سیدمحمد خاتمی در اردکان:همه باید در کنار همدیگر به تثویت پایه‌های این انقلاب بیاندیشیم امام محبوب ملت بود، چون صادق بود و پشتیبان مردم جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا سرمایه‌های کشور هستند و نباید آنان را ارزان از دست داد آنهایی از ایران بهتر دفاع کردند که پایبند به اسلام واقعی بودند در این نظام مردمی، باید حق و حرمت مردم را نگه داریم

یزدفردا :رئیس جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف از وجود برخی اختلافات، درگیری‌ها، کینه ها و نفرتها که دشمنان از آن استفاده می کنند، تاکید کرد:« همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه های این انقلاب بیاندیشیم.»
به گزارش یزدفردا"حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی که برای عیادت از مادر خود، در زادگاهش، «اردکان» به سر می برد از یکی از جانبازان  70درصد این شهرستان عیادت کرد.
وی همچنین در جمع جمعی از جانبازان،ایثارگران و خانواده های شهدای این شهرستان سخن گفت.
خاتمی در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت امام علی(ع)، اظهار داشت:«خداوند با خلقت امیرالمومنین می‌خواست نشان دهد که انسان کامل چگونه انسانی است و واقعا علی الگو و نمونه ای برای همه آنهایی است که در همه اعصار و ادوار تاریخی زندگی می‌کنند.»
رئیس بنیاد باران سپس فرارسیدن ایام ارتحال امام خمینی(ره) را تسلیت گفت و با اشاره به حضور میلیون‌ها ایرانی در مراسم تشییع امام راحل، تصریح کرد:« بدرقه‌ای که مردم از امام کردند از استقبالشان باشکوه‌تر بو و بعد از یازده سال با وجود این همه مشکلات چون امام را انسانی صادق می‌دانستند و او را پشتیبان خود، پشتیبان عزت و سربلندی کشورشان می‌دانستند، تشییع ایشان از استقبال باشکوهتر شد. یعنی می توانیم بگوییم امام وقتی از دنیا رفتند محبوب‌تر از زمانی بودند  که به ایران آمده بودند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:« مهم این است که ما همین راه را ادامه دهیم و مقاومت کنیم. دشمنی‌ها و دشمنان زیاد هستند، در داخل هم متاسفانه اختلافات و درگیریها و کینه ها و نفرتها وجود دارد و دشمنانمان از آن سوء استفاده می‌کنند. همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه‌های این انقلاب بیاندیشیم.»
خاتمی خاطر نشان کرد:«همیشه باید این امر مدنظرمان باشد که برای این جمهوری اسلامی سرمایه‌های بسیار بزرگی داده شده است.نمونه‌اش اینجاست. این جانبازان، ایثارگران پدران و مادران و همسران شهدا ،که نباید آن را ارزان از دست دهیم.»

 
مشروح سخنان سید محمد خاتمی بدین شرح است :
در آستانه ولادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) هستیم.انسان بزرگی که عظمت  وی برای همه انسان‌ها و در همه عرصه‌ها معلوم است. انسانی که از زمان خودش بزرگتر بود و به هرحال می‌دانید که با حضرت علی(ع) چگونه برخورد شد و ایشان چگونه رفتار کردند.
خداوند می‌خواست نشان دهد که انسان کامل چگونه انسانی است و واقعا علی بن ابیطالب(ع)، انسان بزرگی است که الگو و نمونه‌ای برای همه آنهایی است که در همه اعصار و ادوار تاریخی زندگی می‌کنند و افتخار ملت ایران هم این است که به او و به پیامبر و اهل بیت پیامبر ارادت ویژه دارند و همیشه در این مسیر حرکت کرده است.
شما تفاوت جنگی که ما داشتیم با جنگهای دیگران را ببینید. اولا این درخور توجه است که در ما در دویست، سیصد ساله گذشته هر جنگی که شده یک بخشی از ایران را از دست داده‌ایم.تنها این جنگ بود که 8 سال طول کشید و حتی یک وجب خاک ما از دست نرفت و می‌دانید که انگیزه بچه‌ها چه بود، یعنی همه شما عزیزان، شهدایی که رفتند و شما که جانباز شدید، اگر یاد امام حسین(ع)، یاد اهل بیت و یاد فاطمه زهرا(س) نبود یقین بدانید ما آنطوری که باید و شاید، نمی‌توانستیم مقاومت کنیم.با دست تهی و با اینکه دشمن ما از هر طرف مورد حمایت نیروهای فراوان بود فقط این روحیه خدا خواهی و روحیه عشق به اهل بیت، یاد امام حسین(ع)، یاد کربلا و یاد حضرت زهرا (س)و امام علی(ع) این قدرت و قوت رابه بچه های ما داد که بتوانند این طوری مقاومت کنند.
وقتی صحبت از ایران و اسلام می‌شود، باید دقت کنیم که آنهایی که پایبند به اسلام واقعی بودند، از ایران هم بهتر دفاع کردند.تمامیت ارضی ما، خاک ما به خاطر این فداکاری‌ها و ایثارها بود که محفوظ ماند و ماهم افتخار می کنیم که عشق به امیرالمومنین(ع)، اهل بیت، امام حسین(ع) ،حضرت زهرا(س) و بالاتر از همه عشق به پیامبر اکرم(ص) همیشه سرمایه بزرگ ما بوده است.
البته عشق کافی نیست مهم این است که ما آن بزرگواران را الگوی خود قرار دهیم. نحوه برخود آنها با دوستان و دشمنان خود ، نحوه سلوکی که با مردم داشتند.ما باید آنرا پیروی کنیم و انشالله در این مسیر راه را ادامه دهیم .
خوشحال هستیم که به نام خدا به نام پیامبر(ص) به نام تشیع و امام صادق(ع) و به نام دین و آیین، این انقلاب پیروز شد و توانستیم نظامی را روی کار بیاوریم که مبنا و محورش مردم هستند و باید این حق و حرمت مردم را نگه داریم که این دستاورد بزرگ ماست.
فردا سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) است؛ مرد بزرگی که شاگرد مکتب اهل بیت بود و توانست با دست تهی و با ایمان قوی مقاومت کند و با همه مشکلاتی که برایش ایجاد شد در تبعیدهای طولانی و در مقابل سرکوب‌ها؛ مقاومت کرد و به لطف خداوند توانست این انقلاب را پیروز کند و مردم هم پشت سر ایشان به صحنه آمدند.
چیزی که در مورد حضرت امام خیلی مهم است این است که شما از استقبال تاریخی که از امام در سال 57 شد باخبرید.سابقه نداشت در طول تاریخ بشر یک رهبر بعد از 15 سال تبعید بیاید و در واقع همه مردم به صحنه بیایند. اوج این استقبال را در تهران دیدیم و در تمام شهرستان‌ها هم مردم به نحو دیگری علاقه و ارادت خود به امام خمینی را نشان دادند.
از یاد نبریم که بعد از انقلاب مشکلات فراوانی ایجاد شد.جنگ، گرانی، ترور بود که بالاخره بطور طبیعی مردم باید خسته می‌شدند. همیشه هم همین طور بود که خیلی از رهبران بزرگی که آمدند با گذشت زمان مردم نسبت به آنان دیدگاهشان عوض شده و آن عشق و علاقه شان کمتر شده است. ولی ببینید؛ بدرقه‌ای که از امام کردند از استقبالشان باشکوهتر بود یعنی بعد از یازده سال این همه مشکلاتی که داشتند چون امام را انسانی صادق می‌دانستند و او را پشتیبان  خود و پشتیبان عزت و سربلندی کشورشان می‌دانستند تشییع از استقبال باشکوه‌تر شد.یعنی می‌توانیم بگوییم امام وقتی از دنیا رفتند محبوب‌تر از زمانی بودند  که به ایران آمده بودند و هنوز امیدها و انتظارات بود.
مهم این است که ما همین راه را ادامه دهیم و مقاومت کنیم، دشمنی‌ها و دشمنان زیاد هستند، در داخل هم متاسفانه اختلافات و درگیریها و کینه ها و نفرتها وجود دارد و این آن چیزی است که دشمنانمان از آن استفاده می کنند. همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه‌های این انقلاب بیاندیشیم وهمیشه این امر مدنظرمان باشد که برای این جمهوری اسلامی، سرمایه‌های بسیار بزرگی داده شده است.نمونه‌اش اینجاست. این جانبازان، ایثارگران پدران و مادران و همسران شهدا  که ما نباید آن را ارزان از دست دهیم.
خاستگاه و علاقه همه شهدا و جانبازان هم این است که ما در یک کشور آباد، آزاد و پیشرفته بتوانیم زندگی کنیم و قوی شویم و در برابر دشمنان و دشمنی‌ها بایستیم.
انشاالله به حرمت امیرالمومنین(ع) که پس فردا ولادت ایشان است و به صداقت و پاکی حضرت امام(ره) که فردا روز ارتحال ایشان است، خداوند به این انقلاب و این کشور عنایت فرماید و مشکلات را از پیش روی همه ما بردارد و روز به روز شاهد اعتلا و پیشرفت بیشتر کشورمان باشیم.
و خداوند همه شهدا را با امیرالمومنین محشور کند و نیز به همه جانبازان سلامت بدهد و قدرت مقاومت در برابر مشکلات به ایشان عطا نماید و قطعا جانبازان ما توقعی ندارند، آنچه دادند برای خدا بوده و درمقابل آن چیزی که به خداوند داده‌اند چیزی جز رضایت خداوند نمی‌خواهند.
البته وظیفه ما این است که قدر این عزیزان را بدانیم و ان شاالله که به دل داغدار خانواده‌های شهدا، خداوند مرهم تسلی و تشفی بنهد و همچنین که تاکنون مقاومت کردند از این به بعد هم مقاومت کنند و مطمئن باشند اجر بزرگی نزد خداوند دارند.
خداوند به همه شما عزت و سعادت و سلامت بدهد.همه شهدا و بزرگان ما حضرت آیات خاتمی و  بهجتی  و همه عزیزان ما و تمامی شهدا،انشا الله  روحشان شاد شود و به شما هم سلامت بدهد و انشاالله جوانان ما محکم و مستحکم به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنند.
در این مراسم دکتر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی وی را همراهی می کرد.
سید محمد خاتمی همچنین شب گذشته با حضور در گلزار شهدا، به فاتحه خوانی بر قبور شهدا و مرحوم آیت الله خاتمی و مرحوم آیت الله بهجتی پرداخت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا