یزدفردا:از آنجا که سیستم آموزشی و مدیریت و جذب منابع انسانی در کشور دچار ضعف هایی است،نحوه ورود افراد و علاقه مندان و مستعدین به برخی از حرفه ها ، از تعریف و قواعد مدون، همچنین مجراهای مناسب برای ورود به حوزه های مختلف، برخوردار نیست.

این امر وقتی به صورت یک مشکل جدی بروز می کند که در برخی حوزه ها مثل هنرهای نمایشی و رسانه ای با تقاضای بسیار زیاد و پیوسته علاقه مندان روبه رو هستیم. موج عظیم هنرجویان و علاقه مندانی که شاید تعدادی از آنها بتوانند نخبه های هنری آینده کشور باشند، از هر مجرایی برای راه یافتن به فضای سینمای حرفه ای و سیراب نمودن میل و آرزوی خود استفاده می کنند. اینجاست که پای برخی سودجویان و فرصت طلبان به میدان سوپر استار سازی! باز می شود. گاهی درخواست های جنسی در عوض اعطای یک نقش دیالوگ دار؛ گاهی مطالبه مبالغ زیاد و گاهی هم هر دو!



در برخی موسسات بازیگری برای بازی در 2 دقیقه از یک فیلم با دیالگ 2 میلیون تومان، نقش اول 20 میلیون تومان و نقش اول در کنار بازیگران مطرح سینما 50 میلیون تومان هزینه دریافت می‌شود.

 

برنامه تلویزیونی شوک در یکی از برنامه های خود عنوان کرد، مدیر یک موسسه بازیگری در خصوص نقش اول شدن به هنرجو می‌گوید: اگر قیافه‌ات بهتر بود، دست و بالم بازتر بود. اما با این چهره‌ای که داری باید کمی خرج کنی. اگر نقش اول و دوم می‌خواهی 50 میلیون تومان باید بدهی. تضمین می‌کنم که نقش خوب به تو می‌دهم.

اما آن‌هایی که گول این حرف‌ها را خورده‌اند حرف دیگری می‌زنند. دختر جوانی در خصوص هزینه میلیونی که صرف کلاس‌های بازیگری کرده است می‌گوید: وقتی به یکی از موسسات بازیگری مراجعه کردم، مدیر موسسه گفت هم چهره‌ات خوب است و هم صدای خوبی داری در رویای خودم یک بازیگر مطرح سینما بودم اما...

 

 

دختر دیگری که 4 میلیون تومان برای رسیدن به سودای شهرت خرج کرده می‌گوید: موقع ثبت نام گفتند 2 میلیون تومان هزینه کلاس‌ها می‌شود اما بعد حدود 4 میلیون تومان پول دادم. اما وقتی برای تست آمدم گفتند موسسه تعطیل است!

 

اما در میان این افرادی که با صرف هزینه های میلیونی دنبال شهرت اند هستند کسانی که علاوه بر شغل و تخصصی که دارند به صورت تفریحی دنبال بازیگری اند. احمدی تاجر میانسالی است که یک شرکت تجاری دارد،او یک ماشین 100 میلیونی هم دارد اما رویای بازیگری...مرد دیگری تکنسین اتاق عمل است و کارش را هم بصورت حرفه ای انجام می‌دهد، اما او هم حاضر است یک هنرور ساده باشد.

 

در بخش دیگری از این برنامه شریفی نیا با تکذیب اینکه من هیچ باند بازیگری را درست نکرده‌ام گفت: همه می‌گویند هر کسی به سینما می‌آید از طریق من است اما بنظر شما آقای حیایی نیاز به معرفی دارد؟ رضا کیانیان را مردم نمی‌شناسند؟ اگر شغل من آوردن بازیگر به سینما بود از همان روز اول موسسه می‌زدم و آدم به سینما می‌آوردم...



نمونه ای از سوء استفاده های مالی و جنسی از دختران به بهانه بازیگری:
مرد جوانی که خود را تولیدکننده فیلم ها و سریال های مطرح سینمایی معرفی کرده بود بعد از 5 سال فعالیت غیرقانونی و آزار چندین دختر هنرجو دستگیر شد. اوایل سال جاری زن جوانی به ماموران پلیس امنیت تهران مراجعه کرد و مدعی شد مدیر یک دفتر آموزش بازیگری از او کلاهبرداری کرده و مبلغ زیادی پول به عنوان شهریه از او گرفته اما هیچ آموزشی ارائه نداده است. با اعلام این شکایت پلیس بررسی های خود را آغاز کرد و از آنجا که این زن در شکایت خود گفته بود شهریه را دو سال پیش پرداخت کرده است فاصله زیاد زمانی که بین ثبت نام تا شکایت وجود داشت، ظن پلیس را مبنی بر اینکه شاکی مسائلی را مخفی می کند برانگیخت.در مرحله بعدی بازجویی، زن جوان اعتراف کرد صاحب دفتر سینمایی مردی 26 ساله به نام «م» است که او را مورد آزار قرارداده بود. این زن در اظهاراتش گفت: «م» از صحنه آزار من فیلمبرداری و تهدید کرده بود اگر شکایت کنم فیلم ها را تکثیر می کند. در شاخه دیگری از تحقیقات، حراست وزارت ارشاد طی نامه یی به پلیس امنیت اعلام کرد موسسه مورد نظر هیچگونه مجوزی از وزارت ارشاد دریافت نکرده و شخصی به نام «م» یا حتی با مشخصات مشابه وی در سینما و تلویزیون فعالیت ندارد و اقدامات او از بدو تاسیس موسسه کاملاً غیرقانونی بوده است.

 

 

آنچه تحقیقات را برای پلیس پیچیده کرد مخفی شدن قربانیان «م» و ترس آنها از طرح شکایت بود. در ابتدا پلیس نمی دانست آنها چرا از شکایت واهمه دارند و نمی خواهند مخفیگاه «م» را به پلیس معرفی کنند. در این شرایط نتایج بررسی ها نشان داد، «م» فقط با زن شاکی رابطه نداشته و تقریباً همه دخترانی را که در موسسه اش ثبت نام کرده بودند، اغفال کرده و آنها را مورد سوءاستفاده قرار داده است. این مساله زمانی قطعیت یافت که دختر جوان دیگری به پلیس مراجعه کرد و گفت: من هم مثل شاکی قبلی به امید هنرپیشه شدن در این موسسه ثبت نام کردم: «م» به من گفت چهره و اندام من خیلی برای بازیگری مناسب است و اگر کمی بیشتر کار کنم می توانم در مدت کوتاهی یک سوپراستار شوم. «م» گفت برای رسیدن به این هدف باید تمام حرف هایش را گوش کنم. بعد از مدتی هم به من ابراز علاقه کرد و گفت قصد دارد با من ازدواج کند و به دنبال اجاره خانه است تا اینکه یک روز گفت می خواهد جدای از هنرجویان دیگر با من به صورت خصوصی تمرین کند و خواست زودتر به موسسه بروم، دو ساعت قبل از شروع کلاس وارد موسسه شدم تا با هم تمرین کنیم.دختر جوان افزود: «م»که مرا تنها یافته بود، به شدت مورد آزار و اذیت قرار داد و تهدیدم کرد اگر علیه او شکایت کنم، فیلمی را که تهیه کرده پخش خواهد کرد و من هم مجبور شدم از آن پس به کارهایی که می خواست تن در دهم. در همان زمان بود که متوجه شدم «م» یکی دیگر از هنرجویان را هم فریب داده و دختر جوان از او باردار شده است.دختر شاکی ادامه داد: تلاش های این هنرجو برای سقط جنین فایده یی نداشت و فرزند پسر وی به دنیا آمد و چون دختر جوان تهدید کرد علیه «م» شکایت خواهد کرد، «م» مجبور شد برای نوزاد تازه به دنیا آمده شناسنامه بگیرد و نام او را در شناسنامه اش ثبت کرد و آنها حتی یک صیغه نامه هم تهیه کردند.ماموران در ادامه متوجه شدند اعمال شیطانی «م» به همین جا ختم نمی شود و او برای انجام سایر فعالیت هایش سه شناسنامه جعلی با سه اسم مختلف برای خود تهیه کرده و اعمال خلاف دیگری هم انجام می داده است.


با توجه به موارد پیش گفته، متاسفانه شاهد هستیم که عدم نظارت بر دفاتر و تولید فیلمسازی و افزایش قارچ گونه آموزشگاههای مدعی همکاری با بازیگران مشهور سینما و تلویزیون برای جذب بازیگر بویژه در میان دختران و زنان زمینه های گسترش فسادهای اجتماعی و مالی را فراهم ساخته است.

 

به نقل از البرز، یک زن میانسال با ارسال نامه ای به خبرگزاری ها از جزئیات سوء استفاده از خانمهای بیوه و مطلقه دریکی از همین دفاتر پرده برداشت.



وی درنامه خود که برگرفته از حضور دوهفته ایش در یکی از دفاتر فیلمسازی است سخن گفته و ازماجرای جذب زنان بیوه و مطلقه به بهانه حضور درفیلمها و سوء استفاده اجتماعی و اقتصادی از آنان پرده برمیدارد.


او در بخشی از این نامه مینویسد: در زندگی حرفه ایم علاقه ای به سرک کشیدن یا زیرآب زدن ندارم اما آنچه باعث شد این نامه را از وضعیت چنین دفاتری بیان کنم لگدمال شدن احساساست آدمهای گمنام عاشق بازیگری و سوء استفاده های اخلاقی از آنان بخاطر همین علاقه بود.

وی در بخش دیگری ازاین نامه مینویسد:خیل عظیمی از خانمها از هر سنی در دفترمذکور حضور داشتند که بعدها متوجه شدند‌ «دستچین» شده هستند و اکثر آنان را خانمهای بیوه و مطلقه تشکیل میدهند. علت این انتخاب بقول دستیار کارگردان این بود که با آنها راحتتر میتوان کار کرد.

 

"جذب گسترده زنان خاص"
وی ماجرای رفت وآمدش به این دفتر را بخاطر دستیاری کارگردان در یکی از فیلمهای ویدئویی عنوان کرده و می افزاید: وی دو دفتر دارد که این کارگردان صرفا بیشتر وقت خود را دریکی از دفاترش میگذراند که هرکسی اجازه ورود به انجا را ندارد.

اما دفتر دیگری نیز وجود دارد که فردی بنام"ح" در آنجا مستقر بوده و عمده رفت و آمد من نیزبه همین دفتر که دفتر فرعی محسوب میشد،بود.
وی ادامه داده است: آقای "ح" دستیار کارگردان بود و نقش اصلی را در انتخاب بازیگران برعهده داشت .وی توانسته بود زنان و دختران زیادی را جذب این دفتر کند که بعدها متوجه شدم اکثر آنها بیوه یا مطلقه هستند و دلیل اینکار این بودکه بنابه گفته این فرد با آنها راحتتر میتوان کارکرد.

او می افزاید: این فرد به من توصیه میکرد درفیلمنامه جایی برای حضور چنین زنانی با سن وسالهای مختلف پیش بینی کنم زیرا ازاین گونه افراد در دست و بالش فراوان هستند.

 

"طلاق"شرط اول!
وی درادامه از جذب و ترد عجیب یک زن که ازشرق کشور آمده بود سخن گفته و می افزاید: او درآستانه طلاق بود وقرار بود دریکی ازسکانسها حضور پیدا کند به همین منظور برای تست گریم و...به تهران دعوت شد تا بعدا توسط آقای "ح" به محل سکونتش منتقل شود اما دراقدامی عجیب عذراو را خواستند.وقتی علت را پیگیری کردم متوجه شدم این زن بدلیل باردار بودن قادر نبود تا زمان تولد نوزادش از همسرش جدا شود و به همین دلیل عذر او خواسته شد.

بدلیل انتشار این مطلب از بانوان مومن و بسیار محترمی که ممکن است برخی شرایط مندرج در خبر را داشته باشند عذر خواهی کرده و تاکید میکنیم که این مطلب صرفا با هدف بیان برخی از نیات و برخوردهای زشت در عرصه سینمای کشور با مخاطبانشان تنظیم شده است و نگارنده به هیچ عنوان قصد بی احترامی به این قشر شریف را نداشته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا