یک سال از این نهاد نوپا حمایت های مورد نیاز را کرد تا سطحی از همیاری به نمایش گذاشته شود.

غضنفری سپس با بیان این که هر تلاشی در حوزه بانوان باید با تاکید ویژه بر نهاد خانواده باشد، افزود: این موضوع چالش ما جهان غرب است زیرا ما حضور زن در جامعه را زمانی باارزش می‌دانیم که سیستم ارزشی اسلام و نهاد خانواده نادیده گرفته نشود.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: هر تلاش بانوان مشابه مردان با تاکید بر ارزش های دینی است و به طور حتم راه در دین نهفته است و باید آن را پیدا کرد.

به گفته وی، اگر یک زن ایرانی به هر دلیلی بخواهد کسب و کار داشته باشد، باید حمایت های لازم از او شود و کانون زنان بازرگان در این عرصه نقش مهمی را عهده دار است.

وزیر بازرگانی این موضوع را نیز یادآور شد که حضور زن در محیط کسب و کار از دیرباز وجود داشته و ارتباطی با جامعه غرب ندارد، زیرا در صدر اسلام حضرت خدیجه بازرگانی مشهور بوده است.

به گفته وی، اسلام با کمال شجاعت، مالکیت و حقوق مادی را برای زن به رسمیت می‌شناسد.

وزیر بازرگانی سپس گفت: بسترهای ورود به فعالیت اقتصادی با حفظ ارزش های دینی سر ناسازگاری ندارد و اگر چنین مشکلی پیش آمده باشد، به دلیل فهم نادرست و کم توجهی به قوانین و مقررات است.

غضنفری اعتقاد دارد کار به تنهایی ارزش نیست اما اگر در مسیر رستگاری باشد ارزشی واقعی تلاقی می‌گردد.

وی، با ترسیم اشکال مختلف حضور تجاری و اقتصادی بانوان در جامعه گفت: رفع نگرانی یک کارمند در اداره، فعال بخش خصوصی در یک نهاد غیردولتی و یک مدیر زن در سازمان یا موسسه ای در شرایط مساوی از موضوعات مهمی است که کانون زنان بازرگان می‌تواند به آن توجه کند.

وی با استناد با برخی از آمارها گفت: به نظر می‌رسد با تلاش های مساوی، زنان نسبت به مردان موفقیت کمتری در حوزه های اقتصادی به دست می‌آورند و این وضعیت بر چگونگی ماندگاری در بازار، شروع و ختم این کار تاثیرگذار است.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: امروزه توانمندسازی زنان و مشارکت آنها بر پایه برابری در همه زمینه ها از جمله در فرایند تصمیم گیری و مدیریت جامعه یکی از پیش نیازهای توسعه پایدار است که کشور ما نیز نیازمند آن است.

وی با استناد به برخی آمارها گفت: یک درصد از ثروت دنیا در اختیار بانوان است، 10 درصد از درآمد جهان توسط زنان ایجاد می‌شود و 14 درصد از پست های مدیریتی دنیا توسط زنان اداره می‌شود.

وزیر بازرگانی ادامه داد: 66 درصد نیروی کار در دنیا زنان هستند و 50 درصد غذای دنیا توسط این گروه تولید می‌شود.

به گفته غضنفری، امروزه زنان در همه زمینه های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، اقتصادی، تولید و بازرگانی، پزشکی و درمان، قانونگذاری و سایر زمینه ها حضوری فعال و چشمگیر دارند.

وی همچنین به مناسبات بین المللی توسعه و توانمندسازی بانوان بازرگان و کارآفرین اشاره کرد و گفت: سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و مرکز تجارت بین المللی، راهکارهایی را برای مرتفع کردن مشکلات و چالش های زنان و رعایت حقوق آنها پیش بینی کرده اند.

غضنفری معتقد است کانون زنان بازرگان ایران وظیفه دارد تا همه زنان فعال اقتصادی را یکپارچه کرده و در بهبود فضای بینشی، فرهنگی و رفع مشکلات آنها تلاش کند.

وی با بیان این که کانون باید سخنگوی بخش خصوصی بوده و مطالبات زنان را از دولت، مجلس و قوه قضاییه پیگیری کند، گفت: پیگیری برای حل و فصل مشکلات و رفع موانع بر سر راه بانوان فعال اقتصادی، از جمله این موارد است.

وی همچنین گفت: باید بین مشاغل خانگی که سهم بزرگی از اشتغال بانوان را تشکیل می‌دهد و بازار کسب و کار، ارتباط برقرار کرد.

وزیر بازرگانی سپس با یادآوری قوانین ملی مرتبط با حقوق زنان گفت: اصول مختلف قانون اساسی، زن و مرد را به طور یکسان مدنظر قرار داده است و به طور خاص نسبت به زنان به لحاظ جایگاه زن بودن و نقش همسری و مادری آنها توجه ویژه‌ای کرده است.

وی با استناد به اصل 21 قانون اساسی گفت: دولت موظف است حقوق زن را در تمامی جهات و رعایت قوانین اسلامی تضمین کند.

به گفته وی، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و در صحنه‌های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان را مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: قانون برنامه چهارم توسعه در هشت ماده به نقش زنان در توسعه اقتصادی و اقدامات مرتبط جهت افزایش کارایی و توانمند سازی این سرمایه عظیم انسانی پرداخته است.

وی گفت: قانون برنامه پنجم توسعه نیز در سه ماده 39، 227 و 230 به اهمیت توانمندسازی بانوان پرداخته و بر تدوین و تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده تاکید کرده است.

به گفته وی، تاسیس نهاد سازمان ملل برای عدالت جنسیتی و توانمند سازی زنان یا به اختصار زنان سازمان ملل گامی در جهت ارتقای مکانیزم های موجود در سازمان ملل در جهت پیشرفت زنان است.

غضنفری، سازمان کنفرانس اسلامی و ایجاد سازمان توسعه زنان را در این مجموعه یادآور شد و گفت: این سازمان به عنوان یک مجموعه تخصصی می‌تواند در مسیر توسعه زنان در کشور های اسلامی نقش موثری را ایفا کند.

وی، از آیسسکو و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام نیز به عنوان مجموعه ای که به امور زنان می‌پردازد، نام برد و گفت: شبکه زنان دانشمند جهان اسلام ایران در نخستین اجلاس تاسیسی و نخستین مجمع عمومی به عنوان مقام مرکزی شبکه انتخاب شد.

به گفته وزیر بازرگانی، مرکز تجارت بین الملل به عنوان یک نهاد جهانی، زنان کارآفرین را در برنامه های توسعه ای تجارت به صورت یکپارچه مشارکت می‌دهد و سطح دسترسی آنها را به اطلاعات بازرگانی و حمایت های تجاری افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: هر چند که هم اکنون نهادهایی این گونه در حمایت از حقوق زن در جهان فعال هستند اما به نظر می‌رسد قوانین جمهوری اسلامی به طور کامل تری حقوق زنان را در نظر گرفته و بستر مناسب را برای تلاش و موفقیت آنها فراهم کرده است .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا