پرونده ویژه فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"- قسمت اول چاپ پست الكترونيكي
۱۹ فروردين ۱۳۹۰
 در پی ساخت و توزیع لوح فشرده مستند "ظهور بسیار نزدیک است" و اظهار نظرهای متفاوتی که از سوی مراجع، علما، و پژوهشگران حوزه مهدوی اتفاق افتاده است و به دلیل پراکندگی اخبار منتشر شده در این باره، موعود پرونده مربوط به این واقعه را منتشر می نماید. این پرونده که در چند قسمت ارائه می شود بدون اظهار نظر در این مورد صرفا نقطه نظرات ارائه شده را در کنار هم جمع آوری کرده تا همه علاقمندان و پژوهشگران امکان تشخیص درست واقعه را به دست آورند. ضمنا به اطلاع می رسد که قریب به شش ماه پیش موعود نظرات خود را درباره نحوه بیان نشانه های ظهور و مصداق سازی ها ، در قالب های مختلفی ارائه کرده بود. نظر تمام مخاطبان را به قسمت های مختلف این گزارش جلب می کنیم.


  • قسمت اول
اواخر بهمن ماه سال 1389 فیلمی به نام «ظهور بسیار نزدیک است!» در شمارگانی وسیع که بنابر برخی شنیده ها تا دو میلیون نسخه نیز گفته شده در سطح کشور توزیع شد و بازتابها و موضع گیریهای متفاوتی را به دنبال داشت. عده ای که برای اولین بار با این دست مطالب مواجه می شدند دچار نوعی بهت و حیرت شده بودند و محتوای فیلم را به دیگران نیز نشان می دادند.

محتوای این فیلم عمدتاً مبتنی بر تطبیق حوادث و شخصیتهای معاصر به مطالب بیان شده در روایات است. اهمّ این تطبیقها را می توان تطبیق سیدخراسانی به مقام معظم رهبری، شعیب بن صالح به دکتر احمدی نژاد، یمانی به سید حسن نصرالله، ملک عبدالله اردنی به سفیانی و ملک عبدالله عربستان به عبدالله گفته شده در روایات دانست.
 

شروع ماجرا: تولید و توزیع فیلم

سایت رسمی جریان مبشران ظهور، بشارت تولید و توزیع این لوح فشرده را در سایت رسمی خود چنین آورده است:
 
هديه ويژه گروه مبشران ظهور -فیلم مستندظهوربسیارنزدیک است
لحظات باشكوه تاريخ بشريت فرا رسيده است ، نفس ها درسينه ها حبس شده و دوست و دشمن متحير تحولاتي هستند كه در كمال ناباوري در خاورميانه در حال وقوع است ، هيبت آنكه خواهد آمد از هم اكنون تمام قلبها را فراگرفته است ، جهان آبستن حوادثي بس شگرف است ، حوادثي كه مجد و عظمت جهاني اسلام را در پي خواهد داشت ، و در اين لحظات نوراني ، امواج بشارت ظهور مي رود تا نه تنها ايران كه كل كشورهاي مسلمان بلكه تمام جهان را فراگيرد ، فيلم مستند " ظهور بسيار نزديك است " به مناسبت يوم الله 22 بهمن به حضور تمامي مشتاقان ظهور تقديم مي گردد.   

حدود دوهفته پس از توزیع این فیلم ملک عبدالله در اردن ادعای مهدویت نمود  و تنها یک هفته پس از این ادعا و همزمان با اوج گیری انقلابهای دیکتاتورستیزانه کشورهای عربی و اسلامی مسئول دفتر رییس محترم جمهور برای دعوت از او راهی اردن شد تا در ایام نوروز به ایران بیاید.  کسانی که مطالب فیلم را پذیرفته بودند از این دعوت و پیوند سفیانی با شعیب بن صالح متحیر شدند.

در لینک یاد شده سایت ظهور بسیار نزدیک است نحوه دانلود فیلم به چند شکل ارائه شده که عیناً در سایت بالاترین نیز قابل مشاهده است.
 
1.    بازتابها و مواضع

شاید به عنوان اولین موضع سایت مشرق درباره این فیلم نوشت:
فیلم توسط یک جریان سیاسی انحرافی ، مستندی از حوادث آخرالزمان تهیه شده و در تیراژ حدود 2 میلیون نسخه در سراسر کشور توزیع شده است. این سی دی بیشتر بر مبنای روایات غیر معتبر و تمایلات جناحی تهیه شده است.

این سایت در خبر دیگری هم نوشت:
در جلسه اخیر تشکل غیر قانونی موسوم به وعاظ ولایی ، فردی به نام کیاپاشا بر مبنای محتوای یک سی دی، سخنرانی کرده و سعی کرده شعیب بن صالح در روایات را به دکتر احمدی نژاد تطبیق دهد. نزدیکان رئیس جمهور می گویند احمدی نژاد از این مشابه سازی ها ناراحت است. 

مبشران در پاسخ نوشتند:

چراغی را که ایزد برفروزد ! ...
جوابیه گروه مبشران ظهور به تخریب سایت مشرق:

با سلام و درود بر همه دوستان
بار دیگر موج تهمت و دروغ و تخریب بر علیه مبشران ظهور و موج بشارت آغاز شده است :
توسط یک جریان سیاسی انحرافی ، مستندی از حوادث آخرالزمان تهیه شده و در تیراژ حدود 2 میلیون نسخه در سراسر کشور توزیع شده است. این سی دی بیشتر بر مبنای روایات غیر معتبر و تمایلات جناحی تهیه شده است.

در جلسه اخیر تشکل غیر قانونی موسوم به وعاظ ولایی ، فردی به نام کیاپاشا بر مبنای محتوای یک سی دی، سخنرانی کرده و سعی کرده شعیب بن صالح در روایات را به دکتر احمدی نژاد تطبیق دهد. نزدیکان رئیس جمهور می گویند احمدی نژاد از این مشابه سازی ها ناراحت است

دایه های مهربان تر از مادر که تا کنون بارها و بارها به بهانه های واهی دولت مکتبی را کوبیده اند ، این بار در نقش دلسوز رئیس جمهور ، نگران ناراحتی او شده و با این بهانه به تخریب موج نورانی بشارت ظهور و فیلم مستند ساخته شده در این زمینه اقدام کرده اند.

قرار دادن مطلبی در تیتر اول این سایتها بدون مشخص بودن منبع خبر و در حد چند خط و تنها با تیتر تخریبی و به قصد جوسازی و شانتاژ رسانه ای چیزیست که فقط می توان آن را " ناجوانمردی رسانه ای " نامید.

شاید بتوان انگ " تمایلات سیاسی " در اتهامنامه ای که منتشرکنندگان آن ، اوج رسالت خود را در حمله به دولت می بینند ، با مطالب مطرح شده در فیلم مستند که به مذاق سیاسی آنها خوش نیامده است را تفسیر کرد ، اما این موضوع که مشرق نشینان و اصحاب جهان نیوز یک شبه متخصص روایت شناس! شده و حکم به غیرمعتبر بودن روایات داده اند ، چیزیست که تنها در چنته این دو سایت و البته برخی از متوهمان جنبش سبز می توان آن را یافت.

از کسانی که علی رغم نظر ولی امر مسلمین مبنی بر فرعی بودن برخی از مسائل آن را به مسئله درجه اول کشور تبدیل کرده و ضمن التهاب آفرینی و ایجاد بحران ، دانسته یا ندانسته همچون استکبار ، منافقین و صهیونیسم اقدام به کوبیدن و تمسخر دولت انقلابی می کنند ، انتظاری جز این هم نیست.

قابل توجه دروغ پردازان سایت مشرق( که در بحران کمبود ببیننده ناچار به اخبار جعلی و دروغ روی آورده اند):
سی دی مذکور پس از تولید و در روزهای آغازین توزیع ، توسط روحانی بزرگواری که مسئول موسسه " نگین سبز علوی " می باشد و با گروه فرهنگی مبشران ظهور همکاری داشته است ، به افراد و رده های اولیه بیت مقام معظم رهبری(مدظله) ارسال شده و علی رغم اینکه شماره تماس بر روی سی دی وجود داشته است ، تاکنون تماسی از بیت معظم له مبنی بر مشکل دار بودن این مباحث و منع توزیع آن دریافت نشده است ، قابل توجه است که این سی دی از طریق کانالهای متعدد به بیت معظم له رسیده است ، همچنین این سی دی از طرق گوناگون و از جمله توسط اعضای مبشران به دست رئیس جمهور محبوب نیز رسیده است که نشان می دهد مسئله مطرح شده مبنی بر ناراحتی دکتر احمدی نژاد کذب محض است.
 
دست اندرکاران این فیلم مستند در حالی توسط مهاجمان دائمی به دولت متهم به انحراف سیاسی میشود که عشق به ولایت و حمایت از دولت مکتبی در جای جای این فیلم مستند موج می زند ، البته کارنامه سیاه تخریب دولت مردمی توسط سایتهای جهان نیوز و مشرق ، به خوبی مفهوم " انحراف سیاسی " یعنی  " حمایت از دولت " را در ذهنها ترسیم می کند.

در حالی دروغ بزرگ " انتشار 2 میلیون سی دی " توسط تهیه کننده گان این فیلم مستند مطرح شده است که تا کنون تنها حدود 70 هزار سی دی توسط گروه فرهنگی مبشران ظهور تولید شده که هنوز بخشی از آن توزیع نشده است (هرچند این فیلم به لطف خدا و با اقبال گسترده اقشار مردمی اعم از طلاب ، بسیجیان ، برادران سپاهی ، فرهنگیان و ... روبرو شده و به صورت خودجوش تا کنون صدها هزار نسخه از آن تکثیر شده و به سوی تکثیر میلیونی پیش می رود.)
 
با این حساب باید پرسید که آیا یک مسلمان مجاز است و میتواند به خود اجازه دهد با چنین دروغ های بزرگ و روشهای نادرستی به خیال خود به اهداف سیاسی سخیف و تسویه حساب با فلان گروه بپردازد؟

مردم ما در سال 84 و 88 به خوبی حساب گروههای قدرت در چپ و راست را در کف دستشان گذاشتند و این انتقام از منتخب مردم و حامیان آن از پس لرزه های سیلی دیرین است.

یقیناً گروه فرهنگی مبشران ظهور با این تخریب و دروغ پردازی سایت مشرق ، شکایت به مراجع ذی صلاح را حق قانونی خود می داند.

مسئولین این سایتها اگر راست می گویند و اگر جرات دارند ، تیغ سانسور را از بخش نظرات بردارند تا خیل مشتاقان ظهور با روشی منطقی و با دلیل و برهان بر توهمات آنها خط بطلان بکشند.

تحولات بزرگ ظهور شروع شده است ، بشارتهای مکرر در مکرر احمدی نژاد قهرمان مبنی بر نزدیک بر ظهور باطل کننده ادعاهای این دایه های دروغین است.

ظهور بسیار نزدیک است و در آن روزهای بزرگ و مبارک  چه شرمنده خواهند بود کسانی که دانسته و ندانسته این خط نورانی را تخریب کردند و کسانی که از این موج مقدس حمایت نکردند.

قطعاً اتهام زنی و دروغ های سخیف چند ورشکسته سیاسی ذره ای از عزم و اراده مبشران ظهور نخواهد کاست ، شور و اشتیاق توده های مردمی و اقشار مختلف و اقبال بی نظیر آنها به این فیلم مستند در حالی که همگان با چشم خود شاهد آغاز تحولات بزرگ و حیرت آور در منطقه هستند ، بشارت بخش فراگیر شدن موج بشارت ظهور در جامعه منتظران است.
گروه فرهنگی مبشران ظهور
14 اسفند 89

مبشران یک ماه بعد در مقدمه یکی از مطالب خود درباره بازتاب فیلم چنین می نویسند:

انتشار فيلم مستند ظهور بسيار نزديك است واكنشهاي متفاوتي را در جامعه برانگيخته است ، از سويي برخي از بزرگان عرصه مهدويت با وجود جو تخريبي شديد از آن حمايت كرده اند و شور و شوق ايجاد شده در ميان اقشار مختلف مردم وصف ناپذير است و از سويي ديگر برخي از متخصصين مربوطه نظر مخالف دارند و از نقد منصفانه تا تخريب بي رحمانه مطالبي را بيان نموده اند و در اين ميان عده اي از سياسيون فرصت طلب نيز وقاحت را به كمال رسانده و سازندگان فيلم را به شيادي و مريدپروري متهم نموده اند. اما چه باك وقتي منتخب محبوب و مظلوم ملت به انجمن حجتيه اي بودن ، رمال و كف بين و دروغگو بودن و هزار تهمت و برچسب ديگر تخريب مي شود آيا تخريبها بر عليه ما عجيب است؟   


 موضع گیریها:

مؤسسات فعال قم در عرصه مهدویت ابتدا در برابر این فیلم بیانیه ای صادر کرده و سپس جلسه ای در نقد و بررسی فیلم برپا نمودند و نهایتاً در پی درخواست مجموعه مبشران ظهور آمادگی خود را برای مناظره اعلام نمودند:
مستند" ظهور بسیار نزدیک است" مردود است

 قم - خبرگزاری مهر(19/12/1389) :

 مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای مستند "ظهور بسیار نزدیک است" را رد و مستندات آن را برگرفته از کتب غیرمعتبر اعلام کرد.

به‌ گزارش خبرنگار مهر در قم، در اطلاعیه مرکز تخصصی مهدویت آمده است: مدتی است که برخی اظهار نظر‌ها و عرضه سی‌دی‌هایی پیرامون تحقق برخی علایم و تطبیق بعضی از نشانه‌های ظهور با برخی از شخصیت‌ها، فضای کشور را فراگرفته و موجب التهاب و تشویش افکار عمومی شده است، نمونه جدید تطبیق‌سازی که به صورت گسترده نیز در کشور پخش شده فیلم مستند "ظهور بسیار نزدیک است" می‌باشد.

به‌ گزارش خبرنگار مهر در قم، در اطلاعیه مرکز تخصصی مهدویت آمده است: مدتی است که برخی اظهار نظر‌ها و عرضه سی‌دی‌هایی پیرامون تحقق برخی علایم و تطبیق بعضی از نشانه‌های ظهور با برخی از شخصیت‌ها، فضای کشور را فراگرفته و موجب التهاب و تشویش افکار عمومی شده است، نمونه جدید تطبیق‌سازی که به صورت گسترده نیز در کشور پخش شده فیلم مستند "ظهور بسیار نزدیک است" می‌باشد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با توجه به وظیفه‌ای که در عرصه تحقیق و تبلیغ مهدویت دارد، به کارشناسی در این زمینه پرداخت و تعدادی از محققین این مرکز به بررسی آن پرداختند با تحقیق کاملی که در این زمینه شد، روشن شد این فیلم و مشابه آن بر اساس روایت ضعیف و مردود تهیه شده است و از کتبی استفاده شده که اعتبار لازم را ندارند و در موارد متعدد نیز مطالب بدون سند و مدرک مطرح شده است، علاوه بر این که تطبیق علائم با برخی افراد به علت محدودیت علم و امکان خطا و اشتباه در شناخت مصادیق نه تنها کار ناپسند و مردودی است، بلکه پیامدهای خطرناکی همچون ایجاد شک و تردید در اصل مهدویت را در مخاطبین به دنبال خواهد داشت.

در پایان اطلاعیه آمده است: لذا این‌گونه فیلم‌های مستند و فعالیت‌هایی مانند آن، از نظر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم مردود بوده و مطالب آن اعتبار ندارد.
 
برای توضیح بیشتر در این زمینه به سایت مرکز تخصصی مهدویت قم مراجعه نمایید.


پس از این ماجرا آنان آمادگی خود را برای برپایی مناظره اعلام کردند:

درخواست مناظره با مركز تخصصي مهدويت + نظر برجستگان عرصه مهدويت درباره فيلم مستند

در كمال ناباوري در طي روزهاي گذشته شاهد بوديم كه مركز تخصصي مهدويت كه تا كنون در مباحث مهدوي و ظهور(علي الخصوص در فضاي مجازي) بسيار كم رنگ و ضعيف ظاهر شده و عملاً طي چند سال گذشته با وجود بودجه هاي هنگفت و امكانات فراوان حضوري "كان لم يكن" و بي تاثير در جامعه داشته است ، به طور سئوال برانگيزي در طي روزهاي گذشته موج تخريب بر عليه مباحث نزديكي ظهور را آغاز كرده و با كمك از امكانات و ارتباطات خود در حال گسترده تر كردن آن است ، در عين حال با فراگير شدن موج حمايت  و استقبال مردمي ، بزرگان متعددي با حمايت از اين فيلم مستند ، ترويج اين مباحث را در مقطع حساس كنوني كشور و منطقه  لازم دانسته اند.

مركز تخصصي مهدويت كه طي روزهاي گذشته (برخلاف چندسال اخير) ، با اعزام نمايندگان مختلف به چند شهر به نقد و در واقع تخريب فيلم مستند ظهور بسيار نزديك است ، پرداخته بود ، در روز پنج شنبه مورخ 89/12/19 عملاً با صدور بيانيه اي آشكارا به گرفتن جبهه در مقابل اين فيلم مستند پرداخت :

....اين مركز دو دليل عمده را براي ادعاي خود مطرح كرده است ، بي اعتبار بودن منابع و مردود بودن مصداق شناسي !
اين مركز در ادعايي نادرست مطالب اين سي دي را فاقد منابع درست و در برخي موارد بدون سند مي داند در حالي كه نويسندگان اين بيانيه به خوبي مي دانند كه اكثر روايات استفاده شده در اين مستند ، مورد اعتماد و قبول برجستگان عرصه مهدويت مانند علامه كوراني ، شادي فقيه و ساير محققين بوده و حتي بيش از نيمي از احاديث مورد استفاده در فيلم در مطالب منتشر شده از سوي آن مركز و موسسات همفكر آنها مانند موسسه " موعود " وجود دارد ، حال چگونه اين روايات كه سالها مورد مراجعه و وثوق محققين بوده است ، به يكباره بي اعتبار گرديده است ؟ سئوالي كه بايد صادر كنندگان بيانيه مذكور بدان پاسخ گويند.

در مورد مردود دانستن مصداق شناسي كه تعجب و شگفتي بسياري از فعالان عرصه مهدويت را در پي داشته است ، نه تنها دلايل رد اين ادعا  بلكه وجود دلايل متعدد و آشكاري بر لزوم مصداق شناسي و امر و درخواست ائمه اطهار(ع) بر اين  ضرورت مهم (البته با رعايت جوانب احتياط و دقت و قطعي ندانستن) وجود دارد كه به راحتي اين ادعاي نادرست را باطل مي كند.

قابل تامل است كه نمايندگان  مركز  مهدويت در اظهاراتشان  در حالي ظهور را حتي در چند صد هزار سال ديگر محتمل مي دانند كه بشارتهاي صريحي از بزرگان و ولي امر مسلمين مبني بر بسيار نزديك بودن ظهور  به صورت مستند وجود دارد.

درخواست مناظره از سوي گروه فرهنگي مبشران ظهور

گروه مبشران ظهور و گروهها و افراد همفكر و هم نظر ، اعتقاد دارند كه مركز  تخصصي مهدويت به دلايل مبهم و نامشخص سعي در كتمان حقيقت و مخدوش كردن موج بشارت ظهور دارد ، فلذا اين گروه فرهنگي براي تنوير اذهان عمومي و آشكار شدن حق به مركز تخصصی مهدويت پيشنهاد مناظره مي دهد.

ما درخواست داريم كه جلسه نقد روز يكشنبه 89/12/22 در قم كه توسط مركز تخصصي برگزار خواهد شد ، به جلسه مناظره ميان محققان دو طرف تبديل شود تا مشتاقان ظهور ، فعالان و محققين عرصه مهدويت بدون هيچ مانعي بر كذب و صدق ادعاهاي دو طرف داوري كنند.

بديهيست مناظره عالمانه و برادرانه بهترين راه براي كشف حقيقت است و تخريب و صدور بيانيه ها و رد و مردود دانستن دردي را دوا نمي كند.

گروه فرهنگي مبشران ظهور و محققان همفكرش با توجه به تاليف دهها مقاله در باب بررسي نشانه هاي ظهور و اطمينان به درستي راه و صحت مباحث مطرح شده در فيلم مستند " مناظره " را بهترين راه براي پايان دادن به اين فضاي نادرست مي داند

اميدواريم كه  مركز مهدويت با پاسخ مثبت خود و برگزاري جلسه مناظره در روز يكشنبه جاري ، فرصت داوري و تشخيص را به افكار عمومي جامعه جهت بررسي صحت و سقم ادعاهاي دو طرف بدهند
 
 
تاييد فيلم مستند توسط برخي از برجستگان عرصه مهدويت

علي رغم برخواستن موج تخريب فيلم مستند بشارت ظهور ، استقبال شگفت و بي نظير مردمي ، قشر متدين جامعه ، هيئات ، عزيزان بسيج و سپاه ، بخش قابل توجهي از طلاب و حمايت برخي از بزرگان از فيلم مستند و تكثير خودجوش آن در تيراژ بالا توسط اقشار مختلف مردمي ، اين فيلم مستند مي رود  تا بزودي عنوان محبوب ترين و پرتيراژترين فيلم مستند تاريخ كشور عزيزمان را كسب كند ، در اين ميان علي رغم موضع گيري سئوال برانگيز مركز تخصصي مهدويت در قم( كه تاكنون تقريبا هيچ تاثيري در عرصه مهدويت و مسئوليت و پاسخگويي به سئوالهاي متعدد جوانان در عرصه مهدويت و ظهور ، نداشته است ) حمايت برجستگان عرصه مهدويت از اين فيلم مستند در فراگير شدن موج استقبال مردمي نقش بسزايي داشته است ، در ادامه به گوشه اي از اين تاييدات و حمايتهاي بزرگان اشاره مي كنيم :

در ابتدا ذكر اين نكته لازم است كه گروه مبشران ظهور پس از توليد اين مستند در روزهاي آغازين توزيع اين فيلم مستند (براي رسيدن آن به دست مبارك ولي امر مسلمين) توسط روحاني بزرگواري به دست رده هاي اوليه بيت مقام معظم رهبري(مدظله) تحويل داده شد ، ولي در طول يك ماه گذشته ، هيچ تماسي (مبني بر منحرف بودن محتواي سي دي و اجتناب از توزيع آن) از بيت معظم له با دست اندركاران سي دي گرفته نشده است كه اين مهمترين برهان بر غيرانحرافی بودن محتواي اين فيلم مستند مي باشد.


  • نظر حمايتي و تاييدي برخي از بزرگان از فيلم مستند ظهور بسيار نزديك است
علاوه بر نظرات آيت الله حائري شيرازي ، آيات الله علم الهدي ، آيت الله حسيني حائري و حجج اسلام ري شهري ، حاجتي و پناهيان و .... مبني بر سيد خراساني بودن امام خامنه اي(مدظله) كه در فيلم مستند ذكر شده و به خودي خود مويد درستي بحث مصداق شناسي مي باشد ، در هفته دوم توزيع سي دي يكي از اعضاي مبشران مستند مذكور را به آيت الله ناصري كه از برجستگان عرصه مهدويت مي باشند ، تحويل داده و از ايشان مي خواهد كه نظرشان را در مورد اين فيلم مستند بيان كنند ، در تماس بعدي كه با بيت معظم له برقرار مي شود ، خود ايشان بيان مي كنند ، كه بنده الان دارم اين فيلم را مي بينم و بخشی از فیلم را دیده ام ، بنده تا كنون خلافي در اين سي دي نديده ام ، خوب است ، در تماس بعدي كه با بيت معظم له برقرار مي شود ، معظم له بیان می دارند که بنده نظر نمی دهم از علماء و بزرگان نظرخواهی کنید.

با توجه به اين موضوع كه آيت الله ناصري نه تنها از برجستگان عرصه مهدويت كه محرم راز بزرگاني چون آيت الله بهجت و مقام معظم رهبري(مدظله) مي باشند ( فايل صوتي بشارت آيت الله بهجت نقل قول آيت الله ناصري زبانزد خاص و عام است ، همچنين آيت الله ناصري در سال 81 و به دنبال بالاگرفتن موج بشارت ظهور ، بعنوان يكي از حلقه هاي واسط ميان ولي امر مسلمين و خيل مشتاقان ظهور به نقل از مقام معظم رهبري(مدظله) اعلام كرد كه ظهور بسيار نزديك بود ولي بدا حاصل شد. پرسش و پاسخ درباره صحت فایل صوتی منتسب حاج اقاناصری در خصوص نقل قول از ایت الله بهجت پیرامون زمان ظهور حضرت مهدی عج.http://nasery.ir/farsi/down.php?req=32) كه اين مطب نشان از جايگاه عظيم اين عارف در عرصه مهدويت دارد و قطعا حمايت بارارزش ايشان از فيلم مستند( با وجود نقدهاي احتمالي) براي بسياري مهم و تعيين كننده است.

حجت الاسلام و المسلمين قائم مقامي(كه برخي او را آيت الله مي دانند) و از برجستگان و متخصصان بنام در عرصه مهدويت است ، نيز پس از مشاهده فيلم مستند " ظهور بسيار نزديك است " پس از تجليل از فيلم بيان فرموده اند كه مایلند جلسه اي با دست اندركاران تهيه اين فيلم داشته باشند.

حجت الاسلام حاجتي امام جمعه موقت اهواز كه از پيشروان عرصه بشارت ظهور و برجستگان مهدوي و از صاحب قلمان برجسته اين عرصه مي باشند نيز در جواب مراجعه كنندگان خود در شهر اهواز و شهرهاي ديگر در باب سئوال از فيلم مستند  ، همگان را به مشاهده اين فيلم مستند ترغيب مي نمايد.

قابل ذكر است كه معظم له بشارتهاي صريحي در مورد اين موضوع كه ما در عصر ظهور و آستانه اين واقعه مبارك مي باشيم بيان فرموده و حتي چندماه پيش بنا بر روايات ، وقايع مصر و منطقه را نيز پيش بيني كرده بودند.

حجت الاسلام پناهيان كه بشارتهاي صريح و غيرصريح او سالهاست كه جانهاي منتظران را نوازش مي دهد و صراحتاً ولي امر مسلمين را سيدخراساني خطاب مي كنند ، در جواب پرسشي در مورد فيلم مستند ، ضمن حمايت تلويحي از آن ، به خوبي اصلي ترين دليل مركز تخصصي مهدويت را در باب ضعيف السند بودن روايات فيلم مستند به چالش كشيده و به آن پاسخ داده است ، ايشان ضمن مهمتر دانستن قواعد ظهور ، پرداختن به حوادث ظهور را نيز لازم دانسته و بررسي نشانه هاي ظهور را نتيجه طبيعي صدور روايات از ائمه اطهار(ع) بيان مي دارند .

استاد شجاعي مدير موسسه فرهنگي " منتظران منجي " و از نويسندگان و محققان تواناي عرصه مهدوي كه هزاران شاگرد در قم و تهران داشته و سالهاست در عرصه مهدويت فعاليت دارند نيز با وجود نقدهایی که به سی دی داشته اند و برخی مصادیق را نادرست و قابل بحث می دانستند نگاه مثبتي به فيلم مستند داشته و به شاگردان و طلاب خود براي ديدن اين فيلم مستند سفارش اكيد نموده اند ، موسسه منتظران منجي اقدام به تهيه چند هزار حلقه از فيلم مستند كرده و آن را در ميان محصلين خود توزيع نموده است. استاد شجاعي و موسسه منتظران منجي در عرصه مهدويت فعاليتهاي گسترده اي در دست اقدام دارد ، تصميم و برنامه ريزي براي برگزاري گنگره اي با موضوع مهدويت در تيرماه سال آتي و ساخت مستندي اثرگذار در مورد ظهور به زبان عربي قابل تحسين است.

قابل ذكر است كه تاييد برخي از امامان جمعه ، نمايندگان ولي فقيه در استانها ، محققان كوچك و بزرگ در عرصه مهدويت و اقبال گسترده عزيزان بسيج ، سپاه ، طلاب ،فرهنگيان ، جوانان ، دانشگاهيان ، اقدام موسسه جامعه القران الکریم (كه مورد اعتماد بسياري از مومنين است در ارسال اين مستند به شعب خود در سراسر كشور) و ... در تكثير ميليوني اين فيلم مستند تاثير بسزائي داشته و علي رغم برخي نقدها ، موضع گيريها و تخريب ها ، موج بشارت ظهور به سرعت سراسر كشور عزيزمان را فراگرفته است كه البته در اين ميان آغاز تحولات سريع ، شگفت و منطبق بر روايات در كشورهاي خاورميانه نقش بسزايي در اقبال مردمي به اين فيلم مستند داشته است

به يقين با روي دادن ساير نشانه هاي ظهور و مخصوصا با تحولات بزرگ در عربستان كه اينك طليعه هاي آن ديده شده و امواج آن سراسر عربستان را فراگرفته است ، سرعت تحولات منطقه چندين برابر خواهد شد و بروز نشانه هاي جديد و بزرگي از نزديكي ظهور را در پي خواهد داشت كه اين مسئله با تشديد موج بشارت ظهور منجر به برانگيختگي عمومي در ميان منتظران ظهور شده و در ميان شور و شوق مردمي ، تكثير دهها ميليوني فيلم مستند و توزيع گسترده ساير مطالب بشارت بخش به خوبي قابل پيش بيني بوده و در اين ميان جز روسياهي و شرمندگي براي افرادي كه به جاي حمايت از موج بشارت ظهور به تخريب آن مبادرت ورزيده اند ، باقي نخواهد ماند.
يريدون ليطفئوا نورالله بافواههم والله متم نوره ...
نصرمن الله و فتح قريب و بشرالمومنين

.............................
با توجه به تقويت موج بشارت ظهور پش از روي كار آمدن دكتر احمدي نژاد و ناميده شدن اين موج توسط هاشمي رفسنجاني به " فتنه مهدويت !" ، در طي مقاله بعدي به بررسي رابطه ميان " فتنه مهدويت " هاشمي رفسنجاني و تخريبات صورت گرفته ي بحث " نزديكي ظهور " توسط برخي مراكز خواهيم پرداخت.
.........................................

اهانت به آيت الله بهجت

اشتباهي ناخواسته يا اعتقادي دروني؟!
برخي از سايتها از وقوع هتك حرمت عارف بي نظير آيت الله بهجت در جريان نقد و سخنراني معاون مركز تخصصي مهدويت خبر مي دهند با توجه به اينكه نقل قول معروف آيت الله بهجت از طريق افراد برجسته متعددي ذكر گرديده است ، در درستي  صدور اين بشارت بزرگ از آيت الله بهجت هيچ ترديدي وجود ندارد فلذا در اين موضوع كه نوك پيكان  اين اهانت خواسته يا ناخواسته به سمت آيت الله بهجت مي باشد ترديدي نيست ، تنها با مسامحه و خوش بيني  مي توان اميدوار بود كه اين طلبه جوان در صدور اين بشارت از آيت الله بهجت شك داشته و نقل قولهاي متعدد افراد مورد وثوق مانند آيت الله ناصري ، حجج اسلام پناهيان و حاجتي و ... را در اين زمينه نشنيده باشد و قصدي در اهانت نداشته است كه در اين صورت نيز بايد گفت كه اين علامه هاي دهر كه خود را از بزرگان نيز بالاتر مي دانند در گفتار خود دقت كنند تا چنين مسائلي تكرار نشود.
آیت الله بهجت کذاب است و از شیعه خارج!

این طلبه جوان، آیت الله بهجت را به خاطر بشارت معروف ایشان به اینکه ( پیرمردها هم ظهور را خواهند دید ) ،حرف این عارف و مرجع بزرگوار را خروج از شیعه بودن دانست ! /لازم است که دستگاه های مسئول با چنین هتاکی های به ساحت بزرگ علما برخورد ویژه و در خور پسندی داشته باشد

نهال نیوز: پخش گسترده مستندی با عنوان "ظهور بسیار نزدیک است؟"  توسط چند جوان انقلابی واکنش‌های متفاوتی را در جامعه به دنبال داشته است، به‌ویژه اینکه در بخش‌هایی از این مستند، تلاش شده است تا برخی اشخاص که در احادیث ظهور به آنها اشاره شده است، با برخی مسئولین فعلی نظام تطابق داده شوند

با فرا گیر شدن نام و یاد قطب عالم امکان حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) و آشکار شدن علائم ظهور موفور السرور ایشان و پیچیده شدن زمزمه قریب الوقوع بودن این اتفاق مقدس و ایجاد امید توسط فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است » شاهد برخی بد اخلاقی ها از برخی افراد هستیم که خودشان را ظاهرا مالک امام زمان و مسائل مهدوی میداند
در همین راستا در یزد  همایش نقد فیلم مستند "ظهور بسیار نزدیک است" برگزار شد

سخنران این برنامه، آقای دکتر  جواد جعفری (معاون آموزشی پژوهشکده تخصصی مهدویت) در سخنانی که حدود ۳ ساعت به طول انجامید،  مصطلحا به نقد این فیلم  پرداخت !

اما جالب اینجاست که در این به اصطلاح نقد ، هتاکی وی به جایی رسید که به توهین این طلبه جوان به عارف واصلی چون آیت الله بهجت رسید

این طلبه ، آیت الله بهجت را به خاطر بشارت معروف ایشان به اینکه ( پیرمردها هم ظهور را خواهند دید ) حرف این عارف و مرجع بزرگوار را خروج از شیعه بودن دانست !
 
بخشی از سخنان هتاکانه این روحانی « اینا بالاخره گمراه میشن؛اهل بیت دیگه از این محکمتر از این صریحتر چطوری بگن؟

اونوقت میگن که یه کسی محضر امام زمان رسیده آقا گفته که پیرمردا هم میبینن وفلان می کننا و...
آیا میشه من روایات صریح رو که اهل بیت خودشون میگن ،ما ائمه اصلا تعیین وقت نمی کنیم ،اونوقت یکی بیاد بگه امام تعیین وقت کرده؛این میشه همون خروج از شیعه بودن دیگه!

شیعه یعنی کسی که تابع روایات  اهل بیته ؛وقتی اهل بیت چنین تعیین وقتی رو نمی کنن بنابراین شما می تونید چنین حرفهایی رو باور بکنید؟ »گفتنی است فایل صوتی این سخنرانی نیز موجود میباشد .
لازم است که دستگاه های مسئول با چنین هتاکی های به ساحت بزرگ علما برخورد ویژه  و در خور پسندی داشته باشد

http://www.nahalnews.ir/news/1389-12-20/news2853.aspx
http://apocalypse.blogfa.com/page/news2853.aspx

قابل توجه است كه كه برخي از افراد برجسته همفكر مركز تخصصي مهدويت نيز به صراحت سكوت ولي امر مسلمين در مقابل خطاب سيدخراساني را اشتباه معظم له مي دانند!

در صورت لزوم مبشران ظهور اين افراد مدعي تخصص كه حتي خود را در عرصه مهدويت بالاتر از ولي امر مسلمين مي دانند را براي امت ولايتمدار افشاء خواهد نمود.

..........................................
ترويج برخي شايعات سخيف ، كودكانه و مشمئزكننده در مورد دست اندركاران تهيه فيلم از جمله وابستگي به منافقين ، صهيونيستها ، وهابيت ، دستگيري عوامل تهيه فيلم ، وابستگي به برخي گروههاي سياسي و .... از سوي برخي از افراد و جريانها بسيار قابل تامل است.
بفرموده شهيد همت : ... ما اينك روزي ده برچسب دشت مي كنيم ، اما هيهات كه بچه بسيجي ميدان را خالي كند
ما تا روز ظهور مولايمان و پس از آن با جان و مال و آبرو و همه هستيمان در راهش جهاد خواهيم كرد ان شاالله
 
ادامه دارد
 
پرونده ویژه فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"- قسمت دوم (تکذیبیه علما و مشاهیر) چاپ پست الكترونيكي
۲۰ فروردين ۱۳۹۰
 همان طور که دیدیم در جوابیه ها و سایت «ظهور بسیار نزدیک است!» مطالبی به برخی روایات و بزرگان نسبت داده شده که موضع گیریهای متعدد و متنوعی را به دنبال داشته و بعضی درباره برداشتها از روایات سخن گفته و برخی انتساب مطالب به خود را تکذیب کردند.

 

  • تکذیبیه علما و مشاهیر

همان طور که دیدیم در جوابیه ها و سایت «ظهور بسیار نزدیک است!» مطالبی به برخی روایات و بزرگان نسبت داده شده که موضع گیریهای متعدد و متنوعی را به دنبال داشته و بعضی درباره برداشتها از روایات سخن گفته و برخی انتساب مطالب به خود را تکذیب کردند.

حجه الاسلام والملسمین حاجتی: تنها رهبر معظم انقلاب را در تطبیقها تأیید می کنم!

در تماس تلفنی اینجانب با جناب آقای حاجتی ایشان فرمودند بنده تنها درباره تطبیق سیدخراسانی با مقام معظم رهبری به قطعیت رسیده ام و به مجموعه «مبشران ظهور» تأکید کرده ام بقیه موارد را حداکثر به عنوان احتمال بیان کنند نه بیشتر!

آیت‌‌الله ناصری فیلم مستند ظهور بسیار نزدیک است را تکذیب کردند
آیت‌الله محمد ناصری، از استادان برجسته حوزه علمیه با انتشارمرقومه‌ای تایید فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است» را تکذیب کرد(25 اسفند:آینده روشن، نورپرتال).  
به گزارش آینده روشن، مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان که زیر نظر آیت الله ناصری قرار دارد با ارسال نمابری، انتساب تایید لوح فشرده «ظهور بسیار نزدیک است» را به این استاد برجسته حوزه علمیه تکذیب کرد.

بر اساس این گزارش در این نمابر آمده است:
چندی پیش لوح فشرده ای با نام «ظهور بسیار نزدیک است» در تطبیق اتفاقات پیش از ظهور با وقایع اخیر خاورمیانه منتشر شد که تهیه کنندگان آن در جهت تایید آن مطالبی را در یکی از تارنماها (سایت ها) به علما و بزرگان از جمله حضرت آیت الله ناصری منتسب کرده اند که ایشان ضمن تاثر و ناراحتی از مطالب منتشر شده، جزییات ملاقات را اینگونه بیان فرمودند:

«شخصی مشاهده لوح فشرده ای را پیشنهاد داده و نظر اینجانب را در مورد آن خواستار شد، ابتدا امتناع نموده ولی با اصرار پذیرفتم. در تماس اول که با اینجانب داشتند، بنده اعلام کردم که حدود 10 دقیقه از آن را دیده ام و تا مشاهده تمام آن، نمی توانم رد یا تاییدی در مورد محتوای کل آن داشته باشم، فردای آن روز ضمن توسعه ایشان به نظرخواهی از علما و مراجع معظم تقلید خصوصا مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هیچگونه بیانی که در جهت تایید آن باشد، نداشتم.»

بر اساس همین گزارش آیت الله ناصری متنی را به دستخط خود نوشته است که به شرح ذیل می باشد:
«بسمه تعالی؛انتساب تایید لوح فشرده ظهور بسیار نزدیک است را به اینجانب تکذیب نموده و مطالب مندرج در آن را از جهاتی خلاف واقع می دانم.اقل الخلیفه؛محمد ناصری.»

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان در خیابان علامه مجلسی(ره) این شهر قرار دارد و تلفن آن 4465826 است.

پاسخ دفتر آيت‌الله بهجت درباره "ظهور بسیار نزدیک است"

23/12/1389
امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بيان مي‌فرمودند، اين مطلب اشاره به ظهور شخصي داشته باشد و نه ظهور عمومي.
اخيراً مستندي با عنوان "ظهور بسيار نزديك است" به صورت گسترده‌اي در محافل عمومي منتشر شده ‌است كه دفتر آيت‌الله العظمي بهجت با توجه به نقل قول‌هاي منتسب به اين مرجع تقليد درباره ظهور، مطلبي را منتشر كرده است.

سؤال: از برخي از بزرگان نقل مي‌شود كه آيت‌الله العظمي بهجت(ره) فرموده‌اند: «ما تاكنون به جوان‌ها مژده مي‌داديم كه ظهور امام‌زمان(عج) را درك خواهند كرد، اما اكنون به پيرها هم بشارت مي‌دهيم كه دوران ظهور را خواهند ديد.» آيا اين مطلب به آيت‌الله العظمي بهجت(ره) قابل استناد است يا خير؟

پاسخ: 1- اتفاقاً در اين باره از آيت‌الله العظمي بهجت(ره) سؤال شد، ايشان فرمودند: «آقايي دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: خدمت حضرت عليه‌السلام رسيدم و از ظهور پرسيدم كه آيا من ظهور را درك مي‌كنم؟» آنگاه مطالب ياد شده را آيت‌الله العظمي بهجت از اين شخص نقل كردند. بنابراين خود آيت‌الله العظمي بهجت(ره) مستقيماً مطلب را نفرمودند، بلكه از شخص ديگري نقل كردند.

2- همچنين وي فرمودند:‌ «اگر گفتن اين مطالب لازم بود من براي شاگردانم مي‌گفتم.»
3- امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بيان مي‌فرمودند، اين مطلب اشاره به ظهور شخصي داشته باشد و نه ظهور عمومي.

4- امكان دارد، اينگونه اظهارات از باب "إنّهم يرونه بعيدا و نراه قريبا" باشد.

نظر آیت الله علم الهدی در مورد فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یازدهم اسفند 1389  
بنده که افتخار حضور در درس حضرت آیت الله علم الهدی را دارم این مطالب را از ایشان سوال کردم که ایشان در پاسخ به مطالب جالب توجهی اشاره فرمودند؛ در ابتدا بنده از ایشان سوال کردم که نام حضرت عالی در این فیلم به عنوان یکی از علمایی که سید خراسانی بودن امام خامنه ای را ابراز کرده اید برده شده است آیا این صحت دارد؟ که فرمودند خیر! بنده هیچگاه به طور رسمی همچنین مطلبی نگفته ام
فرمودند بنده اگر هم در جایی این مطلب را گفته باشم به نقل از یکی از مراجع عظام تقلید بوده که آن شخص هم آیت الله حائری شیرازی نبوده است.
ایشان فرمودند در زمان حضرت امام خمینی نیز افرادی به طور قطع و یقین و با ادله ای مطرح می کردند که سید حسنی ایشان هستند که امام (ره) فوت کردند و هنوز امام زمان ظهور نکردند.
دوباره بنده از ایشان پرسیدم که تکثیر این فیلم به نظر شما میان عامه مردم چگونه است؟ که ایشان فرمودند نه! جایز نیست،ممکن است برخی از این تطبیقات با تغییر و تحولات آینده با اشتباه در آمدن موجب سست شدن اعتقاد مردم نسبت به مهدویت شوند.

نظرحجت الاسلام پناهیان درخصوص مستند "ظهور بسیار نزدیک است"
19/12/1389
به گزارش رجانیوز؛ حجت الاسلام پناهیان در جلسه ای با موضوع مهدویت و رسانه که در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران برگزار شده بود در پاسخ به سوالی پیرامون این مستند، و با تمرکز بر کلیت موضوع و بدون اشاره به جزئیات تطابق و مصداق‌سازی‌ها گفت:
«اخیرا دوستان خیلی از بنده درباره‌ی سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" سوال می‌کنند. بنده دخالتی در تولید سی دی نداشته‌ام و نمی‌دانم از کدام سخنرانی بنده استفاده شده است. این سی دی را هنوز ندیده‌ام؛ لذا اظهار نظر سخت است. ولی همیشه سفارشم به افرادی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند، این بوده است که در مقام تطبیق مصادیق محتاط باشند. اولا اگر دلایل محکمی ندارند، به سمت بیان احتمالات نروند و اگر دلایل محکمی برای تطبیق دارند، با احتمال بیان کنند. هر چند اساساً بنده زیاد با پرداختن به "حوادث ظهور" موافق نیستم و تصور می‌کنم بیش از آن باید به "قواعد ظهور" پرداخت. یعنی ببینیم حضرت در چه شرایطی قیام خواهند کرد، آن شرایط را بشناسیم و حتی تا آنجا که می‌توانیم آن شرایط را ایجاد نماییم.

البته این به آن معنا نیست که اخبار مربوط به حوادث در آستانه‌ی ظهور را کنار بگذاریم. باید اخبار مربوط به حوادث آخرالزمان را جدی بگیریم. معنا ندارد ائمه‌ی هدی علیهم السلام اخباری را درباره‌ی ظهور بیان فرموده باشند، ولی غرض‌شان این باشد که آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار ندهیم و چشم‌مان را به واقعیت‌ها ببندیم، و هر اتفاقی افتاد، بگوییم: "نه معلوم نیست این همان اتفاق باشد." البته اگر تطبیق دادیم ولی تطبیق‌مان صحیح از آب درنیاید، هم فاجعه‌ای رخ نداده است. بالاخره معلوم است که این تطبیق‌ها احتمالی است. نباید به دلیل احتمال صحت نداشتن، بررسی را کنار بگذاریم. اینکه اینگونه حرف‌ها بازار پیدا می‌کند، به این دلیل است که اوضاع عالم و وضع منطقه کشش اینگونه بررسی‌ها را دارد و باید کسانی که اهل فن هستند، بیایند و نتیجه‌ی مطالعات خود را بیان کنند.

بالاخره اخباری درباره‌ی منطقه در روایات آمده است. حتی محل دقیق ظهور سفیانی بیان شده است و الان هم در این التهابات، همه حساسیت پیدا کرده‌اند. خب، طبیعی است هر حرکتی مورد دقت قرار بگیرد که نکند این حرکت همان باشد که در روایت آمده است. البته برخی از روایات هم ضعیف‌السند هستند. یعنی به دلیل مجهول یا موثق نبودن برخی از روایان آن، نمی‌توانیم به صحت آن مطمئن باشیم، ولی در برخی از همین روایات هم حوادثی بیان شده است که عیناً رخ می‌دهد. بعد معلوم می‌شود روایت صحیح بوده است اما سند نداشته و ما راویان آن را نمی‌شناخته‌ایم. لذا از کنار این روایات هم نمی‌توان به راحتی گذشت. الان اتفاقاتی در مصر و لیبی دارد می‌افتد. خب ما در اخبار ظهور داریم که در آنجاها حرکت‌هایی صورت می‌گیرد.

با اینکه احتمال سوءاستفاده از علائم آخرالزمان از طرف هر جریانی وجود دارد، ولی ائمه‌ی هدی(ع) از گفتن این علائم صرف نظر نکرده‌اند. حتماً برای این بوده که کسانی که در ایام آن وقایع قرار می‌گیرند، حساس بشوند. جلوی سوءاستفاده‌ها را راحت می‌توان گرفت.»

واکنش تند آیت‌الله ری‌شهری به فیلم‌هایی درباره ظهور
آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری در مراسم قدردانی از طلاب برگزیده حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در واکنش به انتشار برخی فیلم‌ها که اخیراً با موضوع «ظهور حضرت ولیعصر(عج)» در جامعه منتشر شده است و با تکذیب آنچه در این زمینه به وی نسبت داده می‌شود، گفت: آنچه در برخی از این فیلم‌ها گفته می‌شود، حرف‌های ضعیف و غیرمستندی است که به لحاظ علمی به آنها نمی‌توان استناد کرد.وی همچنین با ابراز تأسف از انجام اینگونه کارهای غیرفرهنگی گفت: متأسفانه در شرایط موجود از هر امر مقدسی سوءاستفاده می‌شود و البته آرزوی همه ما این است که این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت ولیعصر (عج) متصل شود.

شامگاه 22 اسفند طبق وعده بعد از نماز مغرب و عشا در فیضیه نشستی در نقد این فیلم برگزار شد. این نشست به شکلهای متنوعی گزارش شد که از این قرار است:

گزارشی از نشست تخصصی نقد فیلم مستند ظهور بسیار نزدیك است
نشست تخصصی نقد و بررسی فیلم مستند ظهور بسیار نزدیك است شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد. در این میزگرد آیت الله نجم الدین طبسی از استادان برجسته حوزه علمیه قم و نویسنده و محقق مهدوی، حجت الاسلام و المسلمین دكتر جواد جعفری معاون پژوهشی پژوهشكده مهدویت، حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمدصابر جعفری سردبیر مجله امان  و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت حضور داشتند.  

آیت الله طبسی در این نشست، معرفی كردن افراد را بعنوان نشانه هایی كه برای ظهور معرفی شده است را اشتباه خواند و گفت: اگر بخواهیم هر نشانه ای كه برای ظهور معرفی شده است را به گونه ای به افراد خاص دیگر نسبت دهیم، اعتماد مردم را به وعده های الهی كم رنگ می كنیم.


وی افزود: یكی از مهم‌ترین مواردی كه ما باید به آن توجه داشته باشیم، تاكید بر تفكیك نشانه های حتمی و غیرحتمی ظهور است؛ چه بسیار افرادی از علما بوده اند كه به دلیل عدم انجام این تفكیك، در گذشته های دور مرتكب خطای وقاتی شده بودند و برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) زمان تعیین كرده اند.

همچنین، حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری با اشاره به مستند «ظهور نزدیك است» اظهار داشت: در این مستند از روایات به گونه ای استفاده شده كه واقعیت روایت آن گونه نیست.

وی افزود: یكی از مواردی كه این مستند به آن استدلال كرده سخنان مقام معظم رهبری در مورد تحقق وعده الهی برای حكومت اسلامی و بر حق امام زمان(عج) است، آنها در این مستند این قسمت از سخنان مقام معظم رهبری را كه فرموده اند انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق این وعده الهی است را حذف كرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری نیز در پایان این نشست شوق به ظهور امام زمان(عج) را عامل تعیین وقت توسط برخی افراد عنوان كرد و اظهار داشت: اینكه بیاییم و زمانی برای ظهور امام زمان(عج) تعیین كنیم؛ اما خب این سخن تحقق پیدا نكند باعث ایجاد دودلی و شك در بین مردم می شود.

در این نشست علاوه بر اساتید و طلاب حوزه علمیه قم، دست اندركاران ساخت فیلم مستند «ظهور نزدیك است» نیز حضور داشتند كه در میان برنامه با طرح مسائل و پرسش های غیر مرتبط و غیر علمی قصد متشنج كردن جلسه را داشته اند، كه با اعتراض طلاب حاضر روبرو شده به نشانه اعتراض به انتقاد از ساخت این مستند نشست را ترك كردند.

لازم به ذكر است برخی از افراد حاضر در جلسه كه ظاهرا از طرفداران و یا عوامل ساخت این فیلم بودند، پاسخی به پرسش های مطرح شده و دلایل متقن و علمی پژوهشگران مهدوی حاضر در این میزگرد نداشتند.

تعیین کننده وقت ظهور دروغگوست
وظیفه ما انتظار فرج در هر زمان است، ولی باید میان انتظار ظهور و انتظار نشانه های ظهور تفکیک قائل شویم. ممکن است نشانه های ظهور به وجود نیاید، ولی ظهور صورت می گیرد.

منبع خبر: www.hawzahnews.com

حجت السلام والمسلمین نجم الدین طبسی شب گذشته در نشست نقد فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، با اشاره به تطبیق های انجام شده در این فیلم بیان داشت: این که تطبیق دادن ما احتمال باشد، اشکال ندارد، ولی این که بخواهیم به طور قطع این تطبیق را ارائه کنیم، اشتباه است. این تطبیق در مسائل حتمی نیز درست نیست، چه رسد به این که در موارد غیر حتمی صورت گیرد.

* شخصیت شعیب بن صالح

وی درباره شخصیت شعیب که از نشانه های ظهور می باشد، اظهار داشت: در روایات اشاره به اصل وجود شیعب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمی شود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور می آید.
این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوت های زیادی با هم دارند، از این رو ما نمی توانیم به جمع بندی درستی برسیم.
* به منابع معتبر استناد کنیم

وی همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته شده ارائه شده است، اشاره کرده و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، می گویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.

* دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم
حجت السلام والمسلمین طبسی با اشاره به استناد هایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است، گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استناد هایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استناد ها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیت های برجسته اهل سنت است، در باره او می گوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خوانده ام!

وی به با بیان این که کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما این که کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند می آورد که در این دو سنت ابن حماد وجود داد، ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف ابن لیف معرفی می کنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگی های خراسانی، خود را خراسانی معرفی می کند.

* سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد
وی با بیان این که سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت: معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و دیگر سخنی نمی گوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانسته ایم تثبیت نماییم، پس نمی توانیم وارد تفصیلات شویم.
حجت السلام والسملمین طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار(ع) سخن از فرج می کنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.

وی در ادامه گفت: مرحوم مفید می گوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی می گوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد، از نشانه های حتمی ظهور است.

این پژوهشگر افزود: همچنین درباره خطبة بیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات می داند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید می کند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.

در ادامه این نشست، معاون پژوهش مؤسسه آینده روشن نیز با تأکید بر این که نباید به طور قطعی تطبیق انجام دهیم، اظهار داشت: در حدود 700 سال پیش، در کتاب عددالقویه که توسط برادر علامه حلی نگاشته شده است، به علامت های فراوان ظهور که در یک برهه زمانی شکل گرفته است، اشاره می کند، ولی مشاهده می کنیم که تا امروز اتفاقی نیافتاده است.

* تعیین وقت ظهور، بی معناست
حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری با اشاره به این که در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، با بیان مصادیقی که صورت گرفته است، تعیین وقت ظهور می باشد، بیان کرد: با توجه به روایاتی که درباره ظهور آمده است، تعیین وقت نباید صورت گیرد. در این روایات کسی که تعیین وقت ظهور نماید، دروغ گو است.
وی همچنین افزود: باید با انتظار فرج، امید داشته باشیم که مقام معظم رهبری پرچم را به دست حضرت بقیة الله(عج) بدهد، ولی نباید علائم ظهور را مصداق قرار دهیم وآن را بیان کنیم.

سردبیر نشریه امان نیز در این نشست بیان کرد: زمانی که ما در حوزه تطبیق وارد می شویم، اگر نشانه ها اشتباه باشد، ممکن است مردم نسبت به مسئله ظهور بدبین شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری، یکی از آسیب های مهدویت را طرح مباحث غیر ضروری معرفی کرده و گفت: منتظر باید بصیرت داشته باشد و مراقب باشد که از مسیر اصلی خارج نشود.

خبر تکمیلی؛ نشست تخصصی نقد مستند ظهور نزدیک است برگزار شد

آینده روشن؛  نشست نقد مستند ظهور نزدیک است با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه در نمازخانه مدرسه فیضیه برگزار شد.
آیت الله نجم الدین طبسی در این نشست معرفی کردن افراد را به عنوان نشانه هایی که برای ظهور معرفی شده است را اشتباه خواند و گفت: اگر ما بخواهیم هر نشانه ای که برای ظهور معرفی شده را به گونه ای به افراد خاص دیگر نسبت دهیم، اعتماد مردم را به وعده های الهی کم رنگ می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که نمی توان یک شخص را به عنوان سید خراسانی و سید حسنی معرفی کنیم گغت: بنده در روایات ۶ یا ۷ مورد بیشتر در مورد سید خراسانی ندیده ام و این روایات هم تماما متعلق به قبل از امام صادق(ع) بوده است، اما خب این مشخص است که نمی توان از یک نفر به عنوان سید خراسانی و سید حسنی نام برد.

طبسی در ادامه گفت: یکی از مهمترین مواردی که ما باید به آن توجه داشته باشیم، تاکید بر تفکیک نشانه های حتمی و غیر حتمی ظهور است؛ چه بسیار افرادی از علما بوده اند که به دلیل عدم انجام این تفکیک، در گذشته های دور مرتکب خطای وقاتی شده بوده و برای ظهور امام زمان(عج) زمان تعیین کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد جعفری معاون پژوهشی پژوهشکده تخصصی مهدویت نیز در این همایش با اشاره به مستند "ظهور نزدیک است" اظهار داشت: در این مستند از روایات به گونه ای استفاده شده که واقعیت روایت آن گونه نیست.

وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که این مستند به آن استدلال کرده سخنان مقام معظم رهبری در مورد تحقق وعده الهی برای حکومت اسلامی و بر حق امام زمان(عج) است، آنها در این مستند این قسمت از سخنان مقام معظم رهبری را که فرموده اند انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق این وعده الهی است را حذف کرده اند.

جعفری خاطر نشان ساخت: ما منکر این نیستیم که نباید در زمینه ظهور امیدوار بود، بلکه ما دعا می کنیم، این اتفاق همین الان اتفاق بیفتد و دائما سعی در زمین سازی ظهور داریم، اما این دلیل نمی شود که ما بیاییم از چیزهایی که به هیچ عنوان نمی توان برای آنها سند و دلیل محکم آورد، نشانه ای برای ظهور بسازیم.

معاون پژهشی موسسه آینده روشن، در ادامه در جواب این سوال که آیا ایشان آیت الله العظمی بهجت را کذاب معرفی کرده اند اظهار کرد: من به ایشان چنین نسبتی ندادم و فقط به توضیح در مورد مطالبی که به دروغ به ایشان نسبت میدهند پرداختم، که این مطالب هم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له آورده شده است.

وی در ادامه گفت: در این مستند از مقام معظم رهبری به عنوان سید خراسانی و سید حسنی یاد کرده اند و استنادشان را نیز به روایتی از یک عالم سنی که حتی خود سنی ها هم از مستندات آنها استفاده نمیکنند آورده اند که خللی که در دست راست مقام معظم رهبری هست نشانه ای محکم برای سید خراسانی بودن ایشان است؛ این در حالی است که حتی در همین کتاب هم از خلل اسم برده نشده و نشانه را خال در دست راست عنوان کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری مدیر مسئول نشریه امان هم در پایان این نشست شوق به ظهور امام زمان(عج) را عامل تعیین وقت توسط برخی افراد عنوان کرد و اظهار داشت: این که ما بیاییم و زمانی برای ظهور امام زمان(عج) تعیین کنیم اما خب این سخن تحقق پیدا نکند باعث ایجاد دودلی و شک در بین مردم می شود.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری اظهار داشت: فرض را بر این می گیریم که مطالب گفته شده در این مستند درست است، اما این دلیل نمی شود که اسرار را به این راحتی در بین مردم پخش کنیم.

وی افزود: ما روایات زیادی داریم مبنی بر اینکه اگر کسی از اسراری آگاهی دارد نسبت به فاش کردن این اسرار نباید اقدام کند، چون فاش کردن این اسرار خود باعث تاخیر در غیبت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم هر کسی را که شباهتی به یکی از افراد معرفی شده در روایات داشت را به عنوان همان شخص معرفی کنیم با محقق نشدن این اتفاق، در دل مردم یک دلسردی نسبت به امام زمان(عج) و فرج ایشان ایجاد می شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به این مطلب که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا کنون افراد زیادی به عنوان شعیب بن صالح معرفی شده اند اظهار داشت: در زمان ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از ایشان به عنوان شعیب بن صالح یاد کردند، پس از اینکه دوران ریاست جمهوری ایشان تمام شد، برخی سردار رحیم صفوی را که در فرماندهی سپاه را برعهده داشتند به این عنوان معرفی کردند.

وی افزود: پس از سردار رحیم صفوی آنها از علی شمع خانی به دلیل اینکه اولا نام پدر ایشان صالح و است و ثانیا در محل زندگی، ایشان را با عنوان شعیب صدا میزنند، وی را به عنوان شعیب بن صالح معرفی کردند، پس از ایشان هم عده ای از دکتر احمدی نژاد به عنوان شعیب یاد کردند.

با توجه به این موضوع که وعده های داده شده قبلی تا کنون تحقق نیافته، در صورتی که وعده شعیب بودن دکتر احمدی نژاد نیز تحقق نیابد مردم دیگر نسبت به صحبت های گفته شده در این مورد اعتمادی نخواهند داشت، لذا در این مورد باید با احتیاط بیشتری عمل شود.

جعفری با اشاره به این مطلب که مخالفت مسئولین پژوهشکده تخصصی مهدویت با مسئله ظهور باعث نشده که به نقد این برنامه بپردازند گفت: تمامی مسئولین و دستندرکاران موسسه آینده روشن(پژوهشکده تخصصی مهدویت) در کلیه فعالیت های خود سعی در زمینه سازی ظهور و ایجاد امید در بین مردم دارند، اما این باعث نمیشود که برای ایجاد امید در دل مردم آن ها بخواهند اقدام به شخصیت سازی های غیر مستند بکنند، به همین دلیل هم در مقابل این مستند که به نوعی زمان را برای ظهور امام زمان(عج) تعیین کرده است، ایستاده اند تا در وجود مردم شک و سردی نسبت به ظهور ایجاد نشود.

در این نشست دستندرکاران این مستند هم حضور داشتند که وقتی با انتقاد های وارد شده به مستند روبرو شدن ترجیح دادند تا با خروج از محل برگزاری نشست موج انتقاد ها را از خود دور کنند.

آنها پس از نشست در حیاط مدرسه فیضیه طلاب را به دور خود جمع کردند و سعی در دفاع از خود نسبت به انتقاد های مطرح شده در جلسه را داشتند، اما این اقدام آنها به دلیل ترک اعتراض آمیز جلسه نشست توسط آنها از طرف طلاب حوزه علمیه قم بی جواب ماند.

نقدهای حوزی بر فیلم جنجالی "ظهور بسیار نزدیک است!!!"

  اخیرا" فیلمی با عنوان «ظهور بسیار نزدیك است» با حمایت یك جریان خاص سیاسی تولید و لوح های فشرده آن در تیراژی میلیونی در سراسر كشور توزیع شده است.محور اصلی این فیلم نزدیك بودن زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) است و در آن ضمن تطبیق برخی رخدادهای بین المللی كنونی با روایات مربوط به نشانه های ظهور ، بین برخی شخصیت های آخرالزمانی و شخصیت های سیاسی كنونی ایران و جهان نسبت برقرار شده است.

از آنجا كه فیلم«ظهور نزدیك است» در گستره ای وسیع در كشور توزیع شده ، حوزه علمیه قم اقدام به برپایی جلسه نقد این فیلم كرد كه در این جلسه ، چند تن از محققین و پژوهشگران به دلایل غیرمستند بودن مطالب مطرح شده در فیلم مذكور كردند.

* شخصیت شعیب بن صالح
حجت‌الاسلام و المسلمین نجم‌الدین طبسی در نشست نقد فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد،‌ با اشاره به تطبیق‌های انجام شده در این فیلم ‌بیان داشت: اینکه تطبیق‌ دادن ما احتمال باشد، اشکال ندارد، ولی اینکه بخواهیم به طور قطع این تطبیق را ارائه کنیم، اشتباه است. این تطبیق در مسائل حتمی نیز درست نیست، چه رسد به اینکه در موارد غیرحتمی صورت گیرد.

وی درباره شخصیت شعیب که از نشانه‌های ظهور می‌باشد، اظهار داشت: در روایات اشاره به اصل وجود شعیب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمی‌شود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور می‌آید. این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوت‌های زیادی با هم دارند، از این رو ما نمی‌توانیم به جمع‌بندی درستی برسیم.

* به منابع معتبر استناد کنیم
وی همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته و ارائه شده است،‌ اشاره کرد و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، می‌گویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.

* دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم
طبسی با اشاره به استناد‌هایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است،‌ گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استناد‌هایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استناد‌ها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیت‌های برجسته اهل‌سنت است، درباره او می‌گوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خوانده‌ام!

وی با بیان اینکه کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما اینکه کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند می‌آورد که در این دو سنت ابن‌حماد وجود داد، ‌ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف‌ ابن لیف معرفی می‌کنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگی‌های خراسانی، خود را خراسانی معرفی می‌کند.

* سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد

وی با بیان اینکه سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت:‌ معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب ‌الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و‌ دیگر سخنی نمی‌گوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانسته‌ایم تثبیت نماییم، پس نمی‌توانیم وارد تفصیلات شویم.

طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار(ع) سخن از فرج می‌کنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.

وی در ادامه گفت: مرحوم مفید می‌گوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی می‌گوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد،‌ از نشانه‌های حتمی ظهور است.

این پژوهشگر افزود: همچنین درباره خطبة بیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات می‌داند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید می‌کند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری، معاون پژوهش مؤسسه آینده روشن نیز با تأکید بر اینکه نباید به طور قطعی تطبیق انجام دهیم، اظهار داشت: در حدود 700 سال پیش، در کتاب عددالقویه که توسط برادر علامه حلی نگاشته شده است،‌ به علامت‌های فراوان ظهور که در یک برهه‌زمانی شکل گرفته است،‌اشاره می‌کند، ولی مشاهده می‌کنیم که تا امروز اتفاقی نیافتاده است.

* تعیین وقت ظهور، بی‌معناست

وی با اشاره به اینکه در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، با بیان مصادیقی که صورت گرفته است،‌ تعیین وقت ظهور می‌باشد، بیان کرد: با توجه به روایاتی که درباره ظهور آمده است، تعیین وقت نباید صورت گیرد. در این روایات کسی که تعیین وقت ظهور نماید، دروغ‌گو است.

وی همچنین افزود: باید با انتظار فرج، امید داشته باشیم که مقام معظم رهبری پرچم را به دست حضرت بقیة‌الله(عج) بدهد، ولی نباید علائم ظهور را مصداق قرار دهیم و آن را بیان کنیم.

به گزارش مركز خبر حوزه، سردبیر نشریه امان نیز در این نشست بیان کرد: زمانی که ما در حوزه تطبیق وارد می‌شویم، اگر نشانه‌ها اشتباه باشد،‌ ممکن است مردم نسبت به مسئله ظهور بدبین شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری، یکی از آسیب‌های مهدویت را طرح مباحث غیرضروری معرفی کرد و گفت: منتظر باید بصیرت داشته باشد و مراقب باشد که از مسیر اصلی خارج نشود.

همزمان با آن جلسه، جلسه ای نیز در اهواز برای نقد فیلم یاد شده برگزار شد:
مستند ظهور بسیار نزدیک است در اهواز نقد شد
خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی مستند «ظهور بسیار نزدیک است» در مسجد فاطمه زهرا (س) اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، طلاب و دانشجویان مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) کوی ملت اهواز، شب گذشته در نشستی با حضور حجت الاسلام سید مهدی غفاری، پژوهشگر عرصه مهدویت به نقد و بررسی مستند « ظهور بسیار نزدیک است» پرداختند.

حجت الاسلام سید مهدی غفاری، در این نشست به بیان تفاوت میان شرایط ظهور و علایم ظهور پرداخت و اظهار داشت: برای پیروزی هر قیام و انقلاب وجود چهار شرط رهبری، برنامه حکومت، یاران مخلص و پذیرش عمومی ضروری است.

وی افزود: برای تحقق قیام حضرت امام زمان (عج) نیز وجود این چهار شرط لازم است؛ دو شرط اول با وجود امام زمان به عنوان رهبر قیام جهانی و دین مبین اسلام به عنوان برنامه حکومت جهانی محقق شده است و به وجود آمدن دو عامل دیگر یعنی یاران مخلص و مقبولیت عمومی، ظهور منجی موعود را حتمی خواهد کرد.
لازم به ذکر است مسجد حضرت فاطمه زهرا واقع در کوی ملت اهواز یکی از مساجد فعال سطح شهر بوده که متناسب با مسایل روز به برگزاری نشست های فرهنگی و سیاسی می پردازد؛ این نشست به همت واحد طلاب و داشنجویان این مسجد برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهدی غفاری:
باید از سطحی نگری دربرداشت مفهوم روایات اجتناب کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید مهدی غفاری، پژوهشگر عرصه مهدویت، شب گذشته در نشست نقد و بررسی مستند «ظهور بسیار نزدیک است» در جمع طلاب و دانشجویان مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) کوی ملت اهواز به بیان تفاوت بین شرایط ظهور و علایم ظهور پرداخت و اظهار داشت: برای پیروزی هر قیام و انقلاب وجود چهار شرط رهبری، برنامه حکومت، یاران مخلص و پذیرش عمومی ضروری است.

وی با بیان این نکته که برای تحقق قیام امام زمان (عج) نیز وجود این چهار شرط لازم است، ادامه داد: دو شرط اول با وجود امام زمان به عنوان رهبر قیام جهانی و دین مبین اسلام به عنوان برنامه حکومت جهانی محقق شده است و به وجود آمدن دو عامل دیگر یعنی یاران مخلص و مقبولیت عمومی، ظهور منجی موعود را حتمی خواهد کرد.
این استاد حوزه علمیه، ادامه داد: توجه به شرایط ظهور و تفکر در مورد آن، موجب پویایی و رشد جامعه در جهت کمال آن می شود زیرا دانستن این نکته که بدون وجود 313 یار برگزیده و همچنین عدم خواست قلبی اکثر انسان ها ظهور اتفاق نمی افتد، منتظران را به سمت تلاش برای بهبود وضعیت معنوی جامعه سوق می دهد.

این پژوهشگر عرصه مهدویت خاطر نشان کرد: این در حالی است که علائم ظهور تنها نشانه های آمدن منجی هستند یعنی این نشانه ها و علائم به ظهور و طبیعتاً شرایط تحقق آن وابسته هستند، در حالی که برخی به اشتباه چنین برداشت می کنند که ظهور حضرت به تحقق این علائم و نشانه ها بستگی دارند.

حجت الاسلام غفاری افزود: توجه بیش از حد به علایم و غفلت از شرایط ظهور وضعیتی را ایجاد می کند که منتظر دیگر تکلیفی برای خود احساس نمی کند و تنها با پیگیری نشانه ها به نوعی انتظار خنثی می رسد، این در حالی است که انتظار واقعی و مثبت همواره با پویایی و حرکت در جهت رشد و کمال خواص و عوام جامعه همراه است.

حجت الاسلام غفاری که از پژوهشگران عرصه ی مهدویت هستند در ادامه بررسی مستند « ظهور بسیار نزدیک است»، یادآور شد: در مورد احادیث و روایات مربوط به ظهور باید علاوه بر تحقیق در مورد صحت سند و وثوق سلسله راویان آن، از سطحی نگری دربرداشت مفهوم از روایات نیز اجتناب کرد.

وی با مذموم دانستن تعیین حتمی مصادیق شخصیت های دوران ظهور، به علت ناامیدی منتظران در صورت اشتباه در این تشخیص ها تصریح کرد: برخی از مصادیق ذکر شده در این مستند و یا مقالات مشابه در سایت ها مثل سید خراسانی و عبدالله عربستان به احتمال زیاد صحیح هستند، ولی برخی مصادیق دیگر مانند یمانی و شعیب بن صالح با توجه به روایات معتبر، چندان صحیح به نظر نمی رسند.

این پژوهشگر عرصه مهدویت، در پایان این نشست دو ساعته، با ابراز خوشحالی از حضور در بین دانشچویان و طلاب پیشنهاد کرد: این گونه نشست ها در آینده نیز با موضوعات مرتبط با ولایت فقیه و دوران آخر الزمان ادامه پیدا کند.

مبشران نشست یاد شده در فیضیه را چنین گزارش داده و پاسخ دادند:


چند نقد بر تخريبات اخير فيلم مستند
اما نكاتي در باب نقدها و تخريبهاي صورت گرفته به صورت كلي به اطلاع عموم مي رسد :
1- در حالي ادعا مي شود كه محتواي فيلم مذكور از لحاظ سندي ضعيف است كه اكثريت قريب به اتفاق محتواي فيلم در اكثر كتابهاي تاليف شده در عرصه مهدويت وجود دارد ، آيا ضعف سندي يك روايت دليل مي شود كه به آن روايت توجه نشود؟ چقدر از روايتهايي كه در باب مسائل جاري منطقه بيان شده ولي محققان آن را ضعيف السند مي دانند در حالي كه با كمال حيرت مي بينيم اين وقايع در كنار هم در حال وقوع است.
آيا مردود دانستن يك فيلم با بهانه ضعيف السند بودن مصداق عيني تخريب نيست؟

2- در اطلاعيه مركز تخصصي مهدويت "مصداق شناسي" مردود و مخدوش اعلام شده است در حالي كه دلايل كافي و روشن  نه تنها مصداق شناسي را لازم مي داند بلكه آن را امر و خواست روايات شريف و حكمت صدور هزاران روايت در باب نشانه ها و شخصيتهاي ظهور نشان مي دهد.
آيا مخدوش كردن اين فيلم مستند به بهانه نادرست مردود بودن مصداق شناسي مصداق عيني تخريب نيست؟

3- آيا ادعاي شياد ، منافق ، صهيونيست ، عامل وهابيت و .... خواندن دست اندركاران فيلم و ادعاي مضحك دستگيري مصداق عيني تخريب نيست؟
 آيا منحرف ، وابسته به گروههاي سياسي ، ادعاي بودجه هاي كلان مالي براي فيلم و ...  مصداق بارز تخريب و تهمت نيست؟

4- آيا حمايت مستقيم و غيرمستقيم برخي از برجستگان عرصه مهدويت از فيلم مستند علي رغم سيل ناجوانمردانه تهمتها ، نشان نمي دهد كه برخي رسانه ها در انتشار مطالب كذب و تخريبي عليه اين فيلم اشتباه كرده اند؟
آيا تحولات عجيب رخ داده در منطقه خاورميانه كه براي بسياري از صاحبنظران غافلگيركننده و غيرمنتظره بوده است اهانت كنندگان و منتقدين را به تفكر وا نمي دارد كه اين شباهت شگفت ميان روايات عصرظهور و تحولات منطقه مي تواند دليلي برا اين حقيقت بزرگ باشد كه ادعاي فيلم مستند قرين صحت بوده و حقيقتاً ظهوربسيار نزديك است!
آيا درخشش چندين باره عامه مردم در مسائل مهم كشور از سال 84 تا كنون و تشخيص صحيح و درست آنها كه بفرموده ولي امر مسلمين " توده مردم در فتنه گذشته قبول و روسفيد شدند " در حالي كه بسياري از " خواص" بفرموده ولي امر مسلمين يا " مردود شده و يا نمره ضعيفي گرفتند ، نشان نمي دهد كه استقبال گسترده مردمي از فيلم مستند در سراسر كشور علي رغم موج تخريب ها و برخي از صف بنديها تكرار همين حقيقت يعني فهم درست عوام و تشخيص نادرست خواص بفرموده ولي امر مسلمين مي باشد؟

آيا اين حقيقت يعني استقبال مردمي از ظهور و حضرت ولي عصر(عج) و صف بندي برخي از علماء در برابر آن حضرت در روايات پيش بيني نشده است؟
مايقين داريم كه در آينده اي بسيار بسيار نزديك با تحقق يك به يك نشانه هاي ظهور و اكثريت مطالب بيان شده در فيلم مستند ( كه بسياري همچون وقايع منطقه اي تا كنون محقق شده است) موافق و مخالف به صحت مطالب مطرح شده پي خواهند برد.
البته در كنار تخريبات صورت گرفته  نقدهاي خوبي هم بر محتوا بوده است كه برخي از آنها وارد مي باشد و برخي هم جواب دارد.


سید مهدی طباطبایی: جواب نقد مستند" ظهور بسیار نزدیک" است

سلام بر مبشران ظهور
بنده نیز نقد آقای جعفری را بطور کامل شنیدم و لازم دانستم مواردی را در اینجا ذکر کنم.
1- دیدگاه حاکم بر این نقد کاملا اخباری مسلکی و به دور از عقل گرائی و واقع بینی است.
2- بی احترامی های چند باره ایشان به ولی امر مسلمین، ریاست محترم جمهوری، مرحوم حضرت آیت الله بهجت، حضرت آیت الله ناصری، حجت الاسلام و المسلمین حاجتی و صد البته سازندگان مستند به دور از شأن علوم و عالم اسلامی است.

3-فرازهای مختلف این سخنرانی که پاسخهائی برای بخشهای مختلف "مستند ظهور بسیار نزدیک است" می باشد حاوی تناقضها و مصادره به مطلوبها و مغالطه های فراوان است که بعضاً به جهت فراموشی گوینده در فراز بعدی رد میشود مثلا آقای جعفری ابتداءً مستند را فاقد سند قوی و بلکه بدون سند معرفی میکنند و سازندگان را به استفاده نکردن از کتب مستند شیعی همچون غیبة توسی(طوسی)، غیبة نعمانی و... متهم مینمایند اما در دقایقی بعد با اشاره به موضوع عبدالله 3 روایت مستند از کتب معتبر شیعی را ذکر میکنند که دقیقا مورد استناد فیلم نیز می باشد! 4-بعید به نظر می رسد آقای جعفری تمامی مستندات فیلم که به طور مبسوط در مقالات متعدد سایت ظهور نزدیک است و با همت چندین نفر از محققین بی ادعا و مدیریت جناب آقای سیجانی فراهم آمده است را مطالعه کرده و سپس به نقد و بلکه تخطئه و تخریب گروه معظم مبشران ظهور بپردازند لذا این نقد عجولانه و غیر علمی ممکن است از بی اطلاعی ایشان باشد.

5-متاسفانه سخنان آقای جعفری اگرچه ریشه در اخباری زدگی و دوری از واقع گرائی دارد اما همچون برخی دیگر از محققان عرصه مهدویت در بستر عدم التزام به ولایت فقیه و عدم اعتقاد به زمینه سازی جمهوری اسلامی ایران برای ظهور شریف امام عصر روحی فداه مطرح گردیده و به مخالفت صریح با شیوه متقن، صحیح، آرمانی و ولائی ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر احمدی نزاد در تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت انجامیده است.

6-بنابر وظیفه اسلامی و انقلابی و بنابر آنچه در مقاله طبقات الانصار آمد، ضمن رد و مخالفت با دیدگاه ایشان که خط روشن امام خمینی(ره) و ثمره خون شهیدان مظلوم انقلاب اسلامی و مجاهدتهای امام خامنه ای و سردار رشید انقلاب و اسلام جناب آقای دکتر احمدی نژاد -که درانقلابهای عظیم اسلامی منطقه تبلور یافته-را نادیده و نامربوط با امر شریف ظهور میپندارند، امیدوارم این قبیل موضع گیریها به دور از حب و بغضهای شخصی بوده و موجب خروج از دایره یاوران امام مهدی علیه السلام نگردد.

7-متاسفانه آقای جعفری نیز همچون برخی دیگر از مدعاین تخصص در مهدویت بجای درک مفاهیم عمیق مهدوی که سی و دو سال است در قالب جمهوری مقدس اسلامی عینیت پیدا کرده و اینک داعیه جهانی دارد و دهها کشور اسلامی و غیر اسلامی را با قدرت نرم خویش به تبعیت از اسلام ناب و ولائی رهنمون گشته است، با تکیه بر محفوظات و متون قدیم و جدید، نه تنها خود را از درک حقیقت ظهور محروم نموده اند بلکه مخاطبین خود را نیز به دوگانگی در عقاید و آرمانها سوق میدهند. از سوئی در سایه سار جمهوری اسلامی ردای علم اسلامی بر تن نموده و بر مسندی رسمی پیرامون مهدویت تکیه زده اند و از سوی دیگر همین مسند و بستر اصلی آن یعنی جمهوری اسلامی را بی ارتباط با مهدویت و ظهور قلمداد نموده و نزدیک بودن ظهور را در یک دعای شعاری خلاصه کرده و واقعی و ملموس نمیدانند.

۸-از آنجا که این تفکر اخباری، از واقعیات گریزان است و در پیشینه ذهن و قلب خویش به دوگانگی پرچم جمهوری اسلامی و "سید خراسانی" با حکومت جهانی امام عصر روحی فداه قائل است، پس از به مصاف آوردن برخی روایات در برابر واقعیات درخشان موجود که هیچگاه همراهی عموم مردم را نیز در پی نداشته است، به حربه یی قدیمی و فریبنده "حرمت توقیت" تمسک میکند . آقای جعفری نیز در فرازهای مختلفی از نقد خویش به بحث توقیت اشاره نموده اند در حالیکه آنچه اکنون پیرامون توقیت ذکر میگردد محصول ذهن همین تفکر اخباری مسلک بوده و اساساً ربطی به دیدگاه معصومین علیهم السلام و بزرگان شیعه ندارد لذا با حسن نیت به حق طلبی آقای جعفری، ایشان و همه بازدیدکنندگان گرامی را دعوت میکنم مقاله توقیت چیست را مطالعه نمایند تا تردیدهای احتمالی در نزدکی ظهور فرو ریزد. از برادر بزرگوار جناب آقای سیجانی هم درخواست میکنم انشتار این مقاله در سایت "ظهور بسیار نزدیک است " را در برنامه آتی قرار دهند.

9-به این نکته نیز باید اشاره کنم که همه بزرگان و خواص جامعه اسلامی لازمست به فتنه88 و وقایع پس از آن خصوصا یوم الله 9 دی و همچنین حوادث منطقه که به فرمایش قرآن کریم "عزت ذلیلان و ذلت عزیزان" را در پی دارد، به دیده عبرت بنگرند که عوام خالص و ولایتمدار از خواص بی خاصیت و مدعی پیشی گرفته و به پیشواز امام مهدی علیه السلام بپا خاسته اند.

در پایان ضمن تشکر از زحمات مبشران عزیز امیدوارم با جدیت بیشتر به معرفی امام مهدی علیه السلام و یاران و برگزیدگان ایشان و همچنین قیام قریب الوقوع و مبارک مهدوی همت بگماریم و سنگ اندازیهای اینچنین که ان شا الله از بی اطلاعی و سستی ایمان مخالفان نشأت گرفته و با تلاش و دعای شما رفع خواهد گردید، انجام وظیفه سنگین "بشارت" را با معطلی روبرو نسازد. قطعا بسیاری از معارف و حقایق ناگفته باید از طریق مقالات و تصاویر به گوش جان امت اسلامی برسد که مستند ظهور بسیار نزدیک است شروعی بر این راه مبارک و نورانی است.

اجرکم عندالله تعالی
ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب
سید مهدی طباطبائی / تا ظهور
سلام بر بهار روزگاران
سلام بر همه عزيزان
نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ (13صف)


نقدي بر مغالطات عجيبب ديشب كارشناسان مركز تخصصي مهدويت حوزه قم

مقدمه:ديشب بجاي بحث سر سلسله روايات حديث سعي شد كتب اشاره شده در اخر مستند را بكوبند در حالي كه بسياري از روايات استفاده شده در مستند به غير از كتب مذكور در بسياري ازمنابع معتبر شيعه مثل غيبت نعماني و غيبت شيخ طوسي امده است و نحوه ورد به بحثشان غير علمي و مصداق بارز جنگ رواني بود.
اما مغالطه :
يكي از كارشناسان حاج اقا طبسي بودند: ايشان بعد از اقامه دليل بر رد كتاب الفتن بن حماد المروزي فرمودند از انجايي كه احاديث اين كتاب سنديتي ندارد لذا وقتي بنده همراه اقاي كوراني كتاب معجم احاديث را مي نوشتيم از كتاب اين حماد روايتي نقل نكرديم ولي وقتي في المجلس لپ تاب رو باز كردم ديدم به خلاف گفته ايشان در كتاب معجم از كتاب الفتن روايت نقل شده است كه در زير متن كامل روايت با ادرس امده است:
- معجم أحاديث الإمام المهدي (ع) - الشيخ علي الكوراني العاملي - ج 1 صفحه 436 :
300 " تكون آية في شهر رمضان ، ثم تظهر عصابة في شوال ، ثم تكون معمعة في ذي القعدة ، ثم يسلب الحاج في ذي الحجة ، ثم تنتهك المحارم في المحرم ، ثم يكون صوت في صفر ، ثم تنازع القبائل في شهري ربيع ، ثم العجب كل العجب بين جمادى ورجب ، ثم ناقة مقتبة خير من دسكرة تغل مائة ألف " * المفردات : ثم ناقة الخ ، أي ثم تضطرب الأمور بعد رجب ويفقد الامن حتى تكون وسيلة السفر والفرار خيرا من الاملاك الثابتة . الدسكرة
300-المصادر ،ابن حماد ص 59

وقتي خواستم جواب بدهم يكي از طلبه ها گفت تو انگشت كوچيكه اقاي طبسي هم نيستي
(اقاي طلبه :اميرالمومنين فرمودند:انظر الي ما قال لاتنظرمن قال)
كارشناسان مركز جواب دهيد كدام يكي از موارد بالا راقبول داريد ما بي سواديم يا شما
شما كه خودتان گفتيد الفتن اعتباري ندارد چرا كارشناستان ادعا كرد در كتاب معجم از الفتن روايتي نقل نكرده در حالي كه نقل كرده نام اين كار رو چه مي توان گذاشت
از طرفي ديگر شما مقاله هايي در سايتتان قرار داديد كه دران از الفتن ابن حماد به عنوان منبع استفاده كرده ايد
بهتر بود ديشب سكوت مي كرديد و براي خاموش كردن نور خدا دست به هر كاري نمي زديد.
آقايان مذكور(جعفري و ..) دچار مغالطه ي اشكار ديگري شدند:
براي رد مستند كتبي كه در پايان مستند به عنوان منبع ذكر شده بود را كوبيدند تا بگويند روايات بي اعتبار است.
واقعا جاي تعجب دارد :اكثر روايات استفاده شده در مستند به غير از كتب مذكور پايان مستند در ديگر كتب معتبر روايي شيعه از جمله غيبت نعماني و شيخ طوسي موجود است

ديشب روايت مرگ عبدالله را به ان اشاره كردند ما هم اين روايت رو بررسي مي كنيم تا ببينيم ايا اين روايت كه در مستند به ان اشاره شده است بنا به گفته كارشناسان مركز تخصصي مهدويت حوزه بي اعتبار است !!!:

متن يكي از رواياتي كه طبق گفته كارشناسان مركز سنديتي ندارد:
.. أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ يَضْمَنْ لِي مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ يَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ يَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ يَذْهَبُ مُلْكُ سِنِينَ وَ يَصِيرُ مُلْكَ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ فَقُلْتُ يَطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلا
12منبع براي روايت فوق:
1- الغيبة - الشيخ الطوسي صفحه 447 :
2-معجم أحاديث الإمام المهدي (ع) - الشيخ علي الكوراني العاملي - ج 3 صفحه 445
3-العدد القوية - علي بن يوسف الحلي صفحه 77 :
4-عصر الظهور - الشيخ علي الكوراني العاملي صفحه 261
5-أعيان الشيعة - السيد محسن الأمين - ج 2 صفحه 73
6-إثبات الهداة : ج 3 ص 728
7- الخرائج والجرائح - قطب الدين الراوندي - ج 3 صفحه 1163
8- بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 52 صفحه 210
9- الدر النظيم - إبن حاتم العاملي صفحه 758
10- مجمع النورين - الشيخ أبو الحسن المرندي صفحه 351
11- أعيان الشيعة للعاملى ج 2 ص 71
12- الخرائج للراوندي ج 3 ص 1161
ايا كتاب غيبت شيخ طوسي يا كتاب كارشناس خودتان (طبسي )معجم احاديث مهدي معتبر نيست
شما براي اينكه بگوييد ظهور نزديك نيست با اهانتي اشكار بزرگ مرجع شيعه را كذاب خوانديد
در ادامه به بچه شيعه هاي اخرالزماني گفتيد در حدي نيستيد جوابتان را بدهيم
در ادامه براي كوبيدن مستند دچار مغالطات اشكاري شديد كه زيبنده يك مركز علمي نيست
در بين جلسه القاء نموديد شعيب ابن صالح قصه است اري صراحتا اقاي طبسي گفت شعيب قصه است
در ادامه حتي گفتيد اصل سيد خراساني را اگر خيلي ارفاق كنيم مي توان تاييد كرد ولي خصوصياتش معتبر نيست
اين همه توهين و مغالطه را انجام داديد تابگوييد انقلاب 22 بهمن 57 زمينه ساز ظهور نبوده است
اين تذهبون


قطعی دانستن علائم و شخصیت های ادعا شده در مستند (ظهور بسیار نزدیک است)انحراف از جریان اصیل مهدویت است

حجه الاسلام سعید عزیزیان؛

علی رغم تشدید فضاسازی و ایجاد بحران های سیاسی و امنیتی دشمنان نظام و ضد انقلاب ، برخی گروههای غیر رسمی درداخل کشور آگاهانه یا ناآگاهانه تنور ضد شیعیان را مهیا تر می کنند تا زمینه ساز فتنه ای جدید باشند .

امروزه حرکت گسترده ی گروه به اصطلاح فرهنگی به نام مبشران ظهور در قالب تهیه و توزیع سی دی (ظهور بسیار نزدیک است) زمینه ساز فتنه ای اعتقادی است که همکنون فضای فکری و رفتاری شیعیان را دچار تشویش کرده وبا ایجاد برخی انتظارات و توقعات نادرست آسیب مهلکی به عزم مردم در مسیر آمادگی فکری و روحی آنان برای ظهور امام زمان(ع) وارد می کند.

نکته ی بسیار مهمی که در عصر غیبت امام زمان باید به آن توجه داشت دوری از هر گونه تاویل و گمانه های نابه جا است ،چون حوزه حوزه ی تخصص است وهرکسی نمی تواند براساس گمانه زنی و برداشت خود از برخی رویدادها آنرا از علائم حتمی ظهور بداند مطمئنا برداشت های اینچنینی منجر به انحراف از اصل موضوع خواهد شد . البته در اینگونه رویدادها و حوادث ،محل رجوع را علما و اگر حکومت اسلامی باشد محل رجوع ولی فقیه است که در راس آن حکومت قرار دارد وتبعیت از آنان مانع از انحراف خواهد شد.

نکته دوم : در بحث مهدویت روایات ضعیف نیز وجود دارد و استناد کردن به صرف روایات ضعیف ، قطعا با جریان اصیل مهدویت منافات دارد.
سوم:جایگزینی فرع واصل به جای همدیگر گمراهی است به این نحو که علائم حتمی را غیر حتمی و علائم غیر حتمی را حتمی جلوه می دهد
چهارم:تطبیق دادن علائم با حوادث خارجی آن هم به صورت قطعی احتمالات شخصی است و احتمالات هم لزوما به وقوع نخواهد پیوست
پنجم:تطبیق دادن افراد به شخصیت های کنونی منشا فراماسونری دارد.

پرونده ویژه فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"- قسمت سوم (تحلیلها و مقالات) چاپ پست الكترونيكي
۲۲ فروردين ۱۳۹۰
 محققان مهدویت و حتی پژوهشگاه تخصصی مهدویت این مستند را رد کرده‌اند. جالب اینکه حامیان این مستند پس از رد این مستند توسط یکی از محققان مهدویت که کتاب‌های ارزنده‌ای در این زمینه دارد به دروغگویی و دروغ‌سازی علیه ایشان روی آورده‌اند و بافته‌اند که ایشان گفته است مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) شیعه نیست. در حالی‌که خود دفتر ایشان نقل مستند را از ایشان تکذیب کرده‌اند. البته ریزشیادان برای بقای خود به دروغ نیاز دارند.

 

  • تحلیلها و مقالات

شیادان و مستند "ظهور نزدیک است"
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ 
عصر شیعه؛محققان مهدویت و حتی پژوهشگاه تخصصی مهدویت این مستند را رد کرده‌اند. جالب اینکه حامیان این مستند پس از رد این مستند توسط یکی از محققان مهدویت که کتاب‌های ارزنده‌ای در این زمینه دارد به دروغگویی و دروغ‌سازی علیه ایشان روی آورده‌اند و بافته‌اند که ایشان گفته است مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) شیعه نیست. در حالی‌که خود دفتر ایشان نقل مستند را از ایشان تکذیب کرده‌اند. البته ریزشیادان برای بقای خود به دروغ نیاز دارند.


درباره مستند ظهور بسیار نزدیک است
22/12/1389

بستر و پیامد های منفی مستند «ظهور نزدیک است»

  مستند «ظهور بسیار نزدیک است» این روزها به طور گسترده در جامعه پخش شده است؛ محققان مهدویت و اندیشمندان به رد این مستند پرداخته اند. این یادداشت نگاهی به بسترها و پیامدهای این مستند دارد.

انتظار فرج، اشتیاقی است در دل هر شیعه و حتی هر انسان. از سوی دیگر معنویت و عقیده، بستری مناسب برای شیادی است. هرجا سخن از معنویت بوده است، همواره بساط شیادی و دامگستری دروغگویان پهن بوده است. مردم به معنویت و دین محبت و عشق می‌ورزند، دسته‌ای از محبت و شوق مردم ساده‌دل سوء استفاده می‌کنند و این محبت و شور فریب آنان را راحت‌تر می‌کند.

 مهدویت، یکی از مسایلی است که همواره هدف شیادان بوده است. از ادعاهای فراوان امام مهدی بودن، تا ادعاهای باب بودن و ادعاهای رابطه داشتن. این ادعاها باید متناسب با شخصیت مدعی باشد، هر کسی نمی‌تواند ادعای مهدویت کند، مگر این‌که پیش از آن چهره‌ای معنوی از خود نشان داده باشد “

یکی از مسایلی است که همواره هدف شیادان بوده است. از ادعاهای فراوان امام مهدی بودن، تا ادعاهای باب بودن و ادعاهای رابطه داشتن. این ادعاها باید متناسب با شخصیت مدعی باشد، هر کسی نمی‌تواند ادعای مهدویت کند، مگر اینکه پیش از آن چهره‌ای معنوی از خود نشان داده باشد و به ترفندهای مختلف برای خود کرامت‌سازی کرده باشد. ادعای ارتباط نیاز به بستر ادعای مهدویت ندارد. می‌تواند در عین گناهکاری با ساختن یک داستان باورپذیر خود را بعنوان یک راه‌یافته به دیدار حضرت معرفی کند. فقط باید داستانش باورپذیر باشد.

شیادان پی منافع خود هستند، از مریدپروری تا درآمدهای اقتصادی. شیادان با توجه به بنیه خود شیادی می‌کنند. یک ناشناخته تازه از راه رسیده نمی‌تواند یک روزه خود را باب و نایب امام معرفی کند. بگذارید شیادان بی‌مایه را ریزشیاد بنامیم. ریز شیادان ادعا نمی‌کنند خود راه‌یافته‌اند یا بابند، بلکه در بسیاری مواقع صرفاً حکایت‌گرند. فقط یک راوی خود را جا می‌زنند

” علاوه بر رد تک‌تک ادعاهای این مستند، روایات عمده که وقت‌گذاران را تکذیب می‌کند و دروغگو می‌خواند بر علیه این مستند است. برای نمونه می‌توان به روایت بسیار مشهور «کذب الوقاتون» اشاره کرد “

که ما خود هیچ نیستیم ولی می‌دانیم فلان فرد به دیدار آقا رفته است یا فلان فرد آن خبر را داد.

ریزشیادان هیچ‌گاه ادعایی را درباره خود مطرح نمی‌کنند. فقط خبر می‌دهند. خبرهای‌شان آمیخته‌ای از راست و دروغ است. خبرهای دروغشان هم رگه‌هایی از حقیقت دارد، اما حقیقت تحریف شده. اگر این‌گونه نباشد باورپذیر نیست. مطمئن باشید کسی که می‌خواهد خبری درباره‌ ظهور بدهد مجبور است خبری جعلی از آیت الله العظمی بهجت(ره) نقل کند. واضح است چرا. ایشان یک فرد معنوی است و نقل قول از ایشان بسیار باورپذیر است. حتی اگر بعدا دفتر ایشان آن خبر را تکذیب کند، باز باورپذیر است.

مستندی به گونه‌ای گسترده منتشر شده است و در آن ادعاهای فراوان سستی مطرح شده است و دروغ‌های پی‌درپی گفته شده است. روایاتی که گفته شده است
” چه اتفاقی می‌افتد بعد از یک مدت یا حتی بعد از چند سال که همین مردم عادی که این مستند و امثال آن را باور کرده‌اند و دیده‌اند هیچ اتفاقی نیافتاد. آیا ویرانی اعتقاد به مهدویت و دین را در پی ندارد. فراموش نکنید مخاطب ما مردم عادی هستند که دارای فکر عرفی هستند “

یا ضعیف و جعلی‌اند و یا اصلا وجود ندارند. مثلاً روایات شعیب ابن صالح روایات ضعیفی است و اینکه وی از ری قیام می‌کند اصلاً وجود ندارد. نقلیاتی که از دیگران است، ساختگی است، مانند آن‌چه از مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) نقل شده است. و در تارنمای (سایت) ایشان در بخش شایعات تکذیب شده است. و دست آخر بر فرض صحت روایات و نقلیات شان، مصداق‌یابی آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

محققان مهدویت و حتی پژوهشگاه تخصصی مهدویت این مستند را رد کرده‌اند. [اینجا و اینجا] جالب اینکه حامیان این مستند پس از رد این مستند توسط یکی از محققان مهدویت که کتاب‌های ارزنده‌ای در این زمینه دارد به دروغگویی و دروغ‌سازی علیه ایشان روی آورده‌اند و بافته‌اند که ایشان گفته است مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) شیعه نیست. در حالی‌که خود دفتر ایشان نقل مستند را از ایشان تکذیب کرده‌اند. [اینجا] البته ریزشیادان برای بقای خود به دروغ نیاز دارند.

” کسی که می‌خواهد خبری درباره‌ ظهور بدهد مجبور است خبری جعلی از آیت الله العظمی بهجت(ره) نقل کند. واضح است چرا. ایشان یک فرد معنوی است و نقل قول از ایشان بسیار باورپذیر است. حتی اگر بعدا دفتر ایشان آن خبر را تکذیب کند، باز باورپذیر است “

بر رد تک‌تک ادعاهای این مستند، روایات عمده که وقت‌گذاران را تکذیب می‌کند و دروغگو می‌خواند بر علیه این مستند است. برای نمونه می‌توان به روایت بسیار مشهور «کذب الوقاتون» اشاره کرد یا این خبر که در الغیبة شیخ طوسی و کتاب الغیبة نعمانی و دیگر مصادر نقل شده است « أخبرنا علي بن أحمد، عن عبيد الله بن موسى العباسي، عن يعقوب بن يزيد، عن محمد بن أبي عمير، عن عبد الله بن بكير، عن محمد بن مسلم، قال: " قال أبو عبد الله ( عليه السلام ) : يا محمد، من أخبرك عنا توقيتا فلا تهابن أن تكذبه، فإنا لا نوقت لأحد وقتا " » امام صادق علیه السلام فرمودند: « ای محمد! هر کس به تو خبر وقت ظهور ما را داد، هیچ ابایی از تکذیبش نداشته باش، زیرا ما برای هیچ‌کس وقت را نمی‌گوییم».

چرا باید علیه این مستند و امثال آن موضع گرفت. مخاطب اصلی این مستند و این موضع‌گیری نه سازندگان این مستندند که ریزشیادانی
” ریزشیادان هیچ‌گاه ادعایی را درباره خود مطرح نمی‌کنند. فقط خبر می‌دهند. خبرهای‌شان آمیخته‌ای از راست و دروغ است. خبرهای دروغشان هم رگه‌هایی از حقیقت دارد، اما حقیقت تحریف شده “

بیش نیستند و نه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که صدها ادعا از این باب به ساحت قدسشان هیچ خللی ایجاد نمی‌کند، بلکه مردم عادی ساده‌دلند که به خاطر محبت‌شان به حضرت و اشتیاقشان به ظهور این ادعاها را باور می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد بعد از یک مدت یا حتی بعد از چند سال که همین مردم عادی که این مستند و امثال آن را باور کرده‌اند و دیده‌اند هیچ اتفاقی نیافتاد. آیا ویرانی اعتقاد به مهدویت و دین را در پی ندارد. فراموش نکنید مخاطب ما مردم عادی هستند که دارای فکر عرفی هستند. یک فرد تحصیل‌کرده می‌تواند از این دروغ گذر کند و به دینش پایبند بماند. اما از یک فرد عادی که به راحتی این مستند را باور کرده است، انتظار نداشته باشید وقتی که دروغ بودن آن آشکار شود از عقیده خود دست نکشد. اگر می‌خواهید آموزه مهدویت زنده بماند، لطفاً جلوی این اعمال را بگیرید.

  • و برخی نقدها و پاسخها:

10دلیل برردشعیب بودن احمدی نژاد    
اگربه روایات مهدویت ونوشته های بسیاری از محققین توجه کنیم میبینیم که بسیاری از روایات می باشد که در گذرتاریخ بسیاری از افرادازآن احادیث برداشتهای نادرست وحتی بعضا سوءاستفاده هایی درراستای اهدافشان داشته اندمثلا روایات مهدویت ونام امام عصر(ع)که فرقه کیسانیه از آن استفاده کردندسیدحسنی ها بوده اند که خود یا طرفدارانشان دست به تطبیق زده اندوبرخی افرادساده لوح نیز ازاین طریق به انحراف کشیده شده اندیا حتی طرفداران ابو مسلم خراسانی وبنی عباس ازازروایات پرچمهای سیاه وخراسانی به نفع منافع خوداستفاده کردند وبسیاری رادر شک وشبهه وحتی انحراف کشاندند که هیچ کدام مورد تاییدائمه معصوم ما نبوده است.

مادراین مقاله سعی داریم اگر مورد رضایت حضرت(عج)واقع شودبا یک انحراف دیگر که یا برخی را به شبهه ویا عده ای رابه نامیدی پس از وقوع می کشاندمبارزه کنیم. جوانان عزیزی که عاشقانه برای امام زمان(عج) می نویسندیا بعضا اینگونه انحرافات را در وبلاگهایشان می گذارندونمی دانندچه خطری برای امت شیعه است بدانند امام صادق علیه السلام فرمودند:

دليل اول
اصل استعاری نبودن نام شعیب است

شعيب را اابتداءًبايداسم حقيقي بدانيم نه مستعاري در حالي كه در بسياري از سايتهايي كه آمده اند ومطرح كردند شعيب رانام مستعاري گرفتند اصل در روايات عدم استعاره ومعنايي به غير معناي ظاهري ميباشدمگر دليلي بر استعاره اي بودن قول معصوم داشته باشيم كه در مطالب آنهادليلي بيان نشده كه منظور امام معصوم(ع)استعاره اي بودن نام شعيب باشد.

روايت هيچگاه تصريح نكرده كه نام مستعار او شعيب بن صالح است بلكه بالعكس قريب به يقين با توجه به روايات متعدد ميتوان گفت نام واقعي اوشعيب است .
وبا يك سرچ در اينترنت خواهيد ديد كه نام شعيب در كشورهاي همجوار مثل افغانستان يك نام متداول ميباشدكه حتي اشخاص بلند پايه نيز از اسم استفاده ميكنند:
ديگر فكر نمي كنم نيازي به توضيح باشديا بحث درباره دلايلي كه آنها آوردندبراينكه مردمي بودن آقاي احمدي نژاددليل بر شعيب بودن اوست چراكه اين دلايل در تاييد نام مستعاري كه آنها فرض گرفته اند واصلا نام مستعاري در لسان روايات نشان داده نمي شود.

البته این بیان که شعیب نام مستعار باشدبه دلیل لفظ یقال له امکانش تقویت میشود

دليل دوم
خروج شعيب مخفيانه است

و يخرج شعيب بن صالح مستخفيا 1
وخروج ميكندشعيب بن صالح درحالي كه مي خواهد مخفيانه باشد.
لفظ مستخفيا در اين حديث كاملا مشخص ميكند كه همواره خود را پنهان كرده تا كسي اورا نبيند
يكي ديگر از دلايلي مهمي كه بررد شعيب بودن آقاي احمدي نژاددر لسان روايات است مخفيانه بودن خروج شعيب بن صالح ميباشد كه در روايتي ديگر داريم كه از واژه مختفيا استفاده كرده است

و يخرج شعيب بن صالح مختفيا الي بيت المقدس 2
خروج ميكند شعيب بن صالح درحالي كه مخفي ميباشد .

البته ميتوان طور ديگر گفت كه شعيب مخفيانه قيام وخروجش را آغارز ميكندوهدفش براي خروج وقيام بيت المقدس است همانطور كه  در مقاله يماني كه يماني موعود نيست گفتيم  امام زمان (عج) نيز قيام خودش را مخفيانه آغاز مي كندودر اين مدت كه قيامشان مخفيانه است با ياران خاص مثل شعيب وخراساني ويماني موعود در ارتباط است تا برنامه هاي پيروزي را با آنها در ميان بگذارد

وقال علي عليه السلام، ولابد من رحى تطحن، فاذا قامت على قطبها وثبتت على ساقها، بعث الله عليها عبدا عسفا، خاملا أصله، يکون النصر معه...3
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: ناچار بايد آسيائى بگردش درآيد، وهمين که کاملا بگردش افتاد وپا برجا شد خداوند بنده ى خدمتگذار فرمانبردارى را که در راه خدا بسيار سخت گير وگمنام است

كه آقاي  سيد اسدالله هاشمي شهيدي‏ نويسنده كتاب زمینه ‏سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج)تصريح ميكند كه او گمنام ميباشد
در عبارت عربى متن (عبدا عسفا) آمده بود که ما آنرا به بنده ى خدمتگذار وفرمانبردار ترجمه نموديم، به کتابهاى لغت مراجعه فرمائيد، در هر صورت مراد از اين بنده سختگير غيرمشهور، بحسب ظاهر، همان شعيب بن صالح است که کسى او را نمى شناسد ويا به او توجهى ندارد ويا اينکه در بين مردم معروف نيست.
لینک

دليل سوم
سن كم داشتن شعيب بن صالح

ازدلايلي كه تاكيدشده ولي متاسفانه عزيزان فراموش كردند كه آن را باز كنند سن کم داشتن است كه با صراحت در احاديث براين موضوع تاكيد شده است كه حديث السن بودن شعيب بن صالح مي باشد.

قبل از اينكه اين دليل را بيان كنيم لازم است مقداري درباره كلمه حدث توضيح بدهيم كه حدث يعني آغاز يك چيزي وآغازعمررا نيز به همين دليل حدث ميگويند امام صادق (ع)ميفرمايند كه براي تليغ اسلام سراغ نوجوانان برويد چون آماده تر هستند

بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه.

احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی تسریع نمایید، پیش از آن که مخالفین گمراه بر شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خود را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.

علیک بالاحداث فانهم اسرع الی کل خیر
تمام توجه قلبی خود را به جوان معطوف دار  و نیروی خویشتن را در راه هدایت آنان به کار انداز، زیرا جوانان زودتر حق را می پذیرند و سریعتر به هر خیر صلاحی می گرایند4
حالا درروايات پيرامون شعيب ميفرمايندكه او حديث السن است

يخرج علي لواء المهدي غلام حديث السن خفيف اللحية 5
در حديثي كه كم بودن ريش شعيب را گفته در همان حديث بيان كرده كه او حديث السن است يعني سن جواني ونزديك ميانسالي كمتر از 40 سال است  درحالي كه آقاي احمدي نژاد هم اكنون 55سال دارد وبه اين شخص هيچگاه حديث السن نمي گويند.

دليل چهارم
اول كشته شدن عوف سلمي در دمشق بعد خروج شعيب

وعن حذلم بن بشير، قال: قلت لعليّ بن الحسين (عليه السلام): صف لي خروج المهدي، وعرّفني دلائله وعلاماته، فقال: يکون قبل خروجه رجل يقال له عوف السلمي بأرض الجزيرة، ويکون مأواه بکريت، وقتله بمسجد دمشق، ثمّ يکون خروج شعيب بن صالح من سمرقند، ثمّ يخرج السفياني الملعون من الوادي اليابس، وهو من ولد عتبة بن أبي سفيان، فإذا ظهر السفياني اختفي المهدي، ثمّ يخرج بعد ذلک 6

قبل از قيام مهدي عليه السلام مردي در سرزمين جزيره خروج خواهد کرد به نام عوف سلمي. قرارگاه او در تکريت است وقتلش در مسجد دمشق. سپس خروج شعيب بن صالح در سمرقند خواهد بود. بعد از او، خروج سفياني ملعون از بيابان يابس (خشک) مي باشد .

عوف سلمي كه در برخي از سايتها او را با صدام تطبيق كردند كسي است كه در دمشق كشته ميشود در حالي كه صدام در بغداد اعدام شدواگر هم صدام زنده باشد وباز هم خروج كند كه بعيد است بايد در دمشق كشته شود وبعد از او شعيب خروج ميكندوبرخي عوف رابا رفيق حريري تطبيق كردند كه اين هم به نظر نمي رسد چرا كه او در بيروت كشته شده است نه در دمشق والا بايد در واااروايت مي گفت در شام كشته مي شودكه متاسفانه تطبيقات ناصحيح محققان را از ارائه يك تحقيق درست منحرف ميكندومسجد دمشق مسجد امويان ميباشد

كه البته مشخص نيست او حاكم عراق است ياسوريه ولي در مسجداموي دمشق ترور ميشود
ولي آن چيزي كه ثابت است كه در حديث با حرف ثم مشخص شده خروج شعيب بعد از عوف سلمي ميباشد در حالي كه هنوز اين اتفاق نيفتاده است

دليل پنجم
شعيب بن صالح قبل ازخراساني خروج مي كند

اين دليل يكي از دلايل محكم ومتقني است كه متاسفانه مغفول مانده است ونشان مي دهد كساني كه نظريه هارا مطرح مي كنندخوب در احاديث غوطه ور نمي شوند وتنها برخي روايات را گرفته ويا جمع بين روايات نمي كنند.

تخرج راية سوداء لبني العباس، ثمّ تخرج من خراسان اُخري سوداء، قلانسهم سود، وثيابهم بيض، علي مقدّمتهم رجل يقال له: شعيب ابن صالح، أو صالح بن شعيب من تميم، يهزمون أصحاب السفياني حتّي ينزل بيت المقدس، يوطّئ للمهدي (عليه السلام) سلطانه، يمدّ إليه ثلاثمائة من الشام، يکون بين خروجه وبين أن يسلّم الامر للمهدي (عليه السلام) اثنان وسبعون شهر7

پرچم سياهي از بني عباس آشکار مي شود. سپس پرچم سياه ديگري از خراسان بيرون مي آيد که صاحبان آن پرچم ها کلاه سياه و لباس سفيد بر تن دارند و جلودارشان مردي از بني تميم به نام شعيب بن صالح است.لشكريان سفيانيرا درهم مي كوبندتاواردقدس ميشوندزمينه سازي براي امامشان دارند300نفرازشام به سوي انان مي آيند قيام او تا واگذاري حکومت به مهدي 72 ماه طول مي کشد .

دراين روايت كاملا مي گيد خروج شعيب 72 ماه قبل از ظهور است درحالي كه خروج خراساني:
خروج الثلاثة الخراسانی و السفیانی و الیمانی فی سنة واحدة فی شهر واحد فی یوم واحد ، و لیس فیها رایة بأهدى من رایة الیمانی یهدی إلى الحق8
سفیانی و یمانی و خراسانی در یک روز و یک ماه و در سال ظهور می کنند . پرچمی از پرچم یمانی به هدایت نزدیک تر نیست.

خراساني ويماني وسفياني دريك سال ودر يك ماه است
خروج السفیانی و الیمانی و الخراسانی فی سنة واحدة و فی شهر واحد فی یوم واحد و نظام کنظام الخرز یتبع بعضه بعضا فیکون البأس من کل وجه ، ویل لمن ناواهم . و لیس فی الرایات أهدى من رایة الیمانی هی رایة هدى لأنه یدعو إلى صاحبکم 9

خروج سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز است که ترتیب آن ها به سان رشته ای از مهره است که پی در پی واقع شده باشد. پریشانی و سختی از هر سو سر بر می دارد. وای بر کسی که با آن ها به مخالفت برخیزد. در میان درفش ها درفشی هدایت کننده تر از درفش یمانی یافت نمی شود؛ چرا که درفش حق است و شما را به سوی  صاحبتان هدایت می کند.

السفیانی من المحتوم ... فاذا ملک الکور الخمس ملک تسعة‌ اشهر10
سفیانی از علائم حتمی است ... چون مناطق پنج گانه را تصرف کرد نه ماه حکومت می‌کند.»

حركت  سفیانی از آغاز تا پايان  پانزده ماه بیشتر طول نمی‌کشد از امام صادق(ع) در حدیث معتبری چنین روایت شده است.
«من اول خروجه الی آخره خمسة عشر شهرا ستة اشهر یقاتل فیها11

از ابتدای حرکت او تا آخر کارش پانزده ماه به طول می‌انجامد شش ماه آن را به جنگ می‌پردازد.
البته با توجه به اينكه مقداري ازحكومت سفياني در زمان امام زمان (عج) است بالاخره کل حکومت سفیانی72 ماه طول نمي كشد خروج شعيب قبل از خروج خراساني است

دليل ششم
برهان سبروتقسيم

خروج شعيب لاجرم بايد دليل شرعي داشته باشدكه اين دليل شرعي را بايدازيكي از راههاي زير به دست آورد

1-خودمجتهدباشد كه احمدي نژادمجتهد نيست
2-ازمجتهدي جامع الشرايط اجازه بگيرد
3-از خود امام اجازه داشته باشد(لازمه آن اين است كه امام ظهور كرده باشد ومخفي شده باشد كه اين ممكن نيست چون او قبل ازظهور امام حتي مخفي يعني زمان خروج سفياني خروج كرده

تنها مي ماندگزينه دوم كه اجازه از مجتهد جامع الشرايط كه همان سيد خراساني است كه بعد از او خروج مي كند
واین گزینه نیزبه دودسته تقسیم میشود

1-ازسیدخراسانی:که این گزینه اگرسیخراسانی را آیت الله خامنه ای بدانیم که بعضامی گویند چون کسانی که شعیب بن صالح راسردارسید خراسانی معرفی کردنداحمدی نژاد راسردارآیت الله خامنه ای میدانندواین گزینه امکان ندارد زیرادرنظام جمهوری اسلامی ایران سیستم طوری است که رییس جمهور نمیتواندخروج کند بدون اجازه رهبری آنهم تقریبا4 سال زودتر.

2-غیرسیدخراسانی:لازمه انتخاب این گزینه این است که سیدخراسانی وشعیب بن صالح را ازهم جدابدانیم که این براساس روایات امکانش قوی است چون درروایات اورا فرمانده ارتش مشرق وصاحبان پرچمهای سیاه میداند میداندکه احتمال داردسیدحسنی که درگیلان قیام میکندباشدکه درکتا ب بحارج53 ص35 ومختصربصائرالدرجات

روي في مختصر بصائر الدرجات في حديث الظهور عن الحسين بن حمدان بإسناده عن المفضّل بن عمر، عن أبي عبد الله (عليه السلام) عند ذکره لخروج الحسني الفتي الصبيح من الديلم، وأنّه تجيبه کنوز الله بالطالقان، وهي الرجال کزبر الحديد، وفيه: «لکأنّي أنظر إليهم علي البراذين الشهب، بأيديهم الحراب، يتعاوون شوقاً إلي الحرب کما تتعاوي الذئاب، أميرهم رجل من بني تميم يقال له شعيب بن صالح... ثمّ يسير ـ أي الحسني ـ بتلک الرايات کلّها حتّي يرد الکوفة، وقد جمع بها أکثر أهل الأرض يجعلها له معقلاً...» الحديث.

نکته بسیارمهم

اماخراسانی کسی است که قبل از شعیب بن صالح هیچ منصب وحکومتی نداردوخانه خود نشسته است وبعد ازچند سال سکوت وجلوس درخانه وسکوت قیام میکند(آنهم با اجازه امام زمان(عج)که گفتیم بعد ازخروج سفیانی ظهور میکند ولی مخفی است وباخواص ویاران درارتباط است)وبه شعیب می پیوندد یا شعیب به اومی پیونددوباهم متحد می شوند درتاییداین سخن روایتی می آوریم که نشان میدهدسید خراسانی تاقبل از خروج سکوت کرده ونشسته وزمانی که سفیانی قصد کوفه داردوامام زمان ظهور کرده ومخفی است می گوید حالا توبه کرده وخیری در نشستن مانیست

فبينما هم علي ذلک اذ أقبلت خيل اليماني و الخراساني يستبقان کأنهما فرسي رهان، شعث غبر جرد أصلاب نواطي و أقداح اذا نظرت أحدهم برجله باطنه، فيقول لا خير في مجلسنا بعد يومنا هذا، اللهم فانا التائبون، و هم الأبدال الذين وصفهم الله في کتابه العزيز «ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين» و نظرائهم من آل محمد صلي الله عليه و آله.12

پس در اين ميان که لشکريان سفياني، در کوفه مشغول قتل و غارت هستند ناگهان لشکريان «يماني» و خراساني مانند دو اسبي که مسابقه مي‏دهند از راه مي‏رسند، و آن دو لشکر عبارآلود، پراکنده و مو پريشان، جواناني هستند از اصلاب خالص در عرق تشيع که هيچگونه غل و غشي در وجودشان راه ندارد، اسلحه‏هاي خود را به دوش افکنده و براي ورود به کوفه آن چنان مسابقه مي‏دهند که هرگاه به کف پاي هر کدام از آنان نظر بيفکني مي‏بيني که مانند تير تراشيده خود را براي کشتن و نابودي دشمن، سخت آماده و مهيا کرده‏اند.مي‏گويند: بعد از اين خير و فايده‏اي در نشستن نيست، ماندن ما (در خانه) ديگر سودي ندارد، و هم مي‏گويند: بار خدايا ما توبه کنندگانيم بسوي تو، و ايشانند آن «ابدال» و مردمان بي‏نظيري که از آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم هستند. و خداوند در کتاب عزيز آسماني خود در وصف ايشان فرموده است «ان اله يحب التوابين و يحب المتطهرين 13  يعني: خداوند توبه‏کنندگان و کساني که خود را پاک و پاکيزه کرده‏اند، دوست مي‏دارد.(ترجمه اسدالله شهیدی در کتاب زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی عج)

دلیل هفتم
تاکیدبرسمرقندی بودن وی

یکی دیگر ازدلایلی که نمی توان آقای احمدی نژاد راشعیب دانست تاکید روایات برسمرقندی بودن شعیب است که روایات نشان میدهد وی از سمرقند برمیخیزدوتاشهرری وحتی عراق هم می رود

«يکون خروج شعيب بن صالح من سمرقند»14
«شعيب بن صالح از سمرقند خروج مي‏کند».
فبيناهم کذلک اذ يخرج عليهم السمرقندي من خراسان مع الرايات السود15

در اين ميان که آنها درگير جنگ و نبرد هستند، به ناگاه سمرقندي با پرچمهاي سياه از خراسان عليه آنها خروج مي‏کند.

شما دراین روایت اگر توجه داشته باشیدحتی بانام سمرقندی برآن تاکید شده است مثل برخی روایات دیگر مثلا گفته اندشامی یا یمنی یا خراسانی یا حتی مصری ومغربی
سمرقند شهري در آسياي ميانه، واقع در جمهوري تازه به استقلال رسيده ازبكستان است. ابواسماعيل ابراهيم بن ناصر بن طباطبا، شمار بسياري از فرزندان امام حسن و امام حسين (ع) را ذكر مي كند كه به اين شهر مهاجرت كرده اند.16

پس دروایت بنگریم متوجه میشویم خروج شعیب از سمرقند بوده درحال حاضر سمرقند یکی از شهرهای ازبکستان که در گذشته جز خراسان بوده است می باشدواز دیرباز مرکزبسیاری از شیعیان بوده است وهم اکنون حوزه های علمیه شیعه نیزدرآن دایرمیباشد خود من چند نفرازشیعیان آنجا راکه برای زیارت حرم امام رضا آمده بودند دیدم وباآنهاسخن گفتم.

دراین لینک میتوانیدببینید که حوزه علمیه سمرقندجز حوزه های شیعیان جهان است

البته چون دروایات ودلایل گذشته گفتیم سمرقندی مخفیانه خروج میکند احتمال دارد تا شهرری خروجش مخفی باشد ودرری ازکنارضریح حضرت عبدالعظیم حسنی قیام خودش را آغاز کندمانند روایاتی که درباره حضرت مسیح است که برخی روایات می گویددرمکه با امام زمان(عج)بیعت میکند وبه زمین نازل میشود وبرخی روایات میگوید در بیت المقدس که جمع روایات میشودکه بعد ازاینکه در مکه با حضرت قائم(عج)بیعت کرده وبه زمین نازل شده در بیت المقدس خودش رامعرفی میکندوقیامش را نمایان کرده وبین امام زمان(عج)ورومی هاوغربی هاقرارداد صلح میبندد.

سه حالت بیشترندارد

1-درسمرقندمتولدشده وازشهرری خروج می کند.
2- درطالقان افغانستان متولدودرسمرقندرشدواز ری خروج میکند
3-درطالقان افغانستان متولد شده باتوجه به جنگ افغانستان اجدادیه خودش به سمرقند که درشمال افغانستان است هجرت کرده ودرآنجا خروج میکندالبته مخفیانه

که نظرسوم محتمل تر میباشد ولی درهر صورت شعیب بن صالح آقای احمدی نژادنیست

اشاره داشته باشیم به اینکه خراسان گذشته پهنای وسیعی بگفته‏ي «ياقوت حموي» در زمان «بلاذري» متوفاي سال 279 هجري بمراتب وسيعتر، بزرگتر، پهناورتر و پرجمعيت‏تر از زمان خود او بوده تا جائي که حتي بيشتر شهرهاي افغانستان،ترکمنستان؛تاجیکستان،ازبکستان ، قزاقستان وبسیاری ازشهرهای دیگررا شامل میشده (مانندشهرهای بلخ ، بخارا،طالقان و سمرقند ، جوزجان و ...) همه‏ي آنها جزء سرزمين خراسان بوده است.
ازآنجاکه سفیانی قصد ماوراءالنهررا میکندیقینااهل ماوراءالنهربرای دفاع خودراآماده میکنند

قلمروبنی عباس
قلمروبنی امیه
قلمروخوارزمشاهیان
روایتی ازامیرالمومنین درکتاب ناسخ التواریخ نیز آمده:
خداوند نيکي دهد اهل سمرقند را

دلیل هشتم
کوسج بودن شعیب

بزرگترین مغلطه ای که درمقاله شعیب بودن احمدی نژادصورت گرفته است کوسج بودن اوراخفیف اللحیه یعنی کم بودن ریش او بیان کردند درحالی که خفیف اللحیه را باید به کوسج بودن بیان کنیم یعنی اگرروایات که به دوصورت آمده اگر جمع کنیم درکل کسی که کوسج است شعیب است .

رجل ربعة اسمر، مولي لبني تميم، کوسج17
حالا کوسج کیست؟
کوسج درعربی به دومعنای اصلی آمده است :
1-کسی که اصلا ریش نداردحالا یا ژنتیکی درنیاورده ویا جوانی است که درحال درآوردن محاسن میباشداین بیشتر به خصوصیانت روایی درباره شعیب میخورد چرا که قبلا گفتیم او حدیث السن است واین خصلت بیشتر به کسانی که از نژاد آسیای مرکزی وماوراءالنهر هستندمنطبق می باشد تا نژاد ایرانی وعربی.

يخرج علي لواء المهدي غلام حديث السن خفيف اللحية 5
در حديثي كه كم بودن ريش شعيب را گفته در همان حديث بيان كرده كه او حديث السن است يعني سن جواني این یک قرینه بزرگ براینکه او جوانی می باشد که هنوزمحاسنش خوب درنیامده است .

درعربی گويند : کسج الرجل ؛ اي لم ينبت له لحية یعنی کسی که هنوزمحاسنش درنیامده باشد (از اقرب الموارد)18
2- کسي است که ريش او بر زنخ باشد نه بر رخسارها19
یعنی محاسن اوزیرچانه اش میباشد طبیعتاتقریبا به قول معروف پروفسوری البته باز هم تاکید بکنم پروفسوری نکنه باز فردا کسی بیاد ریش پرو فسوری بزنه وبگه من شعیب بن صالحم .

البته به معانی کسی که دندانهایش ناقص است یا کسی که درنده باشد هم آمده که بعید به نظر میرسد.
امکان بسیار دارددرکشورهای آسیای مرکزی نیز انقلابهای مردمی صورت بگیرد.

اسلام کریموف در ۲۳ ژوئن ۱۹۸۹ قدرت را به دست آورد.
جمعیت: ۲۷٫۸۶ میلیون
جمعیت زیر ۲۰ سال: ۱۳٫۹ میلیون
۵۰ درصد از مردم تاکنون رهبری به جز اسلام کریموف ندیده اند.
حکومتهایی که احتمال انقلابهای مردمی زیاد است

http://www.businessinsider.com/longest-serving-leaders-2011-2#libyas-muammar-al-gaddafi-41-years-in-power-15

دلیل نهم
جغرافیای محل تولد شعیب بن صالح وخروج او از بین نیزارها

امام علی(علیه السلام) می فرماید:
هنگامی که ... لشکرهای خراسان به حرکت درآیندو شعیب بن صالح تمیمی از دل تالقان بیرون آید(20)
امام علی(علیه السلام) در سخنی دیگر، ضمن اشاره به جغرافیای طبیعی محلّ زندگی شعیب، گویا می خواهد این جوانمرد گمنام را به شیری که از بیشه خارج می شود، تشبیه کند:
ثم يخرج شعيب بن صالح من بين قصب و اجام فهو اعور المخلد فالعجب کل العجب ما بين جمادي و رجب مما يحل بأرض الجزائر و عندها يظهر المفقود من بين التل يکون صاحب النصر فيواقعه في ذلک اليوم (21)

... سپس بیرون می آید شعیب بن صالح از میان نی و بیشه ها...
جالب است بدانید، تالقان افغانستان منطقه ای آبخیز و مرطوب بوده و پُر از تالاب و  نیزار است که در سالهای اخیر مردم آنجا بسیاری از این تالابها و نیزارها را برای کاشت برنج به زمینهای کشاورزی تبدیل کرده اند.

درحدیثی اززراره مشخص میشود که آجام یعنی بیشه و زارنیستان
فى حديث زرارة عن ابى جعفر (ع) : ... قلت: البيض فى الآجام ؟ قال : «ما استوى طرفاه فلا تأكل وما اختلف طرفاه فكل»: زراره گويد از امام باقر (ع) راجع به تخم پرندهاى كه در بيشه و نيستانها ديده مىشود پرسيدم، فرمود: آن تخم را كه دو طرفش مانند يكديگرند مخور، و آن را كه دو سويش از يكديگر تفاوت دارند بخور .22
که آجام یعنی نیستان نه شالی زار چون پرنده در شالی زار لانه نمی کند

تالُقان یا تالِقان مرکز ولایت (استان) تَخار کشور افغانستان است.این شهر بعد از سال ۱۹۵۸ میلادی به سرعت رشد کرد. جاده ارتباطی آن به خان آباد است. از سال ۱۸۴۰ به بعد تالقان، از شهر کندوز و امام صاحب، پررونق ترین میدان های خرید و فروش را در قطغن داشته است.در سفرنامه مارکوپولو، از این شهر به عنوان مرکز غلات افغانستان یاد شده است.

در سال ۱۹۵۸ شهر جدید در زمین های شرق شهر قدیمی احداث شد. همچنین تالقان در سال ۱۹۶۳ به مرکز ادارات ایالت تخار تبدیل شد.
البته روستایی هم دراستان گیلان ودربخش فومن با این نام است که شایدبتوان براین حدیث وحدیث خروج سید حسنی گیلانی تطبیق کرد ولی درهرحال احمدی نژاد نیست.
درباره طالقان میتوانید به این لینک رجوع کنید

دلیل دهم
شعیب اعور(انحراف درچشم) است

ثم يخرج شعيب بن صالح من بين قصب و اجام فهو اعور المخلد فالعجب کل العجب ما بين جمادي و رجب مما يحل بأرض الجزائر و عندها يظهر المفقود من بين التل يکون صاحب النصر فيواقعه في ذلک اليوم 23

البته این نشانه دربسیاری ازازافرادجامعه دیده میشودویک مشکلی است که از دورتن خردسالی دربرخی ازافراددیده میشود.
اعور عیب زیاد مهمی نیست که در بسیاری از افرادسرشناس هم دیده میشود.
البته معنای دیگری هم برای اعور هست که به معنای کور هم میباشد که بعید به نظر میرسد.
والله اعلم
روح الله رستمیان قم
روزجمعه 20 اسفند1389

پی نوشتها

1-فرائدفوائدالفكرفي الامام المهدي المنتظر ص126
2-الفتن لوحه 88
3- بحار الانوار، ج 52 ص 233، 232 وغيبت نعمانى، ص 257. 256.
4- اصول کافی ،ج 6 ،ص 27
5-الفتن ص247
6-غيبة شيخ طوسي ص 270
7-ملاحم والفتن ص52 والمهدي المنتظرج2 ص281
8- الارشاد: شیخ مفید، ص339  بحارالانوار: علّامه مجلسی، ج52: ص210
9- کتاب الغیبه: نعمانی، ص135* کتاب الغیبه: شیخ طوسی، ص271* الزام الناصب: حائری، ص184* بشاره الاسلام: کاظمی، ص93* بحارالانوار: علّامه مجلسی، ج52: ص210 و 232* منتخب الاثر: صافی، ص456
10 - نعمانی، الغیبة، ص 216
11-همان
12-بحارالانوار ج 52 ص272 وبشارة الاسلام ص 57
13-سوره بقره آیه 222
14-بحارالانوارج52ص213   وبشارة الاسلام ص86
15-کشف الحق ص169 ح28
16- سيد عليرضا سيد کباري، حوزه هاي علميه شيعه در گستره جهان، تهران، امير کبير، 1378ص 732
17-عقدالدرر130 ملاحم والفتن ص 51
18- مرحوم دهخداومعین رجوع شود به کوسج
19- همان
20- مشارق الأنوار، ص 266، خطبۀ افتخار.
21-إلزام الناصب، ج 2، ص 160
22- بحار:ج65ص182  ،

فقهای شیعه نایبان عام مهدی(عج) در عصر غیبت

22/12/1389 
 امیر پور صالحی از نویسندگان به نام معاصر در مقاله ای با عنوان قائم موعود(عج) و مدعیان مهدویت به بیان مطالبی در مورد امام زمان(عج) در منابع اهل سنت و شیعه و همچنین مدعیان دروغین مهدویت پرداخته است.

پژوهشگر پژوهشکده تخصصی مهدویت:
ائمه اطهار(ع) به شدت «وقاتون» ظهور را تکذیب می‌کردند
پژوهشگر پژوهشکده مهدویت در مورد تعیین وقت برای ظهور گفت: ائمه اطهار(ع) کسانی که تعیین وقت ظهور می‌کردند را، کاذب معرفی می‌نمودند.

نکاتی در مورد فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است»
16/12/1389
مشرق: سال گذشته همزمان با تشدید فضاسازی ها و بحران های سیاسی و امنیتی دشمنان نظام و ضدانقلاب، یک گروه فرهنگی غیررسمی با عنوان "مبشران ظهور" فعالیت خود را آغاز کرد.این گروه که از اواسط سال 1388 فعالیت های خود را از طریق ارسال ایمیل های گروهی به مردم آغاز کرده بود، روز دوازدهم اسفند سال گذشته، فعالیت خود را بطور آشکار کلید زد و اقدام به تاسیس وبلاگی کرد که به دلیل طرح مسائل انحرافی و تعیین وقت برای ظهور امام عصر(عج) از سوی نهادهای مربوطه فیلتر شد.

فعالان این گروه که به نظر می رسد از سوی محافل خاصی مورد حمایت قرار دارند، اعتقاد دارند که ظهور امام عصر(عج) قطعاً در دوره جاری انجام می شود و علائم و اسامی مطرح شده درباره آستانه ظهور از جمله سفیانی، یمانی، خراسانی، شعیب بن صالح و غیره، همه و همه، بدون استثناء منطبق بر شخصیت های معاصر هستند.

اعضای این گروه، به قدری برای این فرضیات، استحکام قائلند که هر کس نظری را بر خلاف آنان بگوید نظر او را قاطعانه رد می کنند و دلایلی برای انحرافش ذکر می کنند.
این در حالی است که در وادی نشانه های ظهور، به جز شورش سفیانی و بعضاً قیام یمانی از یمن، هیچ علامت قطعی دیگری وجود ندارد و حتی طبق روایتی از امام جواد(ع)، درباره خروج سفیانی که از مهم ترین علائم قطعیه ظهور امام زمان(عج) است، نیز امکان تغییر تقدیر الهی و بداء وجود دارد.از سوی دیگر، توقیت (تعیین وقت) برای ظهور امام عصر(عج) از سوی اهل بیت(ع) مورد نهی شدید واقع و تأکید شده که کسی جز خداوند عالم، از این موضوع اطلاع ندارد.این گروه، پس از گسترش فعالیت های خود و جمع آوری مبالغی برای هزینه کرد نشر عقاید خود از طریق سایت و توزیع سی دی، اقدام به ارتباط گیری با سازمان ها و نهادهای مختلف کرد.

البته این بدان معنا نیست که تمامی احتمالات درباره علائم ظهور، نادرست باشد اما قطعی دانستن علائم و شخصیت هایی که این ادعاها بر آنها منطبق می شود، انحراف از جریان اصیل مهدویت به شمار می آید.موضوع ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اولین و اصلی‌ترین و به عبارت دقیق‌تر تنها مسأله مهم فرا روی جامعه انسانی و به ویژه مسمانان و بالاخص شیعیان است. امری که حیات انسانی مردم به آن وابسته است. امید و آرزوی آینده‌ای روشن با آمدن او، انسان‌ها را زنده نگه داشته و با فرهنگ انتظار است که زندگی ما معنا پیدا کرده است.

موضوع مهدویت و فرهنگ انتظار که در کلمات پیشوایان دین از آن سخن به میان آمده است مجموعه‌ای کامل از باورها و رفتارهای لازم برای یک حرکت صحیح به سمت مقصد نهایی که همان آمادگی برای ظهور است را در درون خود دارد تا هر کس که خواهان آمدن اوست بتواند به درستی و بر اساس رضایت ولی خدا در مسیر آمادگی برای تحقق ظهور گام بردارد.وما امیدوار هستیم که این دوران زیبا و شکوهمند در زمان ما اتفاق بیافتد، و بخاطر همین اولین دعای ما ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

اما هر از چند گاه، موجی انحرافی فضای فکری و رفتاری مردم را دچار تشویش کرده و با ایجاد برخی انتظارات و توقعات کاذب، آسیب جدی به حرکت مردم در مسیر آمادگی فکری و روحی برای ظهور وارد می‌کند. که تهیه و توزیع اینگونه سی‌دی‌ها که حاوی تطبیق‌هایی است از آن نمونه است.بر اهل علم و نظر لازم است با موضع‌گیری درست و تبیین مباحث، این فضای مسموم را از بین برده و آرامش فکری و رفتاری را به مردم بازگردانند.

الف . نکات راهبردی
1. در مکتب گران‌سنگ و بی بدیل شیعه و تفکر ناب مهدویت، محکمات و مسلماتی وجود دارد که مردم با تأسی و عمل به آن‌ها، از هر تأویل و توجیه و حدس و گمان‌های نابه‌جا، بی نیاز می‌شوند. از جمله آن‌ها لزوم تبعیت علماء در عصر غیبت و ولی فقیه در صورت تشکیل حکومت اسلامی در این دوران است. لزوم تبعیت در امور متعدد از جمله حوادث واقعه را شامل می‌شود. بنابراین بر همه ما لازم است در جهت‌گیری‌ها و اظهار نظرها، توجه به علما داشته باشیم و همراه آنان حرکت کنیم نه جلوتر؛ و در هر موضع‌گیری نظرات آنان را جویا شده و عمل کنیم. علمایی که عمل به دین و وظیفه دینی را سرلوحه رفتار خود قرار داده‌اند؛ آنانی که مخالفت با هوای نفس را نصب العین قرار داده‌اند و رغبتی به دنیا و لذات زودگذر آن ندارند.

همچنین در معارف بلند شیعه، وظایف افراد در قالب فرهنگ انتظار به روشنی بیان شده است که جهت‌گیری کلی آن زمینه‌سازی برای ظهور در قالب دستورات دین تحت سرپرستی علما و ولی فقیه است و لذا معنا ندارد که انسان، وارد فعالیت‌های به اصطلاح تحلیلی بدون پشتوانه شود و کسانی که شایستگی برای اظهار نظر ندارند سخنانی را مطرح کرده و جهت حرکت مردم را دچار انحراف کنند.

2. مباحث مهدویت مانند سایر معارف دینی از پشتوانه عقلی و نقلی برخوردار است و معارف نقلی نیز شامل آیات قرآن و روایات می‌باشد. همانگونه که در سایر معارف دینی، برخی روایات ضعیف و غیر قابل استناد وجود دارد و علما با جُهد علمی خود، اینگونه احادیث را از احادیث صحیح جدا می‌کنند، در بحث مهدویت نیز، روایات ضعیف و غیر قابل اعتبار وجود دارد که باید پالایش شود و کسی حق ندارد این روایات را بدون توجه به ضعف سند و اشکال در محتوا و متن دست مایه حرف‌های خود قرار دهد و فضای فکری جامعه را دچار تشویش کند.

3. از کارهای بسیار مهمی که فقها در راستای فهم صحیح معارف و احکام دین انجام می‌دهند بررسی سند روایات می‌باشد که به علت اهمیت آن، علم رجال شکل گرفت، و هیچ فقیهی به خود اجازه نمی‌دهد بدون توجه به سند، روایتی را پذیرفته و بر طبق آن فتوا دهد. بر این اساس، آیا می‌توان پذیرفت که علم رجال در احکام فرعی رعایت شود ولی در مباحث مهمی مانند مباحث مهدویت که عموم مردم به آن حساسیت داشته و واکنش نشان می‌دهند فراموش شود؟ و عده‌ای غیر متخصص به خود اجازه دهند با استفاده از هر حدیثی هر چند ضعیف، با عقاید و احساسات مردم بازی کنند؟

4. علامت ظهور با توجه به روایات به علایم حتمی و غیر حتمی تقسیم می‌شوند. معنای علامت غیر حتمی نیز از خود روایت روشن است که یعنی عدم تحقق آن امکان دارد. وقتی خود ائمه علامتی را غیر حتمی معرفی می‌کنند دلیلی ندارد این گونه علایم پررنگ نشان داده شود و به گونه‌ای ارائه شود که باید باشد و اکنون هست.

5. از معضلاتی که فرهنگ ناب مهدویت را دچار آسیب می‌کند بحث «تطبیق» است. یعنی مطابقت دادن علایم با حوادث خارجی. تطبیق قطعی تقریباً غیر ممکن است زیرا ما علم کافی نداریم. تطبیق احتمالی ممکن است آن هم توسط افرادی که متخصص در فن بوده و جوانب کار را کاملاً می‌سنجند. مرجع در اینگونه امور، علمای راستین هستند که اظهار نظر آن‌ها مورد توجه است.

مگر این امور از حوادث واقعه نیستند (و اما الحوادث الواقعه) و نباید طبق دستور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به علما رجوع کرد؟ چگونه عده‌ای ناآشنا به معارف مهدوی به خود اجازه می‌دهند کلام امام زمان را زیر پا گذاشته و مرز علما را بشکنند و هرچه خواستند بگویند؟

6. رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای شخصیتی بی بدیل در زمان کنونی است که در قله علم و عمل، تقوا و درایت، شجاعت و زمان‌شناسی بوده و در هر زمان که لازم باشد آنچه را مورد نیاز مردم است تذکر می‌دهند. کمالات ایشان برای همگان روشن است و برای بیان عظمت و بزرگی ایشان هیچ نیازی نیست تا بخواهیم او را بر کسی تطبیق دهیم (اگر باعث منقصت و کوچکی ایشان نشود) ما به ایشان کمال ارادت را داشته و امر ایشان را مطاع دانسته و وجوب تبعیت و اطاعت از ایشان را لازم می‌دانیم و بهترین تعبیر را برای ایشان به این عنوان «روحی له الفداء» بکار می‌گیریم. مردم ایران این رهبر عظیم الشأن را به خاطر ویژگی‌های خودش دوست دارند و علما برای ایشان کمال احترام را قائلند.

7. به نظر می‌آید تطبیق برخی افرادی که در روایات از آنان یاد شده به برخی شخصیت‌هایی که در زمان حاضر وجود دارند منشاأ آمریکایی و اسرائیلی دارد و آنان بودن که اینگونه تطبیق‌ها را ابتدا مطرح کردند. و برخی افراد در جامعه ما نیز از روی بی دقتی به آن دامن زدند. لازم است کمی تأمل شود. آیا این کار نوعی علامت‌سازی نیست؟
باید توجه داشت برخی افراطیون مسیحی و یهودی که از آنان صهیونیسم مسیحی یاد می‌شود اینگونه تلقین می‌کنند که ما باید زمینه را برای آمدن مسیح موعود فراهم کنیم. ما باید جنگ آرماگدون را ایجاد کنیم تا او بیاید زیرا آمدن مسیح موعود متوقف بر آمدن اوست. آیا آنچه برخی افراد در کشور ما انجام می‌دهند به نوعی حرکت در مسیر خواست دشمنان نیست.

ب. تأملی گذرا به محتوای این فیلم مستند
در این فیلم به گونه‌ای القا شده است که گویا محتوای آن بر اساس نظر کارشناسان و محققین متعدد عرصه مهدویت است و از پشتوانه روایی فراوان و احادیث صحیح برخوردار است.

لازم است اشاره شود که مستندات اصلی این فیلم کتب و روایات ذیل است:
ـ الزام الناصب: این کتاب که توسط یکی از معاصرین نوشته شده است از منابع معتبر روایات مهدویت شمرده نمی‌شود. روایاتی در آن وجود دارد که در کتب معتبر و علما گذشته نبوده است. البته ما نویسنده آن را محترم دانسته و با حسن ظن می‌گوییم احتمالاً ایشان در صدد جمع مطالبی در مورد امام مهدی بودند و متناسب با شرایط زمان خود می خواستند آنچه را در اختیار دارند مکتوب کنند تا اهل فن در مورد آن‌ها تأمل کنند.

ـ عصر ظهور: این کتاب که حالت تحلیلی دارد توسط یکی از نویسندگان و کارشناسان عرصه مهدویت نگاشته شده است. خود ایشان در بخش‌های متعددی از کتاب تصریح به ضعف روایات از حیث سند و متن دارند و در موارد متعددی با کلمه «والله العالم» خواسته‌اند بگویند این مطلب فقط یک فرضیه است، با توجه به روایات هر چند ضعیف.
ـ خطبة البیان: علما و محققین متعددی که این حدیث را مورد بررسی قرار داده‌اند آن را از حیث سند ضعیف و بی اعتبار می‌دانند. فقط محتوای ابتدای روایت را که در مورد شخصیت امام علی علیه السلام است با توجه به عقل و سایر روایات معتبر، صحیح می دانند. هر چند اینان نیز نمی‌گویند این حرف‌ها مستند به امام علی علیه السلام است.

اکثر مطالب این فیلم مستند، بر اساس روایات ضعیف و یا بدون پشتوانه روایی است. یعنی بخشی از مطالب مستند به روایات ضعیف است و بخشی نیز اصلاً مستند روایی ندارد و هیچ حدیثی حتی حدیث ضعیف و غیر معتبر نیز به آن اشاره نکرده است.اکنون مناسب است در مورد شخصیت‌هایی که در روایات از آنان یاد شده به صورت گذرا نکاتی را مطرح کنیم.

1. شعیب بن صالح
با مسامحه می‌توان گفت که در کتب شیعه، در شش روایت این نام آمده و از فردی به نام شعیب یاد شده است. اولاً سند همه روایت‌ها ضعیف است و دو روایت نیز اصلا به امام معصوم نمی‌رسد. ثانیاً هیچ ارتباطی بین شعیب با خراسانی نیست. در یک روایت فقط آمده که قبل از این امر (قیام) چند نفر هستند: سفیانی، یمانی، مروانی، شعیب بن صالح. در یک روایت خروج او از سمرقند و قبل از خروج سفیانی است و در روایتی خروج امام و حضور شعیب در مقدمه لشگر ایشان است و در یک روایت حضور او در عراق قبل از قیام امام مطرح شده و اینکه در عراق به امام ملحق می‌شود. به علاوه اگر بپذیریم وجود فردی به نام شعیب در روایات ذکر شده از علایم حتمی نیست.

2. یمانی
علامت یمانی از علایم حتمی بوده و حدیث صحیح دارد. حدیث صحیح در مورد یمانی فقط دو نکته را دارد: 1ـ اصل قیام و خروج او در برابر سفیانی 2ـ بر حق و هدایت بودن او. در هیچ روایتی از تعدد یمانی سخنی مطرح نیست و از روایات چنین مطلبی قابل استفاده نیست. با توجه به روایت ضعیف، خروج او از یمن است. در روایات ما اسمی از نصر برای او نیامده است. در روایتی از اهل سنت نام نصر آمده آن هم به صورت لقب یعنی به او نصر می‌گویند زیرا نصر خدا برای اوست و در همین روایت اشاره شده نام او سعید است.

3. عبدالله
که به پادشان عربستان تطبیق داده شده است. این فقط یک روایت است منقول از امام صادق، که مبهم است یعنی حضرت فرموده است: من یضمن لی موت عبدالله اضمن له القائم. منظور از عبدالله کیست؟

4. رَوح الله
که مستند به یک روایت است با مراجعه به روایت روشن می‌شود که کلام پیامبردر وصف شیعیان امام علی علی السلام است.
حضرت ابتدا اشاره دارند آنان بر منابری از نور هستند و صورتشان نورانی و لباسشان از نور است. بعد می‌فرمایند: هم قوم تحابوا بِرَوْح الله علی غیر انساب و لا اموال اولئک شیعتک و انت امامهم یا علی. مرحوم مجلسی در ذیل حدیث می‌گوید: رَوْح الله یعنی به رحمت خدا و اینکه حبّ آنان نسبت به یکدیگر به خاطر خدا است نه به خاطر مال و نَسَب و سایر امو دنیوی. (بحارالانوار، ج65، ص139)

5. خراسانی
در تعدادی از روایات اشاره به خراسانی شده است. با توجه به روایات اشاره به خروج این فرد در روایات مورد پذیرش است. اما اولاً از علایم حتمی نیست. ثانیاً مدح خاصی از او نشده است. یعنی در روایات نیامده که انسانی وارسته، عالم و ... هست که به خاطر امام زمان و امر ایشان قیام می‌کند و برای زمینه‌سازی ظهور حرکت می‌کند. بله می‌تواند مدح کلی نسبت به او را فهیمد زیرا به امام ملحق می‌شود.

البته باید توجه داشت روایاتی که در مورد جزئیات امر خراسانی صحبت کرده‌اند ضعیف هستند.

نکته قابل توجه دقت اینکه در روایات (بنا بر پذیرش سند) پرچم یمانی دارای بهترین و کامل‌ترین هدایت مطرح شده است و تهیه‌کنندگان این مستند نیز به آن اشاره دارند. آیا اینان می‌خواهند فعالیت جناب سید حسن نصرالله و حرکت و حرف‌های او را هدایت کننده‌تر از رهبر معظم انقلاب معرفی کنند؟ در حالی که آقای سید حسن نصرالله خود را سرباز این رهبر می‌داند و ما به روشنی شاهدیم که مقام معظم رهبری بهترین فرد در امر مدیریت و هدایت جامعه انسانی است. و یا می‌گویند حسین الحوئی از رهبران جهادی یمن برتر از رهبر است؟ آیا واقعاً تهیه کنندگان این فیلم به دنبال معرفی شخص خاصی به هر قیمتی نیستند؟

6. سفیانی
با تأمل در روایات سفیانی می‌توان پذیرفت که ائمه از خروج فردی به نام سفیانی نام برده‌آند. اما جزئیات حرکت او مستند به روایت ضعیف و بی‌اعتبار است و نمی‌توان بر اساس آن ادعایی کرد. و تطبیق آن بر فرد خاص به شکلی که در فیلم آمد با این پشتوانه ضعیف واقعاً محل تأمل است.
در آخر باز هم لازم است اشاره شود که بر ما لازم است توجه به کلام علما و اطاعت از ولی فقیه و حرکت در مسیر زمینه‌سازی با پالایش درونی خود با تطهیر نفس و تلاش برای ایجاد آمادگی عمومی تحت سرپرستی و هدایت ولی فقیه و علمای بزرگوار باشیم.
مهدي يوسفيان- معاون پژوهش مركز تخصصی مهدویت /مشرق

ادامه دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا