يك پژوهشگر يزدي كه درباره شجره نامه‌هاي سادات پژوهش كرده است گفت: شجره‌نامه‌هاكه براي ردگيري اجدادافراد در روند زودگذرتاريخ نوشته شده از مهمترين اسناد هويت سازند كه از اين منظر شجره‌نامه‌هاي سادات سندي نفيس از گذشتگان محسوب مي‌شوند.

ميرزا محمد كاظميني افزود:شجره‌نامه‌ها مجموعه‌اي ازسلسله نسب افراد است كه در آن نام‌هاي با ارزش، كنيه‌ها و اجداد آنها درج شده است.

وي گفت:دلايل تنظيم شجره نامه در بين سادات در طول تاريخ دو دليل متضاد داشته است.در زمان خلفاي اموي وعباسي كه خطرات جاني بسياري‌از سوي حاكميت، سادات و علويان را تهديد مي‌كرد اين اسناد براي گم نشدن رد نورسبز نبوي در جامعه تهيه مي‌شد.

كاظميني افزود:باگذشت زمان وانقراض خلافت خلفاي غاصب، محبوبيت و ارتقاي جايگاه سادات در نزد افراد باعث شد اين شجره‌نامه‌ها براي جلوگيري از سوء استفاده ديگران از نام سادات تهيه و تنظيم شود.

اين پژوهشگر يزدي گفت:يكي از نفيس‌ترين شجره‌نامه‌هاي كشور با‪ ۳۶‬متر طول در استان يزد نگهداري مي‌شود كه مربوط به سلسله سادات يزدو اصفهان است كه قدمت هفتصد ساله دارد.

كاظميني ادامه داد: اين شجره نامه در موزه‌امامزاده جعفر(ع) يزد نظر هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند.

او گفت:طول اوليه‌اين شجره‌نامه‪ ۴۰‬متر بود كه براثرسهل انگاري در نگهداري صحيح از آن آسيب‌هاي جدي و غير قابل جبران به اين سند تاريخي وارد شد.

براساس گفته اين پژوهشگر، اين شجره نامه كه با عنوان شجره‌نامه آدم (ع) تا خاتم (ص) نام‌گذاري شده يك اثر تاريخي است كه سال‌ها قبل توسط چوپاني از اهالي ندوشن يزد درقلعه‌اي متروكه به دست آمد.

اين شخص در حال چراي گوسفندانش متوجه شد كه حيوانات در حال خوردن كاغذي هستند و آن كاغذ همين شجره‌نامه حاضر است.

شجره نامه مذكور از سه منبع وحي قرآن، تورات و انجيل اخذ شده و مشتمل بر اسامي پيغمبران بزرگوار از آدم (ع) تا حضرت محمد(ص) و سادات يزد و اصفهان است كه به دستور يكي از سادات به نام سيدركن‌الدين جمع‌آوري ومكتوب شده‌است.

سند مذكور را ميرزا محمد كاظميني به دست آورد و آن را به آستانه مقدس امامزاده جعفر(ع) شهر يزد اهدا و وقف كرد كه اين سند نفيس در گنجينه‌اي به نام همين محقق نگهداري مي‌شود.

بناست سند‪ ۳۶‬متري مذكور در نخستين همايش و نمايشگاه ثبت نوين كه دهه فجر سال جاري در تهران برگزار خواهد شد به نمايش در آيد.

هم اكنون دو نسخه خطي شجره‌نامه سادات كرمان، نايين و حومه خراسان رضوي نيز در گنجينه كاظميني يزد نگهداري مي‌شود.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا