مسجد جمکران ، پایگاه عشاق بقیه الله

یزدفردا : این مکان مقدس در 6 کیلومتری شهر‌‌ قم‌ قرار دارد.

بیش‌ از 17 میلیون‌ عاشق‌ دلباخته همه ساله‌ از سراسر میهن‌ اسلامی‌ و جهان‌ ، در مسجد جمکران حضور می یابند .

بیش از هزار سال پیش در شب سه شنبه 17 ماه مبارک رمضان ، انسان صالحی به نام حسن مثله جمکرانی به دستور امام زمان (عج) فرا خوانده می شود .


وی در همین مکان فعلی مسجد ، حضرت را با جمعی از همراهان ملاقات و دستور بنای مسجد را با تشریفات خاص دریافت می کند و این مسجد مبارک را بنا بر جزئیات اوامر حضرت مهدی (عج) بنا می سازد .


طرحهای ملی عمرانی فراوانی در سطح کشور به اجرا گذاشته و یا تکمیل شده که در همه آنها کمکهای دولتی به چشم می خورد ، اما طرح جامع مسجد مقدس جمکران تا این مرحله فقط به دست مردم ساخته شده است.


مدیر اجرایی طرح جامع مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه در سال 1376 نقشه برداری از کل مساحت طرح به میزان250 هکتار اجرا و در سال 78 طرح جامع کاربری توسط شورای شهر تایید شد می گوید : در سال 1380 طرح تفصیلی مسجد جمکران تهیه و از ابتدای سال 81 مرحله اجرایی آن آغاز شده است .


عبدالحسین سیف الهی می افزاید : مساحت زمین اصلی مسجد مقدس در رینگ اول، نزدیک به 580 هزارمتر مربع و مساحت زمین های رینگ دوم و خیابان ها نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار متر مربع است.


مسجد جمکران ، پایگاه عشاق بقیه الله


یزدفردا :مساحت پنج شبستان و ساختمان های اصلی مسجد 294 هزار متر مربع است و برای ساختمان های اداری ، خدماتی و رفاهی مسجد 128 هزار متر مربع و برای پارکینگ های سرپوشیده 45 هزار مترمربع و پارکینگ های سرباز 400 هزار مترمربع در نظرگرفته شده است.


مدیر اجرایی طرح جامع مسجد مقدس جمکران گفت : مساحت اجرای فاز اول از طرح اولیه 4 میلیون مترمربع است .


وی به میزان بودجه ی هزینه شده برای اجرای طرح اشاره می کند و می گوید : تا این مرحله از طرح بیش از 500 میلیارد ریال آن هم فقط بدست مردم هزینه شده است .


کمکهای مردمی برای ساخت و تکمیل طرح جامع مسجد جمکران در دو بخش کمکهای داخلی و خارجی است که در بخش داخلی مردم ایران و در بخش خارجی شیعیان سراسر جهان کمکهای خود را ارسال می کنند.


تکمیل هر یک از بخشهای مسجد ، بانیان و خیران خاصی دارد به طور مثال برای ساخت هر یک از سردرهای شبستانها ، خیران و بانیان خاصی در نظر گرفته شده اند.


سیف الهی با اشاره به ساخت 14 گلدسته اصلی و هشت در ورودی می افزاید : فاز اول طرح با 980 میلیارد ریال تکمیل شده و هم اکنون در فاز دوم که شامل سفتکاری است قرار داریم و در فاز سوم مرحله نازک کاری انجام می شود.


وی در پاسخ به این سوال که به طورکلی چند درصد از این طرح ساخته شده و زمان تکمیل آن چه زمانی است می گوید : هم اکنون 38 درصد از کل طرح ساخته شده است و روند ساخت و ساز به کمکهای مردمی بستگی دارد.


به گفته سیف الهی چنانچه کمکهای مردمی در طول امسال و سال آینده به میزان 120 میلیارد تومان تحقق یابد ، طرح جامع مسجد مقدس جمکران در همین مدت تکمیل می شود .


وی می گوید: در صورت کامل شدن طرح 900 هزار زائر قادرند بطور همزمان نماز اقامه کنند .


حجت الاسلام صدوقی مدیر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران نیز با تشکر از کمکهای اداره راه ، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی می افزاید: اگر چه این نهادها کمکهایی برای ساخت راههای مواصلاتی و سرویسهای بهداشتی کرده اند ، اما برای تکمیل این طرح ملی، نیازمند کمکهای جدی دولت هستیم .



برنامه های مسجد جمکران در شب و روز نیمه شعبان


برنامه های ویژه مسجد جمکران در شب و روز نیمه شعبان اعلام شد .


روابط عمومی مسجد مقدس جمکران اعلام کرد : مراسم ویژه شب نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران ، در ساعت 30 : 21 شنبه 25 تیر با سخنرانی ایت الله امامی کاشانی آغاز می شود و تا ساعت 30 : 22 ادامه خواهد داشت .

مداحی آقای حاج حسن اخباری و دعای کمیل با قرائت آقای حاج عباس حیدرزاده از دیگر برنامه های شب نیمه شعبان در مسجد جمکران است .

مراسم احیاء و شب زنده داری نیمه شعبان هم ساعت 2 و 30دقیقه بامداد یکشنبه با سخنرانی حجت الاسلام میرزا محمدی در مسجد مقدس جمکران آغاز می شود .

در روز یکشنبه 26 تیر نیز برنامه های روز نیمه شعبان با برپایی مراسم دعای عهد بعد از نماز صبح با سخرانی حجت الاسلام شهیدی در این مکان مقدس آغاز می شود .

مداحی ومناجات شعبانیه و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین کریمی جهرمی بعد از نماز عصر از دیگر برنامه های روز نیمه شعبان در مسجد جمکران است .

در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) نیز برنامه های ویژه نیمه شعبان شامل سلسله نشست های مهدویت ، مداحی و سخنرانی از امروز جمعه اغاز شده است .

رییس پلیس راه : تدابیر ویژه برای تردد زائران به جمکران

رییس پلیس راه ناجا گفت : با به کارگیری بیش از دو هزار و500 نیرو تدابیر ویژه ای برای تردد زائران به جمکران پیش بینی کرده ایم .

سرهنگ مهماندار در گفتگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما درباره وضع تردد در محورهای منتهی به قم و مسجد مقدس جمکران افزود :هم اکنون ترافیک در محور آزاد راه تهران - قم ، سلفچگان - قم و اصفهان - قم و اطراف مسجد مقدس جمکران نیمه سنگین است .

وی درباره وضع دیگر جاده های کشور نیز گفت : به دلیل اینکه اکنون آخرین تعطیلات قبل از ماه مبارک رمضان است هموطنان به سفرهای تابستانی رفته اند .

سرهنگ مهماندار افزود : به همین دلیل در محورهای شمالی کشور و نیز محورهای منتهی به استان قم در 48 ساعت گذشته ترافیک نیمه سنگینی بود.

رییس پلیس راه ناجا گفت : هم اکنون در محورهای شمالی کشور ترافیک روان است و مشکل خاصی نداریم.

وی درباره محدودیتهای ترافیکی فردا افزود : از ساعت 12 ظهر فردا تا ساعت 24 از سمت کرج به چالوس تردد وسائل نقلیه ممنوع است همچنین از ساعت30 ،14 تا 24 فردا از مرزن اباد به سمت کرج یکطرفه خواهد بود .

سرهنگ مهماندار گفت : در محور هراز نیز از ساعت 14،30 تا ساعت 24 از ورداورد تا محدوده رودهن تردد یکطرفه خواهد بود.

وی افزود : به مسافران بویژه زائران مسجد مقدس جمکران توصیه می کنم هنگام بازگشت از سرعت و سبقت غیر مجاز خوداری کنند و با حالت خواب آلودگی رانندگی نکنند .

محدودیت های ترافیکی به مسجد مقدس جمکران

محدودیت های ترافیکی مسیرهای منتهی به قم و مسجد مقدس جمکران اعلام شد .


به گزارش واحد مرکزی خبر ، جانشین فرماندهی انتظامی استان قم گفت :‌ در آستانه نیمه شعبان از ساعت 6 صبح شنبه 25 تیر محدودیت های ترافیکی در قم اعمال می شود .


سرهنگ محمدرضا میرحیدری گفت : زائرانی که از سمت استان مرکزی و استانهای جنوبی وارد قم می شوند برای حضور در مسجد مقدس جمکران می توانند از پارک سوار جنوبی در مجاورت خیابان اراک یا خیابان دانش، پل انقلاب، میدان ارتش، بلوار غدیر و مسیر شهرک قدس به جمکران عزیمت کنند .


به گفته سرهنگ میرحیدری زائرینی که از سمت تهران و کاشان به قم می آیند هم می توانند از پارک سوار شمالی در مجاورت عوارضی آزاد راه قم - کاشان یا مسیر کمربندی امام علی (ع)، میدان ولی عصر، بزرگراه خلیج فارس به حرم مطهر و مسجد جمکران عزیمت کنند.


جانشین فرمانده انتظامی استان قم تاکید کرد : ورود هر گونه خودرو به غیر از خودروهای امدادی از میدان بقیه الله به سمت مسجد جمکران هم در این مدت ممنوع است .


وی افزود : برای اتوبوس هایی که از جاده قدیم اصفهان وارد شهر می شوند هم مسیرهای بلوار غدیر، میدان ارتش، پل انقلاب به سمت حرم مطهر و شهرک قدس به سمت مسجد جمکران پیش بینی شده است.


سرهنگ میرحیدری گفت : ‌ توقف خودروهای سنگین و نصب چادر در اطراف مسجد مقدس جمکران به جز کمپ هایی که پیش بینی شده است ممنوع است .


وی ‌با اشاره به نورافشانی در شب نیمه شعبان در هسته مرکزی شهر قم گفت : از ساعت 18 روز شنبه ورود خودرو از سه راه بازار به سمت حرم مطهر تا پایان اجرای این مراسم ممنوع است.


منبع واحد مرکزی خبر،
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا