پولدارها از قانون معاف اند ...

حمید کیایی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویتان به دلیل توقف غیرمجاز در یک خیابان یا سد معبر توسط ماموران راهنمایی و رانندگی با جرتقیل به پارکینگ منتقل شده باشد، اما ...


آیا تاکنون خودروی مدل بالایی را دیده اید که به علت پارک در زیر تابلوی « توقف مطلقا ممنوع » با جرثقیل های اداره راهنمایی رانندگی که در خیابان های شهر به دنبال شکار خودروهای متخلف هستند به پارکینگ حمل شود؟


 اما اگر شما جزو رانندگان متخلف و البته کمی بد شانس باشید حتما تجربه روزهای سخت ترخیص خودرو را دارید. بعد از گرفتن برگه عدم خلاف و پرداخت عوارض سالانه خودرو و هزینه 40 هزار تومانی حمل خودروی شما به پارکینگ توسط جرثقیل های استاندارد راهنمایی و رانندگی می توانید برگه ترخیص خودرویتان از پارکینگ را دریافت کنید. اما این تازه اول ماجراست.  


وقتی برای ترخیص خودرویتان به پارکینگ مراجعه می کنید، هنگام تحویل متوجه خط هایی روی بدنه خودرو می شوید، یکی از آینه های بغل هم شکسته و احتمالا موتور خودرو هم آسیب دیده است . جالب اینجاست که هیچ کس مسئولیت اتفاق پیش آمده را نمی پذیرد و مسئولان پارکینگ و راهنمایی و رانندگی هریک تقصیر را به گردن دیگری می اندازند، در نهایت هم این شما هستید که باید علاوه بر پرداخت جریمه توقف ممنوع، هزینه انتقال به پارکینگ، نگهداری چند روزه خودرو و همچنین ترخیص آن از پارکینگ، مبلغ زیادی را هم بابت تعمیر آینه شکسته و مشکلات فنی که حین انتقال نادرست به پارکینگ به خودرویتان وارد شده، بپردازید.

 


اما جالب اینجاست که با توجه به خساراتی که این جرثقیل ها به خودرو ها وارد می کنند شامل اتومبیل هایی می شود که خسارات آنها با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سرهم می شود و این در حالی است که خودرویی مانند آزرا با کوچکترین خطی که بر روی آن بیافتد ۳۰۰ هزار تومان خرج دارد و در این جاست که حس اقتصادی پلیس به کمک آنها می آید و تصمیم نهایی را بین دو گزینه پراید و آزرا را می گیرد و پراید را برای اعمال قانون انتخاب می کند.

 


این موضوع باعث شده اغلب اوقات در سطح شهر پراید، پژو و سمند مسافر این جرثقیل های استاندارد باشند و خوروهای مدل بالا و گرانقیمت در هر نقطه ای از شهر که میخواهند توقف کنند و پلیس هم در سختگیرانه ترین حالت قبض جریمه ای چند هزار تومانی زیر برف پاک کن آنها می گذارد .


در پایان هم این نکته که تمام قوانین راهنمایی و رانندگی از قبیل پارک ممنوع برای روان سازی ترافیک در سطح شهر است قبول، اما کاش مسئولین برای چند لحظه خود را به جای رانندگانی می گذاشتند که گاهی برای پیدا کردن یک جای پارک خالی در سطح شهر چندین ساعت در خیابان معطل می شوند و از مسئولان مربوطه توقع دارند لااقل در مناطق شلوغ شهر چند پارکینگ طبقاتی احداث کنند زیرا این اصل مدیریتی در تمام دنیا ثابت شده که همیشه رفتارهای قهری مشکل گشا نیست .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا