کلاهبرداری ‌با نام «مختارنامه»

اگر نیم‌نگاهی به صفحات حوادث روزنامه‌ها داشته باشید، هر روز اخبار ریز و درشتی از کلاهبرداری‌های عجیب و بعضا شگفت‌آور را مشاهده خواهید کرد

در گذشته‌های نه‌چندان دور شیوه و شگردهای کلاهبرداری برای مردم روشن بود و عمده این جرایم مربوط به بدل‌اندازی و دستمال‌اندازی خلاصه می‌شد؛ اما امروزه کلاهبردارانی پا به عرصه گذاشته‌اند که تن «مهدی بلیغ»، کلاهبرداری که کاخ دادگستری را به شیوخ عرب فروخته بود در گور می‌لرزانند!

امروزه تکنولوژی نیز به یاری کلاهبرداری‌های معاصر آمده و این افراد با استفاده از پیامک و تلفن همراه از هر فرصتی برای سرکیسه کردن مردم استفاده می‌کنند. ارسال پیامک برای فروش سکه‌های عتیقه، برنده شدن در لاتاری، برنده شدن در مسابقات بی‌محتوای ماهواره‌ای، فروش یک ملک به ده‌ها نفر، فروش خانه‌های اجاره‌ای و... تنها بخش کوچکی از جرایم کلاهبرداران شیاد است که تبدیل به تیتر صفحات حوادث و اخبار رسانه‌ها شده است.


تحقیقات نشان می‌دهد هر موضوعی که برای مردم جذابیت داشته باشد، به همان میزان نیز مورد توجه افراد خلافکار برای سوءاستفاده قرار می‌گیرد.


برای نمونه، پس از پخش سریال مختارنامه و استقبال گسترده مردم از این سریال تاریخی و به یاد ماندنی، روز گذشته فرد کلاهبرداری که با جعل نام موسسه آفاق به مردم تلفن می‌کرد و می‌گفت شما برای انتخاب بهترین بازیگر سریال مختارنامه برنده شده‌اید، دستگیر شد.


با به دام افتادن این فرد شیاد معلوم شد وی دفتری را به صورت موقت در یک زیرزمین اجاره کرده و با استخدام چند نفر و تماس با مردم از آنها 20 تا 30 هزار تومان پول درخواست می‌کرد تا جوایزشان را ارسال کند که پس از مدتی مردم در تماس با دفتر موسسه آفاق پیگیر موضوع شده‌اند و با شکایت ازمسوولان این موسسه، پلیس آگاهی متهم را دستگیر کرده است.


با دستگیری متهم معلوم شد او روزانه یک تا 2 میلیون تومان به این شیوه از مردم کلاهبرداری می‌کرده است. همچنین در بازرسی از زیرزمین محل فعالیت 100 شماره تلفن اعتباری نیز کشف شد که براساس اعتراف متهم، هر سه ماه یک بار این شماره‌ها غیرفعال و شماره‌های تازه جایگزین می‌شده است. با فاش شدن ابعاد مختلف کلاهبرداری‌ فرد شیاد، کسانی که به این شیوه «انتخاب بازیگران سریال مختارنامه» از آنها کلاهبرداری شده، می‌توانند به شعبه 14 پلیس آگاهی مراجعه کنند.

 

منبع:  جام‌جم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا