این روزها میادین و خیابنهای پر ترافیک و بعضا بی درو پیکر و غیر مهندسی شهر یزد برای رانندگان و شهروندان به معضلی پیچیده تبدیل شده است.

به گزارش یزدنویس :روزگاری اگر غریبه ای وارد شهر یزد میشد از اینکه این شهر فاقد بنایی دو طبقه است یا از وجود پل های زیرگذر و روزگذر بی بهره است انگشت تعجب به دهان می گرفت.
طی چند سال اخیر این رویا به واقعیت تبدیل شد و برخی از میادین و نقاط حساس مرکزی یزد مجهز به خیابانهای زیرگذر شد رویایی که زود به سراب تبدیل شد!.
احداث برخی از میدانهای جدید و پل های زیر گذر به نحوی انجام شده که نه تنها مشکل ترافیک را حل نکرده بلکه گره کور ترافیک را در برخی نقاط آن افزایش داده است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_25677.jpeg


قرار بود میدان مهدیه یزد پس از تغییر وضعیت و تبدیل از چهار راه به میدان و ساخت پل زیر گذر، ترافیک را روان کند اما آنانکه در ساعات آغازین شب به این میدان می رسند نظری غیر از این دارند.
به گزارش خبرنگار یزد نویس از سطح شهر شدت ترافیک در این میدان در برخی روزها و در ساعات آغازین شب به حدی است که پلیس را مجبور کرده نقش چراغ قرمز را بازی کند و برای دقایقی مسیر هر گذر را به نوبت مسدود نماید تا خودروهای مسیر های دیگر عبور کنند و البته این نوبر است!.
میدان معلم نیز از چهار راه به میدان تبدیل شد اما اینکه چرا باز گره کور ترافیک در این میدان هم باز نشد و اینکه چرا میدان آن بزرگ تر از خیابان ساخته شد تا ترافیک کورتر شود سوالی است که طراحان و مهندسان این طرح و شهرداری باید به آن پاسخ دهند.
اگر روزگاری مردم با خیابانهای کم عرض و شلوغ فرخی، طالقانی، قیام و کاشانی کنار می آمدند و وضعیت فعلی حاکم نبود امروز مهندسی های جدید در جای جای شهر یزد مسئله افرین شده و داد رانندگان را در آورده است.
نبود پارکینگ های کافی و لازم در هسته مرکزی شهر نیز مزید بر علت شده و ماموران راهنمایی و رانندگی را قبض به دست به سراغ رانندگانی می فرستد که کارمند و یا کارگر بوده و برای دقایقی از محل کار خود خارج شده اند تا چکی وصول کنند یا پولی واریز نمایند لذا برای دقایقی مجبور به پارک دوبله میشوند اما به محض خارج شدن از بانک با قبض جریمه هایی روبرو میشوند که حق آنان نیست.
متاسفانه شورای فعلی شهر یزد و شهردار وقت آن نتوانستند آنطور که شایسته مردم سخت کوش و قانع شهر یزد بود از عهده وظایف خود بر آیند و این جای تامل دارد.
مبلمان شهر یزد شاید در هیچ جای دنیا مانندی نداشته باشد و لذا بررسی تردد و گذر از خیابانها و کوچه های آن نیاز به کار کارشناسی دقیق و البته کارشناسانی خبره و "این کاره" دارد و این مهم مقدور نیست مگر با برنامه ریزی اصولی که مبنای آن دقت نظر در وضعیت فیزیکی یزد است.
روزگاری بود که ترافیک در این شهر وجود خارجی نداشت و آنچه در شهر جولان می داد دوچرخه هایی بود که نه دودی داشت و نه صدایی و مردم با آن حتی از منزل به محل کار خود می رفتند اما حال که اوضاع عوض شده باید "طرحی نو در انداخت" .
اصول مهندسی در هیچیک از میادن مهدیه، معلم و باهنر رعایت نشده بخصوص میدان باهنر، شما در کجای دنیا سراغ دارید که در زیر پل روگذر، میدان ساخته شده باشد و این فقط در یزد است و بس!.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_25678.jpeg


تلاشها و زحمات مسوولان شهری را قدر می نهیم اما مردم از این وضعیت کلافه شده اند تردد در خیابنهایی که تعداد انگشت شماری از رانندگان آن حتی اصول و فرهنگ اولیه رانندگی را نمی دانند .
قطعا امور روزانه تعدادی زیادی از مسوولان استان از درجه یک تا درجه چندم را دیگران انجام می دهند و گذر آنها به هسته مرکزی شهر و بویژه میادین مورد اشاره نیفتاده و گرنه عطای حضور در خیابانها را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند از منزل یا محل کارشان خارج نشوند زیرا نتیجه ای جز دود، ترافیک، صداهای ناهنجار، اعصاب داغان و ..... الفاظ رکیک عایدشان نمیشود.
یزد، شهری نیست که در همه ساعات آن ترافیک حاکم باشد، اوج ترافیک شهر یزد نزدیک های اذان ظهر و اذان مغرب و دقایقی پس از آن است و لذا باید در این زمینه چاره ای اندیشید.
شهرداری یزد در حالی برای دریافت عوارض نوسازی ، جایزه تعیین می کند و مردم را تشویق به پرداخت آن می نماید که مبلمان شهری آن که توسط پول همین مردم ساخته شده قابل تحمل نیست و نیاز به بازنگری دارد.
البته مشکلاتی که از شهرداری یزد ناشی می شود گریبان بخش های دیگر جامعه را هم گرفته و مثلا راهنمایی و رانندگی علت بخش مهمی از تصادف های شهر یزد را نبود تجهیزات یا خط کشی های لازمی می داند که متولی آن شهرداری است.

ختم کلام آنکه هر چه برای مردم تلاشگر و با صفای دیار دارالعباده یزد تلاش کنیم باز هم کم است و مردم این خطه ثابت کرده اند که در همه حال قانع و با گذشت هستند اما این نباید موجب بی توجهی ما باشد باید قدر این مردم را دانست و تلاش کرد تا حد اقل وسایل و امکانات راهی آنان را فراهم نمود.
اگر مسولان شهری و استان احساس می کنند از عهده این مهم بر نمی آیند جای خود را به کسانی که توانایی آن را دارد بسپارند که این پستها موقتی است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا