در جلسه‌ای با هماهنگی سازمان حمل و نقل همگانی میبد و با حضور پلیس راهور شهرستان، جلسه توجیهی آموزشی برای رانندگان تاکسی‌های تلفنی درون‌شهری برگزار شد.

ستوان دستوار رئیس پلیس راهور شهرستان میبد با اشاره به اینکه عوامل ترافیکی انسان، راه، وسیله نقلیه و عوامل محیطی را شامل می‌شود سهم عامل انسانی را از تصادفات 65 درصد عنوان کرد که نشان‌دهنده تأثیر عامل انسانی اعم از راننده، سرنشین، عابر پیاده و حتی مأمور راهنمایی رانندگی در بروز و یا کاهش تصادفات می‌باشد و با آموزش مستمر می‌توان سهم 85 درصدی خطاهای انسانی در این زمینه را کاهش داد.

ستوان دستوار بیشترین تخلفات رانندگی در شهر میبد را برشمرد و پس از آن نحوه برخورد و مواجهه رانندگان در حین تصادف در انواع مختلف آن یعنی خسارتی، جرحی و فوتی را تشریح نمود. وی به آمار صدمات ناشی از تصادفات در سطح کشور اشاره کرد و با بیان اینکه سالانه بیش از 23.000 نفر فوتی، 718.000 نفر مجروح و 53.000 نفر قطع نخاع بر اثر سانحه رانندگی در سطح کشور اتفاق می‌افتد این نکته را متذکر شد که هر سال خانواده بیش از یک در صد جمعیت کشور درگیر مسائل اجتماعی، اقتصادی و روحی روانی ناشی از تصادف می‌شوند.

وی در ادامه گفت بیشترین علت تصادفات درون‌شهری طبق برآوردهای آماری عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو و تغییر ناگهانی مسیر می‌باشد و از این رو اصلاح و بهبود رفتار ترافیکی در اولویت اول پلیس راهور شهرستان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد پیش از این مبلغ جریمه‌های تخلفات رانندگی به حساب دولت واریز می‌شد که در سال آینده بین 80 تا 90 درصد مبلغ جریمه‌ها در محدوده شهری به شهرداری‌ها واگذار خواهد شد تا برای اصلاح معابر و ساماندهی ترافیک شهری هزینه شود.

رئیس پلیس راهور میبد از رانندگان آژانس خواست تا با رعایت قوانین و احترام به آن الگویی شایسته برای مسافرین خود و سایر رانندگان باشند و با بستن کمربند ایمنی به ترویج فرهنگ ترافیکی کمک نمایند.

وی داشتن پارکینگ اختصاصی برای تمامی مؤسسات تاکسی تلفنی و همچنین داشتن تأییدیه اماکن برای تمامی رانندگان را لازم دانست و از موارد تخلف رانندگان آژانس پارک دوبل، عدم درج نرخ‌نامه در جلوی دید مسافرین و استفاده از خودروهایی با عمر بیش از 5 سال عنوان کرد.

در ادامه این جلسه که نزدیک به 70 نفر از مدیران و رانندگان مؤسسات آژانس در آن حضور داشتند برخی از مشکلات رانندگان به خصوص ضرورت برخورد با رانندگان مسافرکش‌های شخصی که اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند مطرح شد و ستوان دستوار قول داد پیگیری‌های لازم و احیانا گزارش و ارجاع به مقامات مسئول برای رفع مشکلات را انجام دهد.

در پایان جلسه تصاویری از تصادفات شهری که توسط دوربین‌های کنترل ترافیک یزد به ثبت رسیده به نمایش گذاشته شد.

قابل ذکر است ساماندهی کلیه وسایل نقلیه که در سطح شهر به شهروندان خدمات عمومی ارائه می‌کنند به عهده سازمان حمل و نقل همگانی می‌باشد و برای آگاهی بیشتر فعالین حوزه حمل و نقل شهری این جلسات با دعوت از سایر رانندگان در بخش‌های مختلف حمل و نقل تداوم پیدا خواهد کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا