سرقت از حساب عابر بانک با کارت مشابه

سارقی که با استفاده از غفلت شهروندان کارت عابر بانک آنها را با کارت مشابه عوض می کرد دستگیر شد.

در 24 خرداد ماه سال جاری مرد 40 ساله ای با مراجعه به بازپرسی شعبه پنجم دادسرای ناحیه 1 تهران ( شمیرانات ) طی شکایتی به بازپرس نیک صفت گفت:"من بی سوادم و کارگرساختمانی هستم. آخرین روزهای سال 89 (شب عید) برای برداشت پول از عابر بانک به میدان تجریش رفتم. دستگاه اشکال داشت و کار کردن با عابر بانک را هم به خوبی نمی دانستم. از یک نفر که در کنار عابر بانک ایستاده بود کمک خواستم تا مبلغ یکصد هزار تومان پول از حسابم برداشت و به من بدهد. بعد از چند ماه، امروز که برای برداشتن پس اندازم به بانک رفتم، متوجه شدم آن مرد مبلغ 11 میلیون تومان را از حساب من خارج کرده است."با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 1 تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت . کارآگاهان در تحقیقات خود با مراجعه به شعبه بانک و با وجود گذشت چند ماهه از زمان سرقت، موفق شدند تصویری از متهم را از طریق دوربین های مداربسته بانکی به دست آورده و مالباخته نیز با اطمینان وی را مورد شناسایی قرارداد.


با شناسایی تصویر متهم، کارآگاهان با مراجعه به بانک اطلاعات مجرمیان سابقه دار و بررسی سوابق آن دسته از متهمانی که بدین شیوه اقدام به سرقت می کنند اطمینان پیدا کردند که متهم شناسایی شده یکی از مجرمان سابقه دار به هویت "اسماعیل.ج" (53 ساله) است که پیش از این نیز بارها به اتهام سرقت به همین شیوه دستگیر و روانه زندان شده است.


این متهم سال گذشته نیز به همین شیوه از ده ها نفر از شهروندان تهرانی در سطح شهر سرقت کرده بود که در آن زمان نیز کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی وی را شناسایی و دستگیر کرده بودند.
در بررسی از شماره حسابی که متهم "اسماعیل.ج" مبلغ 11 میلیون تومان را آن حساب منتقل کرده بود ، مشخص شد صاحب حساب مرد میانسالی است که از اونیز به شیوه مشابه مورد سرقت عابر بانک قرار گرفته و در عوض عابر بانک خود، عابر بانک مشابه دیگری را از متهم دریافت کرده که در آن لحظه متوجه جابه جایی میان کارت ها نشده بود; متهم با سرقت عابر بانک این مالباخته و در حالیکه رمز ورود به حساب عابر بانک را از خود صاحب حساب دریافت کرده بود، پس از جابجایی کارت های عابر بانک علاوه بر برداشت مبلغ 800 هزار تومان وجه نقد داخل حساب این مالباخته ، از کارت وی برای انتقال پول سایر مالباختگان و برداشت پول از حساب آنها استفاده کرده بود. در بررسی از سوابق متهم مشخص شد وی دارای سوابق متعدد در پلیس آگاهی تهران بزرگ است.

از جمله:دستگیری در سال 83 توسط پایگاه دوم پلیس آگاهی به اتهام  کلاهبرداری. دستگیری در سال 83 توسط پایگاه یکم به اتهام جرائم رایانه ای.  دستگیری در سال 86 توسط اداره پانزدهم به اتهام جرایم رایانه ای.


دستگیری در سال 89  توسط پایگاه یکم به اتهام سرقت از عابر بانک. در تحقیقات میدانی وسیعی که از سوی کارآگاهان انجام شد، تمامی محل تردد احتمالی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و سرانجام پس از گذشت سه ماه از آغاز تحقیقات شبانه روزی، کارآگاهان در شهریور ماه موفق شدند محدوده مخفیگاه متهم را در غرب تهران شناسایی و با چندین شبانه روز تحت نظر قرار دادن این محل در منطقه شهران و در ساعت 0415 دقیقه بامداد ، متهم را در تاریخ 15 شهریور ماه در مخفیگاهش شناسایی و دستگیر کنند. سرهنگ کارآگاه علی اکبرپور رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه این خبر با اعلام خبر انتشار بدون پوشش چهره متهم گفت: با توجه به اعترافات متهم در خصوص تعدد سرقت های انجام شده و شناسایی تعدادی دیگر از مالباختگان که بدین شیوه مورد سرقت قرار گرفته و با توجه به احتمال افزایش تعداد مالباختگان دستور انتشار بدون پوشش چهره متهم صادر شده است; لذا از کلیه مالباختگانی که موفق به شناسایی چهره متهم شده دعوت می شود تا جهت طرح شکایات خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان نیاوران، سه راه یاسر مراجعه کنند.

منبع:  مردم سالاری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا