یزدفردا: دکتر طهمورث شیری گفت: شبکه های اجتماعی باعث بروز ذهن گرایی و توهم در میان جوانان می شود به نحوی که زندگی جوان امروز در فضای مجازی می گذرد، که این امر برای آینده آن خطرناک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس ، طهمورث شیری  جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه علل استقبال از شبکه های اجتماعی دارای چند لایه است و مکانیسم های مختلفی برای ورود به شبکه های اجتماعی وجود دارد، گفت: یکی از علل عمده روی آوردن به این شبکه ها مد شدن آن در میان جوانان است به نحوی که وقتی افراد در مجامع مختلف از یکدیگر در خصوص داشتن و یا نداشتن عضویت در یک شبکه اجتماعی سوال می کنند.

وی ادامه داد: لایه دوم استفاده کنندگان از این شبکه ها کسانی هستند که به دنبال کسب منافع سیاسی و یا اقتصادی هستند که البته این لایه، افراد بیشتری از کاربران را در خود جای داده است.

این جامعه شناس در ادامه، با بیان اینکه در حال حاضر استفاده جوانان ما از اینگونه شبکه ها سلبی است، اظهار داشت: استفاده از برخی از شبکه های اجتماعی به دلیل عدم حضور افراد در فضایی واقعی و سیر کردن در فضایی مجازی در ظاهر کمترین خطر، نگرانی و دغدغه را برای جوانان ایجاد می کند به طوریکه در این گونه فضاها کاربر می تواند به راحتی رفتارها، عقاید و تفکرات خود را مطرح شازد با این نگاه که ریسک بیان این اندیشه ها بالا نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمینه های اجتماعی شدن در جامعه پاسخگوی نیازهای جوان امروز ما نیست در نتیجه گرایش به شبکه های مجازی و اجتماعی بالا می رود، تصریح کرد: در مقام مقایسه این مورد مانند گرایش به ماهواره است؛ وقتی تولیدات داخلی ما نمی تواند نیازهای نسل امروز را تامین کند، به ناچار افراد به سمت تولیدات غربی که از طریق شبکه های اجتماعی وارد کشور می شوند، حرکت کنند.

وی افزود: در واقع جوان در شبکه های اجتماعی به دنبال پر کردن خلاهای جامعه پذیری خود است.

دکتر شیری به تاخر فرهنگی این پدیده ارتباطی نیز اشاره کرد و افزود: در ابتدای راه به دلیل بروز پدیده تاخر فرهنگی و اینکه فرهنگ استفاده از پدیده های ارتباطی پس از ورود، مورد توجه قرار می گیرند، نوعی سرگشتگی و به هم ریختگی در این مسئله را شاهد هستیم که البته در برخی از موارد و در شکل گیری شخصیت کاربر اثرات خطر آفرینی دارد.

وی خاطر نشان کرد: تقابل میان دو فضای واقعی و مجازی باعث ذهن گرایی و ایجاد توهم در جوانان می شود، به شکلی که کاربر جوان در ذهن خود دوست انتخاب، در ذهن ازدواج می کند و به طور کلی به نوعی توهم گرایی در زندگی خود می رسد، که البته برای جوان و در نهایت جامعه خطرناک است.

شیری با بیان اینکه شبکه های اجتماعی به تفاوت های فرهنگی بین نسبی نیز دامن می زند، اذعان داشت: هرچه تغییرات تکنیکی در جامعه بیشتر شود، تفاوت ها و تعارض ها میان نسل سنتی و صنعتی ایجاد می شود، که طی آن با ادامه این روند شبکه های اجتماعی می توانند ما را به سمت تضادهای بین نسلی نیز بکشانند.

گفتنی است، در ماه جاری همزمان با برگزاری نمايشگاه رسانه های ديجيتال، از تاریخ 13 مهرماه به مدت 10 روز از ساعت 10 صبح الی 20 شب  پلیس فتا ،در اين نمايشگاه حضور يافته و با دعوت از کارشناسان انتظامی و اجتماعی و حقوقی به سوالات مردم و چالش های امنيتی پيش آمده براي آنان، پاسخ خواهد گفت: شهروندان محترم جهت اطلاعات بيش تر می توانند به وب‌سايت پليس فتا مراجعه کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا