به گزارش روابط‌عمومی شهرداری میبد یکی از روش‌های معمول که برای کنترل سرعت و ترافیک در معابر شهری به کار گرفته می‌شود نصب سرعت‌گیر در مسیر عبوری وسایل نقلیه می‌باشد.

بدون شک تابلوهای ترافیکی، قوانین راهنمایی‌و رانندگی و دیگر ابزارهایی که در زمینه کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد همراه با خود محدودیت‌هایی به وجود می‌آورند، محدودیت‌هایی که می‌تواند برای شهروندان ناخوشایند باشد و حتی باعث شود شهروندان از صدمات احتمالی به وسیله نقلیه خود گله مند شوند.

در برخی از خیابان‌ها و در نزدیکی تعدادی از تقاطع‌های شهر میبد نیز از سرعت‌گیر و لوازم هشداردهنده مثل گل‌میخ در کف خیابان استفاده شده و البته مشابه این کار در بیشتر نقاط کشور انجام می‌شود تا آنجایی که یکی از شهرداران استان‌های شمالی کشور طی مصاحبه‌ای با ابراز رضایت از تجهیز تمامی خیابانهای اصلی شهر خود به سرعت‌گیر و چراغ‌های راهنما آن را اقدامی مهم در بحث ترافیک شهری عنوان کرده‌ بود.

شاید خوشایند نباشد که به دلیل هنجارشکنی عده‌ای کم، همه شهروندان تنبیه شوند و بر سر راهشان دست‌انداز به وجود بیاید اما واقعیت امروز جامعه ما این است که در شهر کسانی هستند که به قوانین احترام نمی‌گذارند و با سرعت زیاد جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

به عقیده کارشناس امور ترافیک شهرداری میبد سرعت‌گیرها به نحوی احداث شده‌اند که در صورت عبور خودرو با سرعت مجاز (حداکثر 30 کیلومتر برساعت) مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید. پس در صورتی که به قانون احترام بگذاریم آسیبی به ما و دیگر شهروندان وارد نخواهد شد.

از سویی دیگر به وسیله تابلو، علائم هشداردهنده و خط‌کشی نزدیک شدن به سرعت‌‌گیر اعلام شده و ذکر این نکته نیز لازم است که شهرداری مجری احداث سرعت‌گیر طبق نظر شورای ترافیک شهرستان بوده و اجرای آن را با نظارت کارشناس پلیس راهور انجام می‌دهد.

به گفته مسئول واحد طر‌ح‌های شهرداری میبد احداث سرعت‌گیر مسئله‌ای است که از سوی استانداری پیگیری و به اصرار پلیس راهور نصب می‌شود. نکته دیگری که باید در نظر داشت افزایش جمعیت شهر و تراکم آن طی 5 سال گذشته می‌باشد و منجر شده تا جمعیت موتورسوار شهر از 20 هزار نفر در سال 1385 به بیش از 40 هزار نفر در سال 1390 افزایش داشته و در کنار آن تردد خودرو از 15 هزار به  25هزار خودرو رشد داشته باشد و طبق اعلام راهنمایی و رانندگی سرعت زیاد یکی از عوامل مؤثر در تصادفات شهری بوده است.

نکته دیگر مراجعه مکرر اهالی یک منطقه به شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر مسئولین شهرستان در پی حوادث دلخراش می باشد که با اعتراض و گله‌گذاری خواستار اصلاح ترافیکی، حذف بریدگی و یا احداث سرعت‌گیر می‌باشند. در مواردی نیز مدیران مدارس و آموزشکاه‌ها متقاضی نصب سرعت‌گیر در نزدیکی مدارس می‌باشند.

قابل ذکر است در برخی موارد نیز سرعت‌گیرهای سطح شهر اصلاح و یا حذف شده‌اند مثل چند مورد سرعتگیر در بلوار آیت‌الله حائری میبدی که پس از رفوژ میانی بلوار و عدم ضرورت وجود سرعت‌گیر نسبت به حذف آن اقدام شده است.

امیدواریم با افزایش فرهنگ عمومی در زمینه رانندگی و کاهش آمار تصادفات شاهد حذف دست‌اندازها و استانداردسازی سرعتگیرها باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا