متهم در ادامه کلاهبرداری از طعمه‌های خود با دادن آموزشهای لازم و به بهانه شرکت داوطلبان در پروژه پرورش زالو از آنها مبلغ یک میلیارد ریال دریافت کرده و در این باره هیچگونه اقدامی انجام نداده و هیچ گونه آدرسی از خود در اختیار شکات قرار نمی‌داده و با پیگیریهای شکات نیز پاسخگوی تلفنهای آنها نبوده است.

 
فرد کلاهبرداری که با تشکیل کلاس‌های غیر قانونی زالو درمانی و جعل مدرک و دادن وعده شراکت در پروژه‌های پرورش زالو از قربانیانش یک میلیارد ریال دریافت می کرد،دستگیر شد.

 سرهنگ حمیدرضا گل صباحی، رئیس پلیس آگاهی استان البرز با اعلام این خبر گفت: در پی دریافت پرونده کلاهبرداری از کلانتری 22 مهرشهر مبنی بر اینکه فردی به نام مازیار با معرفی خود به عنوان دکتر و متخصص در زالو درمانی اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی در این رابطه کرده و از هریک از متقاضیان برای شرکت در کلاسهای آموزشی پرورش زالو مبلغ 35 میلیون ریال وجه نقد دریافت کرده است پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفت.

وی گفت: در بررسی‌های بیشتر جزئیات پرونده و تحقیقات تکمیلی از شکات پرونده که پنج نفر بودند مشخص شد که این فرد با ادعای اینکه مدرک خود را از برخی از کشورهای آسیای شرقی همچون کشورهای ژاپن، مالزی، تایلند و سنگاپور دریافت کرده است، با دایر کردن کلاسهای آموزشی در امر پرورش زالو کارآموز  جذب کرده و خود نیز با صدور گواهینامه مهارت در پرورش زالو کار خود را به صورت قانونی جلوه می‌داده است.

سرهنگ گل صباحی افزود: مأموران در ادامه با انجام تحقیقات نامحسوس و جمع آوری دلایل و مدارک لازم و استعلام از وزارت جهاد کشاورزی دریافتند که گواهینامه‌های صادره تماماً جعلی است و متهم پس از سپری کردن آموزشهای لازم در یکی از کشورهای آسیای شرقی در خصوص پرورش زالو مهارت کسب کرده است.

وی گفت: این فرد پس از بازگشت به ایران شروع به برپایی کلاسهای آموزشی به فراگیران کرده و در پایان کلاسها مدارکی را ارائه می‌داده که از روی نمونه اصلی آن تهیه و کاملاً جعلی بوده است.

گل صباحی اظهار داشت : متهم در ادامه کلاهبرداری از طعمه‌های خود با دادن آموزشهای لازم و به بهانه شرکت داوطلبان در پروژه پرورش زالو از آنها مبلغ یک میلیارد ریال دریافت کرده و در این باره هیچگونه اقدامی انجام نداده و هیچ گونه آدرسی از خود در اختیار شکات قرار نمی‌داده و با پیگیریهای شکات نیز پاسخگوی تلفنهای آنها نبوده است.

رئیس پلیس آگاهی استان البرز افزود: سرانجام از طریق اقدامات اطلاعاتی مأموران، مخفیگاه متهم در مهرشهر کرج شناسایی و با تحت نظر قرار دادن محل و پس از اطمینان از حضور وی در آنجا طی یک اقدام غافلگیرانه دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد و در بازرسی از منزل وی چندین فقره گواهینامه مهارت پرورش زالو به صورت خام به همراه مهر شرکت مذکور کشف و ضبط شد.

متهم دستگیر شده در بازجویی‌های مأموران در مواجه با دلایل و مستندات موجود لب به اعتراف گشوده و بیان کرد که با دیدن آموزشهای لازم و اخذ مدرک از شرکتی در یکی از کشور‌های آسیای شرقی به کشور ایران بازگشته و پس از برگزاری کلاسهای آموزشی از روی گواهینامه اصلی خود نمونه‌هایی را تهیه و با چاپ اسامی متقاضیان بر روی آن، مبالغی بالغ 100 میلیون تومان از آنها دریافت و سپس آنها را در پروژه‌ای که وجود خارجی نداشت شریک می‌کرده است.

متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و از آنجا با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی راهی زندان شد.

رئیس پلیس آگاهی استان البرز در هشدار به شهروندان گفت: افراد قبل از تصمیم به هرگونه ثبت نام در کلاسهای آموزشی یا فعالیت و مشارکت در هر پروژه اقتصادی، علمی و تجاری پس از استعلام از سوابق آن آموزشگاه یا شرکت از اعتبار و قانونی بودن آن یقین حاصل کرده و سپس در این خصوص اقدام کنند تا در دام کلاهبرداران و شیادان نیفتند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا