«35 درصد زنان از طریق دوستان در مهمانی‌ها و 65 درصد نیز از طریق همسران معتاد خود شیشه مصرف می‌کنند.»
تا همین سه چهار سال پیش در ایران فقط اعتیاد به مواد مخدر از جمله تریاک ، هروئین ، شیشه و غیره فقط برای مردها بود که برای توزیع مواد مخدر سر گذرها می‌ایستادند یا در اندازه‌های بزرگتری برای حمل مواد مخدر به کشورهای دیگر سفر می‌کردند اما حالا بخش بزرگی از این چرخه را زنانی به عهده گرفته‌ اند که 80 درصد آنها توسط همین مردان که یا پدرانشان هستند یا شوهرانشان ، وارد چرخه بی سر و ته تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر شده‌اند. در این سه‌- چهار سال اخیر آمار زنان معتاد که بیشترین ماده مخدر مصرفی شان « شیشه» است ، روز به روز افزایش می یابد، هر چند که مسئولان انتظامی‌سعی کرده‌اند تا چندان سخنی در این مورد به زبان نیاورند.
سهم قابل توجه زنان معتاد
 
پیگیری‌های "قانون" از روند رو به رشد مصرف شیشه میان زنان آن‌هم به استناد گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که از یک میلیون و 325 هزار معتاد رسمی در کشور، حدود 270 هزار نفر زن هستند و این در حالی است که آمارهای غیررسمی بیش از این رقم تخمین زده می‌شود. چنانچه گزارش‌های غیر رسمی‌از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی دختران، دال بر رشد مصرف مواد مخدر و به خصوص شیشه میان این گروه از افراد جامعه است. متاسفانه زنان به دلیل باورهای غلط و دلایلی چون جلب توجه، لذت‌طلبی، تشویق فرد ثالث یا همسر، دوست، معشوقه، اختلالات روانی و افسردگی ، مصرف شیشه را آرامش خود می دانند در حالی که از نابودی این ماده مخدر بی خبرند. پژوهشگران حوزه اعتیاد، اعتیاد به مخدر شیشه در میان زنان را مهم‌ترین مسئله‌ای می دانند که مورد غفلت واقع شده در حالی که این ماده بسیار خطرناک با ترکیب چند ماده شیمیایی (آمفتامین) به عنوان داروهای لاغری در شبکه زیر پوستی آرایشگاه‌ها و کانون‌های تجمعی زنان شکل می‌گیرد .
 
65 درصد زنان از طریق همسرانشان شیشه می کشند
 
" محمد حسین غلامی " پژوهشگر حوزه اعتیاد در این زمینه به «قانون» می گوید: 35 درصد زنان از طریق دوستان در مهمانی‌ها و 65 درصد نیز از طریق همسران معتاد خود شیشه مصرف می‌کنند. وی با بیان اینکه زنان معتاد به شیشه در گروه سنی 24 تا 35 سال قرار دارند، ادامه می‌دهد: شیشه بیشترین مصرف را در بین زنان دارد و در برخی از آرایشگاه‌های زنانه ماده اعتیادآور به عنوان داروی لاغری پیشنهاد و توزیع می‌شود. غلامی با بیان اینکه زنان شیشه‌ای دچار جنون ، حالتهای شدید روانی و خودکشی می‌شوند، اظهار می‌دارد: این ترکیب ذهنی غلط که شیشه اعتیادآور نیست ،حالا شیوه‌ای شده در دست کسانی که می‌خواهند به نام لاغری پول هنگفتی را با معتاد کردن زنان به جیب بزنند.
 
زنان تحصیلکرده بیشترین معتادان به شیشه
 
غلامی تصریح می‌کند: زنان با تحصیلات بالای دانشگاهی نیز جزو مصرف کنندگان این مواد هستند، البته بسیاری از آنها نمی‌دانند که در حال مصرف شیشه هستند، بلکه فکر می‌کنند در حال استفاده یک عدد کپسول لاغری هستند. در صورتی که این کپسول‌ها دست ساز بوده و با مواد شیشه پر شده است و به عنوان قرص‌های لاغری که ظرف مدت یک هفته 6 تا 8 کیلو وزن کم می‌کند به مشتریان داده می‌شود، مشاهده شده در مناطق غرب تهران ، برخی از آرایشگاه‌های زنانه، با استفاده از شیشه، مشتریان خود را به کاهش وزن ترغیب می‌کنند یا قرص‌های لاغری در اختیار آنها می‌گذارند. وی ، تقویت عضلات ، آماده سازی بدن برای پذیرش انواع ورزش‌های مناسب برای بدنسازی، ایجاد انرژی‌، مقابله با چین و چروک پوست و غیره را از دیگر تبلیغات کاذب و فریبنده‌ای می‌داند که توسط سوداگران مرگ در آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلامی خاطرنشان می‌کند:شیشه باعث تضعیف بافت عضلانی‌، اختلال در سیستم عصبی ، مغزی و از بین رفتن قدرت تشخیص زنان می شود .
 
شیشه در آرایشگاه‌های زنانه
 
شمار زیادی از آرایشگاه‌های زنانه لااقل در تهران که به دنبال لاغری، باربی شدن یا رفع چین و چروک صورتشان و در پی زیباتر شدن هستند، توصیه می‌کنند که بهترین و مؤثرترین راهکار، مصرف شیشه است! آنها در پاسخ به این پرسش که «مگر شیشه اعتیادآور نیست» هم با قاطعیت تأکید می‌کنند که اعتیادآور نیست. برخی زنان و دختران ساده دل و اهل ریسک هم با طناب پوسیده صاحبان این آرایشگاه‌ها ته چاه ویل مصرف شیشه می‌روند و زندگی، سلامت، خانواده و خودشان را نابود می‌کنند. البته وجود باورهای غلط در خصوص مصرف شیشه تنها مختص بانوان نیست و موردی پیش آمده که حتی در ساک ورزشکار تیم ملی هم شیشه پیدا کرده‌ایم و این ورزشکار با اطمینان خاطر عنوان کرده که شیشه را تنها به خاطر کاهش اضافه وزن خود مصرف کرده است. این در حالی است که برخی از زنان آرایشگر، علاوه بر تجویز، رسماً فروشنده ماده مخدر شیشه هستند! مروجان مصرف شیشه در آرایشگاه‌های بانوان در حقیقت در راستای فعالیت‌های تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای برای ترویج «باربیسم» و باربی شدن فعالیت می‌کنند. "شهلا کرمی " پژوهشگر آسیب‌های زنان نیز در گفت وگو با "قانون" می گوید: شیشه برای زنان کشورمان فاجعه ای بزرگ و عواقب مصرف آن به مراتب بیشتر از مردان است. وی با بیان اینکه زنان با تصور لاغرشدن، افزایش تمایلات جنسی و ایجاد نوعی شور و هیجان مردانه گرایش بیشتری به شیشه دارند، می افزاید: از سویی دیگر مردان به دلیل اینکه مصرف شیشه سبب شکسته شدن حرمت‌های روابط جنسی و تحریکات جنسی می‌شود، برای سوءاستفاده از زنان درصدد ترویج این ماده مخدر در میان آن‌ها هستند. کرمی تصریح می کند:برنامه ریزان و سیاست گذاران ما در حوزه حمایتی باید تلاش کنند با فراهم آوردن بازوهای حمایتی از آنان و شکل‌گیری ارتباطات بین بخشی این معضلات را برطرف کنند. وی پیشنهاد می‌دهد: به جای ساختن فیلم‌هایی که هیچ اثر مثبتی در روند بهبود وضعیت جامعه ندارد اگر بتوان فیلم‌های تاثیر‌گذار،‌ برای آگاهی زنان در زمینه شیشه ساخت،‌ می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها گرایش آنان را به این ماده از بین برد و باید این زمینه آگاهی از سنین راهنمایی و دبیرستان آموزش داده شود. وی یکی از مهم‌ترین دلایل مبتلا شدن برخی زنان و دختران جوان به ایدز را مصرف شیشه در اثر القائات آرایشگاه‌های زنانه می‌داند و می‌گوید: متأسفانه با سوژه‌یابی‌های صورت گرفته مشخص شده که مصرف شیشه در بسیاری از زنان بر مبنای همین باورهای غلط انجام شده است.
 
عمده زنان ، ناآگاهند
 
مجید ابهری، رفتار شناس و استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: "در مناطق مختلف تهران، برخی از آرایشگاه‌‌های زنانه، با استفاده از شیشه، مشتریان خود را به کاهش وزن ترغیب می‌کنند و یا قرص‌های لاغری در اختیار آنها می‌گذارند که حاوی مواد فراوان محرک و مخدر است." وی با اعلام اینکه دیگر نمی‌توان خرده فروش‌ها را سر کوچه و خرابه‌های اطراف شهر جست‌وجو کرد، از مسئولان خواسته بود فکری به حال بازاریابی چهره به چهره مواد مخدر صنعتی که در قالب داروهای کاهش وزن و اختلالات جنسی، توزیع و مصرف می‌شود، کنند.آمار موجود در کشور و تحقیقات نشان می‏دهد که در میان زنان و دختران مصرف شیشه و در بین جوانان مصرف کراک بسیار بالاست." اکنون با باز شدن پای آرایشگاه‌های زنانه و مراکز بهداشتی که در زمینه زیبایی فعالیت می‌کنند به بازی مواد مخدر صنعتی، موضوع، پیچیده‌تر از گذشته می‌شود. زیرا از این به بعد، طرف حساب پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر، توزیع‌کنندگان معتاد و تابلو دار نیستند، بلکه در قالب زیبایی و لاغری، مواد مخدر و محرک صنعتی، در خانواده‌ها توزیع می‌شود و آسیب‌های آن در جامعه، به مراتب بیش از توزیع مواد مخدر سنتی مانند تریاک است.

منبع: قانون

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا