یکی از منتقدین اصلی گشت‌های ارشاد، دولت و در راس آن محمود احمدی نژاد است. وی در آخرین انتقاد از نیروی انتطامی، گفت: نیروی انتظامی به جای آنکه سینماها و رستورانها را ببندد باید به مردم حق انتخاب دهد. اما گویا تنها رئیس جمهور و اطرافیان او نیستند که منتقد برخی روش‌های نیروی انتظامی هستند.

  این‌بار نه یکی از مقامات نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، بلکه یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس زبان به انتقاد از برخی شیوه‌های نیروی انتظامی بازکرده و معتقد است که در مبارزه با بدحجابی از نظر روانکاوان و روان‌شناسان باید استفاده کرد.

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، با بیان اینکه در طرح مبارزه با بدحجابی و در مباحث دینی، برخورد‌های منطقی بهتر از برخوردهای خشن است، می افزاید: همیشه در عرف دینی ما این مسئله مطرح بوده است که رفتارهای منطقی بهتر از رفتارهای خشن به نتیجه می‌رسند، بنابراین نیروی انتظامی هم باید این مسئله را در برخوردهای خود مدنظر داشته باشد.

این اظهار نظر عزیزی که از نمایندگان اصولگرای مجلس می باشد، نشان از آن دارد که انتقادات نسبت به عملکرد نیروی انتظامی در خصوص برخورد با بدحجابی، منحصر به جمعی از افراد اصلاح طلب یا اصولگرایان نزدیک به احمدی‌نژاد نمی شود، بلکه اکنون افراد صاحب نفوذی در فراکسیون اکثریت مجلس نهم نیز از اینگونه اقدامات نیروی انتظامی دل خوشی ندارند.

اما عزیزی تنها کسی نیست که به حمایت از مواضع محمود احمدی نژاد در خصوص برخوردهای «گشت‌های ارشاد»، ‌پرداخته، روزنامه ایران هم در یادداشتی می نویسد: «درد موافقان و مخالفان گشت ارشاد در موضوع حجاب و عفاف یگانه است، تفاوت اما آنجاست که ما بر خلاف موافقین گشت ارشاد، درمان این معضل را نه تنها در این شیوه نمی‌یابیم که بهترین راه برای گسترش بدبینی به حجاب و آفرینش نگاه منفی، در پی گرفتن همین شیوه غلط است و از این روست که برخی تحلیل‌های سیاسی از آن ارائه می‌دهند، ایجاد فضای امنیتی ـ پلیسی و آشفتن روان ملت، پدیده‌ای ناخوشایند‌تر است که عواقبش گریبانگیر مردم و مسئولین خواهد شد، پس آنان که در اندیشه حراست و حفاظت از این نظام مقدس هستند می‌بایست پیشگام نقد و جرح گشت ارشاد باشند».

البته گویا فرماندهی نیروی انتظامی خود نیز پیشتر از همه به تغییر رویه گشت‌های ارشاد معتقد بوده است تا آنجا که در 15 مهرماه سال 88، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به این که همیشه می‌پرسند پس گشت‌های ارشاد چه شد؟ می‌گوید: «باید بگویم شرایط بسیار بهتر شده و شاید دیگر نیازی نیست به صورت قبل این گشت‌ها فعالیت کنند».

وی با اشاره به این که گشت‌های ارشاد تعطیل نشده‌اند که فعالیتشان مجدد آغاز شود، گفت: «خط‌مشی ناجا در این خصوص اصلاح و هدفمندتر شده و به سمت باندهای فساد رفته است. روش‌های نامحسوس و فرهنگی در طرح گشت ارشاد دنبال می‌شود و به مبارزه هدفمند برای مقابله با باندهای فساد پیش رفته‌ایم».

با توجه به ذات فرهنگی موضوع برای برطرف نمودن نواقص و ایرادات، کشیده شدن عملکرد و دست‌آوردهای گشت‌ها ارشاد به بوته نقد، ضروری به نظر می‌رسد، متاسفانه برخی با رویکرد مارک زنی به دیگران از جمله ضدیت با ارزش‌های انقلاب اسلامی و یا وابسته بودن به جریان انحرافی با منتقدین برخورد می‌کنند. موضوعی که با توجه به طیف گسترده منتقدین این طرح باید جوابی برای این سوال پیدا کرد که آیا همه این افراد منتقد عملکرد گشت‌های ارشاد منحرف هستند؟

جوابی که حالا با ورود مجلس و رئیس کمیسیون اجتماعی به منتقدان این طرح برای مدافعان این طرح سخت تر از گذشته شده است.

منبع:اعتدال

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا