اولتیماتوم آخر پلیس: تبلیغ در ماهواره پیگرد قانونی دارد/مجازات هنوز مشخص نیست

صدرالادبایی، مریم - مریم صدرالادبایی


جانشین فرمانده ناجا اینبار به نظر می رسد جدی تر از گذشته در مورد تبلیغات در ماهواره صحبت کرده است او حتی از برخورد با تعدادی از افرادی که برای این شبکه ها آگهی جذب می کردند ، خبر داد و گفت: به عنوان آخرین تذکر عنوان می‌کنم که تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای خلاف و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.


رادان حتی گفت: در ستاد جرایم، تلفن‌هایی را نیز که برای ثبت سفارش در تبلیغات ماهواره‌ای عنوان شده بود، برخورد و رسیدگی شد. البته بازهم جانشین فرمانده ناجا نگفته که مجازات این افراد چیست.


تبلیغات ماهواره ای ممنوع، تبلیغات مواد بهداشتی، ممنوع تر!


سیاست وزارت ارشاد، ممنوعیت تبلیغات ماهواره ای کالاهای ایرانی و خارجی بدون مجوز بوده و هست، با این وجود تاکنون تجهیزات و لوازم مصرفی پرشماری از آرایشی و بهداشتی گرفته تا تجهیزات مربوط به مشکلات اعتیاد، جنسی، لاغری و چاقی، افزایش و کاهش قد در ماهواره ها تبلیغ می شود.


مسئولان مختلف وزارت بهداشت می گویند تاکنون هیچ مجوزی برای تبلیغات ماهواره ای دارو، تجهیزات و مواد مصرفی آرایشی، بهداشتی و پزشکی نداده است. با این وجود، به دلیل ارتباط بی چون و چرای این کالاها با سلامت مردم، ممنوعیت استفاده از آنها، مضاعف می شود.


در این بین، روشهای مقابله با کالاهای خطرناک، غیر بهداشتی و فاقد مجوزی که از بام تا شام در تلوزیونهای ماهواره ای تبلیغ می شود، چیست؟ وزارت بهداشت از طریق وزارت ارشاد در بخشنامه های متعددی به مطبوعات و خبرگزاریها، تاکید کرده بدون اخذ مجوزهای لازم، هیچ محصولی را تبلیغات نکنند. ولی تلوزیونهای ماهواره ای، از هیچ قاعده و قانونی تبعیت نمی کنند و بدون گرفتن کوچکترین تاییدیه و مجوزی، با انواع و اقسام ترفندهای تبلیغاتی، کالاهایی را به مردم ارائه می کنند که باعث مشکلات فراوانی برای سلامت آنها می شود.


در همین رابطه مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت می گوید: "مدت مدیدی است که کانال‌های ماهواره‌ای به صورت گسترده، داروها و وسایل و دستگاه‌هایی را در این زمینه‌ها تبلیغ کرده و بعضاً ادعا می‌کنند که این وسایل دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است. درحالی که وزارت بهداشت به هیچکدام از این دستگاه‌های درمانی مجوز نداده و معتقد است استفاده از این روش‌های درمانی صدمات جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌کند."


به گفته سعیدرضا شاهمرادی استفاده افراد از این روش‌های درمانی موجب ایراد ضرر و زیان‌های جسمی غیرقابل جبران بوده و تهدیدکننده سلامت و حیات مصرف کننده است.


قانون چه می گوید؟


در 25 تیر ماه سال 1385 معاون اول وقت رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: "فعالیت‌های تمامی شبکه‌های تلویزیونی فارسی ‌زبان مستقر در خارج از کشور که در فضای کشور برنامه پخش می‌کنند بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران غیر مجاز است لذا انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و «سفارش آگهی» به شبکه‌های یاده شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود."


با این وجود، مجلس تاکنون قانونی برای منع تبلیغ در شبکه های ماهواره ای، تصویب نکرده است. تنها در ماده 10 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب سال 74، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، مجاز شده اند به تناسب مسئولیت‌های خود دستورالعمل‌هایی را برای تعیین آگهی‌های تبلیغاتی غیر‌مجاز تدوین و بنابر حوزه صلاحیت خود رأساً و به‌طور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند."


با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا وسیما، برای واحدهای داخلی و تابع خود، مجاز به صدور دستورالعمل شده اند.


مدیر کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفتگو با خبرآنلاین تایید می کند که قانون ماهواره، در موضوع تبلیغات، نقص دارد. چون مشخص نیست چه مجازاتی در انتظار خاطیان است. این نقص از آن جهت است که ممنوعیت دادن آگهی به ماهواره ها معلوم شده، ولی مشخص نیست اگر چنین کاری انجام شد، چه مجازاتی به دنبال دارد.


علیرضا کریمی، مدیرکل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید می کند بسیاری از کسبه خرده پا در تهران و شهرستانها، به ماهواره ها تبلیغات می دهند، در حالی که این کار، غیر قانونی است: "وزارت ارشاد نیز به آنها تذکر و اخطار داده این کار را ادامه ندهند، هر چند در صورت تکرار این تخلف، قانون، درباره مجازات آنها، ساکت است."

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا