رییس کانون سردفتران و دفتریاران در واکنش به اظهارات اخیر پلیس راهور ناجا مبنی بر اینکه ثبت عملیات نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد اختیاری است، گفت: نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی است زیرا برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک سندمالکیت نیست.

یزد فردا : محمدرضا دشتی اردکانی ضمن رد اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا درباره عدم نیاز به ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، افزود: قانونگذار، جای هیچگونه ابهامی درباره ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی باقی نگذاشته تا بتوان از آن، برداشت‌ها و تفاسیر نادرست استنباط کرد.


رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: با تعویض پلاک، فقط پلاک تعویض و برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک نیز شناسنامه خودرو محسوب می شود که این سند مالکیت نیست.


دشتی اردکانی تصریح کرد: در ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی،‌ قانون گذار تکلیف کرده است که انتقال مالکیت به موجب سند رسمی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.


وی افزود: حرف آخر را درباره نقل و انتقال خودرو قانون زده و مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 26 دی‌ ماه سال 1389 با رای اکثریت، اراده خود را مبنی بر اعتبار سند رسمی و لزوم تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی متجلی کرد و در نهایت ماده 29 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جریمه‌های مربوط به امور حمل و نقل و عبور و مرور وسایل نقلیه را تصویب شد.


دشتی اردکانی یادآور شد: در ماده 29 قانون آمده است که نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود و دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین ‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.


رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد، گفت: در تبصره نخست این قانون آمده است که نیروی انتظامی می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در تبصره دوم ماده 29 نیز آمده است که آیین‌نامه نحوه اجرای این ماده و نحوه حضور دوره‌ای و با رعایت نوبت برای تمام دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک توسط وزارتخانه‌های دادگستری و کشور و نیروی انتظامی ظرف یک ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا