پورمحمدی در نشست خبری در پاسخ به اتهام 21 ميلياردي دولت به وي عنوان كرد: رئيس دولت هم واقف است كه در اين زمينه يك ريال هم از وزارت كشور خارج نشده است/ اميدواريم اين بداخلاقي‌ها ديگر ادامه پيدا نكند

پورمحمدی در نشست خبری در پاسخ به اتهام 21 میلیاردی دولت به وی عنوان كرد:

رئیس دولت هم واقف است كه در این زمینه یك ریال هم از وزارت كشور خارج نشده است/ امیدواریم این بداخلاقی‌ها دیگر ادامه پیدا نكند

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان صبح امروز در یک نشست خبری اقتصادی با اصحاب رسانه با بیان این‌که به موضوعات مختلف در برنامه‌ام پرداخته شده است، گفت: در برنامه انتخاباتی‌ام به بخش اقتصاد به دلیل اهمیتی که دارد توجه بیشتری شده است. برنامه اقتصادی مبتنی است بر تحول نظام اداری و مبارزه با فساد. ما معتقدیم اقتصاد ما دچار ضعف ساختاری است. هر چند گفته می‌شود تورم متاثر از نقدینگی است ولی ما معتقدیم این تورم ناشی از ساختار ضعیف و ناکارآمد نظام اداری است. از این جهت به محور تحول اداری و مبارزه با فساد در جهت رشد اقتصادی تأکید زیادی داریم. تحول اداری، مطلوب بودن نظام اداری فصل مهمی در دیوان سالاری کشور است. اما در موضوع اقتصاد نیز تحول نظام اداری بسیار حائز اهمیت است که در اینجا به آن پرداختیم.

پورمحمدی ادامه داد: موضوع بعدی علم و فناوری است. این همه سرمایه‌گذاری عظیمی که در حوزه دانش و پژوهش انجام می‌شود باید به ارزش افزوده و ارتقای اقتصادی جامعه تبدیل شود. موضوع بعدی ارتقای توسعه صنعتی است. با توجه به زیرساخت‌ها امروز بیش از 80 هزار بنگاه و مؤسسسه صنعتی و تولیدی داریم. شهرک‌های صنعتی در کشور داریم. زیرساخت‌های خوبی طراحی شده است اما از این حجم بازدهی ما در بخش صنعت کم است. هزینه تولید ما بیش از 40 درصد سایر کشورها است و این برای کشور کارآمد نیست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به عقیده ما از موضوع نفت و انرژی نباید غفلت کرد. البته منظور توجه به خام فروشی و محصولات درجه یک و درجه دو نیست. این‌ها ارزش افزوده‌شان بالا نیست. اما صنعت نفت، دانش نفت، اقتصاد نفت، دیپلماسی نفت برگ برنده و مزیت استثنایی و فوق استثنایی اقتصاد کشور است و باید از مزیت نفت و انرژی به عنوان پیش‌ران توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم. پایه توسعه اقتصادی را در این چند حوزه‌ای که توضیح داده‌ام مورد توجه قرار دادم و در برنامه به آن‌ها پرداخته‌ام. از این جهت افزایش تولید و ثروت ملی، بهبود وضع رفاه اقتصادی، تقویت قدرت خرید شهروندان و ایجاد اشتغال پایدار به آن پرداخته‌ایم. در حوزه فناوری نیز از این جهت به این نکته پرداخته شده است که توسعه همه جانبه علم و فن آوری به منظور کاهش وابستگی است که محور اصلی آن اقتصاد و افزایش ثروت است.

وی خاطرنشان کرد: در توسعه صنعتی، به توانمندی صنایع در راستای تکمیل زنجیره ارزش، ارتقای استاندارد‌های تولید، حضور در بازارهای صادراتی و ایجاد اشتغال پایدار به عنوان یک معضل شدید اجتماعی توجه شده است.

 

برنامه‌های پورمحمدی برای حل بحران تحریم

در ادامه این نشست پورمحمدی در پاسخ به خبرنگار مهر که معتقد بود «مسئله مهم سیاست خارجی و تحریم‌های اقتصادی است. بنابراین حتی اگر قرار باشد نتیجه مذاکرات مثبت باشد تحریم‌ها به این زودی برداشته نمی‌شود و رئیس جمهور بعدی باید برای تحریم‌ها برنامه داشته باشد. چطور می‌خواهید این بحران را حل کنید؟»، تصریح کرد: در گام اول نباید به تشنج و به افزایش تشنج ادامه دهیم. باید سعی کنیم فضای روابط بین المللی را با تعریف هوشمندانه از پیچیده شدن باز داریم. گام محوری و تعیین کننده فضای داخلی است. انسجام داخلی، استحکام روابط داخلی پیام قدرتمندی برای دیپلماسی است. در گام دوم با پشتوانه انسجام داخلی دیپلماسی پرتحرکی را برای تجزیه ائتلاف نامیمونی که علیه ما صورت گرفته بکار بگیریم که خودش یک فن دیپلماتیک، نگاه هوشمندانه با چانه‌زنی مثبت و ظریف نیاز دارد تا جبهه ائتلاف را به تردید و در نهایت به تزلزل دچار کند.

وی افزود: گام سوم تقویت بنیه‌های اقتصادی داخلی است. باید یک فضایی را برای حوزه فعالان داخلی با چشم اندازی که در عرصه بین المللی ایجاد می‌کنیم، تعریف کنیم. به تولید کنندگان داخلی امید بدهیم و آینده روشنی را پیش پای آنان تصویر کنیم که به سرمایه‌گذاری در امور تولید بپردازند. منابع را به سمت تولید ببریم. این گام سوم قدرت چانه زنی ما را در فضای دیپلماتیک خواهد افزود. پس از آن هوشمندی دیپلماتیک در آن عرصه ظرفیت‌های جدید می‌سازد که می‌تواند به جذب سرمایه خارجی، کاهش و محدود کردن تحریم‌ها بیانجامد. این چرخه رفت و برگشتی از حوزه داخلی به خارجی باید پیوسته تداول داشته باشد که بتوانیم به نتیجه برسیم. این امر باید در بازه زمانی دو ساله پیگیری شود تا به یک ثبات اقتصادی امیدوار کننده دسترسی پیدا کنیم.

 

هر قدر انسجام داخلی بیشتر شود ائتلاف خارجی علیه ما كاهش پیدا می‌كند

وی در پاسخ به سؤال این خبرنگار که می‌گفت اگر دشمنان به خصومت ادامه دهند شما به عنوان رئیس دولت چه مواجه‌ای با تحریم‌ها خواهید داشت، گفت: هر قدر این چرخه سخت گیرانه‌تر از خارج اعمال شود باید انسجام داخلی افزوده شود. این معادله باید این طور تنظیم شود. به عقیده من و تجربه داخلی این را نشان داده است که هر قدر انسجام داخلی بیشتر شود ائتلاف خارجی علیه ما کاهش پیدا می‌کند. فکر می‌کنم با استفاده خوب از تجارب گذشته شرایط کنونی را می‌توانیم متحول کنیم.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به خبرنگار ابتکار مبنی بر این‌که در برخی خبرها آمده است که ائتلاف پنجگانه اصولگرایان یک نفر پیشی گرفته است. اگر آن یک نفر شما نباشد آیا از صحنه انتخابات کنار خواهید رفت، گفت: قرار است به توافقات ائتلاف پایبند باشیم. باید تا زمان ثبت نام آخرین جمع بندی‌ها را دریافت کرده و بعد اظهارنظرکنیم.

 

وابستگی به منابع مالی نفت اقتصاد ما را زمین‌گیر و آسیب‌پذیر كرده است

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به خبرنگار واحد مرکزی خبر که می‌گفت شما به بحث نفت اشاره کردید. نفت در اقتصاد ما بیش از آنکه ملی باشد دولتی شده است. درآمد‌های نفتی دولتی است. برای این‌که حساب و کتاب نفت معلوم شود و درآمدها کجا می‌رود مجلس چه نقشی دارد و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش وابستگی به نفت، شما چه برنامه‌ای دارید؟، گفت: چون اقتصاد ما دولتی است، نفت دولتی است. حداقل 70 تا 80 درصد اقتصاد دولتی است. طبعا نفت هم به طور طبیعی و طریق اولی همه چیزش در اختیار دولت است. سهم دولتی نفت بیش از میانگین سهم دولت در اقتصاد کشور است. باید از این وضعیت خارج شود با چند فرمول که یکی اجرای دقیق اصل 44 است که خوب اجرا نشده است. دوم این‌که صنایع پایین دستی را به طور جدی جلو ببریم که متاثر از اصل 44 است.

 

اولین كار من در حوزه نفت ارایه سند جامع راهبردی انرژی به مجلس است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی ادامه داد: حساب و کتاب نفت الآن از سوی دیوان محاسبات کنترل می‌شود و گزارش‌های آن به مجلس منتقل می‌شود. ولی یک نکته جدی وجود دارد که باید مجلس را در رأس امور قرار دهیم. کشور قرار است با قانون اداره شود. اگر بخواهیم قانون در رأس امور باشد، باید مجلس در رأس امور باشد. بحث این نیست که ما بیشتر از تیم مجلس می‌فهمیم یا خیر، بحث این است که ما کشور قانون هستیم و باید قانون در راس امور باشد. طبعا باید جایگاه مجلس را تثبیت و تحکیم کنیم. همان طور که اشاره کردم و در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری اشاره شده است باید وابستگی منابع مالی کشور به نفت قطع شود. این اقتصاد ما را زمین‌گیر و آسیب پذیر کرده و تحریم خطرساز شده است. این موضوع جزو قوی‌ترین تدابیری است که در سند جامع راهبردی انرژی کشور تهیه شده است که از سوی برجسته‌ترین متخصصین کارشناسان کشور تهیه شده است که بنده اولین کاری که خواهم کرد این سند را برای تصویب و اجرا به مجلس ارائه خواهم کرد. بنده معتقدم اگر مقدمات این سند خوب اجرا شود دیپلماسی ما بسیار قدرتمند و تأثیرگذار خواهد بود و به اتکای ظرفیت‌های انرژی می‌توانیم از یک دیپلماسی قدرتمند برخوردار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 120 سال نفت در ایران خانه نشین است. صنعت نفت در بسیاری از دانشگاه‌های ما پایگاه پیدا کرده است. نفت در خون بخش بزرگی از جامعه ایرانی حضور دارد. نفت در زندگی ما حضور دارد. ایستگاه‌های تقویت و شبکه خطوط نفت و... همه در جامعه در اضلاع زندگی اجتماعی ما حضور دارد و نباید به این راحتی از آن دست برداریم. اتفاقا من معتقدم باید بازگشت مجدد به نفت و انرژی داشته باشیم. اتفاقا نقطه پرتاب جمهوری اسلامی ایران نفت خواهد بود که مسایل مختلف می‌تواند به آن اتکای جدی داشته باشد. البته منظورم از این بازگشت فروش نفت خام و فرآورده‌های درجه اول و دوم نیست. منظور فعال کردن واقعی صنعت نفت است.

سؤال بعدی از سوی خبرنگار خبرگزاری دولتی ایرنا مطرح شد. وی در بخش اول سؤال خود خواستار توضیح رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره هویت شخصی به نام مرحوم موحدیان شد. این خبرنگار در بخش دوم سؤال این ادعا را مطرح کرد که پورمحمدی در زمان وزارت کشور 25 میلیارد از صندوق بیت المال برداشت کرده و به این صندوق باز نگردانده است. حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی نیز در پاسخ گفت: متاسفم که در یک جلسه اقتصادی خبرگزاری دولت به حاشیه‌های سیاسی می‌پردازد و همچنان قصد ماجرا جویی دارد. سوابق آن فرد یا هر فرد دیگری کاملاً روشن است. ایشان یک رزمنده و معاون لشکر با بیش از 50 درصد جانبازی و یک خدمتگزار مملکت بود.

 

رئیس دولت هم واقف است كه در این زمینه یك ریال هم از وزارت كشور خارج نشده است/ امیدواریم این بداخلاقی‌ها دیگر ادامه پیدا نكند

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به بخش دوم سؤال خبرنگار ایرنا درباره پرونده وام مسکن کارکنان وزارت کشور گفت: آن موضوع هم دارای سندهای گویا است که در وزارت کشور موجود است و نیاز به ماجراجویی ندارد. اما کسی نخواهد به سند توجه کند به این ماجراجویی‌ها ادامه می‌دهد. خود شخص رئیس دولت هم واقف است که در این زمینه حتی یک ریال در دوران وزارتم از وزارت كشور خارج نشده است. بهتر است شما خبرنگاران از حجم معضلات مختلف جامعه از جمله بیکاری، تورم و معیشت مردم سؤال کنید. خوب است خبرگزاری رسمی دولت به دغدغه‌های مردم بیشتر بپردازد.

وی تأکید کرد: دولت باید بداند که فصل ماجراجویی‌ها تمام شده است و فصل جدیدی در تاریخ جمهوری اسلامی گشوده خواهد شد و امیدواریم این بد اخلاقی‌ها دیگر ادامه پیدا نکند.

 

در حوزه پولی و بانكی نباید هیچ مسامحه‌ای در اجرای قانون وجود داشته باشد

 پورمحمدی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این‌که تاکنون عوامل فساد در کدام بخش‌ها متمرکز بوده‌اند و طرح شما برای برخورد با فساد در دستگاه اداری چیست، گفت: هر کجا پول بیشتر است عوامل فاسد آنجا بیشتر است. اصل پول و گردش مالی بیشتر در قراردادهای بزرگ و مؤسسات مالی وا عتباری است. این جا‌ها اصلی‌ترین مراکز بروز فساد است. ما نظام پولی و اعتباری را باید اصلاح کنیم. به طور مبنایی برای تحول اقتصادی کشور و مبارزه با فساد حتما بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را باید مستقل و طبق قانون اداره شوند. ولی بهترین روابط را با دولت داشته باشد. یک روابط منطقی و مستقل. باید تبادلات پولی ثبت و ضبط شود. در حوزه پولی و بانکی نباید هیچ جای مسامحه در اجرای قانون وجود داشته باشد. اجرای دقیق قانون در حوزه پولی و بانکی و قراردادهای بزرگ باید نظارت دقیق شود.

 

اقتصاد ما با عدم نظارت با روزنه‌های زیادی روبرو است

وی تصریح کرد: در برنامه‌ام در زمینه تحول نظام ادرای با اجرای کامل دولت الکترونیک و اجرای مصوبات قانونی موجود به این موضوع پرداختیم. همچنین در قانون سلامت اداری و مبارزه با فساد تکلیف تمام دستگاه‌ها تعیین شده است و ما به دنبال اجرای این قانون هستیم. اگر این قوانین اجرایی شود بیش از 90 درصد از فساد برچیده خواهد شد و تنها 10 درصد ماجراجوها باقی می‌ماند که با برخورد جلوگیری می‌شود. اقتصاد ما با عدم نظارت و روزنه‌های زیادی روبرو است. برای هر قد و نیم قدی فضای فساد ایجاد است. این را باید از بین برد و کشورهایی که برای جلوگیری از فساد موفق بودند این روش‌ها را به کار بردند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار قانون مبنی بر این‌که خیلی مراجع تأکید دارند که سود بالای 4 درصد ربا ایجاد می‌کند. آیا برنامه‌ای برای حذف ربا از سیستم بانکی کشور دارید، گفت: هم بحث ربا مشکل مؤسسات پولی و اعتباری ما است و هم بحث تورم بالا که موجب کاهش ارزش پول ملی است و عملا مؤسسات مالی محاسبه کاهش پول ملی می‌کنند و این بخش را به سود خود می‌افزایند. بنابراین اول باید قانون عملیات بانکی بدون ربا خوب اجرا شود. رئیس دستگاه اجرایی وظیفه فتوا و تفسیر ندارد. رئیس دستگاه اجرایی باید قانون را اجرا کند. آنچه قانون گفته است را خوب اجرا کنیم، در عملیات بدون ربا موفق می‌شویم. ازسوی دیگر باید تلاش کنیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم تا این موضوع به سود مؤسسات مالی اضافه نشود. اگر اقتصاد ما سالم شود عملا تورم کاهش پیدا کرده و ارزش پول ملی حفظ شده و سود به روال مناسب خود باز می‌گردد.

 

مشكل اقتصاد و تورم ساختاری است نه نقدینگی

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که می‌گفت برنامه شما برای این‌که تولید صادرات گرا گسترش یابد چیست، گفت: تحریم مزایایی هم برای ما داشت. ملت‌ها در فشارها و شرایط سخت رشد پیدا کرده و توان ملی خود را افزایش می‌دهند. به شرطی که اراده کنند و خوب تصمیم‌گیری کنند و خوب هم اجرا کنند. نفس تحریم یک عامل رشد و توسعه است. الآن مشکل اقتصاد و تورم ما، تورم ساختاری است. نه تورم ناشی از نقدینگی و پول. گفته می‌شود بالای 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دراد. اقتصادی با حجم اقتصاد ایران حداقل چند برابر مبلغ نقدینگی قدرت جذب دارد. حتما می‌توانیم در یک دوره میان مدت اقتصاد ایران را بالای 2 هزار میلیارد دلار افزایش دهیم. بنابراین نقدینگی بسیار بزرگی نیاز داریم تا اقتصاد ما را به این حد برساند.

 

ساختارهای كسب و كار مهیا نیست و این عملاً بهره‌وری را كاهش می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: مدیریت‌های امروز ما پرهزینه است. ساختار اداری ما تولید را پرهزینه کرده است. اگر یک مجوز بخواهید دریافت کنید باید شش ماه پول شما راکد باشد. ساختارهای کسب و کار خیلی مهیا نیست که این عملا بهره وری شما را کاهش می‌دهد. باید قبل از فکر کردن به صادرات باید هزینه تولید در داخل را کاهش داده تا مردم به خرید جنس داخلی ترغیب شوند. بنا به تأکید مقام معظم رهبری باید فرهنگ استفاده از جنس داخلی را تقویت کنیم. البته این فرهنگ دو سویه است و هم باید مردم را ترغیب کرد و هم هزینه تولید داخلی را کاهش دهیم. اگر توانستیم به این جایگاه برسیم حتما قدرت صادرات خارجی ما نیز افزوده خواهد شد.

 

مسكن از كالای سوداگری خارج و به كالای مصرفی تبدیل شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که چه برنامه‌ای برای مسکن مهر دارید، گفت: تولید مسکن ارزان یک حرکت مثبت است و حتما این حرکت را باید دولت هم بخش خصوصی را تشویق کند و هم با یارانه دادن به تولید شخصی، جمعی به تولید مسکن ارزان دامن بزند. اما مسئله مهم این است که موضوع مسکن از کالای سوداگرانه خارج شود و به کالای مصرفی تبدیل شود. به عنوان یک کالای سوداگری تبدیل نشود. از این جهت تعداد زیادی مسکن خالی به عنوان سرمایه در اختیار تعداد زیادی افراد قرار گرفته است. امروز خانه حکم گنج برای عده‌ای دارد که این نگاه حتما مسکن را از یک موضوع آرامش بخش به موضوع سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. امروز مسکن موضوع اضطراب و دغدغه جامعه ما است و باید از این وضعیت خارج شود. ظرف دو سال گذشته بیش از صددرصد به قیمت زمین و مسکن اضافه شده است که باید این چرخه سوداگرانه در مسکن را حتما مدیریت کنیم. راهش این است که کنترول‌هایی روی مسکن سرمایه‌ای با اخذ مالیت‌های تصاعدی این حوزه را به حداقل برسانیم. از طرف دیگر به بخش تولید و هدایت سرمایه‌گذاری به تولید مانع آن شویم که مسکن باعث اضطراب شود.

 

در پرداخت یارانه‌ها حتماً باید به بخش‌های محروم جامعه توجه و رسیدگی كرد/ برای این افراد یارانه‌ را افزایش خواهم داد

 پورمحمدی همپنین در پاسخ به سؤالی راجع به برنامه‌اش برای یارانه‌ها گفت: بنده برای طبقاتی در جامعه به مبلغ یارانه‌ها اضافه خواهم کرد. طبقاتی نیازمند هستند و اگر به آنان کمک نشود در اولیات زندگی شان درمانده‌اند. این موضوع از عدالت دور است و در یک جامعه انسانی خارج است که عده‌ای در محرومیت زندگی کنند. حتما باید به بخش‌های محروم جامعه توجه و رسیدگی شود. البته اقتصاد خوب آن است که محرومان و یارانه بگیرانش کم باشند ولی ما با آنجا فاصله داریم. این که یارانه نقدی و غیرنقدی باشد تابع فرمول‌های اقتصادی است که چطور یارانه بدهیم که موجب افزایش قیمت نشود.

 

هر قدر تأمین اجتماعی از دولت فاصله بگیرد به نفع جامعه است

بخش دیگر باید به بخش تولید اختصاص یابد. چون با رشد تولید به کاهش نرخ تورم و کاهش رکود جامعه می‌شود که در نهایت منجر به افزایش اشتغال می‌شود. بخش دیگر یارانه باید به طبقه متوسط اختصاص یابد. البته نشانه اقتصاد خوب این است که طبقه متوسط بزرگ داشته باشد. هر قدر این طیف گسترده شود اقتصاد کشور از سلامت بیشتری برخودار است. طبقه متوسط را باید با تامین اجتماعی قدرتمند تقویت کرد. اولین گام استقلال تامین اجتماعی از دولت است. هر قدر تامین اجتماعی از دولت و احکام و نفوذ دولت فاصله بگیرد به نفع جامعه است. تامین اجتماعی باید بتواند به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی، حمایتی و آرامش بخش کشور عمل کند.

وی در پاسخ به خبرنگار راه مردم که گزارش سازمان بازرسی راجع به سد گتوند را محور سؤال خود قرار داده بود، گفت: گزارش سد گتوند تخصصی‌ترین گزارش حوزه کارشناسی سازمان بازرسی کل کشور بود که از متخصص‌ترین کارشناسان کشور استفاده شده است. این موضوع در یک نشست تخصصی در یکی از شهرستان‌ها اشاره شد و در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد. بنده نمی‌خواهم به این موضوع دامن بزنم ولی اگر مسئولان دولت اصرار دارند بگوید این سد اشکال فنی ندارد، گزارش تخصصی سازمان بازرسی را منتشر می‌کنیم.

 عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به خبرنگاری که می‌گفت چه راهکاری برای افزایش روابط با کشورهای همسایه دارید گفت: حوزه تمدنی ایران وا سلام نقطه قوت و سکوی جهانی‌تر شدن انقلاب اسلامی است. توفق هژمونیک و برتری جمهوری اسلامی ایران است که باید به طور جدی به آن توجه کرد. از سوی دیگر بازار بزرگی در پیرامون ما وجود دارد. بحث ارتباطات و توسعه ارتباطات اقتصادی به افزایش رشد درآمد ملی و افزاش منافع ملی خواهد انجامید. به این دلایل به این حوزه می‌پردازیم. دشمنان در تلاش هستند هم منطقه را پر آشوب کنند و هم روابط ما با کشورهای دیگر را مخدوش کنند. بنابراین باید در همان چارچوبی که اشاره کردم تحرک دیپلماتیک بیشتری از خود نشان دهیم.

وی در پاسخ به خبرنگار راه دانشجو که می‌گفت مهم‌ترین بحث سرمایه‌گذاری خارجی امنیت است. در حال حاضر سرمایه‌گذاری خارجی چقدر از امنیت برخوردار است و از چه راهی باید تامین شود، گفت: از چند زاویه می‌توان به سؤال شما پرداخت. سرمایه گذرای خارجی حتما به دنبال امنیت، حفاظت و بازگشت سرمایه و تضمین سود آن محقق می‌شود. بنابراین تا این سه شاخص مشخص نشود سرمایه گذار مشتاق به سرمایه‌گذاری نخواهد بود. باید حتما این شاخصه‌ها تامین شود. این موضووع در سازوکارهای عمومی و قوانین تعبیه می‌شود. در قوانین این حوزه تزلزل قوانین داریم که امنیت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. همچنین تحریم را داریم که باید معضلات آن را در حوزه سیاست خارجی برطرف کرد. خوشبختانه ضریب امنیتی کشور بالا است. هر قدر این ضریب بالاتر برود به نفع کشور است.

 

امنیت را از زاویه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و توسعه اجتماعی در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم

وی با بیان این‌که امنیت با توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توسعه فرهنگی درمان می‌شود، گفت: تلقی این است که امنیت باید با ابزار مستقیم امنیتی تامین شود که بنده آن را روش منسوخ شده می‌دانم. بنده معتقدم ما می‌توانیم امنیت را از زاویه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و توسعه اجتماعی در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم. این نکته برگرفته از این فرمایش امیرالمومنین است که در دانش توسعه امنتی نیز آمده است. عدالت سپر محکم دولت‌ها و ملت‌ها است. اگر این عدالت در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خوب سریان و جریان پیدا کند به امنیت داخلی و خارجی و به عبارتی به امنیت ملی خواهد افزود.

 پورمحمدی در پاسخ به این سؤال خبرنگار هفته نامه صنعت چاپ که می‌گفت برای صنعت چاپ چه برنامه‌ای دارید، گفت: صنعت چاپ یک مقوله اقتصادی است. دارای حوزه اشتغالزایی و درآمد زایی و جذب سرمایه‌گذاری خوب است و حتما باید به آن توجه شده و توسعه پیدا کند. اما چون ما دارای یک فرهنگ و تمدن هستیم طبعا به مقوله فرهنگ و ابزار فرهنگی باید بیشتر بها دهیم و به صنعت چاپ بیشتر بپردازیم. من هم حوزه نفوذ وزارت ارشاد را کم خواهم کرد و هم وزارت صنعت و معدن. دولت باید سیاست‌گذار و ناظرباشد. دخالت در حوزه‌های مختلف اقتصادی اشتباه است. این حوزه باید مورد حمایت دولت قرار گرفته و مستقل شود.

 

پرداخت یارانه‌ها، صادقانه و جوانمردانه باشد/ باید منبع تأمین یارانه و همه مسایل یارانه‌ها را به مردم بگوییم

وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران که می‌گفت دولت تبلیغات رسانه‌ای می‌کند که مجلس مانع افزایش یارانه‌ها است، دیدگاه شما راجع به این موضوع چست، گفت: در خصوص یارانه‌ها سیاست خود را اعلام کردم. بخشی از جامعه که متکی به یارانه‌ها است حتما باید مورد توجه قرار گیرد و مصوبه مجلس نیز به کمک آنان خواهد شتافت. اما هر چه مجلس تصویب کند زمان اجرای آن به دولت بعدی می‌رسد و نظر موافق و مخالف دولت فعلی خیلی موثر نیست. بنده هر چه مجلس تصویب کند آن را اجرا خواهم کرد و سر ناسازگاری با مجلس را ندارم و آن را خلاف منافع مردم می‌دانم. بخش بزرگی از جامعه ما می‌گویند یارانه نمی‌خواهیم ولی قیمت‌ها را متوقف کنید. اگر بتوانیم قیمت اجناس را تثبیت و کاهش دهیم به جامعه کمک می‌کنیم. بنده اعتقاد دارم یارانه‌ای خوب است که صادقانه و جوانمردانه باشد. اولاً باید اهداف خود را صادقانه و شفاف به مردم بگوییم و مردم با توهم روبرو نباشند. باید منبع تامین یارانه و همه مسایل یارانه‌ها را به مردم بگوییم. از سوی دیگر این طور نباشد که پنجاه هزار تومان در جیب مردم بگذاریم و صد هزار تومان از جیب مردم برداریم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا