هنر یک جوان و شخص آگاه و با بصیرت این است که مهارت دوست یابی داشته باشد و کسی را دوست خود قرار دهد که برایش ایمان زایی داشته باشد نه ایمان زدایی.

مهارت در دوست یابی به نقل از امام جمعه ابرکوه:

ابرکوه- لیلا پورزارع زاده- خبرنگار یزد فردا- وقتی بحث از ضرورت معنویت در زندگی مطرح می شود به اعتبار این است که معنویت برخاسته از مبانی مکتب وحی ، شفا بخش آلام و رنج ها و آرام بخش ضمیر و روان آدمی در زندگی است.

در این خصوص باید بدانیم مکاتب شبه عرفانی و کاذب نیز هست که عموما انسان هایی را که سرمایه علمی و معنوی از تعالیم مکتب وحی ندارند، زود به گمراهی می کشاند و سرانجامش بی بهره شدن از معنویت حقیقی است.

شریعت الهی بهترین راه شکوفا سازی استعدادهای معنوی انسان است و تنها با عمل به دین و شریعت است که معنویت حاصل می گردد و انسان با اتصال به منبع فیض لایزال الهی است که می تواند تحت ولایت خدا به ملکوت اعلی راه یابد.

مرحوم استاد شهید مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی صفحه 179 می گوید : معنویت بدون ایمان به خدا و بدون ایمان به مبدا و معاد امکان پذیر نیست حتی آن معنویتی که امروزه مورد قبول اغلب مکاتب است و از آن به « اومانیسم » تعبیر می کنند بدون پیدا شدن عمق و ژرفایی که ادیان، بویژه اسلام ، پیشنهاد می کنند محال است.

اما وقتی بحث معنویت دینی می کنیم، معنویتی است که جوهره اش عبودیت و بندگی خداست و بحران های معنوی که امروزه بشریت را دامنگیر خود کرده، همان بحران بی دینی است که زندگی انسانها را خالی از ارزش کرده است. وگرنه معنویت درویشی و خانقاه بازی و شارب داری و گیاه خواری و گوشه گیری ، انحراف است و در اسلام نیست. پس بیاییم به زندگی ، معنویت نورانی و راستین ببخشیم. معنویت نابی که از چشمه سار زلال قرآن و عترت بر دشت دلهای شیفته و عاشق به حق و حقیقت ، جاری شده است.

 دوستی و دوست یابی یکی از مقتضیات شرایط سِنی در نوجوانی و جوانی است و دوست و رفیق به نحو عجیبی در روحیه و اثر پذیری سرنوشت جوانان موثر است.

اولیاء بویژه مربیان پرورشی باید در زمینه دوست یابی به نوجوانان و جوانان هشدار دهند که دوست خود را در مسیر کمال یابی انتخاب کنند نه کمال ربایی.

هنر یک جوان و شخص  آگاه و با بصیرت این است که مهارت دوست یابی داشته باشد و کسی را دوست خود قرار دهد که برایش ایمان زایی داشته باشد نه ایمان زدایی.

امیرالمومنین (ع) در غررالحکم جلد 3 در این خصوص ما را جهت بخشی کرده و فرموده است :

«خَیرُ الاِختیار ، مُوادَّهُ الاَخیار»

موفقیت و مهارت در دوست گزینی ، دوستی کردن با نیکان است. همیشه گفته اند : همنشینی با دوستان ، مُعرف شخصیت انسان است.

دوست نااهل انصافا انسان را در زندگی ناکام کرده و به زمین می زند هر چند پسر نوح پیغمبر باشد. تجربه تلخ همنشینی با ناپاکان را تکرار نکنید.

شما بارها شنیده یا مشاهده کرده اید که جوانان گرفتار شده در دام اعتیاد و سرقت و خیانت و خباثت و منحرف از دین ، در جواب سوال ازعلت زندانی شدن و بزهکار شدنشان می گویند: امان از دوست بد و منحرف. همواره علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

نگذاریم کارمان به قبر و قیامت برسد که قرآن مجید در آیه 27 سوره فرقان می فرماید بسیاری از جهنمی ها فریاد کاشکی دارند -

« یا وَیلتی – لَیَتنی لَم اَتخذ فلانا خلیلا»: وای بر من ای کاش در دنیا با فلانی دوست نشده بودم که امروز مرا به کام عذاب جهنم کشاند.

بهترین محل دوست یابی برای جوانان عزیز مسجد است. زیرا دوستان مسجدی هستند که پیوسته ما را به یاد خدا می اندازند و از خواب غفلت بیدارمان می کنند و در انجام کارهای نیک و خوبی ها ما را یاری می دهند و با تذکرّاتشان ما را از گناه دور می کنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا