سومین گزارش ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی طی سال‌جاری در حالی اعلام شد که در آن، رده‌بندی خودروها تغییر خاصی نسبت به گزارش قبلی نداشته، اما برخی خودروها با کاهش و برخی با افزایش نمرات منفی روبه‌رو شده‌اند.
این افت و خیز در نمرات منفی نیز البته خیلی قابل توجه و چشمگیر به حساب نمی‌آید، به نحوی که نتوانسته رده‌بندی خودروها را تغییر خاصی بدهد.

 

در این گزارش که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را تهیه کرده و به خرداد ماه مربوط می‌شود، باز هم ۲۳ خودرو تولید داخل حضور دارند و این 23 خودرو طبق معمول رده‌بندی‌های قبلی، در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
طبق ارزیابی سطح کیفی خودروها توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تمام خودروهای بررسی شده در خرداد ماه «خیلی خوب» هستند چرا که تمام 23 خودرو تحت ارزیابی، نمره‌ای بین صفر تا 120 کسب کرده‌اند.
با این حساب باید نیسان تینا و مگان و تندر و پژو 405 و پراید و...، همه و همه را در یک سطح یعنی «خیلی خوب» بدانیم.
در آمار خرداد ماه، سه مونتاژی
گران‌قیمت ژاپنی (نیسان تینا، ماکسیما و سوزوکی گرندویتارا) در رده‌هاي اول تا سوم جدول رده‌بندی جای گرفته‌اند و رده‌های انتهایی نیز همچنان در اختیار پراید است.
از جمله نکات قابل توجه گزارش ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی در خرداد ماه، می‌توان به غیبت مزدا 2 و مزدا 3 و همچنین بالاتر قرار گرفتن پژو 206 صندوقدار نسبت به مگان اشاره کرد.
همچنین در بین خودروهای چینی نیز لیفان توانسته با کسب نمرات منفی کمتر، بالاتر از MVM مدل X33 قرار بگیرد. از آن سو تندر-90 پارس خودرو هم با فاصله ای بسیار اندک به لحاظ کسب نمره منفی، در دو رده بالاتر از همتای ایران خودرویی خود جا خوش کرده است.
تینا صدرنشین ماند
اما ببینیم آمار ارائه شده از کیفیت خودروهای داخلی طی خرداد ماه، افت و خیز کیفی آنها را چگونه روایت کرده و 23 خودرو تحت ارزیابی چه وضع کیفی در این ماه داشته‌اند.
بنابر آمار، رده‌های اول تا سوم جدول رده‌بندی کیفی خودروها در اختیار سه مونتاژی ژاپنی‌ قرار دارد و اتفاقا هر سه آنها نیز جزو گران‌ترین خودروهای داخلی بازار کشور به حساب می‌آیند.
البته در رده‌بندی قبلی، رده چهارم جدول نیز به ژاپنی‌ها اختصاص داشت، اما چون مزدا 3 در این ماه غایب بوده، یک فرانسوی به نام پژو 206 صندوقدار جای آن را گرفته است.
در جمع ژاپنی‌ها، نیسان تینای مونتاژی
پارس‌خودرو هنوز هم بهترین کیفیت را دارد و بهترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود و این در حالی است که تینا نسبت به رده‌بندی قبلی با افزایش نمرات منفی در حدی اندک روبه‌رو شده است. این خودرو تنها در بخش «رنگ» نمره منفی کسب کرد و در سایر معیارها هیچ نمره منفی به خود نمی‌بیند.
پس از تینا، یک نیسانی دیگر به نام ماکسیما در رده دوم جدول نشسته و فاصله‌ای حدودا 13 امتیازی با هم وطنش دارد. ماکسیما در چهار معیار تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود.
پس از این دو مونتاژی پارس خودرویی، با یک مونتاژی دیگر از نوع ایران خودرویی روبه‌رو می‌شویم به نام سوزوکی گرندویتارا.
این شاسی بلند ژاپنی که در ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد، در چهار معیار بدنه، رنگ، تجهیزات الکتریکی و صداهای غیرعادی نمره منفی کسب کرده است.
بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود.
آمار کیفیت سه خودرو برتر داخلی نشان می‌دهد که ایراد اصلی آنها به بخش رنگ مربوط می‌شود، زیرا هر سه آنها در این معیار نمره منفی به دست آورده‌اند.
سبقت 206 از مگان
رده‌های چهارم تا هشتم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی را باید به نام فرانسوی‌ها سند بزنیم، فرانسوی‌هایی که بهترین آنها پژو 206 صندوقدار است و این خودرو توانسته حتی از مگان نیز جلو بزند.
206 صندوقدار در حالی توانسته چهارمین خودرو برتر داخلی در خرداد ماه لقب بگیرد که به جز سیستم فنربندی و تعلیق و تجهیزات الکتریکی، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این خودرو بیشترین نمره منفی‌اش را در بخش بدنه به دست آورده است. طبق آمار، 206 هاچ بک سه رده پایین‌تر از مدل صندوقدارش قرار گرفته و هفتمین عضو جدول به حساب می‌آید. 206 هاچ بک سیستم تعلیق، ترمز و نفوذ آب، در سایر معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به بخش بدنه در ارتباط است.
اما ببینیم مگان چه کیفیتی را در خرداد ماه نصیب خود کرده و چه جایگاهی را در جدول رده‌بندی دارد. این محصول در چهار معیار از جمله بدنه نمره منفی به خود می‌بیند و پنجمین عضو جدول به شمار می‌آید.
پس از مگان با تندرها روبه‌رو می‌شویم، تندرهایی که تنها دو دهم نمره منفی با یکدیگر اختلاف دارند.
البته همین اختلاف ناچیز سبب شده تندر پارس خودرو بالاتر از همتای ایران خودرویی‌اش قرار بگیرد. بدنه، صداهای غیرعادی و رنگ از جمله معیارهایی هستند که هر دو تندر-۹۰ در آنها حائز نمره منفی شده‌اند.
آن طور که آمار حکایت می کند، تندر-90 بر خلاف پژو 206 اوضاع تولید نسبتا مناسبی دارد. پس از این جمع فرانسوی، هیوندایی آوانته که خودرویی متعلق به بخش خصوصی است، در جایگاه نهم جا خوش کرده و در چهار معیار از جمله سیستم تعلیق و بدنه نمره منفی کسب کرده است. بیشترین نمره منفی آوانته به معیار تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.
لیفان از MVM پیش افتاد
و اما خودروهای چینی جدول، خودروهایی که کماکان «MVM» مدل 530 بهترین آنها است.
طبق آمار، MVM مدل ۵۳۰ که دهمین عضو جدول به شمار می‌رود، به جز نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به بخش تعلیق مربوط می‌شود.
پنج رده که پایین‌تر از رده MVM بیاییم، با یک چینی دیگر به نام لیفان 620 روبه‌رو می‌شویم. این خودرو توانسته در رده‌بندی خرداد ماه رده‌ای بالاتر از MVM مدل X33 کسب کرده و عضو پانزدهم جدول به شمار می‌آید.
لیفان 620 تنها در ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین نمره منفی آن به سیستم تعلیق مربوط می‌شود.
نمره‌ای که لیفان 620 در سیستم تعلیق به دست آورده، سبب شده تا این خودرو کمترین کیفیت را در تعلیق بین تمام خودروهای تحت ارزیابی خرداد ماه نصیب خود کند.
لیفان البته مدلی دیگر به نام 520 هم دارد که هجدهمین عضو جدول به شمار می‌رود و فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد.
این خودرو نه تنها در هشت معیار نمره منفی به دست آورده، بلکه حائز کمترین کیفیت در بخش سیستم موتور و انتقال قدرت نیز شده است.
دیگر چینی جدول رده‌بندی خرداد ماه، MVM مدل X33 نام دارد این خودرو که از آن به عنوان ارزان‌ترین شاسی بلند بازار خودرو کشور یاد می‌شود، بیشترین نمره منفی خود را در بدنه به دست آورده است.
در رده‌های نوزدهم و بیستم جدول رده‌بندی در حالی به چری ویانا و MVM مدل 110 برمی‌خوریم که ویانا فقط در چهار معیار نمره منفی به خود می‌بیند، اما MVM فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد.
چری ویانا البته در تجهیزات الکتریکی و رنگ بیشترین نمرات منفی را بین کل خودروهای تحت ارزیابی به خود می‌بیند.
MVM مدل ۱۱۰ که ظاهرا کم‌مصرف‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود، کم‌‌کیفیت‌ترین سیستم موتور و بیشترین صداهای غیرعادی را دارد.
پارس بالاتر از سمند و 405
رده‌های یازدهم تا چهاردهم جدول رده‌بندی به پارس و سمند و 405 اختصاص دارد و در این بین، پارس خراسان توانسته بهترین کیفیت را به خود اختصاص دهد.
این محصول که عضو یازدهم جدول به شمار می‌‌رود، تنها در ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین نمره منفی آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود.
پس از پارس خراسان در حالی به سمند برمی‌خوریم که این محصول در همه معیارها نمره منفی به دست آورده است. بیشترین نمره منفی سمند به تزئینات آن مربوط می‌شود.
پژو ۴۰۵ خراسان هم که یک رده پایین‌تر نشسته و کیفیت بهتری در مقایسه با همتای تهرانی‌اش دارد، در همه معیارها نمره منفی کسب کرده است.
۴۰5 تهران هم كه جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده، در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.
تیبا در رده هفدهم
سری هم به سایپایی‌های جدول کیفی خردادماه بزنیم.
تیبا به جز نفوذ آب، صداهای غیرعادی و ترمز، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. از تیبا که بگذریم، پرایدهای سایپا هر سه در انتهای جدول جای دارند و در این بین مدل ۱۳۱ این شرکت بهترین کیفیت را داراست.
این محصول البته در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین نمره منفی را نیز در بخش بدنه داراست.
آخرین خودرو جدول کیفی خرداد ماه نیز طبق معمول، پراید 131 پارس خودرو است که به جز ترمز در سایر معیارها نمره منفی دارد.
این خودرو بیشترین نمره منفی را در تزئینات داخلی و خارجی دارد و بیشترین آب نیز در آن نفوذ می‌کند.


منبع:دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا