واکنش محسن‌هاشمی به خروج فائزه‌هاشمی از کشور

فائزه هیچ وقت ممنوع‌الخروج نبوده و نیست

محسن هاشمی رفسنجانی برادر بزرگ فائزه هاشمی رفسنجانی از دلیل و مقصد سفر خواهرش پرده برداشت و گفت که او احتمالا به لندن برای دیدار با پسرش(حسن لاهوتی) رفته است.

 
:  ظهر امروز برخی از رسانه‌ها از خروج بی‌سروصدای فائزه هاشمی رفسنجانی از محکومان فتنه 88 خبر دادند که البته این خبر با اظهارات وکیل مدافع خاندان هاشمی تایید شد.

در همین راستا محسن هاشمی رفسنجانی برادر بزرگ فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ما از دلیل و مقصد سفر خواهرش پرده برداشت و گفت که او احتمالا به لندن رفته ا ست.

متن کامل گفت‌وگوی خبرگزاری آنا با محسن هاشمی از نظرتان می‌گذرد:

آنا: سفر خانم فائزه هاشمی به خارج از کشور آیا کاری بوده است؟

محسن هاشمی: فرزند ایشان خارج از کشور است و لندن تحصیل می‌کند، خبر ندارم سفرش چی هست؟

آنا: مگر خانم هاشمی ممنوع‌الخروج نیست؟

محسن هاشمی: قانونی رفته و مشکلی ندارد و هیچ وقت ممنوع‌الخروج نبوده و نیست. و احتمال میدم به خاطر اینکه پسرش(حسن لاهوتی) در لندن تحصیل می‌کند رفته تا به او سر بزند.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19214.jpeg

منبع:  آنا

فائزه هاشمی بازداشت شد

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19193.jpeg

فائزه هاشمی در راستای اجرای حکم محکومیتش‌ شامگاه روز شنبه بازداشت شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران،فائزه هاشمی جهت اجرای حکم محکومیت خود شامگاه روز شنبه بازداشت شد.


فائزه هاشمی پیشتر از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شده بود.

خبر دادستان تهران درمورد پرونده‌های مطهری, جوانفکر, فائزه‌هاشمی, دو مداح و فساد بزرگ مالی

برخورد با ملتهب کنندگان بازار سکه و ارز

دادستان تهران از اعلام جرم علیه‌ «علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد. / بازگشت پرونده مداحان به دادسرا

عباس جعفری دولت‌آبادی در پایان چهاردهمین جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی بزرگ فساد مالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مورد اظهارات علی مطهری که چند وقت پیش در مجلس نطقی کرده بود، بخش‌هایی از نظر دادستانی مجرمانه تشخیص داده شد و دادستانی اعلام جرم کرده است.

 

وی افزود: بخش‌هایی از اظهارات وی از نظر ما جنبه‌ی مجرمانه داشت و دادستانی درخصوص آن اعلام جرم کرد.

 

 

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که صحبت‌های وی پیرامون چه موضوعاتی بوده؟ گفت: آن بخش از صحبت‌ها که بحثی از کاباره و ... بوده است.

 

 

عباس جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین در خصوص روند رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی گفت: دادگاه با وقفه‌ی یک ماهه تشکیل شد و دلیل آن صدور کیفرخواست جدید برای چند متهم بود و امیدواریم بر اساس وعده‌ی داده شده‌ی رییس دادگاه، جلسه‌ی بعدی رسیدگی به این پرونده به اتمام برسد. البته در کنار برگزاری این دادگاه، پرونده‌ی موسوم به بیمه نیز مورد رسیدگی قرار گرفت که رییس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرده که امیدواریم در مهلت مقرر رای خود را اعلام کند.

 

 

دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری «م.ز» و آیا فشار آوردن از سوی دولت درخصوص این پرونده صحت دارد؟ اظهار کرد: ما که فشاری را احساس نکردیم. متهم مذکور حدود یک ماه است که بازداشت شده و چون هنوز اتهامش ثابت نشده از بیان آن معذورم.

 

 

خبرنگار دیگری در مورد اقدامات دادستانی برای کنترل التهاب در بازار سکه و ارز، از دادستان تهران خواستار توضیح شد که وی توضیح داد: یک پرونده اکنون تشکیل شده و منجر به صدور کیفرخواست شده است و هنگامی که حاکمات انجام شود مطبوعات در جریان قرار خواهند گرفت. در این بخش ضابطان و مجتمع اقتصادی ما فعال هستند. بخش دادسرای شهید مقدس نیز در مواردی که احساس شود به امنیت کشور آسیب می‌زند حتما اقدام می‌کند و این پرونده با چند متهم تحویل دادگاه شده است و امیدواریم محاکمات به زودی انجام شود.

 

 

دولت‌آبادی تصریح کرد: متهمان کسانی بودند که با خرید روزانه‌ی سکه سعی می‌کردند بازار را ملتهب کنند و البته آنها از نظر عقیدتی به گروه‌های خاصی وابسته نیستند.

 

دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد برگزاری دادگاه دو مداح نیز گفت: دادگاه نقصی را در مرحله‌ی دادسرا مشاهده کرد که بخشی به کیفرخواست مربوط می‌شد. این پرونده از دادگاه به دادسرا اعاده شد تا نقایص برطرف شود.

 

 

خبرنگار دیگری در مورد عدم اجرای احکام فائزه هاشمی و علی‌اکبر جوانفکر سوال کرد که دادستان تهران در پاسخ اظهار کرد: سوالات تکراری پاسخی ندارد.

 

 

جعفری دولت‌آبادی در مورد روحانی که حدود چند روز پیش مورد تعرض چند شرور قرار گرفته بود، اعلام کرد: این پرونده در بخش عمومی منجر به صدور کیفرخواست شد؛ زیرا این امر مستلزم تکمیل نظریه پزشکی قانونی بود.

 

وی درخصوص حادثه‌ی پارک طالقانی و درگیری چند شرور نیز توضیح داد: پلیس چند نفر را دستگیر کرده و این پرونده در دادسرا تحت رسیدگی است. موضوع از نظر ما خاتمه یافته؛ زیرا این حادثه درگیری میان خود اشرار بوده است.

 

خبرنگار دیگری با اشاره به سخنان استاندار تهران درخصوص ارسال پرونده‌ی شایعه‌سازان آلودگی آب تهران از دادستان تهران خواستار توضیح شد که دادستان گفت: چنین موضوعی را نشنیده‌ام.

منبع:  ایسنا

اطلاعیه دادستانی تهران درباره پرونده های فائزه هاشمی و میثم نیلی

دادستانی تهران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد دادستانی تهران در رسیدگی به پرونده های مطروحه بر اساس مقررات و قوانین اقدام می کند

 

  در این اطلاعیه آمده است :

اخیرا یکی از انجمن های دانشجویی با انتشار بیانیه ای نسبت به آن‌چه که آن‌را تاخیر در رسیدگی به پرونده اتهامی یکی از عوامل جریان فتنه سال 1388 نامیده، اعتراض کرده است که جهت تنویر افکار عمومی، مراتب ذیل اعلام می شود :

1 – پرونده اتهامی خانم فائزه هاشمی در یکی از شعب بازپرسی دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و به دادگاه ارسال شده است. دادگاه نیز حسب مقررات و قوانین موجود نسبت به موضوع رسیدگی خواهد کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که استمهال از اختیارات محاکم است.

2 – در خصوص متهم میثم نیلی نیز نامبرده پس از درج مطالبی در سایت رجانیوز به دادسرا احضار و همانند سایر متهمان برای وی قرار تامین صادر گردیده و باید در پرونده اتهامی پاسخگو باشد.

از سوی دیگر هر چند برای نامبرده قرار بازداشت از سوی مرجع قضایی صادر نشده بود اما ترک دادسرا و شعبه بازپرسی از سوی متهم بدون اذن مقام قضایی مشکلاتی را در رسیدگی به پرونده برای متهم مذکور ایجاد کرد.

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی انقلاب تهران

محسنی‌اژه‌ای:‌حکم‌فائزه‌هاشمی‌صحیح‌است

قائم مقام بانک مرکزی به قید وثیقه آزاد شد

سخنگوی قوه قضائیه در مورد حکم صادره علیه فائزه هاشمی گفت: حکم قاضی با استناد به قانون و معقولانه صادر شده است.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای صبح شنبه در حاشیه همایش مبارزه با فساد در نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی ممنوع الخروج شده گفت: وی تنها به قید وثیقه آزاد شده اند.

 

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد برخی اعتراضها پیرامون حکم صادره علیه فائزه هاشمی گفت: تبلیغ علیه نظام سه ماه تا یک سال حبس دارد که قاضی پرونده هم بر این اساس حکم را صادر و برخی جریمه های دیگر هم لحاظ کرده است که به اعتقاد من حکم صحیحی است.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد  زمان صدور کیفرخواست در پرونده فساد مالی اخیر گفت: با توجه به اسناد جدیدی که کشف شده، پرونده وارد فاز جدیدی شده است.

حکم حبس فائزه هاشمی تایید شد

دادگاه تجدید نظر تهران با تایید حکم دادگاه بدوی ، فائزه هاشمی رفسنجانی را به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد.

 

 حکم حبس فائزه هاشمی تایید شد

شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی سیزدهم دی ماه سال گذشته، فائزه هاشمی را به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد؛ که این حکم با تایید دادگاه تجدید نظر تهران لازم الاجرا است.

مهر نوشت: پاسخ دادستان تهران به خبر تایید حکم فائزه هاشمی در دادگاه تجدید نظر

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به خبر تایید حکم فائزه هاشمی در دادگاه تجدید نظرتهران از اعلام خبرهای خوش و مهم قضائی در 15 فروردین امسال خبر داد.

قاضی عباس جعفری دولت آبادی امروز در حاشیه چهارمین جلسه دادگاه فساد مالی بزرگ در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تائید حکم فائزه هاشمی گفت: تا 15 فروردین صبر کنید خبرهای مهمی در راه است.

وی افزود: 15 فروردین در حاشیه یک مراسم تودیع و معارفه به پرسش خبرنگاران پاسخ می دهم.

گفتنی است برخی رسانه‌ها امروز اعلام کردند که دادگاه تجدید نظر تهران با تایید حکم دادگاه بدوی، فائزه هاشمی رفسنجانی را به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرده است.

منبع:  مشرق

فائزه هاشمی از حکمش اصلا ناراحت نیست

بیش از آن که موضوع مهدی واقعی باشد سیاسی است اما جایی نشنیدم که پدرم گفته باشند مهدی متهم نیست و پاک است و همیشه گفته مهدی در وقت خود می آید و به اتهامات پاسخ می دهد. نیامدن مهدی به ایران یک تصمیم سیاسی برای جلوگیری از به سمت تنش رفتن کشور بود.

 
 یاسر هاشمی کوچکترین فرزند آقای هاشمی رفسنجانی است که نسبت به دیگر فرزندان وی کمتر در عرصه سیاست ورود پیدا کرده است. برای همین گفت‌وگو را هم 8 بار به اصطلاح پیچاند تا بالاخره مصاحبه کرد تا در موضوعات گوناگونی به سوالات پاسخ دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مهمترین نکات مصاحبه یاسر هاشمی با ویژه نامه نوروزی اعتماد به این شرح است:

* انسان در سیر تکاملی خود دیدگاه های متفاوتی نسبت به خود و اطراف در مقایسه با گذشته پیدا می کند و این مساله شامل آقای هاشمی هم می شود اما معتقدم هاشمی در اصول تغییری نکرده است.

* اظهارنظرهای ما به عنوان خانواده آقای هاشمی به ایشان هم هزینه وارد می کند به همین دلیل باید در اظهارنظرهای خود بیشتر دقت کنیم.

* ما را تخریب میکنند تا هاشمی را تخریب کنند چون فرزند ایشان به خودی خود اهمیت چندانی ندارد.

* معتقدم استراتژی دولت سازندگی گرچه در کوتاه مدت باعث بروز برخی فشارها شد اما در نهایت نتایج آن ماندنی شد.

* کشور را با صدقه دادن و گدا پروری نمی توان کشور را اداره کرد.

* نخبگان نه تنها نمی توانند انتقاد کنند بلکه حق سکوت کردن هم ندارند. عده ای معتقدند کسی که با ما نیست علیه ماست. البته آقای هاشمی حرف خود را می زند و متهم به حرکت در خلاف جهت است.

* جوانگرایی در سطوح عالی مدیریت اصلا به صلاح کشور نیست و مدیریت کشور را از قوه عاقله و تجربه دور می کند.

* اگر آقای هاشمی به جای حضور در انتخابات نهم به هدایت بازی می پرداخت این برخوردها پیش نمی آمد اما ایشان بر اساس وظیفه اسلامی و انقلابی خود تشخیص داد باید وارد شود. ایشان خیلی خوب می دانست پس از انتشار نامه 18 خرداد 88 مورد تهاجم قرار خواهد گرفت اما نامه را منتشر کرد.

* در دوره اصلاحات عده ای خیلی به حاج آقا بد کردند. خیلی از افرادی که زمانی مقابل پدر بودند به سمت ایشان بازگشتند، حالا یا اشتباه خود را پذیرفتند یا نفع سیاسی داشتند.

* ما نمی توانیم سوابق آقای مهندس موسوی در دوران هشت سال نخست وزیری را پنهان و تاریخ را استتار کنیم یا گفته های هاشمی و رهبری را حذف کنیم. به هر حال وقتی امام از پله های هواپیما پایین آمدند آن افراد با ایشان بودند. ما که نمی توانیم آن روز یا افراد را حذف کنیم. به اعتقاد من باید تحمل خود را بالا ببریم.

* سر فائزه درد می‌کند برای دردسر. فعالیت سیاسی دارد و پای نظرات خود می‌ایستد و حاضر به پرداخت هزینه هم هست. تا جایی که من می‌دانم از حکم دادگاهش اصلا ناراحت نیست.

* بیش از آن که موضوع مهدی واقعی باشد سیاسی است اما جایی نشنیدم که پدرم گفته باشند مهدی متهم نیست و پاک است و همیشه گفته مهدی در وقت خود می آید و به اتهامات پاسخ می دهد.

* نیامدن مهدی به ایران یک تصمیم سیاسی برای جلوگیری از به سمت تنش رفتن کشور بود.

* آقای هاشمی قضیه فیلتر شدن سایت را در جلسات مجمع از آقای اژه ای پیگیری کردند.

* آقای هاشمی چندین بار نسبت به تغییر جاسبی تصمیم گرفتند. دقیقا زمان آخرین تصمیم را به خاطر ندارم اما می دانم چند بار این تصمیم نهایی شد. ولی فضا همیشه به سمتی می رفت که کسی جز جاسبی نمی توانست جلوی موج های مخرب علیه دانشگاه آزاد را بگیرد.

* نظر آقای هاشمی این بود که فقط دکتر جاسبی توان اداره دانشگاه آزاد در فضای ملتهب را دارد و از این مجموعه صیانت کند.

* ثبات مدیریت در دانشگاه آزاد نتیجه مطلوبی داشت که قابل چشم پوشی نیست و امیدوارم به عنوان یک مدل قابل استناد در کشور باشد.

* حالا یک بار در یک جای کشور ثباتی ایجاد شده و نتیجه آن برای همه قابل قبول و رضایت بخش است اما به آن انگ های عجیب می زنند.

* ریشه هجمه ها علیه دانشگاه آزاد یک منبع عظیم مالی- انسانی با 300 هزار میلیارد تومان است و کسی دغدغه خیرخواهانه برای آن ندارد.

* فرهاد دانشجو نه گزینه هاشمی بود نه گزینه احمدی نژاد. گزینه تعدادی از اعضای هیئت امناست.

* انتخاب فرهاد دانشجو قانونی نیست، گرچه به آن وجاهت قانونی داده اند. دلیل قانونی نبودن آن هم این است که حق رای در تعیین رئیس جدید را از جاسبی گرفتند.

* کسی که ریشه اسلامی و انقلابی دارد نمی تواند آقای هاشمی را خارج از انقلاب ببیند یا طوری عمل کند که خود را بی نیاز از مشاوره با ایشان بداند.

انتقال فائزه هاشمی به زندان اوین

 

 رئیس سازمان زندان های کشور گفت : فائزه هاشمی به بند امنیتی زنان زندان اوین منتقل شده است.

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه بازدید از خبرگزاری مهر در این باره گفت : هنوز بند امنیتی زنان در زندان اوین وجود دارد که تعداد محدودی زندانی در آنجا حضور دارند. زنانی که اتهامات امنیتی دارند در این بند نگهداری می شوند و به زندان زنان در شهرری منتقل نخواهند شد.

وی افزود : پس از بازداشت فائزه هاشمی از سوی دادستانی او به بند امنیتی زندان اوین منتقل شد و دوره محکومیت خود را در این بند سپری می کند.

بر اساس اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران ،فائزه هاشمی شب گذشته بازداشت شد تا حکم محکومیتش اجرایی شود .

 

فائزه هاشمی عفو نمی‌شود

 

 

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: شرایط خاص و ویژه‌ای برای فائزه مهیا نشده است و با او مانند سایر زندانیان برخورد می‌کنیم.
 
غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه شنیده می‌شود در زندان امکانات خاصی برای فائزه در نظر گرفته شده است اظهار داشت: تمام این حرف‌ها، شایعه و جوسازی است. ما امکانات خاص و ویژه برای کسی اختصاص نداده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زندان اوین فقط زنانی که به خاطر جرایم امنیتی محکوم هستند، حضور دارند و بقیه در شهرری نگهداری می‌شوند. در این وضعیت هم به دلیل محدود بودن مأموران نمی‌توانیم یک خانم را به تنهایی نگهداری کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها تأکید کرد: فائزه هاشمی هم به طور طبیعی با بقیه زندانیان نگهداری می‌شود و همان وضعیتی که برای سایرین وجود دارد برای این فرد هم مهیا است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما با فائزه هاشمی هم مانند بقیه رفتار می‌کنیم، درباره اینکه آیا ممکن است فائزه هاشمی مشمول عفو و بخشودگی شود گفت: در زمینه عفو و بخشودگی، استثنائاتی وجود دارد که جرایم امنیتی مشمول استثنائات است و این مجرمان مشمول عفو نمی‌شوند. هرچند تشخیص این موضوع با مقامات قضایی است و ما فقط مجری احکام و قانون هستیم.

به گزارش فارس، فائزه هاشمی که از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 6 ماه حبس محکوم شده بود، شنبه شب بازداشت و برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.

 

گفتگو با سعید قاسمی درباره تراشیدن ریشش

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19194.jpeg
 حاج سعید قاسمی که وعده داده بود اگر فائزه هاشمی به زندان رفت، ریشش را می‌تراشد حالا می‌گوید که تکلیف این ماجرا را در یک جمع دانشجویی روشن می‌کند.

فائزه هاشمی شب گذشته دستگیر و به اوین منتقل شد؛ اما دستگیری فائزه یک حاشیه هم داشت و آن وعده‌های متقابل حاج سعید قاسمی و آیت‌الله آملی لاریجانی بود که هر دو در جمعی دانشجویی مطرح شده بود.

ماجرا از آنجا شروع شد که بعد از صدور حکم هشت ماه زندان و 60 ضربه شلاق برای عامل اهانت به فائزه هاشمی، در اسفند ماه سال 90 سعید قاسمی در در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر چنین حکمی را برای فائزه هاشمی بریدند و نصف روز این خانم در زندان بود من ریشم را می تراشم!

اما آیت‎الله صادق آملی لاریجانی هم چندماه پس از سخنان حاج سعید در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‎‎های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‎‎های سراسر کشور در واکنش به سخنان وی گفت: «شنیده‎ام یکی از دوستان بیان داشته است که اگر نیم‎روز فلانی را به زندان بیندازند، ریشش را خواهد تراشید. من به آن عزیز می‎گویم که مطمئن باشید چند وقت دیگر که محاسنتان بلند‎تر می‎شود، قطعا باید همه آن‎‎ها را بتراشید!»

بعد از دستگیری فائزه هاشمی با سعید قاسمی تماس گرفتیم تا نظر او را درباره این بازداشت جویا شویم اما وی تاکید داشت که گفت‌وگوی تلفنی انجام نمی‌دهد. با این همه بعد از اصرار ما و یادآوری پاسخ آملی لاریجانی گفت: در وقت مقتضی جواب ایشان را در یک جمع دانشجویی می‌دهم.

وی در پاسخ به اینکه تکلیف محاسن شما چه می‌شود گفت: سلام برسانید، خدانگهدار!

دیدار خانواده هاشمی با فائزه در اوین

خانواده هاشمی و وکیلشان امروز در حالی با فائزه در اوین ملاقات کردند که او ترجمه کتابی را در زندان آغاز کرده است.

 صبح امروز با موافقت سرپرست دادسرای امنیت تهران ، مادر، خواهر و وکیل فائزه هاشمی وارد زندان اوین شده و با او ملاقات کردند.

عفت مرعشی - مادر فائزه هاشمی - پس از ملاقات با دخترش در جمع خبرنگاران گفت : امروز با دخترم در زندان دیدار داشتم و او حالش خوب بود.

طباطبائی - وکیل خانواده هاشمی - هم پس از این دیدار به مهر گفت:  امروز به همراه خانواده فائزه هاشمی به ملاقات او در زندان اوین رفتیم که موکلم از روحیه خوبی برخوردار بود. او قرار است کار ترجمه یک کتاب را در طول دوران محکومیتش به پایان برساند.

فائزه هاشمی شامگاه شنبه برای گذراندن دوره شش ماه محکومیتش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

گفتگوی نمایندگان با فائزه هاشمی در اوین

 

خانه ملت نوشت:رئیس کمیته امنیت مجلس با اعلام خبر بازدید برخی اعضای کمیته امنیت مجلس از زندان اوین،‌گفت: با برخی زندانیان بند امنیتی و پرونده تخلف سه‌هزار میلیاردی گفت و گو شد.

محمدرضا محسنی ثانی گفت: در بازدید امروز اعضای کمیته امنیت مجلس از اوین، با فائزه هاشمی به عنوان نماینده زنان زندانی گفت‌وگو کردیم.

نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست، فائزه هاشمی درخواست آزادی مشروط و مرخصی تعدای از زنان زندانی را مطرح کرد و خواستار استفاده بیشتر زنان زندانی از امکانات تلفنی شد، ضمن آنکه دیگر زنان زندانی نیز هر کدام به طور فردی با نمایندگان مجلس گفت‌وگو کرده و مسائل خود را مطرح کردند.

 

دیدار کمیته امنیت با زندانیان امنیتی و تخلف ۳هزارمیلیاردتومانی


رئیس کمیته امنیت مجلس با یادآوری دیدار اعضای این کمیته با زندانیان بند امنیتی زندان اوین، تصریح کرد: در بند زندانیان امنیتی با تعداد زیادی از زندانیان فتنه مانند میردامادی، بادکوبه‌ای، رجایی، عبدالله مؤمنی،‌علیرضا بهشتی و دیگران به طور مفصل گفت‌وگو و صحبت شد؛ به گونه‌ای که به همه نظرات آنها گوش کرده و به دیدگاه‌هایشان توجه کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این بازدید، با زندانیان پرونده‌های جاسوسی، اعضای منافقین و نیز زندانیان پرونده تخلف سه‌هزار میلیارد تومانی دیدار و گفت‌وگو و به دیدگاه‌هایشان توجه شد.


رضایت عمومی زندانیان امنیتی از وضعیت زندان


وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا زاندانیان از وضعیت خود راضی بودند؟،‌ تصریح کرد: به جز یک یا دو مورد که از وضعیت غذای زندان ناراضی بودند، ‌دیگر کسی از وضعیت کلی زندان گله‌مند نبود و رضایت عمومی داشتند.

محسنی ثانی ادامه داد: ما نیز در بررسی‌هایمان متوجه شدیم وضعیت عمومی زندانیان راضی‌کننده است؛ به گونه‌ای که زندانیان بندامنیتی تلویزیون و روزنامه دارند و هم آنهایی که به فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی اقدام می‌کنند، همه ملزومات در اختیارشان بود.

رئیس کمیته امنیت مجلس افزود: این بازدید از طرف کمیسیون امنیت ملی مجلس نبوده و اعضای کمیته امنیت در راستای وظایف خود تصمیم به انجام آن گرفتند؛ ضمن اینکه گزارش بعد از جمع‌بندی، ‌فردا به کمیسیون ارائه شده و در صورتی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس به این نتیجه برسیم که در صحن علنی ارائه شود، این کار انجام خواهد شد.

فائزه هاشمی: به نصب دوربین در حمام زنان اعتراض داشتم نه غذا

شرق نوشت: غلامعلی ریاحی؛ وکیل فائزه هاشمی خواستار انتشار بخشی از صحبت‌های موکل خود در اعتراض به انتشار سخنانی منتسب به وی شد. این سخنان از سوی صفر نعیمی‌رز، نماینده آستارا پس از بازدید از زندان اوین به نقل از ایشان در رسانه‌ها منتشر شده است. ایشان نامه اعتراضی در این خصوص تنظیم کرده تا از مجاری رسمی زندان اوین خدمت ریاست مجلس نهم ارایه شود.


ریاحی گفته در ملاقاتی که روز چهارشنبه گذشته با خانم فائزه هاشمی در مورد پرونده جدیدش در زندان اوین داشت، ایشان در اعتراض نسبت به مطالب عنوان شده از طرف یکی از نمایندگان مجلس مطالبی بیان کرد که محورهای اصلی آن به شرح زیر است:


1 - سه نفر نماینده مجلس هنگامی که از بند نسوان زندان اوین بازدید می‌کردند، خانم فائزه هاشمی به عنوان وکیل بند، خواسته‌های زندانیان را دسته‌بندی کرده و به اطلاع نمایندگان محترم مجلس می‌رساند. بعد از این بازدید دو نفر از نمایندگان یعنی آقای دواتگری و محسنی‌ثانی در مذاکره با رسانه‌ها، مطالب عنوان شده را حتی‌المقدور منعکس کردند و از این جهت خانم هاشمی کمال تشکر را از نمایندگان مذکور داشت. اما در این مورد آقای نعیمی رز، اظهار داشت که هنگام بازدید نمایندگان اصولا از طرف خانم فائزه هاشمی هیچ‌گونه اعتراض و مطلبی در مورد غذای زندان عنوان نشده. او توضیح داد که ما موادخام از جمله گوشت را از زندان تحویل گرفته و خودمان آن را طبخ می‌کنیم بنابراین چگونه ممکن است به این امر اعتراض داشته باشیم.
2- مطلب دیگر عبارت از این بود که نماینده محترم مجلس از ایشان به عنوان سرکرده زندانیان بند نسوان نام برده بودند، استفاده از کلمه سرکرده دارای بار منفی بوده و معمولا به رهبر دسته‌های جنایتکار و راهزن اطلاق می‌شود. در حالی‌که عنوان متعارف برای ایشان وکیل بند بوده و عبارت وکیل بند کاملا در عرف زندانیان و زندانبان‌ها شناخته شده است.
3- نکته دیگر این بود که خانم هاشمی به نصب دوربین در محل‌هایی نظیر حمام اعلام اعتراض می‌کرد، ولی پاسخ داده شده بود، که فیلم این دوربین‌ها توسط زنان مشاهده می‌شود. خانم هاشمی حتی به این امر هم معترض بود.
4- در مورد استعمال کلمه فائزه بدون نام خانوادگی نیز ایشان توضیح‌هایی ارایه کردند. ایشان می‌گفت با توجه به نحوه موضعگیری آقای نعیمی که بدون شنیدن گفتاری از من درخصوص اعتراض به غذای زندان اعلام کرده که قبل از زندان من از نوع غذای دیگری استفاده می‌کردم و خواسته از این نتیجه بگیرد که قبل از زندان فائزه هاشمی زندگی اشرافی و نوع غذای ویژه‌ای داشته، به نظر ایشان استعمال کلمه فائزه بدون نام خانوادگی نوعی تحقیر و تخفیف موقعیت ایشان بوده است.

از اعتراض فائزه هاشمی تا پاسخ یک نماینده

 
غلامعلی ریاحی؛ وکیل فائزه هاشمی خواستار انتشار بخشی از صحبت‌های موکل خود در اعتراض به انتشار سخنانی منتسب به وی شد. این سخنان از سوی صفر نعیمی‌رز، نماینده آستارا پس از بازدید از زندان اوین به نقل از ایشان در رسانه‌ها منتشر شده است. ایشان نامه اعتراضی در این خصوص تنظیم کرده تا از مجاری رسمی زندان اوین خدمت ریاست مجلس نهم ارایه شود.

شرق نوشت: ریاحی گفته در ملاقاتی که روز چهارشنبه گذشته با خانم فائزه هاشمی در مورد پرونده جدیدش در زندان اوین داشت، ایشان در اعتراض نسبت به مطالب عنوان شده از طرف یکی از نمایندگان مجلس مطالبی بیان کرد که محورهای اصلی آن به شرح زیر است:


1 - سه نفر نماینده مجلس هنگامی که از بند نسوان زندان اوین بازدید می‌کردند، خانم فائزه هاشمی به عنوان وکیل بند، خواسته‌های زندانیان را دسته‌بندی کرده و به اطلاع نمایندگان محترم مجلس می‌رساند. بعد از این بازدید دو نفر از نمایندگان یعنی آقای دواتگری و محسنی‌ثانی در مذاکره با رسانه‌ها، مطالب عنوان شده را حتی‌المقدور منعکس کردند و از این جهت خانم هاشمی کمال تشکر را از نمایندگان مذکور داشت. اما در این مورد آقای نعیمی رز، اظهار داشت که هنگام بازدید نمایندگان اصولا از طرف خانم فائزه هاشمی هیچ‌گونه اعتراض و مطلبی در مورد غذای زندان عنوان نشده. او توضیح داد که ما موادخام از جمله گوشت را از زندان تحویل گرفته و خودمان آن را طبخ می‌کنیم بنابراین چگونه ممکن است به این امر اعتراض داشته باشیم.


2- مطلب دیگر عبارت از این بود که نماینده محترم مجلس از ایشان به عنوان سرکرده زندانیان بند نسوان نام برده بودند، استفاده از کلمه سرکرده دارای بار منفی بوده و معمولا به رهبر دسته‌های جنایتکار و راهزن اطلاق می‌شود. در حالی‌که عنوان متعارف برای ایشان وکیل بند بوده و عبارت وکیل بند کاملا در عرف زندانیان و زندانبان‌ها شناخته شده است.


3- نکته دیگر این بود که خانم هاشمی به نصب دوربین در محل‌هایی نظیر حمام اعلام اعتراض می‌کرد، ولی پاسخ داده شده بود، که فیلم این دوربین‌ها توسط زنان مشاهده می‌شود. خانم هاشمی حتی به این امر هم معترض بود.


4- در مورد استعمال کلمه فائزه بدون نام خانوادگی نیز ایشان توضیح‌هایی ارایه کردند. ایشان می‌گفت با توجه به نحوه موضعگیری آقای نعیمی که بدون شنیدن گفتاری از من درخصوص اعتراض به غذای زندان اعلام کرده که قبل از زندان من از نوع غذای دیگری استفاده می‌کردم و خواسته از این نتیجه بگیرد که قبل از زندان فائزه هاشمی زندگی اشرافی و نوع غذای ویژه‌ای داشته، به نظر ایشان استعمال کلمه فائزه بدون نام خانوادگی نوعی تحقیر و تخفیف موقعیت ایشان بوده است.

در پی انتشار این خبر در روزنامه شرق یکی از نمایندگان بازدیدکننده از اوین به خبرگزاری فارس گفت:سرکار خانم فائزه هاشمی با افتخار گفت اینجا بهایی داریم، زندانی فتنه، امنیتی و سیاسی داریم و من وکیل همه آنها هستم.

صفر نعیمی نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس،به جوابیه‌‌ای که فائزه هاشمی از زندان به او داده پاسخ داد.
 
وی درباره این اظهار نظر که او را به نام فائزه بدون نام خانوادگی در مصاحبه‌‌ها نام برده است گفت: بنده نه تنها با نام خانوادگی بلکه با عنوان سرکار خانم فائزه هاشمی از ایشان یاد کرده‌ام.
 
وی همچنین درباره رد اعتراض به غذا از سوی فائزه هاشمی در بازدید نمایندگان از زندان اوین گفت: ایشان به بحث غذا اعتراض داشتند.
 
نعیمی ادامه داد: من جواب همه را در یک جمله دادم که اینجا زندان اوین نیست بلکه هتل اوین است چرا که از نظر بهداشت و درمان، پزشکی، داروخانه، برنامه غذایی، استراحت، محل اسکان، تخت‌خواب، تلویزیون و مرکز ورزشی لوکس و در حد هتل بود.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: گفته بودند اگر هتل است قسمت نعیمی هم بشود که باید بگویم کسانی که مجرم باشند در مقابل جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و مردم قرار گیرند و در حق آنها ظلم کنند، زندان قسمتشان می‌شود. اگر من هم روزی روبروی مردم قرار گیرم و در مقابل انقلابی که حاصل خون شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودان است بایستم جایگاهم شاید جایگاه دیگری باشد.
 
وی درباره بند دیگری از جوابیه فائزه هاشمی که گفته بود از او به عنوان سرکرده زندانیان یاد شده است گفت: خود سرکارخانم با خنده جواب می‌داد و نمی‌دانم که دستش به کجا بند است که با کمال افتخار می‌گفت اینجا بهایی داریم، زندانی فتنه، امنیتی و سیاسی داریم و من وکیل همه آنها هستم و آنچه هست را من می‌گویم و اگر چیزی از قلم افتاد به من یادآوری کنند. در ادامه خود خانم فائزه هاشمی یک به یک به زندانیان نوبت می‌داد که اظهار نظر کنند. اگر معنای این سرکرده نیست پس چیست؟
 
نعیمی همچنین درباره بحث دوربین‌ها و اعتراض فائزه هاشمی به نصب دوربین‌ها در بعضی مکان‌ها در زندان تصریح کرد: هر مکان مرکز و نهادی برای خود متولیانی دارد که قوانین را متولیان در نظر می‌گیرند و کسی که در اوین زندانی است نمی‌تواند بگوید قوانین و مقررات را با بنده تنظیم کنید.
 
خانم هاشمی باید خودش را با قوانین و مقررات زندان وفق بدهد نه اینکه بخواهد اساسنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل اوین را مطابق خواست خود تغییر دهد. حالا هتلی است یا زندانی، فرقی نمی‌کند باید قوانین را بپذیرد.
 
وی در پایان تاکید کرد: برای ما نمایندگان مردم که به عبارتی نوکر مردم و ولایت هستیم، پست و جاه و جلال کسانی‌که در بند هستند مطرح نیست. عموم مردم در مقابل قانون مساوی هستند و هرکس جرمی مرتکب شود و مستوجب مجازات باشد قانون با آنها برخورد مساوی می‌کند و عدالت خصلت جمهوری اسلامی ایران است.

آشپزی فائزه هاشمی در اوین

 برادر بزرگ مهدی و فائزه هاشمی وضعیت خواهر و برادرش در زندان اوین را خوب توصیف کرد و گفت که مخالف مصاحبه مادرم هستم.
متن گفت وگوی تلفنی ندای انقلاب با محسن هاشمی به شرح زیر است:

ندای انقلاب: آیاخوداری از رفتن به مرخصی از سوی فائزه هاشمی درست است و اگر این خبر صحت دارد، دلیل آن چیست؟

محسن هاشمی: در ملاقاتی که دیروز با خواهرم(فائزه) داشتم، شنیدم که به ایشان مرخصی داده اند اما فائزه قبول نکرده که دلیل این موضوع را از او جویا شدم که گفت پنجشنبه به بنده اطلاع دادند که با درخواست مرخصی شما موافقت شده اما من گفتم که تقاضای مرخصی نکردم و آنها گفتند که شاید ابوی(هاشمی رفسنجانی) تقاضای مرخصی کرده است. فائزه می گفت در قسمتی که من هستم ۲۰ نفر دیگر هستند که 3 یا 4 سال در زندان هستند و از مرخصی استفاده نکرده اند بنابراین روم نمی شه که به مرخصی برم. فائزه به مسولان گفته که به هم بندی های او هم مرخصی بدهند تا او هم بتواند مرخصی برود.

جای تشکر دارد که به ایشان (فائزه) مرخصی داده اند. اما فائزه از اینکه به هم بندی هایش مرخصی نداده اند ناراحت بود و گفت در صورت امکان به حاج آقا(اکبر هاشمی رفسنجانی) این موضوع را اطلاع دهیم تا شاید رفع شود و بقیه هم بندی های او هم بتوانند به مرخصی بروند.


ندای انقلاب: شرایط زندگی فائزه هاشمی در زندان چگونه است؟

محسن هاشمی: ایشان در شرایط خوبی بسر می برد و بسیار از این وضع راضی هست و گفت در جمعی که هستم روابط خوبی دارم و فرصت مطالعه برایم فراهم است و اجازه آشپزی هم به ما داده اند و فضای هواخوری بسیار خوبی داریم و به تازگی کتابی جهت ترجمه در دست دارم که خود را به آن مشغول کرده ام. فائزه و در گفت و گو با من با خوشحالی گفت که امروز مسئول پخت غذا(دلمه هفت رنگ) هستم. مغازه ای برای تهیه اجناس مورد نظر در اینجا قرار دارد که تهیه مواد مورد نیاز را برایم سهل کرده است.

ندای انقلاب: وضعیت مهدی هاشمی چگونه است؟

محسن هاشمی: مهدی هم حالش خوب است، به شما هم سلام مخصوص دارد، همین هفته حاج خانم(عفت مرعشی) به دیدارش رفتند و حالش خوب است، و دو روز پیش با حاج آقا تلفنی صحبت کرد.

ندای انقلاب: نظر شما درباره مصاحبه منتشر شده از زبان مادرتان(عفت مرعشی) چیست؟

محسن هاشمی: این مصاحبه متعلق به 8 ماه گذشته است و دلیل اینکه به تازگی منتشر شده را نمیدانم. این کار از نظر بنده بسیار غیر حرفه ای و عجیب است، مصاحبه ای بعد از ۸ماه منتشر شود! و من خودم مخالف این مصاحبه ها هستم.

بازگشت فائزه ‌هاشمی به بند عمومی

 فائزه‌ هاشمی فرزند آیت‌الله‌‌ هاشمی‌رفسنجانی که به تحمل سه هفته سلول انفرادی محکوم شده بود، پس از گذشت چهار روز به بند عمومی زندان زنان بازگردانده شد.


انتخاب نوشت؛ فائزه‌ هاشمی‌رفسنجانی روز شنبه ۹ دی‌ماه به تحمل سه هفته سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین محکوم شده بود.

جزئیاتی از انتقال فائزه به انفرادی

رییس سازمان زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه «فائزه هاشمی» با دستور مقامات قضایی به انفرادی اوین منتقل شده است، گفت که بازگشت او به محل سابقش، بستگی به رفتار خودش دارد.

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگوبا ایسنا، درخصوص دلایل انتقال فائزه هاشمی به انفرادی زندان اوین اظهار کرد: فائزه هاشمی قوانین و مقررات زندان را مکررا زیر پا گذاشته بود و متاسفانه تذکرات تاثیری بر رفتارهایش نداشت. لذا تخلفاتش به دادسرای شهیدمقدس منتقل شد و مقامات قضایی نیز دستور دادند که وی به سلول انفرادی منتقل شود.

رییس سازمان زندان‌های کشور درباره اینکه او احتمالا تا چه مدت در انفرادی خواهد بود، خاطرنشان کرد: سقف حضور محکومان در سلول انفرادی مشخص است اما کف آن معلوم نیست. بدین معنی که طبق آیین‌نامه و مقررات زندان می‌توان فردی که تخلف انجام داده است را تا 20 روز در این محدودیت قرار داد.

وی بیان کرد: گاهی اوقات فرد متخلف بعد از گذشت چند روز از کار خود پشیمان می‌شود یا قراین دیگری به دست می‌آید که فرد اقدامات گذشته خود را تکرار نخواهد کرد که در این صورت او را به محل قبلی خود در زندان بازمی‌گردانند، البته این موضوع بستگی به تعامل «فائزه هاشمی» و اثربخشی این محدودیت در رفتار او دارد.

اسماعیلی در پایان بار دیگر تاکید کرد که فائزه هاشمی مقررات و ضوابط زندان را که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است، رعایت نکرده و به همین دلیل محدودیت‌هایی برای او اعمال شده است.

 حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز دوشنبه خود با نمایندگان رسانه‌های گروهی در این باره گفته بود که «زندان یک‌سری مقرراتی دارد و اگرچنانچه آن مقررات زیرپا گذاشته شود، اقداماتی تنبیهی وجود دارد که توسط خود زندان انجام می‌شود. براساس آن چیزی که من شنیده‌ام، ایشان (فائزه هاشمی) اقداماتی داشته‌اند که به لحاظ همان مسائل تنبیهی از سه روز پیش به انفرادی رفته‌اند.

وی تاکید کرد که از جزییات اقدامات «فائزه هاشمی» به انفرادی بی‌اطلاع است اما گفت که «انتقال او به انفرادی با نظر مسوولان زندان و طبق ضوابط داخلی و نه براساس حکم دادگاه بوده است».

تغییری در وضعیت موسوی و کروبی ایجاد نشده است؛

«فائزه هاشمی» به انفرادی منتقل شده است/ صدور حکم برای پرونده رمالان منتسب به دولت

به جای اسامی 300 مفسد اقتصادی لیست افراد ممنوع الخروج را دادند

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده‌های فساد بزرگ مالی، اخلالگران ارزی، رمال‌ها، شکایت از اسکودا، آخرین وضعیت میرحسین موسوی، مهدی کروبی، علی‌اکبر جوانفکر و مهدی هاشمی توضیحاتی را ارایه داد

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19209.jpeg
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه در مورد مسائل مطرح شده پیرامون وجود معوقات بانکی، گفت: یکی از وظایف ذاتی بانک‌ها، تخصیص منابع است و وظیفه مهم دیگر بانک‌ها این است که منابع را به گونه‌ای تخصیص دهند که قابل برگشت باشد.

 

وی گفت: اگر در سه مرحله مسوولان ذی‌ربط کوتاهی کنند شرعا و قانونا مسوولند و یکی از این سه مرحله، تخصیص منابع است، یعنی بانک مجاز است تا سقف خاصی اعتبار تخصیص دهد. دومین مرحله این است که ضمانت لازمی برای تسهیلاتی که ارائه می‌شود اخذ شود که اگر آن فرد به هر دلیلی نتوانست وام خود را پس دهد یا اصلا فوت کرد بانک بتواند طلب خود را وصول کند.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: مرحله بعدی این است که بانک باید نظارت کند که این پول را برای چه می‌دهد و ببیند آیا در همان زمینه مصرف می‌شود یا خیر؟ مثلا بانک باید بررسی کند آیا فردی که برای کشاورزی درخواست وام می‌کند اصلا کشاورز است یا خیر؟ که مثلا 10 میلیارد تومان وام کشاورزی می‌خواهد. یا فرضا فردی پول را برای کالای مجاز و مورد نیاز کشور می‌گیرد اما در جای دیگر زمین می‌خرد که در اینجا دو کار خلاف می‌کند؛ زیرا پول گرفته و کالای مورد نیاز را وارد نکرده است و هم زمین خریده و زمین گران می‌شود.

 

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه امروز یک عدد را به عنوان معوقات یا مطالبات غیرجاری بانک‌ها مطرح می‌کنند، گفت: بانک‌ها سه نوع مطالبات دارند؛ یکی از آنها مطالبات سررسید گذشته است یعنی اینکه سررسید پرداخت اقساط گذشته و مبلغی پرداخت نشده است. نوع دوم مطالبات معوق است که در آن زمانی بیش از شش ماه گذشته و قسطی پرداخت نشده است و نوع سوم هم مطالبات مشکوک‌الوصول است.

 

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: الان بدهی افراد به بانک‌ها و مطالبات غیرجاری بانک‌ها که شامل این سه قسمت است، یک عددی است که خودشان اگر صلاح می‌دانند باید آن را اعلام کنند چون من نه عدد دقیق آن را می‌دانم و نه برای اعلام آن موظف هستم.

 

وی تصریح کرد: در اینجا اولین سوال را باید از بانک و دولت پرسید و گفت شما چرا این مقدار معوقه دارید؟ جناب آقای رییس‌جمهور خودشان فرمودند و گفتند که اینها سه دسته هستند؛ یک عده بدهکاران خرد هستند، یک عده هم کسانی هستند که واقعا پول برای ایجاد یک فعالیت اقتصادی صحیح گرفته‌اند و به هر دلیل نتوانسته‌اند به دلیل مشکلات موجود در بازار معوقات را پرداخت کنند و عده‌ای دیگر هستند که به صورت متقلبانه چه بسا این پول را گرفته‌اند و با اینکه می‌توانند آن را بدهند ولی نداده‌اند.

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: این تقسیم‌بندی بود که ایشان انجام دادند حالا شاید مورد چهارمی را گفته باشند ولی الان در ذهن من نیست. ولی به هر ترتیب اولین سوال این است که آقایان بانک، مدیران بانک، هیات مدیره بانک، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، دولت هر کدام به سهم خود پاسخ بدهید که چرا باید این‌قدر معوقه داشته باشید و چرا وثیقه مناسب برای دریافت پول نداشته باشید.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اولین خلاف شما این است که چرا با شیوه‌ای پول داده‌اید که الان قابل قبول و قابل برگشت نیست و برخی از این شرکت‌ها صرف نظر از اینکه این شرکت‌ها کاغذی است یا خیر، مبالغ قابل توجهی وام داده‌اند با ضمانت سفته‌ای که مدیر خود این شرکت امضاء کرده است. حالا ممکن است این مدیر فردا عوض شود یا او را عزل کنند که ماشاءالله هم در حال حاضر عزل‌ها کم نیست، از بنده حقیر که اینجا حاضر هستم گرفته تا بقیه.

 

وی تصریح کرد: درست است که یک شرکت شخصیت حقوقی است و نفر بعدی که می‌آید باید پاسخگو باشد ولی در هر صورت دادن یک اعتبار سنگین به یک شرکت که تازه مشخص نشده این شرکت چقدر سرمایه دارد به صرف یک سفته چگونه قابل توجیه است، آیا اولین کسی که مقصر است خود شما نیستید که اعتبار داده‌اید؟

 

محسنی‌اژه‌ای افزود: دوم اینکه بانک‌ها برای وصول مطالبات ابزار مختلف در اختیار دارند که باید پرسید چرا از آنها استفاده نمی‌شود؟ من الان توضیح می‌دهم که از چه سالی تا حالا به ما - البته به صورت ناقص - اعلام شده معوقه وجود دارد. از سال 82 تاکنون می‌گویند معوقه داریم، باید پرسید که از سال 82 تاکنون چه اقداماتی کرده‌اید؟ که این معوقات وصول نشده است؟ بیایید ببینید بانک‌ها چه تعداد دادخواست به دادگستری داده‌اند و شکایت کرده‌اند؟ بسیاری از موارد را هم دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گزارش داده‌اند و دستگاه قضایی وارد شده است، پس از چه کسی گله داریم، یعنی خود آنها پیش قدم نمی‌شوند و دنبال نمی‌کنند.

 

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مطلب بعدی اینکه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند که غیر از اعتبارسنجی و گرفتن یک وثیقه مناسب، اگر کسی بدهی داشت محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی را برای او ایجاد کنند و دوباره به او وام ندهند در صورتی که الی ماشاءالله این مساله تکرار شده که فردی از یک بانک بدهی داشته و از بانکی دیگر وام گرفته و یا حتی از خود همان بانک وام گرفته است!

 

وی افزود: در بعضی موارد حتی مدیرعامل بانک با فردی که وام گرفته و اعتبارسنجی شده است تبانی کرده است و بسیاری از موارد هم از این قبیل است که کارمند بانک رشوه گرفته و مقصر است. در پرونده فساد بانکی هم که اتفاقا معوقه زیاد نداشت، بلکه با LCهای صوری پول گرفته بودند، چنین مواردی وجود داشت ولی در آن زمان معوقات کمی داشتند.

 

محسنی‌اژه‌ای در ادامه گفت: ریاست‌ محترم جمهور در 27/ 9/ 89 نامه‌ای را به رییس قوه قضاییه فرستادند و در آنجا مطالبی مطرح کردند و خواستند در رابطه با کسانی که زمین‌خواری کرده‌اند و یا معوقات بانکی دارند یا موارد دیگر،‌ رسیدگی شود که البته در بیرون با این عنوان مطرح شد که این لیست 250 نفر از مفسدین اقتصادی است که اگر یادتان باشد من در اینجا عرض کردم این 250 نفر مفسد اقتصادی نیستند و تعدادی از آنها معوقات بانکی دارند که نمی‌شود به هر کسی که معوقات بانکی دارد مفسد اقتصادی اطلاق کنیم، کما اینکه رییس‌جمهور در صحبت اخیرشان هم توضیح دادند که اینها چند نوع هستند.

 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان توضیح کارهایی که در این مورد از سوی قوه قضاییه صورت گرفته است، گفت: اولین کار این بود که بلافاصله به دادگستری‌های تهران و شهرستان‌ها ابلاغ شد که ببینند این افراد سابقه دارند یا خیر؟ تعداد قابل توجهی از این افراد سابقه نداشتند. برخی هم از اینها که سابقه داشتند، دیدیم قبلا رسیدگی شده و حکم هم صادر شده است، بعضی از اینها صرفا معوقات بانکی داشتند. بلافاصله به بازرسی کل کشور هم نامه‌ای داده شد تا آنهایی که در این لیست آمدند و سابقه‌ای هم ندارند، بررسی کنند تا ببینند مساله‌ای وجود داشته است یا خیر که بازرسی کل کشور هم در اوایل خرداد سال 90 گزارشی در این باره ارائه کرد.

 

 

محسنی‌اژه‌ای در ادامه اظهار کرد: همان‌طوری که مستحضر هستید و این روزها از زبان مسوولان شنیدید جامعه‌ اسلامی ما انتظار دارد که هیچگونه ناامنی وجود نداشته باشد و خانواده‌ها و همه آحاد جامعه بتوانند با کمال آرامش زندگی کنند و اگر کسی می‌خواهد به بانک یا مدرسه برود در روز و شب امنیت داشته باشد.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: برای هیچ کسی قابل قبول نیست که به برهم‌ زنندگان امنیت فرصت و امان داده شود، بنابراین دستگاه قضایی مصمم‌تر از گذشته با هر کسی که بخواهد امنیت را بر هم بزند، برخورد خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: در همین زمینه از ضابطین مسائلی خواسته شده و نیروی انتظامی هم به جد پای کار است. از نیروهای امنیتی هم خواسته شده تا کسانی که به صورت باندی فعالیت می‌کنند را شناسایی کنند.

 

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: خواسته ما این است که افراد تبهکار دست از کار خود بردارند وگرنه حتما به چنگال عدالت گرفتار خواهند شد. تا آنجایی که می‌دانم مردم در یک هفته گذشته از این اقدام نیروی انتظامی و قوه قضاییه در دستگیری و محاکمه افراد شرور تشکر کرده‌اند.

 

وی هم‌چنین با اشاره به وجود اشکال مختلف مفاسد اقتصادی، گفت: تقاضای ما این است که مسوولین اجرایی در بخش‌های مختلف خودشان نظارت کنند که خدای ناکرده شیطان‌صفتان وارد نشوند و کارمندان را به جرم بکشانند و خودشان هم مرتکب جرم نشوند و فرقی نمی‌کند که فساد اقتصادی، زمین‌خواری، پولشویی، اختلاس و غیره باشد.

 

دادستان کل کشور گفت: البته امکانات ما محدود است یعنی قوه قضاییه امکانات وسیعی ندارد که همه جا را رصد کند و به سرعت وارد شود اما به هر ترتیب تلاش می‌کنیم که در رابطه با مفاسد اقتصادی به جد برخورد کنیم.

 

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده فساد بزرگ مالی،‌ اظهار کرد:‌ این پرونده واقعا بزرگ و پیچیده بود که بخش‌هایی از بانک‌ها و غیربانک‌ها با آن مرتبط بودند و در آن هم مبلغ زیاد مطرح بود و هم تخلفاتی که انجام شده بود پیچیده بودند، به نحوی که تنها دادنامه یک بخش از پرونده 1600 صفحه بود و کل پرونده هم حدود 30 هزار صفحه است.

 

وی با بیان اینکه در پرونده فساد بانکی تاکنون برای بیش از 100 نفر کیفرخواست صادر شده و 39 نفر محاکمه شده‌اند، گفت: متعاقب محاکمه 39 نفر در بخش اول پرونده، یازده نفر دیگر محاکمه و محکوم شدند که برخی از آنها به حکم صادره اعتراض کردند و پرونده در مرحله تجدیدنظرخواهی است و برخی از این یازده نفر هنوز برای اعتراض فرصت دارند.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: بقیه این پرونده نیز مفتوح است و بقیه افراد در نوبت رسیدگی هستند که تعدادی از پرونده‌ها هم در دادسرا مطرح است.

 

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: مطرح شدن بحث پرونده‌های اخلال ارزی و اخلال در نظام اقتصادی کشور باعث شد که رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی کمی با تاخیر انجام شود و بازپرس‌ها مشغول بررسی تعداد زیادی پرونده شوند.

 

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده اخلال‌گران در نظام اقتصادی، گفت: قبلا در این مورد گفتم که ضرورت داشت در بعضی از موارد از بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصادی و دارایی سوال کنیم که آیا اخلال صورت گرفته است یا خیر؟ زیرا در بعضی موارد اخلال روشن است و دادگاه آن را تشخیص می‌دهد اما در جایی که مساله اختلاسی است، قانون می‌گوید باید از مراجع ذیربط استعلام شود و در اینجا مراکز ذیربط بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی است.

 

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: اگر موردی مصداق اخلال باشد مرجع رسیدگی دادگاه انقلاب است و گرنه دادگاه عمومی است و مجازات‌های آنها نیز با هم تفاوت می‌کند.

 

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: رسیدگی به این موارد به خاطر بحث سوال از مراجع ذیربط و پاسخ آنها طولانی شد ولی در نهایت در حدود 9 پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است و بقیه پرونده‌ها هم به زودی به دادگاه خواهند رفت.

 

محسنی‌اژه‌ای گفت: زمانی که پرونده فساد بزرگ بانکی مطرح شد، ارتباط نزدیکی را با کمیسیون اصل نود برقرار کردیم. یک تعداد اسامی را در رابطه با پرونده فساد بانکی از آنها گرفتیم. نیمه اول سال 90 هم با یکی از معاونین اول رییس جمهور صحبت کردیم که او به ما گفت خود ما پیش قدم می‌شویم و پیشنهاد دادند که کمیسیونی را تشکیل دهیم و نماینده‌ای از آنها و نیز نماینده‌ای را از دادستانی کل کشور خواستند. دو ماهی گذشت و ما حدود 9 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی را وصول کردیم و بقیه آنها را رسیدگی می‌کنیم. از آنها خواستیم که اگر پرونده‌هایی که معوقات بانکی‌شان را نداده‌اند، به دستگاه قضایی اعلام کنند تا دستگاه قضایی به آنها کمک کند.

 

وی تصریح کرد: مردادماه سال 90 معاونت ذی‌ربط نامه‌ای را در پاسخ به نامه من نوشت و گفت که این تعداد پرونده در دادگاه‌ها وجود دارد که همه آنها مربوط به معوقات بانکی نیست و لیستی را به ما ارائه دادند که تعدادی از افراد در مراکز مختلف کشور مرتکب تخلف و کلاهبرداری شده بودند و این لیست، لیست معوقات بانکی نبود.

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ما لیست را از معاونت ذی‌ربط گرفتیم و نسبت به افراد نیز حساسیت نشان دادیم و بعضی از آنها را دستگیر کردیم و بعضی هم حکم‌شان صادر شد. از جمله آقایی به نام «درمنی» که حکمش صادر شد به پرداخت وجوه و جریمه محکوم شد. آقای دیگری به نام «رائودمند» نیز محکوم شد که حکمش را گرفت و حکم وی نیز حبس و رد مال به بانک‌ها بود.

 

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ما در زمینه پرونده فساد بانکی با سازمان ثبت هم صحبت کردیم و به کمک آقای تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک در هشت ماهه اول سال جاری 12 هزار و 485 میلیارد و 105 میلیون و 406 هزار و 812 ریال معوقات بانکی را وصول کردیم که در سال گذشته یعنی 8 ماهه سال 90، در حدود 7 هزار میلیارد ریال معوقات بانکی بوده است و امسال این رقم به 12 هزار میلیارد ریال رسیده، یعنی بیش از 70 درصد رشد داشته است.

 

وی تصریح کرد: ما به بانک مرکزی اعلام کردیم که بدهکاران بانک‌های دولتی را اعلام کنند تا ما بتوانیم کلیه کسانی که معوقه در بانک‌های دولتی را دارند را وصول کنیم. بانک مرکزی به ما جواب داد که این تعداد نفرات را ممنوع‌الخروج کردیم که ما در پاسخ به بانک مرکزی گفتیم ما این لیست را نمی‌خواهیم، در واقع ما می‌خواهیم لیست کسانی که معوقه بانکی دارند را به ما معرفی کنند و نیز کمک ما یعنی بنده و دستگاه قضایی برای وصول مطالبات بانک‌ها است. لیستی که بانک مرکزی به ما داد، لیست مورد نظر ما نبود و تا برج 8 امسال نیز باز ما به بانک مرکزی گفتیم که لیست را به ما بدهد و در نهایت بنده به معاونم گفتم تا باز به بانک مرکزی اخطار دهد تا لیست را بدهد و از او خواستم که نامه‌ای را برای درخواست معوقات بانکی افراد از بانک مرکزی بخواهد که باز با اینکه پیرو نامه را زدیم باز جوابی نیامد تا اینکه ریاست جمهوری مطرح نمودند که معوقات بانکی را دسته بندی کرده‌اند و گفتند که 60 درصد پول کشور در جیب افرادی است که آن را پس نمی‌دهند لذا ما پیرو این نامه، نامه‌ای را به ریاست محترم جمهور نوشتیم که اسامی این 300 نفر را به ما اعلام کنند ولی تا به حال چیزی به ما اعلام نشده است.

 

وی تاکید کرد: لیست ممنوع‌الخروجی که بانک مرکزی به ما داد، آن چیزی که ما مدنظرمان بود، نبود، همچنین معاونت اول در مردادماه لیستی را به ما ارائه داده است که این لیست، لیست افرادی بود که در دستگاه قضایی پرونده داشتند.

 

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: بعد از نامه‌ای که به بانک مرکزی نوشتیم، یک سی‌دی را برای ما فرستادند که تعدادی اسامی در این سی‌دی بود و در حال حاضر در حال آنالیزه کردن این سی‌دی هستیم که ببینیم آیا همه این افراد بدهکار بانکی هستند یا خیر؟ و در حال حاضر این را نمی‌دانم.

 

دادستان کل کشور هم‌چنین با اشاره به موضوع مواد مخدر، ادامه داد: خانواده‌ها و ملت ما می‌دانند که موادمخدر خصوصا مواد مخدر صنعتی زیان‌آور است و جوان‌ها را به خود مبتلا می‌کند و مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌ها و خود افرادی که این مواد را استفاده می‌کنند از لحاظ جسمی و روحی ایجاد می‌کند. لذا همه مردم مکلفند از جمله رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و تمام خطبا و وعاظ که کمک کنند که تا این بلای خانمان سوز ریشه‌کن شود.

 

وی ادامه داد: اگر افرادی قاچاقچی اصلی مواد باشند، ما ناگزیریم اشد مجازات را برای آنها اعمال کنیم. از جلسه گذشته تاکنون چند نفر از قاچاقچیان کراک و شیشه به دار مجازات آویخته شدند و نیز افرادی هم که مرتکب تجاوز به عنف شده بودند، به دارا مجازات آویخته شدند. همچنین کسانی که باعث برهم زدن امنیت جامعه شدند، از جلسه گذشته تاکنون نیز این افراد مجازات شدند چراکه مجازات اینگونه افراد خواسته ملت و مردم است و دستگاه قضایی ناگزیر است که در مورد شناسایی این افراد و مجازات آنها کوتاهی نکند.

 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه از اعتراض دادستانی تهران نسبت به حکم دادگاه مطبوعات مبنی بر رفع توقیف از روزنامه شرق خبر داد.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد رفع توقیف از روزنامه شرق، گفت: این مساله با حکم دادگاه صورت گرفته است.

 

وی افزود: البته من شنیده‌ام که دادستانی می‌خواهد نسبت به این حکم اعتراض کند.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فائزه هاشمی در زندان به انفرادی رفته است یا خیر؟ گفت: اصل مطلب درست است. استحضار دارید که زندان یکسری مقرراتی دارد و اگر چنانچه آن مقررات زیر پا گذاشته شود اقداماتی تنبیهی وجود دارد که توسط خود زندان انجام می‌شود و بر اساس آن چیزی که من شنیده‌ام، ایشان اقداماتی داشتند که به لحاظ همان مسائل تنبیهی از سه روز پیش به انفرادی رفتند.

 

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات فائزه هاشمی چه بوده است،‌ گفت: من جزئیات موضوع را نمی‌دانم اما بالاخره در داخل زندان ایشان مسائلی داشته‌اند که خلاف مقررات زندان بوده و مسوولان زندان هم طبق ضوابط داخلی و نه بر اساس حکم دادگاه و طبق اختیارات سازمان زندان‌ها، از سه روز پیش او را به انفرادی فرستاده‌اند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: من شنیده‌ام که کیفرخواست صادر شده یا در شرف اتمام است که اگر ان‌شاءالله تمام شود سریع‌تر دادگاه تشکیل می‌شود.

 

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که طبق ماده 606 قانون مجازات اسلامی، اگر مسوولی با قوه قضاییه همکاری نکند و مرتکب کتمان مطالب خود شود، جرم مرتکب شده است. آیا در این زمینه که دولت لیست را ارائه نمی‌دهد مرتکب جرمی شده است یا خیر؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: نه. ما قائل نیستیم که دولت کتمان می‌کند. نظر بنده این است که مسوولان عالی اطلاعاتی را در حدی که دارند مطرح کنند، ولی اگر بانک‌ها مواردی را کتمان کنند، تکلیف دیگری داریم.

خبرنگار دیگری در مورد اخلال‌گران فتنه و ارز پرسید که با توجه به اینکه رییس پلیس تهران از آغاز دور جدیدی از برخوردها در این زمینه خبر داده بود و دستگیری 88 نفر از این افراد را اعلام کرده است، اگر امکان دارد، در این زمینه توضیح دهید؟ که دادستان کل کشور دراین باره پاسخ داد: برخورد با این افراد ادامه دارد و بحث دور جدید مطرح نیست، اگر کسانی بخواهند در شرایط بازار ارز و سکه اخلال کنند یا حتی ارزاق عمومی را احتکار کنند، دستگاه قضایی وارد می‌شود، لذا برخورد با این افراد چه در روز و چه در شب ادامه دارد. هم دستگاه قضایی و هم نیروی انتظامی اصرار دارند که با این افراد چه تحت عنوان اخلالگر نظام اقتصادی باشند و چه نباشند برخورد کند و این برخورد همچنان ادامه دارد.

 

خبرنگار مذکور مجددا از محسنی‌اژه‌ای پرسید که آیا حکمی در رابطه با این افراد صادر شده است که سخنگوی دستگاه قضایی پاسخ داد: هنوز حکمی صادر نشده و تعدادی از این افراد کیفرخواست‌شان صادر شده که منتظر استعلامات هستیم. همچنین برخی این افراد به عنوان اخلالگر در نظام اقتصادی می‌باشند.

 

خبرنگار دیگری از محسنی‌اژه‌ای پرسید که آیا دادستان تهران این اختیار را دارد که نسبت به نطق نماینده‌ای در مجلس ورود پیدا کند و اعلام جرم کند؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: در قانون آمده که اگر نماینده‌ای در راستای انجام وظایف نمایندگی‌اش اظهارنظری کند قابل تعقیب نیست، ولی اگر نماینده‌ای در نطق خود مرتکب جرمی نسبت به دیگران شود، دادستان می‌تواند به آن ورود کند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر نماینده‌ای در زمان نطق خود به نماینده دیگری توهین کند، حتما آن نماینده مذکور از نطق آن نماینده شاکی می‌شود کما اینکه چنین موردی هم در مجلس داشته‌ایم. لذا اگر نماینده‌ای در زمان نطقش مرتکب جرمی شود، حتما آن را پیگیری می‌کنیم کما اینکه در گذشته شورای نگهبان تفسیری را داشته که اگر نماینده‌ای در زمان نطقش مرتکب جرمی شود، قابل تعقیب و پیگیری است.

در ادامه نشست خبری، خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که مدتی است رییس جمهور مورد اهانت قرار گرفته، آیا مدعی‌العموم در این زمینه وارد می‌شود؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: اگرچه چنانچه کسی به مقاماتی از جمله رییس جمهور حسب انجام وظیفه وی توهین کند، مدعی‌العموم بدون شکایت خصوصی می‌تواند به این موضوع وارد شود.

 

خبرنگار مجددا از محسنی‌اژه‌ای پرسید که آیا در زمینه اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره رییس جمهور، شکایتی صورت گرفته است؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: مدعی‌العموم شکایت کردند ولی شکایت هنوز به دادگاه نرفته است.

 

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حکم متهمان معروف به زورگیری صادر شده است؟ گفت: خیر.

 

خبرنگار دیگری درباره طولانی شدن حکم عروس 20 ساله از دادستان کل کشور خواستار توضیح شد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: همانطور که می‌دانید درخصوص قصاص باید بگویم که حق شخصی افراد است و اگر چنانچه اولیای دم تقاضای قصاص نکند یا رضایت دهد و یا خواستار دیه شود که موضوع کاملا روشن است. ولی اگر اولیای دم تقاضای قصاص کند و تایید شود باید از ولی‌دم استیذان طلب کنند که در این دوره به ریاست قوه قضاییه این امر واگذار شده تا اذن قصاص را برای اجرا بدهد.

 

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اگر خود اولیای دم تقاضای اجرای قصاص را داشته باشد، یک اجازه برای خود قصاص و یکی تقاضا برای اجرای قصاص است. همچنین اگر اولیای دم نبودند، حال به هر طریقی در دسترس نبودند، بحث جداگانه‌ای است و اگر می‌خواستند به طور عمد طرف مقابل را اذیت کند یعنی نه رضایت می‌دادند و نه دیه را قبول می‌کردند، در اینجا دادگاه و دادستان می‌توانند به شرطی که طرف مقابل محکومیت دیگری نداشته باشد، با تمهیدات و صدور قرار مناسب اقداماتی را انجام دهد که به طرف مقابل ظلم نشود.

 

خبرنگار دیگری در مورد پرونده رمال‌ها که منتسب به دولت بود، پرسید و گفت آیا حکمی در این زمینه صادر شده است و از دادستان کل کشور خواستار توضیح شد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: اگرچه تحت این عنوان امکان دارد این موضوع در جامعه مطرح شود، ولی در کیفرخواست صادره، این عنوان مجرمانه نبوده است. در دادگاه این افراد محکوم شده‌اند که باید بگویم دو نفر از آنها پرونده‌شان به دادگاه رفته و حکم‌شان صادر شده است.

 

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که بعضی از مقامات دولتی که دارای پست‌هایی می‌باشند، سوءاستفاده‌هایی را می‌کنند ولی تاکنون حکمی را دریافت نکرده‌اند. برای پیشگیری از فرار این متهمان چه کاری را انجام می‌دهید؟ آیا این افراد ممنوع‌الخروج می‌شوند یا خیر؟ محسنی‌اژه‌ای در جواب به این سوال خبرنگار گفت: شما نسبتی را به دولت می‌دهید که این موضوع قابل تعقیب است. طبیعی است که اگر اتهامی این افراد داشته باشند و مستند باشد، دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند. بنده بارها گفته‌ام که خود را جای دیگری بگذاریم. اگر خود شما در دولت بودید، راضی بودید که زمانی که از خودتان نمی‌توانید دفاع کنید، این حرف‌ها را به شما نسبت بدهند.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا از فیلم «من مادر هستم» شکایت شده یا خیر؟ گفت: بنده این موضوع را نمی‌دانم. یکی از این فیلم‌ها مشکلی نداشت ولی یکی دیگر از فیلم‌ها هم‌چنان در حال بررسی است.

 

در ادامه خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که در دادگاه زورگیران اتهام محاربه و فساد فی‌الارض برای دو نفر از متهمان این پرونده صادر شده بود که یکی از شاکی‌ها در جلسه دادگاه گفت که حاضر نیستم این افراد اعدام شوند، آیا در زمینه بحث محاربه، شکایت خصوصی مطرح است حتی از لحاظ جرم عمومی؟ محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: در مورد محاربه و افساد فی‌الارض باید بگویم که رسیدگی شاکی خصوصی نمی‌خواهد. اگر چنانچه شاکی خصوصی باشد و شاکی خصوصی متضرر از لحاظ مادی و معنوی شده باشد که در بعضی مواقع منجر به قتل هم می‌شود و اولیای دم هم شکایت می‌کنند، در این مواقع هم حکم قصاص و حکم اعدام صادر می‌شود. لذا در اینجا اگر شاکی خصوصی هم رضایت بدهد و اگر حکم ثابت شود، حکم قابل اجرا است.

 

خبرنگار دیگری از غلامحسین اژه‌ای در رابطه با پرونده دختر 9 ساله سنقری که خانواده وی با پوشیدن کفن در روبه‌روی مجلس خواستار مجازات متهم ردیف سوم این پرونده بودند پرسید، که دادستان کل کشور در پاسخ به سوال با بیان اینکه این پرونده مراحل قانونی‌اش را طی می‌کند، گفت: اثبات یک مساله گاهی در دادگاه سخت است. فرد مجنی‌علیه یا بستگان وی ذهنیتی دارند و ممکن است که این ذهنیت درست باشد اما اثبات آن در دادگاه مشکل است، لذا بعضی از شکایت‌ها، اثباتشان سخت است، در واقع در بعضی مواقع حضور چهار شاهد و اقرار آنها در چهار جلسه متفاوت عادی نیست.

 

وی ادامه داد: در بعضی مواقع قاضی با یکسری از شواهد علم پیدا می‌کند به خصوص اگر جنایتی توسط چند نفر اعمال شود، در اینجا اثباتش نیاز به علم قاضی دارد. به طور مثال سه نفر وارد خانه‌ای می‌شوند و این سه نفر متهم به جنایت می‌شوند. در اینجا علم قاضی نیاز است و ممکن است قاضی نسبت به یک یا دو نفر از این افراد علم پیدا کند، به فرض که دو نفر از آنها حکم قصاص را گرفت. ممکن است که نفر سوم به عنوان معاونت در عمل ارتکابی حکمش فرق داشته باشد. درست است که همه این افراد با هم بودند، ولی باید این موضوع را هم در نظر گرفت که یکی از آن افراد درخصوص جنایت مستقیما دست داشته‌ و دیگری دست نداشته است.

 

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: وظیفه شما رسانه‌هاست که قانون، شرع و انصاف را توضیح دهید. آن چیزی که افراد در ذهن‌شان دارند، اگر در دادگاه ثابت نشد، افراد باید نسبت به آن قانع شوند.

 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری‌اش در پاسخ به سوالی در مورد نطق یکی از نمایندگان مجلس علیه خانواده هاشمی و شکایت دادستانی و اعضای این خانواده از این نماینده مجلس،‌ گفت: من از شکایت دادستانی خبر دارم و می‌دانم که پرونده به دادسرای ویژه روحانیت رفته است ولی الان نمی‌دانم در آنجا چه اقدامی صورت گرفته است و از شکایت اعضای این خانواده نیز اطلاعی ندارم.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اتفاقات رخ داده پیرامون توقف اعلام نتایج آزمون کارآموزی وکالت سال 91 نیز گفت: یک بحث این است که آیا اسکودا می‌تواند حتی با وجود قرارداد با سازمان سنجش، آزمون برگزار کند یا خیر؟ چون مسلما اسکودا آمده و از ثبت شرکت‌ها مجوز گرفته است. اینکه نماینده‌ای از کانون وکلا برای برگزاری این آزمون داشته یا خیر، نیز یک سوال است. اگر نمایندگی نداشته آیا خود حق چنین کاری را داشته است یا خیر؟

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بر فرض اینکه بگوییم اسکودا نمایندگی نداشته، باید دید آیا در اساسنامه‌اش پیش‌بینی شده که می‌تواند آزمون برگزار کند یا خیر و بحث دیگر این است که آیا اسکودا باید از ثبت شرکت‌ها مجوز می‌گرفته یا در وزارت کشور ثبت می‌شده است؟ بازپرس اول پرونده از وزارت کشور سوال کرده بود و جواب آمده بود که اسکودا از وزارت کشور مجوز ندارد و این سوال هم وجود داشت که با توجه به نوع فعالیت اینها، باید از وزارت کشور مجوز می‌داشتند یا ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها کافی بوده است؟

 

وی گفت: سوال دیگر هم این بود که از لحاظ جایگاه حقوقی روشن نشده است که اسکودا حق برگزاری آزمون را دارد یا خیر؟ که این مساله‌ اختلافی است. کماکان بعضی‌ها اعتقاد دارند که اینها چنین حقی را نداشته و ندارند و حق دریافت این مبلغ پول را از داوطلبین را نداشته و ندارند. در مورد اینکه مبلغ گرفته شده کجا صرف شده است و آیا اینها زیرمجموعه کانون وکلا محسوب می‌شوند یا یک شخصیت حقوقی مستقل هستند نیز جای بحث وجود دارد.

 

دادستان کل کشور ادامه داد: همچنین باید روشن شود که آیا کانون‌های وکلا همه اقدامات و مسئولیت همه‌ی کارهای اسکودا را می‌پذیرند یا خیر؟ و اگر نمی‌پذیرند، باید پرسید کسانی که در این آزمون پذیرفته می‌شوند به کجا می‌روند؟ پذیرفته‌شدگان در این آزمون به همین کانون‌ها می‌روند و می‌خواهند وکیل شوند. لذا اینها سوالاتی است که مطرح است و پاسخ آنها باید روشن شود. رسیدگی به پرونده هم تمام نشده و پرونده مفتوح است ولی به نظر می‌رسد خود وکلا باید بنشینند و بیینند آیا این کار که اسکودا انجام داده، صحیح بوده است یا خیر؟ آیا خود آنها قانع می‌شوند یا خیر؟ اگر آنها قانع نشدند خودشان برای اصلاح این امر اقدام کنند.

 

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد تغییر بازپرس پرونده گفت: این مساله یک امر داخلی بوده است. من نرسیدم از دادستان سوال کنم تا بتوانم نسبت به این مطلب که تغییر بازپرس صرفا به خاطر بحث اسکودا بوده است یا مساله دیگر، اظهارنظر کنم ولی اجمالا باید گفت که دادستان این حق را دارد که اگر چنانچه فرضا بازپرسی بخواهد از یک شعبه به شعبه یا ناحیه دیگر برود او را تغییر دهد.

 

وی تصریح کرد : ‌اتفاقا این مساله در ذهن من بودم که علت تغییر بازپرس را بپرسم اما نرسیدم از دادستان در این باره سوال کنم ولی اصل تغییر بازپرس اشکالی ندارد.

 

وی در مورد اینکه آیا جلوگیری از اعلام نتایج آزمون وکالت سال جاری به خاطر شکایت داوطلبین آزمون سال گذشته قانونی بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: این تصمیم بر اساس برداشتی که بازپرس سابق از قانون داشته گرفته شده است و طبق فهم و استنباط بازپرس قبلی از قانون بلامانع بوده است اما اینکه بازپرس بعدی یا دادستان هم همین نظر را داشته باشند، من مطلع نیستم.

 

در ادامه خبرنگاری درباره انتشار اخباری مبنی بر وجود یک پرونده فساد اقتصادی با 40 هزار شاکی و اینکه گفته می‌شود فردی چنین تخلفات را انجام داده، قبلا استاندار چند استان بوده است،‌ گفت: من از این پرونده اطلاعی ندارم و چنین چیزی نشنیده‌ام.

 

محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به غیر از راهکارهای امنیتی و انتظامی در خصوص مسائل ارزی که تاکنون هم آنچنان که باید از آنها نتیجه گرفته نشده است چه کارهایی می‌توان کرد؟ گفت: در مورد اینکه صرفا با اقدامات قضایی و انتظامی می‌شود مسائل پیش آمده در خصوص سکه و ارز را اصلاح کرد باید گفت پاسخ منفی است. در مورد این مطلب نیز که آیا می‌شود کسانی را که اخلال می‌کنند را رها کرد هم باید گفت جواب منفی است.

 

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی که دارند تلاش هم می‌کنند باید باز هم تلاش کنند تا اقدامات موثری در این زمینه انجام دهند اما بالاخره جلوی سوء‌استفاده‌ها باید گرفته شود. در مورد تاثیر اقدامات قضایی و انتظامی هم باید گفت که این اقدامات مقداری از این مسائل جلوگیری کرده است اما اینکه صرفا با اقدامات قضایی و انتظامی بشود این امر را اصلاح کرد، پاسخ منفی است.

 

دادستان کل کشور افزود: به طور مثال فردای روزی که رییس‌جمهور در تلویزیون صحبت کرد هم دلار و هم سکه بالا رفت ولی بعدا پایین آمد ولی هنوز به قبلی بازنگشته است. البته من نمی‌خواهم بگویم که به خاطر صحبت‌های رییس‌جمهور بوده است زیرا اقدامات شیطنت‌آمیز آمریکا و تحریم‌ها هم وجود داشته است اما به هر ترتیب باید گفت که اقدامات صرف قضایی و انتظامی برای مقابله با این امر کافی نیست.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی دیگر در مورد بحث آزادی مشروط علی‌اکبر جوانفکر، اظهارکرد: من نشنیده‌ام که با درخواست آزادی مشروط موافقت شده باشد، ولی شرایط آزادی مشروط در قانون آمده است اما در مورد اینکه درخواستی مطرح شده باشد و با آن موافقت شده باشد خبر ندارم.

 

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا در وضعیت موسوی و کروبی تغییری ایجاد شده یا قرار نیست در وضعیت آنها تغییری داده شود؟ گفت: جواب هر دو سوال منفی است یعنی تغییری حاصل نشده است.

 

این خبرنگار پرسید برنامه‌ای هم برای تغییر وجود ندارد که محسنی‌اژه‌ای گفت: عرض کردم که تغییری حاصل نشده است.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در قبال اقدامات خصمانه کشورهای دیگر علیه ایران نظیر برداشتن شبکه‌های تلویزیونی از روی ماهواره‌ها، گفت: کسانی که مدعی آزادی بیان هستند اجازه نمی‌دهند که یک شبکه از ایران حرف خودش را بزند و آنها از مطالب مربوط به مسائل غزه و لبنان جلوگیری می‌کنند و اقدامات سختگیرانه و خصمانه‌ای را اعمال می‌کنند.

 

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در مورد نقض حقوق شهروندان ایرانی در کشورهای دیگر، اظهار کرد: در این رابطه هم اقدام سیاسی و هم اقدام حقوقی می‌توان انجام داد. از لحاظ سیاسی، وزارت خارجه و هر دستگاهی که متصدی است باید اقدام کند و به تبع ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم قطعا باید اقداماتی داشته باشد.

 

وی افزود: گاهی اوقات فردی واقعا مرتکب جرمی شده که در این صورت باید وزارت خارجه برود و نگذارد حقوق شهروندی او پایمال شود هر چند که مجرم باشد. ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم در این زمینه ورود می‌کند اما گاهی اوقات فردی را بی‌جهت بازداشت و مورد ظلم قرار می‌دهند که از این موارد هم زیاد رخ داده است و در اینجا هم وزارت خارجه و هم قوه قضاییه می‌توانند اقدام کنند.

 

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در هر صورت اقدامات دنیا امروز کاملا متناقض است و آنها با وجود ادعاهایی که دارند اجازه نمی‌دهند نسبت به جنایت‌هایشان تظلم‌خواهی شود اما اگر نمونه کوچکی در ایران یا جاهای دیگر دنیا اتفاق بیفتد نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند.

 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی،‌گفت: قوه قضاییه، ستادی را تشکیل داد و الان هم این ستاد فعال شده و در آینده نیز فعال‌تر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ستاد مرکزی و چند ستاد استانی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این ستادها چند وظیفه دارند از جمله اینکه ستادهای انتخاباتی که رصد می‌کنند. دوم اینکه نامزدها را دعوت می‌کنند و به آنها می‌گویند مراقبت باشند که خدای ناکرده خلافی صورت نگیرد و اگر هم خدای ناکرده تخلفی صورت گیرد سعی می‌شود خیلی سریع در شعبات مخصوص و به صورت خارج از نوبت به آنها رسیدگی شود.

 

محسنی‌اژه‌ای هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعلام جرم دادستانی علیه یک نماینده مجلس در تناقض با مصونیت سیاسی نمایندگان نیست و آیا این امر باعث ایجاد محدودیت در فضای آزاداندیشی در مجلس نمی‌شود؟ ‌گفت: خیر. این مساله نه با آزاداندیشی و نه با مصونیت با همان توضیحاتی که عرض کردم منافاتی ندارد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر وجود زمزمه‌هایی درباره تعطیلی مجدد به خاطر آلودگی هوا و اینکه آیا دادستانی در این زمینه ورود کرده است یا خیر؟ گفت: خیر. دادستانی در این زمینه ورود نکرده است.

آخرین خبر از مرخصی مشروط فائزه هاشمی

سخنگوی قوه قضاییه اخبار مربوط به مرخصی مشروط فائزه هاشمی و جوانفکر را رد کرد.

 

  حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دقایقی پیش در حاشیه مراسم معارفه دادستان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: شایعاتی که اخیراً در مورد پرونده هاشمی مطرح شده است صحت ندارد چرا که هنوز دادگاهی تشکیل نشده و محاکمه‌ای صورت نگرفته است که قاضی حکمی را صادر کند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌‌توان هیچ اظهار نظری را در این زمینه انجام داد و باید منتظر ماند و نتیجه جلسات دادگاه را مشاهده کرد و سپس در این زمینه بحث کرد.
 

مرخصی مشروط فائزه هاشمی و جوانفکر صحت ندارد

 
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سئوال که آیا فائزه هاشمی و جوانفکر به مرخصی مشروط رفته‌اند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که هیچ گونه مرخصی مشروط برای این دو نفر صادر نشده است.
 
این مسئول آزادی شهرام جزایری را نیز تکذیب کرد و ابراز داشت: هیچ مرجع قضایی نسبت به آزادی شهرام جزایری حکمی نداده است.

زمان پایان محکومیت "فائزه هاشمی"

وکیل خانواده هاشمی مدعی شد: در حال حاضر فائزه هاشمی از انفرادی به بند عمومی منتقل شده و تا یک ماه و نیم دیگر محکومیت وی به اتمام می‌رسد.

 
"محمود علیزاده" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت "فائزه هاشمی" اظهار داشت: وی در حال حاضر از انفرادی به بند عمومی زندان منتقل شده است.

وکیل خانواده هاشمی مدعی شد: با وجود این که دو ماه دیگر از محکومیت فائزه هاشمی باقی مانده ولی موکلم در طول مدت حبس از مرخصی استفاده نکرده و به احتساب زمان مرخصی‌ها، مدت زندان وی به یک ماه و نیم کاهش پیدا کرده که پس از آن آزاد خواهد شد.وی درباره آخرین اخبار پرونده "مهدی هاشمی" مدعی شد: هنوز کیفرخواست مهدی صادر نشده و روند رسیدگی به پرونده وی ادامه دارد.

گفتنی است؛ فائزه هاشمی در جریان اتفاقات سال ۸۸ به جرم "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به ۶ ماه حبس محکوم شد که چند ماه پیش برای طی دوران محکومیت ۶ ماهه به زندان اوین منتقل شد و هنوز مدت حبس وی به پایان نرسیده است.

تو بیش از فرزندی من فرزند انقلابی-نامه هاشمی به "مهدی"در سال ۶۵

از کودکی به خاطر وضع زندگی من و درگیری‌ام با رژیم طاغوت همیشه در معرض خطر بودی و سالها فقط پدرت را در پشت میله‌های زندان ملاقات می‌کردی، اما هرگز وحشت و واماندگی تو را به یاد ندارم

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19208.jpeg

"تو بیش از فرزندی من ، فرزند انقلابی ، زیبنده نظام اسلامی همین است که فرزند رئیس مجلس، فرمانده‌جنگ‌، نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع مثل سایر فرزندان انقلاب بی‌نام و نشان در جبهه‌ها حضور یابد . "

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، گزیده نامه سال 1365 ایشان به " مهدی " بدین شرح است :

* نور چشم و فرزند بسیار عزیز و دلبندم "مهدی"در گذشته این مضمون فوق‌العاده را خطاب به فرزندان دیگر نوشته‌ام، ولی هیچ وقت مثل این بار معنا و مفهوم آن در قلبم و مغزم، تائید و تصدیق دریافت نکرده‌بود.

* چند دقیقه بیشتر از تلفن تو و آقای رحمانی محافظ باوفایمان، که از مرکز لشکر سیدالشهداء به خانه زدید، نگذشته‌است. گفتند که اکنون عازم خط مقدم هستید، برای نبرد علیه صدامیان متجاوز و گفتی آموزش خوب دیده‌ای؛ 15 روز تمرین. صدایت مردانه و محکم بود و نشانی از دلهره و تشویش در آن ندیدم.نمی‌دانم صدای من در گوش تو چگونه بود؟

* تصدیق می کنم دلیری و گُردی شما جوانان را. ولی اعتراف دارم که صدای من، نباید مثل صدای تو، پر و پیمان باشد، چون حالم کمی عوض شده‌بود. البته نه به خاطر نگرانی از شهادت یا آسیب دیدن تو، بلکه به خاطر هیجان ناشی از داشتن فرزندی شجاع و فداکار که در اولین روزهای درک سن مجاز شرکت در جنگ -17 سالگی- خانه و مدرسه و رفاه و مقامات را به سوی میدان جهاد، پشت سر گذاشت و لحن صدایش، خبر از انتخاب آگاهانه و نه احساس جوانی می‌داد.

* منتظر تلفن شما بودم. پریشب در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء طرح حمله را که فرمانده نیروی زمینی سپاه آورده‌بود، تصویب کردم و مطلع شدم لشکری که شما عضو داوطلب آن هستید، مسئولیت شکستن خط و تصرف نقاط حساسی را دارد. و مایل هم بودم مقداری بیشتر با تو حرف بزنم، ولی نخواستم خط تلفن را که لابد رزمندگان دیگر هم می‌خواهند از آن برای خداحافظی با بستگانشان استفاده کنند، در اشغال داشته‌باشیم. از تند صحبت کردن شماها هم فهمیدم که شما هم مایل نیستید، تلفن معطل شود.

* می‌دانی که فرزندان مسئولین اعم از آیت‌الله خامنه‌ای، آیت الله منتظری، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی هم اکنون در جبهه هستند و یا بوده‌اند و اگر مسئولان کشور چنین نبودند توده مردم اینگونه مقاوم و فداکار و شهادت‌طلب نبودند .

* از کودکی به خاطر وضع زندگی من و درگیری‌ام با رژیم طاغوت همیشه در معرض خطر بودی و سالها فقط پدرت را در پشت میله‌های زندان ملاقات می‌کردی، اما هرگز وحشت و واماندگی تو را به یاد ندارم.

* تو بیش از فرزندی من ، فرزند انقلابی ، زیبنده نظام اسلامی همین است که فرزند رئیس مجلس، فرمانده‌جنگ‌، نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع مثل سایر فرزندان انقلاب بی‌نام و نشان در جبهه‌ها حضور یابد .

 

عکس/هاشمی و مهدی در کنار سفینه‌ فضایی

 

 این تصویر مربوط به یکی از سفرهای آیت‌الله هاشمی بهرمانی(رفسجانی) به کشور روسیه است.

در این تصویر آرشیوی که گویا در نمایشگاه دستاوردهای فضایی روسیه! در آن زمان عکسبرداری شده است، مهدی هاشمی نیز در پشت ماکت بخشی از یک سفینه فضایی روسی و رو به دوربین ایستاده است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19200.jpeg



در این عکس که متعلق به حوالی سال 1368 است، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران نیز دیده می‌شود که لباس سبز رنگ دارد و پشت به دوربین ایستاده است.

 

مهدی هاشمی در 24 سالگی و ماجرای یک کشتی تفریحی+اسناد و تصاویر کشتی

 نام مهدی هاشمی به عنوان متهم اولین بار در دادگاهی مطرح شد که حمزه کرمی و مسعود باستانی در دادگاه به جرایم خود اعتراف می کردند.


مسعود باستانی که به اعتراف خودش با رادیو بیگانه چکاوک ارتباط داشت و مستقیما از این رادیو حقوق دریافت می کرد، در خصوص اقدامات مهدی هاشمی گفت: «سایت جمهوریت زیر نظر مهدی هاشمی رفسنجانی اداره می‌شد و من به عنوان عضو شورای سردبیری شیفت بعدازظهر زیر نظر افرادی چون کرمی و نوربخش کار می‌کردم.

مسعود باستانی همچنین درخصوص نوع عملکرد سایت جمهوریت و مطالبی که در آن منتشر می شد، اینگونه اعتراف کرد: تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی‌ انتظامی، ایجاد شبهه در انتخابات، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت‌شکنی و ایجاد التهاب در جامعه، ما آن را از سوی مهدی هاشمی مدیریت کلان سایت جمهوریت در دستور کار داشتیم.

این متهم در یکی از دفاتر دانشگاه آزاد کارهای مربوط به بروزرسانی سایت جمهوریت را انجام می داد و حق الزحمه خود را از طریق چک هایی که از سوی دانشگاه آزاد صادر می شد، دریافت می کرد. حمزه کرمی که از نزدیکان مهدی هاشمی محسوب می شود دیگر متهمی بود که با قرار گرفتن پشت جایگاه متهمین از نقش محوری خود در سایت جمهوریت پرده برداشت.

کرمی در بخشی از اعترافات خود با اشاره به فعالیت های ضد تبلیغی "سایت جمهوریت" علیه سازمان های نظامی و دولتی اینگونه ادامه داد:سایت جمهوریت با مدیریت اسمی کرمی و مدیریت رسمی مهدی هاشمی، راه‌اندازی شد؛ چند روز بعد جاسبی با تغییر نظر به عوامل سایت اطلاع داد که می‌خواهد در انتخابات بدون موضع باشد؛ لذا دستور تعطیلی سایت جمهوریت را صادر کرد ولی با فشارهای هاشمی این سایت به کار خود همچنان ادامه داد. سایت جمهوریت ابتدا قرار بود از کاندیدایی در انتخابات حمایت و نسبت به دولت نهم نیز نقدهایی داشته باشد ولی با فشارهای مهدی هاشمی، این سایت تبدیل به سایت تضعیف کننده سازمان‌های نظامی از جمله بسیج، سپاه و سازمان‌های دولتی شد و کار به جایی کشید که این سایت بر خلاف واقعیت، شبهه تقلب در انتخابات را تلقین کرد.

مهدی هاشمی حتی مطالب تندتری را برای انتشار به سایت جمهوریت ارائه می‌داد که از جمله مطالب می‌توان به گزارشی که 2 روز قبل از انتخابات توسط وی به کرمی داده شده، اشاره کرد که در این گزارش فرمانده بسیج متهم به تخریب و تضعیف میر حسین موسوی شده بود؛ البته این گزارش هرگز منتشر نشد. در روزهای آخر هم برخی پرسنل سایت با چاپ شب‌نامه در ستادهای انتخاباتی و توزیع آنها، به تضعیف دولت و نظام می‌پرداختند.


*اعترافات نزدیکان مهدی هاشمی


نقش پررنگ مهدی هاشمی در طراحی و عملیاتی کردن اغتشاشات بعد از انتخابات که توسط عوامل  نزدیکان مهدی هاشمی صورت گرفته بود سبب شد تا علیرغم انتظار آحاد جامعه مبنی بر دستگیری و یا حداقل احضار وی به دادگاه، نامبرده به انگلیس فرار کند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19198.jpeg

 


درست در همین اثنا بود که علی اکبر هاشمی رفسنجانی به دفاع از مهدی هاشمی حکم وی را به عنوان مسئول دفتر و نماینده ریاست هیات های موسس و امنا در کلیه واحد های برون مرزی صادر کرد.

البته ادعای پدر درخصوص سفر خارج از کشور فرزندش این بود: "مهدی به سفر کاری رفته است و این نیز مسئله عادی بوده است؛ دانشگاه آزاد 6 دانشگاه در خارج دارد که الان مهدی رفته به لندن و بیروت برای سرکشی درحالی که بقیه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشی نکرده است. در زنگبار هم زمینی گرفته‌ که باید در آن دانشگاه ساخته شود و هنوز کارهای ارمنستان و تاجیکستان و دبی نیز مانده است."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: "مهدی دائما می‌خواهد بیاید ولی به او می‌گویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد. الان هم رفته است دکترا ثبت نام کرده است و قرار است رساله‌اش را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور بگذراند.


*و ماجرای حکم جلب آقازاده لندن نشین


در تاریخ 12 اسفند 88 دستگاه قضا با صدور حکم احضار مهدی هاشمی به دادگاه اعلام کرد نامبرده به محض ورود به کشور آماده محاکمه خواهد شد. اما عدم مراجعه آقازاده به کشور و حضور یافتن در دادگاه باعث شد تا سرانجام قوه قضائیه اعلام کند. وی به محض ورود به کشور، در فرودگاه دستگیر خواهد شد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19201.jpeg

 


اگر چه در داخل کشور اتهامات سنگینی متوجه مهدی هاشمی بود و حتی در گزارش کمیسیون اصل 90 به نقش مهدی هاشمی،اشاره شده بود ولیکن در آنطرف مرزها مهدی هاشمی نیز بیکار ننشسته بود و گاه‌ و‌ بیگاه با شکایت‌ها و نامه‌های متمادی اعتراض خود را به اظهارات مسئولین قوه‌قضائیه رساند.


*رییس جدید دانشگاه آزاد: دانشگاه آکسفورد وجود خارجی نداشت


 سرانجام پس از کش و قوس های فراوان عبدالله جاسبی پس از 30 سال از ریاست دانشگاه آزاد کنار گذاشته شد تا فرهاد دانشجو ریاست دانشگاه آزاد را برعهده بگیرد.

او در یک اظهار نظر جنجالی در خصوص واحدهای خارج از کشور این دانشگاه ‌گفت: "فعالیت واحد آکسفورد دانشگاه آزاد به جهت اینکه اساسا فعالیتی نداشته و صرفاً چند نفر در آن مشغول به‌کار بوده‌اند، معلق ‌و مأموریت کسانی که به این واحد اعزام شده بودند، لغو شده است."

چند ماه بعد و درست همزمان با برگزاری آزمون غیرپزشکی دانشگاه آزاد، موضوع آکسفورد دانشگاه آزاد سوالی بود که فرهاد دانشجو بدان پاسخ داد. واحد آکسفورد از سال 82 تأسیس شده و طی این سالها نزدیک به 6 میلیون پوند برای این واحد هزینه شده و پول‌ها هم تماما به حساب دانشگاه واریز شده تنها مسئله این است که باید بررسی شود تا متوجه شویم پول‌ها کجا هزینه شده است.


*سوءاستفاده های مالی که ریشه درگذشته داشت


صرف میلیون ها پوند هزینه برای دانشگاهی که هیچ وجود خارجی نداشته همه را در فکر فرو برد که هزینه های صورت گرفته در کجا خرج  و صرف چه اموری می شد. در تازه ترین اسناد بدست آمده از بروز یک حادثه ویژه در مورد مهدی هاشمی اینکه او در سال 72 نامه ای به معاون اداری و تربیت بدنی وقت فرماندهی هوایی فرودگاه مهرآباد نوشته شده است.


در این نامه مهدی هاشمی درخواست تحویل گرفتن شناوری را جهت ترخیص داشته است که متعلق به وی بوده و نامبرده نماینده خود را برای تحویل گرفتن این شناور مجلل معرفی می کند. 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19203.jpeg

مهدی هاشمی که در تاریخ 24/11/72 خود را به عنوان رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران معرفی می کند هیچ گاه عنوان نمی کند که یک کشتی مجلل تفریحی با آن امکانات را با چه هدفی و برای چه کاری سفارش داده است؟
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19204.jpeg
 


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19205.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19206.jpeg



حال سوال بسیار مهم در اینجا این است که مهدی هاشمی در سال 72 که 24 سال بیشتر نداشته چگونه رییس هیات مدیره یک شرکت بسیار مهم دریایی می شود و نسبت به ورود یک کشتی بسیار مجلل تفریحی و شخصی اقدام می کند.

مهدی هاشمی باید بگوید آیا پول هایی که صرف راه اندازی سایت و فعالیت های سیاسی می‌کرد،همین پول هایی نبودند که با سوءاستفاده از موقعیت شغلی و مناصب اداری به صورت نامشروع بدست می آورد.


*آیا وعده قوه قضائیه عملی می شود


در هفته جاری خبرگزاری های رسمی کشور و سایت های خبری،خبری را مخابره کردند مبنی بر اینکه مهدی هاشمی به زودی به کشور مراجعت خواهد کرد.

پس از این بود که خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در شنیده‌های خود خبرهایی را شنید که حکایت از آن دارند مهدی هاشمی، آقا زاده لندن نشین، اکنون در دبی بوده و در تلاش است با برگه تردد وارد ایران شود؟

نام برده هم اکنون به دبی رفته و برای ورود به کشور از پاسپورت ایرانی خود استفاده نخواهد کرد بلکه از نمایندگی وزارت خارجه برگه تردد و ورود دریافت کرده است؟

مهدی هاشمی که حالا احتمال داشتن پاسپورت انگلیسی اش بسیار قوت گرفته ورودش به ایران بسیار قریب الوقوع بوده و همین قرابت زمانی حضور مهدی هاشمی در کشور و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سبب شده تا جنبش های دانشجویی و آحاد مردم با نوشتن بیانیه، صدور اطلاعیه و همچنین تشکیل جنبش هایی در سطح فضای مجازی از مسئولان عالی قوه قضائیه بخواهند که بلافاصله پس از ورود وی را دستگیر کرده و در دادگاهی صالح بدون درنظر گرفتن روابط خانوادگی، محاکمه شود. 

هاشمی، محسن رضایی و مهدی هاشمی در روسیه

بر اساس اطلاعات سایت آیت‌الله هاشمی بهرمانی(رفسنجانی)، این تصویر متعلق به سال 68 است.

در این تصویر، آیت‌الله هاشمی بهرمانی، محسن رضایی و مهدی هاشمی بهرمانی (با کت سفید و پیراهن تیره) در کنار یکدیگر دیده می‌شوند.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19190.jpeg

مهدی هاشمی با چه حکمی به لندن رفت + تصویر

حدود یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم هاشمی رفسنجانی در تاریخ 88/04/25 فرزند خود، مهدی هاشمی را به عنوان مسئول دفتر و نماینده ریاست هیات‌های موسس و امناء در کلیه واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد منصوب کرد.

 

 

دانشجویان آمدند و مهدی هاشمی نیامد!

 

 مهدی هاشمی به ایران نیامد ولی تجمع دانشجویان خواهان محاکمه وی در فرودگاه امام (ره) برگزار شد.در این تجمع دانشجویان طوماری را خطاب به دستگاه قضا برای محاکمه مهدی هاشمی امضا کردند.وکیل مهدی هاشمی در گفتگو با فارس گفت که اگر امشب مهدی هاشمی نیاید ، معلوم نیست کی به ایران برخواهد گشت.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19191.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19192.jpeg

حضور نماینده دادستان تهران برای تفهیم اتهام به مهدی هاشمی

مهدی هاشمی وارد تهران شد + تصاویر / یاسر و فاطمه هاشمی: مهدی را دستگیر کردند

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19195.jpeg

 مهدی هاشمی با پرواز دوبی ـ تهران ساعت 21 و 30 دقیقه شب یکشنبه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به کشور برگشت.


به گزارش ایسنا، بنا بر گفته وکیل خانواده هاشمی یاسر و فاطمه هاشمی که به استقبال مهدی به دوبی رفته بودند، به همراه وی وارد تهران شدند.


محسن هاشمی از جمله افراد خانوده هاشمی است که در فرودگاه به استقبال وی رفت.


نماینده دادستانی تهران نیز در فرودگاه حضور دارد.


در حالی که شب گذشته جمعی از دانشجویان که از خبر ورود مهدی هاشمی آگاه شده بودند، در فرودگاه بین‌المللی امام (ره) تجمع کردند، امشب فقط تعدادی از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های کشور در فرودگاه حضور دارند.


دانشجویان تجمع کننده در شب گذشته که اقدام خود را محاکمه مهدی هاشمی در دادگاه افکار عمومی نام گذاشته بودند، با این اعتقاد که مهدی هاشمی در حوادث پس از انتخابات سال 88 دست داشته است، خواهان محاکمه وی هستند.


در همین زمینه دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان امشب به خبرنگار ایسنا گفت: به دلیل صادر نشدن مجوز تجمع مقابل خانه مهدی هاشمی این اقدام میسر نشد و ما درخواست و طوماری را که برای محاکمه وی جمع کرده‌ایم را به رییس قوه قضاییه ارائه خواهیم کرد.


حضور نماینده دادستانی در فرودگاه امام خمینی (ره) برای ابلاغ احضاریه دادستانی و تفهیم اتهام است و مهدی هاشمی فردا در دادسرا حاضر می شود.


محمود علیزاده طباطبائی - وکیل مهدی هاشمی - در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب اظهار داشت : همانطور که پیش از این اعلام کردم دلیلی برای بازداشت موکلم وجود ندارد و حضور نماینده دادستان در فرودگاه امام (ره)  برای ابلاغ احضاریه دادستانی و تفهیم اتهام به مهدی هاشمی خواهد بود.


وی افزود : پس از دریافت احضاریه، فردا برای دفاع از اتهامات در دادسرا حاضر خواهیم شد و پس از آن قاضی پرونده تصمیم گیری خواهد کرد.

 

    

 

حضور نماینده دادستان تهران برای تفهیم اتهام به مهدی هاشمی

نماینده دادستان تهران برای تفهیم اتهامات مهدی هاشمی در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران حاضر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده دادستان تهران برای تفهیم اتهامات مهدی هاشمی در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران حاضر شده و قرار است به محض ورود وی به سالن اصلی فرودگاه روال قانونی مربوط به وی را طی کند.

 

یاسر و فاطمه هاشمی: مهدی را دستگیر کردند

در همین حال بعد از آن که مهدی هاشمی تحت الحفظ از فرودگاه خارج شد ، یاسر و فاطمه هاشمی در جمع خبرنگاران حاضر شدند.
به گزارش مهر،  یاسر هاشمی یکی از سه پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران گفت: "مهدی هاشمی با افتخار به کشور بازگشت و با افتخار بازداشت شد."

فاطمه هاشمی خواهر بزرگتر مهدی هم به کنایه به خبرنگاران گفت:" پس از برخورد دستگاه قضایی با دزدان 3000 میلیاردی بیت المال تنها برادر من مانده بود که باید در این کشور با او برخورد می شد که او را هم دستگیر کردند."

 فارس و مهر به نقل از وکیل هاشمی: بازداشت نشده است

 در همین حال خبرگزاری فارس نوشت که با سیدمحمود علیزاده طباطبایی گفت‌وگو کرده و او نیز ادعای فاطمه و یاسر هاشمی مبنی بر بازداشت برادرشان در فرودگاه امام خمینی (ره) را رد کرده است.

فارس به نقل از وی نوشت:دقایقی قبل که با محسن هاشمی تماس گرفتم، به من گفت که مهدی با ماشین دادسرا به سمت منزل پدرش در جماران راهی شده است.

مهر هم نوشت، سید محمود علیزاده طباطبایی، ادعای یاسر و فاطمه دو فرزند آیت اله هاشمی مبنی بر بازداشت برادرشان در فرودگاه امام خمینی (ره) را تکذیب کرد و گفت: همانطور که پیش از این هم گفتم با توجه به ابلاغ حکم دادستانی به موکلم دلیلی برای بازداشت وی وجود ندارد.

طباطبایی افزود: موکلم به وظایف قانونی خود در قبال ابلاغیه دادستانی عمل خواهد کرد.
وی تصریح کرد: طی تماس تلفنی که با آقای محسن هاشمی برادر بزرگتر خانواده داشتم ایشان به من اطلاع دادند که مهدی با ماشین دادسرا به طرف خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی در جماران تهران حرکت کرده اند.
 
وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی ساعاتی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: حضور نماینده دادستان در فرودگاه امام (ره) برای ابلاغ احضاریه دادستانی و تفهیم اتهام به مهدی هاشمی خواهد بود.

علیزاده طباطبایی افزوده بود: پس از دریافت احضاریه، فردا برای دفاع از اتهامات در دادسرا حاضر خواهیم شد و پس از آن قاضی پرونده تصمیم گیری خواهد کرد.

 

24 ساعت همراه با چهارمین فرزند هاشمی رفسنجانی

«مهدی هاشمی» از فرودگاه امام (ره) تا زندان اوین

«مهدی هاشمی» دومین پسر و چهارمین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مدت‌ها به کشور بازگشت. او پس از گذشت 24 ساعت از تجمع جمعی از دانشجویان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد و این آغازی بود برای رسیدگی‌های قضایی به پرونده مطرح علیه وی. مهدی هاشمی پایان وقت اداری امروز به زندان اوین انتقال یافت.

ورود به فرودگاه با پرواز دوبی ـ تهران

مهدی هاشمی ساعت 21:30 شامگاه یکشنبه ـ دوم مهرماه ـ با پرواز دوبی ـ تهران از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد.

یاسر و فاطمه هاشمی نیز که برای استقبال از مهدی به دوبی رفته بودند، همراه وی وارد تهران شدند. محسن هاشمی هم از جمله افراد خانواده هاشمی بود که در فرودگاه به استقبال «مهدی» رفت.

نماینده دادستانی تهران نیز در فرودگاه حضور داشت و گفته شده بود که وی برای تفهیم اتهام مهدی هاشمی به فرودگاه آمده اما قرار نیست هاشمی بازداشت شود.

در حالی که شامگاه شنبه جمعی از دانشجویان که از بازگشت مهدی هاشمی آگاه شده بودند، در فرودگاه امام (ره) تجمع کردند، یکشنبه‌شب فقط تعدادی از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های داخلی در فرودگاه حضور داشتند.

دانشجویان تجمع‌کننده اقدام خود را محاکمه مهدی هاشمی در دادگاه افکار عمومی نام گذاشته بودند؛ با این اعتقاد که مهدی هاشمی در حوادث پس از انتخابات سال 88 دست داشته است.

با وجود آنکه یاسر هاشمی در لحظه خروج از فرودگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی بازداشت شده، وکیل مدافع مهدی هاشمی خبر داد که وی بازداشت نشده است.

سید محمود علیزاده طباطبایی درباره چرایی خبر اعلام شده از سوی یاسر هاشمی گفت که برای مواجه نشدن مهدی هاشمی با خبرنگاران، ماموران دادستانی وی را از «یاسر» و «فاطمه» جدا کردند و به همین دلیل، چنین خبری از روی عصبانیت اعلام شد وگرنه مهدی هاشمی بازداشت نشده و تحت تدابیر امنیتی به سمت منزل پدر راهی شده است.

وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت که در فرودگاه اتهامی به مهدی هاشمی تفهیم نشده است زیرا اصولا در فرودگاه تفهیم اتهام نمی‌شود بلکه تنها به موکلش اخطار داده شده و این امر ابلاغ شده است که ظرف 24 ساعت خود را به دادسرا معرفی کند.

از سوی دیگر یاسر و فاطمه هاشمی انتقادات شدیدی را به دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی وارد کردند.

در هنگام خروج از فرودگاه، یاسر هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: مهدی مشکلی ندارد و به همین خاطر با افتخار به ایران بازگشته است.

 

وی در برابر این پرسش یکی از خبرنگاران که "پس پرونده های مطرح شده درباره مهدی هاشمی چیست؟"، پاسخ داد: دزدان 3 هزار میلیاردی دارند با آزادی می‌گردند. پرونده‌های داغ‌تری هست که باید به آنها رسیدگی شود.

فاطمه هاشمی نیز با انتقاد از دستگاه قضایی اظهار کرد: دزدان، جاسوسان و فاسدان آزادند ولی فرزندان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روانه زندان می‌شوند.

وی همچنین مدعی شد که دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی دوست نداشتند مهدی به کشور برگردد ولی او برگشت چون پاک و سالم است.

حضور مهدی هاشمی در دادسرای اوین

پس از گذشت اولین شب از ورود مهدی هاشمی به تهران و تجمع عده‌ای مقابل منزل وی، وکیل مدافع وی صبح دوشنبه از حضور موکلش در دادسرای امنیت (شهید مقدس) خبر داد.

 

ساعاتی بعد اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (اتحادیه اول) با انتشار اطلاعیه‌ای درباره ورود مهدی هاشمی به ایران، پرهیز دستگاه قضا از پرداختن به مسایل حاشیه‌ای در رسیدگی به پرونده وی و شرح صدر تشکل‌های دانشجویی در این رابطه را خواستار شد.

 

حضور خانواده هاشمی در مقابل دادسرا و اظهارات عفت مرعشی

دقایقی بعد یاسر، محسن و فاطمه از اعضای خانواده هاشمی به همراه عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محوطه بیرونی دادسرا در مقابل زندان اوین حضور یافتند.

 

عفت مرعشی از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد کرد و گفت: اتهامی را که وجود ندارد می‌خواهند تفهیم کنند. به مردم اتهام می‌زنند. مردم اتهامی ندارند.

 

مادر مهدی هاشمی همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌های خاص اظهار کرد: اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند "چ"، "ر"، "د" و ... بیان می‌کنند ولی اسم پسرم را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.

 

وی همچنین پس از ملاقات با دختر خود (فائزه هاشمی) در اوین و ابراز رضایت از وضعیت او گفت: قول داده بودند وکیل پسرم همراه او باشد ولی الان وکیلش را راه نمی‌دهند. خودش را هم داخل برده‌اند و بازجویی‌اش از صبح تا الان طول کشیده است.

اظهارات علیزاده طباطبایی از حضور در دادسرا تا نظر هاشمی رفسنجانی پیرامون بازگشت مهدی

پس از گذشت حدود دو ساعت و نیم از حضور مهدی هاشمی و علیزاده طباطبایی در دادسرای شهید مقدس، وکیل مدافع مهدی از دادسرا خارج شد و به ایسنا گفت: من در داخل دادسرا پشت در اتاق نشسته بودم و اجازه حضور در جلسه به من داده نشد.

 

وی افزود: آقای رشته‌احمدی معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای شهید مقدس به من گفت که این امر جزو اختیارات قانونی ماست که به وکیل مدافع در هنگام بازجویی از متهم اجازه ورود بدهیم یا ندهیم.

 

علیزاده طباطبایی اظهار کرد: این مساله طبق تبصره ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری صورت گرفته است.

 

به گزارش ایسنا، توضیحات تکمیلی سید محمود علیزاده طباطبایی نیز به صورت مکتوب از سوی محسن هاشمی در اختیار خبرنگاران مستقر در مقابل بازداشتگاه اوین قرار گرفت که در آن آمده بود:

 

«به دلیل پایان یافتن بخش مقدماتی تحصیلی در دوره دکترا و مشکلات ناشی از تحریم برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، آقای مهدی هاشمی به کشور بازگشته است. البته آقای مهدی هاشمی در طول سه سال گذشته بارها تصمیم به رفت و آمد به کشور داشته است که عمدتا به دلیل توصیه برخی از بزرگواران و دلسوزان نظام از این رفت و آمد منصرف شده است.

 

این عدم تردد به کشور باعث بعضی سوء تفاهمات و بزرگ‌نمایی شد که با حضور ایشان در کشور ان‌شاءالله برطرف می‌شود.

 

مطمئنا مهدی هاشمی با نظر خود مراجعت کرده و بر اساس گفته‌های خودش دیگر هیچ توصیه‌ای را برای نیامدن نپذیرفته است و اعلام کرده است که هیچ حجتی برای ماندن در خارج از کشور ندارد و امیدوار است حال که کشور در برابر آماج فشارهای ناجوانمردانه خارجی است، با حضور خود التزام عملی خود را به حفظ و سربلندی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دهد.

 

امروز مهدی هاشمی برای رسیدگی به سوء تفاهمات در دادسرا حضور یافته است. از سال‌های گذشته تعدادی پرونده مطرح بود که با حضور خود ایشان و پیگیری‌ها و وکالت اینجانب برای تمامی آنها در مراحل مختلف از جمله دادسرا و یا دادگاه، حکم منع تعقیب و برائت صادر شده است.

 

اتهامات مطرح شده علیه موکلم دو نوع است؛ اتهامات سیاسی که عمدتا مربوط به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در سال 88 بوده است. در این مورد شایان ذکر است که آقای مهدی هاشمی تا روز رای‌گیری فعالیت‌هایی در جهت ایجاد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات داشته‌اند که خوشبختانه هیچ‌یک از این فعالیت‌ها خارج از چارچوب قانون نبوده است و موکل بعد از اعلام نتیجه آرا هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

 

اتهامات دیگر، مالی است؛ این اتهامات عمدتا مربوط به دوران مدیریت وی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است که متاسفانه با وجود استعفای ایشان در سال 84 یعنی حدود هفت سال گذشته از سازمان مذکور و عدم طرح موضوعات اخیر مطرح شده در رسانه‌ها، موارد اتهامی در اواسط سال 88 مطرح شد.

 

امیدوارم قاضی و دادگاه بتوانند در جوی کاملا عادی و بدون فشار تصمیم‌گیری کنند. آخرین جوسازی این بوده علیرغم اینکه در هفت ماه گذشته حقوقی دریافت نمی‌کرده است، حقوق وی در خارج از کشور چندین برابر اعلام شده است و یا اینکه ادعا شده او مدعی است که بعد از هماهنگی پدر بزرگوارشان با دستگاه قضایی، حاضر به ورود به کشور شده است و فکر می‌کند که قرار است با او برخوردی نشود که این امر کاملا کذب است.

 

اتهام استات‌اویل نیز مربوط به سال‌ها پیش است و شاید حدود 10 سال از آن می‌گذرد. در دولت و مجلس و وزارت اطلاعات و ارگان‌های نظارتی وقت از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و ... با حساسیت ویژه‌ای به این موضوع رسیدگی شد و حتی رسیدگی‌ها از مرز کشور فراتر رفت و کمک مراکز امنیتی نیز برای شفاف‌سازی مد نظر قرار گرفت. در نهایت در گزارش‌های رسمی وزارت اطلاعات و مجلس شورای اسلامی، برائت مهدی هاشمی احراز و اعلام شد و به نظر من احتمالا باز کردن مجدد این موضوع اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.»

 

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اینکه تاکنون مهدی هاشمی به کشور برنگشته بود به خاطر توصیه‌های مسئولان قضایی از جمله رییس قوه قضاییه و دادستانی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

 

علیزاده طباطبایی تصریح کرد: مهدی هاشمی می‌گفت این بحث‌هایی که مطرح می‌شود دعوا با من نیست بلکه دعوا با پدرم است. من چرا باید بیرون بنشینم تا هر چه دلشان می‌خواهد بگویند؟

 

وکیل مدافع مهدی هاشمی ادامه داد: آن چیزی که آیت‌الله هاشمی به من گفتند این بود که هم رییس قوه قضاییه و هم دادستانی نظرشان این است که مهدی به کشور برنگردد و حتی تا هفته گذشته آقای هاشمی به دلیل تاکید دستگاه قضایی از آمدن مهدی ممانعت می‌کرد ولی هفته گذشته گفتند که هم درس او تمام شده است و هم خانواده او اینجا هستند و هم اینکه خود مهدی اصرار دارد بیاید؛ لذا مشکلی ندارد که اگر اتهامی هم متوجه اوست طبق قانون رسیدگی شود.

ابراز بی‌اطلاعی رییس سازمان زندان‌ها از وضعیت مهدی هاشمی

در حالی که برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر انتقال مهدی هاشمی به زندان اوین منتشر کردند، مسئولان قضایی این خبر را تایید نکردند. از جمله غلامحسین اسماعیلی ـ رییس سازمان زندان‌ها ـ که به ایسنا گفت: تا زمانی که کسی را به زندان معرفی نکنند اطلاعاتی به دست ما نمی‌رسد و باید این موضوع از دادسرا پیگیری شود.

صدور قرار بازداشت موقت و معرفی مهدی هاشمی به زندان

اما نهایتا دادستانی تهران اعلام کرد که مهدی هاشمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان اوین شد و رسیدگی به اتهامات او همچنان ادامه دارد.

اظهارات وکیل مدافع مهدی هاشمی پس از بازداشت وی

سید محمود علیزاده طباطبایی ضمن نامعقول خواندن بازداشت موقت موکلش به ایسنا گفت: آیین دادرسی کیفری صراحت دارد جایی که بیم تبانی یا فرار متهم وجود داشته باشد قرار بازداشت صادر می‌شود؛ در حالی که در مورد مهدی هاشمی نه بیم تبانی می‌رود و نه بیم فرار وجود دارد زیرا سایر متهمان پرونده محاکمه شده‌اند و حکمشان هم صادر شده و از زندان آزاد شده‌اند. ضمن اینکه او خودش آمده است و کسی او را اجبار نکرده است و حتی خیلی توصیه هم وجود داشته است که به کشور برنگردد.

مهدی هاشمی زندانی شد/ واکنش آیت الله هاشمی به بازداشت فرزندانش

 

مهدی هاشمی که صبح امروز به دادسرای امنیت رفته بود با نظر بازپرس پرونده بازداشت شد.

مهدی هاشمی که صبح امروز به همراه یاسر هاشمی و وکلای خود به دادسرای امنیت مراجعه کرده بود با نظر بازپرس پرونده بازداشت شد.


مهدی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از حدود سه سال شب گذشته (یکشنبه شب) به تهران بازگشت و در فرودگاه توسط نماینده دادستانی تفهیم اتهام شد و از او تعهد گرفته شد تا امروز دوشنبه خود را به دادستانی معرفی کند.


محسن هاشمی: از سرنوشت مهدی بی خبریم/ بازداشت به ما اعلام نشده است

همچنین محسن هاشمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: ما از طریق یکی از خبرگزاری ها در جریان بازداشت مهدی قرار گرفتیم اما هنوز این موضوع به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.

وی ادامه داد مهدی از صبح برای بازجوئی وارد دادسرا شده و تا کنون از سرنوشت او بی خبر هستیم.


اولین واکنش آیت الله هاشمی به بازداشت فرزندانش


فارس نیز نوشت: محسن هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی درباره نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره بازداشت مهدی و فائزه هاشمی، گفت: ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست.
 
وی افزود: نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.
 
محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.


وکیل هاشمی: به قرار بازداشت اعتراض می‌کنیم


سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حدود یک دقیقه قبل با دفتر آقای رشته‌احمدی، سرپرست دادسرای شهید مقدسی تماس گرفتم و اعلام کردند بازجویی ادامه دارد؛ اما گویا دادستانی از بازداشت مهدی هاشمی خبر داده است.

وی ادامه داد: اینکه دادسرا می‌گوید در حال بازجویی هستیم اما دادستانی می‌گوید مهدی هاشمی بازداشت شده است اصلا برای دادستانی زیبا نیست و این موضوع نشان می‌دهد یک جا بازجویی می‌کنند و جای دیگری تصمیم می‌گیرند.

علیزاده طباطبایی گفت: ما از ساعت 9 صبح تاکنون اینجا نشسته‌ایم و مرتب به ما می‌گویند منتظر باشید تا به شما نتیجه را اعلام کنیم؛ ما هم منتظریم اگر وثیقه می‌خواهند فراهم کنیم اما تا این لحظه چیزی اعلام نکرده‌اند و آخرین خبر این بود که بازجویی ادامه دارد.

وکیل مهدی هاشمی در پایان گفت: قطعا به صدور قرار بازداشت موقت موکل خود اعتراض می‌کنم.


سعید تاجیک روانه زندان شد


همچنین دادسرای تهران اعلام کرد: سعید تاجیک برای اجرای حکم بازداشت به زندان معرفی شد. وی پیش از این به اتهام توهین به فائزه هاشمی تحت پیگرد قضایی بود و توسط دادگاه به 8 ماه حبس و 50 ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بود که رای صادره توسط دادگاه تجدید نظر تهران نیز مورد تائید قرار گرفته است.

مسئول دفتر مصباح یزدی، مهدی هاشمی را به اتهامات بالاتر از قتل متهم کرد

 

عضو شاخص جبهه پایداری در گفتگو با نسیم اظهار داشت:عملکرد مهدی هاشمی و اقدامات براندازانه وی بدتر از قتل است و ما در حال حاضر نگران فرار دوباره وی از کشور هستیم/

حجت‌الاسلام حسین جلالی با اشاره به نقش کلیدی و مدیریتی مهدی هاشمی در فتنه 88 اظهار داشت: مهدی هاشمی در جریان فتنه 88 اغتشاشگران را سازمان‌دهی می‌کرد و اقدامات وی روشن‌تر از خورشید است.


وی افزود: جامعه خواستار برخورد جدی قوه قضائیه با مهدی هاشمی است و امیدواریم دادگاه رسیدگی به جرائم وی به زودی برگزار شود.


حسین جلالی از اعضای جبهه پایداری و مسئول دفتر آیت الله مصباح است که در انتخابات مجلس نهم در شیراز شکست سختی خورد.

اظهارات نسنجیده و غیر واقعی برخلاف تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب است

پاسخ روابط عمومی مجلس به اظهارات اخیر رئیس دفتر مصباح یزدی

 
روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اکثر مطالب آقای جلالی عضو ارشد جبهه پایداری کذب و توهم است تاکید کرد:اظهارات این عضو ارشد جبهه پایداری که در آن اتهامات و سخنان نادرستی را به مجلس شورای اسلامی و ریاست مجلس نسبت داده غیر واقعی و کذب است.

به گزارش  اداره اخبار مجلس شورای اسلامی  در اطلاعیه روابط عمومی مجلس ضمن تکذیب این اظهارات که در آن اتهامات غیر واقعی در خصوص اقدام مجلس در بزرگداشت سی سال قانونگذاری و طرح سوال از رئیس جمهور و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده آمده است: "با کمال تاسف یاد آور می شود اکثر مطالب این عضو ارشد جبهه پایداری کذب و توهم است و تعجب آن می باشد که این همه مطالب و اظهارات غلط و غیر واقعی چگونه با این صراحت و اطمینان توسط یک فرد روحانی ایراد می گردد و سوال اینجاست که براستی و در واقع با استناد به کدام مدرک و دلیل اینگونه اظهارات نادرست که موجب خدشه به ساحت مقدس مجلس شورای اسلامی است بیان می شود".

در ادامه این تکذیبه آمده است: در شرایطی که با توجه به توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ احترام قوا و مسئولین ارشد آن و رعایت مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی و پرهیز از اختلاف افکنی که انصراف نمایندگان مجلس از ادامه بررسی طرح سوال از رئیس جمهوری نیز در راستای تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفت، آیا شایسته است با اینگونه اظهارات نسنجیده و غیر واقعی موجبات تشویش اذهان و افکار عمومی را فراهم سازیم و به ایجاد التهاب در جامعه اقدام کنیم.

مهدی هاشمی آنژیوگرافی شد

 
مهدی هاشمی که از روز دوشنبه به دلیل عارضه قلبی از اوین به بیمارستان دی منتقل شده بود، لحظاتی پیش مورد عمل آنژیوگرافی قرار گرفت.

به گزارش  ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که طی این مدت روزانه دوبار در بیمارستان حاضر شده است دقایقی پیش نیز با حضور در بیمارستان دی در جریان روند بهبودی فرزند خود قرار گرفت.خانواده هاشمی که منتظر نظر پزشک در مورد نتیجه آنژیوگرافی هستند تاکید دارند که خبری درخصوص زمان انتقال مهدی هاشمی به اوین انچنان که برخی رسانه اعلام می‌کنند، ندارند و به آنان در این زمینه مطلبی گفته نشده است.

برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که مهدی هاشمی امشب به زندان منتقل می‌شود.

بیانیه خانواده هاشمی رفسنجانی درباره بیماری مهدی

 

در پی انتشار برخی اخبار از سوی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های تصویری درباره بیماری مهدی هاشمی، خانواده وی با صدور بیانیه‌ای نسبت به این اخبار واکنش نشان دادند.

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای این بیانیه آورده است:


                                                   بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع عارضه قلبی آقای مهدی هاشمی پس از یک ماه حضور در انفرادی تشدید و به مرور افزایش یافت. ایشان در تماسی که با خانواده خود از زندان اوین داشته‌اند از درد شدید در ناحیه سینه و پشت قفسه سینه گلایه می‌کنند و خانواده بلافاصله مساله را به قاضی تحقیق و مسولان دادستانی تذکر می‌دهند و آن‌ها هم با همکاری پزشک بهداری زندان و سپس پزشک معتمد دستگاه قضایی اقدام به معاینه می‌کنند. پس از افزایش نگرانی‌های خانواده با توجه به سابقه قبلی بیماری ایشان، با درخواست دادستانی و مسوولان زندان، جناب آقای دکتر ایرج ناظری متخصص قلب و عروق و از پزشکان معتمد نظام به معاینه وی می‌پردازند.


در ادامه این بیانیه آمده است: پس از اعلام نظر کتبی جناب آقای دکتر ناظری که به این بیانیه پیوست شده، موضوع با درخواست دادستانی در کمیسیون هفت نفره پزشکی مطرح و این کمیسیون نظر پزشک معتمد در خصوص ضرورت انجام آنژیوگرافی را به تصویب می‌رساند.

پس از احراز نشانه‌های عارضه قلبی، آقای مهدی هاشمی توسط ماموران دادستانی و زندان اوین برای انجام عمل آنژیوگرافی به بیمارستان دی انتقال یافت و برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها آمده، مانند یک بیمار عادی در اتاق 4٠٣ واقع در طبقه چهارم آن مرکز درمانی با حضور شبانه روزی نیروهای قضایی بستری شد. پزشک معالج در نخستین معاینه متوجه فشار خون بالای ایشان و ناراحتی در ناحیه ریه‌ها به دلیل اثرات شیمیایی ناشی از دوران جنگ تحمیلی شد و در نتیجه انجام آزمایش‌های بیشتر برای آماده سازی عمل آنژیوگرافی در دستور کار قرار گرفت که در ‌‌نهایت صبح روز پنجشنبه 18 آبان آژیوگرافی انجام و دادستانی نیز گزارش آن را از بیمارستان دریافت کرد.

 خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخبار برخی رسانه‌ها در این زمینه را نادرست اعلام کرده و در بیانیه خود آورده‌اند: در این وضعیت بغرنج، برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اقدام به دروغ پراکنی به نقل از منابع «نامشخص» درباره اتهامات تفهیم شده در زندان به آقای مهدی هاشمی و همچنین وضعیت بیماری او کردند که براساس قوانین قضایی و این سخن دادستان کل کشور مبنی بر اینکه «ما معذوریم از اینکه فردی که هنوز محاکمه نشده اتهاماتش را مطرح کنیم. اگر اعلام کنم فرد می‌تواند از من شکایت کند»، بنابراین حق شکایت از این خبرگزاری‌ها محفوظ است. آنچه بی‌عدالتی رویه این رسانه‌ها را مشخص می‌کند مقایسه روش اطلاع رسانی درباره آقای مهدی هاشمی با پرونده‌های اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، بیمه ایران و... در استفاده از نام متهم و موارد اتهامی ثابت نشده است که در عین حال حتی به فرض تفهیم اتهامات منتشر شده این رویه براساس نص صریح آیین دادسری کیفری عمل مجرمانه و در حکم «افترا» است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تنویر افکار عمومی ملت شریف ایران، سند بیماری ایشان، مراجعات وی به مراکز درمانی دیگر پیش از بازداشت و همچنین نامه تشخیص صریح بیماری از سوی جناب آقای دکتر ناظری برای دادستانی درباره ضرورت عمل آنژیوگرافی و مراقب‌های ویژه در خارج از زندان را منتشر می‌کنند تا مورد قضاوت افکار عمومی قرار گیرد.
همه این‌ها درحالی است که دو روز پس از انجام عمل آنژیوگرافی درحالی که بیمار به دستور پزشک باید حداقل تا روز شنبه بستری بود و آزمایش‌ها نشان می‌داد وضعیت کلیه‌های وی طبیعی نیست، اعلام شد که آزمایس سی تی اسکن داخلی باید انجام شود. پیش از انجام آزمایش به خانواده گفته شد تا به طبقه پایین و بخش سی تی اسکن بروند تا بیمار را با آسانسور به آن بخش منتقل کنند. که پس از پرس و جو از کارمندان بیمارستان مشخص شد ایشان را در مسیر انتقال از اتاق تا بخش سی تی اسکن به زندان انتقال داده‌اند که عملی عجیب، است. انتقال ایشان به زندان آن هم بدون هماهنگی با پزشکان و بیمارستان در حالی اتفاق افتاد که در هر سه آزمایش انجام شده پس از آنژیوگرافی، وجود خون در ادرار بیشتر شده بود و ادامه درمان‌ها به دستور پزشک تا ظهر شنبه باید ادامه پیدا می‌کرد و آنگاه پزشک تصمیم می‌گرفت. علت و ضرورت این اقدام بی‌سابقه برای خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی غیرقابل درک است و بی‌صبرانه در انتظار توضیحات دادستانی درباره انجام آن هستیم.

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درپایان این بیانیه تاکید کردند: شکایت از خبر پراکنی‌های برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به دلیل انتشار اخبار کذب مبنی بر «فشار به رییس قوه قضاییه برای توقف و اخلال در روند دادرسی، تفهیم چهار اتهام به آقای مهدی هاشمی -که صرفا بازپرس و دادستان می‌توانند از آن مطلع باشند، در راس برنامه‌های وکیل ایشان قرار گرفته است.

خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی از ملت ایران کمال تشکر و سپاسگزاری را دارند و اعلام می‌کنند که براساس تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی، تفاوتی میان فرزندان زندانی ایشان با سایر فرزندان وطن وجود ندارد.
/

 

انتقال مهدی هاشمی به زندان/ طرح شکایت علیه سه رسانه دیگر

 

وکیل مدافع فرزندان هاشمی از انتقال مهدی به زندان اوین خبر داد.

محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صبح امروز دکتر ناظریان مهدی را در بیمارستان دی مورد معاینه قرار داد .

وی افزود: پس از معاینه نیز وی را  از اتاق خارج کردند و ماموران زندان اوین وی را به زندان انتقال دادند.

وکیل مدافع فرزندان هاشمی از طرح شکایت علیه یک خبرگزاری و دو سایت خبری در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد و افزود: با توجه به این که تحقیقات از مهدی هاشمی محرمانه است نباید درخصوص آن اطلاع رسانی صورت می گرفت. متاسفانه یکی از خبرگزاریها و دو سایت خبری اتهاماتی را به مهدی نسبت داده اند که موکلم پس از مشاهده اخبار منتشر شده اعلام کرد این اتهامات صحت ندارد به همین خاطر صبح فردا شکایتی را در این خصوص در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح خواهیم کرد.

وی افزود بر اساس تبصره ماده 188 آئین دادرسی نباید مشخصات و یا اتهامات متهمان در جریان دادگاه و تحقیقات افشا شود که ما انتظار داشتیم قوه قضاییه به این موضوع واکنش نشان دهد.

صدور کیفرخواست 125 صفحه ای مهدی هاشمی با 12 عنوان اتهامی

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19212.jpeg

دادستان تهران اعلام کرد کیفرخواست پرونده اتهامی مهدی هاشمی صادر شده و این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا،‌عباس جعفری دولت آبادی این مطلب را عصر روز چهارشنبه اعلام کرد و افزود این کیفرخواست مشتمل بر 125 صفحه با 12 عنوان اتهامی است.

 

دادستان تهران هم چنین افزود پرونده عامل حمله به شهروندان تهرانی در خیابان شهید مدنی نیز با صدور کیفرخواست به اتهام محاربه به دادگاه ارسال شد.

 

وی اضافه کرد: حدود دوماه پیش فردی به نام ح . ک در خیابان شهید مدنی با چاقوی قصابی 11 شهروند تهرانی را مورد حمله قرار داده بود که در اثر آن یک نفر از مجروحان به نام علیقلی علی یاری بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد. متعاقبا متهم یاد شده که پس از ارتکاب جنایت به منزل یکی از اقوام خود رفته و با تعویض لباس و دورانداختن چاقوی ارتکاب جرم به شهرستان قم متواری شده بود دستگیر و پس از انتقال به تهران به ارتکاب جرم اعتراف کرد و چاقوی مذکور نیز که از آن بعنوان ابزار جرم استفاده شده بود با راهنمایی متهم کشف گردید.

 

دادستان تهران گفت : بازپرس پرونده در ادامه متهم را جهت بررسی روانی به کمیسیون روانپزشکی معرفی کرد که از نامبرده در طی مدت یاد شده چندین آزمون روانپزشکی و روانشناختی بعمل آمد و حتی برای مدتی نیز جهت تست های روان درمانی در یکی از مراکز تخصصی روانپزشکی تهران بستری گردید که نهایتا کمیسیون پزشکی حدود یک هفته قبل اعلام کرد متهم در حال حاضر و نیز در حین ارتکاب جرم از سلامت روحی و روانی برخوردار بوده است.

 

جعفری دولت آبادی افزود: پس از وصول گزارش کمیسیون پزشکی بازپرس پرونده با توجه به اقدام متهم در حمله به شهروندان با استفاده از سلاح سرد و ایجاد رعب و وحشت در جامعه برای وی به اتهام محاربه قرار مجرمیت صادر کرد که نهایتا منجر به صدور کیفرخواست گردید.

 

وی ادامه داد: اولیای دم شهروند تهرانی که در این حادثه به قتل رسیده است تقاضای قصاص متهم را کرده اند و رسیدگی در خصوص اتهام دیگر متهم مبنی بر ضرب و جرح ده شهروند دیگر تهرانی نیز همچنان ادامه دارد.

 

جعفری دولت آبادی در ادامه با اشاره به سیاست دادستانی تهران در برخورد قاطع با مجرمان حرفه ای افزود در حال حاضر 168 نفر از این قبیل متهمان با دستورات قضایی توسط قضات دادسرای عمومی تهران و نیز همکاری نیروی انتظامی دستگیر و در بازداشت بسر می برند و رسیدگی به جرائم آنان با سرعت و قاطعیت در حال انجام است.

متن و حاشیه بازداشت مهدی هاشمی به روایت شریعتمداری

براساس یک خبر موثق، بازگشت مهدی هاشمی به درخواست شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی و با اطلاع ایشان از بازداشت و محاکمه وی صورت گرفته است و این همراهی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دقیقا همان نکته ای است که دشمنان بیرونی و برخی از دنباله های داخلی آنان را به خشم آورده است.

 

از حضرت امیر علیه السلام است که «وقتی پاسخ ها-درباره یک موضوع- درهم و فراوان می شود، جواب درست و صحیح از نظرها پنهان می ماند». حکمت 243 نهج البلاغه.

این روزها، بازگشت و بازداشت مهدی هاشمی و دستگیری فائزه هاشمی که پیش از آن صورت پذیرفته بود به یکی از مسائل جنجالی روز تبدیل شده و حجم انبوهی از اظهارنظرهای متفاوت و گاه متضاد را در داخل و خارج کشور به دنبال داشته است. رسانه های بیگانه و نوچه های نشان دار آنها، از این ماجرا با عنوان حرکتی علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی یاد می کنند که تضعیف و تخریب شخصیت ایشان را نشانه رفته است! برخی از مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه 88 نیز با همین ساز همصدا شده اند و از سوی دیگر، توده های مردم و کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب دارند، این اقدام را نشانه و نماد «عدالت» مورد انتظار از دستگاه قضایی کشور می دانند و در فاصله این دو نقطه، اظهارنظرها و تفسیر و تحلیل های دیگری نیز دیده و شنیده می شود که نهایتا به یکی از دو دیدگاه یاد شده نزدیک است.
 از این روی ماجرای مورد اشاره را می توان یکی از مصادیق کلام-بخوانید هشدار- حضرت امیرعلیه السلام تلقی کرد که ادامه آن به مخفی ماندن حقیقت و جابه جایی پندارها و انگاره ها با «واقعیت» می انجامد و حال آن که راه کار منطقی برای برون رفت از این ترافیک -به ظاهر- سنگین در همان کلام حضرت آمده است، کنار زدن پرده های اوهام و مشاهده واقعیت به گونه ای خالی از ابهام و در این باره گفتنی هایی هست.
1- بازداشت مهدی هاشمی بعد از بازگشت به ایران در پی اسناد و شواهد فراوانی صورت گرفته است که از مجرم بودن او حکایت می کند. بنابراین وظیفه قانونی و تعریف شده دستگاه قضایی کشور که در تمامی نظام های حقوقی و قضایی دنیا نیز به کار گرفته می شود، بازداشت و محاکمه اوست. از این روی در بازداشت مهدی هاشمی بعد از بازگشت به ایران، کمترین نقطه مبهم و نکته پیچیده و غیرقابل فهمی وجود ندارد و نمونه های دیگری از این دست بارها اتفاق افتاده و خواهد افتاد. آیا کسانی که در این ماجرا دست به هیاهو زده و می زنند بر این باورند که دستگیری یک مجرم و یا متهم به ارتکاب جرم، اقدامی غیرقانونی! بی سابقه! و بیرون از ضوابط و معیارهای تعریف شده قضایی است؟ به یقین پاسخ منفی است. پس این همه جنجال و غوغا برای چیست؟!

2- تنها تفاوت آقای مهدی هاشمی با سایر مجرمان فراری آن است که ایشان فرزند یکی از مسئولان عالی رتبه نظام یعنی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی است. تفاوت دیگری هم در میان است؟! پاسخ این پرسش نیز منفی است. بنابراین آیا غوغاسالاران معتقدند که عدالت، تنها درباره کسانی که از خانواده مسئولان برجسته نظام نباشند قابل اجراست و فرزندان و منسوبان مسئولان محترم باید از این قاعده قانونی مستثنی باشند؟! اگر چنین عقیده قرون وسطایی و سخیفی ندارند- که متاسفانه دارند، ولی آشکارا ابراز نمی کنند!- با استناد به کدام دلیل منطقی، قانونی و مردم سالارانه، در اعتراض به بازداشت مهدی هاشمی جیغ بنفش می کشند؟!

3- دستگیری خانم فائزه هاشمی نیز براساس و با استناد به یک روال قضایی روشن و خالی از ابهام صورت گرفته است. ایشان به جرم اثبات شده اخلال در امنیت کشور، محاکمه و به 6ماه زندان محکوم شده است. آیا از نظر غوغاسالاران، خانم فائزه هاشمی تنها به این علت که فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی است باید از محاکمه و مجازات در امان باشد؟! و چنانچه میان ایشان و سایر متهمان با جرایم مشابه تفاوتی غیر از انتساب وی به بیت محترم آقای هاشمی رفسنجانی تفاوت دیگری می بینند، بفرمایند این تفاوت کجاست؟ و اگر انتساب به مسئولان محترم نمی تواند و نباید باعث تبعیض و مانع اجرای عدالت باشد، پس جنجال آفرینی های اخیر برای چیست؟!

4- می گویند، این اقدام دستگاه قضایی با هدف تضعیف و تخریب شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت پذیرفته است! که در این باره باید گفت؛
الف: آیا دستگیری فرزند حضرت آیت الله محمدی گیلانی که از قضا با دخالت خود ایشان صورت پذیرفت و اعدام وی را در پی داشت، اقدامی علیه شخصیت آن بزرگوار بود؟ و یا دستگیری فرزند مرحوم آیت الله مشکینی یا دستگیری منجر به اعدام فرزند حجت الاسلام والمسلمین حسنی- از پیشگامان شجاع و برجسته انقلاب اسلامی- دستگیری و زندانی شدن فرزند حضرت آیت الله خزعلی و... که در تمامی این نمونه ها استقبال آن بزرگواران عزیز را نیز در پی داشت، با هدف تضعیف و تخریب آنان صورت پذیرفته بود؟! و آیا این اقدامات به جایگاه رفیع و بلندمرتبه آنان، کمترین آسیب و خدشه ای وارد کرد؟! این عزیزان بزرگوار کماکان در شمار اسوه های بلندمرتبه و مردان خداجوی انقلاب به شمار می آیند و برای ملت و انقلاب و نظام افتخارآفرین بوده و هستند.

ب: آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از محکومیت خانم فائزه هاشمی و در حالی که آقای مهدی هاشمی یک متهم فراری بود، از سوی رهبر معظم انقلاب به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که جایگاهی رفیع و بلندمرتبه در جمهوری اسلامی ایران است، منصوب شدند و هم اکنون بسیاری از شخصیت ها و مسئولان نظام در جلسات سرنوشت ساز مجمع که به ریاست ایشان تشکیل می شود حضور پیدا می کنند. ضمن این که آیت الله رفسنجانی در بسیاری از نشست های تصمیم ساز و سیاست پرداز نظام به عنوان یکی از مسئولان بلندمرتبه حضور فعال دارد. بنابراین، صرفنظر از برخی مواضع قابل انتقاد و سوال برانگیز ایشان، آنچه از سوی نظام درباره آیت الله رفسنجانی حتی بعد از محکومیت یکی از فرزندان و فرار یکی دیگر صورت پذیرفته، تلاش برای حفظ حرمت و جایگاه وی بوده است. اکنون باید از جنجال آفرینان پرسید ادعای آنان درباره بازداشت فرزندان آقای هاشمی که هدف از آن را تضعیف و تخریب شخصیت وی قلمداد می کنند، با کدام دلیل و شاهد و قرینه قابل قبول است؟! و اگر یاوه می گویند- که می گویند- چرا بر طبل بدصدای تضعیف و تخریب آیت الله هاشمی می کوبند؟!

ج: فائزه هاشمی که نقش فعالی در فتنه 88 داشت به جرم اقدام علیه امنیت ملی به 6ماه زندان محکوم شده است و این در حالی است که یکی از برادران بسیجی به جرم اهانت به وی بازداشت، محاکمه و به 8 ماه زندان محکوم شده است و در این دو ماجرا، نکته ای نهفته است که نمی توان به آسانی از کنار آن گذشت. بسیجی یاد شده به جرم اهانت به فائزه هاشمی - که البته قابل دفاع نیست- به 8 ماه زندان ولی خانم فائزه هاشمی به جرم اقدام علیه امنیت کشور و همدستی و همراهی با فتنه گران به 6 ماه حبس- یعنی 2 ماه کمتر- محکوم می شود. قصد قیاس در میان نیست ولی باید از غوغاسالاران پرسید اگر بازداشت دختر آیت الله رفسنجانی با هدف تضعیف پدر ایشان صورت گرفته است، چرا اهانت کننده به فائزه هاشمی باید به 8 ماه حبس محکوم شود؟ محکومیت خانم فائزه هاشمی به جرم اقدام علیه امنیت نظام- که حفظ آن به قول حضرت امام اوجب واجبات است- صورت گرفته و محکومیت آن برادر بسیجی به جرم اهانت به خانم فائزه هاشمی. بنابراین منطقی تر و قابل باورتر آن است که جنجال آفرینان به دستگاه قضایی خرده بگیرند که چرا حفظ حرمت دختر آقای هاشمی رفسنجانی را بر حفظ حرمت نظام ترجیح داده است؟! نه آن که این اقدام قوه قضائیه را تضعیف جایگاه آیت الله رفسنجانی قلمداد کنند!

5- براساس یک خبر موثق، بازگشت مهدی هاشمی به درخواست شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی و با اطلاع ایشان از بازداشت و محاکمه وی صورت گرفته است و این همراهی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دقیقا همان نکته ای است که دشمنان بیرونی و برخی از دنباله های داخلی آنان را به خشم آورده، یکشنبه شب گذشته- دوم مهرماه- بی بی سی، شبکه دولتی انگلیس، که می دانست بازگشت و بازداشت مهدی هاشمی، رشته های آنان را پنبه خواهد کرد، آرزوی خود را در قالب این خبر پخش کرد! که؛ «ورود اعلام شده مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی از دوبی به تهران می تواند دریای سیاست جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر متلاطم کند»! و توضیح نداد که این تلاطم در اردوگاه نوچه های انگلیس پدید خواهد آمد- که آمد- یا در پهندشت سیاست مقتدرانه ایران اسلامی؟! بی بی سی، هنگامی آرزوی خود را بر باد رفته دید که دیروز آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با برخی از اعضای حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد؛ حساب فرزندان و عملکرد آنها از حساب شخص وی جداست و گفت در زمینه رسیدگی قضایی نیز، فرزندان خود را متمایز از سایر شهروندان نمی داند.

6- و بالاخره در حالی که اقدام اخیر دستگاه قضایی نماد و نشانه روشنی از تاکید بر اجرای عدالت را آدرس می دهد، شواهد و قرائن بسیاری- که به نمونه هایی از آن در خبر ویژه امروز کیهان اشاره شده است- حکایت از آن دارد که مدیران بیرونی فتنه و دنباله های داخلی آنها از این ماجرا به شدت آسیب دیده و در پی ایجاد «میدان کاذب» با هدف ماهیگیری از آب گل آلود برآمده اند. و این در حالی است که ماجرا در چارچوب قوانین نظام مسیر طبیعی خود را طی می کند و باید هوشیار بود که برخی از کم توجهی ها در برخی از اظهارنظرها به این مسیر روشن آسیبی نرساند.
حسین شریعتمداری

برخورد قضایی با مهدی هاشمی انتظار افکار عمومی از دستگاه قضا

 

 رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه تداوم حضور مهدی هاشمی در خارج از کشور به صلاح جایگاه خانوادگی وی نیست، گفت: قانون‌گرایی انتظار افکار عمومی از قوه قضائیه در برخورد با وی پس از ورود به کشور است.

علاءالدین بروجردی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، قانون‌گرایی را اصل پذیرفته شده از سوی همه گروه‌ها در کشور برشمرد وافزود: با توجه به اینکه درباره احترام به قانون و مبنا قرار دادن آن در همه اقدامات کشور اتفاق‌نظر وجود داشته و قانون‌گرایی و قانون‌مند بودن انتظار افکار عمومی و تمام طیف‌های سیاسی در کشور است ضرورت دارد در برخورد با موضوع مهدی هاشمی هم عمل به قانون اولویت کار باشد. 

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه همه مسئولان نسبت به موضوع قانون‌گرایی اتفاق‌نظر دارند، ادامه داد: اگر این اصل که مورد پذیرش همه است را مبنا قرار دهیم به طور طبیعی برخورد با مهدی هاشمی در چنین چارچوبی مخالفی نخواهد داشت.

وی نحوه برخورد با مهدی هاشمی پس از ورود به ایران را در حیطه اختیارات مسئولان قوه قضائیه خواند و گفت: هرگونه اقدام در این زمینه از سوی ارگان‌های مسئول انجام خواهد شد.

بروجردی حضور مهدی هاشمی در ایران را مثبت خواند وگفت: اصل بازگشت وی به کشور مثبت است، واقعیت آن است که حضور چنین فردی با توجه به جایگاه خانوادگی‌اش در خارج از کشور، به همین میزان تبلیغات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت که نه برای جایگاه خانوادگی و نه برای خود وی مناسب است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر این اساس اصل بازگشت وی به کشور در آستانه انتخابات و تداوم نیافتن حضورش در خارج از کشور که می‌تواند منشاء سوء‌استفاده هایی را فراهم کند بهتر از عدم بازگشت وی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره چگونگی حساسیت دستگاه‌های امنیتی – اطلاعاتی به ورود مهدی هاشمی به دلیل قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی طبق شرح وظایف خود در این زمینه تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند./

 

 

شجاعی کیاسری سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز ، عملکرد دستگاه قضا در برخورد با مهدی هاشمی را آزمون و امتحانی برای این قوه خواند و گفت: شاید فضا برای ادامه زندگی وی در خارج از کشور مقدور نبود که مجبور به بازگشت شد.

سید‌رمضان شجاعی‌کیاسری در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره عملکرد دستگاه قضایی و امنیتی ایران در برخورد با مهدی هاشمی، گفت: از آنجایی که همه در برابر قانون یکسان هستند، مصونیت موقعیت در برخورد با افراد و اشخاص که جرمی انجام داده‌اند، وجود ندارد و قوه قضاییه باید طبق قانون با این فرد برخورد کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تابع جوسازی و حاشیه سازی نیست و همواره بر اساس قانون با افراد و اشخاص برخورد می‌کند، تصریح کرد: برخورد دستگاه قضا با مهدی هاشمی آزمون و امتحان بزرگی است تا اعتماد عمومی مردم را بالا ببرد و اعتماد‌سازی کند.

وی افزود: رسیدگی به جرایم افرادی همچون مهدی هاشمی حق نظام و ملت است و رسیدگی به پرونده وی باید مبتنی بر واقعیت‌ها و فارغ از جوسازی باشد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس، یادآور شد: البته مجازات افراد و اشخاص باید متناسب با جرم و بر اساس شواهد و مستندات باشد و از تند‌روی و کند‌روی در برخورد با پرونده قضایی هاشمی پرهیز شود تا هم قاطعیت همیشگی دستگاه قضا به ملت نشان داده شود و هم این مساله به صورت عادلانه مورد رسیدگی قرار گیرد.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، درباره دلایل بازگشت مهدی هاشمی با ایران گفت: شاید فضا برای ادامه فعالیت و زندگی وی در خارج از کشور مقدور نیست و وی مجبور است که به کشور بازگردد.

انتشار اخباری درباره ورود مهدی هاشمی به کشور مدتی است که مطرح شده است و با توجه به اتهامات جدی در خصوص ایفای نقش فعال در فتنه سال ۸۸ از سوی دستگاه قضایی، انتظار برخورد متناسب با جرم برای او، از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی ضرورت دارد./

علیخانی در جمع خبرنگاران:بازگشت مهدی هاشمی تدبیر نظام بود

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19196.jpeg

 مشاور امور پارلمانی رئیس تشخیص مصلحت نظام بازگشت مهدی هاشمی به ایران را تدبیر نظام دانست و با ابراز امیداوری از اینکه رأی دادگاه درباره وی عادلانه خواهد بود، گفت: بازداشت مهدی، مخالفان هاشمی را خلع سلاح کرد.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، قدرت الله علیخانی در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ مهر) مجلس شورای اسلامی با یادآوری بازداشت مهدی هاشمی گفت: از مدت ها قبل خانواده هاشمی منتظر بازگشت مهدی به ایران بودند تا خود را در اختیار دستگاه قضا گذاشته و اتهامات مطرح شده درباره وی مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی افزود: با بازداشت مهدی هاشمی معلوم شد که خانواده اش تصمیم درستی گرفته اند ولی عده ای که شاید بتوان گفت از تندروها هستند دلشان می خواست مهدی در همان بدو ورود به تهران دستگیر شود تا سروصدا راه بیندازند و در کشور جوی را به پا کنند که الحمدالله این مسئله با تدبیر نظام به خوبی انجام شد.

مشاور امور پارلمانی هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه بازگشت مهدی هاشمی به تهران تدبیر نظام بود، ادامه داد: براساس این تدبیر مقرر شد که مهدی به کشور بازگردد، به منزل برود و فردای روز ورودش به کشور خودش را به محاکم قضایی معرفی کند که همین تدبیر نیز عملی شد.

علیخانی با بیان اینکه برخورد ماموران در فرودگاه با مهدی هاشمی خیلی خوب بود، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ حادثه ای اتفاق نیفتاد، چرا که وقتی نظام تصمیمی می گیرد آن تدبیر مافوق همه تدابیر است.

وی ادامه داد: مهدی فردای روز ورودش به کشور به اتفاق وکلیش به دادسرا مراجعه کرد و هم اکنون در اختیار دستگاه قضایی است و خانواده اش نیز آمادگی این موضوع را داشتند.

این نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی به استناد سخنی از آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آقای هاشمی اعتقاد دارند که هیچ فرقی بین فرزندان او و فرزندان مردم نیست. بنده دیروز با ایشان ملاقات داشتم که روحیه بسیار بالایی در ایشان دیدم و به اعتقاد من با دستگیری مهدی، مخالفان هاشمی خلع سلاح شدند و با تدبیری که نظام به خرج داد این اتفاق افتاد.

علیخانی ادامه داد: در حال حاضر فضاسازی و جوسازی درباره مهدی هاشمی از بین رفته و به اعتقاد من دیگر بهانه ای دست مخالفان هاشمی وجود ندارد.

مشاور امور پارلمانی رئیس تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دستگاه قضا باید هر چه سریع تر درباره مهدی هاشمی تصمیم گیری کند، گفت: در دستگاه قضایی، قضات شجاع و بی طرفی قرار دارند و این دستگاه قابل احترام است. امیدواریم قوه قضائیه که در حال بررسی پرونده مهدی هاشمی است این شهامت و شجاعت را داشته باشد تا اگر به این نتیجه رسید که وی بیگناه است، بیگناهی وی را اعلام کند.

علیخانی با بیان اینکه برخی از رسانه ها هم که قبلا خیلی تند با این موضوع برخورد می کردند با بازداشت مهدی هاشمی عاقلانه برخورد کردند گفت:‌ وقتی کیهان چنین برخوردی دارد به این دلیل است که تدابیر را می‌داند و اوضاع به دستش آمده اما برخی رسانه‌های غیرمطرح که تیراژی هم ندارند و کسی هم سراغشان نمی‌رود هنوز این موضوع را رها نکرده‌اند و این درباره شخصیتی مثل هاشمی که دشمنان اسلام و انقلاب از ابتدا روی ایشان حساسیت داشتند طبیعی است.

این نماینده  دوره هشتم مجلس با بیان اینکه باید صبر کرد تا دادگاه تصمیمش را در این باره اعلام کند، گفت: امیدواریم تصمیم دادگاه عادلانه باشد.

وی با طرح این سوال که نمی دانیم مخالفان هاشمی از این به بعد چه بهانه ای دارند؟ به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی امیدوار هستند که انتخاباتی باشکوه و مشارکت عموم مردم در کشور برگزار شود.

قرار بازداشت مهدی هاشمی تمدید شد

وکیل مهدی هاشمی از تمدید قرار بازداشت موکلش از سوی قاضی پرونده خبر داد.

 

 محمود علیزاده طباطبائی با اعلام این خبر گفت : قاضی رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی پس از پایان قرار بازداشت موکلم، این قرار را برای دو ماه دیگر تمدید کرد.

 


وی افزود: موکلم همچنان در زندان اوین است و تحقیقات از او ادامه دارد. او هفته گذشته با مادر و همسر خود ملاقات داشت.

 


به گزارش مهر مهدی هاشمی دوم مهر امسال به ایران بازگشت و صبح روز بعد برای تحقیقات به دادسرای امنیت تهران رفت. بازپرس پرونده نیز پس از تحقیقات اولیه از مهدی هاشمی برای او قرار بازداشت صادر کرد.

حمله تند حمید رسایی به خاندان هاشمی

 
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از آزاد شدن مهدی هاشمی بدون آنکه وثیقه ای متناسب با جرم در نظر گرفته شود، گفت: فساد اصلی مهدی هاشمی قبل از آن که سیاسی باشد، اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حمید رسایی در نشست علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: هفته گذشته حادثه‌ای در پایتخت رخ داد که انتشار عمومی آن افکار عمومی را جریحه دار کرد، چند جوان ناپاک با ایجاد رعب و وحشت به اخاذی از یک رهگذر پرداختند، انتشار این تصاویر در افکار عمومی سبب شد تا نیروی انتظامی در اقدامی قابل تقدیر، به سرعت متهمان را بازداشت و تحویل دستگاه قضایی کند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رئیس محترم دستگاه قضایی در اقدامی قابل تحسین با قاطعیت از صدور اشد مجازات برای متهمانی که آرامش جامعه را به هم ریخته بودند در آینده نزدیک خبر داد که ما نه برای این اقدام بلکه برای بسیاری از اقدامات دیگر این قوه محترم، سپاسگزاریم.
 
وی ام الفسادی پس از دو دهه فساد و تباهی در نهایت پس از اینکه در جریان فتنه سال ۸۸ نشان داد که به یک بعد مفسد تبدیل شده است با توصیه و مشورت بزرگترش از کشور گریخت و آقا زاده فراری پس از سه سال اقامت در کشور روباه پیر و پس از اینکه مورد همه نوع بهره برداری قرار گرفت با توصیه و سفارش بزرگترش به ایران بازگشت.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: این آقازاده به ایران بازگشت چرا که پدر احساس می کرد در سر هم بندی پرونده پسر در داخل کشور موفق تر خواهد بود.
 
وی یادآور شد: متأسفانه با تمام احترامی که برای دستگاه قضایی قایل هستم اما باید بگویم که انگار حرف پدر نزدیک به واقعیت شده و آقازاده مفسد که پرونده های فساد اقتصادی، سیاسی و امنیتی را از سال های سیاست پدر بر امور اجرایی کشور در کارنامه دارد و همواره از مصونیت آهنین برخوردار بوده در فتنه ۸۸ با تمام قدرت مدیریت کودتا را بر عهده گرفت.
 
رسایی با بیان اینکه در یک فقره اسناد به دست آمده از دانشگاه آزاد مشخص است که وی در روزهای پس از انتخابات ۸۸ صدها میلیون تومان به اراذل و اوباش پرداخت کرد، گفت: هدف از پرداخت این پول ها به اراذل و اوباش به آتش کشیدن میادین تهران، بانک ها و اماکن عمومی و ایجاد رعب و وحشت بود.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، تأکید کرد: توقع این بود که چنین متهمی پس از ۳ سال فرار از کشور و اقامت در کشور بیگانه پس از بازگشت به ایران بازداشت شود اما آقازاده فراری به محض ورود به جای زندان به منزل پدر رفت و در همان شب تمام آموزش های لازم را از وکلای اجیر شده دریافت کرد و با وعده اینکه پس از چند روز آزاد می شود به دستگاه قضایی و امنیتی تحویل داده شد.
 
عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به فشارهای بسیاری که متوجه دستگاه قضایی بوده است، گفت: البته دستگاه قضایی در مقابل این فشارها مقاومت کرد اما شاه کلید فتنه ۸۸ نه تنها در جریان بازجویی ملاقات‌هایی داشت بلکه به طور دائم از طریق تلفن با مشاور عالی اش در ارتباط بود و رهنمود می گرفت.
 
رسایی با بیان اینکه با ورود شورای امنیت به پرونده مهدی هاشمی وی تنها ۲ ماه در زندان ماند، افزود: مهدی حتی یک بار وقتی در برابر روند صحیح قضایی و اسناد متقن خود را عاجز دید در همان مکالمات تلفنی با بهانه بیماری قلبی خود را به تخت بیمارستان رساند.
 
وی با اشاره به اینکه قرار بود مهدی هاشمی از بیمارستان به خانه پدر برود، تصریح کرد: البته وی در نهایت توسط مأموران ذیربط از بیمارستان دزدیده و به زندان بازگردانده شد که همین حرکت نشان می دهد دستگاه قضایی و امنیتی کشور تا چه اندازه در فشار یک خانواده اختاپوسی بوده است.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه براساس اطلاعات موثق هنوز تحقیقات در پرونده مهدی هاشمی به اتمام نرسیده است، افزود: با وجود اینکه برخی مرتبطان با متهم به تازگی بازداشت شده‌اند اما وی با وثیقه‌ای که هیچ تناسبی با جرم ندارد در نهایت آزاد شد و وکیل وی اعلام کرد که دیگر مهدی به زندان باز نمی گردد.
 
رسایی با تقدیر از تلاش های رئیس قوه قضائیه، گفت: براساس اطلاعات موثق مشاوران مهدی هاشمی که او را فراری داده و پس از ۳ سال بازگرداندند اکنون تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که پرونده مهدی هاشمی را به ابعاد سیاسی آن منحصر کنند، براساس اسناد موجود آنها از هیچ کاری دریغ نمی کند تا از مفاسد اقتصادی و امنیتی وی عبور شود و پرونده مهدی هاشمی فقط محدود به مسائل سیاسی باشد در حالی که فساد اصلی مهدی هاشمی بیش از آنکه سیاسی و امنیتی باشد اقتصادی است.
 
نماینده مردم تهرن در مجلس نهم، تاکید کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر یزید فرمود فقد ملئت بطونکم من الحرام، شکم‌هایتان از حرام پر شده، برای همین کلام حق را نمی‌فهمید و مقام معظم رهبری فرمودند که از فساد اقتصادی است که فساد سیاسی، فساد اخلاقی، فساد اعتقادی و فساد امنیتی به وجود می‌آید.
 
وی خطاب به رئیس قوه قضائیه، گفت: براساس اصل ۱۹ قانون اساسی مردم از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان سبب تمایز نخواهد شد و همین‌طور براساس اصل ۲۰ قانون اساسی تمام افراد در حمایت قانون قرار دارند و از تمام حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با رعایت موازین اسلام برخوردارند اما سؤال افکار عمومی این است که اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی در مورد این آقازاده که ۱۳ عنوان اتهامی دارد رعایت شده است؟
 
رسایی در ادامه افزود: طبق قانون اساسی هیچ نژادی به نژاد دیگر برتری ندارد ولی فردی که از نژاد هاشمی رفسنجانی است در جریان تحقیقات به خانواده اش اجازه ملاقات داده می‌شود و پدرش اجازه می‌یابد که در بیمارستان حضور یافته و به صورت خصوصی با متهم مذاکره کند.
 
وی اضافه کرد: سؤال این است که آیا به تمام موارد اتهامی مهدی هاشمی رسیدگی شده و آیا بیم تبانی و امهای اسناد از بین رفته که اجازه داده اید تحقیقات ادامه نیابد.
 
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه در اکثر قراردادهای نفتی و گازی مربوط به دوره مهدی هاشمی فساد وجود دارد گفت: پاسخ قوه قضائیه به اظهارات متهم که در فضای مجازی متهم شده چیست و آیا تحقیقات لازم در این زمینه انجام شده که متهم آزاد شده است؟
 

درخواست هاشمی رفسنجانی برای پاسخگویی از تریبون مجلس

 

دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار فرصت پاسخگویی به سخنان یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه علنی مجلس شد.

دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ای به علی لاریجانی ضمن اعتراض به سکوت هیات رئیسه مجلس نسبت به سخنان سراسر توهین‌آمیز و خارج از اخلاق یکی از نمایندگان مجلس درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواهان فرصت لازم پاسخگویی در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی شد.

پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی در بخشی از نامه محمد هاشمی به رئیس مجلس شورای اسلامی آورده است: سخنان سراسر توهین‌آمیز و خارج از عرف و اخلاق یکی از نمایندگان مجلس نسبت به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورّخ 28/9/91 و پخش مستقیم آن از صدای جمهوری اسلامی تعجب همگان را برانگیخت.

با استناد به مواد 77 و 78 آیین‌نامه داخلی مجلس و بالاتر از آن حسب دستور مستقیم امام(رحمت الله علیه) مقرر فرمایید تا در اولین جلسه علنی زمانی را تعیین نمایند تا پاسخ لازم نیز از همان تریبون پخش شود.

پاسخ هاشمی رفسنجانی در اولین فرصت قرائت می‌شود

 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خصوص تصمیم نهاد قانونگذاری پس از دریافت نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پاسخ‌دهی به نطق رسایی با بیان اینکه هنوز پاسخ مکتوبی از سوی مجمع به مجلس نرسیده است، گفت: در صورت تایید نسبت ناروا به آقای هاشمی رفسنجانی نهاد قانونگذاری نامه ارسالی رئیس مجمع را در اولین فرصت در صحن علنی قرائت می‌کند.

عبدالرضا مصری در گفت‌و گو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: درخواستی در بعداز ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ آذر به مجلس رسید که در آن مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرده است پاسخ نطق رسایی نماینده تهران از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داده شود.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: برابر آئین نامه مجلس حق قانونی هر کسی است که در پاسخ اظهار نمایندگان در ارتباط با خود متنی به مجلس بفرستد که این متن می تواند دو برابر زمان صحبت شخص نماینده باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که هیئت رئیسه مجلس توهین را وارد بداند پاسخ ارسالی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورتی که بیشتر از دو برابر زمان نطق نماینده نباشد، در اولین فرصت در صحن علنی قرائت می شود.

وی در خصوص تصمیم هیئت رئیسه مجلس پس از دریافت نامه درخواستی از مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هنوز پاسخی از سوی مجمع به مجلس نرسیده است، گفت: در صورتی که نسبت ناروا از سوی مجلس تایید شود، نهاد قانونگذاری نامه ارسالی مجمع تشخیص را در اولین فرصت در صحن علنی قرائت می‌کند./

فرزندان هاشمی از رسایی شکایت کردند

 
 وکیل خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شکایت فرزندان این خانواده - علاوه بر شکایت دادستانی تهران - علیه حجت‌الاسلام «حمید رسایی» در دادسرای ویژه روحانیت خبر داد.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: یاسر، مهدی، فاطمه و محسن از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علیه حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دادسرای ویژه روحانیت شکایت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این شکایت سه‌شنبه هفته گذشته در دادسرای ویژه روحانیت ثبت شده است،‌ گفت: در دادسرا از شکات توضیحات لازم را خواسته‌اند و فکر می‌کنم تا 10 روز آینده حمید رسایی به دادسرا احضار شود.

دادستانی تهران نیز روز پنج‌شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حمید رسایی، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور روز سه‌شنبه 28 /9 /1391 در صحن علنی، درباره‌ی عملکرد قوه قضاییه در پرونده‌ی اتهامی مهدی هاشمی مطالبی بیان کرده که برخی از آن‌ها خلاف واقع و کذب است.

در بند پایانی این بیانیه تاکید شده بود که با عنایت به مجرمانه بودن برخی اظهارات آقای رسایی، دادستانی تهران مراتب را جهت رسیدگی به دادستان محترم ویژه روحانیت اعلام کرده است.

در پی اظهارات برعلیه قوه قضاییه و خاندان هاشمی  کار رسایی به دادسرای ویژه روحانیت کشید

در پی اظهارات حمید رسایی نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مهدی هاشمی‌، دادستانی تهران بیانیه‌ای صادر کرد.

به نقل از روابط عمومی، دادستانی تهران، متن این بیانیه به شرح ذیل است:
آقای حمید رسایی، نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور روز سه‌شنبه 28/9/1391 در صحن علنی مجلس، درباره‌ عملکرد قوه قضائیه در پرونده‌ اتهامی مهدی هاشمی مطالبی بیان نموده‌ که برخی از آن‌ها به شرح زیر خلاف واقع  و کذب می‌باشد:
1- اظهارات آقای رسایی مبنی بر این که: « متاسفانه ... آقازاده مفسد همواره از مصونیت آهنین برخوردار بوده»، کذب محض است و رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی, نشان دهنده‌ عدم مصونیت نامبرده در مقابل دستگاه قضایی است و به علاوه از منظر افراد بصیر، نفس رسیدگی به این پرونده، دلیل روشنی بر استقلال دستگاه قضایی است.
2- ادعای مشارالیه مبنی بر این که : «آقازاده‌ فراری به محض ورود (به کشور) به جای زندان به منزل پدر می‌رود و در همان شب تمام آموزش‌های لازم را از وکلای اجیر شده می‌بیند»؛ اگر حمل بر صحت شود، نشان می‌دهد که ایشان در این مورد خاص از واقعیت امر مطلع نبوده و  این گونه سخن گفتن، مسلماٌ با ادعای ولایتمداری وی مطابقت ندارد.
3-  بخش دیگر اظهارات وی مبنی بر: «مهدی هاشمی ... با بهانه‌ بیماری قلبی، خود را به بیمارستان می‌رساند ...» نیز کذب است؛ زیرا بازپرس طبق مقررات مکلف است در صورت اعلام بیماری زندانی، دستور اقدامات لازم پزشکی را بنا بر تشخیص پزشکان متخصص صادر نماید. در مورد این متهم نیز پس از اظهار بیماری وی و اخذ نظر پنج پزشک متخصص که یکی از آن‌ها نماینده‌ پزشکی قانونی بوده است‌، بستری شدن در بیمارستان و درمان وی به تجویز پزشکان و دستور بازپرس صورت گرفته است. لازم به ذکر است عدم اقدام بازپرس در این خصوص، چنانچه منتهی به وقوع حادثه‌ای می‌شد، مسؤولیت بازپرس و دستگاه قضایی را در پی داشت. لذا اظهارات آقای رسایی در این مورد ناشی از عدم اشراف وی به مقررات قانونی است.
4-ادعای آقای رسایی مبنی بر نامناسب بودن مبلغ وثیقه‌ صادره نیز بر خلاف واقع است؛ زیرا بازپرس با رعایت ماده‌ 134 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، با توجه به اهمیت جرایم، خسارات ناشی از آن و دلایل اتهامی، نوع قرار و مبلغ آن را تعیین نموده است. توجه به این نکته لازم است که دادسرای عمومی و انقلاب تهران در ابتدای دستگیری مهدی هاشمی، با توجه به اتهامات و تکلیف قانونی به صدور قرار بازداشت موقت به لحاظ یکی از اتهامات (که در حال حاضر به جهت عدم محکومیت قطعی و ممنوعیت مندرج در تبصره‌ 1 ماده‌ی 188 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، اعلام آن ممکن نیست)، برای نامبرده قرار بازداشت موقت صادر نمود.


5-این ادعا که: «متهم از طریق تلفن با مشاور عالی‌اش در ارتباط بوده و رهنمود می‌گرفت و کار به شورای امنیت کشیده شد» نیز بر خلاف واقع است و به فرموده‌ قرآن کریم از ایشان انتظار می‌رود از «آنچه بدان علم ندارند» سخن نگویند و نشر اکاذیب ننمایند. شایان ذکر است‌: اولاً، جلسه‌ مذکور در دبیرخانه‌ شورای عالی امنیت ملی برگزار شده است، نه در شورای امنیت؛ ثانیاً، جلسه صرفاً جهت ایجاد هماهنگی بین نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بوده است‌؛ ثالثاً، دبیرخانه دخالتی در تحقیقات قضایی نداشته است؛ زیرا این امر با استقلال دستگاه قضایی منافات دارد.


6-اظهار نامبرده مبنی بر این که: « متهم به طور دائم از تلفن و امکان برقراری ارتباط با بیرون از زندان برخوردار بوده» نیز خلاف واقع است. نامبرده با اجازه‌ بازپرس از این امتیاز استفاده کرده است‌. به علاوه بیش از هشتاد روز بازداشت موید عزم جدی قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده مطابق مقررات است.
7-ادعای نامبرده مبنی براین که: «بر اساس اطلاعات موثق هنوز در پرونده، تحقیقات به اتمام نرسیده» نیز خلاف واقع، بدون وجه و کذب است و باید از ایشان سوال کرد چگونه از پرونده‌ای که در جریان تحقیقات است و مفاد آن محرمانه است، مطلع شده است. همچنین باید به موثق بودن فرد یا مرجعی که به وی اطلاع رسانی می‌کند تردید نمود.  اگرچه دادستانی تهران در حال حاضر به لحاظ ممنوعیت قانونی، امکان اعلام اتهامات را ندارد، اما  برخلاف اظهارات آقای رسایی، تحقیقات پرونده نسبت به اکثر اتهامات متهم پایان یافته است.


8-در پاسخ به این سوال که: «آیا قوه قضاییه به اظهارات متهم که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده، پاسخ داده و آیا تحقیقات در این‌باره انجام شده؟» نیز باید گفت قوه قضاییه وظیفه‌ رسیدگی به اتهامات را داشته و پاسخ‌گویی به اظهارات متهم یا دیگر افراد، در مواردی موردنظر مرجع قضایی قرار می‌گیرد که تنویر افکار عمومی ضرورت داشته باشد یا اظهارات مربوط، مصداق عنوان مجرمانه‌ای داشته باشد که به لحاظ جنبه‌ عمومی، تعقیب را ضرورت دهد. در خصوص انجام تحقیقات نیز همچنان که بیان شد، روند تحقیقات نسبت به تعداد زیادی از اتهامات متهم به پایان رسیده است؛ قرار نهایی صادره از ناحیه‌ بازپرس، مورد موافقت مرجع اظهارنظر قرار گرفته و در جریان صدور کیفرخواست می‌باشد و جای تاسف دارد که آقای رسایی، اظهارات وکیل متهم که به هیچ وجه در تحقیقات نقش نداشته است را دلیل تخطئه‌ قوه قضاییه قرار داده است.
9-اظهارات نامبرده نیز که پرسیده ‌است: «ریاست دستگاه قضایی به سازمان‌های تحت امرش دستور داده تا مدارکی که در اختیار دارد را به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند» القاکننده‌ نوعی تردید در دسترسی به اسناد موجود و مرتبط با متهم می‌باشد، خلاف واقع است. حسب دستور رییس محترم قوه قضاییه، دادستان تهران از سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای امنیتی درخواست نموده بود که گزارشات و مستندات مربوط به متهم را ارائه دهند. حال چگونه نماینده محترم بی دلیل و بی اطلاع از واقعیت امر فرافکنی می‌کند و تردیدهای خلاف واقع القا می‌نماید.


10-در خصوص تغییر اتهامات و منحصر نمودن موارد اتهامی به ابعاد سیاسی هم باید گفت که تحقیقات صورت گرفته و قرار مجرمیت صادره توسط بازپرس، شامل اتهامات مختلف است و هیچ انحصاری به یک اتهام ندارد.


11- قوه قضاییه با توجه به تکلیف مقرر در بند 4 اصل 156 قانون اساسی، عزم جدی بر رسیدگی به کلیه‌ پرونده‌ها از جمله این پرونده را دارد و اتخاذ تصمیم نهایی در مرحله‌ دادسرا که زمینه‌ صدور کیفرخواست را فراهم می‌سازد، در مدتی کمتر از سه ماه برای پرونده‌ای با این حجم، موید این عزم جدی است.


در پایان تاکید می شود دادستانی تهران با عنایت به مجرمانه بودن برخی اظهارات آقای رسایی، مراتب را جهت رسیدگی به دادستان محترم ویژه روحانیت اعلام نموده است.

رسایی خطاب به دادستان: ادعای شما را حمل بر شوخی شب یلدا می کنم

 
حمید رسایی در بخشی از پاسخ به بیانیه دادستان تهران نوشت: در خصوص ادعای مجرمانه بودن اظهارت بنده و ارجاع شکایت از بنده به دادستان ویژه روحانیت، اگر این ادعای حضرتعالی را مجرمانه ندانیم، باید آن را حمل بر شوخی در شب یلدا کنیم چرا که بر اساس اصول مصرّح قانون اساسی نمایندگان حق دارند در خصوص تمام مسائل کشور اظهار نظر کنند و کسی نمی تواند آنها را به سبب نظراتی که در مجلس ابراز می کنند،‌ تحت تعقیب قرار دهد.

 حمید رسایی، نماینده مردم تهران با انتشار جوابیه ای در وبلاگ شخصی خود به بیانیه جعفر دولت آبادی، دادستان تهران که به نطق این نماینده درباره پرونده مهدی هاشمی انتقاد کرده بود، پاسخ داد.

متن جوابیه حمید رسایی به دادستان تهران به شرح زیر است:   
 
جناب آقای جعفری دولت آبادی، دادستان محترم تهران
 
با سلام و آرزوی توفیق بیشتر برای شما
 
پس از نطق اینجانب در روز سه شنبه مورخ 28 آذر 91 که در آن، ضمن سپاس از تلاش های دستگاه قضایی در رسیدگی به حقوق مردم و خدمت رسانی به آنها ،‌ در خصوص نحوه برخورد با پرونده مهدی هاشمی گلایه هایی شده بود، حضرتعالی در اقدامی عجولانه با صدور بیانیه ای نسبت به محتوای نطق اینجانب واکنش نشان دادید و حتی از اینجانب اعلام جرم نمودید. البته بنده در پاسخ به شما تعجیل نکردم اما اکنون لازم می دانم نکاتی را یادآور شوم:
 
1 . به عنوان نماینده مردم و بر اساس قسمی که در مجلس یاد کرده ام به هیچ وجه با هدف تخریب دستگاه قضا یا توهین به کسی نطقم را ارائه نکردم بلکه در راستای ایفای وظایف نمایندگی،‌ سخنی که در دل و زبان مردم بود و دوست داشتند نماینده آنها این عقده در دل را از تریبون عمومی بیان کند، بر زبان آوردم. اکنون باز هم می گویم که همه می دانند دستگاه قضایی در خصوص رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی – که یکی از دانه درشت هاست - در فشار است. همانطور که یکی از خبرگزاری های رسمی کشور (فارس)‌ سه روز قبل از نطق بنده به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد: "فشار بی سابقه ای از سوی خانواده و اطرافیان برای آزادی مهدی هاشمی و نیمه تمام ماندن تحقیقات صورت می گیرد" و البته همه امیدوارند که این فشارها به نتیجه  نرسد.
 
2 . متأسفانه در بیانیه عجولانه ای که صادر کرده اید،‌ موارد متناقضی وجود دارد که فهمیدن آن نیاز به آشنایی با علم حقوق و قضا ندارد. اولین نکته در همان آغاز بیانیه شماست که نوشته اید: "رسایی درباره عملکرد دستگاه قضا در پرونده مهدی هاشمی مطالبی بیان کرده که "برخی" از آنها کذب است" این قسمت از بیانیه شما حکایت از این می کند که در غیر از مواردی که در بندهای بیانیه اشاره کرده اید،‌ محتوای نطق بنده صحیح است. لطفا درباره آن بخش های صحیح توضیح دهید.
 
3 . در بند یک بیانیه خود نوشته اید "اظهارات رسایی مبنی بر این که آقازاده فراری همواره از مصونیت آهنین برخوردار بوده کذب محض است" و نشانه آن را رسیدگی به پرونده وی در حال حاضر دانسته اید. از دستگاه قضا در حال حاضر متشکریم اما همه می دانند که پرونده اتهامی مهدی هاشمی مربوط به رفتارهای غیر قانونی وی بویژه در خصوص مسائل اقتصادی و امنیتی در سال های اخیر نیست بلکه بخش مهمی از این پرونده، مربوط به حدود بیست سال قبل است. آیا این واقعیت را انکار می کنید؟ اگر به پرونده قدیمی وی رسیدگی شده لطفا اعلام کنید حکمش چه بوده؟
 
4 . در بند دوم بیانیه، ادعای اینجانب که "مهدی هاشمی رفسنجانی به محض ورود به کشور به منزل پدر رفته و آموزش های لازم را برای برخورد با پرونده دیده" را با جمله " اگر این ادعا حمل بر صحت شود" رد کرده اید واین سخنم را بر خلاف ولایتمداری دانسته اید؟! نمی دانم این جمله شما چه معنی دارد؟ اما ‌آیا مهدی به خانه پدر نرفت؟‌ آیا درباره موارد اتهامی مشورت نکرد؟‌ درحالی که وکیل رسمی وی ادعای دیگری دارد. سئوال این بود که آیا چنین رفتاری با متهمان امنیتی دیگر هم صورت می گیرد؟
 
5 . در بند سوم بیانیه تصریح کرده اید "ادعای رسایی مبنی بر این که مهدی هاشمی با بهانه بیماری قلبی خود را به بیمارستان می رساند کذب محض است" یعنی معتقدید که مهدی هاشمی در ادعای بیماری قلبی اش صادق بود یا معتقدید که وی به بیمارستان نرفته! کدام ادعای بنده کذب است در حالی که دادستان کل کشور در مصاحبه مورخ 22 آبان 91 می گوید: "خانواده مهدی هاشمی اصرار داشت او به بیمارستان منتقل شود اما وقتی دکتر مورد اعتماد خانواده، مهدی را در محیط زندان مورد معاینه قرار داد، ‌اعلام کرد که ناراحتی قلبی مشاهده نمی شود ولی  در عین حال وی به بیمارستان منتقل شد!" روشن است که بنده اعتراض نکردم چرا سیستم قضایی او را برای معاینه روانه بیمارستان کرده بلکه گفتم وی تمارض کرده و دروغ گفته است. آیا دروغگویی او کذب است؟
 
6 . در بند چهارم بیانیه آورده اید که "ادعای رسایی مبنی بر نامناسب بودن وثیقه بر خلاف واقع است" این در حالی است که بنده ادعا کردم وثیقه دریافتی تناسبی با جرم ندارد. اکنون دادستان محترم پاسخ دهند که وثیقه جرم به آتش کشیدن مشارکت 85 درصدی مردم ایران،‌ ده میلیارد است؟ آیا فعالیت های خرابکارانه مهدی هاشمی که به صراحت در مکالمه تلفنی با یک ضد انقلاب دیگر می گوید: "حرف هایی که من زدم،‌ حرف هایی که بابام زد از اصلاح طلبان تندتر بود،‌ ما تقسیم کار کرده ایم و هر کس کار خودش را می کند" ده میلیارد می ارزیده ؟  بگذریم که عناوین اتهامی وی مواردی مانند جاسوسی،‌ اخلال در نظام اقتصادی،‌ اختلاس، همکاری با دولت های بیگانه و... است و اساسا وثیقه در جرایم امنیتی و جاسوسی مفهومی دارد؟
 
7 . در بند پنجم  و ششم بیانیه نوشته اید " ادعای رسایی مبنی بر این که متهم از طریق تلفن با مشاور عالی اش در ارتباط بوده و رهنمود می گرفته و کار به شورای امنیت کشید" نشر اکاذیب است! تعجب است از دادستان محترم تهران که مصاحبه های دادستان کل کشور را مطالعه نمی کند چرا که آقای محسنی اژه ای در تاریخ 22 آبان 91 می گوید: "مهدی در زمان انفرادی با خانواده ملاقات داشت و با پدر،‌ مادر و اعضای خانواده اش تماس تلفنی داشت" و وکیل خانوادگی مهدی در تاریخ 23 مهر 91 می گوید مهدی تا به حال (مهرماه) سه بار با هاشمی رفسنجانی در ارتباط بوده است. دادستان محترم تهران! آیا انتشار سخنان دادستان کل کشور از پشت تریبون مجلس نشر اکاذیب است؟ آیا مجرمین امنیتی دیگر هم اجازه دارند از این ارتباط برخوردار باشند؟
 
بنده به هیچ وجه در نطقم ادعا نکردم که موضوع تلفن مهدی، به شورای امنیت کشیده شد بلکه ادعا کردم که موضوع فشارهای بی سابقه برای نیمه تمام ماندن تحقیقات و آزادی مهدی در دبیرخانه شورای امنیت مطرح و پیگیری شد که حضرتعالی هم تأیید می فرمایید. اما سئوال این است که چرا دبیرخانه شورای امنیت که باید وقت ذی قیمت خود را صرف رسیدگی به توطئه های بیرونی علیه ملت ایران کند، مجبور می شود درباره کاهش فشار از دستگاه قضایی  و امنیتی نسبت به پرونده یک آقا زاده وقت صرف کند!؟ آیا جز این است که در خصوص این پرونده فشار بی سابقه ای حاکم بوده ؟
 
8 .  در بند هفتم بیانیه تاکید کرده اید که " ادعای رسایی مبنی بر این که هنوز تحقیقات درباره پرونده مهدی به اتمام نرسیده خللاف واقع، بدون وجه و کذب است" ظاهرا از آنجا که در صدور بیانیه خیلی عجله داشته اید، چرا که یادتان رفته جمله پایانی همین بند بیانیه خود را بخوانید، شما در ادامه بیانیه تان نوشته اید: "‌تحقیقات پرونده نسبت به اکثر اتهامات متهم پایان یافته" حتی در بند هشتم بیانیه نوشته اید:‌ "روند تحقیقات نسبت به تعداد زیادی از اتهامات متهم به پایان رسیده" مگر بنده ادعای دیگری کرده ام؟ گفته اید که رسایی باید در منبع خبر خود تردید کند! آقای دادستان محترم، منبع ادعای بنده،‌ بیانیه شماست.
 
9 . نوشته اید که چون احتمال امحای آثار جرم و تبانی برطرف شده،‌ متهم آزاد شده است. سئوال این است که چطور بیم تبانی و امحای آثار جرم را در خصوص مهدی هاشمی رفسنجانی منتفی دانسته اید، وقتی وی در امحا و از بین بردن اسناد مهم و طبقه بندی شده سابقه دارد. یادتان رفته که در تاریخ 7 خرداد 89 دادسرای تهران طی بیانیه مهمی اعلام کرد: "در بازرسی از دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد، اسناد و مدارک درباره برخی قراردادهای مهم نفتی و گازی، ‌اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه و ... به دست آمد که متهم (مهدی هاشمی) قصد خارج کردن این اسناد را داشته" حتما در نمایشگاه محرمانه وزارت اطلاعات این اسناد را که شامل اطلاعات طبقه بندی شده محرمانه، خیلی محرمانه، سرّی و به کلی سرّی مربوط به مجمع،‌ وزارت اطلاعات، ستاد نیروهای مسلح،‌ ریاست جمهوری، بانک مرکزی، قوه قضاییه، وزارت نفت و شورای عالی امنیت ملی بوده است را ملاحظه کرده اید.
 
10. حال این سوابق را در کنار ادعاهایی که علیزاده، وکیل این خانواده دارد، ‌قرار دهید.‌ آنجا که وکیل رسمی این خانواده در تاریخ 22 آبان 90 می گوید:‌ "فقط هاشمی رفسنجانی می دانست که مهدی در دفتر کارش چه کاری انجام می داد"  و در تاریخ 30 آبان 90 در مصاحبه ای می گوید: "مهدی روز جمعه انتخابات سال 88 اسناد و اطلاعاتی را در دفتر کارش (دفتر قیطریه) منهدم کرده" علیزاده طباطبایی در همین تاریخ می گوید: "‌مهدی گفته که اطلاعاتی که در اختیار داشته را به هیچ کس جز شخص هاشمی رفسنجانی نداده است."  آیا وقتی با فشار خانواده،‌ مهدی از زندان خلاص می شود، امکان امحای آثار جرم نیست! خصوصا که جناب آقای هاشمی، دلبستگی و وابستگی شدیدی به فرزندان خود از جمله مهدی دارد.
 
11 . در بند هشتم بیانیه درباره این سئوال اینجانب که آیا درباره فایل صوتی ای که اخیرا از مهدی هاشمی رفسنجانی منتشر شده، تحقیقات صورت گرفته یا نه،‌ نوشته اید: "رسیدگی به اتهامات متهم زمانی مورد نظر مرجع قضایی قرار می گیرد که در تنویر افکار عمومی ضرورت داشته باشد و اظهارات متهم،‌ مصداق عنوان مجرمانه داشته باشد" آیا مطالبی که مهدی هاشمی در خصوص فعالیت های خودش و پدرش اعلام می کند از جمله این که می گوید : "حرف هایی که من و بابام زدیم  از اصلاح طلبان تندتر بود. ما تقسیم کار کرده ایم، هر کس کار خودش را می کند. برای من وظیفه خاصی تعریف شده ..." نمی تواند مصداق مجرمانه داشته باشد تا تحقیقات درباره آن لازم باشد.
 
12. در بند نهم بیانیه آورده اید که بنده به دنبال القای نوعی تردید در دسترسی مراکز ذی صلاح به اسناد مرتبط با متهم (مهدی هاشمی رفسنجانی) بوده ام و این را ناشی از بی اطلاعی بنده و فرافکنی دانسته اید. در پاسخ فقط لازم می دانم از آقای پورمحمدی،‌ ریاست محترم سازمان بازرسی تشکر کنم که چند روز پس از نطق اینجانب، همکاری لازم را در این خصوص با مراکز ذی صلاح امنیتی نمودند.
 
13 . تاکید فرموده اید که دستگاه قضایی به هیچ وجه پرونده مهدی هاشمی را منحصر در موارد سیاسی نمی داند و حتما به بخش های اقتصادی و امنیتی آن هم رسیدگی می شود و در این رابطه عزم جدی دارد. ما نیز خدا را شاکریم و انتظاری جز این از دستگاه قضا نداریم. دستگاه قضایی تردید نکند که رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در حقیقت بازگشایی رمز رسیدگی به اتهام تمام دانه درشت ها از هر جریان، ‌حزب، گروه و خانواده ای است.
 
14 . واما در خصوص ادعای مجرمانه بودن اظهارت بنده و ارجاع شکایت از بنده به دادستان ویژه روحانیت، اگر این ادعای حضرتعالی را مجرمانه ندانیم، باید آن را حمل بر شوخی در شب یلدا کنیم چرا که بر اساس اصول مصرّح قانون اساسی از جمله اصل 84 و 86 نمایندگان حق دارند در خصوص تمام مسائل کشور (داخلی و خارجی) اظهار نظر کنند و کسی نمی تواند آنها را به سبب نظراتی که در مجلس ابراز می کنند،‌ تحت تعقیب قرار دهد. لازم به ذکر نیست که بنده به هیچ وجه در خصوص اهانت به اشخاص حقیقی یا حقوقی برای نمایندگان - از جمله خودم - مصونیت قائل نیستم اما روشن است که نطق بنده در ضمن حمایت از تلاش های قوه قضائیه،‌ نقدی مستند و مستدل نسبت به احتمال کوتاه آمدن در برابر برخی فشارهای طاقت فرسا بوده که انشاء الله با صدور حکمی قاطع از شما دور است.

پاسخ هاشمی رفسنجانی تحویل رئیس مجلس شد

 
 مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تحویل پاسخ دفتر و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به رئیس مجلس خبرداد.

قدرت الله علیخانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه شان آیت الله هاشمی رفسنجانی اجل از آن است که خود ایشان وارد این گونه مباحث شوند، گفت: به دلیل اینکه در نطق آقای حمید رسایی درمورد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خانواده و فرزندان ایشان مطالبی مطرح شد، پاسخی از طرف دفتر آیت الله هاشمی و خانواده ایشان تهیه شد که امروز من آن را تقدیم ریاست محترم مجلس شورای اسلامی کردم.

مشاور پارلمانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دیگر به عهده رئیس و هیدت رئیسه مجلس است که هر زمان صلاح دانستند طبق مقررات و آیین نامه، پاسخ را در صحن علنی قرائت شود.

متن بدون سانسور نامه خانواده هاشمی به مجلس

+متن قرائت شده در صحن علنی مجلس

خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی طی نامه ای به مجلس شورای اسلامی که بخشی از آن در صحن علنی خوانده شد ، ضمن تاکید بر اینکه توهین و تهمت به هاشمی رفسنجانی سابقه‌ای 50 ساله دارد و اهانت اخیر به ایشان و خانواده اش را در کنار مجموعه تهمتهای گذشته خواهند گذاشت ؛ خاطر نشان کردند:" سنگ بد گوهر اگر کاسه زرّین بشکست، ارزش سنگ نیفزاید و زر کم نشود."

، متن کامل این نامه بدین شرح است :
         
                                               بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس، اعضای هیأت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
مردم شریف و اخلاق‌مدار ایران اسلامی

سلام علیکم
اگرچه توهین و تهمت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و یاران دیرین امام(ره) که از شروع مبارزات مردم ایران اسلامی علیه طاغوت و طاغوتیان و پیروزی آنان بر اندیشه‌های استعماری، استبدادی، سلطنت‌طلب‌ها، توده‌ای‌ها و منافقین خلق سابقه‌ای 50 ساله دارد، اما آنچه که روز سه‌شنبه 28 آذر 1391 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آن هم در تریبونی باز که حداقل 70 میلیون جمعیت ایران از طریق پخش زنده رادیویی، امکان استماع آن را داشتند، اتفاق افتاد، از جهاتی متفاوت بود و همین تفاوت، خانواده آیت‌الله هاشمی را بر آن داشت تا علی‌رغم میل باطنی در این شرایط حساس که دشمنان داخلی و خارجی انقلاب و مردم به اختلافات خانوادگی دوستداران نظام دل‌خوش کرده‌اند و افرادی فریب‌خورده و یا نادان، دانسته یا ندانسته به آن دامن می‌زنند، مطالبی را نه در دفاع از یک خانواده یا شخص، بلکه در دفاع از اخلاق اسلامی و انسانی و نظامی مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع) بیان دارد که سالهاست مظلومانه در رسانه‌ها و محافل مختلف حقیقی و مجازی ، مورد هجمه قرار می‌گیرند و مانند نطق اخیر در تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی، با واژگانی غیراخلاقی لگدکوب می‌شوند.
همگان در این سالها به خوبی می‌دانند رویه و منش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برخورد با این‌گونه تخریب شخصیت‌ها کریمانه بوده و آنچه برای ایشان مهم است، فقط وحدت و تقویت وفاق ملی و بازگشت به رویه اعتدال و سرسپردگی به قانون است.
البته مطابق همین قانون اساسی که خود ناطق نیز به بعضی از اصول آن در این نطق استناد کرده است، در فصل یازدهم و به ویژه اصل 156 آن به صراحت قید شده است: «رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات و حل وفصل دعاوی و رفع خصومت و اخذ تصمیم و اقدامات لازم در آن قسمت را هم (که از امور حسبه است) قانون معین می‌کند و از وظایف قوه قضائیه است.»
انتظار می‌رود دادگاه محترم ویژه روحانیت چنانچه این اظهارات را نوعی تعدّی به حریم و منزلت دیگران می‌داند، به صورت قانونی همانند مواردی که از قبل به آنها عمل کرده است، اقدام نماید. چون هیچ کس حق ندارد قبل از اینکه متهمی در دادگاه‌های صالحه و به موجب حکم قطعی محکوم شود، جرایمی را به وی منتسب کند. مضافاً اینکه فرد موردنظر، هنوز به دادگاه نرفته و حتی اگر فرضاً در دادگاه بدوی هم محکوم شود، کسی حق ندارد او را مجرم معرفی کند یا با این عنوان از وی نام ببرد. حال آنکه در این نطق، علاوه‌ بر اینکه نام متهم اصلی آورده و از اوصاف ام‌الفساد، غول مفسد و... استفاده شده است، از کلمات و عباراتی چون «مشاور اصلی» نیز استفاده شده که متعرّض افراد دیگر است که ارتباطی با پرونده اتهامی ندارند و طرح آن در نطق علنی مشمول اصل 86 قانون اساسی نیست.
البته دادستانی تهران طی بیانیه‌ای در یازده بند و مستند به دلایل حقوقی گفت که ناطق روز سه‌شنبه مجرم و دروغگوست و انشاءالله مردم ایران مطلع خواهند شد که سرنوشت این اعلام جرم به کجا می‌رسد.
السابقون و دلسوختگان انقلاب و مردم عزیز ایران به خوبی به یاد دارند که چگونه پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، طیف وسیعی از سلطنت‌طلب‌ها، منافقین، چریک‌های فدایی خلق و... انواع و اقسام توهین‌ها، تهمت‌ها و توطئه‌ها را علیه همه مردان راستین انقلاب به‌ویژه «سه یاور خمینی» به راه انداختند.
حتی واژگانی چون «شاه کلید» هم برای توهین و تهمت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان تازگی ندارد و مردم خوب به یاد دارند که افراطیون دیگری نیز که دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند، برای ضربه زدن به نظام، با همین ادبیات به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تاختند که امام راحل پس از ترور آیت‌الله هاشمی توسط گروه منحرف فرقان در پیامی، زنده بودن نهضت را به زنده بودن ایشان پیوند زدند و رهبری معظم انقلاب هم درست در پایان هشت سال دوره ریاست جمهوری ایشان در پای صندوق رأی با صراحت هر چه تمام‌تر فرمودند: «هیچ کس برای من هاشمی نمی‌شود»
برای شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ولایت فقیه به عنوان یک اصل مترقی در قانون اساسی و به عنوان یک سرمایه معنوی در فقه شیعه بسیار بالاتر از آن است که در منازعات سیاسی از آن هزینه نمایند، تا چه رسد در پاسخ به ناسزاگویی‌ها. اما این چه ولایت‌پذیری و ادعای ولایت‌مداری از سوی یک نماینده مجلس است که در ناسزاگویی به آن استناد می‌کند و در تأکید بر نطق خویش، می‌گوید: «من به وظیفه‌ام عمل کرده‌ام!!»
در همین زمینه به خطبه‌های جمعه ولی‌امر مسلمین که به جای دو رکعت نماز خوانده می‌شود، درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توجه فرمایید: «آقای هاشمی را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیت‌های بعد از انقلاب نیست. من از سال 1336 یعنی 52 سال قبل ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود. از مبارزین جدی و پیگیر قبل از انقلاب بود. بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین شخصیت‌های جمهوری اسلامی در کنار امام بود. بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. بارها این مرد تا مرز شهادت پیش رفته است. قبل از انقلاب، اموال خود را صرف انقلاب می‌کرد، به مبارزین می‌داد. اینها را خوبست که جوانان بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیت‌های زیادی داشت. هشت سال رئیس جمهور بود، قبلش رئیس مجلس بود، بعد مسئولیت‌های دیگری داشت و در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش یک اندوخته‌ای از این انقلاب درست کرده باشد. اینها حقایقی است که باید دانست.»
متأسفانه باید گفت از شبی که توهین و تهمت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قالب مناظره انتخاباتی از رسانه ملی پخش شد و فرهنگ‌سازان جامعه با اهداف محدود انتخاباتی به‌به و چه‌چه گفتند، این رذیله اخلاقی در کشور وارد فاز جدیدی شد و بعدها که به بهانه برخورد با یک فرزند ایشان در کنار مضجع شریف حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری تکرار شد، رشد کرد و اینک به بهانه برخورد با فرزند دیگر ایشان، چنان نهادینه شد که یک نفر در کسوت روحانی، به عنوان نماینده مردم، در تریبون مجلس و از طریق صدای جمهوری اسلامی ایران فحاشی می‌کند، در حالی که رهبری انقلاب در زمانی که یکی دیگر از همفکران همین شخص، به یکی دیگر از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی- البته نه از تریبون رسمی- فحاشی کرده بود، در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان در فرازی از بیاناتشان فرمودند: «فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکی از آن چیزهایی است که اسلام مانع از آن است، نباید این اتفاق بیفتد. فضای هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسی است. انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالی ندارد، اما دور از هتک حرمت‌ها و اهانت‌ها و فحاشی و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته می‌کند و اعصاب آرام جامعه را به هم می‌ریزد- که امروز احتیاج به این آرامش هست- خدای متعال را هم از ما خشمگین می‌کند. من می‌خواهم این پیامی باشد به همه‌ی آن کسانی که یا حرف می‌زنند، یا می‌نویسند، چه در مطبوعات، چه در وبلاگ‌ها. همه‌ی اینها بدانند، کاری که می‌کنند، کار درستی نیست. مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسی غلط یا یک فکر دینی غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امر خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی، یک حرف دیگر است؛ ما این دومی را به طور کامل و قاطع نفی می‌کنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد. متأسفانه بعضی این کار را می‌کنند. من به خصوص به جوان‌ها توصیه می‌کنم. بعضی از این جوان‌ها بلاشک مردمان بااخلاص و مؤمن و خوبی هم هستند، اما خیال می‌کنند این وظیفه است؛ نه، من عرض می‌کنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است.»
دشمن خوب می‌داند که «ام‌الفساد و اختاپوس» خواندن یکی از یاران پرسابقه انقلاب، یعنی ایجاد شک و تردید در باور مردم به نظام اسلامی و کسانی که با تحمل شکنجه و زندان و تبعید آن را به وجود آوردند و در دوران تثبیت، تداوم و تاکنون در عالی‌ترین مصادر امور هستند و پس از مسئولیت‌های فراوان در شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی، دفاع مقدس و ریاست جمهوری، برای چندمین دوره از سوی رهبری معظم انقلاب به عنوان رئیس عالی‌ترین مجمع مشورتی خویش و داوری انتخاب می‌شود.
مردم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان را می‌شناسند و می‌دانند پدر این خانواده سالها قبل از شروع علنی نهضت اسلامی، در عاشورای سال 1337 در همدان به خاطر انتقاد از مفاسد حکومت‌های سلطنتی، بازداشت و پس از آزادی از شهر اخراج شد و با شروع مبارزات، وقتی رژیم پهلوی می‌خواست عرصه را بر مراجع، علما و طلبه‌ها تنگ نمایند، جزو اولین سربازان طلبه‌ای!! بود که از قم به پادگان نظامی در تهران آورده شد و از همان زمان تا پیروزی انقلاب، زندگی ایشان در متواری بودن، شکنجه، بازداشت، زندان، ممنوعیت از منبر بود و حتی حکم اعدام ایشان (با استناد به اسناد ساواک) در بیدادگاه‌های پهلوی صادر و با دخالت علما و مراجع قم و نجف جلوگیری شد.
مادر این خانواده از دو سو، ریشه در دو خاندان اصیل و پرافتخار سادات مرعشی و مرحوم آیت‌الله سیدمحمدکاظم طباطبایی معروف به صاحب عروه‌الوثقی دارد و در تمام سالهای مبارزه، ضمن همراهی با شوهر، مسئولیت اداره فرزندان را در غیاب پدر داشت.
فرزند بزرگ این خانواده، فاطمه هاشمی است که علاوه بر تحمل رنج‌های دوران مبارزه، در اسناد ساواک (دوران مبارزه، جلد 2، صفحه 1020) از جمله افراد تحت مراقبت در مدرسه بود و پس از فراغت از تحصیل، مسئولیت اداره نهاد ارزشمند بنیاد بیماری‌های خاص را از سال 1375 تا امروز – آن هم بدون دریافت یک ریال حقوق- عاشقانه و مخلصانه به عهده گرفته و مطمئناً مردم و مخصوصاً کسانی که متأسفانه در خانواده خود بیمار خاص دارند، از برکات این نهاد مطلع هستند.
فرزند دوم خانواده محسن هاشمی است که به خاطر نیاز کشور به تخصص علمی‌اش در صنایع موشکی، تحصیل در مقطع دکترا را نیمه‌کاره رها کرد و به کشور آمد و در پایه‌گذاری این صنعت نقش به‌سزایی داشت و در دوران ریاست جمهوری پدر، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور بود و پس از آن در مسئولیت مدیرعامل متروی تهران، مردم این شهر از خدمات ایشان اطلاع دارند.
فرزند سوم این خانواده فائزه، در یکی از بخش‌های غریب و مورد غفلت کشور، یعنی ورزش بانوان نقش سازنده‌ای داشت و در دوره پنجم با رأی قاطع مردم تهران، نماینده مجلس شورای اسلامی بود. 
پس از دیپلم در دانشگاه الزهرا لیسانس گرفت و مقاطع عالی را در دانشگاه آزاد و خارج از کشور سپری کرد و پس از دفاع از رساله دکترای خویش در رشته حقوق بین‌الملل، به عنوان مدیر گروه حقوق در واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی مشغول بود.
فرزند چهارم خانواده مهدی، پس از رسیدن به سن بلوغ تا پایان جنگ در جبهه‌ها و در خطوط مقدم بود که جانباز شیمیایی است و به تأیید پزشکان 9 درصد ریه‌اش سیاه است.
پس از جنگ با تأسیس شرکت دولتی صنایع دریایی، چندین تکنولوژی برتر را تقدیم کشور کرد. ساخت سکوهای عظیم حفاری در دریا، ساخت لوله‌های قطور و مهم نفت و بکارگیری آنها در کف دریا و آوردن تکنولوژی حساس حفاری‌های افقی چاه‌های نفت که علی‌رغم تحریم‌های شدید کشور، این شرکت هنوز در داخل و خارج طرح‌های مهمی در دست اجرا دارد و شروع ساخت اولین فاز گاز پارس‌جنوبی و پایه‌گذاری منطقه فوق‌العاده مهم عسلویه و راه‌اندازی مرکز بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله خدمات ارزشمند او به کشور است که تا قبل از آن، بی‌سابقه بود.
آخرین فرزند خانواده یاسر است که از نوجوانی به جبهه رفت و مدال جانبازی را به سینه خویش آویخت. پس از تحصیل ابتدا در جهاد سازندگی و پس از آن در دفتر پدر در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول شد و نقش اساسی در رونق صنایع جنبی لبنی کشور ایفا کرد.
این خانواده‌ای که ناطق مجلس آن را اختاپوس و مفسد می‌‌خواند، از سالها پیش که پدر به جرم همراهی امام و مردم محبوس بود، تفریحات روزهای تعطیل را در اطراف زندان‌های قزل‌قلعه، قصر و اوین می‌گذراندند.
خانواده‌ای که رئیس قوه قضائیه وقت در سال 1376 و پس از پایان 8 سال ریاست جمهوری پدر، اعلام می‌کند که نه تنها دارایی آنها زیاد نشده، بلکه کم هم شده است.
به این جمله امام راحل توجه و آن را با این تهمت مقایسه کنید که وقتی در سال 1360 دشمنان انقلاب تهمت‌های مالی به یاران صدیق نظام می‌زدند، در تیر ماه همان سال می‌فرمایند: «شایعه‌سازی می‌کنند که اجناس جنگ‌زده‌ها می‌رود توی جیب آقای بهشتی، آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی.» (صحیفه امام، جلد 15، صفحه 23)
خانواده‌ای که مقام معظم رهبری پدر خانواده را با صفات «متدیّن، متعبد، جزو صلحای زمان، عالمی متفکر، سیاست‌مداری هوشمند، فقیهی زمان‌شناس، مجاهدی خستگی‌نشناس و برادری مهربان برای ضعیفان» (پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آرشیو بیانات) به جامعه معرفی می‌کند، اما یک نماینده که ادعای ولایت‌مداری دارد، کلماتی می‌گوید که کاش سهواً و از روی احساسات بوده‌ باشد، اما در مصاحبه‌های متوالی پس از نطق می‌گوید: «هیچ کجای نطق را توهین‌آمیز نمی‌دانم» و حتی این توهین و تهمت‌ها را «واقعیت‌هایی می‌داند که آنها را کنار هم جمع کرده و صریح گفته!!»
در پایان ذکر این نکته ضروری است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان این توهین و تهمت را هم در کنار دیگر تهمت‌های از اول انقلاب اسلامی تاکنون می‌گذارند و با یادآوری این جمله امام که فرموده بودند: «احتمال قوی می‌دهم پس از من برای انتقام‌جویی از من به بعضی از نزدیکانم و دوستانم تهمت‌هایی که من آنها را ناروا می‌دانم، بزنند و به آتشی که باید مرا بسوزانند، آنان را بسوزانند و احیاناً به صورت دفاع از من، انتقام مرا از آنها بگیرند.» (پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه) به ارواح منور آن پیر فرزانه و همه شهدای راه انقلاب اسلامی سلام و درود می‌فرستند و می‌گویند: «سر خمّ می‌ سلامت شکند اگر سبویی»
ضمن تشکر از مردم عزیز ایران، نخبگان و نویسندگان جامعه که پس از نطق با تماس‌های مکرر تلفنی و نوشتن مقالات متعدد، به محکومیت این توهین و تهمت پرداختند و همچنین سپاس ویژه از اعضای هیأت رئیسه و شما نمایندگان محترم که فرصت این پاسخگویی را فراهم کردید، بر حقانیت نظام اسلامی و انشاءالله دوام آن تا ظهور حضرت حجت(عج) تأکید داریم و می‌گوییم:
 

  سنگ بد گوهر اگر کاسه زرّین بشکست
                                                                                        

 ارزش سنگ نیفزاید و زر کم نشود.

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

 

 از این نامه ، فقط قسمت های زیر در مجلس قرائت شد:

                                             بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس و اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم شریف و اخلاقمدار ایرانی اسلامی

سلام علیکم؛

اگرچه توهین و تهمت به آیت الله هاشمی رفسنجانی و یاران دیرین امام که از شروع مبارزات مردم مسلمان ایران اسلامی علیه طاغوت و طاغوتیان و پیروزی آنها بر اندیشه های استبدادی و استعماری ، سلطنت طلب ها و توده ای ها و مجاهدین خلق سابقه ای 50 ساله دارد اما آنچه که روز سه شنبه 28/9/1391 آذر ماه در صحن علنی مجلس آن هم در تریبونی باز که حداقل 70 میلیون جمعیت ایران از طریق پخش زنده رادیویی امکان استماع آن را داشتند اتفاق افتاد از جهاتی متفاوت بود و همین تفاوت خانواده آقای هاشمی را بر آن داشت که علیرغم میل باطنی در این شرایط حساس که دشمنان داخلی و خارجی انقلاب و مردم به اختلافات داخلی خانوادگی دوستداران نظام دلخوش کرده اند، مطالبی را نه در دفاع از یک خانواده یا یک شخص بلکه در دفاع از اخلاق اسلامی و انسانی و نظامی مبتنی بر مکتب اهل بیت بیان دارد.

مطابق قانون هیچ کس حق ندارد قبل از اینکه متهمی در دادگاه های صالحه و به موجب حکم قطعی محکوم شود جرائمی را به وی منتسب کند، مضاف بر اینکه فرد مورد نظر هنوز به دادگاه نرفته و حتی اگر فرضا در دادگاه بدوی هم محکوم شود کسی حق ندارد او را مجرم معرفی کند یا به این عنوان از وی نام ببرد.

امام راحل (ره) پس از ترور آیت الله هاشمی توسط گروه منحرف فرقان در پیامی زنده بودن نهضت را به زنده بودن ایشان را پیوند زدند و رهبری معظم انقلاب هم درست در پایان 8 سال ریاست جمهوری ایشان در پای صندوق رای با صراحت هر چه تمام تر فرمودند هیچ کس برای من هاشمی نمی شود. برای شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی ولایت فقیه به عنوان یک اصل مترقی در قانون اساسی و به عنوان یک سرمایه معنوی در فقه شیعه بسیار بالاتر از آن است که در منازعات سیاسی از آن هزینه نماید تا چه رسد به پاسخگویی به ناسزایی ها.

در همین زمینه به خطبه های جمعه ولی امر مسلمین که به جای دو رکعت نماز خوانده می شود درباره ایت الله هاشمی رفسنجانی توجه کنید.

"آقای هاشمی را همه می شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیت های بعد از انقلاب نیست من از سال 1336 یعنی 52 سال قبل ایشان را از نزدیک می شناسم. آقای هاشمی از اصلی ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود. از مبارزان جدی و پیگیر قبل از انقلاب بود. بعد از پیروزی انقلاب از موثرترین شخصت های جمهوری اسلامی در کنار امام بود. پس از رحلت امام در کنار رهبری تا امروز. بارها این مرد تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خود را صرف انقلاب می کرد به مبارزین می داد اینها خوب است که جوانان بدانند بعد از انقلاب ایشان مسئولیت های زیادی داشت. 8 سال رئیس جمهور بود قبلش رئیس مجلس بود بعد مسئولیت های دیگری داشت و در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش یک اندوخته ای از این انقلاب برای خودش درست کرده باشد. اینها حقایقی است که باید دانست."

مردم آیت الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان را می شناسند و می دانند پدر این خانواده سالها قبل از شروع علنی نهضت اسلامی در عاشورای 1337 در همدان به خاطر انتقاد از مفاسد حکومت سلطنتی بازداشت و پس از آزادی از شهر اخراج شد و با شروع مبارزات وقتی رژیم پهلوی می خواست عرصه را بر مراجع علما و طلاب تنگ کند جزو اولین سربازان طلبه بود که از قم به پادگان نظامی در تهران آورده شد و از همان زمان تا پیروزی انقلاب زندگی ایشان در متواری بودن، شکنجه، بازداشت، زندان و ممنوعیت از منبر بود و حتی حکم اعدام ایشان با استناد به اسناد ساواک در بیدادگاه های پهلوی صادر و با دخالت علما و مراجع قم و نجف جلوگیری شد.

خانواده ای که رئیس قوه قضائیه وقت در سال 1376 و پس از پایان 8 سال ریاست جمهوری پدر اعلام می کند نه تنها دارایی آنها زیاد نشده بلکه کم هم شده است. خانواده ای که مقام معظم رهبری، پدر خانواده را با صفات متدین، متعبد، جزو صلحای زمان، عالمی متفکر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان شناس، مجاهدی خستگی نشناس و برادری مهربان برای ضعیفان می شناسد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که آیت الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان این توهین و تهمت را هم در کنار دیگر تهمت ها از اول انقلاب تا کنون می گذارند و با یادآوری این جمله امام که فرموده بودند احتمال قوی می دهم پس از من برای انتقام جویی از من به بعضی از نزدیکان و دوستانم تهمت هایی که من آنها را ناروا می دانم بزنند و با آتشی که باید مرا بسوزاند، آنان را بسوزانند و احیانا به صورت دفاع از من، انتقام مرا از آنان بگیرند.

به ارواح مطهر آن پیر فرزانه و همه شهدای راه انقلاب اسلامی سلام و درود می فرستم و می گویم "سر می خم سلامت   شکند اگر سبویی. "

                                                          خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی

 

مادر مهدی هاشمی: اسم دزدان را مخفف می‌گویند اما نام پسرم را فریاد می‌زنند

 
عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی رفسنجانی از احضار فرزندش به دادسرا انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی هاشمی از ساعت 9:45 دقیقه روز دوشنبه به همراه سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع خود در دادسرای شهید مقدس که در کنار زندان اوین قرار دارد، حاضر شده است.

حضور مهدی هاشمی در دادسرای جرایم امنیتی به دلیل اخطار نماینده دادستان مبنی بر لزوم حضور وی در دادسرا ظرف 24 ساعت پس از بازگشت است که این مهم شامگاه روز یک‌شنبه به مهدی هاشمی در فرودگاه امام (ره) ابلاغ شده است.

 یاسر، محسن و فاطمه از اعضای خانواده هاشمی به همراه عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محوطه بیرونی دادسرا در مقابل زندان اوین منتظر بیرون آمدن مهدی هاشمی از دادسرا هستند.

عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد کرد و گفت: اتهامی که وجود ندارد را می‌خواهند تفهیم کنند. به مردم اتهام می‌زنند، مردم اتهامی ندارند.

مادر مهدی هاشمی افزود: اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند "چ"، "ر"، "د" و غیره بیان می‌کنند ولی اسم پسرم،‌ مهدی را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.

 مهدی هاشمی هم‌چنان در دادسرای شهید مقدس حضور دارد و مشخص نیست تصمیم دادستانی درباره او چه خواهد بود.

بازجویی از مهدی هاشمی آغاز شد

 

وکیل مهدی هاشمی گفت: جلسه بازجویی آغاز در داسرای امنیتی شده است و منتظریم قرار لازم را به ما اعلام کنند.


سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: جلسه بازجویی در دادسرای امنیت آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: این جلسه ادامه دارد و ما هم پشت در دادسرای امنیت منتظر هستیم تا نتیجه را به ما اعلام کنند.

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه به ما اجازه حضور در دادسرا و همراهی با مهدی هاشمی رفسنجانی در جلسه بازجویی را ندادند گفت: منتظر هستیم تا بعد از پایان جلسه بازجویی، به ما قرار موردنظر دادسرا را اعلام کنند

 

قرار بازداشت مهدی هاشمی تمدید شد

وکیل مهدی هاشمی از تمدید قرار بازداشت موکلش از سوی قاضی پرونده خبر داد.

محمود علیزاده طباطبائی با اعلام این خبر گفت : قاضی رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی پس از پایان قرار بازداشت موکلم، این قرار را برای دو ماه دیگر تمدید کرد.

وی افزود: موکلم همچنان در زندان اوین است و تحقیقات از او ادامه دارد. او هفته گذشته با مادر و همسر خود ملاقات داشت.
به گزارش مهر مهدی هاشمی دوم مهر امسال به ایران بازگشت و صبح روز بعد برای تحقیقات به دادسرای امنیت تهران رفت. بازپرس پرونده نیز پس از تحقیقات اولیه از مهدی هاشمی برای او قرار بازداشت صادر کرد.

بازداشت افرادی جدید در پرونده مهدی هاشمی

 
یک منبع آگاه گفت: با گذشت حدود دو ماه از دستگیری مهدی هاشمی، پرونده وی در میان موج سازی‌های جدید روز به روز وارد مراحل جدیدتری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران نوشت: بنا بر اطلاعات عنوان شده از سوی این منبع آگاه، در جدیدترین برگه از پرونده مهدی هاشمی، عناصر مطلعی از مرتبطین حلقه اول با پرونده وی دستگیر شده‌اند که دستگیری آن‌ها کمک زیادی به رمز گشایی از پرونده مهدی ‌هاشمی می‌کند.

این منبع آگاه در ادامه عنوان کرد: عناصر دستگیر شده که از جمله آن‌ها (س.م.ب) و (ن.ا) هستند از عناصر و مرتبطین بسیار مهم سفید و مطلع در پرونده مهدی هاشمی هستند که دستگیری آن‌ها پرونده نامبرده را وارد مراحل جدیدی کرده است.

این منبع آگاه با اشاره به احتمال افزایش دستگیری‌ها عنوان کرد: علاوه بر موارد و دستگیری‌های صورت گرفته، احتمال اینکه افراد دیگری در رابطه با این پرونده دستگیر شوند لحظه به لحظه بیشتر می‌شود.

وی در ادامه افزود: این افراد اطلاعات بسیار مهم، حساس و جزئی از فعالیت‌های مهدی هاشمی دارند که اعترافات آ‌ن‌ها مسائل پشت پرده پرونده مهدی هاشمی را رمز گشایی می‌کند.

این منبع آگاه در پایان اضافه کرد: با دستگیری‌های صورت گرفته، احتمال افزایش فشار به مسئولین پرونده و مسئولین قوه قضائیه وجود دارد و احتمالا از این پس موانعی بر سر راه پرونده مهدی هاشمی ایجاد شود اما دستگاه قضایی طبق روال گذشته با قاطعیت با هرگونه فشار خارجی در خصوص پرونده مهدی هاشمی برخورد و هرگز از انجام وظایف خود عدول نخواهد کرد.

حسن معادی خواه بازداشت شد

 
 حسن معادی خواه یکی از مرتبطین مهدی هاشمی برای تحمل کیفر به بازداشتگاه منتقل شد.


به گزارش بولتن نیوز، معادی خواه بازداشت و تحویل بازداشتگاه شده است.

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی در دفاع از هاشمی رفسنجانی؛جمهوری اسلامی: اگر باز هم انتخابات برگزار شود هاشمی اول است

 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

در سال‌های آغازین دهه 40 که نهضت امام خمینی شروع شده بود، مأموران "ساواک" اعلامیه‌های تندی علیه شخص امام خمینی به در و دیوار مدرسه فیضیه و بعضی نقاط حساس شهر قم می‌چسباندند تا به خیال خام خود، مردم را به امام بدبین کنند و اهداف رژیم فاسد شاه را به پیش ببرند. یکی از کارهای طلاب انقلابی آن زمان، پاک کردن در و دیوار از این اعلامیه‌ها بود.

آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی، یار نزدیک امام خمینی که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است می‌گوید یک روز صبح که طبق عادت هر روز به بیت امام رفتم، اعلامیه بسیار تندی را که پر از اهانت به امام بود دیدم که روی در خانه امام چسبیده است. اعلامیه را کندم و با خودم به داخل خانه بردم و به امام نشان دادم و پرسیدم: آیا شما این اعلامیه را دیده اید؟ فرمودند: بله صبح زود که از خانه بیرون رفته بودم آن را دیدم و خواندم. پرسیدم: پس چرا آن را پاره نکردید؟ امام گفتند: چون این اعلامیه نشانه زنده بودن ماست، اگر زنده نبودیم و خاصیتی نداشتیم که اینهمه فحش به ما نمی‌دادند...

حملات تندی که این روزها و این ماه‌ها و این سال‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌شود، بهترین دلیل بر زنده بودن این یار امام و ستون انقلاب است. اگر او زنده و مؤثر نبود که به او کاری نداشتند. کسانی که حمله کردن به آقای هاشمی رفسنجانی را واجب می‌دانند از او می‌ترسند و یکی از روشن‌ترین دلیل بر زنده بودن و تأثیرگذار بودن او آراء بالای او در آخرین انتخابات خبرگان است که بیش از نیم میلیون رأی بیشتر از نفر بعد از خود که آن زمان رئیس مجلس خبرگان بود آورد. امروز هم بعد از آنهمه تخریب و سمپاشی که در تاریخ دهه‌های اخیر بی‌نظیر است، اگر انتخاباتی با درجه سلامت و خلوص همان انتخابات برگزار شود، باز هم آقای هاشمی رفسنجانی با تفاوت چشمگیر درصدر فهرست قرار خواهد داشت. این، همان تحقق وعده امام خمینی است که بعد از ترور آقای هاشمی رفسنجانی توسط گروهک فرقان در بهار 1358 در پیامی به همین مناسبت فرمودند: هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

اینها به معنای بی‌عیب و نقص بودن آقای هاشمی رفسنجانی نیست. از 14 معصوم که بگذریم، همه جایزالخطا هستند و هیچ استثنائی وجود ندارد. آنچه مهم است و در ارزیابی شخصیت انسان‌ها باید معیار قرار بگیرد، جمع بندی نقاط قوت و ضعف آنهاست. آقای هاشمی رفسنجانی، مجموعه ایست از یک عمر مبارزه، زندان، شکنجه، خدمت به اسلام، خدمت به کشور در مسئولیت‌های بالای نظام جمهوری اسلامی، داشتن نقش عمده در پیروزی انقلاب، شکل گیری نظام جمهوری اسلامی، پیروزی ملت در دفاع مقدس، تأمین زیرساخت‌های کشور بعد از 8 سال جنگ تحمیلی و ویرانی‌های ناشی از آن، خدمت در جایگاه ریاست مجلس، خدمت در جایگاه ریاست جمهوری، خدمت در جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری و خدمت در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام. قطعاً در خلال اینهمه کار و تلاش، اشتباهات و ضعف‌هائی نیز وجود داشته که باید آنها را در کنار این خدمات کم نظیر قرار داد و جمع بندی کرد.

مردم، از شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی چنین تصویری در ذهن دارند که به اهانت‌ها و فحاشی‌های مخالفان بی‌منطق اعتنا نمی‌کنند و هرچه حملات به او بیشتر می‌شود، علاقه مردم نیز به او افزایش می‌یابد. مخالفان، حق دارند از آقای هاشمی و هر شخصیت دیگری انتقاد کنند اما نه شرعاً، نه قانوناً و نه اخلاقاً حق فحاشی و اهانت و ناسزاگوئی ندارند. این روش، علاوه بر اینکه ناسپاسی نسبت به یکی از بزرگترین خادمان انقلاب و نظام و ملت است، به خود فحاشان و ناسزاگویان نیز لطمه وارد می‌کند و دشمنان را هم به طمع می‌اندازد.

حمله به آقای هاشمی رفسنجانی، یک طرح با دو لایه است. لایه پنهان این طرح، به طراحان پشت پرده مربوط می‌شود که در صدد بسط قدرت خود هستند و آقای هاشمی رفسنجانی را مانع خودکامگی‌های خود می‌دانند و لایه ظاهری همین است که توسط عوامل آنها در قالب‌های سخنرانی، مقاله، شعار و... به اجرا در می‌آید. به عوامل اجرائی نباید اعتنا کرد، زیرا آنها سفارشی عمل می‌کنند و اصولاً از خودشان اختیاری ندارند. البته این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که دل هر انسان منصفی برای این افراد که آلت فعل آن لایه پنهان می‌شوند می‌سوزد، زیرا در خوشبینانه‌ترین حالت، فریب عناصری را خورده‌اند که به نام مقدسات و به بهانه حفظ نظام و تقویت انقلاب، آنها را به صحنه فحاشی و اهانت کردن به یکی از ارکان انقلاب و نظام می‌فرستند و آنها نیز همین کار را می‌کنند بدون آنکه بفهمند درحال تیشه زدن به ریشه انقلاب و نظام هستند. این افراد کافی است هر بار که می‌خواهند به سفارش عناصر لایه پنهان، به وظیفه فحاشی عمل کنند، قبل از اقدام، به این فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آقای هاشمی رفسنجانی که در خطبه نماز جمعه 29 خرداد 1388 گفتند مراجعه کنند و سپس به این سؤال اساسی جواب بدهند که آیا واقعاً این فحاشی‌ها با نقطه نظرات رهبری درباره آقای هاشمی رفسنجانی منطبق است و آنها می‌توانند خود را پیرو ولایت فقیه بدانند؟ توصیف رهبر انقلاب درباره آقای هاشمی رفسنجانی اینست:

"آقای هاشمی را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیت‌های بعد از انقلاب نیست. من از سال 1336 یعنی 52 سال قبل ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود. از مبارزین جدی و پیگیر قبل از انقلاب بود. بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین شخصیت‌های جمهوری اسلامی در کنار امام بود. بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. بارها این مرد تا مرز شهادت پیش رفته است. قبل از انقلاب، اموال خود را صرف انقلاب می‌کرد، به مبارزین می‌داد. اینها را خوبست که جوانان بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیت‌های زیادی داشت. هشت سال رئیس‌جمهور بود، قبلش رئیس مجلس بود، بعد مسئولیت‌های دیگری داشت و در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش یک اندوخته‌ای از این انقلاب درست کرده باشد. اینها حقایقی است که باید دانست. در حساس‌ترین مقاطع، ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده و من البته در موارد مختلفی با آقای هاشمی اختلاف نظر دارم، طبیعی هم هست در مسائل گوناگون ولی مردم نباید دچار توهم شوند و چیز دیگری فکر کنند."

کسانی که مدعی پیروی از ولایت فقیه هستند، باید از این زاویه به آقای هاشمی رفسنجانی نگاه کنند، نه آنگونه که خود مایل هستند حتی اگر صد درصد برخلاف نظر و روش ولی فقیه زمان باشد. صاحبان قلم‌ها و زبان‌هائی که در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف هرچه خواستند علیه آقای هاشمی رفسنجانی نوشتند و گفتند و در عین حال مدعی پیروی از ولایت فقیه هستند، آیا از خود پرسیده‌اند که نوشته‌ها و گفته هایشان چقدر با نقطه نظرات صریح و شفاف رهبری درباره ایشان منطبق است؟ این سؤال را از باب دلسوزی برای خود این افراد مطرح می‌کنیم نه برای دفاع از آقای هاشمی رفسنجانی.

اکنون شرایط کشور به دلیل عملکردهای غیرقابل دفاع همین گروه فحاشان بگونه ایست که آنها به هر کس فحش بدهند و با هرکس مخالفت کنند محبوبیت او در میان مردم افزایش می‌یابد و همین واقعیت تلخ مایه تأسف شدید است. چرا کار را به جائی رسانده اید که مردم به شما اعتماد نداشته باشند و هرچه می‌گوئید و می‌نویسید عکس آن را بپذیرند؟ آیا از اینکه این کار شما باعث شادی دشمنان انقلاب و نظام شده است نگران نیستید؟ از اینکه بیگانگان، ناسزاهای شما را با خوشحالی نقل می‌کنند و برای شما کف می‌زنند، نباید خود را سرزنش نمائید و در روش خود تجدیدنظر کنید؟ به این دو سه سؤال اخیر باید عناصر لایه پنهان جواب بدهند که طراح ماجرا هستند و برای تحکیم قدرت خود تلاش می‌کنند و از افراد لایه ظاهری به صورت ابزاری استفاده می‌نمایند.

یکی از ابزارهای مورد استفاده فحاشان "نامه بدون سلام و والسلام" آقای هاشمی رفسنجانی به رهبری در روزهای قبل از انتخابات 88 و بعد از مناظره سرتا پا توهین و افترای آن زمان است. با این عوام فریبی‌ها شاید بتوان چند نفر ساده لوح را جذب کرد، ولی مردم را برای همیشه نمی‌توان با چنین ابزارهای زنگ زده‌ای سرگرم نگهداشت. با یک مراجعه ساده به صحیفه امام، مشخص می‌شود که در مکاتبات متعدد امام خمینی با مراجع تقلید و سران کشورها، بارها از سلام اول نامه و والسلام آخر نامه خبری نیست. برای نمونه این موارد را نگاه کنید (پاسخ امام به آیت‌الله العظمی خوئی - 5 بهمن 1358، پاسخ امام به آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی - 7 بهمن 1358، نامه امام به برادر بزرگ و بسیار مورد احترام خود آیت‌الله پسندیده - 3 بهمن 1358، پیام امام به شاذلی بن جدید رئیس‌جمهور وقت الجزایر - 10 بهمن 1358، نامه امام به حافظ اسد رئیس‌جمهور وقت سوریه - 30 بهمن 1358 همگی جلد 12 صحیفه امام). ضمناً خوبست به نامه بی‌سلام رهبر معظم انقلاب که به همراه حضرات آیات بهشتی، موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر در تاریخ 28/11/58 به امام خمینی نوشتند نیز نگاهی بیاندازید و ببینید که نامه بی‌سلام یک امر طبیعی است ولی فحاشان به بهانه فقدان سلام و والسلام در نامه آقای هاشمی رفسنجانی چه عوام فریبی‌هائی به راه انداخته‌اند.

نکته مهم‌تر اینکه فحاشان، نامه آقای هاشمی رفسنجانی را سرآغاز فتنه می‌دانند درحالی که این نامه هشداری بود درباره محتوای مناظره‌ای که رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه 29 خرداد 88 درباره عیوب آن تصریح کردند: "در مواردی انسان می‌دید که در این مناظره‌ها جنبه منطقی مناظره ضعیف می‌شد، جنبه احساساتی و عصبی پیدا می‌شد جنبه تخریبی غلبه پیدا می‌کرد. سیاه نمائی وضع موجود به شکل افراطی دیده شد، سیاه نمائی دوره‌های گذشته هم در این مناظره‌ها مشاهده شد، هر دو بد بود. اتهاماتی مطرح شد که در جائی اثبات نشد، به شایعات تکیه شد. احیاناً بی‌انصافی‌هائی دیده شد، هم بی‌انصافی نسبت به این دولت با اینهمه حجم خدمت و هم بی‌انصافی نسبت به دولت‌های گذشته و دوران 30 ساله." (خطبه نماز جمعه 29 خرداد 1388).

آنچه در نامه آقای هاشمی رفسنجانی به رهبری آمد، هشدار درباره عواقب همین بی‌انصافی‌ها و زیر سؤال بردن خدمات 30 ساله و متهم کردن بزرگان نظام بود. بنابر این، اگر کسی درصدد پیدا کردن عوامل فتنه است باید در همین اتهامات آن را جستجو کند.

مدعیان پیروی از ولایت، علیرغم تصریح رهبر معظم انقلاب به پاک بودن آقای هاشمی رفسنجانی از نظر مسائل مالی و تأکید بر این نکته مهم که "... قبل از انقلاب اموال خود را صرف انقلاب می‌کرد، به مبارزین می‌داد... بعد از انقلاب، ایشان مسئولیت‌های زیادی داشت... و در طول این مدت هیچ سراغ نداریم که ایشان برای خودش یک اندوخته‌ای از این انقلاب درست کرده باشد" (خطبه نماز جمعه 29 خرداد 88) با نادیده گرفتن این شهادت صریح و شفاف، ایشان را همچنان به ثروت اندوزی متهم می‌کنند و در ماجرای وثیقه‌گذاری برای آزادی مهدی هاشمی بدون آنکه تحقیق کنند و اطلاعات صحیح به دست آورند در رسانه‌های وابسته به خود فضاسازی کردند که بفرمائید اینهم شاهد زنده که آقای هاشمی رفسنجانی در تهران ملک ده میلیارد تومانی دارد و یک سند ملک با این قیمت به وثیقه گذاشته است! درحالی که اولاً یک سند نبود و 8 سند بود، ثانیاً این اسناد، مربوط به ملکی بودند که قبل از انقلاب خانه آقای هاشمی در آن بود و در آن خانه توسط گروهک فرقان ترور شد و تا مرز شهادت پیش رفت و ثالثاً چون به توصیه مسئولان امنیتی، دیگر نمی‌توانست در آن خانه سکونت داشته باشد آن را به فرزندان و بستگان خود بخشید و آنها 8 آپارتمان در آن ساختند و اکنون اسناد آنها را که به نام خودشان است وثیقه گذاشته‌اند و خود آقای هاشمی رفسنجانی در خانه‌ای استیجاری در جماران سکونت دارند. آیا با داستان سرائی‌های مخالفان در موضوع وثیقه، به یاد ماجرای دختران مغاویه نمی‌افتید؟

در این میان، آنچه مایه تأسف است بی‌تفاوتی و بی‌عملی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر نطق‌های سراسر تهمت و افترا در صحن علنی است. علاوه بر هیأت رئیسه مجلس، شخص رئیس مجلس باید به این سؤال مهم پاسخ بدهد که چرا اجازه می‌دهند صحن علنی مجلس محل انتشار تهمت و افترا و نسبت‌های ناروا و دروغ پراکنی علیه بزرگان نظام باشد؟ این کارها به اعتبار مجلس لطمه می‌زند. مجلس که به فرموده امام خمینی باید در رأس امور باشد، هنگامی می‌تواند چنین جایگاهی داشته باشد که مظهر اخلاق و انصاف و رعایت موازین شرع و قانون باشد. رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس در حفظ این جایگاه مسئولند و نباید اجازه بدهند مدعیان انقلاب که عمدتاً انقلاب ندیده‌های نشسته بر سر سفره انقلاب هستند به بهانه دفاع از انقلاب، اصیل‌ترین پایه‌های نظام و انقلاب را به باد تهمت بگیرند و کسانی که خود سوءسابقه و پرونده دارند برای دستگاه قضائی تکلیف تعیین کنند و برای این و آن حکم صادر نمایند. شما مدیران مجلس باید بدانید که بزرگانی همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به حمایت شما نیاز ندارند، این خود شما هستید که باید به وظیفه حراست از ارکان انقلاب و نظام که بر دوشتان سنگینی می‌کند عمل کنید.


عقلای مجلس برای صیانت از این سنگر مهم که خانه ملت است تدبیری بیاندیشند و کاری نکنند که مصداق این بیت حافظ شوند که فرمود: یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد - آنکه یوسف به زرناسره بفروخته بود.

رسایی: هاشمی قبل از نامه جنجالی به رهبری استعفا داده بود

 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هاشمی رفسنجانی قبل از نوشتن نامه بدون سلام و والسلام به رهبر معظم انقلاب که در جریان حوادث فتنه رخ داد، استعفا داده بود.

به گزارش فارس، حجت الاسلام حمید رسایی در همایش نهم دی ماه که در تالار فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط معاون فرهنگی و خانواده سپاه شهرستان دشتی برگزار شد به فتنه 88 اشاره کرد و گفت: هاشمی قبل از نامه جنجالی استعفا کرده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: حادثه 9 دی هر چند که سه سال است از وقوع آن می‌گذرد اما این حادثه در دل و باور مردم وجود دارد و آن بصیرتی که در سه سال پیش مردم را به خیابان‌ها کشاند در تمام شهرستان‌ها و شهرهای کشور آن حالت همچنان وجود دارد و اگر لازم باشد حادثه 9 دی دیگری خلق خواهد شد.

وی با بیان اینکه چرا رهبر انقلاب 9 دی را یوم‌الله نامید خاطرنشان کرد: فرق 9 دی با روزهای دیگر در این است که در این روز حادثه‌ای اتفاق افتاد و مردم کشور اسلامی اوج عصبانیت و انزجار سه سال پیش در چنین روزی به نمایش گذاشتند.

رسایی افزود: چون حضور مردم در نهم دی ماه حضوری آگاهانه، همراه با اعلام برائت از دشمنان این انقلاب و اسلام بود رهبر انقلاب به این روز یوم الله گفتند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات 88 در تهران عده‌ای بودند که فکر می‌کردند شاید انتخابات درستی انجام نشده اما حوادثی که بعد از انتخابات اتفاق افتاد روز به روز هر حادثه روشنگری و بصیرت بیشتری ایجاد کرد و مردم دور جریان فتنه را خالی کردند و از آن‌ها جدا شدند و غیر از اندکی کسی نماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جابه جا شدن آرای مردم و یا تقلبی که فتنه‌گران ادعا می‌کردند یک دروغ بزرگ بود.

سران فتنه از رفتار ضددینی در روز عاشورا حمایت کردند

وی اضافه کرد: آن‌هایی که در خیابان‌های تهران کف و سوت، هلهله و شعار مرگ بر ولایت فقیه می‌دادند و این‌ها مردم عادی نبودند، کسانی بودند که یا سابقه پیوند با منافقین داشتند یا بهایی بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چون روسای فتنه از رفتار ضد دینی در روز عاشورا حمایت کردند مردم از این اقدام عصبانی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم یک مشارکت 85 درصدی رقم زدیم و این خیلی مهم است.

رسایی افزود: انتخاب در کشورهایی که به قول خودشان دم از مهد دموکراسی می‌زنند مانند آمریکا و فرانسه با 35 درصد برگزار می‌شود و در انتخابات اخیر آمریکا 45 درصد مشارکت مردم اعلام شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی مردم با 85 درصد در انتخابات مشارکت و این برگ برنده در دست جمهوری اسلامی است و این در حالی است که دشمن نظام ما را متهم می‌کند که نظام ما یک نظام مردمی نیست.

رسایی خاطرنشان کرد: ملت ایران با وجود اینکه تحریم می‌شوند 85 درصد پای صندوق‌های رای حاضر شدند و قبل از اینکه به فرد مورد نظر خود رای بدهد به جمهوری اسلامی و قانون اساسی رای دادند و این موجب عصبانیت فتنه‌گران می‌شود.

مردم اشرافیگری و مدیریت اشرافی را نمی‌خواهند

وی ادامه داد: مردم اشرافیگری و مدیریت اشرافی را نمی‌خواهند و از این که یک مسئولی مغرورانه با آن‌ها برخورد کند بدشان می‌آید و مردم با رای خود به این‌ها سیلی زدند.

رسایی گفت: یک سال قبل از انتخابات، فتنه‌گران فتنه سال 88 را با واژه دولت وحدت ملی کلید زدند و آمدند همایش 30 سال قانونگذاری را در مجلس گرفتند و همه نمایندگان دوره‌های مختلف، اعضای نهضت آزادی، ملی مذهبی‌ها، اصلاح طلبان آمریکایی و حتی یدالله سحابی را در مجلس جمع کردند.

رسایی به نامه بدون سلام و والسلام هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب اشاره کرد یادآور شد: هاشمی قبل از نامه جنجالی استعفا کرده بود و نامه به رهبری نوشت که دود احزاب و برخی از مردم را می‌بینم یعنی اینکه نتیجه انتخابات اگر آن چیزی که ما می‌خواهیم نشد خیابان‌ها را به آتش می‌کشیم و کشیدند.

وی گفت: هرچه رهبری تلاش کرد جلوی این‌ها را بگیرد و حتی آقا پیغام داد و گفت آتشی که روشن کردید بعدا از اختیار شما بیرون خواهد آمد و همین‌طور شد، آتش را روشن کردند و در اختیار منافقین گذاشتند و غیرت نکرده و خود را از این‌ها جدا نکردند و با این آتش همراهی کردند.

خطبه‌های نماز جمعه هاشمی موجب خوشحالی دشمن شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: با اینکه رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی فضا را به سوی آرامش برد ولی باز فتنه‌گران توجه نکردند و یک ماه بعد از انتخابات همچنان در آتش فتنه می‌دمیدند.

وی با اشاره به اینکه 30 سال بود دشمنان ما می‌گفتند به نماز جمعه نروید اضافه کرد: هاشمی نماز جمعه‌ای را برگزار کرد که باعث خوشحالی دشمن شد.

رسایی با اشاره به اینکه مردم دینمدار، انقلاب عاشورایی از این حرکت‌ها بدشان می‌آمد خاطرنشان کرد: بعضی‌ دخترها و پسرها در نماز جمعه سوت و کف می‌زدند و خطیب نماز جمعه هم هیچ وقت این کارها را نهی نمی‌کرد و تازه خوشش می‌آمد و استقبال هم می‌کرد.

رسایی با بیان اینکه بعضی‌ها مردم را بی‌عقل فرض می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما دارای مردمی با بصیرت هستیم و مطلب را خوب می‌گیرند و دوست و دشمن را تشخیص می‌دهند.

پول سفرهای خارجی مهدی هاشمی از دانشگاه آزاد تامین می‌شود

رسایی یادآور شد: مهدی هاشمی پول سفرهای خود به خارج از کشور را از دانشگاه آزاد می‌داد.

رسایی گفت: مهدی هاشمی به همراه مسئول ستاد موسوی به بعضی از اراذل و اوباش تهران قرارداد بسته بودند که اگر یک میدان به آتش کشیده شود دو تا سه میلیون تومان پول بدهند و همه این‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عظمت در دل‌های شما مردم است، افزود: در 9 دی هیچ نقطه‌ای از کشور نبود که مردم تجمع میلیونی نداشته باشند و عظمت روز نهم دی را صدا و سیما نمی‌تواند به نمایش بگذارد.

وی اضافه کرد: مردم در روز نهم دی ماه با حضور در خیابان‌ها سیلی را به صورت فتنه‌گران و راس فتنه زدند.

رسایی بیان کرد: رمز آشوب در سال 88 ادعای تقلب بود و الان برنامه دیگری دارند و برای این انتخابات هم برنامه‌ریزی کردند.

آزادترین انتخابات در ایران برگزار می‌شود

وی افزود: مردمی که در 9 دی تو دهن فتنه‌گران زدند در انتخابات آینده هم اگر ببینند کسی با شعار انتخابات آزاد مقدمه یک آشوب و اغتشاش را فراهم می‌کند بازهم در دهانش می‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آزادترین انتخابات در کره زمین در نظام جمهوری اسلامی است و کمترین اشتباه در انتخابات جمهوری اسلامی است زیرا در انتخاباتش مردم ناظر، مجری و کاندیداها هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم ما کسی را دوست دارند که در مسیر ولایت است و اگر از مسیر ولایت خارج شد مردم با کسی تعارف ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در نهم دی ماه ثابت کردند که از آقایان اسم و رسم‌دار که شش محافظ دارند بیشتر می‌فهمند زیرا بعضی از این‌ها سکوت کردند و این‌ها کاسبین فتنه بودند.

رسایی تصریح کرد: بهترین کار نگاه کردن به دهان ولی است زیرا هر چه ولی فقیه می‌گوید و در آن مسیر حرکت کنیم تضمین شده است.

یاسر هاشمی ادعای رسایی را رد کرد

 
 رسایی در همایش «نهم دی» که در تالار فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی برگزار شد، با اشاره به آنچه نامه «بدون سلام و والسلام هاشمی‌رفسنجانی» به رهبر انقلاب می‌نامد ادعا کرده بود: «هاشمی قبل از نامه جنجالی استعفا کرده بود و نامه به رهبری نوشت که دود احزاب و برخی از مردم را می‌بینم.»

«یاسر هاشمی» فرزند علی‌اکبر هاشمی‌بهرمانی در گفت‌وگو با روزنامه «بهار» این خبر رسایی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ایشان که در تمامی پست‌های خود هستند پس این استعفا کی بوده است؟»

او با اظهار تاسف از «رواج شایعات و بی‌اخلاقی» تاکید می‌کند: «چطور چنین چیزی می‌تواند امکان‌پذیر باشد وقتی ایشان هنوز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. حضور در خبرگان نیز انتخاباتی است و طبعا نمی‌تواند استعفا دهد و در ارتباط با نمازجمعه نیز که پس از آن نامه مورد بحث به عنوان خطیب حضور داشتند و پس از آخرین خطبه‌هایشان در 22تیر سال 88 دیگر نیامدند.»

او تاکید می‌کند که در زمان انتشار آن نامه نیز بحثی درخصوص استعفا از طرف پدرش مطرح نبوده است.

اعلام جزییات آزادی «مهدی هاشمی»

 
وکیل مدافع «مهدی هاشمی» گفت که آزادی موکلش از طریق تودیع وثیقه 10 میلیارد تومانی صورت گرفته است. فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک‌شنبه شب پس از حدود سه ماه بازداشت موقت از زندان اوین آزاد شد.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی با بیان اینکه مهدی هاشمی با صدور قرار وثیقه 10 میلیارد تومانی از سوی بازپرس آزاد شده است، گفت: سند ملک حدودا 1000 متری واقع در دزاشیب متعلق به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در دهه 50 یعنی قبل از انقلاب خریداری شده و بعدها به هشت واحد آپارتمانی برای فرزندان و بستگان ایشان تبدیل شد به عنوان وثیقه نزد مقامات دادسرا تودیع شده است.

وی افزود: مهدی هاشمی با این قرار آزاد شده و این آزادی تا زمانی است که پرونده به دادگاه ارسال شود و دادگاه حکم قطعی صادر کند.

علیزاده طباطبایی در مورد اتهاماتی که برخی سایت‌ها با تعداد مختلف به مهدی هاشمی منتسب کرده‌اند، گفت: هنوز کیفرخواست صادر نشده تا ببینیم اتهامات مهدی هاشمی چیست و من که وکیل او هستم هنوز از این اتهامات خبر ندارم.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران شامگاه یک‌شنبه در خبری در این باره اعلام کرد که «مهدی هاشمی» پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان آزاد شده است.

غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار حقوقی ایسنا با تایید خبر آزادی مهدی هاشمی گفت که آزادی وی بر اساس تصمیمات مقامات قضایی و با ارائه وثیقه انجام شده است.

وی افزود: مهدی هاشمی شامگاه روز یک‌شنبه از زندان اوین آزاد شد.

 مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی شامگاه روز یک‌شنبه 2 مهرماه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) پس حدود 3 سال زندگی در لندن وارد تهران شد و در کمتر از 24 ساعت پس از بازگشت، به دادسرای اوین مراجعه و در نهایت بازداشت شد.

منبع:  ایسنا

              

 

جنجال مکالمه نیک آهنگ کوثر و هاشمی

 نیک آهنگ کوثر نسبت به انتشار نوار مکالمه اش با مهدی هاشمی که بخشی از هویت جریان آشوب طلب را لو می دهد، ابراز تأسف کرد.


نیک آهنگ کوثر پیش از این گفته بود بنابر اصرار دادگاه کانادا و شاکی مهدی هاشمی و ضرورت راستی آزمایی، مجبور شده نوار مکالماتش با مهدی هاشمی را به دادگاه بدهد.
 
با این حال وی به خاطر اینکه باعث دردسر برای نامبرده شده، تحت فشار رسانه های ضدانقلاب قرار گرفته و ضمن دریافت انواع ناسزاها و اتهامات، بایکوت نیز شده است چندان که سایت روز آن لاین انتشار کاریکاتورهای وی را متوقف کرد.همکار نشریات زنجیره ای در واکنش به این فشارها نوشت: «تأکید می کنم که خودم هم با مشاهده وقایع اخیر نگاهی متفاوت نسبت به گذشته پیدا کرده ام.
 
من به خاطر اثر منفی انتشار یک نوار که از تاریخ تسلیم به وکلای آقای هاشمی و بوذری و دادگاه، دیگر اختیارش دست من نبوده، عذرخواهی می کنم. و تاکید می کنم از روز انتشار توسط هر کس که بوده فشار زیادی را تحمل کرده ام.همچنین می گویم که بابت سوءتفاهم هایی که ایجاد شده، احساس مثبتی ندارم.
 
 ترجیح می دهم گفتگویی این روزها نکنم تا مبادا حرف اضافه ای بزنم. حرف اضافه ای که منجر به دردسر بیشتری برای زندانی شود.»کوثر پیش از این اعلام کرده که فایل های صوتی یاد شده بالغ بر 20 عدد می باشد.
 
وی با تأکید بر سندیت فایل های صوتی و توجیه مجدد علت ارائه آنها به دادگاه می نویسد: امروز فایل ها سرنوشتی یافته اند که ارزش تحقیقی و ثبت شان، جور دیگری قضاوت می شود. به عبارتی، فایل هایی که باید فقط برای بررسی نگاه خاندان هاشمی به سیاست مورد بررسی قرار می گرفت، آن هم نه به شکل عمومی، الان بلای جان مهدی هاشمی شده. نمی توانم سنگینی این فکر را پنهان کنم.
 
 چهار روز گذشته بر من، بیشتر از چهار سال گذشته.من به خاطر تحقیق و گفتگو با طرفین یک دعوا، از جمله مهدی هاشمی، و مستند کردن «اطلاع» آقای هاشمی از وجود شاکی در کانادا، و یک دادرسی که حاضر به دفاع از خود در آن نشده بود، از سوی تیم حقوقی هوشنگ بوذری که مطالب «خودنویس» را دنبال کرده بود، فراخوانده شدم.

 وقتی فراخوانده شدم، دو چاره داشتم؛ همرایی، یا سرپیچی. سرپیچی از شهادت در کانادا نهایتا حکمش حبس است و گرفتن به زور مدارک، آن هم کنترلش دست آدم نیست... به خاطر تلاش برای پنهان کردن واقعیت.


او در پایان تصریح کرد: برخلاف محسن هاشمی و پدرش تاکید می کنم فایل های ارائه شده به دادگاه، واقعی اند، اما کماکان بر حرف خود هستم و نگران انتشار بقیه ام. انتشار فایل ها در شرایطی که مهدی هاشمی در بند است را محکوم می کنم. 2 سال پیش گفتم که رفتنش به ایران منطقی نیست، امروز هم معتقدم که دو سال پیش حرف اشتباهی به او نزده بودم.

جنجال فایل صوتی منتسب به مهدی هاشمی

روزنامه کیهان نوشت:

در یک فایل 20 دقیقه ای منتشر شده، مهدی هاشمی به نکاتی در خصوص نگاهش به سیاست داخلی ایران، شرایط بعد از انتخابات 88 و درگیری ها و موضع گیری های خود اشاره می کند.
اخیراً یک فایل صوتی 20 دقیقه ای در فضای اینترنت منتشر شد که مکالمه محرمانه دوسال پیش میان نیک آهنگ کوثر ضدانقلاب خارج نشین و آقای مهدی هاشمی در تاریخ 13 اکتبر 2010 (21 مهر سال 1389) را افشا می کند.

در این فایل 20 دقیقه ای، مهدی هاشمی به نکاتی در خصوص نگاهش به سیاست داخلی ایران، شرایط بعد از انتخابات 88 و درگیری ها و موضع گیری های پدر وی و خودش اشاره می کند.
نیک آهنگ کوثر نیز در بخشی از این فایل صدای منتسب به این دو نیز با تاکید بر این که این گفت و گو به طور خصوصی است سوال هایی از وی می کند. وی اصالت این نوارهای صوتی را نیز تایید کرده است.

گفتنی است منتشر کننده این فایل در ذیل این دو فایل صوتی که در مجموع 20 دقیقه است تاکید کرده بیست فایل صوتی در اختیار دارد و 18 مورد دیگر نیز به زودی منتشر خواهد شد.
محسن هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان: نوار منتسب به مهدی ساختگی است 
 
دیروز متن صوتی و نوشتاری از آقای مهدی هاشمی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. از این موضوع خبر دارید و تایید می‌کنید؟

من به‌عنوان برادر بزرگ مهدی می‌گویم که او علاقه زیادی به نظام و کشورش دارد بنابراین می‌توانم پاسخ شما را این‌گونه بدهم که نوار ساخته شده و مشکوک است. سازندگان این نوار، احتمالا صداهای پراکنده از مهدی داشتند و در بخشی قسمت‌ها هم به تقلید صدای مهدی پرداخته‌اند و در نهایت معجونی را به عنوان صدای ضبط شده مهدی تحویل این سایت‌ها داده‌اند.

به هر حال سازندگان نوار به دنبال هدفی بوده‌اند؟

این نوار از نظر من، مهدی و بقیه اعضای خانواده کذب و ساخته شده است و هدف آن هم بسیار مشهود است. آنها می‌خواهند از این طریق اقداماتی در جامعه و کشور ایجاد کنند و اذهان را مشغول نمایند. اگر چنین چیزی صحت داشت، آنها خیلی پیش از این موارد را رو می‌کردند. این اقدام در این زمان مشکوک بودنش نیاز به تحلیل و تفسیر ندارد. احتمالا ساخت این نوار به اهدافی در پرونده‌ای بازمی‌گردد که به غلط در کانادا از سوی شخصی به نام بوذری برای مهدی ساخته شده بود که البته تنها برادر من در آن مطرح نبود و برخی مسئولان دیگر هم بودند. با پیگیری‌های مهدی، مشخص می‌شود ادعاهایی که علیه او مطرح شده، صحت نداشته و پرونده‌سازان به دنبال اهداف دیگری بوده‌اند. بعد از آن به علیزاده‌طباطبایی (وکیل) ایمیل زدند که مهدی نباید پیگیر پرونده باشد. آنها گفته بودند درصورت اصرار مهدی به پیگیری این پرونده، صداهایی از او منتشر خواهند کرد که به ضررش خواهد بود. پس از پیگیری‌های مجدد درمورد پرونده با انتشار این نوار ساختگی خواستند تا مهدی را وارد ماجرای جدیدی کنند.

به‌هر حال این محتوای نوار به‌صورت صوتی و نوشتاری در سایت‌ها منتشر شده است. صحبتی برای ارسال کنندگان این نوار ندارید؟


با آنها کاری نداریم اما فکر می‌کنم پخش اظهارات صحیح و واقعی افراد جرم است چه برسد به اینکه اظهاراتی خودساخته را منتشر کرده باشند.

فایل صوتی مهدی هاشمی اصل است؟

 
 نیک آهنگ کوثر تأکید کرد که فایل صوتی مهدی هاشمی اصل بوده و به درخواست وکیلش تقدیم دادگاه شده است.

نیک آهنگ کوثر در پاسخ به این سوال که با توجه به رد صحت فایل صوتی مکالمه شما و مهدی هاشمی توسط برادر آقای مهدی هاشمی، آیا این فایل تقلبی است؟ گفت: این فایل به هیچوجه تقلبی نیست بلکه اصل است.

وی خاطرنشان کرد که مکالمه‌ای که در فایل صوتی موجود است بین من و مهدی هاشمی انجام شده.

نیک آهنگ کوثر همچنین در مصاحبه با ما گفت که فایل صوتی این مکالمه برای پخش عمومی نبوده بلکه بنا به درخواست وکیل آقای مهدی هاشمی تقدیم دادگاه شده است.

به گزارش تسنیم، اخیراً برخی رسانه‌ها با انتشار فایلی صوتی که عنوان "مکالمه محرمانه" روی آن گذاشته‌اند، آن‌را به ‌مهدی هاشمی‌رفسنجانی و نیک‌آهنگ کوثر کاریکاتوریست وابسته به اپوزیسیون منتسب کرده‌اند. در این فایل صوتی که زمان آن 21 مهرماه سال 89 اعلام شده، ‌اظهارات تندی علیه جمهوری اسلامی و مقامات عالی‌رتبه آن مطرح شده است.

اما آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فایل صوتی منتسب به مهدی هاشمی فرزند خود که در رسانه‌های داخلی منتشر شده است، واکنش نشان داده و آن‌را ساختگی خوانده است.

واکنش هاشمی رفسنجانی به نوار مهدی

 
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به فایل صوتی منتسب به مهدی هاشمی فرزند خود که در رسانه‌های داخلی منتشر شده است، واکنش نشان داده و آن‌را ساختگی خوانده است.

اخیراً برخی رسانه‌ها با انتشار فایلی صوتی که عنوان "مکالمه محرمانه" روی آن گذاشته‌اند، آن‌را به ‌مهدی هاشمی‌رفسنجانی و نیک‌آهنگ کوثر کاریکاتوریست وابسته به اپوزیسیون منتسب کرده‌اند.

در این فایل صوتی که زمان آن 21 مهرماه سال 89 اعلام شده، ‌اظهارات تندی علیه جمهوری اسلامی و مقامات عالی‌رتبه آن مطرح شده است.

سایت سیاست‌نامه امروز گزارش داده که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی "هنوز موضع رسمی درباره این فایل صوتی نگرفته است اما در جمع خانوادگی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را ساختگی خوانده است".

در این فایل صوتی 20 دقیقه‌ای، فردی که گفته شده ‌مهدی هاشمی رفسنجانی ‌‌است، می‌گوید: "تفاهم کردیم که همه نیروها باید متحد بشویم و جلوی نظام بایستیم". او همچنین تأکید می‌کند که ‌"هنوز هم معتقدیم باید به رهبری فشار آورد. این هزینه‌اش از همه چیز کمتر است".

به نوشته رسانه‌ها، فرزند هاشمی رفسنجانی در این نوار صوتی می‌گوید‌:‌"‌حرف‌هایی که ماها می‌زنیم، حرف‌هایی که بابای من زد، از همه حرف‌های آقایون (‌اصلاح‌طلب‌) تند‌تر بوده است. ما تقسیم کار کرده‌ایم، هر کسی کار خودش را می کند. بابا(آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) کار خودش را می‌کند...‌من وظیفه‌ای برایم تعریف شده که آن‌را انجام می‌دهم...‌‌دعوای من با بابا این است که ما باید تهاجمی‌تر شویم".

این‌ رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که آقای مهدی هاشمی در این مکالمه تصریح کرده است: "کارهایی که من کرده‌ام، صد برابر بدتر از سخنرانی‌های شما‌ست و نظام هم می‌داند که من ‌چه کار می‌کنم. ‌اینها ‌می‌دانند اخلال‌هایی که در زمان رفتن رییس جمهور ‌‌به سازمان ملل ایجاد شد، کار من بوده است ... البته من حرف‌های شما را  قبول دارم که آقای هاشمی باید فتیله را بالا بکشد. ما ‌هیچ امتیاز عملی الان نمی‌توانیم از رهبری بگیریم و خیالت راحت باشد نظام هیچ امتیازی الان به ما نمی‌دهد."

باشگاه خبرنگاران با انتشار متن صحبت‌های منتسب به مهدی هاشمی و نیک‌آهنگ‌ کوثر نوشته که "منتشر کننده این فایل در ذیل این دو فایل صوتی که در مجموع 20 دقیقه است، تأکید کرده بیست فایل صوتی در اختیار دارد و 18 مورد دیگر نیز به زودی منتشر خواهد شد".

اما آنطور که سایت سیاست‌نامه خبر داده، هاشمی رفسنجانی با اظهار ناراحتی نسبت به مضمون سخنان این فایل و "مطالب توهین‌آمیزش" گفته که "بعید است مهدی این حرف‌ها را زده باشد و فکر می‌کنم ‌صدای منتشر شده تقلید صدای فتنه‌انگیزان باشد".

روز گذشته نیز محسن هاشمی رفسنجانی برادر مهدی هاشمی با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان که گفته می‌شود به خانواده آیت‌الله هاشمی نزدیک است، گفت‌وگو کرده و فایل مذکور را ساختگی خوانده بود.

او می‌گوید: "من به‌عنوان برادر بزرگ مهدی می‌گویم که او علاقه زیادی به نظام و کشورش دارد بنابراین ‌نوار ساخته شده و مشکوک است و سازندگان این نوار، احتمالاً صداهای پراکنده از مهدی داشتند و در بخشی قسمت‌ها هم به تقلید صدای مهدی پرداخته‌اند و در نهایت معجونی را به عنوان صدای ضبط شده مهدی تحویل این سایت‌ها داده‌اند".

با این حال، نیک‌آهنگ کوثر با انتشار مطلبی در سایت «خودنویس»، صحت این فایل صوتی را تأیید ‌کرده است. او نوشته که از زمان خروج ‌مهدی هاشمی از زمان ایران در سال 1388، "به طور مرتب از طریق تلفن و حتی یک ایمیل جداگانه" با آقای هاشمی در تماس بوده و ‌برخی از مکالمات‌ خود با وی ‌را "برای ثبت‌ و بررسی مجدد" ضبط کرده است.

مهدی هاشمی ‌رفسنجانی همزمان با برگزاری جلسات دادگاه‌‌ رسیدگی به پرونده متهمان ‌اتفاقات سال 88، از کشور خارج شد و به لندن رفت.

در این دادگاه‌ها، برخی متهمان ازجمله حمزه کرمی در اعترافات خود، مهدی هاشمی را ‌به "پولشویی و دست داشتن در آشوب‌های 88" متهم کردند.

‌‌بعدها، دادسرای تهران با اعلام خبر ‌‌بازرسی از دفتر مهدی هاشمی رفسنجانی در دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد، از "کشف اسناد و مدارک زیادی درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر‌مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و ‌گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری" خبر داد.

همچنین در گزارش ویژه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ‌درباره حوادث سال 88 اعلام شده بود که "مهدی هاشمی نقش کلیدی در این حوادث داشته است".

فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اوایل مهرماه سال جاری پس از گذشته بیش از 3 سال، به کشور بازگشت و از فردای آن‌روز بازداشت و برای "طی مراحل بازجویی" به زندان اوین منتقل شد. او هم‌اکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد.

روز گذشته محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی ‌اعلام کرد که قرار بازداشت موقت مهدی هاشمی تا پایان دی‌ماه تمدید شده است.

واکنش محسن هاشمی به صوت برادر

 
به دنبال انتشار صدای مکالمه تلفنی مهدی هاشمی با یکی از عناصر ضدانقلاب، برادر بزرگ مهدی، آن را کذب دانست.

 محسن هاشمی رفسنجانی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان، گفت: من به‌عنوان برادر بزرگ مهدی می‌گویم که او علاقه زیادی به نظام و کشورش دارد بنابراین می‌توانم پاسخ شما را این‌گونه بدهم که نوار ساخته شده و مشکوک است. سازندگان این نوار، احتمالا صداهای پراکنده از مهدی داشتند و در بخشی قسمت‌ها هم به تقلید صدای مهدی پرداخته‌اند و در نهایت معجونی را به عنوان صدای ضبط شده مهدی تحویل این سایت‌ها داده‌اند.

وی افزود: این نوار از نظر من، مهدی و بقیه اعضای خانواده کذب و ساخته شده است و هدف آن هم بسیار مشهود است. آنها می‌خواهند از این طریق اقداماتی در جامعه و کشور ایجاد کنند و اذهان را مشغول نمایند. اگر چنین چیزی صحت داشت، آنها خیلی پیش از این موارد را رو می‌کردند. این اقدام در این زمان مشکوک بودنش نیاز به تحلیل و تفسیر ندارد.

هاشمی در باره هدف ساخت این نوار بیان داشت: احتمالا ساخت این نوار به اهدافی در پرونده‌ای بازمی‌گردد که به غلط در کانادا از سوی شخصی به نام بوذری برای مهدی ساخته شده بود که البته تنها برادر من در آن مطرح نبود و برخی مسئولان دیگر هم بودند. با پیگیری‌های مهدی، مشخص می‌شود ادعاهایی که علیه او مطرح شده، صحت نداشته و پرونده‌سازان به دنبال اهداف دیگری بوده‌اند. بعد از آن به علیزاده‌طباطبایی (وکیل) ایمیل زدند که مهدی نباید پیگیر پرونده باشد.

به گفته مدیرعامل پیشین مترو تهران، "آنها گفته بودند در صورت اصرار مهدی به پیگیری این پرونده، صداهایی از او منتشر خواهند کرد که به ضررش خواهد بود. پس از پیگیری‌های مجدد درمورد پرونده با انتشار این نوار ساختگی خواستند تا مهدی را وارد ماجرای جدیدی کنند".

فرزند ارشد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به رسانه های منتشرکننده این نوار اظهار داشت: با آنها کاری نداریم اما فکر می‌کنم پخش اظهارات صحیح و واقعی افراد جرم است چه برسد به اینکه اظهاراتی خودساخته را منتشر کرده باشند.

دیدار مهدی هاشمی با خانواده/ شرایط او در زندان سخت نیست

 
باشگاه خبرنگاران نوشت:

وکیل مهدی هاشمی گفت: یکشنبه هفته گذشته موکلم با مادر و همسرش دیدار داشته و آنها هم به شرایط سخت وی در زندان اشاره نداشتند..

محمود علیزاده در مورد برخی اخبار منتشر شده در مورد وضعیت مهدی هاشمی مبنی بر اعمال شرایط سخت وی در زندان، اظهار داشت: این خبرها که در برخی سایت‌ها منتشر شده مبنی بر اعمال فشار بر مهدی در شرایط سخت، صحت ندارد.

وکیل مهدی هاشمی ادامه داد: یکشنبه هفته گذشته موکلم با مادر و همسرش دیدار داشته و آنها هم به شرایط سخت وی در زندان اشاره نداشتند.

محاکمه مهدی هاشمی عادلانه خواهدبود

 معاون اول دستگاه قضا درباره صدور کیفرخواست مهدی هاشمی گفت: بنای قوه قضاییه، رسیدگی به این پرونده است و ان‌شاءالله محاکمه عادلانه صورت خواهد گرفت.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی درباره اینکه کیفرخواست مهدی هاشمی رفسنجانی چه زمانی صادر خواهد شد، اظهار داشت: ان‌شاءالله کیفرخواست این متهم صادر خواهد شد و مردم عزیزمان در جریان محاکمه وی قرار خواهند گرفت.

معاون اول قوه قضائیه افزود: بنای قوه قضائیه، رسیدگی به این پرونده است و محاکمه عادلانه صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که حکم مفسدان اقتصادی چه زمانی صادر خواهد شد، گفت: بخشی از این قضیه، به وسیله سخنگوی محترم قوه قضائیه اعلام شده و بخش بعدی آن نیز به محض اینکه به نتیجه قطعی رسید، اعلام خواهد شد.

میزان محکومیت مهدی هاشمی

 
فارس نوشت که شنیده شده است اخیرا یکی از وکلای مهدی هاشمی در جمعی مدعی شده است با کیفر خواستی که برای این فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت در نظر گرفته شده است به طور خوش بینانه وی از 5 الی 6 سال و در صورت نگاه بدبینانه 15 سال حبس را در پیش رو داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی بیان کرد

محاکمه مهدی هاشمی را به مردم می گوییم

 
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در حاشیه مراسم گرامیداشت 9 دی که روز شنبه در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستگاه قضایی مطلقا بنای اغماض و عقب‌نشینی در رابطه با پرونده مهدی هاشمی را ندارد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کیفرخواست پرونده مهدی هاشمی آماده شده است و مردم به زودی در جریان محاکمه وی قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این که کیفر خواست پرونده مهدی هاشمی آماده است و به زودی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، بر عزم جدی دستگاه قضایی در رسیدگی به این پرونده تاکید کرد.

دادگاه شکایت مهدی هاشمی برگزار نشد

 دادگاه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی رفسنجانی از شرکت نفتی استات اویل به دلیل عدم حضور متهم پرونده، برگزار نشد.


به گزارش فارس، شرکت «استات اویل» سومین شرکت بزرگ نفتی اروپایی است که از سال ۱۹۷۲ میلادی به عنوان یک شرکت خصوصی تحت مدیریت دولت نروژ تاسیس شد.

اوایل دهه ۸۰ خبری در رسانه‌ها منتشر شد که از دریافت رشوه ۱۵ میلیون دلاری فرزند یکی از مقامات ایران از این شرکت برای فعالیت در فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی حکایت داشت.

مدیر اجرایی وقت شرکت استات اویل مدعی شده بود از طریق یک مؤسسه مشاوره نفتی به نام «هورتون» که مقر آن در لندن است، برای «دستیابی به قرارداد توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳» به مهدی هاشمی رشوه داده است.

«عباس یزدی» مدیر شرکت هورتون که برای مشاوره به استات اویل در یک قرارداد نفتی ۷۰۰ میلیون دلاری با وزارت نفت ایران قرارداد ۲۰ میلیون دلاری با شرکت نروژی منعقد کرده بود، از مدیران این شرکت به اتهام افترا شکایت کرد.

وی دو سال پیش توانست مدیران شرکت مذکور را محکوم کرده و از آنها خسارت دریافت کند ولی با گذشت قریب یک دهه از این ماجرا، تکلیف شاکی ایرانی استات اویل هنوز روشن نشده است.

مهدی هاشمی در اولین روز شهریور ماه ۱۳۸۳ از «اولاف فییل» مدیر اجرایی شرکت استات اویل که او را متهم به دریافت رشوه کرده بود، به اتهام افترا شکایت کرده بود.

این شکایت در پی گزارش وزارت اطلاعات و مجلس ششم که اعلام کرده بودند «هیچ ردپایی از هاشمی در پرداخت رشوه به شرکت هورتون برای واگذاری پروژه به شرکت استات اویل وجود ندارد»، صورت گرفته بود.

وکیل مهدی هاشمی روز ۳۰ام مهر ماه از صدور کیفرخواست برای این پرونده پس از ۹ سال خبر داده و گفته بود آقای «فییل» از طریق وزارت امور خارجه به دادگاه احضار می شود.

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی همچنین از برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده استات اویل در روز سه‌شنبه دوازدهم دی ماه امسال در شعبه ۱۰۵۷ دادسرای ویژه کارکنان دولت خبر داده بود.

بر اساس آخرین اخبار، این جلسه به دلیل عدم حضور متهم پرونده در دادگاه برگزار نشد و قاضی پرونده، برگزاری آن را تجدید و به سیزدهم اردیبهشت‌ ماه سال آینده موکول شد.

دلیل عدم حضور متهم پرونده، ظاهراً نرسیدن احضاریه به وی بوده که قرار است از طریق وزارت امور خارجه، اخطاریه‌ای برای او ارسال شود.

پزشک ویژه مهدی هاشمی

پزشک معالج مهدی هاشمی در بیمارستان دی دکتر ایرج ناظری متخصص بیماری های قلب و عروق است.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19199.jpeghttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19202.jpeg


توضیحات درباره وثیقه 10 میلیارد تومانی مهدی هاشمی / اکبر هاشمی هنوز مستاجر است

 
روزنامه جمهوری اسلامی توضیحی درباره ارائه سند ملکی برای وثیقه 10 میلیارد تومانی آزادی مهدی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی ارائه کرد.

در این مطلب آمده است:

برخلاف جنجال‌هائی که توسط بعضی رسانه‌ها بر سر سند وثیقه گذاشته شده برای آزادی مهدی هاشمی به راه افتاده، اطلاعات موثق حکایت از این دارد که اولاً 8 سند به وثیقه گذاشته شده نه یک سند، ثانیاً این اسناد به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیست بلکه متعلق به 8 نفر از فرزندان و بستگان ایشان است و ثالثاً این اسناد مربوط به واحدهای ساختمانی است که در زمین مربوط خانه قبل از انقلاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شمیران ساخته شده‌اند و با واگذار شدن زمین به فرزندان و بستگان آنها واحدهائی را که خود ساختند و در آنها سکونت دارند به نام خود سند گرفتند و اکنون همان سندها به وثیقه گذاشته شده‌اند.

ضمناً خانه‌ای که اکنون 8. واحد مسکونی در ملک آن ساخته شده، همان خانه ای است که در سال 1358، یعنی چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توسط گروهک فرقان در آن ترور شد و به توصیه مسئولین امنیتی آنجا را ترک کرد و به خانه‌ای استیجاری در جماران نقل مکان نمود که هم اکنون نیز در همان خانه مستأجر است.
 

محسن و فاطمه هاشمی: ثروت ما کم شده نه زیاد

ثروت خانواده ‌هاشمی‌رفسنجانی چقدر است؟ این سوالی است که بواسطه شایعه‌‌های ادامه‌دار در سالیان پس از انقلاب در اذهان برخی اقشار جامعه شکل گرفته است. برخی آن چنان به این شایعات دامن می‌زنند که گویی آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی مالک نیمی از تهران است و برخی به سادگی سازندگان این شایعات می‌خندند. آیت‌الله هم با‌تجربه‌ای که از این شایعه‌پراکنی‌ها دارد، سکوت را بر هر پاسخی ترجیح می‌دهد. در این میان، فرزندان آیت‌الله هستند که علاوه بر خنده به این دروغ‌ها، پاسخ‌هایی را جهت تنویر افکار عمومی به آرمان داده‌اند تا با انتشار آن، نشان دهند که نیت شایعه‌سازان چه بوده است.

 

 روزنامه آرمان نوشت:

محسن‌ هاشمی فرزند ارشد آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی به انتقاد از شایعه‌هایی که در مورد ثروت این خانواده مطرح است، پرداخت. او معتقد است هر تجارت سودآور و پول‌سازی که در کشور انجام می‌شود را نباید به نام خانواده‌ هاشمی تمام کرد.


بحث‌های زیادی در مورد ثروت پدر شما مطرح است. آیا واقعا این اندازه ثروتمند هستید؟


شایعات در این باره بسیار است. مثلا زمانی که کیش و مناطق آزاد درحال شکوفایی بود، حمایت از سرمایه‌گذاران لازم بود اما هرگونه حمایتی باعث تشدید شایعات می‌شد. تولید،احتیاج به حمایت داشت‌. محصولات و کالاهای مورد نیاز جامعه باید به‌اندازه کافی تولید و در دسترس قرار می‌گرفت. لوازم خانگی، خودرو، سیمان، فولاد، آلومینیوم، لوازم بهداشتی، پزشکی و مواد غذایی و... تا به بازار می‌آمد، شایعات آن هم اوج می‌گرفت. علتش هم سیاست دولت در حمایت از سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان بود. لذا حمایت‌هایی‌ که می‌شد باعث شبهه و در نتیجه شایعه و مورد استفاده گروه‌های چپ و راست افراطی قرار می‌گرفت. این مساله مهم و اثر‌گذار، شایعات را تشدید می‌کرد.


مثلا چه شایعاتی؟


فعالیت‌های بدون شناسنامه بعضی از ارگان‌ها و بنیادها در رواج این شایعات موثر بود. برخی نهادها و بانک‌های خصوصی و دولتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و‌... در ساخت و ساز، ایجاد واحدهای اقتصادی و تجاری فعالیت چشم‌گیر و دهن‌پرکنی داشتند. متاسفانه هر فعالیت در چشم و موفقی چون معلوم نبود که متعلق به کیست در توده و عوام ایجاد شبهه و شایعه می‌کرد. البته فقط برای ما نبود. نسبت به دیگران هم گفته می‌شد. ولی آنچه در مورد ما مطرح می‌شد، بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گرفت. برای مثال فعالیت‌های بانک‌های خصوصی و صندوق‌های قرض‌الحسنه و اعتباری که عمدتاً از طریق ارگان‌های وابسته به دولت و نهاد‌های دیگر. تاسیس و حمایت می‌شدند بعضا به ما نسبت داده می‌شد که دروغ بود‌. برخی بانک‌ها و موسسات مالی، همه و همه به نحوی با شایعه به ما نسبت داده می‌شد‌. زیرا هنوز هم خیلی از مردم از مالکیت بانک‌ها باخبر نیستند‌.


این شایعات تا چه حد سبب ناراحتی خانواده شما شد؟


متاسفانه آنچه پدر خانواده ما را بیشتر از هر چیز رنجاند، استفاده بخشی از نیروها و گروه‌های داخل (چه چپ و چه راست) برای تخریب پدر بود.


از سوی دیگر فاطمه‌هاشمی هم این شایعات را قبول ندارد و در مورد میزان دارایی‌های خانواده آیت‌الله‌ هاشمی چنین گفت:


در مورد ثروت خانواده شما شایعات زیادی مطرح است. مثلا می‌گویند شما در خارج از کشور هم اموال زیادی دارید.


اینها دروغ است. فائزه هنوز یک بار هم پایش به کانادا نرسیده است، می‏گویند اتوبان‏های کانادا مال فائزه است. اثبات کردن این حرف‏ها که کاری ندارد. چرا کسی به طور مستند اثبات نمی‏کند؟


اصلا دارایی خانواده‌ هاشمی چقدر است؟


ما خیلی پولدارتر از این بودیم. پدر من حدود یکصد قواره زمین در سالاریه قم داشت و همه را داد به طلاب و نیازمندان. یک مقداری از آنها را هم به ما داد. وضع ما هم بد نیست، به هر حال همسر من دندانپزشک است و بقیه خانواده هم همه تحصیلکرده و دارای مشاغل خوب هستند.


برخی برج‌های تهران را هم می‌گویند که برای خانواده شماست. در این مورد چه می‌گویید؟


این هم دروغ است. الان این همه برج‏های آن چنانی که در شهر ساخته می‏شود، از آن کیست؟

ببینید آیا یکی از آنها مال خانواده‌ هاشمی هست؟ بروید ببینید ته آن سرمایه‌ها به کجا می‏رسد.

 

یک دانه از این برج‏ها را اگر آمدند و گفتند مال ماست، ما دو دستی تقدیم خودشان می‏کنیم.


واکنش آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی به این شایعات چیست؟


پدر من سرمایه انقلاب است. همانطور که پدر من در زمان جنگ این کشور را نجات داد، رفت و با حضرت امام (ره) صحبت کرد و گفت دیگر نمی‏توانیم ادامه دهیم، همانطور که بعد از جنگ کشور را اداره کرد، امروز هم می‏تواند به بهبود شرایط کمک کند.

مهدی هاشمی رفسنجانی آزاد شد

 مهدی هاشمی از زندان آزاد شد.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران شامگاه روز یکشنبه اعلام کرد: مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.

 گفته می شود وثیقه آزادی مهدی هاشمی سند منزل مسکونی وی است.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19188.jpeg

مهدی هاشمی در خانه پدری

فرزند هاشمی رفسنجانی ساعت پایانی شب گذشته به قید وثیقه آزاد شد

 

اعتماد در شماره امروز خود نوشت:

   خبر ناگهانی بود.گویا هیچ کس نمی خواست این خبر جایی منتشر شود حتی آنهایی که دیروز صبح به دیدار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رفته بودند چیزی نشنیده بودند.شاید خود او هم نمی دانست فرزندش پس از 81 روز حضور در انفرادی آزاد شود. اما ساعت 22 دیشب خبری کوتاه به خانواده رسید . «مهدی هاشمی پس از تکمیل تحقیقات و با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد».به محض اعلام خبر آزادی مهدی هاشمی رفسنجانی، در حالی که خیابان های تهران را برف پوشانده بود، خبرنگار اعتماد خود را به منزل رییس تشخیص مصلحت نظام رساند تا شاهد دیدار مهدی هاشمی با پدر و خانواده خود در نخستین ساعت پس از آزادی باشد. مهدی هاشمی اما هنوز به منزل پدر در محله جماران نرسیده بود و در ساعت 11 شب به خانه رسید. او از اوین ابتدا به منزل محسن هاشمی، برادر خود رفت و همراه با برادرش به خانه پدر آمد. خبرنگار اعتماد کسب اطلاع کرد که همین خانه، خانه شخصی هاشمی رفسنجانی، وثیقه آزادی فرزند است. حضور مهدی، موجی از شادی را به خانه پدری آورد. هاشمی به محض دیدن فرزند، او را در آغوش گرفت و تبسمی بر چهره هاشمی پدر نشست. هاشمی رفسنجانی به فرزند آزاد شده خود گفت: «زندان چطور بود؟ چه قدر لاغر شدی؟» و به خنده از مهدی پرسید که «آن جا با تو چه کرده اند؟»

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19213.jpeg
  

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی از میزان وثیقه ابراز بی اطلاعی کرد و در حالی مهدی هاشمی راه اوین تا خانه اش را طی کرد که علاوه بر پرونده های داخلی به صورت موازی پرونده یی خارجی هم علیه او و در فضای مجازی در حال شکل گیری است.سید محمود علیزاده وکیل مهدی هاشمی درباره اینکه مگر قرار نبود مهدی هاشمی تا پایان دی ماه در بازداشت بماند، گفت: گویا تحقیقات پرونده به پایان رسیده است که او را آزاد کرده اند.علیزاده به بیان اینکه در حال رفتن به خانه هاشمی فسنجانی هستم گفت : مهدی هاشمی با سپردن وثیقه منزلش آزاد شده است: اطلاعی از میزان وثیقه ندارم زیرا ما فقط سند خانه را ارائه کردیم و کارشناسان آن را تایید کردند.همچنین غلام حسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان ها نیز در گفت و گوی کوتاهی با تسنیم ضمن تایید خبر آزادی مهدی هاشمی گفت نامه آزادی مهدی هاشمی بعد از ظهر امروز(یکشنبه) صادر شده بود این در حالی است که مسسولان دادستانی تهران از اعلام میزان دقیق وثیقه آزادی مهدی هاشمی خودداری کرد. او 85 روز را به صورت انفرادی در اوین گذراند. در این مدت یک بار به بیمارستان رفت و شب های طولانی زندان از این نکته باخبر بود که خواهرش هم در اوین و در بند عمومی به سر می برد. یک روز پیش از آزادی او خبرگزاری فارس به نقل از منبعی آگاه از فشار بی سابقه و سنگینی سخن گفت که از صبح روز شنبه خانواده و اطرافیان مهدی هاشمی برای آزادی او آغاز کرده بودند. به گفته فارس دستگاه قضایی در برابر این فشارها مقاومت می کند. البته این سایت خبری به اهرم فشارهایی که خانواده مهدی هاشمی برای انجام این کار دارند اشاره یی نکرد.

اولین عکس از مهدی هاشمی پس از آزادی

در این تصویر مهدی هاشمی در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی و عفت مرعشی قرار دارد.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19189.jpeg

عکس منتشر نشده از مهدی هاشمی پس از آزادی

 

چرا مهدی هاشمی بازداشت و آزاد شد؟

مهدی هاشمی 84 روز در زندان بود

روز گذشته مهدی هاشمی با قرار وثیقه یکصد میلیارد ریالی آزاد شد. وی در ساعات اولیه روز سوم مهرماه بازداشت و در ساعات آخر روز گذشته با قرار وثیقه از زندان آزاد شد و در مجموع 84 روز در بازداشت موقت به سر برد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19197.jpeg

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد که پرونده مهدی هاشمی به زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری این هفته خود اظهار کرد: روز گذشته مهدی هاشمی با قرار وثیقه یکصد میلیارد ریالی آزاد شد. وی در ساعات اولیه روز سوم مهرماه بازداشت و در ساعات آخر روز گذشته با قرار وثیقه از زندان آزاد شد و در مجموع 84 روز در بازداشت موقت به سر برد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: برای پرونده قرار مجرمیت صادر شده و به زودی کیفرخواست صادر می‌شود و اگر مشکل یا مانعی پیش نیاید به زودی پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه با اشاره به وقوع جنایات بزرگ در آمریکا و ابراز تاسف از اینکه مسوولان آمریکا اقدام مناسبی را در این راستا انجام نمی‌دهند، گفت: در یک اقدام جنایتکارانه 27 کودک و معلم به ضرب گلوله از پای در می‌آیند و آمریکای مدعی که نمی‌تواند امنیت را در کشور خودش برقرار کند چگونه می‌خواهد امنیت را در سایر کشورها برقرار سازد.

دادستان کل کشور با اشاره به ضرورت برخورد با مفسدان، اشرار و کسانی که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند، گفت: رسیدگی به این امور در دستور کار قوه قضاییه و نیروی انتظامی است و دستگاه قضایی از نیروی انتظامی به عنوان ضابط درخواست کرده نسبت به این موضوعات حساسیت بیشتری داشته باشند. لازم است در اینجا از نیروی انتظامی به خاطر شناسایی و دستگیری زورگیران اخیر تشکر کنم و امیدوارم دادستان تهران تسریع کند، البته توام با عدالت. ان‌شاءالله به این پرونده به زودی رسیدگی شود و این افراد مجازات شوند تا عبرتی برای سایرین باشد.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: اخیرا با اخلال‌گران ارزی برخورد شد که موثر نیز بود. افرادی دستگیر شدند، پرونده برخی در موعد محاکمه است اما در این رابطه مشکلی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار بود بانک مرکزی زودتر در مورد دستگیرشدگان اعلام نظر کند که اقدامات چند تن از آنها را اخلال در نظام اقتصادی می‌داند که اگر جواب دهند محاکمه آنها زودتر شروع می‌شود.

وی اعلام کرد: در هفته‌های اخیر مشاهده شد که افرادی سودجو اقدام به قاچاق ارز و کالا کرده‌اند که سیستم‌های امنیتی و انتظامی در حال رسیدگی هستند. در شهرهای بندرعباس، شیراز و اصفهان تعدادی از قاچاقچیان به دام افتادند و ما به اینگونه افراد هشدار می‌دهیم که مقابله با آنها جدی است.

دادستان کل کشور به کسانی که اخلال در امنیت مردم و کشور می‌کنند، خصوصا آنهایی که در امنیت داخلی و خارجی چه در زمینه جنگ نرم و چه در سایر زمینه‌ها بخواهند با دشمن همکاری کنند، هشدار داد و گفت: مردم ما تحمل نمی‌کنند که افرادی با دشمن همکاری کنند و این افراد نیز تعقیب خواهند شد.

محسنی‌اژه‌ای در میان صحبت‌های خود به توضیحی در مورد محارب پرداخت و اظهار کرد: ممکن است یک فرد یا یک گروه محارب شناخته شوند. اگر گروه یا جمعی محارب شناخته شدند لازمه اینکه عنوان محارب صدق کند این نیست که تک‌تک افراد اسلحه در دست داشته باشند بنابراین یک گروه می‌تواند محارب باشد.

خواندن خطبه عقد مهدی هاشمی توسط رهبری+عکس

 

 به گزارش عصر ایران، خواندن خطبه عقدمهدی هاشمی توسط رهبری+عکس

 

 

عکس/لحظه ملاقات هاشمی با پسرش در بیمارستان

روز گذشته مهدی هاشمی به دلیل انجام پاره‌ای از معاینات پزشکی به بیمارستان دی تهران منتقل شد. پس از انتقال وی به بیمارستان بود که هاشمی رفسنجانی برای ملاقات با او به بیمارستان رفت.
سیدمحمود علیزاده درباره آخرین وضعیت مهدی هاشمی اظهار داشت: قرار است امروز عمل آنژیوگرافی مهدی هاشمی انجام شود. وی ادامه داد: به احتمال فراوان بعد از انجام این عمل، مهدی تا روز پنجشنبه در بیمارستان بماند.

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19207.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_19187.jpeg










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا